SON GÜNCELLEME:
31/12/2014 |
Ekonomi Bakanlığından: HARİÇTE İŞLEME REJİMİ TEBLİĞİ (İHRACAT: 2007/5) BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Hukuki Dayanak ve Tanımlar Amaç MADDE1- (1) Bu Tebliğ
15/3/2007 tarihli ve 2007/11864 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı eki “Hariçte
İşleme Rejimi Kararı”na istinaden hariçte işleme rejiminin uygulama usul ve
esaslarını belirlemek üzere hazırlanmıştır. Kapsam MADDE 2- (1) Bu
Tebliğ, serbest dolaşımdaki eşyanın işlenmek veya yenilenmek (izabe suretiyle
yenilenmek dahil) üzere Türkiye Gümrük Bölgesi dışına veya serbest bölgelere
geçici olarak ihraç edilmesi ve işlem görmüş ürünün tam veya kısmi
muafiyetten yararlanarak serbest dolaşıma girmesi ile ilgili faaliyetleri
kapsar. Tanımlar MADDE 3- (1) Bu Tebliğde
geçen; a)
Asıl işlem görmüş ürün:Hariçte işleme rejimi kapsamında elde edilmesi
amaçlanan ürünleri, b)
Belge süresi:Hariçte işleme izin belgesi üzerinde kayıtlı bulunan ve belge
kapsamında ihracat ve ithalat işlemlerinin gerçekleştirileceği dönemi, c)
Belge süresi sonu: Belge süresi bitiminin rastladığı ayın son gününü, ç)
Değişmemiş eşya:Herhangi bir işleme faaliyetine tabi tutulmadan tekrar ithal
edilen geçici ihracat eşyasını, d)
Fire/zayiat: İşleme faaliyetleri sırasında özellikle kuruma, buharlaşma, sızma
veya gaz kaçağı şeklinde yitirilen ve imha olan kısım ile ekonomik değeri
olmayan atıkları, e)
Geçici ihracat eşyası:Hariçte işleme rejimi çerçevesinde tamir edilmek,
yenilenmek veya daha ileri safhada işlem görmek üzere Türkiye Gümrük Bölgesi
dışına veya serbest bölgelere geçici olarak ihraç edilen eşyayı, f)
Hariçte işleme izni: Maden cevheri ve konsantrelerinin izabe edilmesi ve
işlenmesi ile kıymetli maden ve taşların işlenmesi amacıyla geçici ihracı
için maden ihracatçı birliklerinin bağlı bulunduğu ihracatçı birlikleri genel
sekreterliklerince verilecek izni, g)
Hariçte işleme izin belgesi:Serbest dolaşımda bulunan eşyanın daha ileri bir
düzeyde işlem görmek üzere Türkiye Gümrük Bölgesi dışına veya serbest
bölgelere geçici ihracına ve işlem görmüş ürün olarak ithaline imkan sağlayan
Bakanlıkça düzenlenen belgeyi, ğ)
INF 2 bilgi formu: Hariçte işleme rejimi kapsamında üçgen trafik kullanımına
izin veren gümrük idaresi tarafından düzenlenen ve Gümrük Birliği Gümrük
Bölgesinin bir parçasından geçici olarak ihraç edilerek üçüncü ülkede işlem
görmüş ürünlerin, Gümrük Birliği Gümrük Bölgesinin diğer parçasında kısmi
veya tam gümrük vergisi muafiyetiyle serbest dolaşıma girişine imkan veren
belgeyi, h)
İkame ürün: Tamirata konu olan geçici ihracat eşyasının yerine kullanılmak
üzere getirilen ve geçici ihracat eşyası ile aynı tarife pozisyonunda, aynı
ticari nitelikte ve teknik özellikte olan ithal eşyasını, ı)
İkincil işlem görmüş ürün:İşleme faaliyetleri sonucunda elde edilen asıl
işlem görmüş ürün dışındaki ürünleri, i)
İşleme faaliyeti: Eşyanın üretilmesi, montajı, işlenmesi, yenilenmesi, tamir
edilmesi ile benzeri işlemleri, j)
İşlem görmüş ürün:İşleme faaliyetleri sonucunda elde edilen tüm ürünleri,
k)
İzin süresi:Hariçte işleme izninde kayıtlı bulunan ve izin kapsamında ihracat
ve ithalat işlemlerinin gerçekleştirileceği dönemi, l)
İzin süresi sonu: İzin süresi bitiminin rastladığı ayın son gününü, m)
Kısmi muafiyet: Hariçte işleme rejimi çerçevesinde serbest dolaşıma sunulan
işlem görmüş ürünlerin ithali esnasında alınması gereken vergiler
hesaplanırken, geçici ihracat eşyasının en son işleme faaliyetine tabi
tutulduğu Türkiye Gümrük Bölgesi dışından veya serbest bölgeden aynı tarihte
ithal edilmesi halinde uygulanacak gümrük vergilerine tekabül eden kısmın
muaf tutulmasını, n)
Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını, o)
Serbest bölgeler: Türkiye Gümrük Bölgesi üzerindeki serbest bölgeleri, ö)
Serbest dolaşımda bulunan eşya: 4458 sayılı Gümrük Kanununun 18 inci maddesi
hükmüne göre tümüyle Türkiye Gümrük Bölgesinde elde edilen ve bünyesinde
Türkiye Gümrük Bölgesi dışındaki ülke veya topraklardan ithal edilen
girdileri bulundurmayan veya şartlı muafiyet düzenlemelerine tabi tutulan
eşyadan elde edilen ve tabi olduğu rejim hükümleri uyarınca özel ekonomik
önem taşımadığı tespit edilen veya Türkiye Gümrük Bölgesi dışındaki ülke veya
topraklardan serbest dolaşıma giriş rejimine tabi tutularak ithal edilen veya
Türkiye Gümrük Bölgesinde yukarıda belirtilen eşyadan ayrı ayrı veya birlikte
elde edilen veya üretilen eşyayı, p)
Standart değişim sistemi: 4458 sayılı Gümrük Kanununun 144 ila 148 inci
maddeleri hükümlerine göre ikame ürün olarak adlandırılan ithal eşyasının bir
işlem görmüş ürün ile değiştirilmesi usulünü, r)
Tam muafiyet:Tamir edilmek veya yenilenmek üzere geçici ihraç edilen eşyanın,
tamiratının garanti nedeniyle sözleşmeye bağlı olarak veya kanuni bir
yükümlülüğe dayanarak ya da bir imalat hatası nedeniyle, bedelsiz
yapıldığının kanıtlanması halinde, geçici ihraç edilen eşyanın ithalinde
alınması gereken her türlü verginin muafiyetini, s)
Ticaret politikası önlemleri:İthalat Rejimi Kararının 4 üncü maddesinde
belirtilen mevzuat çerçevesinde alınan önlemleri, ş)
Topluluk: Avrupa Topluluğunu, t)
Üçgen trafik: Gümrük Birliği Gümrük Bölgesinin bir parçasından geçici olarak
ihraç edilerek üçüncü ülkede işlem görmüş ürünlerin, Gümrük Birliği Gümrük
Bölgesinin diğer parçasında kısmi veya tam gümrük vergisi muafiyetiyle
serbest dolaşıma girmesi usulünü, u)
Üçüncü ülke:Avrupa Topluluğuna üye ülkeler dışındaki ülkeleri, ü)
Vergi:Eşyanın giriş ve çıkışında tahsili öngörülen vergi, resim, harç, fon ve
benzeri bütün mali yükleri, v)
Verimlilik oranı:Belirli miktardaki geçici ihracat eşyasının işlenmesi
sonucunda elde edilen işlem görmüş ürünlerin miktarını veya yüzde
oranını, y)
Bölge müdürlükleri: Bölge müdürlükleri: Ekonomi Bakanlığı Taşra Teşkilatında
yer alan Marmara Bölge Müdürlüğü, Batı Anadolu Bölge Müdürlüğü, Güney Anadolu
Bölge Müdürlüğü, İç Anadolu Bölge Müdürlüğü, Batı Karadeniz Bölge Müdürlüğü,
Doğu Karadeniz Bölge Müdürlüğü, Doğu Anadolu Bölge Müdürlüğü, Güneydoğu
Anadolu Bölge Müdürlüğünü, ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM Hariçte İşleme Faaliyeti Hariçte işleme faaliyeti MADDE 4- (1)Hariçte
işleme faaliyeti; serbest dolaşımda bulunan eşyanın daha ileri safhada
işlenmek, tamir edilmek veya yenilenmek üzere geçici olarak Türkiye Gümrük
Bölgesi dışına veya serbest bölgelere ihraç edilmesi ve bu faaliyetler
sonucunda elde edilen ürünlerin, gümrük vergilerinden tam veya kısmi muafiyet
uygulanmak suretiyle ve ikili veya çok taraflı ticaret anlaşmaları
çerçevesinde bazı işlem görmüş ürünler için konulmuş veya konulacak olan
gümrük vergisi muafiyeti içeren hükümler saklı kalmak kaydıyla, yeniden
serbest dolaşıma girmesi ve standart değişim sistemi kapsamında ithali ile
ilgili faaliyetleri kapsar. Hariçte işleme rejimi uygulanmayacak haller MADDE 5- (1)Hariçte
işleme rejimi; a) İhracı, ödenmiş ithalat vergilerinin geri
verilmesine veya teminata bağlanmış ithalat vergilerinin kaldırılmasına yol açan,
b)
İhracından önce, nihai kullanımları nedeniyle tam muafiyet suretiyle serbest
dolaşıma giren ve bu muafiyetin tanınması için gerekli koşulları taşımaya
devam eden, c)
İhracı, ihracat vergi iadesini gerektiren veya ihracı nedeniyle tarım politikası
çerçevesinde vergi iadesi dışında bir mali avantaj
sağlanan, serbest
dolaşımdaki eşyaya uygulanmaz. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Genel Hükümler Müracaatların değerlendirilmesi MADDE 6-(1) Hariçte
işleme faaliyetinden yararlanmak için; a)
Hammadde, yardımcı madde, yarı mamul, mamul ve ambalaj malzemelerinin daha
ileri bir düzeyde işlem görmek üzere Türkiye Gümrük Bölgesi dışına veya
serbest bölgelere gönderilmek istenmesi halinde, ilgili firmalarca ek-1’de
belirtilen bilgi ve belgelerle birlikte hariçte işleme izin belgesi almak
üzere Bakanlığa, b)
Maden cevheri ve konsantrelerinin izabe edilmesi ve işlenmesi; maden ve
metallerden mamul eşyanın izabe ve ayrıştırmaya tabi tutulması ve/veya bu
işlem sonucunda yenilenmesi; kıymetli maden ve taşların işlenmesi amaçlarıyla
Türkiye Gümrük Bölgesi dışına veya serbest bölgelere gönderilmek istenmesi
halinde,ilgili firmalarca ek-2’debelirtilen bilgi ve belgelerle birlikte
hariçte işleme izni almak üzere maden ihracatçı birliklerinin bağlı olduğu
ihracatçı birlikleri genel sekreterliklerine, c)
Tamirat amaçlı, garanti hükümleri uyarınca, ithal edilecek eşyada ambalaj
malzemesi olarak kullanılmak üzere veya bir imalat hatası nedeniyle Türkiye
Gümrük Bölgesi dışına veya serbest bölgelere gönderilen eşya (stüdyo banyo ve
post-prodüksiyon işlemleri için geçici olarak ihraç edilecek
sinema-televizyon filmleri ve ses bantları dahil) ve/veya bu eşyanın
ihracından önce ikame eşyanın ithalatı için Gümrük ve Ticaret Bakanlığına (Bu
hususa ilişkin usul ve esaslar Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca belirlenir.),
müracaat
edilir. Hariçte işleme rejiminde izin şartları MADDE
7- (1)Bu Tebliğ çerçevesinde,Türkiye Gümrük Bölgesinde (serbest
bölgeler hariç) yerleşik kişilerce yapılacak müracaatlar; a)
Geçici ihracat eşyasının işlem görmüş ürünlerin üretiminde kullanıldığının
tespitinin mümkün olması, b)
Türkiye Gümrük Bölgesindeki (serbest bölgeler hariç) üreticilerin temel
ekonomik çıkarlarının olumsuz etkilenmemesi, kriterleri
çerçevesinde değerlendirilir. (2)
Bu kriterlere göre Bakanlıkça veya maden ihracatçı birliklerinin bağlı olduğu
ihracatçı birlikleri genel sekreterliklerince yapılan değerlendirme sonucunda
geçici ihracat eşyası ile ithal eşyasının (ikincil işlem görmüş
ürünler dahil) 8-12 (sekiz-oniki)’li bazda gümrük tarife istatistik
pozisyonu, adı, verimlilik oranına göre belirlenen miktarı, değeri ve süresi
belirlenerek, hariçte işleme izin belgesi/hariçte işleme izni verilir veya
talep reddedilir. Belgenin/iznin gönderileceği merciler MADDE 8- (1)Hariçte
işleme izin belgelerinin birer nüshası ilgili bölge müdürlüğüne ve ilgili
firmaya gönderilir. Ayrıca, Bakanlıkça ilgili bölge müdürlüğüne belgenin bir
nüshası yanında, belge düzenlenmesine esas teşkil eden hammadde sarfiyat
tablosunun bir sureti de gönderilir. (2) Hariçte işleme
izinlerinin birer nüshası ise Bakanlığa ve ilgili firmaya gönderilir. Belge/izin süresi ve ek süreler MADDE 9- (1)
Hariçte işleme izin belgesinin/hariçte işleme izninin süresi azami 12 (oniki)
aydır. Ayrıca, ilgili firmanın gerekçeli talebi üzerine hariçte işleme izin
belgesine belge orijinal süresinin 1/2’si oranında, hariçte işleme iznine ise
12 (oniki) aya kadar ek süre verilebilir. (2)
Bu Tebliğin 10 uncu maddesinin (3) numaralı fıkrasında belirtilen mücbir
sebep ile fevkalade hallerin belge/izin süresi içerisinde meydana gelmesi
halinde, hariçte işleme izin belgesine/hariçte işleme iznine ilave süre
verilebilir. Mücbir sebep ve fevkalade hallere istinaden, hariçte işleme izin
belgesine/hariçte işleme iznine ilave olarak verilecek süre, mücbir sebep ve
fevkalade hal süresi dikkate alınarak belirlenir. (3)
Belgede/izinde öngörülen ihracat ve ithalat işlemlerinin, belge/izin süresi
ve ek süreler içerisinde gerçekleştirilmesi gerekir. (4)
Hariçte işleme izin belgesine/hariçte işleme iznine verilen süre ve ek
sürelerin belirlenmesinde, Gümrük Kanununun 168 inci maddesinde belirtilen 3
(üç) yıllık süre dikkate alınır. Ek sürelere ilişkin müracaat MADDE 10- (1)
Belge/izin sahibi firmaların ek süreden ve mücbir sebep ile fevkalade hallere
ilişkin ek süreden yararlanabilmeleri için; a)
Hariçte işleme izin belgesi ile ilgili olarak, en geç belge süresi sonundan
itibaren 1 (bir) ay içerisinde belge aslı, tevsik edici bilgi ve belgelerle
birlikte ilgili bölge müdürlüğüne, b)
Bu Tebliğin 6 ncı maddesinin (1) numaralı fıkrasının (b) bendi kapsamında
düzenlenen hariçte işleme izni ile ilgili olarak, en geç izin süresi sonundan
itibaren 1 (bir) ay içerisinde izne ilişkin beyanname aslı, tevsik edici
bilgi ve belgelerle birlikte maden ihracatçı birliklerinin bağlı olduğu
ihracatçı birlikleri genel sekreterliklerine, müracaat
etmeleri gerekir. (2)
Bu maddenin (1) numaralı fıkrasında belirtilen sürede yapılmayan müracaat
değerlendirmeye alınmaz. (3)
Mücbir sebep ile fevkalade haller aşağıda belirtilmektedir: a)
Deprem, sel, don, fırtına, kasırga vb. tabii afetler ve yangın (İlgili ülke
nezdinde bulunan yurt dışı temsilciliklerimizden veya ilgili serbest bölge
müdürlüğünden alınacak yazı ile tevsik edilir.), b)
İthalatçı ülkede veya serbest bölgede devletçe konulan yasaklar, harp ve
abluka hali (İlgili ülke nezdinde bulunan yurt dışı temsilciliklerimizden
veya ilgili serbest bölge müdürlüğünden alınacak yazı ile tevsik edilir.),
c)
Belge/izin sahibi firmanın faaliyetinin kamu otoritelerince kısıtlanması,
durdurulması veya firmaya el konulması (İlgili kamu kurumundan alınacak yazı
ile tevsik edilir.), ç)
Belge/izin sahibi firmanın iflası ya da konkordato ilan etmiş olması (Mahkeme
kararı ile tevsik edilir.), d)
Grev ve lokavt (İlgili ülke nezdinde bulunan yurt dışı temsilciliklerimizden
veya ilgili serbest bölge müdürlüğünden alınacak yazı ile tevsik
edilir.) Yeni belge/izin verilmesi MADDE 11- (1)Hariçte
işleme izin belgesi/hariçte işleme izni sahibi firmaların müteakip belge/izin
talepleri, önceki belgelerinin/izinlerinin gerçekleşme seyrine göre
değerlendirilir. Süresi bitmiş belgelerin/izinlerin taahhütlerini kapatmak
için belge/izin süresi sonundan itibaren 1 (bir) ay içerisinde bu Tebliğin 17
nci maddesi hükümlerine göre müracaatta bulunmayan firmaların yeni talepleri
değerlendirmeye alınmayabilir. Belge/izin revizesi MADDE 12- (1)Hariçte
işleme izinbelgesi/hariçte işleme izni, ilgili firma tarafından belge taahhüt
kapatma aşamasına kadar gerekli bilgi ve belgelerle yapılacak müracaata
istinaden ilgili mercilerce revize edilebilir. (2)
Hariçte işleme izin belgelerinde kayıtlı ithal ve ihraç eşyasının gümrük
tarife istatistik pozisyonu, adı, cinsi, miktarı ve değerine ilişkin
değişiklikler v.b. Bakanlıkça yapılır. Partiler halinde ithal ve ihraç
edilecek eşyanın tespiti, firma unvanı, adresi, vergi dairesi adı ve hesap
numarası, madde adı ve özellikleri aynı kalmak kaydıyla gümrük tarife
istatistik pozisyonu ilavesi veya değişiklikleri ile ek süre ve mücbir sebep
ve fevkalade hallere istinaden ek süreye ilişkin işlemler ilgili bölge
müdürlüğünce yapılır. Yapılan değişiklikler ilgili mercilere
bildirilir. (3)
Hariçte işleme izni ile ilgili revize talepleri ise, izni veren ihracatçı
birlikleri genel sekreterliklerince sonuçlandırılır. Vergilendirme MADDE 13-(1)
Geçici olarak ihraç edilen eşya ile işleme faaliyeti sonucunda işlem görmüş
ürüne dönüştürülen eşyanın ithalatı sırasında doğan gümrük vergileri 4458
sayılı Gümrük Kanununun ilgili hükümleri uyarınca tahsil edilir. (2)
Ancak, hariçte işleme rejimi kapsamında, izabe suretiyle yabancı maddelerden
temizlenmek veya elektrolize edilmek gibi amaçlarla geçici olarak ihraç
edilen maden cevherlerinden elde edilen, milletlerarası teamüllere göre mamul
sayılmayan ve imalatta ilk madde olarak külçe ve kütük halindeki saf gümüş,
kurşun, demir, bakır vb. madenlerden, Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca bu gibi
işlemlerin yurt içinde yapılmasının mümkün olmadığının kabulü kaydıyla,
gümrük vergisi oranının %0 olarak uygulanacağı hususu izin üzerinde
belirtilmiş ise, bu husus çerçevesinde işlemler
gerçekleştirilir. (3)
Ayrıca, serbest bölgeye geçici olarak ihraç edilen eşyanın işleme faaliyeti
sonucunda elde edilen işlem görmüş ürünün bünyesinde, herhangi bir üçüncü
ülke menşeli girdi kullanılmaması ve işleme faaliyetinin tamamen işçilik
olması durumunda, işçilik faturasında belirtilen kıymet üzerinden sadece
Katma Değer Vergisi tahsil edilir. (4)
Serbest
dolaşımdaki eşyanın geçici ihracı halinde, bu ihracat esnasında alınması
gereken vergi tutarı kadar teminat alınır ve söz konusu eşyaya Türkiye Gümrük
Bölgesi dışına veya serbest bölgelere çıkışı için öngörülen işlemler
uygulanır. Geçici ihraç edilen eşyanın usulüne uygun olarak geri gelmemesi
durumunda, söz konusu teminat irat kaydedilir. Ancak, Bakanlıkça Destekleme
ve Fiyat İstikrar Fonu primi kesintisine tabi eşyanın serbest bölgelere
geçici ihracatında teminat aranmaksızın ihracata izin verilir. Serbest
bölgelere geçici ihracı gerçekleştirilen eşyaya tekabül eden ithalatın
gerçekleşmediğinin tespiti halinde ise, bu ihracata ilişkin alınmayan vergi,
ihraç tarihi itibarıyla 4458 sayılı Gümrük Kanunu ile 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil edilir. Gümrük idarelerince yapılacak işlemler MADDE 14-(1)
Gümrük idarelerince, hariçte işleme izin belgesinde/hariçte işleme izninde
belirtilen değer ve miktarı geçmemek üzere, belge/izin süresi (belgeye/izne
verilen ek süreler dahil) içerisinde eşyanın ihracına ve ithaline müsaade
edilir. (2)
İhracat rejiminde ihracı belli kurum veya kuruluşların müsaadesine bırakılmış
mallar için, ilgili kurum veya kuruluşun müsaadesi ihracat esnasında aranır.
(3)
Gümrük idarelerince, gümrük beyannamesi üzerine belge/izin tarih ve sayısının
kaydedilmesi zorunludur. Ayrıca, gümrük beyannamesinde yer alan bilgiler,
gümrük idarelerince belgenin/iznin ihraç ve ithal edilen eşya ile ilgili
bilgiler bölümüne kaydedilir. (4)
Tamirat amaçlı, garanti hükümleri uyarınca veya bir imalat hatası nedeniyle
Türkiye Gümrük Bölgesi dışına veya serbest bölgelere gönderilen ve işleme
faaliyetinin sonucunda ithal edilen eşya ve/veya bu eşyanın ihracından önce
ikame eşyanın ithalatına ilişkin işlemler, gümrük idarelerince gümrük
mevzuatı çerçevesinde sonuçlandırılır. İhraç edilen eşyanın geri getirilmesi MADDE 15-(1) Hariçte
işleme izin belgesine/hariçte işleme iznine istinaden ihraç edilen eşyanın
herhangi bir sebeple alıcısı tarafından geri gönderilmesi halinde ilgili
gümrük idareleri, ihracat rejimi, ithalat rejimi ve gümrük mevzuatı
çerçevesinde bu eşyanın ithaline ve ihracına müsaade ederler. İthalatın gerçekleştirilmesi MADDE 16-(1) İthalatın gerçekleştirilmesi, hariçte işleme
rejimi çerçevesinde ithali taahhüt edilen işlem görmüş ürünün, ithalat rejimi
ile gümrük mevzuatına uygun şekilde gümrük hattından Türkiye Gümrük Bölgesine
girişini (serbest bölgeler hariç) ifade eder. Hariçte İşleme Rejimi
çerçevesinde gerçekleştirilecek ithalat, hariçte işleme izin belgesi/izni
sahibi firma dışında başka bir firma tarafından da gerçekleştirilebilir ve bu
durumda ithalatı gerçekleştirecek kişiye ait bilgiler belgenin/iznin özel
şartlar bölümüne kaydedilir. Bu kapsamda ithal edilecek eşyanın tamamı
üzerinden Katma Değer Vergisi tahsil edilir. (2)
Hariçte işleme faaliyeti sonucunda doğan işçilik, navlun, sigorta vb.
bedeller, serbest dolaşımdaki eşya veya hariçte işlenmek üzere gönderilen
eşyanın bir kısmı ile de ödenebilir. Bu durumda, yukarıdaki bedellere
karşılık gelen geçici ihracata konu eşya için, bu Tebliğin 13 üncü maddesinin
(4) numaralı fıkrası uyarınca alınan teminatlar irat kaydedilir veya
alınmayan vergi tahsil edilir. Ayrıca, bu eşyanın ihracatında kambiyo
mevzuatı hükümleri uygulanır. Taahhüdün kapatılması MADDE 17-(1) Hariçte
işleme izin belgesi sahibi firmaların, belge süresi (belgeye verilen ek
süreler dahil) sonundan itibaren 1 (bir) ay içerisinde ek-5’te belirtilen
bilgi ve belgelerle birlikte Bakanlıkça (İhracat Genel Müdürlüğü) belirlenen
ilgili bölge müdürlüğüne; hariçte işleme izni sahibi firmaların ise izin
süresi (izne verilen ek süreler dahil) sonundan itibaren 1 (bir) ay
içerisinde ek-6’da belirtilen bilgi ve belgelerle birlikte izni veren bölge
müdürlüğüne belge/izin taahhüdünü kapatmak için müracaat etmeleri zorunludur. (2) Bu maddenin (1) numaralı fıkrasında belirtilen sürede taahhüdün
kapatılması için müracaat edilmemesi durumunda ilgili firmaya, ilgili bölge
müdürlüğü/ilgili ihracatçı birlikleri genel sekreterliği tarafından 10 (on)
iş günü içerisinde gönderilecek yazı ile 1 (bir) ay içerisinde kapatma
müracaatında bulunulması hususu bildirilir ve bu sürede kapatma müracaatında
bulunulmayan hariçte işleme izin belgesi/hariçte işleme izni (belge/izin
kapsamındaki diğer sorumlulukların yerine getirilmiş olması şartıyla) gümrük
mevzuatı çerçevesinde usulsüzlük cezası uygulanarak resen kapatılır. (3) Hariçte işleme izin
belgesi taahhüdü, belgede belirtilen şartlara uygun olarak ilgili bölge
müdürlüğü tarafından kapatılır. İlgili bölge müdürlüğü kapatma esnasında,
firmaların gönderdiği listeler ile hariçte işleme izin belgesinde kayıtlı
bilgileri karşılaştırır. İlgili bölge müdürlüğü ihraç edilen eşyanın (fire
dahil) ithal edilen işlem görmüş ürünlerin üretiminde kullanıldığının ve
ihracat ile ithalat işlemlerinin hariçte işleme izin belgesinde belirtilen
şartlara uygun olarak gerçekleştirildiğinin tespiti halinde, belgeyi
kapatarak Bakanlığa ve ilgili firmaya bilgi verir ve ayrıca, Ek-11’de yer
alan kapatma formunu tanzim ederek Bakanlığa gönderir. (4)
Hariçte işleme izni taahhüdü ise, izni veren ihracatçı birlikleri genel
sekreterliğince kapatılır ve Bakanlığa ve ilgili firmaya bilgi verilir. (5)
Ayrıca, hariçte işleme izin belgesi/hariçte işleme izni taahhüdünün
kapatılmasına ilişkin yapılan müracaatta, eksik bilgi ve belge
gönderildiğinin tespiti halinde, bu eksiklik 1(bir) ay içerisinde tamamlanmak
üzere ilgili bölge müdürlüğü/ilgili ihracatçı birlikleri genel sekreterliği
tarafından firmaya bildirilir. Bu süre içerisinde eksik bilgi ve belgelerin
tamamlanmaması durumunda, bu Tebliğin 18 inci maddesi hükümleri de dikkate
alınmak suretiyle belge/izin taahhüdü mevcut bilgi ve belgelere istinaden
kapatılır. (6) Taahhüdü kapatılan
hariçte işleme izin belgeleri/hariçte işleme izinlerinde kamu kurum ve
kuruluşları ile ihracatçı birliklerince yapılan bir maddi hata olduğunun
sonradan tespit edilmesi halinde, söz konusu maddi hata Bakanlığın (İhracat
Genel Müdürlüğü)/Gümrük ve Ticaret Bakanlığının (Gümrükler Genel Müdürlüğü)
uygun görüşüne istinaden düzeltilebilir. İthalatın gerçekleşmemesi MADDE 18-(1) Hariçte
işleme rejimi kapsamında Türkiye Gümrük Bölgesi dışında veya serbest
bölgelerde işlenerek ithal edilmesi taahhüt edilen ürünlerin belgede/izinde
belirtilen şartlara ve yararlanılan tedbirlere uygun olarak yurda getirilmemesi
halinde, bu ürünlerin üretimi için geçici olarak ihraç edilen eşyanın aynen
ihraç edildiği haliyle geri getirilmesi gerekir. Aksi takdirde, kambiyo
mevzuatı ve gümrük mevzuatı hükümleri uygulanır. (2)
Ancak, hariçte işleme izin belgesi/hariçte işleme izni kapsamında ihraç
edilen geçici ihracat eşyasının gerekli işleme faaliyetine tabi tutulduktan
sonra işlem görmüş ürün olarak, Gümrük Birliği Gümrük Bölgesinin başka
bir parçasına gönderilmek istenmesi durumunda, ihracat işlemini
gerçekleştiren gümrük idaresi tarafından INF 2 bilgi formu düzenlenmesi
kaydıyla,işlem görmüş ürünün ve bu ürünün üretimi için gönderilen geçici
ihracat eşyasının yurda geri getirilmesine gerek bulunmamaktadır. Bu durumda,
geçici ihracata konu eşya için, bu Tebliğin 13 üncü maddesinin (4) numaralı
fıkrası uyarınca alınan teminatlar irat kaydedilir veya alınmayan vergi
tahsil edilir. Ayrıca, bu eşyanın ihracatında kambiyo mevzuatı hükümleri
uygulanır. İptal MADDE 19-(1) Hariçte
işleme izin belgesi sahibi firmanın talebi üzerine, kullanılmayan belge
Bakanlıkça iptal edilir ve bu husus ilgili bölge müdürlüğüne ve ilgili
firmaya bildirilir. Hariçte işleme izni sahibi firmanın talebi üzerine
kullanılmayan izin, izni veren bölge müdürlüğünce iptal edilir ve bu husus
Bakanlığa ve ilgili firmaya bildirilir. (2)
Bu Tebliğ ve bu Tebliğe istinaden yayımlanacak genelge hükümlerine
uyulmadığının, hariçte işleme izin belgesinin/hariçte işleme izninin
düzenlenmesi, revizesi için ibraz edilen bilgi ve belgeler ile belge/izin
kapsamında yapılan işlemlerin gerçek dışı olduğunun veya belge/izin üzerinde
tahrifat yapıldığının tespiti halinde; ilgili belge Bakanlıkça, ilgili izin
ise izni veren ihracatçı birlikleri genel sekreterliğince iptal edilir. İptal
işlemi bu maddenin (1) numaralı fıkrasında belirtilen ilgili mercilere
bildirilir ve ilgililer hakkında kanuni işlem yapılır. (3)
İptal edilen belge/izin kapsamında ithalat yapılmamışsa, bu Tebliğin 13 üncü
maddesinin (4) numaralı fıkrasıve18 inci maddesinin (1) numaralı fıkrası
hükümlerine göre; ithalat yapılmışsa, bu Tebliğin 20 nci maddesi hükümlerine
göre işlem yapılır. Hariçte
işleme tedbirlerine uyulmaması
MADDE 20-(1) Hariçte
işleme tedbirlerini, hariçte işleme rejimi ve hariçte işleme izin
belgesinde/hariçte işleme izninde belirtilen esas ve şartlara uygun
olarakyerine getirmeyenlerden;
a) Belgede/izinde kayıtlı miktar ve değerin üzerinde ithalat yapıldığının
tespiti halinde, bu kısma tekabül eden ithalattan doğan vergi ithal tarihi
itibarıyla,
b) Belgenin/iznin iptal edilmesi halinde, bu kapsamda ithalat yapılmışsa bu
ithalata ilişkin alınmayan vergi ithal tarihi itibarıyla,
c) Belge/izin kapsamında ithalat yapılmamışsa, bu Tebliğin 13 üncü maddesinin
(4) numaralı fıkrasıuyarınca teminata bağlanan veya alınmayan vergi ihraç
tarihi itibarıyla,
4458 sayılı Gümrük Kanunu ile 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü
Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil edilir. (2) Kapatma esnasında ibraz edilen gümrük
beyannamesi ve eki belgelerin sahte veya üzerinde tahrifat yapılmış olması
durumunda, bu beyanname kapsamı ithalata ilişkin vergi, bu maddenin (1)
numaralı fıkrası hükümleri çerçevesinde tahsil edilir, ilgililer hakkında
kanuni işlem yapılır ve belge/izin sahibi firma 1 (bir) yıl süreyle hariçte
işleme rejiminden yararlandırılmaz. (3)Bu
Tebliğ ile bu Tebliğe istinaden yayımlanan genelgelere uymayan, yanlış işlem
yapan, belgelerin/izinlerin ilgiliye ait orijinal nüshasına gerekli meşruhatı
kaydetmeden işlem yapan, yanıltıcı bilgi veren ve bu nedenlerden dolayı vergi
kaybına veya verginin tahsilinde gecikmelere sebep olan gerçek ve tüzel
kişiler, asıl borçludan alınamayan alacağın ödenmesinden müştereken ve
müteselsilen sorumludur. Bu çerçevede amme alacağı, gecikme süresi de dikkate
alınarak bu maddenin (1) numaralı fıkrası hükümlerine göre tahsil
edilir. Usulsüzlük MADDE 21-(1) Hariçte
işleme izin belgesi/hariçte işleme izni kapsamında geçici olarak ihraç edilen
eşyanın süre bitiminden sonra aynen geri getirilmesi halinde, gümrük mevzuatı
çerçevesinde usulsüzlük cezası uygulanır. Denetim MADDE 22-(1) Tüm kamu
kurum ve kuruluşları ile bankalar, hariçte işleme izin belgesinin/hariçte
işleme izninin ibrazı üzerine hariçte işleme tedbirlerini, hariçte işleme
rejimi ve belgede/izinde belirtilen esas ve şartlara uygun olarak tatbik
ederler. Bakanlık, bu Tebliğde belirtilen tedbirlerin uygulanmasına ilişkin
her türlü denetimi ve düzenlemeyi yapabilir; ilgili firma, kamu kurum ve
kuruluşları ile bankalardan bilgi ve belge isteyebilir ve gerekli önlemleri
alabilir. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Çeşitli Hükümler Uygulama MADDE 23-(1) Bu
Tebliğin yayımlandığı tarihten önceki Tebliğlere istinaden düzenlenen hariçte
işleme izin belgeleri/hariçte işleme izinleri kendi mevzuatı hükümlerine
tabidir. Henüz taahhüdü kapatılmamış olan belgelere/izinlere bu Tebliğin lehe
olan hükümleri uygulanır. Yetki MADDE 24-(1) Bakanlık
bu Tebliğ hükümlerine istinaden, hariçte işleme rejimi ile ilgili usul ve
esaslara ilişkin genelgeler çıkarmaya, izin ve talimat vermeye, özel ve
zorunlu durumları inceleyip sonuçlandırmaya ve uygulamada ortaya çıkacak
ihtilafları idari yoldan çözümlemeye yetkilidir. Yürürlükten kaldırılan hükümler MADDE 25-(1) 12/7/2000
tarihli ve 24107 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İhracat 2000/8 sayılı
Hariçte İşleme Rejimi Tebliği, ekleri ve değişiklikleri ile birlikte
yürürlükten kaldırılmıştır. Yürürlük MADDE 26- (1)Bu
Tebliğ, 5/4/2007 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe
girer. Yürütme MADDE 27- (1) Bu
Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür. 11 Mayıs 2007 CUMA Resmî Gazete Sayı : 26519 EKLER: EK
1-2-5-6, EK
7, EK
8, EK
9, *EK 10, EK
11, EK
3, EK
4 * Yürürlükten
kaldırılmıştır. |