GÜNCEL: 16/07/2009 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Karar Sayısı
: 2009/15199 Ekli
“Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Karar”ın yürürlüğe konulması; Yüksek
Planlama Kurulu’nun 10/7/2009 tarihli ve 2009/23 sayılı Raporu
üzerine, 14/5/1964 tarihli ve 474 sayılı Kanunun değişik 2 nci,
28/7/1967 tarihli ve 933 sayılı Kanunun 3/C, 20/6/2001 tarihli ve 4684 sayılı
Kanunun geçici 3 üncü, 29/6/2001 tarihli ve 4703 sayılı Kanunun 5 inci,
13/6/2006 tarihli ve 5520 sayılı Kanunun 32/A, 29/6/2001 tarihli ve 4706 sayılı
Kanunun ek 3 üncü maddeleri, 25/10/1984 tarihli ve 3065 sayılı Kanunun 13
üncü maddesinin (a) ve (d) bentleri ile 2/2/1984 tarihli ve 2976 sayılı Kanun
hükümlerine göre, Bakanlar Kurulu’nca 14/7/2009 tarihinde
kararlaştırılmıştır. YATIRIMLARDA DEVLET YARDIMLARI HAKKINDA KARAR Amaç MADDE 1 – (1) Bu Kararın amacı,
Kalkınma Planları ve Yıllık Programlarda öngörülen
hedefler ile uluslararası anlaşmalara uygun olarak,
tasarrufları katma değeri yüksek yatırımlara yönlendirmek, üretimi ve
istihdamı artırmak, yatırım eğiliminin devamlılığını ve sürdürülebilir
kalkınmayı sağlamak, uluslararası rekabet gücünü artıracak teknoloji ve
araştırma-geliştirme içeriği yüksek büyük ölçekli yatırımları özendirmek,
doğrudan yabancı yatırımları artırmak, bölgesel gelişmişlik farklılıklarını
gidermek, çevre korumaya yönelik yatırımlar ile araştırma ve geliştirme
faaliyetlerini desteklemektir. Tanımlar MADDE 2 – (1) Bu Kararın
uygulanmasında; a) Aracı kurum: Faiz desteğini
uygulayacak kamu bankaları dâhil olmak üzere bankaları ve finansal kiralama
şirketlerini, b) Büyük ölçekli yatırım: 5520
sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 32/A maddesinde belirtilen 50 milyon Türk
Lirasının üzerindeki yatırımlardan ek-3’te yer alan listede belirtilen
yatırımları, c) Muhasebe birimi: Hazine
Müsteşarlığı İç Ödemeler Muhasebe Birimini, ç) Müsteşarlık: Hazine
Müsteşarlığını, d)
Teşvik belgesi:Yatırım teşvik belgesini, e) Yatırım malı: Bina ve arsa
hariç, teşvik belgesi kapsamındaki mal ve hizmet üretimi için kullanılan her
tür makine, teçhizat, tesisat ve yatırımın cinsine bağlı olarak mefruşat gibi
sabit harcamaları, ifade eder. Bölgeler ve destek unsurları MADDE 3 – (1) Yatırım desteklerinin
uygulanması açısından 28/8/2002 tarihli ve 2002/4720 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararında yer alan İstatistiki Bölge Birimleri
Sınıflandırması- Düzey 2 bölgeleri, sosyo-ekonomik gelişmişlik
seviyeleri dikkate alınarak ek-1’de belirtilen dört gruba ayrılmıştır.
Bölgesel desteklerden yararlanacak yatırım konuları her bir il grubunun
yatırım potansiyeli ve rekabet gücü dikkate alınarak ek-2’de gösterildiği
şekilde belirlenmiştir. (2) Bu Karara ekli ek-4’teki
listede yer alan; teşvik edilmeyecek yatırım konuları ile aranan şartları
sağlayamayan yatırım konuları hariç olmak üzere, 4 üncü maddede belirtilen
asgarî sabit yatırım tutarının üzerindeki tüm yatırımlar, bölgesel ayrım
yapılmaksızın gümrük vergisi muafiyeti ile katma değer vergisi (KDV)
istisnasından yararlanırlar. (3) Bölgesel desteklerden
yararlanacak yatırımlar, ikinci fıkrada belirtilen destek unsurlarına ilave
olarak; a) I inci ve
II nci bölgelerde; 1) Vergi indirimi, 2) Sigorta primi işveren hissesi
desteği, 3) Yatırım yeri tahsisi, b) III üncü ve IV üncü bölgelerde; 1) Vergi indirimi, 2) Sigorta primi işveren hissesi
desteği, 3) Yatırım yeri tahsisi, 4) Faiz desteği, desteklerinden yararlanabilir. (4) Büyük ölçekli yatırımlara; a) Gümrük vergisi muafiyeti, b) KDV istisnası, c) Vergi indirimi, ç) Sigorta primi işveren hissesi
desteği, d) Yatırım yeri tahsisi, uygulanabilir. (5) Yatırımların bu Karar
kapsamındaki destek unsurlarından yararlanabilmesi için, makro ekonomik
programlar, arz-talep dengesi, sektörel, malî ve teknik değerlendirmeler
çerçevesinde projenin uygun görülmesi ve teşvik belgesi düzenlenmesi gerekir. (6) Finansal kiralama şirketleri
aracılığıyla gerçekleştirilecek yatırımlar için finansal kiralama şirketi
adına ayrı bir teşvik belgesi düzenlenmez. Yatırımcının mükellefiyetlerini
yerine getirmemesi hâlinde uygulanacak olan müeyyidelerden finansal
kiralamaya konu makine ve teçhizata tekabül eden bölümü kısmen veya tamamen
finansal kiralama şirketlerine de uygulanır. (7) Teşvik belgesi düzenlenmesine
yönelik müracaat tarihinden önce gerçekleştirilmiş bulunan yatırım
harcamaları teşvik belgesi kapsamına alınmaz. Sabit yatırım tutarları ve
asgarî kapasiteler MADDE 4 – (1) Yatırımın, destek
unsurlarından yararlanabilmesi için asgarî sabit yatırım tutarının I inci ve
II nci bölgelerdebirmilyon Türk Lirası, III üncü ve IV üncü
bölgelerde ise beşyüzbin Türk Lirası tutarında olması gerekir. Ancak,
büyük ölçekli yatırımlar, bölgesel yatırımlar ile genel teşvik sisteminden
yararlanacak yatırımların varsa ekli listelerde her bir konuya yönelik olarak
belirlenen yukarıdaki tutarların üzerindeki asgarî sabit yatırım ve/veya
asgarî kapasite şartlarını sağlaması gerekir. (2) Finansal kiralama şirketleri
aracılığıyla yapılacak yatırımlarda finansal kiralamaya konu makine ve
teçhizata ait toplam tutarın her bir finansal kiralama şirketi için
asgarî ikiyüzbin Türk Lirası olması gerekir. (3) Bu Kararın
12 nci maddesi kapsamında sadece taşınma desteklerinden
yararlanacak tesisler için asgarî sabit yatırım tutarı aranmaz. Müracaat usulleri MADDE 5 – (1) Teşvik belgesi
düzenlenebilmesi için; a) Yatırımı gerçekleştirecek
şirketi temsil ve ilzama yetkili kişilere ait imza sirküleri, b) Şirketin nihaî durumunu
gösterir Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi veya Türkiye Esnaf
ve Sanatkarlar Sicil Gazetesi, c) Bu Karara istinaden çıkarılacak
tebliğde yer alan örneğe uygun Yatırım Bilgi Formu ile eki bilgi ve belgeler, ç) Muhasebe birimi hesabına
yatırılan ve ikinci fıkrada belirtilen meblağa ait makbuzun aslı, d) 5510 sayılı Sosyal Sigortalar
ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu uyarınca Türkiye genelinde prim ve idarî
para cezası bulunmadığına veya tecil ve taksitlendirildiğine ya da
yapılandırıldığına ve yapılandırmanın bozulmadığına dair Sosyal Güvenlik
Kurumunun ilgili birimlerinden alınacak yazının aslı, e) 2872 sayılı Çevre Kanununa
istinaden yayımlanan Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliğinin eki
listelerde yer alan yatırım konuları için ÇED olumlu kararı veya ÇED gerekli
değildir kararı, ile birlikte Müsteşarlığa müracaat edilir.
Ancak, yabancı sermayeli yatırımlar, büyük ölçekli yatırımlar, bölgesel
uygulamalar kapsamındaki yatırımlar ile araştırma ve geliştirme ile çevre
yatırımları hariç olmak üzere sabit yatırım
tutarı sekizmilyon TürkLirasını aşmayan ve tebliğle
belirlenecek imalat sanayi yatırımları için firmanın tercihine bağlı olarak
yatırımın yapılacağı yerdeki Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğine bağlı
sanayi odalarına da müracaat edilebilir. (2) Teşvik belgesine ilişkin
müracaat Müsteşarlığa yapılacak ise bütçeye irat kaydedilmek üzere muhasebe
birimi hesabınadörtyüz Türk Lirası, sanayi odalarına yapılacak ise
muhasebe birimi hesabına üçyüz Türk Lirası ile birlikte ilgili
sanayi odası hesabına da yüz Türk Lirası yatırılır. Bu meblağlar hiçbir
surette iade edilmez. (3) İlgili sanayi odalarınca
tebliğle belirlenen tamamlama ekspertiz ücretleri dışında, teşvik
belgesi ile ilgili olarak yapılacak tüm işlemler için hiçbir ücret talep
edilemez. (4) Sanayi odalarına yapılacak
müracaatların değerlendirme sonuçları, bu Karara istinaden çıkarılacak
tebliğle belirlenecek usul ve esaslar çerçevesinde ilgili odaca Müsteşarlığa
iletilir. Müsteşarlığın yapacağı nihaî değerlendirme sonucunda uygun görülen
yatırımlar teşvik belgesine bağlanır. (5) Müsteşarlık, gerekli görülen
hâllerde ilave bilgi ve yatırımın konusuna bağlı olarak ilgili kamu kurum ve
kuruluşlarından alınmış görüş, izin, ruhsat ve benzeri belgeleri istemeye
yetkilidir. Gümrük vergisi muafiyeti MADDE 6 – (1) Teşvik belgesi
kapsamındaki yatırım malları ile otomobil ve hafif ticarî araç yatırımlarında
yatırım dönemi içinde kalmak kaydıyla, CKD aksam ve parçalarının ithali, gemi
ve elli metrenin üzerindeki yat inşa yatırımları ile ilgili tekne kabuğu
ithali, yürürlükteki İthalat Rejimi Kararı gereğince ödenmesi gereken gümrük
vergisinden muaftır. (2) Makine ve teçhizat bedelinin
yüzde beşini geçmemek kaydıyla yedek parçaların, otobüs, çekici (Euro
normlarına uygun yeşil motoru haiz olanlar hariç), treyler (frigorifik
olanlar hariç), mobilya, motorbot, kamyon (off-road truck tipi
karayoluna çıkması mümkün olmayan kaya tipi damperli kamyonlar hariç), transmikser,
beton santrali, forklift ve beton pompası ithal edilmesi hâlinde
yürürlükteki İthalat Rejimi Kararında öngörülen oranlarda gümrük vergisi
tahsil edilir. (3) Bu Karar uyarınca düzenlenen
teşvik belgeleri kapsamında birinci fıkrada belirtilenler hariç ham madde,
ara malı ve işletme malzemesi ithal edilemez. Ayrıca, binek aracı, inşaat
malzemeleri, porselenden ve seramikten mamul sofra ve mutfak eşyası teşvik
belgesi kapsamına alınmaz. (4) Teşvik belgesi kapsamında,
bölgesel ve sektörel kısıtlamalar gözönüne alınarak; a) İthalat Rejimi Kararı uyarınca
yayımlanan Eski, Kullanılmış veya Yenileştirilmiş Olarak İthal Edilebilecek
Maddelere İlişkin Tebliğ hükümleri uyarınca ithali mümkün olan makine ve
teçhizatın (karayolu nakil vasıtaları hariç), b) İthalat Rejimi Kararının
7 nci maddesi uyarınca ithaline izin verilen makine ve teçhizatın, teşvik belgesi kapsamına
alınması, c) Kullanılmış komple tesisin
Müsteşarlıkça proje bazında yapılacak değerlendirme sonucunda uygun görülmesi
hâlinde ithali, uygun görülebilir. (5) Tekstil, hazır giyim
ve konfeksiyon yatırımlarına yönelik teşvik belgeleri kapsamında
kullanılmış makine ve teçhizat ithal edilemez. (6) Finansal kiralama şirketleri
aracılığıyla gerçekleştirilecek yatırımlar için finansal kiralama şirketi
adına ayrı bir teşvik belgesi düzenlenmeksizin yatırımcının teşvik belgesi
dikkate alınarak ithalat işlemleri yapılır. İthalat işlemleri ile ilgili
olarak yatırımcı ile finansal kiralama
şirketleri müteselsilen sorumludur. (7) Teşvik belgesi almak üzere
müracaat edilmiş, ancak teşvik belgesine bağlanmamış yatırımlara ilişkin
makine ve teçhizatın ithaline, Müsteşarlığın görüşüne istinaden Gümrük
Müsteşarlığınca gümrük vergisi ile katma değer vergisinin toplam tutarı kadar
teminatın alınması suretiyle müsaade edilebilir. Teminatla ithalatta, bir
defada verilecek teminat süresi azamî altı aydır. Teminat süresi içinde kesin
ithalat için gerekli işlemler tamamlanmamış ise, süre uzatımı için Gümrük
Müsteşarlığına müracaat edilir. Teminatın başlangıç tarihi, eşyanın serbest
dolaşıma giriş tarihidir. Yatırımcının, teminatın çözümü için teminat süresi
içinde teşvik belgesi ve eki ithal makine ve teçhizat listesi ile birlikte
Gümrük Müsteşarlığına müracaat etmesi gerekir. Aksi takdirde, teminat irat kaydedilir. Katma değer vergisi
istisnası MADDE 7 – (1) 3065 sayılı Katma Değer
Vergisi Kanunu gereğince, teşvik belgesi kapsamında uygun görülen makine ve
teçhizatın ithali ve yerli teslimleri katma değer vergisinden istisna edilir. Faiz desteği MADDE 8 – (1) Talep edilmesi hâlinde,
bölgesel desteklerden yararlanacak yatırımlar için bankalardan kullanılacak
en az bir yıl vadeli kredilerin teşvik belgesinde kayıtlı sabit yatırım
tutarının yüzde yetmişine kadar olan kısmı için ödenecek faizin veya kâr
payının; a) III üncü bölgede yapılacak
yatırımlarda Türk Lirası cinsi kredilerin üç puanı, döviz kredileri ve dövize
endeksli kredilerin bir puanı, b) IV üncü bölgede yapılacak
yatırımlarda Türk Lirası cinsi kredilerin beş puanı, döviz kredileri ve
dövize endeksli kredilerin iki puanı, c) Bölge ayrımı yapılmaksızın
araştırma ve geliştirme yatırımları ile doğrudan ticarî mal üretimine yönelik
olmayan, mevcut veya gerçekleştirilecek tesisin katı, sıvı veya gaz gibi
atıklarının temizlenmesi veya yok edilmesine yönelik çevre yatırımlarında ise
Türk Lirası cinsi kredilerin beş puanı, döviz kredileri ve dövize endeksli
kredilerin iki puanı, Müsteşarlıkça da uygun görülmesi
hâlinde azamî ilk beş yıl için ödenmek kaydıyla bütçe kaynaklarından karşılanabilir. (2) Faiz desteği içeren teşvik
belgelerine konu yatırımlardan finansal kiralama şirketleri aracılığıyla
gerçekleştirilecek olanlar için de faiz ödemelerini içeren itfa planı
yapılması kaydıyla aynı şartlarla faiz desteği öngörülebilir. (3) Proje bazında bütçe
kaynaklarından karşılanabilecek yatırım kredisi için azamî faiz desteği
miktarı; araştırma ve geliştirme ve çevre yatırımları
için üçyüzbin Türk Lirasını, III üncü ve IV üncü bölgelerde
yapılacak yatırımlar için beşyüzbin Türk Lirasını geçemez. (4) Döviz kredisi ile
gerçekleştirilecek yatırımlarda faiz desteği uygulaması, vade tarihindeki
Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası döviz satış kuru dikkate alınarak yapılır. (5) Kullanılmış makine ve teçhizat
için ve kamu iktisadi teşebbüsleri dâhil kamu kurum ve kuruluşları ile kamu
kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının yapacağı yatırımlar için faiz
desteği öngörülmez. Ayrıca, diğer kamu kurum ve kuruluşlarınca kullandırılan
veya kamu kaynaklarından sübvanse edilen krediler için de faiz desteği
uygulanmaz. (6) Aynı teşvik belgesi
kapsamındaki yatırım için faiz desteği uygulamasına yönelik olarak birden
fazla banka talepte bulunamaz veya finansal kiralama işlemi yapılamaz. (7) Kullanılan kredilerin faiz,
kâr payı veya ana paralarının firma tarafından itfa planlarında
belirtilen sürelerde ilk defa geri ödenmemesi hâlinde, bu durum ilgili aracı
kurumlar tarafından en kısa sürede Müsteşarlığa bildirilir ve Müsteşarlıkça
faiz desteği ödemeleri durdurulur. Yatırımcının kredi geri ödeme
yükümlülüklerini yerine getirdiğinin daha sonra ilgili aracı kurumca
Müsteşarlığa bildirilmesi hâlinde, bildirimi takip eden dönemler için faiz
desteği ödemeleri başlangıçta öngörülen ödeme tarihlerinde herhangi bir
uzatmaya gidilmeksizin tekrar başlatılır. Kredi geri ödemesine ait
yükümlülüklerin yeniden aksaması hâlinde faiz desteği ödemesine son verilir. (8) Teşvik belgesi kapsamı
yatırımın başka bir yatırımcıya devredilmesi durumunda, devralan yatırımcının
teşvik belgesinde faiz desteğinin öngörülmüş olması ve aracı kurumca da uygun
görülmesi hâlinde, yeni yatırımcı için eski itfa planındaki vade, faiz
desteği miktarı ve benzeri şartlar değiştirilmeksizin bakiye kredi için
düzenlenecek yeni itfa planına göre faiz desteği ödenmesine devam edilir. Aksi
takdirde, devredilen makine ve teçhizata yönelik faiz desteği uygulaması
durdurulur. (9) Teşvik belgesinin herhangi bir
nedenle iptal edilmesi hâlinde yararlanılan faiz desteği tutarı 6183 sayılı
Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri çerçevesinde tahsil
edilir. (10) Aracı kurum, faiz desteğine
esas olan kredinin teşvik belgesi kapsamındaki harcamalar için
kullandırılmasıyla yükümlüdür. Kredinin amacı dışında kullanıldığının tespiti
hâlinde bankaca, Müsteşarlıkça kullandırılan faiz desteği tutarına ilgili
bankanın bu kapsamdaki krediye uygulanan faiz oranı uygulanmak suretiyle
tespit edilecek meblağın, finansal kiralama şirketlerince ise itfa planında
belirtilen toplam faiz desteği miktarının beş iş günü içerisinde bütçeye
gelir yazılmak üzere muhasebe birimi hesabına yatırılması gerekir. Aksi
takdirde söz konusu meblağlar Müsteşarlıkça; a) Bankalar için, Türkiye
Cumhuriyet Merkez Bankası nezdindeki karşılık hesabından virman
yapılmak veya diğer hukukî yöntemler kullanılarak, b) Finansal kiralama şirketleri
için ise 6183 sayılı Kanun hükümleri uygulanarak, geri alınır. (11) Müsteşarlığın bağlı olduğu
Bakan, bu maddede belirtilen değerleri bir katına kadar artırmaya ve
yüzde yetmişbeşoranında azaltmaya yetkilidir. Sigorta primi işveren hissesi
desteği MADDE 9 – (1) Büyük ölçekli yatırımlar
ile bölgesel uygulama kapsamında desteklenen yatırımlardan, teşvik belgesinde
kayıtlı istihdam öngörüleri ile tutarlı olmak kaydıyla; a) Komple yeni yatırımlarda,
işletmeye geçiş tarihinden itibaren sağlanan, b) Diğer yatırım cinslerinde,
yatırımın tamamlanmasını müteakip, yatırıma başlama tarihinden önceki son
altı aylık dönemde (mevsimsel özellik taşıyan yatırımlarda bir önceki yıla
ait mevsimsel istihdam ortalamaları dikkate alınır) Sosyal Güvenlik İl
Müdürlüğüne verilen aylık prim ve hizmet belgesinde bildirilen ortalama işçi
sayısına ilave edilen,
istihdam için ödenmesi gereken sigorta primi
işveren hissesinin asgarî ücrete tekabül eden kısmı aşağıda belirtilen
sürelerde Hazinece karşılanır. (2) 29/1/2004 tarihli ve 5084 sayılı Kanun
kapsamındaki desteklerden yararlanmakta olan işletmeler için, bu Karar
kapsamında ayrıca prim desteği uygulanmaz. Ancak, söz konusu işletmelerde bu
Karara istinaden düzenlenecek teşvik belgeleri kapsamında gerçekleştirilecek yatırımlara
istinaden oluşacak ilave istihdam için de prim desteği uygulanır. (3) İşveren hissesine ait
primlerin karşılanabilmesi için, işverenlerin çalıştırdıkları sigortalılarla
ilgili olarak 5510 sayılı Kanun uyarınca aylık prim ve hizmet belgelerini yasal
süresi içerisinde Sosyal Güvenlik Kurumuna vermesi ve sigortalıların tamamına
ait sigorta primlerinin sigortalı hissesine isabet eden tutarın Hazinece
karşılanmayan işveren hissesine ait tutarı ödemiş olması şarttır. İşveren
tarafından ödenmesi gereken primlerin geç ödenmesi hâlinde, Hazineden Sosyal
Güvenlik Kurumuna yapılacak ödemenin gecikmesinden kaynaklanan gecikme zammı
işverenden tahsil edilir. (4) Sosyal Güvenlik Kurumuna
yapılacak aktarımlarla ilgili usul ve esaslar, Müsteşarlık tarafından
belirlenir. Vergi indirimi MADDE 10 – (1) Büyük ölçekli yatırımlar
ile bölgesel uygulama kapsamında gerçekleştirilen yatırımlarda, 5520 sayılı
Kurumlar Vergisi Kanununun 32/A maddesi çerçevesinde, kurumlar vergisi veya
gelir vergisine uygulanacak indirim oranları ile yatırıma katkı oranları
aşağıda belirtilmiştir.
(2) Ancak, teşvik belgesi
kapsamında 31/12/2010 tarihine kadar yatırıma başlanması hâlinde
aşağıda belirtilen indirim oranları ile yatırıma katkı oranları uygulanır.
(3) İndirilen kurumlar vergisi
veya gelir vergisi tutarı yatırıma katkı tutarına ulaşıncaya kadar indirimli
vergi uygulamasına devam edilir. (4) Arazi, arsa, royalti,
yedek parça ve amortismana tâbi olmayan diğer harcamalar indirimli
vergi uygulamasından yararlanamaz. (5) 5520 sayılı Kanun gereği
finans ve sigortacılık konularında faaliyet gösteren kurumlar ve iş
ortaklıkları ile 4283 sayılıYap-İşlet Modeli ile Elektrik Enerjisi Üretim
Tesislerinin Kurulması ve İşletilmesi ile Enerji Satışının Düzenlenmesi
Hakkında Kanun ve 3996 sayılı Bazı Yatırım ve Hizmetlerin Yap-İşlet-Devret
Modeli Çerçevesinde Yaptırılması Hakkında Kanun kapsamında gerçekleştirilen
yatırımlar, indirimli kurumlar vergisi veya gelir vergisi uygulamasından
yararlanamaz. (6) İndirimli oranlar stopaj
suretiyle yapılan vergilendirmede uygulanmaz. Yatırım yeri tahsisi MADDE 11 – (1) 29/6/2001 tarihli
ve 4706 sayılı Kanunun ek 3 üncü maddesi hükmü çerçevesinde Müsteşarlıkça
teşvik belgesi düzenlenmiş büyük ölçekli yatırımlar ile bölgesel desteklerden
yararlanacak yatırımlar için Maliye Bakanlığınca belirlenen usul ve esaslar
çerçevesinde yatırım yeri tahsis edilebilir. (2) Bu Kararın 10 uncu maddesinin
beşinci fıkrası hükmü, yatırım yeri tahsisinde de uygulanır. Tekstil, konfeksiyon ve
hazır giyim, deri ve deri mamulleri sektörlerine taşınma desteği MADDE 12 – (1)
Tekstil, konfeksiyon ve hazır giyim, deri ve deri mamulleri
sektörlerinde I inci ve II nci bölgelerdeki illerde faaliyette bulunan
işletmelerin IV üncü bölgedeki illere 31/12/2010 tarihine kadar bütünüyle
taşınması ve en az elli kişilik istihdam sağlanması hâlinde bu tesisler için; a) 5520 sayılı Kanunun geçici 4
üncü maddesi uyarınca kurumlar vergisi veya gelir vergisi beş yıl süreyle
yüzde yetmişbeşoranında indirimli olarak uygulanır, b) Bu Kararda belirtilen esaslar
çerçevesinde yatırım yeri tahsis edilebilir, c) Çalışanların asgarî ücrete
tekabül eden sigorta primi işveren hissesinin tamamı taşınma tarihinden
itibaren beş yıl süre ile bütçeden karşılanır. (2) Tesislerin taşınma işleminin
2009 yılı sonuna kadar tamamlanması hâlinde taşınma giderleri bütçeden
karşılanabilir. (3) Bu Kararın 10 uncu maddesinin
altıncı fıkrası hükmü taşınma desteği için de uygulanır. Odalarca yapılacak işlemler MADDE 13 – (1) Sanayi odalarınca
yapılan değerlendirme sonucunda uygun görülen teşvik belgeleri Müsteşarlığa
gönderilir. Müsteşarlıkça da uygun görülen teşvik belgeleri onaylanarak
ilgili odalara iade edilir. (2) Bu Kararın
6 ncı maddesinin dördüncü fıkrasının (c) bendi ile 15 inci maddesi
dışındaki diğer tüm işlemler, teşvik belgesini düzenleyen ilgili sanayi
odasınca sonuçlandırılır. Tamamlama vizesi işlemi yapılan teşvik belgesi
kapsamındaki yatırımın gerçekleşme değerleri tebliğle belirlenecek formatta
Müsteşarlığa bildirilir. Müsteşarlığın uygun görüşü alınmadan tamamlama
vizesi işlemleri tekemmül etmiş sayılmaz. (3) Sanayi odaları, teşvik
belgeleri ile ilgili yapılacak işlemleri için kadrolarında tam süreli olarak
çalışan yeterli teknik personel bulundurmak ve işlemleri bu personel ile
yürütmek zorundadır. (4) Bu Karar hükümlerine aykırı
davrandığı veya tamamlama vizesi ekspertiz işlemi dışında diğer
işlemler için ücret aldığı tespit edilen sanayi odalarına görev verilmez. Bütçeden yapılacak ödemeler MADDE 14 – (1) Yatırımların
desteklenmesi için her yıl bütçe kanunu ile ayrılan ödenek çerçevesinde
ilgili mevzuatında öngörülen usul ve esaslar uyarınca aşağıda belirtilen
ödemeler yapılabilir: a) Bu Karar uyarınca yapılacak ödemeler. b) Önceki dönemlere ait ilgili Bakanlar Kurulu
kararları uyarınca ödenmesi gereken yatırım ve işletme kredilerine ait bakiye
tutarlar. c) Yatırımlarda Devlet yardımları ile ilgili olarak
daha önceki kararlarda belirtilen hükümler çerçevesinde ödenmesi gereken
destek unsurlarına ait tutarlar. ç) Teşvik belgesi müracaatı ve
zayi olan belgelerle ilgili olarak Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasına
yatırılan tutarlardan sehven fazla yatırılması nedeniyle iade edilmesi
gereken tutarlar. d) Yatırımlarda Devlet yardımları
ile ilgili olarak açılmış davaların aleyhe sonuçlanması sonucu geri verilmesi
gereken tutarlar ile mahkeme ve icra masrafları gibi giderler. (2) Müsteşarlıkça yapılacak ödemeler, Türkiye
Cumhuriyet Merkez Bankası aracılığıyla gerçekleştirilir. Devir, satış, ihraç ve kiralama MADDE 15 – (1) Yatırım tamamlama vizesi
yapılmış teşvik belgesi kapsamındaki makine ve teçhizatın, devir, satış,
ihraç veya kiralanması, söz konusu yatırım mallarının teminini müteakip beş yılı
doldurmuş olması hâlinde serbesttir. Ancak, söz konusu satışların işletmenin
asgarî beş yıl süre ile faaliyette bulunmasını engelleyecek mahiyet
taşımaması gerekir. (2) Teşvik belgesi kapsamındaki
yatırımını tamamlamış ancak tamamlama vizesi yaptırılmamış yatırımlarla
ilgili makine ve teçhizatın, teminini müteakip beş yıl geçtikten sonra
satışının yapılmış olması hâlinde, işletmenin asgarî beş yıl süreyle
faaliyette bulunmuş olması şartıyla, Müsteşarlıkça herhangi bir müeyyide
uygulanmaksızın tamamlama vizesi yapılabilir. (3) Tamamlama vizesi yapılıp
yapılmadığına bakılmaksızın beş yılını doldurmamış makine ve teçhizatın
yatırımın bütünlüğünün bozulmaması kaydıyla veya bütünü ile birlikte; a) Teşvik belgeli bir başka yatırım için devri, b) Teşvik belgesi olmayan bir
başka yatırımcıya satışı, c) İhracı, ç) Kiralanması, Müsteşarlığın iznine tabidir. (4) Tamamlama vizesi yapılmamış
veya tamamlama vizesi yapılmış olmakla birlikte beş yılını doldurmamış makine
ve teçhizata satış izni verilebilmesi için yatırımın bütünlüğünün bozulmaması
şartı aranır. Bu tür durumlarda satış izni verilen makine ve teçhizata
uygulanan destekler tahsil edilmez. Ancak yatırımcının teşvik belgesinin
satış iznini müteakip diğer nedenlerle iptali hâlinde izin verilen makine ve
teçhizata uygulanan destekler de ilgili mevzuatı çerçevesinde kısmen veya
tamamen geri alınır. (5) Beş yıllık süreyi doldurmamış
makine ve teçhizatın tamamlama vizesinin yapılıp yapılmadığına bakılmaksızın
izinsiz satıldığının tespit edilmesi hâlinde satışı yapılan makine ve
teçhizat ile ilgili tahsil edilmeyen gümrük vergisi ve KDV ile varsa
indirimli kurumlar vergisi veya gelir vergisi uygulanmak suretiyle
yararlanılan destekler ilgili mevzuatı çerçevesinde tahsil edilir. Satış
dolayısıyla yatırım tutarında meydana gelen azalma nedeniyle kullanılabilecek
azamî kredi tutarında da azalma oluşması durumunda fazladan kullanılan
krediye tekabül eden faiz desteği 8 inci madde çerçevesinde, vadeli ithalat
ile kredi kullanımında tahsil edilmeyen Kaynak Kullanımını Destekleme Fonu
kesintisi ise ilgili mevzuatı çerçevesinde geri alınır. (6) Teşvik belgesi kapsamında
temin edilen makine ve teçhizatın, üretilecek mal veya hizmetlerin teşvik
belgesi sahibi yatırımcı tarafından satın alınması koşuluyla diğer bir
yatırımcıya herhangi bir ücret alınmaksızın geçici olarak verilmesi veya
kiralanması Müsteşarlığın iznine tabidir. (7) Teşvik belgesi kapsamında yer
alan yatırımlardan tamamlama vizesi ve belgede kayıtlı
özel şartların vizesi yapılabilecek durumda olan firmaların cebrî icra
takiplerine konu olması veya iflas masasına girmesi durumunda; yatırımcı,
icra organı veya iflas organı tarafından icra ile satışın veya iflasın
kesinleşme tarihinden önce talep edilmesi hâlinde, Müsteşarlıkça teşvik
belgesinin tamamlama vizesi yapılabilir. Ancak, satışın kesinleşmesi hâlinde
kesinleşme tarihi itibarıyla varsa satış için gerekli süreleri doldurmamış
olan makine ve teçhizata yönelik olarak yararlanılan destekler 6183 sayılı
Kanun hükümleri çerçevesinde tahsil edilir. (8) Yatırımcı firmanın ilgili kanun hükümlerine göre
tasfiyeye girmesi hâlinde de firmanın, ilgili tasfiye kurulunun veya
organının talebi üzerine yedinci fıkra hükümlerine göre işlem yapılabilir. Yatırımların nakli MADDE 16 – (1) Büyük ölçekli yatırımlar
ile bölgesel uygulama kapsamında gerçekleştirilen yatırımların, işletmeye
geçiş tarihinden itibaren asgarî beş yıl süre ile bulunduğu bölgede
faaliyette bulunması gerekir. Ancak, Müsteşarlıktan izin alınmak ve yatırım
konusunun taşınılacak bölgede desteklenecek konular arasında yer alması
kaydıyla diğer bölgelere taşınılabilir. Sosyo-ekonomik gelişmişlik
seviyesi daha yüksek bölgelere veya ilgili yatırım konusunun desteklenmediği
bölgelere taşınmalarda, fazladan yararlanılan destekler ilgili mevzuatı
çerçevesinde geri alınır. İşletmeye geçiş tarihinden itibaren beş yıllık süre
ile bulunduğu bölgede faaliyette bulunan yatırımların diğer bölgelere
taşınması serbesttir. Ancak bu durumda, varsa taşınma tarihinden itibaren
bakiye yatırıma katkı tutarı için indirimli kurumlar vergisi veya gelir
vergisi uygulaması yapılmaz. (2) Beş yıllık süreyi doldurmuş
ancak tamamlama vizesi yaptırılmamış yatırımlar için, taşınma öncesinde
Müsteşarlığa müracaat edilerek tamamlama vizelerinin yaptırılması
gerekmektedir. Bu tür yatırımlara taşınma sonrasında da yer değişikliği izni
verilebilir. Ayrıca, genel teşvik sisteminden yararlanan yatırımların yer
değişikliği talepleri, yatırım dönemi de dâhil olmak üzere Müsteşarlıkça
değerlendirilerek proje bazında sonuçlandırılır. Yatırımın süresi ve tamamlama
vizesi MADDE 17 – (1) Teşvik belgesi kapsamındaki yatırımların
proje bazında yapılacak değerlendirme sonucunda öngörülen sürede
gerçekleştirilmesi esastır. Yatırımın öngörülen sürede gerçekleştirilememesi
hâlinde, teşvik belgesinde kayıtlı ilk sürenin yarısı kadar ek süre
verilebilir. İlgili mevzuatı gereği kamu kurum ve kuruluşlarından
alınması gerekli izin ve ruhsat gibi diğer belgelerin temini veya kamu kurum
ve kuruluşlarının uygulamaları sonucu firmaların faaliyetlerini
durdurmalarından veya yürütememelerinden kaynaklanan süre nedeniyle,
yatırımın verilen ek süreler de dâhil belgede kayıtlı yatırım süresi sonuna
kadar gerçekleştirilemediğinin yatırımcılar tarafından tevsik edilmesi
hâlinde veya tebliğle belirlenecek mücbir sebep veya fevkalade hâl
durumlarında Müsteşarlıkça proje bazında ek süre verilebilir. (2) Öngörülen süre veya ek süre bitimini müteakip
altı ay içinde yatırımın tamamlama vizesinin yapılması için, teşvik belgesini
düzenleyen merciye veya Müsteşarlığa müracaat edilmesi gerekir. Bu
süre içinde müracaat edilmemesi hâlinde, Müsteşarlık resen tamamlama vizesi
işlemlerini başlatabilir. (3) Müsteşarlıkça uygun görülmesi hâlinde,
yatırımların tamamlama vizesi işlemleri için ticaret ve
sanayi odaları, sanayi odaları, ticaret odaları, deniz ticaret odaları,
bankalar veya yatırımın bulunduğu il valiliği görevlendirilebilir. (4) Yatırımların öngörülen süre içinde
tamamlanamaması veya 4 üncü maddede belirtilen asgarî yatırım tutarlarına
uyulmaması hâlinde, teşvik belgeleri iptal edilerek veya kısmî olarak
müeyyide uygulanarak, sağlanmış olan destek unsurları ilgili mevzuat
çerçevesinde yatırımcılardan geri alınır. Belge zayii MADDE 18 – (1) Teşvik belgesi veya eki belgelerin zayi
olması nedeniyle yatırımcı tarafından yeniden tasdikinin talep edilmesi
durumunda, bütçeye irat kaydedilmek üzere tasdiki istenilen her bir belge
için muhasebe birimi hesabına üçyüz Türk Lirası yatırılır. Söz
konusu meblağ hiçbir surette iade edilmez. Uygulama MADDE 19 – (1) Teşvik belgesinde öngörülen destek
unsurlarının ilgili kurum ve kuruluşlar tarafından uygulanması zorunludur. (2) Müsteşarlık, tebliğler ile belirlenen usul ve
esaslar çerçevesinde bu Karar kapsamındaki uygulamaya yönelik bazı işlemlerin
yürütme yetkisini diğer kurum ve kuruluşlara devredebilir. (3) Müsteşarlık, bu Kararın
uygulanmasını teminen; makro ekonomik politikalar ve gelişen
şartları gözönünde bulundurarak gerekli tedbirleri almaya, gerekli
düzenlemeleri yapmaya, çeşitli kurum ve kuruluşlara verilecek görevlere
ilişkin usul ve esasları tebliğler ile belirlemeye, ilgili kuruluşlardan
bilgi istemeye, bu Kararda öngörülen hâller dışında kalan özel durumları
inceleyip sonuçlandırmaya, mücbir ve haklı sebeplerin varlığı hâlinde teşvik
belgesi ile ilgili gerekli işlemleri yapmaya, yatırımlarda öngörülen şartlara
uyulup uyulmadığını denetlemeye ve denetim sonuçlarına göre gerekli
tedbirleri almaya, belgelerde tahrifat yapan, yanlış ve yanıltıcı bilgi ve
belge veren yatırımcıların işlemlerini sınırlamaya, teşvik belgelerini iptal
etmeye veya teşvik belgesi kapsamında sağlanan destek unsurlarına yönelik
kısmen veya tamamen müeyyide uygulamaya yetkilidir. (4) Bu Kararda yer alan destek
unsurlarının uygulanmasında ortaya çıkacak tereddüt ve ihtilaflarda
Müsteşarlığın görüşü doğrultusunda işlem tesis edilir. Düzenleme yetkisi MADDE 20 – (1) Bu Kararın 9 uncu ve 10
uncu maddelerinde belirtilen yatırıma başlama ile Kararın uygulanmasına
ilişkin usul ve esaslar Müsteşarlıkça yayımlanacak tebliğler ile belirlenir. Yürürlükten kaldırılan mevzuat MADDE 21 – (1) 28/8/2006 tarihli ve 2006/10921
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Yatırımlarda Devlet
Yardımları Hakkında Karar yürürlükten kaldırılmıştır. Sonuçlandırılmamış müracaatlar GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Kararın yayımı tarihinden önce
sonuçlandırılmamış müracaatlar, müracaat tarihinde yürürlükte bulunan Karar
hükümleri çerçevesinde sonuçlandırılır. Ancak, yeni teşvik belgesi
düzenlenmesine ilişkin müracaatlar, talep edilmesi hâlinde bu Karara istinaden
değerlendirilebilir. Daha önceki kararlara ilişkin uygulama GEÇİCİ MADDE 2 – (1) Bu Kararın yürürlüğe girdiği tarihten
önceki kararlara istinaden düzenlenen teşvik belgeleri
ile ilgili uygulamalara, teşvik belgesinin dayandığı karar ve ilgili diğer
kararlar çerçevesinde devam olunur. (2) Bu Kararın yürürlüğe girdiği
tarihten önceki kararlara istinaden düzenlenen teşvik belgeleri kapsamında
devam etmekte olan yatırımların, bu Kararda öngörülen ilgili yatırım konusuna
ait asgarî kapasiteleri ve bakiye kısımlarının asgarî yatırım tutarını
sağlaması hâlinde, yatırımların bakiye kısımlarına bu Kararın lehe gelen
hükümleri uygulanmak üzere yeni teşvik belgesi düzenlenebilir. (3) Bu Kararın 15 inci maddesinin ikinci fıkrası, bu
Kararın yürürlüğe girdiği tarihten önce yürürlüğe giren kararlara göre
düzenlenmiş teşvik belgelerine de uygulanır. Bu hüküm, iptal edilmiş ancak
ilgili kurumlarca müeyyide uygulanmamış veya müeyyide uygulanmasına rağmen
henüz tahsil edilmemiş teşvik belgeleri kapsamındaki yatırımlar için de
geçerlidir. Yürürlük MADDE 22 – (1) Bu Karar yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 23 – (1) Bu Karar hükümlerini Hazine
Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan yürütür. 16 Temmuz
2009 PERŞEMBE Resmî
Gazete Sayı :
27290 |