HAZİNEYE
AİT TAŞINMAZ MALLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ VE KATMA
DEĞER
VERGİSİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA
KANUN
İLE BAZI KANUNLARDA VE KANUN HÜKMÜNDE
KARARNAMELERDE
DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN
Kanun No. 7394
|
Kabul Tarihi: 8/4/2022
|
MADDE
1- 31/12/1960 tarihli ve 193
sayılı Gelir Vergisi Kanununun 41 inci maddesinin birinci fıkrasına
aşağıdaki bent eklenmiştir.
“11.
4/5/2007 tarihli ve 5651 sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların
Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi
Hakkında Kanunun ek 4 üncü maddesi kapsamında hakkında reklam yasağı
uygulananlara verilen reklamların giderleri.”
MADDE
2- 193 sayılı Kanunun 66 ncı
maddesinin ikinci fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
“6.
5510 sayılı Kanunun ek 10 uncu maddesi uyarınca anılan Kanunun 4 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında; sigortalı sayılan
hekimler ile tıpta uzmanlık mevzuatına göre uzman olan kişiler;”
MADDE
3- 4/1/1961 tarihli ve 213
sayılı Vergi Usul Kanununun 4 üncü maddesinin ikinci fıkrasına “usul ve
esasları belirlemeye” ibaresinden sonra gelmek üzere “, vergi dairesince bu
Kanun ile diğer kanunlar kapsamında yapılan işlemlerde elektronik imza,
mühür veya onay kullandırmaya, vergi daireleri tarafından düzenlenen ve
vergi dairesince imzalanması gereken belgelerin Gelir İdaresi Başkanlığınca
elektronik ortamda imzalanmasına, mühürlenmesine veya onaylanmasına izin
vermeye, elektronik imza, mühür veya onayın kullanım usul ve esaslarını
düzenlemeye” ibaresi ile fıkraya aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Vergi daireleri
tarafından düzenlenen ve imzalanması gereken belgelerin, Gelir İdaresi
Başkanlığınca elektronik ortamda imzalanması, mühürlenmesi veya onaylanması
durumunda belgeler vergi dairesi tarafından imzalanmış, mühürlenmiş veya
onaylanmış sayılır.”
MADDE
4- 213 sayılı Kanunun 359
uncu maddesinin (a) fıkrasında yer alan “üç” ibaresi “beş” şeklinde, (b),
(c) ve (ç) fıkralarında yer alan “beş” ibareleri “sekiz” şeklinde
değiştirilmiş ve maddeye son fıkrasından önce gelmek üzere aşağıdaki
fıkralar eklenmiştir.
“Bu
maddede yazılı fiillerle verginin ziyaa uğratıldığının tespit edilmesine
bağlı olarak tarh edilen verginin, gecikme faizi ve gecikme zammının tamamı
ile kesilen cezaların yarısı ve buna isabet eden gecikme zammının;
soruşturma evresinde ödenmesi halinde verilecek ceza yarı oranında,
kovuşturma evresinde hüküm verilinceye kadar ödenmesi halinde ise verilecek
ceza üçte bir oranında indirilir.
Tarh
edilen vergi ve vergi aslına bağlı olarak kesilen cezanın bulunmadığı
durumlarda verilecek ceza yarı oranında indirilir.
Yukarıdaki
fıkralarda belirtilen ceza indiriminden faydalanabilmek için vergi
mahkemesinde dava açılmaması, açılmışsa feragat edilmesi, kanun yollarına
başvurulmaması veya başvurulmuşsa vazgeçilmesi şarttır.
Bu
maddede düzenlenen suçların birden fazla takvim yılı veya vergilendirme
dönemi içinde aynı suç işleme kararının icrası kapsamında işlenmesi
halinde, Türk Ceza Kanununun 43 üncü maddesi uygulanır.”
MADDE
5- 213 sayılı Kanunun 367 nci
maddesine dördüncü fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
“359
uncu maddede yazılı suçlara ilişkin yürütülmekte olan soruşturma veya kovuşturmalarda
mütalaaya konu fiilin, başka bir kişi tarafından veya başka bir kişiyle
birlikte gerçekleştirildiğinin ortaya çıkması durumunda, bu kişi bakımından
kamu davası açılması için rapor düzenlenmesi ve mütalaa verilmesi şartı
aranmaz.”
MADDE
6- 213 sayılı Kanuna
aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 34- Haklarında hüküm verilmiş olup da dosyası infaz aşamasında
olanlar, 359 uncu maddede yazılı fiillerle verginin ziyaa uğratıldığının
tespit edilmesine bağlı olarak tarh edilen verginin, gecikme faizi ve
gecikme zammının tamamı ile kesilen cezaların yarısı ve buna isabet eden
gecikme zammını, bu maddeyi ihdas eden Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren bir yıl içinde Hazineye ödedikleri takdirde 359 uncu maddede bu
maddeyi ihdas eden Kanunla soruşturma evresi için yapılan etkin pişmanlık
düzenlemesinden faydalanabilir. Bu fıkrada belirtilen ceza indiriminden
faydalanabilmek için vergi mahkemesinde dava açılmaması, açılmışsa feragat
edilmesi, kanun yollarına başvurulmaması veya başvurulmuşsa vazgeçilmesi
şarttır.
Birinci
fıkra hükümleri bu maddeyi ihdas eden Kanunun yayımı tarihinde soruşturma
ve kovuşturma evresinde bulunan dosyalar hakkında da uygulanır. Bu
takdirde, ödemenin hüküm verilinceye kadar yapılması şarttır.
Bu
maddeyi ihdas eden Kanunun yayımı tarihinde 359 uncu madde kapsamına giren
suçlardan dolayı temyiz veya istinaf kanun yolu incelemesinde bulunan
dosyalardan, 359 uncu maddede bu maddeyi ihdas eden Kanunla yapılan
düzenlemeler nedeniyle lehe değerlendirme yapılması gereken dosyalar
hakkında bozma kararı verilir.
Yargıtay
Cumhuriyet Başsavcılığında bulunan dosyalar gelişlerindeki usule uygun
olarak ilk derece mahkemelerine gönderilir.
359
uncu maddede bu maddeyi ihdas eden Kanunla yapılan düzenlemelerde yer alan
zincirleme suça ilişkin koşulların belirlenmesi, duruşma açılmak suretiyle
yapılır.”
MADDE
7- 14/9/1972 tarihli ve 1618
sayılı Seyahat Acentaları ve Seyahat Acentaları Birliği Kanununa aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 6- Birliğe ödenecek 2022 yılı yıllık aidatlarının hesaplanmasında
2022 yılı için 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 298 inci maddesi
uyarınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranının yüzde ellisi
dikkate alınır.”
MADDE
8- 29/8/1977 tarihli ve 2108
sayılı Muhtar Ödenek ve Sosyal Güvenlik Yasasının 1 inci maddesinin ikinci
fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Bu ödeneğin net
tutarının net asgari ücret tutarının altında kalması halinde aradaki fark,
ödenek için öngörülen usul ve esaslar çerçevesinde herhangi bir vergi ve
kesintiye tabi tutulmaksızın ayrıca ödenir.”
MADDE
9- 28/3/1983 tarihli ve 2809
sayılı Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı Kanununa aşağıdaki ek madde
eklenmiştir.
“EK
MADDE 207- Ekli (1) sayılı listede yer alan kadrolar ihdas edilerek kadro
ve pozisyonlara ilişkin mevzuatın eki cetvellerin ilgili yükseköğretim
kurumlarına ait bölümlerine eklenmiştir.
Bu
kadroların kullanılmasına dair hususlarda da kadro ve pozisyonlara ilişkin
mevzuat hükümleri uygulanır.”
MADDE
10- 25/10/1984 tarihli ve 3065
sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 13 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (f) bendine “Adalet Bakanlığı,” ibaresinden sonra gelmek üzere
“İçişleri Bakanlığı,” ibaresi eklenmiş, bentte yer alan “Jandarma Genel
Komutanlığı, Sahil Güvenlik Komutanlığı,” ve “, Emniyet Genel Müdürlüğü”
ibareleri madde metninden çıkarılmış ve fıkranın (i) bendinde yer alan “bir
yıl” ibaresi “üç yıl” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE
11- 3065
sayılı Kanunun geçici 37 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 37- İmalat sanayii ile turizme yönelik yatırım teşvik belgesi sahibi
mükelleflere belge kapsamındaki inşaat işlerine ilişkin mal teslimleri ve
hizmet ifaları 31/12/2025 tarihine kadar katma değer vergisinden
müstesnadır.
Teşvik
belgesine konu yatırımın tamamlanmaması halinde, zamanında alınmayan
vergiler, vergi ziyaı cezası uygulanarak gecikme faizi ile birlikte yatırım
teşvik belgesi sahibi alıcıdan tahsil edilir. Bu vergiler ve cezalarda
zamanaşımı, verginin tarhını veya cezanın kesilmesini gerektiren durumun
meydana geldiği tarihi takip eden takvim yılı başından başlar.
Bu
kapsamda yapılan mal teslimleri ve hizmet ifaları nedeniyle yüklenilen
vergiler, vergiye tabi işlemler üzerinden hesaplanan vergiden indirilir.
İndirim yoluyla telafi edilemeyen vergiler, bu Kanunun 32 nci maddesi hükmü
uyarınca istisna kapsamında işlem yapan mükellefin talebi üzerine iade
edilir.
Cumhurbaşkanı,
birinci fıkrada yer alan süreyi üç yıla kadar uzatmaya; Hazine ve Maliye
Bakanlığı, bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye
yetkilidir.”
MADDE
12- 3065
sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 42- 20/8/2016 tarihli ve 6745 sayılı Yatırımların Proje Bazında Desteklenmesi
ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanunun 80 inci maddesi kapsamında teşviklerden yararlanmasına karar
verilen ve bu kapsamda sera etkisi yaratan egzoz gazı salınımını tamamen
ortadan kaldıracak teknolojilerin geliştirilmesi için münhasıran Türkiye’de
gerçekleştirdikleri Ar-Ge faaliyetleri sonucunda geliştirdikleri elektrik
motorlu taşıt araçlarını Türkiye’de imal eden mükelleflere bu araçların
geliştirilmesine yönelik verilen ve yatırım teşvik belgesi kapsamında yer
alan mühendislik hizmetleri 31/12/2023 tarihine kadar katma değer
vergisinden müstesnadır. Teşvik belgesine konu yatırımın tamamlanmaması
halinde, zamanında alınmayan vergi alıcıdan, vergi ziyaı cezası uygulanarak
gecikme faizi ile birlikte tahsil edilir. Zamanında alınmayan vergiler ile
vergi cezalarında zamanaşımı, verginin tarhını veya cezanın kesilmesini
gerektiren durumun meydana geldiği tarihi takip eden takvim yılının
başından itibaren başlar.
Bu
kapsamda yapılan hizmetler nedeniyle yüklenilen vergiler, vergiye tabi
işlemler üzerinden hesaplanan vergiden indirilir. İndirim yoluyla telafi
edilemeyen vergiler, bu Kanunun 32 nci maddesi hükmü uyarınca istisna
kapsamında işlem yapan mükellefin talebi üzerine iade edilir.
Hazine
ve Maliye Bakanlığı bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları
belirlemeye yetkilidir.”
MADDE
13- 3/5/1985 tarihli ve 3194
sayılı İmar Kanununun geçici 16 ncı maddesinin yedinci fıkrasının ikinci
cümlesinde yer alan “31/12/2019” ibaresi “31/12/2022” şeklinde değiştirilmiş,
fıkraya ikinci cümlesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümleler eklenmiş,
fıkranın mevcut üçüncü cümlesinde yer alan “Bu durumda elde edilen
gelirler” ibaresi “Kalanı ise” şeklinde değiştirilmiştir.
“Satış bedelinin
tamamının peşin ödenmesi hâlinde yüzde yirmi, en az yarısının ödenmesi
hâlinde yüzde on indirim uygulanır. Taksitli satışlarda satış bedelinin en
az yüzde onu peşin ödenir, kalan bedel ise beş yıla kadar taksitlendirilir.
Taksit tutarlarına kanunî faiz oranının yarısı uygulanır. Elde edilen
gelirlerin yüzde yirmibeşi Bakanlığın dönüşüm projeleri özel hesabına gelir
olarak kaydedilir.”
MADDE
14- 29/6/2001 tarihli ve 4706
sayılı Hazineye Ait Taşınmaz Malların Değerlendirilmesi ve Katma Değer
Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 4 üncü maddesinin
ikinci fıkrasına birinci cümlesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümle ve
maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(b), (c) ve (g) bentleri
kapsamında rayiç bedel üzerinden yapılan satışlarda, satış bedelinin peşin
ödenmesi halinde satış bedeline yüzde yirmi indirim uygulanır.”
“Ticari
faaliyetlerde kullanılmak üzere kiraya verilen taşınmazlar 2886 sayılı
Devlet İhale Kanununda yer alan hükümler çerçevesinde ihale yoluyla satışa
konu edilebilir. İhalenin yapıldığı tarihte en az üç yıl süreyle
taşınmazları sözleşmeye dayalı olarak kullanan kiracılar, öncelikli olarak
satın alma hakkına sahiptir. Öncelikli satın alma hakkının kullanılmasında
dokuzuncu fıkra hükümleri kıyasen uygulanır.”
MADDE
15- 4706 sayılı Kanunun 5
inci maddesinin başlığında yer alan “Taksitle ödeme” ibaresi, “Satış
bedelinin ödenmesi” şeklinde, birinci fıkrasının birinci cümlesinde yer
alan “taksitle de ödenebilir” ibaresi “peşin veya taksitle ödenebilir”
şeklinde değiştirilmiş, fıkraya birinci cümlesinden sonra gelmek üzere
aşağıdaki cümle, altıncı fıkrasının beşinci cümlesine “yapılacak
satışlarda” ibaresinden sonra gelmek üzere “satış bedelinin tamamının peşin
ödenmesi hâlinde yüzde yirmi, en az yarısının ödenmesi hâlinde yüzde on
indirim uygulanır ve” ibaresi ve fıkraya aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“4 üncü madde kapsamında
yapılan satışlar hariç olmak üzere 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu ve
16/5/2012 tarihli ve 6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların
Dönüştürülmesi Hakkında Kanuna göre yapılan satışlarda, satış bedelinin
peşin olarak ödenmesi hâlinde satış bedeline yüzde yirmi indirim uygulanır.”
“Bu kapsamda 6306 sayılı
Kanuna göre yapılan satışlarda da bu fıkra hükümleri uygulanır.”
MADDE
16- 4706 sayılı Kanunun ek 2
nci maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki cümleler ve maddeye aşağıdaki
fıkra eklenmiştir.
“Toplam yıllık hasılat;
işletmenin, tek düzen muhasebe sistemindeki gelir tablosunda yer alan net
satışlar, iştiraklerden ve bağlı ortaklıklardan elde edilen temettü
gelirleri hariç olmak üzere diğer faaliyetlerden olağan gelir ve kârlar ile
olağan dışı gelir ve kârların toplamı üzerinden tespit edilir. İrtifak
hakkı kurulan veya kullanma izni verilen Hazine taşınmazı üzerinde bulunan
tesisin tamamının veya bir kısmının hak lehtarınca üçüncü kişilere kiraya
verilmesi hâlinde; hak lehtarından brüt kiranın yüzde l’i oranında,
kiracıdan/kiracılardan ise, tesisin işletilmesinden elde edilecek toplam
yıllık hasılattan hak lehtarına ödenen kira bedeli düşüldükten sonra, kalan
tutar üzerinden yüzde 1 oranında ayrıca pay alınır. Kiracılardan alınamayan
hasılat payları hak lehtarından alınır. Yürütülen faaliyetin niteliği
gereği yıllık hasılatın tespit edilememesi durumunda; hak lehtarından cari
yıl irtifak hakkı veya kullanma izni bedeli, kiracılardan ise hak lehtarına
ödenen cari yıl kira bedeli üzerinden yüzde 20 oranında pay alınır.”
“Bu
maddenin uygulamasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye Bakanlık
yetkilidir.”
MADDE
17- 4706 sayılı Kanunun ek 6
ncı maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde ve üçüncü fıkrasında yer
alan “Maliye Bakanlığı” ibaresi “Bakanlık” şeklinde değiştirilmiştir.
“İmar
planı bulunmayan veya imar planında tarımsal amaca ayrılan Hazineye ait
tarım arazileri; 31/12/2019 tarihinden önce en az üç yıldan beri tarımsal
amaçla kullanan ve kullanımlarının halen devam ettiği Bakanlıkça belirlenen
kullanıcılarına, cari yıl ecrimisil bedelinin yarısı üzerinden on yıla
kadar doğrudan kiralanabilir.”
MADDE
18- 4706 sayılı Kanuna
aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 29- Mahalli idarelere ve sosyal güvenlik kurumlarına ait konutların
satışından elde edilen gelirler hariç olmak üzere, 4 üncü madde kapsamında
2022 ve 2023 yıllarında ihalesi yapılan kamu konutları satışından elde
edilen gelirler genel bütçeye gelir kaydedilir.”
MADDE
19- 5/1/2002 tarihli ve 4735
sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununa aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“Ek
fiyat farkı veya sözleşmelerin feshi
GEÇİCİ
MADDE 6- 1/4/2022 tarihinden önce 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa göre
ihale edilen mal ve hizmet alımları ile yapım işlerine ilişkin Türk lirası
üzerinden yapılan ve bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla devam
eden (kabulü/geçici kabulü onaylanmamış olan) sözleşmelerde;
a)
1/1/2022 tarihinden sonra (bu tarih dâhil) gerçekleştirilen kısımlar için;
ihale dokümanında fiyat farkı hesaplanmasına ilişkin hüküm bulunanlarda,
sözleşmesine göre hesaplanan fiyat farkı tutarı oransal olarak
artırılabilir, ihale dokümanında fiyat farkı hesaplanmasına ilişkin hüküm
bulunmayanlar ile hüküm bulunmakla birlikte sadece girdilerin bir kısmı
için fiyat farkı hesaplananlarda hesaplanmayan kısımlar için de fiyat farkı
verilebilir.
b)
1/1/2022 ile 31/3/2022 tarihleri arasında (bu tarihler dâhil)
gerçekleştirilen kısımlar için, ihale dokümanında fiyat farkı
hesaplanmasına ilişkin hüküm bulunup bulunmadığına bakılmaksızın, 1/7/2021
ile 31/3/2022 tarihleri arasında (bu tarihler dâhil) ihalesi yapılan
işlerde ihale tarihinin (son teklif verme tarihi) içinde bulunduğu aya ait
endeks, 1/7/2021 tarihinden önce ihale edilen işlerde ise 2021 yılı Haziran
ayına ait endeks temel endeks olarak kabul edilerek ve sözleşme fiyatları
kullanılarak yüklenicinin başvurusu üzerine sözleşmesine göre hesaplanan
fiyat farkına ilave olarak ek fiyat farkı verilebilir.
1/4/2022
tarihinden önce 4734 sayılı Kanuna göre ihale edilen (3 üncü maddesindeki
istisnalar dâhil) yapım işlerine ilişkin Türk lirası üzerinden imzalanan ve
bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla devam eden (geçici kabulü
onaylanmamış olan) sözleşmelerde, 1/1/2022 ile 31/3/2022 tarihleri arasında
(bu tarihler dâhil) iş programına göre gerçekleştirilemeyen iş miktarı için
süre uzatımı verilebilir.
1/1/2022
tarihinden önce 4734 sayılı Kanuna göre ihale edilen mal ve hizmet alımları
ile yapım işlerine ilişkin Türk lirası üzerinden yapılan ve bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla devam eden sözleşmelerden, bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla gerçekleşme oranı ilk sözleşme bedelinin
yüzde 15’ine kadar olanlar (bu oran dâhil) yüklenicinin başvurusu üzerine
feshedilip tasfiye edilir. Geçici 5 inci maddeye göre devredilen
sözleşmeler için bu fıkra kapsamında fesih başvurusunda bulunulamaz.
Feshedilen sözleşmelerde birinci fıkranın (a) ve (b) bendindeki hükümler
uygulanmaz. Sözleşmenin feshi halinde yüklenici hakkında fesihten
kaynaklanan kısıtlama ve yaptırımlar uygulanmaz ve yüklenicinin teminatı
iade edilir. Bu durumda, fesih tarihine kadar gerçekleştirilen imalatlar
dışında idareden herhangi bir mali hak talebinde bulunulamaz ve 4734 sayılı
Kanunun 53 üncü maddesinin (j) fıkrasının (1) numaralı bendi uyarınca
tahsil edilen bedel iade edilmez. Yüklenici tarafından can ve mal güvenliği
ile yapı güvenliğine yönelik idarece uygun görülecek tedbirlerin alınması şarttır.
Bu kapsamda düzenlenecek fesihnamelerden damga vergisi alınmaz. Bu fıkra
kapsamında feshedilen sözleşmelere konu edilen mal ve hizmet alımları ile
yapım işleri, Hazine ve Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine yeniden
ihale edilebilir.
Geçici
5 inci maddenin altıncı ve yedinci fıkraları kapsamındaki sözleşmeler için
birinci, ikinci, üçüncü ve beşinci fıkralara uygun olarak ilgili
mevzuatında düzenleme yapılabilir.
Birinci
fıkranın (a) ve (b) bentleri kapsamına girecek alım türleri, ürün ve
girdiler ile bu bentlere ilişkin hesaplama yöntemlerini; (a) bendinde
belirtilen oranları ve uygulama dönemini; başvuru ve onay süreleri ile
fiyat farkı, ek fiyat farkı, süre uzatımı ve sözleşmenin feshine dair diğer
hususlar dâhil yukarıdaki fıkraların uygulanmasına ilişkin esas ve usulleri
tespite Cumhurbaşkanı yetkilidir.
Taşıma
yoluyla eğitime erişim kapsamında bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten
önce, 4734 sayılı Kanuna göre ihale edilen veya aynı Kanunun 22 nci
maddesine göre imzalanan öğrenci taşıma ve öğle yemeği hizmet alımlarına
ilişkin sözleşmeler ile aynı Kanunun 3 üncü maddesinin (e) bendine göre
imzalanan öğle yemeği hizmet alımlarına ilişkin sözleşmelerin/protokollerin
(bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce fesih veya tasfiye edilenler
ile kabulü yapılanlar hariç), 1/1/2022 ile 30/6/2022 tarihleri arasında (bu
tarihler dâhil) gerçekleştirilen kısımları için, sözleşmede/protokolde
fiyat farkı hesaplanmasına ilişkin hüküm bulunmayanlar ile hüküm bulunmakla
birlikte sadece girdilerin bir kısmı için fiyat farkı hesaplananlarda
hesaplanmayan kısımlar için ek fiyat farkı verilebilir. Bu fıkra
kapsamındaki sözleşmelerde/protokollerde bu maddenin diğer fıkraları
uygulanmaz. Bu fıkra kapsamında ek fiyat farkı hesaplanmasına ilişkin esas
ve usuller Kamu İhale Kurumunun görüşü üzerine Millî Eğitim Bakanlığınca
belirlenir.”
MADDE
20- 25/4/2006 tarihli ve 5490
sayılı Nüfus Hizmetleri Kanununun 65 inci maddesinin birinci fıkrasının
birinci cümlesine “kamu idareleri” ibaresinden sonra gelmek üzere “ile
Cumhurbaşkanlığı ofisleri” ibaresi eklenmiştir.
MADDE
21- 5490 sayılı Kanuna
aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 12- (1) Cumhurbaşkanlığı ofislerinden, 65 inci maddenin birinci
fıkrasında bu maddeyi ihdas eden Kanunla yapılan değişikliğin yürürlüğe
girdiği tarihten önceki dönem için Kimlik Paylaşımı Sistemi sorgu ve dönen
kayıtlarına ilişkin olarak aynı fıkrada belirlenen katılma payı talep
edilmez.”
MADDE
22- 13/6/2006 tarihli ve 5520
sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (a)
bendinin (3) ve (4) numaralı alt bentlerinde yer alan “kâr payları”
ibareleri “kâr payları ile katılma paylarının fona iadesinden doğan
gelirler” şeklinde değiştirilmiş, aynı bende aşağıdaki alt bent eklenmiş,
(d) bendinin (4) numaralı alt bendine “(Esas faaliyet konusu itibarıyla
gayrimenkul, gayrimenkul projeleri ve gayrimenkule dayalı haklardan oluşan
portföyü işletmek amacıyla kurulanlar dışında kalanların kazançları hariç)”
ibaresi eklenmiş ve (e) bendinin birinci paragrafında yer alan “ve rüçhan
haklarının” ibaresi “, rüçhan hakları ve bu fıkranın (a) bendi kapsamında
istisna kazançlarına kaynak oluşturan yatırım fonlarının katılma
paylarının” şeklinde değiştirilmiştir.
“5)
(3) ve (4) numaralı alt bentlerde yer alan istisna kazançlarına kaynak
oluşturan yatırım fonlarının katılma paylarının 213 sayılı Vergi Usul
Kanununun 279 uncu maddesi kapsamında değerlenmesinden kaynaklanan değer
artış kazançları.”
MADDE
23- 5520 sayılı Kanunun 6 ncı
maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(3)
13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun 376 ncı maddesi
uyarınca sermayenin tamamlanmasına karar verilen şirketin ortakları
tarafından zarar sebebiyle karşılıksız kalan kısmı kapatacak miktarda
aktarılan tutarlar kurum kazancının tespitinde dikkate alınmaz.”
MADDE
24- 5520 sayılı Kanunun 11
inci maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
“j)
4/5/2007 tarihli ve 5651 sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların
Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi
Hakkında Kanunun ek 4 üncü maddesi kapsamında hakkında reklam yasağı
uygulananlara verilen reklamların giderleri.”
MADDE
25- 5520 sayılı Kanunun 32
nci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1)
Kurumlar vergisi, kurum kazancı üzerinden %20 oranında alınır. Şu kadar ki
bankalar, 6361 sayılı Kanun kapsamındaki şirketler, elektronik ödeme ve para
kuruluşları, yetkili döviz müesseseleri, varlık yönetim şirketleri, sermaye
piyasası kurumları ile sigorta ve reasürans şirketleri ve emeklilik
şirketlerinin kurum kazançları üzerinden kurumlar vergisi %25 oranında
alınır.”
MADDE
26- 5520 sayılı Kanunun
geçici 13 üncü maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Şu kadar ki bankalar,
6361 sayılı Kanun kapsamındaki şirketler, elektronik ödeme ve para
kuruluşları, yetkili döviz müesseseleri, varlık yönetim şirketleri, sermaye
piyasası kurumları ile sigorta ve reasürans şirketleri ve emeklilik
şirketlerinin 2022 yılı vergilendirme dönemine ait kurum kazançları için
kurumlar vergisi %25 oranında alınır.”
MADDE
27- 15/5/2007 tarihli ve 5661
sayılı Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası Anonim Şirketi ve Tarım Kredi
Kooperatifleri Tarafından Kullandırılan Toplu Köy İkrazatı/Grup
Kredilerinden Doğan Kefaletin Sona Erdirilmesi Hakkında Kanunun 1 inci
maddesinin beşinci fıkrasına “Hazine adına Türkiye Cumhuriyeti Ziraat
Bankası Anonim Şirketince/Tarım Kredi Kooperatiflerince” ibaresinden sonra
gelmek üzere “kesin aciz vesikasına bağlanan tutar üzerinden faiz
yürütülmeksizin” ibaresi ve yedinci fıkrasına “Hazine adına Türkiye
Cumhuriyeti Ziraat Bankası Anonim Şirketi ve Tarım Kredi Kooperatiflerince”
ibaresinden sonra gelmek üzere “kesin aciz vesikasına bağlanan tutar
üzerinden faiz yürütülmeksizin” ibaresi eklenmiştir.
MADDE
28- 5661 sayılı Kanuna
aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 2- (1) Alacakların aciz vesikasına bağlandığı tarihten bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarihe kadar Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası Anonim
Şirketi ve Tarım Kredi Kooperatifleri tarafından aciz vesikasına bağlanan
tutar dışında tahsil edilmeyen faizlerle ilgili olarak Hazineye ödeme
yükümlülüğü bulunmaz. Bu düzenleme tahsilatı yapılan borçlarla ilgili
olarak iade isteme hakkı doğurmaz.”
MADDE
29- 15/2/2011 tarihli ve 6112
sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında
Kanunun 14 üncü maddesinin beşinci fıkrasına “iş sağlığı ve güvenliği,”
ibaresinden sonra gelmek üzere “ekonomide ve” ibaresi ile “işçi ve işveren
ilişkileri,” ibaresinden sonra gelmek üzere “vergiye gönüllü uyumun
sağlanması ve vergi bilincinin artırılması,” ibaresi eklenmiştir.
MADDE
30- 17/2/2011 tarihli ve 6114
sayılı Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Hizmetleri Hakkında Kanunun
geçici 3 üncü maddesinin birinci fıkrasında yer alan “31/12/2021” ibaresi
“31/12/2024” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE
31- 19/4/2012 tarihli ve 6292
sayılı Orman Köylülerinin Kalkınmalarının Desteklenmesi ve Hazine Adına
Orman Sınırları Dışına Çıkarılan Yerlerin Değerlendirilmesi ile Hazineye
Ait Tarım Arazilerinin Satışı Hakkında Kanuna aşağıdaki ek madde
eklenmiştir.
“EK
MADDE 1- (1) 6831 sayılı Kanunun ek 16 ncı maddesi hükümlerine göre
üzerinde yerleşim yeri bulunduğu gerekçesiyle orman sınırları dışına
çıkartılarak tapuda Hazine adına tescil edilen taşınmazların 3402 sayılı
Kanunun ek 4 üncü maddesi hükümlerine göre kadastrosu yapılır. Kadastro
tutanağının beyanlar hanesindeki bilgiler tapu kütüğünün beyanlar hanesine
de aynen aktarılarak hak sahipliği belirlenir. Bu taşınmazlar, bu Kanunun
2/B alanlarında kalan taşınmazların satışına ilişkin hükümleri kıyasen
uygulanmak suretiyle hak sahiplerine doğrudan satılır.”
MADDE
32- 21/11/2012 tarihli ve 6361
sayılı Finansal Kiralama, Faktoring, Finansman ve Tasarruf Finansman
Şirketleri Kanununun 8 inci maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki cümle
eklenmiştir.
“Kapsamı ile usul ve
esasları Kurulca belirlenecek şekilde, bilgi sistemleri vasıtasıyla
şirketlerin gerçekleştireceği işlemler ya da alacağı hizmetler bu hükme
aykırılık teşkil etmez.”
MADDE
33- 6361 sayılı Kanunun 9
uncu maddesinin beşinci fıkrasında yer alan “ve “katılım” ibaresini”
ibaresi madde metninden çıkarılmıştır.
MADDE
34- 6361 sayılı Kanuna
aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 9- (1) Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu, 50/A maddesi ve geçici 7 nci
maddenin dördüncü fıkrası kapsamında tasfiyelerine karar verilen ve
tasfiyeleri Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu tarafından atanan tasfiye
komisyonlarınca yürütülen tasarruf finansman şirketlerine ait tasarruf
finansman sözleşmelerinden tasarruf döneminde olanları, bu Kanuna intibak
sürecinde olan ve/veya intibak sürecini tamamlayarak faaliyet izni alan
şirketlerden talebi bulunanlara devretmeye yetkilidir. Devre konu tasarruf
finansman sözleşmelerine ilişkin tasarruf tutarı karşılığı, Tasarruf
Mevduatı Sigorta Fonu tarafından nakit olarak tasfiye masasına ödenir.
Devre konu tasarruf tutarı, tasfiye halinde bulunan şirket ile bir sözleşme
kapsamında bir edinim sağlanmak üzere, herhangi bir finansman/tahsisat
sağlanmadan bu şirkete yatırılan organizasyon bedeli, katılım bedeli hariç
ödenen taksit tutarlarının toplamını ifade eder.
(2) Bu
maddenin birinci fıkrası ve beşinci fıkrası kapsamında ödenen tutarlar,
devreden şirketin alacaklılar sıra cetveline, 2004 sayılı Kanunun 206 ncı
maddesinin dördüncü fıkrasında yer alan birinci sıra alacaklardan önce
gelmek üzere Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu adına imtiyazlı alacak
kaydedilir.
(3)
Devralan şirkete birinci fıkra ve beşinci fıkra kapsamında ödenen
tutarların, Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu tarafından devreden şirketin
sahiplerinden ve/veya kanuni temsilcilerinden takip ve tahsilinde; 5411
sayılı Kanun ile temettü hariç ortaklık hakları ile yönetim ve denetimi
Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonuna devredilen bankalar, şirketler ve bunların
varlıkları ile ilgili olarak Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonuna verilen
yetkiler; devreden şirketin ya da sahiplerinin Tasarruf Mevduatı Sigorta
Fonuna borçlu olup olmadığına ve varlıkları üzerinde Tasarruf Mevduatı
Sigorta Fonu haczi bulunup bulunmadığına bakılmaksızın kıyasen uygulanır.
(4) Bu
madde uyarınca yapılacak sözleşme devirlerine ilişkin tasarruf tutarlarının
tespitinde, devreden şirketin kayıt ve belgeleri esas alınır. Devir
kapsamına, hukuki süreci devam edenler hariç olmak üzere, devreden şirketin
tasarruf dönemindeki tüm tasarruf finansman sözleşmeleri dahildir.
(5)
Tasarruf finansman sözleşmesi devredilen müşteri tarafından devralan
şirkete sözleşme fesih talebinde bulunulması halinde, ilgili tasarruf
finansman sözleşmesi, devreden şirkete iade edilir. İade edilen tasarruf
finansman sözleşmesine ilişkin tasarruf tutarı ve bu sözleşmeye ilişkin
müşterinin ödediği organizasyon bedelinin yüzde yirmisi tasfiye masası
tarafından sıra cetveline tabi olmaksızın bir ay içinde müşteriye nakden ve
defaten ödenir.
(6)
Sözleşmesini devralan şirkette devam ettirmek isteyen müşterinin tasarruf
tutarı, devralan şirketin talebi üzerine tasfiye masası tarafından devralan
şirkete mutabakat tarihinden itibaren bir ay içinde nakden ve defaten
ödenir. Tasfiye masası tarafından devralan şirkete ödenecek tutar,
müşterinin devreden şirkete ödemiş olduğu tasarruf tutarı ile sınırlıdır.
(7)
Devralan şirkette sözleşmesini devam ettirmek isteyen müşteri ile devralan
şirket arasında yeni tasarruf finansman sözleşmesi imzalanır. Yeni tasarruf
finansman sözleşmesinde, müşterinin devreden şirkete eski sözleşme
kapsamında ödemiş olduğu tasarruf tutarı peşinat kabul edilir. Tasfiye
başlangıç tarihinden, yeni sözleşme imzalandığı tarihe kadar geçen süre
sözleşme süresine eklenir ve devreden şirkette tasarruf ödemesi yapılan
süre, yeni sözleşme süresinden düşülür. Yeni sözleşmede, sözleşme bedelinin
artırılması durumunda, artış tutarına tekabül eden kısma ilişkin
organizasyon bedelinin yarısı devralan şirket tarafından müşteriden tahsil
edilir. Yeni tasarruf finansman sözleşmesinin imzalanmasıyla birlikte, eski
sözleşme hükümsüz kalır.
(8)
Tasfiye başlangıç tarihinden, yeni tasarruf finansman sözleşmesinin
imzalandığı tarihe kadar geçen sürede müşteri tarafından ödenmeyen
taksitler için, tasarruf finansman sözleşmesindeki gecikme ve temerrüt
hükümleri uygulanmaz.
(9)
Devralan şirket ile yeni tasarruf finansman sözleşmesi imzalayan
müşterilere tahsisat yapılabilmesi için, yeni sözleşmenin imzalandığı
tarihte sözleşme tutarının yüzde kırkı kadar tasarruf yapılmış olması ve
tasarruf ödemesi yapılan sürenin, toplam sözleşme süresinin beşte ikisine
ulaşmış olması zorunludur.
(10)
Devralan şirketin, devreden şirkete iade edilen tasarruf finansman
sözleşmeleri ile ilgili olarak, sözleşme kapsamında yatırılan tasarruf
tutarı, organizasyon bedeli ve buna benzer diğer herhangi bir tutarı
müşteriye ödeme yükümlülüğü bulunmaz.
(11) Devreden
şirkete iade edilen tasarruf finansman sözleşmeleri ile ilgili olarak,
tasarruf tutarı haricindeki organizasyon bedelinin yüzde sekseni ve buna
benzer diğer alacak talepleri, devreden şirketin tasfiye masasına, 2004
sayılı Kanunun 206 ncı maddesi kapsamında dördüncü sıra alacağı olarak
kaydedilir.
(12)
Bu madde kapsamında, mevcut tasarruf finansman sözleşmelerinin devrine
ilişkin olarak devreden şirket, devralan şirket ve Tasarruf Mevduatı
Sigorta Fonu arasında düzenlenen sözleşmeler ile devreden şirketteki
sözleşmesini devralan şirkette devam ettirmek isteyen müşteri ile devralan
şirket arasında düzenlenecek tasarruf finansman sözleşmeleri damga
vergisinden istisnadır.
(13)
Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu tarafından, tasarruf finansman
sözleşmelerini devralma talebi bulunan şirketle ilgili olarak Kurulun uygun
görüşü alınır.
(14)
Tasarruf finansman sözleşmelerinin devrine ilişkin diğer usul ve esaslar
Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu Kurulu tarafından belirlenir.
(15)
Birinci fıkra kapsamındaki işlemler, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren bir yıl süre ile uygulanır.”
MADDE
35- 8/2/2018 tarihli ve 7091
sayılı Olağanüstü Hal Kapsamında Alınması Gereken Tedbirler Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnamenin Kabul Edilmesine Dair Kanunun 5 inci maddesinin
ikinci ve beşinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(2)
Bu madde kapsamında devralınan varlıklardan nakit ve diğer hazır değerler
emanet, diğer varlıklar ise nazım hesaplarda izlenir. Nazım hesaplarda izlenen
varlıklardan; elden çıkarılanların tutarı ile elden çıkarılmayanlar rayiç
bedeli tespit edilerek ilgili varlık hesapları karşılığında emanet
hesaplarına alınır. Ödenmesine karar verilen borçlar asıl alacağa idareye
başvuru tarihinden itibaren hesaplanacak kanuni faizi ile birlikte bu
emanetlerden ödenerek kalan nakit tutarlar bütçeye gelir kaydedilir. Nakit
dışı diğer tutarlar ise ilgili hesaplara alınır.”
“(5)
Borçların ödenmesinde, çeşidine bakılmaksızın beşyüz Türk lirasını geçmeyen
borçlar, işçi alacakları, rehinli alacaklar, bu fıkra kapsamında türü
belirtilen alacaklara girmeyen diğer alacaklar, enerji, iletişim ve su
kullanımından kaynaklanan alacaklar, kamu idarelerine ödenmesi gereken
vergi, resim, harç, fon kesintisi, pay gibi borçlar, çalışanların sigorta
primleri şeklinde sıralama esas alınır. Emanet tutarı, ilgili sıra
içerisinde bütün alacaklıların alacağını tamamen ödemeye yetmezse garameten
paylaştırma yapılır. Kapatılan özel öğretim kurum ve kuruluşları, kurs,
dershane, öğrenci yurtları ve pansiyonlara avans veya peşin ödeme şeklinde
kapatma tarihinden sonraki dönemler için ifa edilmiş olan öğrenim ve
barınma bedelleri, yukarıda belirtilen sıraya tabi tutulmaksızın iade
edilir. İhtilaflı taleplere ilişkin ise, talep sahiplerinin taleplerin
reddine ilişkin kararın ilgililere tebliğinden itibaren 3 ay içinde dava
açıldığına dair belge sunmaları halinde, bu fıkradaki sıralama
değişmeksizin ihtilaf konusu tutar, kapatılan kurum/kuruluşun varlık
hesaplarında nakit veya malvarlığı değerinin bulunması koşuluyla emanet
hesabında tutulur. Süresinde dava açıldığına ilişkin belge sunulmaması
halinde, ihtilaf konusu alacak hakkında talepte bulunulmamış gibi işlemlere
devam edilir.”
“(9)
Münhasıran bu madde uyarınca yapılması gereken işlemlerin yürütülmesine
esas olmak üzere talepte bulunanlar hakkında; millî güvenliğe tehdit
oluşturduğu tespit edilen yapı, oluşum veya gruplara ya da terör
örgütlerine üyeliği veya iltisakı ya da bunlarla irtibatı nedeniyle; devam
etmekte olan herhangi bir adli soruşturma veya kovuşturma bulunup
bulunmadığı, kovuşturmaya yer olmadığına, beraatine, ceza verilmesine yer
olmadığına, davanın reddine veya düşmesine karar verilip verilmediği
hususları dikkate alınarak işlemler sonuçlandırılır.”
MADDE
36- 27/6/1989 tarihli ve 375
sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 39- Geçici 12 nci madde hükümlerinden yararlanmakta iken kanunla veya
Cumhurbaşkanlığı kararnamesiyle aynı kurumda ekli (III) sayılı Cetvel
kapsamında bulunan kadrolara atananlar veya atanmış sayılanlar hakkında
anılan madde hükümlerinin uygulanmasına devam edilir.
Geçici
12 nci maddenin yürürlüğe girdiği tarihte ekli (III) sayılı Cetvel
kapsamında görev yapmakta oldukları kadrolarının bulunduğu kurumlarda; aynı
kadroların (yardımcı veya stajyerlikten uzman, müfettiş, denetçi,
kontrolör, stenograf ve aktüer unvanlı kadrolara atananlar ile bu
mesleklere mensup olup geçici 12 nci maddenin yürürlüğe girdiği tarihte
idari görevlerde bulunanlardan eski kadrolarına yeniden atananlar dahil)
birinci derecesine yükselenler ile bu kadrolarda görev yapmakta iken geçici
12 nci maddenin yürürlüğe girdiği tarihten sonra idari görevlere atanmış
olanlardan eski kadrolarına yeniden atanıp birinci dereceye yükselenler
hakkında geçici 12 nci madde hükümlerinin uygulanmasına devam edilir.
Bu
maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce bu kapsamda ödeme yapılmayanlara
geçmişe yönelik herhangi bir ödeme yapılmaz, ödeme yapılanlar hakkında borç
çıkarılmaz, çıkarılmış olan borçların takibinden vazgeçilir.”
MADDE
37- 11/10/2011 tarihli ve 663
sayılı Sağlık Alanında Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin 56 ncı maddesinin birinci fıkrasının üçüncü, dördüncü, beşinci
ve altıncı cümleleri ile ikinci fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE
38- 663 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnameye aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 16- (1) Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce bu maddeyi ihdas
eden Kanunla 56 ncı maddenin yürürlükten kaldırılan hükümleri kapsamında
uzmanlık eğitimi devam edenlerin Bakanlığa hizmet yükümlülüğü sona erer ve
bunlara eğitimleri süresince yapılan ödemeler için borç çıkarılmaz.
(2) Bu
maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce yapılan en son uzmanlık eğitimi
giriş sınavına giren adaylardan 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa göre
görevden çekilen veya çekilmiş sayılanlar 56 ncı madde kapsamında bir
eğitim programına yerleştirilmeleri halinde bir defaya mahsus olmak üzere
657 sayılı Kanunun 97 nci maddesinin (A) ve (B) bentlerinde belirlenmiş
sürelerin dolması beklenmeksizin uzmanlık eğitimine başlayabilir.”
Başvuru
ve ödeme sürelerinin uzatımı
GEÇİCİ
MADDE 1- (1) 2/B alanlarında
bulunan taşınmazların 19/4/2012 tarihli ve 6292 sayılı Orman Köylülerinin
Kalkınmalarının Desteklenmesi ve Hazine Adına Orman Sınırları Dışına
Çıkarılan Yerlerin Değerlendirilmesi ile Hazineye Ait Tarım Arazilerinin
Satışı Hakkında Kanun kapsamında, Hazineye ait tarım arazilerinin ise 6292
sayılı Kanun ile 29/6/2001 tarihli ve 4706 sayılı Hazineye Ait Taşınmaz
Malların Değerlendirilmesi ve Katma Değer Vergisi Kanununda Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanun kapsamında satışına ilişkin olarak;
a)
Süresi içinde başvuru yapmayanların başvuru süresi,
b)
Kendilerine yapılan tebligatta belirtilen bedeli süresi içerisinde
ödemeyenlerin ödeme süresi,
c)
Taksitli satışlarda, sözleşmesinde belirtilen taksitlerden ikiden fazlasını
vadesinde ödemeyenlerin ödeme süresi,
31/12/2022
tarihine kadar uzatılmıştır.
(2)
Birinci fıkranın (a) bendi kapsamında kalan taşınmazların satış bedeli; bu
taşınmazlar için ilgili kanunlarda belirtilen başvuru sürelerinin son
gününü izleyen üç aylık sürenin bittiği günden, ödeme yapmak amacıyla
başvurulan güne kadar geçecek süre için Türkiye İstatistik Kurumunun her ay
için belirlediği tüketici fiyatları endeksi (TÜFE) aylık değişim oranları
toplamında artırılarak hesaplanır.
(3)
Birinci fıkranın (b) bendi kapsamında kalanlar için satış bedeli;
kendilerine yapılan tebligatta belirtilen ödeme süresinin son gününü
izleyen günden, ödeme yapmak amacıyla başvurulan güne kadar geçecek süre
için Türkiye İstatistik Kurumunun her ay için belirlediği TÜFE aylık
değişim oranları toplamında artırılarak hesaplanır.
(4)
İkinci ve üçüncü fıkralar uyarınca yapılacak hesaplamalarda ay kesirleri
dikkate alınmaz ve yapılacak hesaplamalarda her yıl için aylık değişim
oranları toplamının yıllık kanuni faiz oranının iki katını geçmesi halinde
geçen kısım hesaba katılmaz.
(5)
6292 sayılı Kanunun 7 nci maddesi kapsamında süresi içinde iade
başvurusunda bulunmayanlar ile geçici 8 inci maddesi kapsamında olanların
başvuru süresi 31/12/2022 tarihine kadar uzatılmıştır.
(6)
4706 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin altıncı fıkrası kapsamında yapılan
taksitli satışlarda, sözleşmesinde belirtilen taksitlerden ikiden fazlasını
vadesinde ödemeyenler ile toplam taksit süresi içerisinde borcunun tamamını
ödemeyenlerin ödeme süresi, vade tarihinden ödeme tarihine kadar kanuni
faiz uygulanmak suretiyle 31/12/2022 tarihine kadar uzatılmıştır.
GEÇİCİ
MADDE 2- (1) Bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarih ile 31/12/2022 tarihleri arasında, 17/12/2021
tarihli ve 7344 sayılı 2022 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununa ekli (H)
işaretli cetvelin “I- Yurt İçinde Verilecek Gündelikler (Madde:33)”
başlıklı bölümünün dipnot kısmında yer alan “%50 artırımlı miktarı”
ibareleri “%180 artırımlı miktarı” şeklinde, “%50’si” ibaresi “%95’i”
şeklinde, “%40’ı” ibaresi “%75’i” şeklinde uygulanır.
Yürürlük
MADDE
39- (1) Bu Kanunun;
a) 8
inci maddesi 15/1/2022 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde,
b) 9
uncu maddesi 16/3/2022 tarihinden itibaren uygulanmak üzere yayımı
tarihinde,
c) 10
uncu, 11 inci ve 36 ncı maddeleri yayımı tarihini izleyen ay başında,
ç) 22
nci maddesi ile Kurumlar Vergisi Kanununun 5 inci maddesinin birinci
fıkrasının (d) bendinin (4) numaralı alt bendinde yapılan değişiklik ve 25
inci maddesi 2023 yılı vergilendirme dönemi kurum kazançlarına uygulanmak
üzere yayımı tarihinde,
d) 26
ncı maddesi 1/7/2022 tarihinden itibaren verilmesi gereken beyannamelerden
başlamak ve 1/1/2022 tarihinden itibaren başlayan vergilendirme dönemine
ait kurum kazançları için geçerli olmak üzere yayımı tarihinde,
e) 30
uncu maddesi 1/1/2022 tarihinden itibaren uygulanmak üzere yayımı tarihinde,
f)
Diğer hükümleri yayımı tarihinde,
yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE
40- (1) Bu Kanun hükümlerini
Cumhurbaşkanı yürütür.
14/4/2022
Ekleri
için TIKLAYINIZ
|