ÇEVRE KANUNU İLE BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR KANUN Kanun No.
7410 Kabul
Tarihi: 10/6/2022 MADDE 1- 18/12/1953 tarihli ve 6200 sayılı
Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünce Yürütülen Hizmetler Hakkında Kanuna
aşağıdaki ek madde eklenmiştir. “EK MADDE 15-
Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü tarafından inşa edilen baraj, gölet ve diğer
depolama tesislerinin maksat oranları Cumhurbaşkanı tarafından belirlenir,
değiştirilebilir veya kaldırılabilir.” MADDE 2- 24/4/1969 tarihli ve 1163 sayılı
Kooperatifler Kanununa aşağıdaki geçici madde eklenmiştir. “GEÇİCİ MADDE 11-
Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla, Kayseri ilinde aşağıdaki
şartları taşıyan yapı kooperatifleriyle sınırlı olmak üzere bu madde hükmü
uygulanır. a) İnşaatların
etaplar halinde yapılarak teslim edilmesi, b) Terkin
edilmemiş olması, c) Yapımı
tamamlanan etapta bağımsız bölüm malikine kooperatifçe tahakkuk ettirilen
bedelin ödenmiş olması, ç) Kooperatif
tarafından üyeye konutunun tapu devrinin yapılmış olması, şartlarının
birlikte sağlanması halinde; konutun tapu devrinin yapılmasından sonraki
dönemler için yapı kooperatifi tarafından yönetim giderleri hariç olmak üzere
her ne ad altında olursa olsun yapılmış borçlandırmalar veya bu kapsamda
üçüncü şahıslara kooperatif tarafından yapılan alacağın devrine ilişkin
işlemler hükümsüzdür. Birinci fıkra
kapsamındaki şartları birlikte sağlayan kişilere karşı yapı kooperatifinin
veya bu alacağı devralan üçüncü kişilerin yapı kooperatifi nedeniyle açmış
oldukları her türlü alacak veya tazminat davaları ile bu kapsamda yapılan
ilamsız icra takipleriyle ilgili olarak; ilgilinin talebi halinde bu
davalarda verilen ve henüz kesinleşmemiş mahkeme kararları ile kesinleşen
dava ve takiplere dayanılarak başlatılan icra işlemleri, haciz, satış ve
tahliye uygulamaları durdurulur. Bu alacaklar kapsamında kesinleşen ilamlara
dayanılarak devam eden takipler ile kesinleşen icra takiplerine son verilmesi
için birinci fıkra uyarınca bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 6
ay içinde borcun bulunmadığına dair davanın açıldığına ilişkin belgenin ibraz
edilmesi zorunludur; borcun bulunmadığına ilişkin kesinleşen ilamın icra
dairesine ibraz edilmesi halinde takip sonlandırılır.” MADDE 3- 21/7/1983 tarihli ve 2863 sayılı
Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanununa aşağıdaki geçici madde
eklenmiştir. “GEÇİCİ MADDE 12-
Afyonkarahisar ili, Merkez ilçesi, Kocatepe beldesi sınırları içerisinde
bulunan 27/7/2004 tarihinden itibaren yapılan kadastro çalışmaları sonucu
zilyetlik şartları oluştuğu halde sit alanlarında kalması nedeniyle Hazine
adına tespit ve tescili yapılmış taşınmazlardan 1 inci ve 2 nci derece
arkeolojik sit alanları dışında kalan sit alanlarındaki taşınmazların
kadastro tutanaklarında zilyet veya hak sahibi olarak belirtilen kişilerin
veya mirasçılarının, 31/12/2022 tarihine kadar Çevre, Şehircilik ve İklim
Değişikliği Bakanlığı birimlerine müracaatları halinde bu birimlerin talebi
ile harca tâbi olmadan re’sen ilgilisi adına tescilleri yapılır. Bu hüküm
davası devam eden taşınmazların zilyet veya hak sahibi olan kişileri veya
kanuni mirasçılarını da kapsar. Bu davalarda karar verilmesine yer olmadığı
kararı verilir. Yargılama giderleri ve masrafları hak sahibi olan kişi ve
mirasçılarına yüklenir.” MADDE 4- 9/8/1983 tarihli ve 2872
sayılı Çevre Kanununun 2 nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan
“Çevre yönetim birimi/Çevre görevlisi:” tanımı aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve fıkraya bu tanımdan sonra gelmek üzere aşağıdaki tanımlar
eklenmiştir. “Çevre yönetimi
hizmeti: Bu Kanun ve Kanuna göre yürürlüğe konulan düzenlemeler uyarınca
tesis ve işletmelerin mevzuata uygunluğunun, alınan tedbirlerin etkili olarak
uygulanıp uygulanmadığının değerlendirildiği ve çevre mühendisleri, çevre
yönetim birimleri, çevre danışmanlık firmaları veya Bakanlığın ilgili
yönetmelikle belirlediği kişiler tarafından verilen hizmeti,” “Çevre yönetim
birimi: Çevre yönetimi hizmeti vermek üzere tesis veya işletmelerin
bünyesinde kurulan birimi, Çevre danışmanlık
firması: Çevre yönetimi hizmeti vermek üzere Bakanlık tarafından
yetkilendirilen tüzel kişiliği, İleri atıksu
arıtımı: Fiziksel, biyolojik veya kimyasal arıtma gibi klasik yöntemlerle
ilgili yönetmeliklerle belirlenen düzeyde arıtılamayan ya da arıtımı mümkün
olmayan kirletici maddelerin giderilmesinde kullanılan arıtma işlemini,” MADDE 5- 2872
sayılı Kanunun 20 nci maddesinin birinci fıkrasının (f) bendine aşağıdaki
cümle eklenmiş, (ı) bendinin (4) numaralı alt bendinin başına aşağıdaki cümle
eklenmiş ve bentte yer alan “Katı atık bırakan veya evsel atıksu deşarjı
yapan tanker, gemi ve diğer deniz araçlarından” ibaresi “Yüz elli groston
ilâ” şeklinde değiştirilmiş, (m) bendinde yer alan “çevre yönetim birimini
kurmayanlara” ibaresi “çevre yönetimi hizmeti almayanlardan; çevre yönetim
birimini kurmayanlara ya da çevre danışmanlık firmalarından hizmet
almayanlara” şeklinde, “çevre görevlisi bulundurmayanlara ya da Bakanlıkça
yetkilendirilmiş firmalardan hizmet almayanlara” ibaresi “çevre mühendisi
veya Bakanlıkça yetkilendirilen kişiyi bulundurmayanlara” şeklinde
değiştirilmiş, fıkraya aşağıdaki bentler eklenmiş ve maddeye ikinci
fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir. “Boğazlar ve Susurluk Havzası
dâhil Marmara Denizi Hidrolojik Havzası’nda ve bu Havza’da yer alan illerden
İstanbul, Bursa ve Kocaeli illerinin tamamında bu bentteki ceza iki kat
olarak uygulanır.” “On sekiz (dâhil)
grostona kadar olan tanker, gemi ve diğer deniz araçlarından kaynaklı evsel
atıksuların, deterjanlı su, köpük, egzoz gazı yıkama sistemi suları vb.
yıkama sularının veya katı atıkların denize boşaltılması durumunda 5.000 Türk
lirası, on sekiz ilâ elli (dâhil) groston arasında olanlara 10.000 Türk
lirası, elli ilâ yüz (dâhil) groston arasında olanlara 20.000 Türk lirası,
yüz ilâ yüz elli (dâhil) groston arasında olanlara 30.000 Türk lirası idari
para cezası uygulanır.” “ğğ) Liman,
tersane, gemi bakım-onarım, gemi söküm, yat limanı gibi kıyı tesisi
yönetimlerinin; bu Kanun ve bu Kanun uyarınca çıkarılan yönetmeliklere aykırı
olarak, kendi yönetim sahaları içerisinde meydana gelen kirliliği yetkili
mercilere bildirmemesi halinde kıyı tesis yönetimlerine 25.000 Türk lirası;
deniz çöpleri, atıklar ve atıksuların toplanması ve yönetimine ilişkin
gerekli tedbirleri almaması halinde bu yönetimlere 25.000 Türk lirasından
100.000 Türk lirasına kadar idari para cezası uygulanır. Bu bentte yer alan
idari para cezaları, balıkçı barınaklarına üçte bir oranında uygulanır. hh) Taraf olunan
uluslararası sözleşmelerde ve ilgili yönetmeliklerde belirlenen kükürt
oranından daha fazla kükürt içeren akaryakıtı denizcilik yakıtı olarak
kullanan gemi ve diğer deniz vasıtalarından bin (dâhil) grostona kadar
olanlar için groston başına 200 Türk lirası, bin ilâ beşbin (dâhil) groston
arasında olanlara bu miktar ve ilave her groston başına 25 Türk lirası,
beşbin grostondan fazla olanlara ise, yukarıdaki miktarlar ve ilave her
groston başına 5 Türk lirası idari para cezası verilir. ıı) Günlük 1
kilogram veya daha az tıbbi atık üreten sağlık kuruluşlarından, tıbbi
atıklarını bu Kanunda ve ilgili yönetmeliklerde öngörülen yasaklara veya
sınırlamalara aykırı olarak biriktiren, sınıflandıran, depolayan, taşıyan,
ambalajlayan ve bertaraf edenlere 10.000 Türk lirasına kadar idari para
cezası verilir.” “Bu maddede
öngörülen cezalar Özel Çevre Koruma Bölgelerinde iki kat olarak uygulanır.” MADDE 6- 2872
sayılı Kanunun 29 uncu maddesinin üçüncü fıkrasına “indirim uygulamaya”
ibaresinden sonra gelmek üzere “ve ileri arıtma teknikleri ile arıtılmış
atıksuyu yeniden kullanan kuruluşlara, yeniden kullanım oranına göre bu oranı
yüzde yüze kadar artırmaya” ibaresi eklenmiştir. MADDE 7- 2872
sayılı Kanunun ek 2 nci maddesinin birinci cümlesinde yer alan “yönetim
birimi kurmak, çevre görevlisi istihdam etmek veya Bakanlıkça
yetkilendirilmiş kurum ve kuruluşlardan bu amaçla hizmet satın” ibaresi
“yönetimi hizmeti” şeklinde değiştirilmiştir. MADDE 8- 2872
sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir. “EK MADDE 16-
Boğazlar ve Susurluk Havzası dâhil Marmara Denizi Hidrolojik Havzası’nda ve
bu Havza’da yer alan illerden İstanbul, Bursa ve Kocaeli illerinin tamamında,
büyükşehir, il ve ilçe belediyeleri bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren 6 ay içinde iş termin planlarını Bakanlığa sunmak ve 3 yıl sonunda
da ileri atıksu arıtma tesislerini kurup işletmeye almak zorundadır. Birinci fıkrada
belirtilen sınırlar içerisindeki büyükşehir, il ve ilçe belediyeleri 11 inci
maddenin altıncı fıkrasında belirtilen atıksu gelirlerinin yarısını birinci
fıkrada belirtilen ileri atıksu arıtma tesislerinin kurulması ve
işletilmesinde bu tesisler kurulana kadar kullanılmak üzere ayırmak
zorundadır. Ayrılan bu gelirler bu maddede belirtilen amaç dışında
kullanılamaz.” MADDE 9- 3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı
İmar Kanununun 8 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin dokuzuncu
paragrafında yer alan “İmar planlarında” ibaresi “Sanayi alanları, ileri
atıksu arıtma tesisleri, ibadethane alanları ve tarımsal amaçlı silo yapıları
hariç olmak üzere imar planlarında” şeklinde değiştirilmiştir. MADDE 10- 3194 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici
madde eklenmiştir. “GEÇİCİ MADDE 25-
Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce, birden fazla yapı için ruhsat
alınarak inşaata başlanmış ve kat irtifakı kurulmuş ancak bir kısmı
tamamlanmadan süre nedeni ile ilk ruhsatı hükümsüz hale gelmiş olan
parsellerdeki eksik kalan yapılar için; ruhsat eki onaylı statik projesinde
deprem güvenliği bakımından yapılması zorunlu olan değişiklikler hariç, yapı
projelerinde herhangi bir değişiklik olmaksızın yapılacak yeniden ruhsat
başvurularında, ruhsat başvurusunda bulunulan ilgili yapı maliklerinin
tamamının muvafakati aranır.” MADDE 11- 3194 sayılı Kanunun 42 nci
maddesinin ikinci fıkrasının (ç) bendinin birinci cümlesine “yukarıdaki
bentlere göre” ibaresinden sonra gelmek üzere “aykırılıktan sorumlu olan yapı
sahibine ve yapı müteahhidine” ibaresi eklenmiştir. MADDE 12- 8/6/1994 tarihli ve 3996 sayılı
Bazı Yatırım ve Hizmetlerin Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılması
Hakkında Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir. “EK MADDE 3-
Mahalli idarelerin çevre kirliliğini önleyici yatırımlar kapsamında arıtma,
geri kazanım; arıtma çamuru işleme ve bertarafı; sıfır atık yönetimi
kapsamında atıkların toplama, taşıma hizmetleri, atık işleme, geri kazanım ve
bertaraf tesisleri ile mapa ve şamandıraların özel sektör eliyle ve özel
hukuka tabi 10 yıldan uzun süreli sözleşmelerle yap-işlet-devret modeliyle
gerçekleştirilmesi ile bu maddede belirtilen kamu yatırım ve tesislerinden
hâlihazırda mevcut bulunanların idamesi, bakımı ve onarımı, yenilenmesi,
kapasitesinin artırılması ile modernize edilmesi suretiyle ilave
yatırımlarının yaptırılarak işletilmesi, niteliğine göre görevli şirket veya
mahalli idarece dönemsel olarak ödenecek işletme hizmet bedeli karşılığında
işlet devret modeliyle gerçekleştirilmesi halinde, iş ve işlemler bu Kanundaki
usul ve esaslar çerçevesinde yürütülür. Mahalli
idarelerin birinci fıkra kapsamındaki toplam yatırım tutarı ve/veya toplam
işletme hizmet bedeli 100.000.000 Türk lirasının altındaki projelerine
ilişkin ihale ve sözleşme işlemleri için bu Kanunun 4 üncü maddesi kapsamında
yetkilendirme kararı aranmaz. Bu değerin altında kalmak amacıyla projeler
bölünemez. Söz konusu projeler, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği
Bakanlığınca onaylandıktan sonra ihale işlemlerine başlanabilir. Bu tutar her
yıl bir önceki yıla ilişkin olarak 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul
Kanununun mükerrer 298 inci maddesi hükümleri uyarınca tespit ve ilan edilen
yeniden değerleme oranında artırılarak uygulanır. Mahalli idarelere bağlı
kuruluşlar, bu madde kapsamındaki projelerini bağlı oldukları mahalli idare
üzerinden gerçekleştirirler. Mahalli
idarelerin birinci fıkra kapsamında yap-işlet-devret ve işlet devret
modeliyle gerçekleştireceği projeleri ile ilgili yetkilendirme talepleri; yer
seçimi ve uygunluğunu da içeren ön yapılabilirlik etüdü, ön proje veya kesin
proje, idari şartname ile sözleşme taslağından oluşan proje dokümanlarıyla
birlikte Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından teknik
olarak değerlendirildikten sonra yetkilendirme kararı için iletilir. Görevli şirket,
bu maddedeki yatırım ve hizmetlerin tamamlayıcısı veya ilgili olabilecek
ticari hizmetleri ve yatırımları, üstlendiği yükümlülükleri yerine
getirmesine engel olmayacak şekilde, ihale dokümanında yer alması kaydıyla ve
ilgili idarenin onayını almak suretiyle ve söz konusu faaliyetlerden elde
edilecek gelirin, taraflarca anlaşılacak oranlarda paylaşılması şartıyla
yapabilir. Bu faaliyetler dolayısıyla elde edilecek gelir; ön yapılabilirlik
etüdünde projeye etkisi öngörülerek ihale dokümanında yer alması kaydıyla ve
ön yapılabilirlik etüdüne uygun olarak şartname ve sözleşmede düzenlenecek
esaslar çerçevesinde görevli şirket ile mahalli idare arasında paylaşılır. Proje sahibi
mahalli idareler; proje konusuna, niteliğine ve özelliğine göre toplanan
gelirlerden, uygulama sözleşmesinde belirlenen ödeme miktarına karşılık gelen
miktarı, Blokajlı Banka Proje Hesabına aktarır. Uygulama sözleşmesindeki
ödemeye ilişkin düzenlemeler çerçevesinde Blokajlı Banka Proje Hesabından
yalnızca proje kapsamında yapılacak ödemelere ve aktarımlara izin verilir. Görevli şirketin
görevini sözleşmedeki şartlara uygun olarak yerine getirmemesi veya
sözleşmede belirlenecek diğer hizmet kusuru hallerinde mahalli idarece
yapılacak ödeme kesintileri hariç olmak üzere, mahalli idarenin söz konusu
aktarım ve ödemelerini Blokajlı Banka Proje Hesabından yerine getirmemesi
durumunda, görevli şirketin usul ve esasları sözleşmede düzenlenecek
başvurusu üzerine mahalli idare tarafından ödenmesi gereken tutar, Çevre,
Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığının talebi üzerine, ilgili mahalli
idarelerin 2/7/2008 tarihli ve 5779 sayılı İl Özel İdarelerine ve
Belediyelere Genel Bütçe Vergi Gelirlerinden Pay Verilmesi Hakkında Kanun
gereğince genel bütçe vergi gelirlerinden aktarılan paylarından, aynı Kanunun
7 nci maddesinin dördüncü fıkrasında belirtilen kesintilerden sonra kalan
kısımdan, ilgisine göre Hazine ve Maliye Bakanlığı veya İller Bankası
tarafından kesinti yapılarak Blokajlı Banka Proje Hesabına takip eden ayın
sonuna kadar aktarılır. Aktarılacak bu tutar, kesintiler düşüldükten sonra
ilgili mahalli idareye gönderilecek tutarın %10’unu aşamaz. Bu madde
kapsamında gerçekleştirilecek tesisler için 30 yıldan az süreli olarak tesis
edilecek üst hakları da bağımsız ve sürekli nitelikte kabul edilir. Bu madde
kapsamında yetkilendirme talepleri, yetkilendirme kararı alınması ve ihale
sözleşme işlemlerine ilişkin, Blokajlı Banka Proje Hesabına ve yatırım ve
hizmetlerin gerçekleştirilmesi ile diğer hükümlere ilişkin usul ve esaslar
Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı, Hazine ve Maliye Bakanlığı
ile Strateji ve Bütçe Başkanlığınca müştereken hazırlanacak yönetmelikle
belirlenir.” MADDE 13- 3996 sayılı Kanuna aşağıdaki ek
madde eklenmiştir. “EK MADDE 4-
Türkiye Çevre Ajansı tarafından, 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanunu
kapsamında yer alan depozito düzenlemeleri çerçevesindeki yap-işlet-devret
projeleri, bu Kanundaki usul ve esaslara göre gerçekleştirilebilir. Depozito
düzenlemeleri çerçevesinde Türkiye Çevre Ajansınca yatırımı gerçekleştirilen
kamu yatırımlarının özel sektör tarafından belirli şartlarla ve 10 yıldan
uzun süreli olarak işletilmesi bu Kanundaki usul ve esaslara göre
gerçekleştirilebilir. Bu maddenin
uygulanmasına yönelik diğer usul ve esaslar, Çevre, Şehircilik ve İklim
Değişikliği Bakanlığı ve Strateji ve Bütçe Başkanlığınca müştereken
hazırlanacak yönetmelikle belirlenir.” MADDE 14- 29/6/2001 tarihli ve 4708 sayılı
Yapı Denetimi Hakkında Kanunun 1 inci maddesinin üçüncü fıkrasına aşağıdaki
bent eklenmiştir. “o) Bina kimlik
sertifikası: Bu Kanun kapsamında denetlenerek tamamlanan yapıların teknik ve
genel bilgilerine, Bakanlıkça farklı modüllerde yapılan yetkilendirmelerle,
hem yapı sahibi ve ilgili vatandaşlarca hem de kamu görevlileri tarafından
ulaşılması amacıyla yapıya asılan sertifikayı,” MADDE 15- 4708 sayılı Kanunun 2 nci
maddesinin ikinci fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir. “Yetmiş beş yaşını dolduran
denetçi mimar ve mühendisler ile yardımcı kontrol elemanları, yapı denetim
kuruluşu adına, şantiye mahallinde yapının denetimi görevini yürütemezler.” MADDE 16- 4708 sayılı Kanunun 5 inci
maddesinin beşinci fıkrasının dördüncü cümlesine “Bu bedele,” ibaresinden
sonra gelmek üzere “laboratuvarlara yaptırılacak olan taşıyıcı sisteme
ilişkin deneylerden Bakanlıkça belirlenenlerin masrafları dâhil olup,”
ibaresi eklenmiştir. MADDE 17- 4708 sayılı Kanunun 8 inci
maddesinin onuncu fıkrasının (c) bendinin (2) numaralı alt bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş, bende aşağıdaki alt bent eklenmiş, fıkranın (d) bendi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, fıkranın (e) bendinin (2) numaralı alt bendi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkralar eklenmiştir. “2) Betondan
numune alınması, laboratuvarda kürlenmesi, deneylerinin yapılması ve
raporlanması, izlenmesi ve denetlenmesi süreçlerinde ilgili standartlara ve
mevzuata uyulmaması,” “9) Laboratuvar
kuruluşunun, beton deneyine ilişkin Bakanlıkça belirlenen azami fiyatın
üzerinde bedel aldığının tespiti,” “d) Laboratuvar
kuruluşuna, beton, hazır beton, beton çelik çubuk ve benzeri yapı malzemesi
üreten ve/veya pazarlayan firmalar adına laboratuvar hizmetinde bulunduğunun
tespit edilmesi halinde, İl Yapı Denetim Komisyonunun teklifi üzerine Bakanlıkça
bir yıl yeni iş almaktan men cezası verilir.” “2) Laboratuvar
kuruluşunun gerçeğe aykırı olarak düzenlediği raporu idarelere veya şahıslara
sunduğunun tespit edilmesi,” “Bakanlıkça 5
inci madde uyarınca elektronik ortamda görevlendirildiği bir yapıda; a) Yapı denetim
kuruluşunca ilgili denetim personeli Bakanlıkça belirlenen sürede
görevlendirilerek yapının denetim sorumluluğunun üstlenilmemesi, b) Denetim
sorumluluğu üstlenilen ancak yapı denetim kuruluşundan kaynaklanan nedenlerle
Bakanlıkça belirlenen sürede yapı denetim hizmet sözleşmesinin imzalanmaması, c) Yapı denetim
kuruluşunun; izin belgesinin geçici olarak geri alınması, iptal edilmesi,
birinci fıkranın (g) bendi uyarınca yeni iş almaktan men cezası alması veya o
yapı için Bakanlıkça elektronik ortamda yapılan görevlendirilmesinin
kaldırılması durumları hariç olmak üzere yapı denetim hizmet sözleşmesinin
yapı denetim kuruluşundan kaynaklı sebeple feshi, ç) Yapı ruhsatı
verildikten sonra, yapı denetim kuruluşunun gerçeğe aykırı beyan veya bilgi/belge
vermesi sebebiyle o yapı için hatalı görevlendirme yapıldığının anlaşılması, hallerinde yapı
denetim kuruluşu, Bakanlıkça elektronik ortamda yapılan sıralamadan her bir
fiili için 120 güne kadar çıkarılarak yapı denetim kuruluşunun yeni bir işte
denetim görevi üstlenmesine izin verilmez. Bu fıkra uyarınca, elektronik
ortamda sıralamadan çıkarılan yapı denetim kuruluşunun yeniden sıralamaya
girmesi halinde, sıralamadan çıkarılmasına sebebiyet veren yapıda tekrar
Bakanlıkça görevlendirilmesi mümkündür. Bu fıkra uyarınca yürütülecek
işlemler için birinci fıkranın (h) bendi, üçüncü fıkra, beşinci fıkra,
yedinci fıkra, onbeşinci fıkra ve 9 uncu maddenin birinci fıkra hükümleri
uygulanmaz. Bu fıkra uyarınca uygulanan yeni bir işte denetim görevi
üstlenilememesine dair işlem yapı denetim kuruluşuna elektronik sistem
üzerinden bildirilir. Bu fıkranın yürütülmesine ilişkin usul ve esaslar
Bakanlıkça belirlenir. Yapı denetim
kuruluşunun ek 1 inci madde kapsamında Bakanlıkça belirlenen esaslar
çerçevesinde yürüttüğü denetimde, ruhsat eki onaylı statik projesine uygun
olan ancak ruhsat eki diğer projelere uygun olmayan aykırılıkları tespit
etmemesi halinde, yapı denetim kuruluşuna İl Yapı Denetim Komisyonunun
teklifi üzerine Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğünce o işe
ilişkin aldığı hizmet bedelinin %20’si oranında idari para cezası uygulanır. Yapı denetim
kuruluşunun, ek 1 inci maddeye göre Bakanlıkça belirlenen esaslar
çerçevesinde yürüttüğü denetim görevinde; a) Ruhsat eki
onaylı statik projesine uygunsuzluğu tespit etmemesi, b) Yapısal hasar
olduğu halde bu durumu tespit etmemesi, c) Tespite konu
statik projesine uygunsuzluğun ya da hasarın mahallinde olmadığı halde bu
yönde tespitte bulunması, ç) Bakanlıkça
belirlenen sürede denetimi yerine getirmemesi, hallerinde Merkez
Yapı Denetim Komisyonunun teklifi üzerine Bakanlıkça yapı denetim kuruluşunun
bir yıl süre ile ek 1 inci madde kapsamında yeni bir denetim görevi
üstlenmesinin engellenmesine yönelik idari müeyyide Merkez Yapı Denetim
Komisyonunun teklifi üzerine Bakanlıkça uygulanır. Bu fıkra kapsamındaki
idari müeyyideler Resmî Gazete’de ilan edilir. Bu fıkra uyarınca yürütülecek
işlemler için birinci fıkranın (h) bendi, yedinci fıkra ve 9 uncu maddenin
birinci fıkra hükümleri uygulanmaz.” MADDE 18- 4708 sayılı Kanunun 12 nci
maddesinin ikinci fıkrasına “hizmet bedelinin ödenmesi,” ibaresinden sonra
gelmek üzere “beton deneyine ilişkin laboratuvarca verilen hizmetlerin azami
bedeli ve bu bedelin kimin tarafından karşılanacağı,” ibaresi eklenmiş ve
fıkrada yer alan “sertifika” ibaresi “bina kimlik sertifikası” şeklinde
değiştirilmiştir. MADDE 19- 4708 sayılı Kanuna aşağıdaki ek
madde eklenmiştir. “Bitmiş yapıların
periyodik olarak denetimi ve hizmet bedeli EK MADDE 1- Bu
Kanun kapsamında denetlenerek bina kimlik sertifikası alan yapılar,
sertifikanın asılmasını müteakip beşer yıllık periyotlarla yapı denetim
kuruluşlarınca denetlenir. Bu denetimler Bakanlıkça elektronik ortamda
belirlenen yapı denetim kuruluşları tarafından yürütülür. Yapı denetim
kuruluşlarına bu madde kapsamında yaptıkları denetimlere dair verdikleri
hizmet için ödenecek bedel Bakanlıkça belirlenir. Yapı denetim
kuruluşlarınca bu madde kapsamında periyodik olarak yapılacak denetime
ilişkin verilen hizmetin bedeli, 5 inci maddenin altıncı fıkrası uyarınca
yapı denetim hizmet bedelinden Bakanlık Döner Sermaye İşletme Hesabına
aktarılan Bakanlık payları kullanılarak karşılanır. Bu madde
kapsamında denetim görevini mevzuata uygun şekilde yerine getirmeyen yapı
denetim kuruluşları, bu nedenle ortaya çıkacak yapı hasarlarından dolayı
denetimi yaptığı tarihten itibaren beş yıl süreyle yapı sahibine karşı
sorumludur. Bu maddeye göre
yapılacak denetimle ilgili iş ve işlemler için binaya ve/veya bağımsız bölüme
girilmesinin engellenmesi halinde; denetim mahalline ilk gidişte buna dair
tutanak tutularak, ikinci gidişte girişi engelleyenlere idari para cezası
verileceği ve sonrasında binaya ve/veya bağımsız bölüme kolluk kuvvetleri
yardımıyla girileceği hususunda uyarıda bulunulur. İkinci gidişte girişi
engelleyenlere Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğünce 1.500
Türk lirası idari para cezası verilir. Buna rağmen girişin engellenmesi
halinde mülki idare amirinin veya varsa bu konuda yetki devredeceği
yardımcısının onayı alınır ve kolluk kuvvetleri yardımıyla binaya ve/veya
bağımsız bölüme girilerek denetimle ilgili iş ve işlemler tamamlanır. Bu maddenin
uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça belirlenir.” MADDE 20- 18/4/2006 tarihli ve 5488 sayılı
Tarım Kanununa aşağıdaki geçici madde eklenmiştir. “GEÇİCİ MADDE 4-
Desteklemelerden yararlanmak için başvuruda bulunduğu hâlde, meri mevzuat
uyarınca desteklemelerden yararlanabilmek için ibrazı öngörülen makbuz,
fatura ve diğer belgelerin gerçeğe aykırı veya usulsüz olduğu gerekçesiyle
desteklemeden yararlandırılmayanlara veya yararlandıkları destekleme
tutarları aynı gerekçe ile bu Kanunun 23 üncü maddesi uyarınca geri
alınanlara, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren üç ay içinde
Bakanlığa başvurmaları ve Bakanlık tarafından yapılan incelemede bunların
gerçek üretim yaptığının tespit edilmesi hâlinde hak ettikleri destekleme
ödemeleri yapılır. Yapılan ödemelere faiz işletilmez, masraf veya ek ödeme
adı altında herhangi bir ödeme yapılmaz. Ancak bu hükümden yararlananlardan
bu Kanunun 23 üncü maddesi çerçevesinde tahsil edilmiş olan faiz, kamu
alacaklarının yeniden yapılandırmasını düzenleyen özel kanunlar kapsamında
faizler yerine tahsil edilmiş olan ferî alacaklar ile katsayı tutarı ve geç
ödeme zamları iade edilir. Bu hüküm yararlandıkları destekleme tutarlarının,
aynı gerekçelerle geri alınması yönünde haklarında takip başlatılanlar için
de uygulanır ve maddede öngörülen şartların oluşması hâlinde haklarındaki
takip işlemlerine son verilir. Ancak bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten
sonra maddenin kapsadığı dönemlere ilişkin olarak haklarında takip
başlatılanların, takibe ilişkin yazının tebliğ tarihinden itibaren bir ay
içinde Bakanlığa başvurmaları hâlinde bunlar da madde hükmünden aynı şartlar
dâhilinde yararlandırılır. Bu maddeden yararlananlara 23 üncü maddenin ikinci
fıkrası uyarınca uygulanması öngörülen herhangi bir hak mahrumiyeti
uygulanmaz. Bu madde
hükümlerinden yararlanmak üzere başvuruda bulunan ve madde hükümlerinden
yararlananların, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce destekleme
ödemeleri ile ilgili olarak açmış oldukları davalar karşılıklı olarak
sonlandırılır ve bu sebeple herhangi bir yargılama gideri ile vekâlet ücreti
talep edilemez. Bu madde hükümlerinden
yararlanmak üzere başvuruda bulunan ve açtıkları davalardan vazgeçenlerin bu
ihtilaflarıyla ilgili olarak bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten sonra
tebliğ edilen kararlar uyarınca işlem yapılmaz ve bu kararlar ile idare
aleyhine hükmedilmiş yargılama giderleri ve vekâlet ücreti bulunması hâlinde
bunlar idareden talep edilemez.” MADDE 21- 19/9/2006 tarihli ve 5543 sayılı
İskân Kanununun 27 nci maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki cümleler
eklenmiştir. “Bu Kanunun 10 uncu, 11 inci
ve 12 nci maddeleri kapsamına giren hak sahibi ailelerden sözleşme aşamasında
borcunu peşin olarak ödemek isteyenlere borçlandırma bedeli üzerinden yüzde
altmış beş oranında indirim yapılır. Ödemesiz süre içerisindeki işlerde ise
borçlandırma bedeli üzerinden yapılacak peşin ödeme indirim oranları
yönetmelikte belirtilir.” MADDE 22- 25/11/2010 tarihli ve 6083 sayılı
Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Personeline Ek Ödeme Yapılması Hakkında
Kanunun adı “Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Döner Sermaye İşletmesi Kanunu”
şeklinde değiştirilmiştir. MADDE 23- 6083 sayılı Kanunun 8 inci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “MADDE 8- (1)
Genel Müdürlük faaliyetlerinin gerektirdiği araç, gereç, satın alma, bakım,
onarım, yapım, sigorta, kiralama, araştırma, tanıtım, temsil ve eğitim
giderleri, yurt dışında yürütülecek proje giderleri, kadastro hizmetlerinin
yapılması, yenilenmesi, güncellenmesi ve benzeri her türlü harcama döner
sermaye gelirlerinden karşılanabilir. (2) Döner sermaye
işletmelerinin yönetimi, faaliyet alanları, işleyişi, sermaye kaynakları, her
türlü idari ve mali işlemlerine ilişkin usul ve esaslar Hazine ve Maliye
Bakanlığının da görüşü alınarak çıkarılan yönetmelikle belirlenir. (3) Döner sermaye
işletmesince elde edilecek gelirler bu Kanuna ekli (I) Sayılı Tarife
Cetvelinde gösterilmiştir. Tarife Cetvelindeki yöresel katsayılar; il ve
ilçelerin coğrafi ve ekonomik durumu, nüfusu, gelişmişlik seviyesi, işlem
hacmi ve taşınmazların değeri dikkate alınmak suretiyle Bakanlıkça 0,30-3,00
arasında belirlenir. Tarife Cetvelinde belirlenen döner sermaye hizmet bedeli
tutarlarını veya oranlarını yarısına kadar indirmeye veya en fazla üç katına
kadar artırmaya Cumhurbaşkanı yetkilidir. Bu fıkradaki döner sermaye hizmet
bedelleri her yıl, bir önceki yıla ilişkin olarak 4/1/1961 tarihli ve 213
sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 298 inci maddesi uyarınca tespit ve ilan
edilen yeniden değerleme oranında, takvim yılı başından geçerli olmak üzere
artırılarak uygulanır. Yeniden değerleme oranı uygulanmış tutarlar her yıl
Genel Müdürlük tarafından ilan edilir. (4) Döner sermaye
faaliyetlerine ilişkin hizmetler Genel Müdürlük personeline ek görev olarak
yaptırıldığı takdirde, döner sermaye gelirlerinden ödenmek üzere, kendilerine
(100-300) rakamlarının memur aylıklarına uygulanan katsayı ile çarpımından
elde edilecek tutardan, yaptıkları hizmetin özelliğine ve güçlüğüne göre
Genel Müdürün onayı ile belirlenecek miktarda aylık ek görev ücreti
verilebilir. (5) Döner sermaye
işletmeleri için kendi kaynaklarından karşılanmak üzere tahsis edilen sermaye
miktarı Cumhurbaşkanınca beş katına kadar artırılabilir. Bu suretle artırılan
sermaye elde edilen kârlarla karşılanır. Ödenmiş sermaye tutarı tahsis edilen
sermaye tutarına ulaştıktan sonra elde edilen kârlar, döner sermaye
hizmetlerinde kullanılmak üzere ertesi yılın gelirlerine ilave edilir. (6) Genel yönetim
kapsamındaki kamu idareleri, köy tüzel kişileri ve kalkınma ajanslarının
kanunlarla ve Cumhurbaşkanlığı kararnameleriyle sayılan görevleriyle ilgili
yapılacak tapu işlemlerinden ve münhasıran elektronik ortamdaki verilere
ilişkin olmak üzere veri paylaşımından döner sermaye ücreti tahsil edilmez.
Ayrıca tapu müdürlüklerince gerçekleştirilen her türlü terkin, 3/5/1985
tarihli ve 3194 sayılı İmar Kanununun 18 inci maddesinin üçüncü fıkrasında
sayılan alanlara yapılan her türlü bedelsiz terk ve bağışlama işlemlerinden,
Genel Müdürlük birimlerince sebebiyet verilmiş hataların düzeltilmesi
işlemlerinden, ilgililerin kusuru olmaksızın nüfus müdürlüğü tarafından resen
gerçekleştirilen maddi hataların düzeltilmesi, tamamlanması ve geri alınması
işlemleri neticesinde tapuda yapılan kimlik bilgileri düzeltme işlemlerinden,
tapu müdürlüklerince resen yapılan işlemlerden, aile konutu şerhi
işlemlerinden ve kat irtifakından resen kat mülkiyetine geçiş işlemlerinden
döner sermaye ücreti tahsil edilmez. Veri paylaşımına ilişkin protokol veya
sözleşmelerde, döner sermaye hizmet bedellerinin ödenmesine ilişkin usul ve
esaslar düzenlenebilir.” MADDE 24- 6083 sayılı Kanuna ekte yer alan
(I) Sayılı Tarife Cetveli eklenmiştir. MADDE 25- 19/4/2012 tarihli ve 6292 sayılı
Orman Köylülerinin Kalkınmalarının Desteklenmesi ve Hazine Adına Orman
Sınırları Dışına Çıkarılan Yerlerin Değerlendirilmesi ile Hazineye Ait Tarım
Arazilerinin Satışı Hakkında Kanunun geçici 6 ncı maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir. “GEÇİCİ MADDE 6-
(1) Bu Kanunun 4 üncü maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen, orman olarak
muhafazasında bilim ve fen bakımından hiçbir yarar görülmeyen, aksine tarım
alanına dönüştürülmesinde yarar olduğu tespit edilen yerlerden, sınırları
Cumhurbaşkanınca belirlenen alanlar; İstanbul ili, Şile ilçesinde Darlık ve
Ömerli Barajlarının yapımından etkilenen Darlık ve Esenceli Mahallelerinin
yeni yerleşim yerlerinin belirlenmesi için Orman Genel Müdürlüğünce orman
sınırları dışına çıkarılarak tapuda Hazine adına resen tescil edilir. Bu
alanlarda 3402 sayılı Kanunun 22 nci maddesinin kadastrosu yapılmış olan
yerlerin ikinci defa kadastroya tabi tutulamayacağına ilişkin hükmü
uygulanmaz. Bu alanların tespiti amacıyla Orman Genel Müdürlüğünce yeteri
kadar orman kadastro komisyonu görevlendirilir. Bu tespit sırasında ilan
süresi bir hafta, itiraz süresi ise bir ay olarak uygulanır. (2) Yeni yerleşim
yerindeki hak sahipliği, borçlandırma ve takyide ilişkin usul ve esaslar
Cumhurbaşkanınca belirlenir.” MADDE 26- 16/5/2012 tarihli ve 6306 sayılı
Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanunun 6 ncı
maddesinin birinci fıkrasının onüçüncü cümlesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş, fıkranın son cümlesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümleler
eklenmiş; üçüncü fıkrasının üçüncü cümlesine “kabul edilenlere” ibaresinden
sonra gelmek üzere “ve diğer hak sahiplerine” ibaresi eklenmiş, dördüncü
fıkrasında yer alan “yapım maliyetlerinin” ibaresi “yapım
maliyetlerinin/rayiç değerinin” şeklinde değiştirilmiş, beşinci fıkrasına
aşağıdaki cümleler eklenmiştir. “Açık artırma ile satışı
yapılacak payların üzerindeki ve Kanun kapsamındaki alanlarda ve parsellerde
anlaşma yolu ile Bakanlığa, TOKİ’ye veya İdareye bedeli karşılığında
devredilen taşınmazların sicilindeki ipotek, ihtiyati haciz, haciz ve intifa
hakkı gibi haklar, satış sonrasında satış bedeli üzerinde devam eder.” “Satış işleminin yargı kararı
ile iptal edilmesi halinde, Bakanlığın durumu ilgili tapu müdürlüğüne
bildirmesi üzerine, satışı yapılan arsa veya arsa payı, satış işleminden
sonra üçüncü bir kişiye devredilmemiş veya satıştan önceki malik adına
doğrudan tescilini hukuken ve/veya fiilen imkânsız hale getiren bir
uygulamaya tabi tutulmamış ise resen eski maliki adına tescil edilir ve satış
bedelinin iadesi sağlanıncaya kadar satış bedeli tutarında alıcı lehine
kanuni ipotek tesis ve tescil edilir. Yargı kararı ile satış bedelinin eksik
hesaplandığı gerekçesi ile hissesi satılan malikin zararının tazmin edilmesi
yönünde Bakanlık/İdare aleyhine karar verilmesi durumunda, ödenmesine
hükmedilen bedel, Bakanlığın/İdarenin bu konuda kendisine yapacağı bildirim
tarihinden itibaren en geç 15 gün içinde, hisseyi satın alan malik tarafından
hissesi satılan eski malike ödenir. Verilen süre içerisinde ödemenin yapılmaması
sebebiyle bedelin Bakanlıkça/İdarece ödenmesi halinde, ödenen bedel hisseyi
satın alan malikten genel hükümlere göre tahsil edilir.” “(b) bendi uyarınca yapılacak
satın alma ve trampada; Bakanlıkça yapılan satın alma/trampa teklifinin
malikçe kabul edilmesi durumunda yapılan anlaşmaya ilişkin bir tutanak
düzenlenir ve taraflarca imzalanır. Anlaşmaya konu taşınmaz malın tüm hukuki
ve fiili vasıfları ile satın alma bedelini, malikin kimlik bilgilerini ve
taşınmazların tapuda tesciline veya terkinine dair kabul beyanlarını da
ihtiva eden bu tutanak malikin ferağ beyanı ve tapuda Hazine adına yapılacak
tescilin hukuki sebebi sayılır. Taşınmazın Hazine adına tescili veya terkini
bu tutanağa istinaden tapu müdürlüğünce resen yapılır.” MADDE 27- 6306 sayılı Kanunun 6/A maddesinin
ikinci fıkrasının birinci cümlesine “Dönüşüm Projeleri Özel Hesabından
karşılanmak” ibaresinden sonra gelmek üzere “ve gerektiğinde kilitli olan
kapıları açmak veya açtırmak” ibaresi, fıkraya birinci cümlesinden sonra
gelmek üzere aşağıdaki cümleler eklenmiş, fıkranın mevcut ikinci cümlesinde
yer alan “Riskli olarak tespit” ibaresi “Riskli olarak tespit/kabul” şeklinde
değiştirilmiş, üçüncü fıkrasına birinci cümlesinden sonra gelmek üzere
aşağıdaki cümleler eklenmiş, altıncı fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiş,
yedinci fıkrasının üçüncü cümlesine “borç miktarı oranında” ibaresinden sonra
gelmek üzere “birinci dereceden” ibaresi eklenmiş, aynı fıkranın son
cümlesine “hesaba yatırılır” ibaresinden sonra gelmek üzere “; hak sahibinin
dönüşümden önceki taşınmazının tapu kaydında yer alan ipotek, ihtiyati haciz,
haciz ve intifa hakkı gibi haklar ve şerhler hak sahibi adına yatırılan
taşınmazın bedeli üzerinde devam ettirilir; tapu kaydındaki haklar ve şerhler
Bakanlığın talebi üzerine tapu müdürlüğünce resen terkin edilir” ibaresi
eklenmiştir. “Riskli yapı tespiti
yapılmasının engellenmesi durumunda güvenliği sağlamak üzere kolluk
kuvvetlerinden destek alınarak tespit yapılır. Bakanlık veya idare
tarafından, binanın bulunduğu arsanın tehlikeli durumu veya binadaki hasar ve
tahribat bakımından acilen boşaltılması ve yıktırılması gerektiği belirlenen
binalar riskli yapı olarak kabul edilir.” “Tahliyeye ilişkin tebligat
ikinci fıkrada belirtilen şekilde yapılır. Bu madde uyarınca yapılacak
uygulamalarda maliklere, kiracılara ve yapıda ikamet etmek şartıyla sınırlı
ayni hak sahiplerine taşınma yardımı yapılabilir.” “Uygulama yapılacak alandaki
taşınmazlar, feshedilmiş sayılan sözleşmelere istinaden tapuda müteahhide
devredilmiş ise, uygulama neticesinde meydana gelen yeni taşınmazlar hak
sahipliği çalışmaları gözetilerek müteahhide devir yapan eski malikleri adına
resen tescil olunur.” MADDE 28- 6306 sayılı Kanunun 7 nci
maddesinin beşinci fıkrasının son cümlesi yürürlükten kaldırılmış ve
dokuzuncu fıkrasının (c) bendine “bunların iştirakleri” ibaresinden sonra
gelmek üzere “ile Gayrimenkul Yatırım Ortaklıkları (GYO)” ibaresi eklenmiştir. MADDE
29- 14/2/2020
tarihli ve 7221 sayılı Coğrafi Bilgi Sistemleri ile Bazı Kanunlarda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 1 inci maddesinin birinci fıkrasının
(b) bendine “mevzuat hükümleri” ibaresinden sonra gelmek üzere “ile 24/3/2016
tarihli ve 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu kapsamındaki
hükümler” ibaresi eklenmiş, ikinci fıkrasında yer alan “Çevre ve Şehircilik”
ibareleri “Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği” şeklinde değiştirilmiş,
fıkranın birinci cümlesine “paylaşması veya satması;” ibaresinden sonra
gelmek üzere “fikrî, sınai ve ticari haklara ilişkin mevzuat hükümleri ile
Kişisel Verilerin Korunması Kanunu ve” ibaresi eklenmiş, fıkraya dördüncü
cümlesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümle eklenmiş, fıkranın mevcut
altıncı ve yedinci cümleleri yürürlükten kaldırılmış ve maddeye aşağıdaki
fıkralar eklenmiştir. “İzin bedelinin üst sınırı;
her halükarda yerli gerçek kişiler ve özel hukuk tüzel kişileri ile yabancı
gerçek kişiler ve tüzel kişiler için belirlenen pafta başına izin bedelinin
100.000 katı Türk lirasını geçemez.” “(3) Coğrafi
Bilgi Sistemi kapsamındaki yazılımlar, Ulusal Coğrafi Bilgi Sistemi
standartları ile uygunluğu sağlanmak amacıyla Bakanlıkça sertifikalandırılır.
Sertifika bedelleri Bakanlıkça belirlenir ve Döner Sermaye İşletmesi Birim
Fiyat Listesinde her yıl yayımlanır. Sertifikalara ilişkin kapsam, usul ve
esaslar Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle belirlenir. (4) Coğrafi veri
toplayan sensör ve donanımlar ilgililerince Bakanlıkça oluşturulacak
elektronik ortama kaydedilir. Buna ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça
çıkarılacak yönetmelikle belirlenir. (5) Savunma,
güvenlik ve istihbarat alanında faaliyet gösteren yazılımlar, sensör ve
donanımlar için bu maddenin üçüncü ve dördüncü fıkralarında yer alan
sertifika ve kayıt zorunluluğu aranmaz. (6) Çevre,
Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığınca; a) Coğrafi Veri
İzninin alınmaması durumunda; başvuru için faaliyet sahibine tebliği
tarihinden itibaren en az 10 gün süre verilir. Süresi içinde başvurusunu
yapmayanların faaliyetleri durdurulur ve izin bedelinin 5 katı tutarında
idari para cezası uygulanır. Pafta sınır alanının tespit edilememesi halinde
idari para cezası için 1.000 (bin) adet 1/1000’lik pafta üzerinden hesaplama
yapılır. b) Coğrafi Bilgi
Sistemi kapsamındaki yazılımlar için sertifika alınmaması durumunda; 100.000
TL (yüzbin Türk lirası) idari para cezası uygulanır. Cezanın uygulandığı
tarihten itibaren 3 ay içinde sertifika alınmaması halinde sertifikasız
kullanımın her tespitinde aynı miktarda idari para cezası uygulanır. Bu tutar
takvim yılı başından geçerli olmak üzere her yıl bir önceki yıla ilişkin
olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 298 inci maddesi hükümleri
uyarınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranında artırılarak
uygulanır. c) İdari para
cezası kararları, 11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine
göre kararı veren merci tarafından ilgiliye tebliğ edilir. Cezalar, tebliğ
tarihinden itibaren 1 ay içinde ödenir. Süresinde ödenmeyen idari para
cezaları 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü
Hakkında Kanun hükümlerine göre vergi dairelerince takip ve tahsil edilir.
İdari para cezasına karşı 30 gün içinde yetkili idare mahkemesine itiraz
edilebilir. İtirazlar zaruret olmayan hallerde evrak üzerinden incelenerek
karara bağlanır. İtiraz üzerine verilen mahkeme kararları kesindir. Cezaların
uygulanmasına yönelik usul ve esaslar Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelik ile
belirlenir. (7) Çevre,
Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı ile yapacakları iş birlikleri
kapsamında gerçek kişilere ve özel hukuk tüzel kişilerine; Türkiye’ye ait
Ulusal Coğrafi Veri Sorumluluk Matrisi kapsamındaki coğrafi verileri
toplaması, üretmesi, paylaşması veya satması, veri madenciliği yapması ve
yeni veri üretmesi konularında; fikrî, sınai ve ticari haklara ilişkin
mevzuat hükümleri ile Kişisel Verilerin Korunması Kanunu ve özel kanunlardaki
hükümler saklı kalmak kaydıyla Bakanlık tarafından lisans verilir. Lisans
kapsamında Bakanlıkla paylaşılan verilerin üçüncü şahıslara bedeli
karşılığında Ulusal Coğrafi Bilgi Platformu üzerinden verilmesi durumunda elde
edilecek gelirler Ulusal Coğrafi Bilgi Sistemleri hizmetlerinde kullanılmak
üzere Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı Döner Sermaye
İşletmesi Müdürlüğünün ilgili hesabına yatırılır. Lisans bedelleri,
Bakanlıkça belirlenir ve Döner Sermaye İşletmesi Birim Fiyat Listesinde her
yıl yayımlanır. Lisansa ilişkin kapsam, usul ve esaslar Bakanlıkça
çıkarılacak yönetmelikle belirlenir. (8) Bu madde
hükümlerine uyulup uyulmadığını denetleme yetkisi Çevre, Şehircilik ve İklim
Değişikliği Bakanlığına aittir. Gerektiğinde bu yetki, Bakanlıkça; il
müdürlüklerine devredilir. Denetimler, Bakanlığın belirlediği denetim usul ve
esasları çerçevesinde yapılır.” MADDE 30- 24/12/2020 tarihli ve 7261 sayılı
Türkiye Çevre Ajansının Kurulması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bent ve maddeye
aşağıdaki fıkra eklenmiştir. “ğ) Bakanlık
tarafından Ajansa kullanma izni verilen veya kiralanan, Kıyı Kanunu
kapsamındaki devletin hüküm ve tasarrufu altında yer alan alanlarda; mapa ve
şamandıra sistemleri kurmak, işletmek, deniz araçlarına atık alım
hizmetlerini vermek ve bu hizmetlerin verilmesini sağlamak.” “(2) Ajans,
ihtiyaç hâlinde bu maddede sayılan faaliyetleri özel hukuk tüzel kişiliğini
haiz şirketler kurarak gerçekleştirebilir.” MADDE
31- Bu Kanunun; a) 15 inci
maddesi yayımı tarihinden altı ay sonra, b) Diğer
maddeleri yayımı tarihinde, yürürlüğe girer. MADDE 32- Bu Kanun hükümlerini Cumhurbaşkanı
yürütür. 14/6/2022
15 Haziran 2022 ÇARŞAMBA Resmî Gazete Sayı : 31867 |