YÖNETMELİK
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığından:
GEMİ VE SU
ARAÇLARININ İNŞA, TADİLAT VE
BAKIM-ONARIM YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmelik, denizde ve iç sularda seyir, can, mal ve çevre
emniyeti ile güvenliğinin temini için, gemi ve su araçlarının inşa, tadilat ve
bakım-onarımları esnasında uyulması gereken teknik nitelik ve yeterliklerinin
denetim ve belgelendirilmesinde ilgili tarafların uyacakları usul ve esasları
belirlemek amacıyla hazırlanmıştır.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, yurt içinde veya serbest bölgelerde, inşa veya
tadil edilecek ya da bakım ve onarımları yapılacak olan gemi ve su araçlarına
uygulanır.
(2) Askeri gemi ve
su araçlarına bu Yönetmelik hükümleri uygulanmaz.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 26/9/2011 tarihli ve 655 sayılı Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnamenin 12 nci maddesinin birinci fıkrasının (ç), (d), (g), (ğ)
ve (ı) bentleri ile 28 inci maddesinin ikinci fıkrasına dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakan:
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanını,
b) Bakım-onarım:
Mevcut gemi ve su araçlarının tekne bünyesi ve donatımında gerçekleştirilen
boya, sac, elektrik işçiliği ile ana makine ve tüm yardımcı makinelerin
bakım-onarımı gibi işlemleri,
c) Boyutlandırma:
Kaplama ve perde kalınlıkları, posta, kemere, boyuna elemanlar gibi tekne
yapısal elemanlarının gerekli mukavemeti sağlayabilmesi için sahip olması
gereken ölçülerinin hesaplanmasını,
ç) Denetim
görevlisi: İdare adına proje ve belge denetimi ile gemi üzerinde inşa ve
tadilat denetimi yapacak gemi inşaatı mühendisliği, gemi inşaatı ve gemi
makineleri mühendisliği, gemi inşaatı ve deniz mühendisliği, gemi ve deniz
teknolojisi mühendisliği, deniz teknolojisi mühendisliği bölümlerinden mezun
olan İdare personelini,
d) Gemi: Adı,
tonilatosu ve kullanma amacı ne olursa olsun suda kürekten başka sevk
sistemiyle hareket edebilen her türlü tekneyi,
e) GMO: Türk
Mühendis Mimarlar Odaları Birliği Gemi Mühendisleri Odasını,
f) GSVP: Gemi
Sanayi Veritabanı Programını,
g) İç sular: Tabiî
ve suni göllerle, baraj gölleri, dalyan ve nehirleri,
ğ) İdare:
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığını,
h) Klas kuruluşu:
Gemi ve su araçlarının asgari güvenlik gereklerinin sağlanması, denizlerde can
ve mal güvenliğinin temini ve deniz kirliliğinin önlenmesi amacıyla, gemi ve su
araçlarının yapım, onarım, tadilat ve kullanım aşamalarında, gemi ve su
araçlarının test, muayene veya denetimi ile onay ve belgelendirme hizmetlerini
İdare adına yerine getirmek üzere, İdarenin belirlediği konularda yetki
verilmiş ulusal ve yabancı kuruluşlar ile tanınmış kuruluşları,
ı) Kontrol
mühendisi: Gemi ve su araçlarının inşa veya tadilat işlerinin projeye uygun
yapımından sorumlu ve 21/7/2010 tarihli ve 27648 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Gemi Mühendisleri Odası Gemi
Kontrolü Yetkilendirme Yönetmeliği kapsamında Gemi Kontrolüne Yetkili Mühendis
Belgesine sahip olan gemi mühendisini,
i) Liman
Başkanlığı: Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Liman Başkanlıklarını,
j) Mevcut gemi ve
su aracı: Yeni olmayan gemi ve su aracını,
k) Nihai proje: İlk
başvuru sırasında hazırlanan projelerde inşa veya tadilat sonunda bir farklılık
varsa, söz konusu farklılıkların da işlendiği ve gemi ve su aracının inşa veya
tadilat sonundaki son şeklini gösteren projeyi,
l) Proje mühendisi:
6/12/2006 tarihli ve 26368 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türk Mühendis ve
Mimar Odaları Birliği Gemi Mühendisleri Odası Serbest Mühendislik, Müşavirlik
Hizmetleri, Büro Tescil ve Meslekî Denetim Yönetmeliği kapsamında Serbest Gemi
Mühendisi Tescil Belgesi sahibi olan gemi mühendisini,
m) Su aracı: Gemi
dışında, suda yüzebilen ve tahsis edildiği gayeye uygun olarak kullanılan her
türlü araç ve yapıyı,
n) Tadilat: Gemi ve
su araçlarının üç ana boyutundan biri veya birkaçı ile gros ve net
tonilatosunun en az birinin değişimine veya geminin cinsinin yolcu taşımacılığı
veya tehlikeli madde taşımacılığı yapmak üzere değiştirilmesini,
o) Tam boy:
12/3/2009 tarihli ve 27167 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gemilerin
Tonilatolarını Ölçme Yönetmeliğinde tanımlanan tam boyu,
ö) Tanınmış klas
kuruluşu: 1/10/2003 tarihli ve 25246 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türk
Bayraklı Gemilerde Bayrak Devleti Adına Hareket Edecek Kuruluşların Seçimi ve
Yetkilendirilmesine Dair Yönetmelik çerçevesinde tanımlanan tanınmış kuruluşu,
p) Temsilci: Gemi
ve su aracı sahibi veya tesis sahibinin inşa, tadil, bakım-onarım faaliyetleri
için görevlendirmiş veya tesis sahibinin kendi adına faaliyet göstermesi
hususunda sözleşme imzalamış olduğu gerçek veya tüzel kişiyi,
r) Tesis: 28/6/2015
tarihli ve 29400 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tersane, Tekne İmal ve Çekek
Yeri Hakkında Yönetmelikte belirlenmiş tesis tanımını,
s) Türk Bayrağı
çekebilecek gemi ve su araçları: İnşasına başlanan ve inşa süresinin sonunda
Türk Bayrağı çekecek gemi ve su araçlarını,
ş) Yeni gemi ve su
aracı: Bu Yönetmelik yürürlüğe girdikten sonra inşa izin belgesi alan gemi veya
su aracını,
t) Yetkilendirilmiş
klas kuruluşu: Türk Bayraklı Gemilerde Bayrak Devleti Adına Hareket Edecek
Kuruluşların Seçimi ve Yetkilendirilmesine Dair Yönetmelik çerçevesinde
tanımlanan yetkilendirilmiş kuruluşu,
u) Yolcu: Kaptan,
gemi adamı veya geminin işi gereği gemide bulunan diğer kişiler, gemiyi donatan
veya işletenin eş ve çocukları ile hizmetinde olan personeli, işletenin bir
görev ile yolculuk eden adamı, temsilcisi ve memurları, taşınan hayvanların
çobanları, mücbir sebeplerle veya kaptanın denizde can kurtarma ödevinden
dolayı gemiye alınan kimseler ile bir yaşından küçük çocukların dışında kalan
ve navlunlu veya navlunsuz taşınan herkesi,
ü) Yolcu gemisi: 12
kişiden fazla yolcu taşıyan gemiyi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
İnşa veya
Tadilat İzinleri ve Takibi
Yurt içinde ve
serbest bölgelerdeki Türk Bayraklı gemiler
MADDE 5 – (1) Yurt içinde veya serbest bölgelerde yeni inşa veya tadilat
yapılacak Türk Bayraklı olan gemi ve su araçlarından;
a) Tam boyu 12
metre ve üzerindeki,
b) Boyuna
bakılmaksızın yolcu kapasitesi 12 kişiden fazla olan,
c) Tam boyu 12
metreden küçük olup, tadilat sonucunda tam boyu 12 metre ve üzerine çıkan,
ç) Kapasite
artırımı sonucunda yolcu kapasitesi 12 kişiyi geçen,
gemi ve su
araçlarının inşa veya tadilatına başlamak için, gemi ve su aracı sahibi veya
temsilcisi, Liman Başkanlığından izin alır.
(2) Birinci fıkra
dışındaki diğer gemi ve su araçlarına gemi ve su aracı sahibi veya
temsilcisinin isteğine bağlı olarak Liman Başkanlığınca izin belgesi düzenlenir.
(3) Tüm gemi ve su
araçlarının inşa ve tadilatları tesiste yapılır ve bilgileri tesis sahibi veya
temsilcisi tarafından GSVP’ye girilir. Askeri tesiste yapılan sivil gemi ve su
araçlarına ait bilgiler Liman Başkanlığına bildirilir ve GSVP’ye girişleri
Liman Başkanlığı tarafından yapılır.
(4) GSVP girişleri
tesis sahibi veya temsilcisi tarafından yapılır ve gerekli imzalar
tamamlandıktan sonra izin başvuru belgeleri ile inşa için Ek-1 Gemi veya Su
Aracı İnşa İzni Başvurusunda İstenilecek Belgeler; tadilat için Ek-2 Gemi veya
Su Aracı Tadilat İzni Başvurusunda İstenilecek Belgelerde belirtilen projeler
ve belgeler, gemi sahibi veya temsilcisi tarafından Liman Başkanlığına sunulur.
İzin başvuruları en fazla 15 iş günü içerisinde sonuçlandırılır.
(5) Düzenlenen izin
belgeleri süresiz olarak yayınlanır. İnşanın bir yıl, tadilatın altı ay
içerisinde başlamaması durumunda belge geçersiz olur. İnşa ve tadilatın başlama
tarihleri tesis sahibi veya temsilcisi tarafından GSVP’ye girilir.
(6) Projelerin,
meslek odasınca verilmiş Serbest Gemi Mühendisi Tescil Belgesi sahibi olan
proje mühendisince imzalanması ve GMO’nun meslekî denetiminden geçirilmesi zorunludur.
GMO, bu Yönetmelik gereği meslekî denetimden geçirdiği plan ve proje onayları
ile ilgili kayıtları tutmak, bunlarla ilgili İdare tarafından istenilen
bilgileri GSVP’ye girmek ve İdarenin istediği durumlarda meslekî denetime
ilişkin kayıtlarını sunmak zorundadır. Klaslı gemilerde meslek odası denetimi
aranmaz, ancak bu durum projelerin, meslek odasınca verilmiş Serbest Gemi
Mühendisi Tescil Belgesi sahibi olan proje mühendisince imzalanması
zorunluluğunu ortadan kaldırmaz.
(7) Yabancı menşeli
proje ve belgeleri sunan kişi, proje müellifinden projenin kullanılması
konusunda gerekli izinleri aldığını belirten taahhütnameyi Liman Başkanlığına
sunar. Liman Başkanlığı projeleri inşa kuralları bakımından inceleyip
değerlendirir.
(8) Proje ve
dokümanlar için istenilen meslekî denetim ve klas onayı; sadece inşa izni
verilmesi aşamasında ilk hazırlanan projelerden ve belgelendirme aşamasında ise
nihai projelerden istenir. İnşa dönemindeki ara değişimler için meslekî denetim
ve klas onayı istenmez.
(9) Bilgi
değişiklikleri gemi sahibi veya temsilcisi tarafından bildirilmek zorundadır.
İzin belgesi üzerindeki bilgilerin değişmesi durumunda izin belgesi yeniden
düzenlenir. Yeniden düzenlenen belgeler için yapılan başvurularda değişen bilgileri
içeren belgelerin sunulması yeterlidir.
(10) Klaslı olma
zorunluluğu, gemi ve su aracının projelerinin yetkilendirilmiş klas kuruluşunca
onaylanması, inşa ve tadilatın tüm unsurları kapsayacak şekilde
yetkilendirilmiş klas kuruluşu denetiminde yapılması, inşa ve tadilat sonunda
yetkilendirilmiş klas kuruluşunca beş yıllık klas sertifikası düzenlenmesi ile
bu sertifikanın geçerliliğini beş yıl boyunca korumasıdır. Klas zorunlulukları
aşağıda belirlenmiştir;
a) Tam boyu 24
metre ve üzerinde olan yeni gemi ve su araçlarının inşa ve tadilatları,
b) Tadilat
sonucunda gemi tam boyu 24 metre ve üzeri olan yeni gemiler,
c) Tadilat
sonucunda gemi tam boyu 24 metre ve üzeri olan mevcut yolcu gemileri,
ç) Tam boyu 24
metre ve üzeri olan mevcut gemilerin yolcu sayılarının tadilatlı veya
tadilatsız olarak 12 yolcuyu geçmesi durumunda,
d) Mevcut yolcu
gemileri hariç, tam boyu 50 metre ve üzerinde olan mevcut gemi ve su araçları
ile tadilat sonucunda tam boyu 50 metre ve üzeri olan mevcut gemi ve su
araçları.
(11) Klas
zorunluluğu bulunmayan tam boyu 24 metre altı gemilerin tadilatsız yolcu
kapasitesi artırımı başvurularında Ek-3 Gemi ve Su Araçlarının Yolcu Kapasitesi
Artırımı Başvurusunda İstenecek Belgelerde listelenen proje ve dokümanlar Liman
Başkanlığına sunulur. Liman Başkanlığı yapacağı inceleme sonucunda yeni
kapasiteyi belirler.
(12) Klassız inşa
edilen veya tadilat yapılan gemi ve su araçlarında, inşa veya tadilatın
yürürlükteki mevzuata uygun biçimde yapılıp yapılmadığı, denetim görevlisi
tarafından takip edilir. Yapılacak denetimler için; Ek-4 Gemi veya Su Aracı
İnşa veya Tadilat Takip Formu iki nüsha olarak düzenlenir. Takip formunun bir
nüshası dosyasında, bir nüshası kontrol mühendisince muhafaza edilir.
(13) Kontrol
mühendisi, Liman Başkanlığınca belirlenecek periyotlarda yapılacak denetimlerin
zamanında yapılabilmesi için Liman Başkanlığına başvurulmasından sorumludur.
(14) Kontrol
mühendisi, denetim görevlisi tarafından yapılan tüm denetimlerde bulunmak
zorundadır.
(15) Takip formunda
belirtilen denetimler; yeni inşa edilen veya tadilat yapılan gemi ve su
araçlarında en az iki defa yapılır. Her denetim için ayrı ayrı olmak üzere,
Ek-5 Gemi veya Su Aracı İnşa veya Tadilat Denetim Raporu iki nüsha olarak
düzenlenir ve Ek-4’e ek yapılarak bir nüshası dosyasında, bir nüshası kontrol
mühendisince muhafaza edilir.
(16) Klaslı inşa
veya tadilat yapılan gemi ve su araçlarında, inşa veya tadilatın uygun biçimde
yapılıp yapılmadığı yetkilendirilmiş klas kuruluşu tarafından takip edilir ve
kontrol mühendisi şartı aranmaz.
(17) Boyuna
bakılmaksızın tüm yolcu gemilerinde ve tam boyu 12 metre ve üzeri diğer gemi ve
su araçlarında; bu Yönetmelik gereği tadilat kapsamına girmeyen ancak gemi ve
su aracının genel yerleşim planında değişikliğe sebep olan işlemler, gemi
sahibi veya temsilcisi tarafından işlem yapılmadan önce Liman Başkanlığına
bildirilir. Yeni genel yerleşim planını, meslekî denetim onayı ve gemi klaslı
ise klas onayı ile birlikte, Liman Başkanlığı onayına sunulur. Gemi ve su
aracının cinsi, büyüklüğü ve yapılan işleme bağlı olarak Liman Başkanlığınca talep
edilen stabilite ve denge yeterliliği gibi gerekler sağlanır ve bunlarla ilgili
plan, proje ve belgeler Liman Başkanlığına sunulur.
Yurt içinde ve
serbest bölgelerdeki yabancı bayraklı gemiler
MADDE 6 – (1) Yurt içinde veya serbest bölgelerde yeni inşa veya tadilat
yapılacak olan yabancı bayraklı gemi ve su araçlarından tam boyu 12 metre ve
üzeri gemi ve su araçları inşa ve tadilat bilgileri tesis sahibi veya
temsilcisi tarafından GSVP’ye kaydedilir.
(2) GSVP girişleri
tesis sahibi veya temsilcisi tarafından yapılır ve gerekli imzalar
tamamlandıktan sonra izin başvuru belgeleri ile inşa için Ek-1 (b)’de istenen
belgeler, tadilat için Ek-2 (b)’de istenen belgeler tesis sahibi veya
temsilcisi tarafından Liman Başkanlığına sunulur. İzin başvuruları en fazla 15
iş günü içerisinde sonuçlandırılır.
(3) Gemi ihraç
amaçlı yapılıp yapı halindeki gemilere özgü sicile kayıt ettirilmesi durumunda
bu sicile kayıtlı olduğu sürece Türk Bayraklı gemi olarak kabul edilir. Bu
gemilere 5 inci maddede belirlenen kurallar uygulanmaz. Geminin ihraç edilmeyip
Türk Bayrağı çekmesi durumunda 7 nci maddede belirlenen ihraç edilemeyen
gemiler için geçerli kurallara tabi olur.
(4) Yurt içinde
veya serbest bölgelerde yabancı bayraklı inşa edilecek tam boyu 12 metre ve
üzerinde olan gemi ve su araçları yetkilendirilmiş veya tanınmış klas
kuruluşlarının klasında inşa ve tadilat edilir.
(5) Yurt içinde
veya serbest bölgelerde yabancı bayraklı inşa edilecek gemi ve su araçlarının
sözleşmelerinde klassız olarak sadece ilgili bayrak kurallarına göre inşa
edileceğine dair özel bir hüküm olması halinde bu gemi ve su araçlarının
inşasında klas zorunluluğu aranmaz.
Yurt içinde ve
serbest bölgelerde ihraç amaçlı başlayıp, ihraç edilemeyip Türk Bayrağı çekecek
olan gemiler
MADDE 7 – (1) İhraç amaçlı inşa veya tadil edilen veya inşasına başlanan
gemi ve su araçlarında ihraç edilmeyerek Türk Bayrağı çekilmesi durumlarında,
ihraç edilmeme sebeplerini gösteren belge Liman Başkanlığına sunulur.
(2) Bu gemilere,
Türk Bayrağı çekileceği belirlenen tarihten itibaren 5 inci maddede Türk
Bayraklı gemiler için belirlenmiş kurallar uygulanır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Bakım-Onarım
Bakım-onarım
MADDE 8 – (1) İç sular hariç tam boyu 12 metre ve üzeri gemi ve su
araçlarının karada yapılacak sörveyleri tesiste, balıkçı barınağında veya yat
limanlarında yapılmak zorundadır.
(2) Gerekli can,
mal, yangın ve çevre güvenliğinin aldırılması kaydıyla tam boyu 12 metre altı
gemi veya su araçlarının kara sörveyi işlemleri İdareden izin almak kaydıyla
Liman Başkanlığının uygun gördüğü yerlerde yapılabilir.
(3) İç sulardaki
tüm gemi ve su araçlarının bakım-onarımları ile kara sörveyleri tesiste,
balıkçı barınağında, yat limanlarında veya İdareden izin almak kaydıyla ilgili
Liman Başkanlığının uygun gördüğü yerlerde yapılabilir.
(4) Yurt içinde ve
serbest bölgelerdeki Türk ve yabancı bayraklı, tüm gemi ve su araçlarının
bakım-onarımları hakkında tesis sahibi veya temsilcisi tarafından GSVP
üzerinden gerekli bilgi girişleri yapılır. Bakım-onarımın, balıkçı barınakları
veya yat limanlarında yapılması durumunda buraların işleticileri, tesiste
yapılması durumunda tesis sahibi veya temsilcisi, Liman Başkanlığının uygun
gördüğü yerde yapılması durumunda ise Liman Başkanlığı GSVP üzerinden gerekli
bilgi girişlerini yapar.
(5) Bu bildirimler
Liman Başkanlığı tarafından takip edilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Yetki ve
Sorumluluklar
Gemi ve su aracı
sahibinin veya temsilcisinin sorumlulukları
MADDE 9 – (1) Gemi ve su aracının sahibi veya temsilcisi, gemi ve su
araçlarının inşa, tadilat ve bakım-onarım aşamasında;
a) Yurt içinde ve
serbest bölgelerdeki Türk Bayraklı gemi ve su araçlarının inşa veya tadilatına
başlamak için Liman Başkanlığından izin alınması,
b) Klassız gemi ve
su araçlarının inşası veya tadilatı için kontrol mühendisi atanması,
c) Gemi veya su
aracının sahibi veya temsilcisinin veya izin belgesindeki diğer bilgilerden
birisinin değişmesi halinde 15 iş günü içerisinde Liman Başkanlığına
bildirilmesi ve yeni izin belgesi alınması,
ç) Gemi veya su
araçlarının tesis dışında yapılacak bakım onarım faaliyetleri için ilgili Liman
Başkanlığından bakım onarımın yapılacağı yer hakkında izin alınması ve bakım
onarımın Liman Başkanlığınca GSVP’ye girişinin sağlanması amacıyla gerekli
bilgilerin Liman Başkanlığına sunulması,
d) 5 inci maddenin
on yedinci fıkrasında belirlenen bildirimi yapmak ve gerekli belgeleri sunmak,
konularında İdareye
karşı sorumludur.
Tesis sahibinin
veya temsilcisinin sorumlulukları
MADDE 10 – (1) Tesis sahibi veya temsilcisi, gemi ve su araçlarının inşa,
tadilat veya bakım-onarım aşamalarında;
a) Tesisinde, Liman
Başkanlığından gerekli izin belgesi alınmamış inşa veya tadilat işlemlerine
müsaade etmemesi,
b) Tesisinde
yapılmak üzere alınmış inşa ve tadilat izni ile ilgili olarak, inşanın bir yıl,
tadilatın altı ay içerisinde başlamamış olması durumunda 15 iş günü içerisinde
ilgili Liman Başkanlığına yazılı bilgi verilmesi,
c) Yurt içinde veya
serbest bölgelerde yabancı bayraklı gemi ve su araçlarının inşa, tadilat veya
bakım-onarımına başlamak için GSVP girişinin yapılması,
ç) (c) bendinde belirtilen
bilgilerden birisinin değişmesi halinde 15 iş günü içerisinde bilgilerin
güncellenmesi,
d) Yurt içinde veya
serbest bölgelerde, gemi ve su araçlarının yapılacak bakım-onarımları ile
ilgili olarak GSVP girişinin yapılması,
konularında İdareye
karşı sorumludur.
Kontrol
mühendisinin yetki ve sorumlulukları
MADDE 11 – (1) Kontrol mühendisi, gemi ve su araçlarının inşa veya tadilatı
aşamasında;
a) Gemi ve su
araçlarının projeye uygun inşa veya tadil edilmesi ve öngörülen malzeme ve
işçilik detayları ile inşa aşamasında meydana gelen kural değişikliklerinin
projeye dâhil edilerek uygulanması,
b) Klassız gemi ve
su araçlarının denetimleri konusunda Liman Başkanlığı ile koordineli olarak
belirlenmiş periyodik denetimlerin idare tarafından zamanında yapılabilmesini
sağlamak amacıyla denetim öncesi hazırlık yapmak, Liman Başkanlığına davette
bulunmak ve denetimlere iştirak etmek,
c) Proje, belge ve
dokümanlarda yer almayan inşa veya tadilat değişikliklerini Liman Başkanlığına
bildirmek,
konularında İdareye
karşı sorumludur.
(2) Kontrol
mühendisi, aynı süre içinde en fazla beş adet gemi ve su aracının inşa ve
tadilatında kontrol mühendisi olarak çalışma yetkisine sahiptir.
(3) Kontrol
mühendisi verdiği hizmetlere yönelik olarak, GMO tarafından yayınlanmış
mevzuata göre yetkilendirilmiş olmalı ve bu mevzuat içeriğine uygun hizmet
üretme sorumluluğu nedeniyle İdareye ve GMO’ya karşı sorumludur.
Yetkilendirilmiş
klas kuruluşunun yetki ve sorumlulukları
MADDE 12 – (1) Yetkilendirilmiş klas kuruluşu, gemi ve su araçlarının inşa
veya tadilatı aşamasında;
a) Belirlenen
kurallar kapsamında klas sertifikası zorunlu olan veya donatanın isteğine bağlı
olarak klaslı olan gemi ve su araçlarının inşa ve tadilat denetimlerini yapmak,
b) Bu Yönetmelik gereğince
yetkilendirilmiş kuruluş denetiminde inşası ve tadilatı zorunlu olan gemi ve su
araçlarından izin alınmamış olanlara, klas sözleşmesi yapılması ve izin
başvurusunda sunulan proje onay işlemleri hariç olmak üzere klaslama
işlemlerine yönelik hizmet verilmemesi,
c) Klas kuralları
yanında uluslararası sözleşmeler, ulusal mevzuat ve İdarenin kurallarının
uygulanması,
ç) Bu Yönetmelik
gereği bilgi aldığı veya onayladığı plan ve projeler ile ilgili kayıtları
tutmak ve bunlarla ilgili İdare tarafından istenilen bilgileri GSVP’ye girmek,
konularında İdareye
karşı sorumludur.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Diğer hükümler
MADDE 13 – (1) Serbest bölgelerde yapılan işlemler, serbest bölge müdürlüğü
koordinasyonunda yapılır.
(2) 28/12/2006
tarihli ve 26390 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gezi Tekneleri Yönetmeliği
kapsamındaki teknelerden bu Yönetmelik kapsamına giren tam boyu 12 metre ve
üzeri teknelerin; inşalarında, Ek- 1’de listelenen proje ve dokümanlar ile inşa
izni alınması yeterlidir, inşa kontrolleri ve klaslı inşa edilmeleri istenmez.
(3) Gemi ve su
araçlarından bu Yönetmelik gereği Liman Başkanlığına sunulması gereken tüm
proje, hesap ve dokümanların, gemi ve su aracının teknik kütük dosyasında
bulundurulması ilgili Liman Başkanlığınca sağlanır.
(4) İnşa veya
tadilat bitiminde gemi ve su aracı temsilcisi tarafından, klaslı inşa ve
tadilat zorunluluğu olanlar için inşa veya tadilatın klaslı olarak
tamamlandığına dair belge, nihai proje ve mevzuatta istenilen diğer
belgelerinin Liman Başkanlığına sunulmasından sonra ölçme, belgelendirme ve
tescil işlemlerine başlanır.
(5) İnşa veya
tadilat sonucu yapılan ölçümlerde, mevzuata, plan, belge ve dokümanlarına uygun
olmadan inşa veya tadilat yapıldığı tespit edildiği takdirde uygunsuzluk
düzeltilinceye kadar tonilato belgesi düzenlenmez.
(6) Sicil
türlerinin herhangi birinden terkin edilmiş denize elverişsiz hâle gelmiş
tamire değmez gemi veya su araçları ile askeri veya kamu idaresince hurdaya
ayrılan gemi veya su araçlarının belgelendirilebilmesi için, tam boyu 24 metre
ve üzeri gemi ve su araçlarının klaslı olması gerekir. Tam boyu 24 metre altı
olan gemi ve su araçlarına ise denetim görevlileri tarafından kondisyon
bakımından denetim yapılır ve denetim sonuçları rapor halinde Tersaneler ve
Kıyı Yapıları Genel Müdürlüğüne sunulur. Genel Müdürlükçe yapılan inceleme
sonucunda uygun bulunan gemi ve su araçları belgelendirilmesi için Ek-2’de
listelenen projelerin sunulması zorunludur.
İdari para
cezaları ve yaptırımlar
MADDE 14 – (1) Bu Yönetmeliğin 9, 10, 11 ve 12 nci maddelerine aykırı hareket
edenler ile sorumluluklarını yerine getirmeyen ilgililere;
a) Gemi veya su
aracı sahibi veya temsilcilerinden, 9 uncu maddenin birinci fıkrasının;
1) (a) bendine
aykırı hareket edene gemi veya su aracının tam boyu esas alınarak metre başına
500 TL,
2) (c) veya (ç)
bendine aykırı hareket edene gemi veya su aracının tam boyu esas alınarak metre
başına 100 TL,
3) (d) bendine
aykırı hareket edene gemi veya su aracının tam boyu esas alınarak metre başına
50 TL,
b) Tesis sahibi
veya temsilcilerinden, 10 uncu maddenin birinci fıkrasının;
1) (a) bendine
aykırı hareket edene gemi veya su aracının tam boyu esas alınarak metre başına
500 TL,
2) (b) bendine
aykırı hareket edene gemi veya su aracının tam boyu esas alınarak metre başına
50 TL,
3) (c) veya (d)
bendine aykırı hareket edene gemi veya su aracının tam boyu esas alınarak metre
başına 100 TL,
4) (ç) bendine
aykırı hareket edene gemi veya su aracının tam boyu esas alınarak metre başına
50 TL,
c) Kontrol
mühendislerinden, 11 inci maddenin birinci fıkrasının;
1) (a) bendine
aykırı hareket edene 500 TL,
2) (b) veya (c)
bendine aykırı hareket edene 1.000 TL,
ç) Klas
kuruluşlarından 12 nci maddenin birinci fıkrasının;
1) (a) bendine
aykırı hareket edene gemi veya su aracının tam boyu esas alınarak metre başına
200 TL,
2) (b) bendine
aykırı hareket edene gemi veya su aracının tam boyu esas alınarak metre başına
400 TL,
3) (c) bendine
aykırı hareket edene gemi veya su aracının tam boyu esas alınarak metre başına
600 TL,
idari para cezası
uygulanır.
(2) Bu Yönetmelik
hükümleri gereği klas sertifikalı olarak inşa tadil edilmek zorunda olan gemi
ve su araçlarından; inşa veya tadilatına klas nezareti olmaksızın başlanan ya
da tamamlananlar için para cezasının yanında klas sertifikası şartı da aranır.
(3) Bu Yönetmelik
hükümleri gereği bildirim yapılması zorunlu bakım onarım işlemlerinde; bildirim
yapılmadan bakım onarım yapılması veya tamamlanması durumunda, gemi ve su
araçlarının belgelendirilebilmesi için idari para cezasının yanında sörvey
gereklerini yerine getirmesi zorunludur.
(4) Bu Yönetmelik
kapsamında olup;
a) İnşa veya
tadilat izni alınmadan inşa veya tadilatına devam edilen,
b) İnşa veya
tadilat izni alınmadan inşa veya tadilatı bitirilen,
c) Gerekli inşa
veya tadilat denetimleri yapılmadan inşa veya tadil edilen,
ç) Gezi Tekneleri
Yönetmeliği kapsamındaki teknelerden inşa süresi içerisinde Gezi Tekneleri
Yönetmeliği kapsamı dışına çıkan,
gemi ve su
araçlarının inşa ve tadilatlarına devam edebilmeleri için idari para cezasının
ödenmiş olmasının yanında, gemi ve su aracının mevcut durumunun uygunluğuna
yönelik klas kuruluşundan alınmış yazının sunulması zorunludur. Bu kapsamdaki
gemi veya su araçlarının kontrolleri yazının alındığı klas kuruluşunun
kurallarına göre yapılır. Bu işlemlerden sonra bu Yönetmelik gereği klas
sertifikalı olarak inşa veya tadil edilmek zorunda olan gemi ve su araçlarının
kontrolleri klas kuruluşları tarafından, diğer gemi ve su araçlarının
kontrolleri İdare tarafından yapılır.
İdari
yaptırımların uygulanmasına ilişkin hükümler
MADDE 15 – (1) Bu Yönetmelikte belirtilen idari para cezaları, her takvim
yılı başından geçerli olmak üzere o yıl için 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı
Vergi Usul Kanunu uyarınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranında
artırılarak uygulanır.
(2) Bu Yönetmelik
ile düzenlenen idarî yaptırım kararları, İdare merkez teşkilatında Tersaneler
ve Kıyı Yapıları Genel Müdürlüğü, taşra teşkilatında Liman Başkanlıklarınca
verilir.
(3) Bu Yönetmelik
ile düzenlenmiş idarî para cezaları tahsil edilmeden ilgilisine yeniden denetim
ve belgelendirme yapılmaz.
(4) Birden fazla
kabahatin bir arada işlenmesi halinde her kabahat için ayrı ayrı idarî para
cezası uygulanır. Ancak, bir eylem ile birden fazla kabahatin işlenmesi
halinde, kabahatlere öngörülen cezalardan ağır olanı uygulanır.
(5) Verilen idarî
para cezaları tebliğinden itibaren bir ay içerisinde ödenir.
(6) İdari
yaptırımların uygulanmasına ilişkin diğer hususlarda 30/3/2005 tarihli ve 5326
sayılı Kabahatler Kanununda yer alan esaslar dikkate alınır.
Sorumlu hizmet
birimi
MADDE 16 – (1) Bu Yönetmelik kapsamında İdarece yerine getirilmesi gereken iş
ve işlemler Tersaneler ve Kıyı Yapıları Genel Müdürlüğü tarafından yerine
getirilir.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 17 – (1) 5/6/2010 tarihli ve 27602 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Gemi İnşa Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Kazanılmış haklar
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Yönetmelik yürürlüğe girdiği tarihten önce inşa veya
tadilat için izin almış veya bakım-onarımına başlanmış gemi ve su araçları için
alınmış izin ve belgeler geçerlidir.
Yürürlük
MADDE 18 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinden üç ay sonra yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 19 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme
Bakanı yürütür.
7 Kasım 2015
CUMARTESİ
Resmî Gazete
Sayı : 29525