SON GÜNCELLEME:
31/12/2015 |
Dış Ticaret Müsteşarlığından: SIRBİSTAN CUMHURİYETİ
MENŞELİ BAZI TARIM VE İŞLENMİŞ TARIM ÜRÜNLERİ İTHALATINDA TARİFE
KONTENJANI UYGULANMASINA İLİŞKİN TEBLİĞ Amaç ve Kapsam MADDE 1- (1) Bu Tebliğin amacı, 18/8/2010 tarihli ve
2010/814 sayılı “Sırbistan
Cumhuriyeti Menşeli Bazı Tarım ve İşlenmiş Tarım Ürünleri İthalatında Tarife
Kontenjanı Uygulanması Hakkında Karar” uyarınca, Sırbistan Cumhuriyeti
menşeli bazı tarım ve işlenmiş tarım ürünleri ithalatında uygulanacak tarife
kontenjanlarının düzenlenmesidir. Dayanak MADDE 2- (1) Bu Tebliğ, 18/8/2010 tarihli ve 2010/814 sayılı
“Sırbistan Cumhuriyet Menşeli Bazı Tarım ve İşlenmiş Tarım Ürünleri
İthalatında Tarife Kontenjanı Uygulanması Hakkında Karar” ve 14/4/2010
tarihli ve 2010/339 sayılı “İthalatta Kota ve Tarife Kontenjanı İdaresi
Hakkında Karar”a dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3- (1) Bu Tebliğde yer alan; a) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını, b) Genel
Müdürlük: Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğünü, c) Denetim
Birimleri: Ekonomi Bakanlığı Denetim Hizmetleri Başkanlığı ile Gümrük ve
Ticaret Bakanlığının ilgili denetim birimlerini, ç) Tarife kontenjanı: Belirli bir dönem itibarıyla
gümrük vergisinde ve/veya diğer mali yüklerde indirim yapılan ya da muafiyet
sağlanan ithalatın miktarını, d) İthal lisansı: Tarife kontenjanı uygulaması
kapsamında ithalat yapılmasını sağlamak üzere
Bakanlıkça düzenlenen ve bir örneği Ek-1’de yer alan belgeyi, e) Tarife kontenjanı dönemi: Tarife kontenjanı
kapsamında ithalatın yapılabileceği belirli bir dönemi, f) Talep toplama yöntemi (TTY): Başvuruların tarife
kontenjanı dönemi başlangıcından önceki 1 (bir) ay içerisinde yapıldığı ve
başvuru döneminin bitmesini müteakip, tarife kontenjanı tahsisatı
yapılabilecek nitelikteki başvuru sahibi firmalara, ilgili dağıtım
kriterleri çerçevesinde tarife kontenjanı tahsisatının yapıldığı yöntemi, g) Başvuru sırasına göre eşit oranda tahsis yöntemi
(EOTY): Başvurunun tarife kontenjanı dönemi içerisinde yapıldığı ve tarife
kontenjanının, tarife kontenjanı tahsisi yapılabilecek nitelikteki başvuru
sahibi firmalara, ilgili dağıtım kriterleri çerçevesinde başvuru sırası
dikkate alınarak eşit miktarda tahsis edildiği yöntemi, ğ) Referans dönemi: Tarife kontenjanı başvurusunun
yapıldığı yıl hariç son iki takvim yılını, h) Tarife kontenjanı başvuru dönemi: TTY’ne göre tahsisatı yapılan tarife kontenjanları için
tarife kontenjanı döneminin başlangıcından önceki 1 (bir) ayı, EOTY’ne göre tahsisatı yapılan tarife kontenjanları için
ise tarife kontenjanı dönemi ile aynı dönemi, ı) Firma: Tarife kontenjanlarından faydalanmak üzere
başvuruda bulunan, ticaret siciline veya esnaf ve sanatkar siciline ve ilgili
sanayi ve/veya ticaret odasına veya esnaf ve sanatkarlar odasına kayıtlı,
gerçek veya tüzel kişiler ile tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşları, i) İthalat performansı: Firmanın başvurusunun
değerlendirildiği tarihteki Bakanlık
Bilgi Sistemi verileri esas alınarak tespit edilen, tarife kontenjanı konusu
maddede referans döneminde gerçekleştirdiği ithalat miktarını (tarife kontenjanı
konusu maddeye ait ayrı bir gümrük tarife istatistik pozisyonu bulunmaması
halinde tarife kontenjanı açılan ilgili gümrük tarife istatistik pozisyonu
kapsamında yapılan toplam ithalat miktarını), j) Üretim performansı: Firmanın, referans döneminde
tarife kontenjanı konusu maddede gerçekleştirdiği üretim (paketleme,
ambalajlama, eleme, ayıklama hariç) miktarını, k) Tüketim performansı: Firmanın, referans döneminde
üretimde hammadde olarak kullandığı tarife kontenjanı konusu maddenin
(paketleme, ambalajlama, eleme, ayıklama hariç) miktarını, l) Geleneksel ithalatçı: Referans döneminde tarife
kontenjanı konusu maddeye ilişkin ithalat performansı olan firmayı, m) Sanayici: Referans döneminde tarife kontenjanı
konusu maddeye ilişkin üretim performansı ve/veya tüketim performansı olan
(paketleme, ambalajlama, eleme, ayıklama hariç) firmayı ifade
eder. Tarife Kontenjanı Tahsisatı İçin Başvuru ve
Başvuruların Sonuçlandırılması MADDE 4- (1) Tarife kontenjanı tahsisat talebinde bulunan
firmaların, Ek-2’deki tabloda yer alan tarife kontenjanlarından dağıtımı TTY’ne göre yapılacak olanlar için, tarife kontenjanı
döneminin başlangıcından önceki 1 (bir) ay içerisinde, dağıtımı EOTY’ne göre yapılacak olanlar için ise tarife kontenjanı
dönemi içerisinde, Bakanlığa müracaat etmeleri zorunludur. (2) Tarife kontenjanı tahsisat talebinde bulunan
firmaların, her tarife kontenjanı dönemi için; dağıtımı TTY’ne
göre yapılacak olan tarife kontenjanlarına ilişkin her bir tarife kontenjanı
tahsisatı başvurusunda her defasında tam ve eksiksiz olarak; dağıtımı EOTY’ne göre yapılacak olan tarife kontenjanlarına
ilişkin her bir tarife kontenjanında ise sadece ilk tarife kontenjanı
tahsisatı başvurusunda tam ve eksiksiz olarak, Ek-3’te yer alan belgeler ile
birlikte Bakanlığa müracaat etmeleri
zorunludur. (3) Ancak, dağıtımı EOTY’ne
göre yapılacak olan tarife kontenjanlarına ilişkin her bir tarife
kontenjanında her tarife kontenjanı döneminde firmalar adına yapılan ilk
tarife kontenjanı tahsisatını müteakip aynı tarife kontenjanı tahsisatı için
yapılacak başvuruda tarife kontenjanı tahsisat talebinde bulunan firmaların;
Ek-3’te yer alan belgelerden her halükarda 1 ve 4 numaralı belgeler ve diğer
belgelerden ise sadece geçerliliğini yitirmiş ve güncellenmesi gerekli
olanlar ile birlikte, Ek-3’te açıklandığı şekliyle, Bakanlığa müracaat
etmeleri zorunludur. (4) Ek-2’deki tabloda yer alan tarife
kontenjanlarında, tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşlar için Ek-3’te
belirtilen belgeleri tam ve eksiksiz olarak ibraz etme veya başvuru dönemi
içerisinde müracaat etme şartı aranmaz. (5) Ek-2’deki tabloda yer alan tarife
kontenjanlarının tahsisatı için yapılan başvurulara ilişkin eksiklikler
tarife kontenjanı dönemi içerisinde tamamlanamaz ve eksikliklerin giderilmesi
ile ilgili firmalara Genel Müdürlükçe bildirim yapılmaz. Ancak, ihtiyaç
duyulması halinde Genel Müdürlükçe Ek-3’te yer alan belgeler ile ilgili
firmadan ve/veya bu belgeleri düzenleyen kurum ve kuruluşlardan ek veya
açıklayıcı bilgi ve belge talep edilebilir. (6) Tarife kontenjanı tahsisatı taleplerine ilişkin
başvurularda Bakanlığa ibraz edilen belgeler hiçbir suretle iade
edilmez ve başka bir başvuru için kullanılamaz. (7) Ek-2’deki tabloda yer alan ve dağıtımı TTY’ne göre yapılacak olan tarife kontenjanlarının her
biri için, aynı firma tarafından bir tarife kontenjanı başvuru döneminde
tarife kontenjanı tahsisatı için sadece bir başvuru yapılması esastır. Aksi
durumda, değerlendirmeye alınabilecek nitelikteki en son başvuru
değerlendirmeye alınır. (8) Ek-2’deki tabloda yer alan ve dağıtımı EOTY’ne göre yapılacak olan tarife kontenjanlarının her
biri için, aynı firma tarafından bir tarife kontenjanı başvuru döneminde
tarife kontenjanı tahsisatı için sadece bir başvuru yapılması esastır. Aksi
durumda, değerlendirmeye alınabilecek nitelikteki ilk başvuru değerlendirmeye
alınır. Ancak, aynı tarife kontenjanı döneminde daha önce aynı tarife
kontenjanında adına düzenlenen en son ithal lisansı firma nüshasının aslını Bakanlığa
iade eden firmalara talepte bulunmaları durumunda, aynı tarife kontenjanında
tahsisat yapılarak yeniden ithal lisansı düzenlenebilir. (9) Bu Tebliğ kapsamındaki tarife kontenjanlarının
tahsisatı için, Ek-3’te belirtilen belgeleri tam ve eksiksiz olarak içermeyen
veya tarife kontenjanı başvuru dönemi içerisinde yapılmayan veya Ek-2’deki
tabloda ilgili tarife kontenjanının karşısında “Tahsisat Yapılacak Firma
Türü” sütununda belirtilen nitelikte olmayan firmalar tarafından yapılan veya
bu Tebliğ hükümlerine istinaden adlarına ithal lisansı düzenlenmemesi
hususunda yaptırıma tabi olan firmalar tarafından yapılan başvurular olumsuz
sonuçlandırılır. Ek-2’deki tabloda yer alan herhangi bir tarife kontenjanının
tamamının tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşlara tahsis edilmesi
durumunda diğer firmalarca söz konusu tarife kontenjanına ilişkin yapılmış
başvurular olumsuz sonuçlandırılır. Ek-2’deki tabloda yer alan ve dağıtımı EOTY’ne göre yapılan herhangi bir tarife kontenjanının
tamamının tahsis edilmesini müteakiben söz konusu tarife kontenjanının
tahsisatına ilişkin yapılan başvurular olumsuz sonuçlandırılır. (10) Ek-2’deki tabloda yer alan ve ilgili
tarife kontenjanı kapsamı maddelerden yalnızca bir ya da birden fazla
G.T.İ.P. için uygunluk yazısı aranan tarife kontenjanlarına yapılacak
müracaatlarda uygunluk yazısının ibraz edilmesi halinde ilgili tarife
kontenjanı kapsamı maddelerin tamamı için, uygunluk yazısının ibraz
edilmemesi halinde ise uygunluk yazısı aranan maddeler hariç tutularak kalan
maddeler için ithal lisansı düzenlenir. Tarife Kontenjanı Tahsisat
Yöntemi MADDE 5- (1) Ek-2’deki tabloda “Tahsisat Yöntemi”
sütunundaki; a) “TTY”
ibaresi, talep toplama yöntemi, b) “EOTY”
ibaresi, başvuru sırasına göre eşit oranda tahsis yöntemi ile ilgili
tarife kontenjanının tahsis edileceğini ifade eder. Tahsisat Önceliği Bulunan Kurum ve Kuruluşlar MADDE 6- (1) Ek-2’de yer alan tabloda “Tahsisat Önceliği
Bulunan Kurum ve Kuruluşlar” sütunundaki; a) “ESK”
ibaresi, Et ve Süt Kurumu Genel Müdürlüğünün, b) “TMO”
ibaresi, Toprak Mahsulleri Ofisi Genel Müdürlüğü’nün, c)
“YTTSKB” ibaresi, Yağlı Tohumlar Tarım Satış Kooperatifleri Birlikleri’nin, d) “TŞF”
ibaresi, Türkiye Şeker Fabrikaları A.Ş. Genel Müdürlüğü’nün ilgili
tarife kontenjanında tahsisat önceliği bulunduğunu ifade eder. Tarife Kontenjanı Tahsisatı Yapılacak Firmalar MADDE 7- (1) Ek-2’deki tabloda “Tahsisat Yapılacak Firma
Türü” sütunundaki; a) “Ü”
harfi, üretim performansı olan sanayicilere, b) “T”
harfi, tüketim performansı olan sanayicilere, c) “İ”
harfi, geleneksel ithalatçılara ilgili
tarife kontenjanının tahsis edileceğini ifade eder. Dağıtım Kriterleri MADDE 8- (1) Ek-2’deki tabloda “Bir Defada Talep
Edilebilecek Azami Tarife Kontenjanı Miktarı” sütununda belirtilen miktar,
söz konusu tablonun “Tarife Kontenjanı Dönemi” sütununda tarife kontenjanının
karşısında yer alan dönemde ilgili tarife kontenjanında, dağıtımı EOTY’ne göre yapılan tarife kontenjanları için bir
firmaya bir defada tahsis edilebilecek azami tarife kontenjanı miktarlarını;
dağıtımı TTY’ne göre yapılan tarife kontenjanları
için ise bir firmanın talep edebileceği ve bir firmaya tahsis edilebilecek
azami tarife kontenjanı miktarlarını belirtmektedir. (2) Firmalara başvurusunda talep ettiği tarife
kontenjanı miktarından daha fazla miktarda tahsisat yapılamaz. (3) Tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşların
talepte bulunması halinde, Ek-2’deki tabloda yer alan tarife kontenjanlarının
tamamı veya bir bölümü söz konusu kurum ve kuruluşlara tahsis edilebilir.
Aksi durumda Bakanlıkça
belirlenecek dağıtım kriterleri çerçevesinde değerlendirmeye alınabilecek
nitelikte başvuruda bulunan firmalara tahsis edilir. (4) Bakanlıkça belirlenecek dağıtım
kriterleri çerçevesinde yapılacak dağıtımda herhangi bir firmanın talep
ettiği miktardan daha fazla tahsisat hakkı oluşması halinde, firmanın talep
ettiği tarife kontenjanı miktarının tamamının tahsisatı yapılır ve tahsisat
hakkının talep edilen miktarı aşan kısmı, her defasında talep edilen tarife
kontenjanı miktarından daha fazla tahsisat hakkı oluşan firma(lar) hariç tutularak diğer firmalar arasında aynı
kriterlerle yeniden dağıtılarak tahsis edilir. (5) Ek-2’deki tabloda yer alan tarife kontenjanları
tahsisatı için yapılan ve değerlendirmeye alınabilecek nitelikteki
başvurularda talep edilen toplam tarife kontenjanı miktarının, tahsis
edilebilecek toplam tarife kontenjanı miktarıyla aynı veya daha düşük olması
halinde talepler aynen karşılanır ve tahsisatı yapılmayan tarife kontenjanı
miktarının dağıtımı Bakanlıkça yayımlanacak yeni bir Tebliğ ile
yapılabilir. (6) Ek-2’deki tabloda yer alan ve dağıtımı EOTY’ne göre yapılan tarife kontenjanlarına ilişkin
başvurular, Bakanlık genel evrak kayıt tarihi ve kayıt numarası esas
alınarak, aynı tablonun “Bir Defada Talep Edilebilecek Azami Tarife
Kontenjanı Miktarı” sütununda ilgili tarife kontenjanının karşısında yer alan
miktarı aşmamak üzere, sırasıyla sonuçlandırılır. Ancak tarife kontenjanı
başvuru döneminin başlangıç tarihinden itibaren ilk 5 (beş) iş günü
içerisinde yapılan başvurularda talep edilen toplam miktarın o madde için
açılmış toplam tarife kontenjanı miktarını aşması durumunda, sadece bu
talepler toplam tarife kontenjanının eşit şekilde tahsis edilmesiyle
karşılanır. İthal Lisansı Düzenlenmesi MADDE 9- (1) Bu Tebliğde belirtilen usul ve esaslar
çerçevesinde tarife kontenjanı tahsisatı yapılan firmalar adına Bakanlıkça ithal lisansı düzenlenir.
Bu Tebliğin 4 üncü maddesinin 8 inci fıkrası hükmü saklı kalmak kaydıyla,
herhangi bir tarife kontenjanı tahsisatına istinaden sadece bir ithal lisansı
düzenlenir. Ancak, tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşlar için talepte
bulunulması durumunda bir tarife kontenjanı tahsisatına istinaden birden
fazla ithal lisansı düzenlenebilir. (2) İthal lisansı, bir tanesi tarife kontenjanı
tahsisi yapılan firmaya verilmek üzere (firma nüshası) ve bir tanesi Bakanlıkta
kalmak üzere ( Bakanlık nüshası) 2 (iki) nüsha olarak düzenlenir. İthal Lisansı Kullanımı MADDE 10- (1) Bu Tebliğ kapsamında Bakanlıkça düzenlenen ithal
lisansları, ithal lisansında belirtilen süre sonuna kadar geçerli olup, bu
süre kesinlikle uzatılamaz. (2) Bu Tebliğ kapsamında ithal edilecek maddeye
ilişkin gümrük beyannamesinin, ithal lisansının geçerlilik süresi içerisinde
tescil edilmiş olması şarttır. (3) İthal lisansının firma tarafından ilgili gümrük
idaresine ibrazı zorunludur. (4) Bu Tebliğ kapsamında düzenlenen ithal lisansıyla
yapılacak ithalatta sadece ithal lisansında kayıtlı miktar kadar ithalat için
indirimli gümrük vergisi ve/veya diğer mali yükler uygulanmak üzere ithalat
yapılabilir. (5) İthal lisansı kapsamındaki ithalatın doğrudan
ithal lisansı sahibi firma tarafından yapılması zorunludur. İthal lisansları
üçüncü kişilere devredilemez. (6) İthal lisansı kapsamında ithalatı gerçekleşecek
maddelerin ithalatının tabi olduğu diğer mevzuat hükümlerine göre gümrük
idaresine ibrazı gereken belgelerin firma tarafından ithalat işlemleri
sırasında ilgili gümrük idaresine ibrazı zorunludur. (7) İthal lisansı kapsamında yapılan ithalatta
yükümlü tarafından ithal lisansının tarih ve sayısının gümrük beyannamesinin
ilgili bölümüne kaydedilmesi zorunludur . Gümrük İdaresince Yapılacak İşlemler MADDE 11- (1) Bu Tebliğ kapsamında düzenlenen ithal
lisansıyla yapılacak ithalatta, ithal lisansı firma nüshası ithalat işlemleri
sırasında ilgili gümrük idaresince aranır. (2) İthal
lisansı kapsamında yapılan ithalata ilişkin gerekli düşümler ilgili gümrük
idaresi tarafından ithal lisansının firma nüshasının arka yüzüne işlenerek
imza ve mühür altına alınır. Bu sayfada yer kalmaması halinde, yeni sayfa
ilave edilerek ilave edilen sayfa adedi ithal lisansı firma nüshasının aslına
derç edilerek imza ve mühür altına alınır. İthal
Lisansının Revizesi MADDE 12- (1) İthal lisansı firma nüshasının aslı ve
değişiklik talebine ilişkin ilgili belgeler ile birlikte başvurulması
halinde, ithal lisansına ilişkin revize talepleri Bakanlıkça
sonuçlandırılır. İthal Lisansının Zayii MADDE 13- (1) İthal lisansının zayii (kaybolması veya
kullanılamaz hale gelmesi) halinde, zayie ilişkin gazete ilanı ve/veya bu
hususu belgelendiren ilgili belgeler ile başvurulması halinde, Bakanlıkça
üzerine "Zayiinden dolayı yeniden düzenlenmiştir" şeklinde şerh
düşülerek, ithal lisansının kullanılmamış olan kısmı için yeni ithal lisansı
düzenlenebilir. (2) Ek-2’deki tabloda yer alan ve dağıtımı EOTY’ne göre yapılan tarife kontenjanları kapsamında
düzenlenmiş olan ve tamamı kullanılmış bulunan bir ithal lisansının zayii
halinde, zayie ilişkin gazete ilanı ve/veya bu hususu belgelendiren ilgili
belgeler ile başvurulması durumunda, 4 üncü maddenin sekizinci fıkrasında
belirtilen en son ithal lisansı firma nüshasının aslının Bakanlığa iade
edilmesi şartı aranmaz. İthal Lisansın İadesi MADDE 14- (1) Bu Tebliğin 4 üncü maddesinin 8 inci fıkrası
hükümleri saklı kalmak kaydıyla, bu Tebliğ kapsamında düzenlenen ithal
lisansı firma nüshasının Bakanlığa iade edilmesi zorunlu değildir. (2) Bakanlığa iade edilen ithal lisansı
hiçbir suretle firmalara geri verilmez. Yaptırım MADDE 15- (1) Bu Tebliğ kapsamında düzenlenen ithal lisansı
ile yapılacak ithalat işlemlerine esas olan belgelerde tahrifat yapıldığının
veya sahte belge kullanıldığının veya ithal lisansının üçüncü kişilere
devredildiğinin veya ithal lisansına konu ithal işlemlerinde bu Tebliğ ile
belirtilen diğer hususlara aykırı davranıldığının Denetim Birimlerince
tespiti halinde, Bakanlıkça ilgili ithal lisansı iptal edilir
ve kendilerine iptal işleminden itibaren 5 yıl süreyle bu Tebliğ çerçevesinde
tarife kontenjanı tahsis edilmez. Diğer Mevzuat Hükümleri MADDE 16- (1) Bu Tebliğ, ithal lisansı kapsamında ithalatı
gerçekleşecek maddenin ithalatının tabi olduğu diğer mevzuat hükümlerinin
uygulanmasını engellemez. Yetki MADDE 17- (1) Bakanlık, bu Tebliğ hükümlerine
istinaden, genelgeler çıkarmaya, izin ve talimat vermeye, özel ve zorunlu
durumları inceleyip sonuçlandırmaya ve uygulamada ortaya çıkacak ihtilafları
idari yoldan çözümlemeye yetkilidir. Yürürlük MADDE 18- (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 19- (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür. 24
EYLÜL 2010 CUMA Resmi
gazete Sayı
27709 |