SON GÜNCELLEME: 31/12/2010 |
Dış
Ticaret Müsteşarlığından: SINIR TİCARETİNİN UYGULANMASINA İLİŞKİN TEBLİĞ (İHRACAT: 2009/7) Amaç MADDE
1 – (1)
Bu Tebliğ, 16/5/2009 tarih ve 27230 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Sınır Ticaretinin Düzenlenmesine İlişkin 1/12/2008 tarih ve 2008/14451 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ile belirlenen usul ve esaslar dâhilinde; Sınır
Ticareti Belgesi ve İthalat Uygunluk Belgesinin düzenlenmesine ilişkin usul
ve esaslar ile İl Ticaret ve Sanayi Odası bünyesinde hizmet
verecek sekreteryanın yerine getireceği işlemlere ilişkin izlenecek
yöntemler ve Valilik nezdinde İl Sanayi ve Ticaret Müdürlüğü bünyesinde
hizmet verecek sınır ticareti bürosunun görevlerinin belirlenmesi amacıyla hazırlanmıştır. Kapsam MADDE
2 – (1)
Bu Tebliğ, Kararın 2 nci maddesinde yetkili kılınan sınır illeri ve
gümrük kapılarından komşu ülkeler ile yapılacak sınır ticaretine ilişkin usul
ve esasları kapsamaktadır. Dayanak MADDE
3 – (1)
Bu Tebliğ, Sınır Ticaretinin Düzenlenmesine
İlişkin 1/12/2008 tarihli ve 2008/14451 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararına istinaden düzenlenmiştir Tanımlar MADDE
4 – (1)
Bu Tebliğde yer alan; a)
Karar: Sınır Ticaretinin Düzenlenmesine İlişkin 1/12/2008 tarihli
ve 2008/14451 sayılı Bakanlar Kurulu Kararını, b)
Sınır İlleri: Kararın 2 nci maddesinde sınır ticareti için yetkili
kılınan sınır illerini (Artvin, Ardahan, Iğdır, Ağrı, Van, Hakkâri, Şırnak,
Mardin, Şanlıurfa, Gaziantep, Kilis ve Hatay), c)
Valilikler: Sınır illerinin valiliklerini, ç)
Sınır Ticareti: Karar kapsamındaki sınır illerinin ihtiyaçlarının bir
kısmının sınır komşusu ülkelerden ithalat yoluyla daha düşük maliyetle
karşılanması ve bu illerimizden ihracatın artırılması suretiyle söz konusu
illere ekonomik ve ticari canlılık kazandırılması amacıyla yapılan ticari
işlemleri, d)
Esnaf: Karar kapsamındaki illerde en az iki yıldır yerleşik olarak faaliyette
bulunan basit veya gerçek usulde vergiye tabi gerçek kişileri (Sınır Ticaret
Merkezinde mağaza kiralayan dâhil), e)
Tacir: İl sınırları içerisinde en az iki yıldır yerleşik olarak faaliyette
bulunan, 6762 sayılı Türk Ticaret Kanununa göre bir ticari işletmeyi kısmen
bile olsa kendi adına işleten gerçek kişi ile aynı Kanunda belirtilen sayıda
özel kişilerin sermayelerini bir araya getirerek belirli bir sözleşme akdi
ile oluşturulan tüzel kişileri (Sınır Ticaret Merkezinde mağaza kiralayan
dâhil), f)
İl Değerlendirme Komisyonu: Vali veya Vali Yardımcısı başkanlığında İl
Jandarma Komutanlığı ya da İl Emniyet Müdürlüğü temsilcisi, Defterdar, Gümrük
Müdürü, Sanayi ve Ticaret İl Müdürü, Tarım İl Müdürü, İl Ticaret Odası veya
İl Ticaret ve Sanayi Odası ile Esnaf ve Sanatkârlar Odaları Birliği
temsilcilerinden oluşan komisyonu, g)
Sekretarya: İl Değerlendirme Komisyonunun sekretarya hizmetini yürüten İl
Ticaret Odasını veya İl Ticaret ve Sanayi Odasını, ğ)
Sınır Ticareti Belgesi: İl sınırları içerisinde en az iki yıldır yerleşik
olarak faaliyet gösteren esnaf ve tacire Valilik tarafından düzenlenen
belgeyi (Karar Ek–2), h)
İthalat Uygunluk Belgesi: Karar kapsamındaki sınır illerinde yerleşik Sınır
Ticareti Belgesini haiz esnaf ve tacir (Sınır Ticaret Merkezinde mağaza
kiralayan dâhil) adına ilgili gümrük kapısından ve Sınır Ticaret Merkezinden
her bir ürünün ithalatı için ilgili İl Değerlendirme Komisyonu tarafından
düzenlenmesi uygun görülen belgeyi (Karar Ek–1), ı)
İthalat Kotaları: Karar kapsamındaki illerin valiliklerince talep edilen ve
Dış Ticaret Müsteşarlığının koordinasyonunda Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ve
Tarım ve Köyişleri Bakanlığı ile yapılacak değerlendirme
neticesinde il ihtiyacı ölçütü kapsamında ithalatı uygun görülen ürün ve
miktarlarını, i)
İthalat Değer Limitleri: İl ihtiyacı ölçütü kapsamında, İthalat Kotaları
tahsisi yerine, il bazında tarım ve sanayi ürünleri için CIF
kıymet üzerinden belirlenecek yıllık ithalat değer limitlerini, j)
Sınır Ticareti Kapsamında İhracat: Sınır İllerinde en az iki yıldır yerleşik
olarak faaliyet gösteren esnaf ve tacir (Sınır Ticaret Merkezi mağazası
kiralayan esnaf ve tacir dâhil) tarafından ilgili gümrük kapısı (ve Sınır
Ticaret Merkezinden) Sınır Ticareti Belgesi ile yapılacak Türk menşeli ürün
ihracatını, k)
Sınır Ticareti Kapsamında İthalat: Sınır İllerinde yerleşik ve Sınır Ticareti
Belgesini haiz esnaf ve tacir (Sınır Ticaret Merkezinde mağaza kiralayan
dâhil) tarafından ilgili gümrük kapısı ve Sınır Ticaret Merkezinden İthalat
Kotaları veya İthalat Değer Limitleri dâhilinde İthalat Uygunluk Belgesi ile
yapılan ithalatı, l)
Sınır Ticareti Bürosu: Valilik nezdinde Sanayi ve Ticaret İl Müdürlüğü
bünyesinde faaliyet gösterecek olan Büroyu, m)
Ürün: Karar kapsamında sınır ticareti yoluyla ithalat ve ihracatı yapılabilen
ürünü, ifade eder. Sorumluluk MADDE
5 – (1)
Sınır ticaretinin amacına uygun olarak yürütülmesi ve izlenmesinde ilgili
valiler sorumludur. (2)
Karar kapsamında İl Değerlendirme Komisyonunun oluşturulması ile çalışma
usulünün belirlenmesine, Sınır Ticareti Belgesi ve İthalat Uygunluk Belgesinin
düzenlenmesine, İl Ticaret ve Sanayi Odası bünyesinde hizmet verecek
sekretaryanın işlemlerinde izlenecek yöntemlere, Valilik nezdinde Sanayi ve
Ticaret İl Müdürlüğü bünyesinde kurulacak Sınır Ticareti Bürosunun görev ve
faaliyetlerine ilişkin usul ve esaslar, Dış Ticaret Müsteşarlığının (İhracat
Genel Müdürlüğü) uygun görüşü alınmak suretiyle, ilgili valiliklerce
hazırlanacak yönergelerle belirlenir. Sınır
ticareti yapabilecekler MADDE
6 – (1)
Merkezi, ilgili sınır ilinde olan ve en az iki yıldan beri yerleşik olarak
faaliyet gösteren esnaf ve tacir tarafından yapılabilir. İl
Değerlendirme Komisyonu MADDE
7 – (1)
İl Değerlendirme Komisyonu; Vali veya ilgili Vali Yardımcısı başkanlığında İl
Jandarma Komutanlığı veya İl Emniyet Müdürlüğü temsilcisi, Defterdar, Gümrük
Müdürü, Sanayi ve Ticaret İl Müdürü, Tarım İl Müdürü, İl Ticaret ve Sanayi
Odası ile Esnaf ve Sanatkârlar Odaları Birliği temsilcilerinden oluşur. (2)
İl Değerlendirme Komisyonu oybirliği ile karar verir. (3)
Valilik, İl Jandarma Komutanlığı ya da İl Emniyet Müdürlüğünden bir
temsilciyi İl Değerlendirme Komisyonu üyeliği için görevlendirmeye
yetkilidir. Sözkonusu görevlendirme kararı Yönergede belirtilir. (4)
İl Değerlendirme Komisyonunun sekretarya hizmetleri, İl Ticaret Odası veya İl
Ticaret ve Sanayi Odası tarafından yerine getirilir. (5)
Sınır Ticareti Belgesi ve İthalat Uygunluk Belgesi İl Değerlendirme
Komisyonunun uygun görüşü üzerine düzenlenir. Sınır
Ticareti Belgesi MADDE
8 – (1)
Karar kapsamındaki sınır illerinde en az iki yıldan beri yerleşik olarak
faaliyet gösteren esnaf ve tacirin sınır ticareti yoluyla ithalat ve ihracat
yapabilmelerini ve ilgili Sınır Ticaret Merkezinde mağaza
kiralayabilmelerini teminen ilk aşamada ilgili valilikler
tarafından Sınır Ticareti Belgesi (Karar Ek–2) düzenlenir. (2)
Sınır Ticareti Belgesine ilişkin müracaatlar, İl Değerlendirme Komisyonu
Sekretaryasına (İl Ticaret Odası veya İl Ticaret ve Sanayi Odası) yapılır. (3)
Müracaatta istenecek belgeler Valilikçe belirlenir ve Yönergede belirtilir. (4) Sekreterya,
müracaatın ön incelemesi sırasında Sınır Ticareti Bürosu ile koordinasyon
içinde çalışır. (5)
Sınır Ticareti Belgesine ilişkin başvuru belgeleri tam olan müracaatlar,
sekretarya tarafından beş iş günü içinde İl Değerlendirme Komisyonuna
sunulur. (6)
İl Değerlendirme Komisyonu tarafından on iş günü içinde yapılan değerlendirme
sonucunda müracaatları uygun görülen esnaf ve tacir adına Valilik tarafından
Sınır Ticareti Belgesi düzenlenir. (7)
Hizmet sektöründe faaliyet gösteren esnaf veya tacir adına sınır ticareti
belgesi düzenlenmez. (8)
Sınır Ticareti Belgesinin geçerlilik süresi bir yıl olup, süre sona
erdiğinde, talebi halinde ilgiliye Valilikçe yeniden belge düzenlenebilir. (9)
Sınır Ticareti Belgesi hiçbir şekilde devredilemez. (10)
Sınır Ticareti Belgesinin kaybolması veya zayi durumunda, ilgili mevzuat
uyarınca yapılacak işlem sonucunda, farklı kayıt numarası verilmesi suretiyle
bu madde kapsamında sözkonusu belgenin yenisi düzenlenebilir. İl
ihtiyacı taleplerinin Dış Ticaret Müsteşarlığına bildirilmesi MADDE
9 – (1)
Valilik, İl Değerlendirme Komisyonları tarafından il ihtiyacı kapsamında
hazırlanan yıllık ürün talep listelerini, ürünlerin 12 haneli Gümrük Tarife
İstatistik Pozisyonu (G.T.İ.P.) ve ürünlerin tam isimlerinin belirtilmesi
suretiyle, her yıl Ekim ayı sonuna kadar Dış Ticaret Müsteşarlığına (İhracat
Genel Müdürlüğü) bildirir. (2)
İl Değerlendirme Komisyonu tarafından il ihtiyacı taleplerinin
belirlenmesinde ilde üretimi veya imalatı yapılan tarım ve sanayi ürünleri
göz önünde bulundurulur. İthalat
kotaları ve/veya ithalat değer limitlerinin tespit edilmesi MADDE
10 – (1)
Dış Ticaret Müsteşarlığının koordinasyonunda Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ve
Tarım veKöyişleri Bakanlığı ile yapılacak değerlendirme neticesinde il
ihtiyacı kapsamında bir yıl için uygun görülen İthalat Kotaları ve/veya
İthalat Değer Limitleri, İthalat Uygunluk Belgelerinin düzenlenmesinde esas
alınmak üzere, Dış Ticaret Müsteşarlığı tarafından her yıl Ocak ayının ilk
beş iş günü sonuna kadar ilgili valiliklere bildirilir. (2)
Karar kapsamındaki bir komşu ülkeye sınırı bulunan yetkili sınır illerine
ithalat için yıl bazında İthalat Kotaları veya İthalat Değer Limitleri
kapsamında tahsisat yapılır. (3)
İthalat Değer Limitinin uygulanacağı komşu ülke veya ülkeler, Dış Ticaret
Müsteşarlığının teklifi üzerine, Dış Ticaret Müsteşarlığının koordinasyonunda
Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ve Tarım ve Köyişleri Bakanlığı ile
yapılacak değerlendirme neticesinde belirlenir. İthalat Değer Limitleri,
ilgili sınır ili bazında ve bir yıl için tespit edilir. (4)
İthalat Değer Limitleri uygulaması kapsamında ilgili sınır illerine yapılacak
tahsisatlarda ürün miktarı belirtilmez. (5)
İthalat Değer Limiti kapsamında ithalat yapılacak komşu ülkenin veya
ülkelerin tespitinde, komşu ülke ile Dış Ticaret Müsteşarlığınca yürütülecek
sınır ticaretine ilişkin tercihli ticaret müzakerelerinde karşılıklı taviz
kapsamında varılacak mutabakat da göz önünde bulundurulur. (6) İthalat
Değer Limiti; CIF kıymet üzerinden, 50 milyon ABD Dolarına kadar tarım
ürünleri ve 50 milyon ABD Dolarına kadar sanayi ürünleri olmak üzere, ülke
bazında yıllık toplam tutarın azami 100 milyon ABD Dolarını geçmemesi
kaydıyla, söz konusu sektörel değerlerin
ilgili sınır illerine paylaştırılması suretiyle tespit edilir. (7) İthalat Değer Limiti kapsamında ilgili sınır illerine yapılacak
tahsisatlarda, ilgili sınır illerinin nüfusu göz önünde bulundurulur. (8)
Dış Ticaret Müsteşarlığı tarafından bir sınır ili için tahsis edilen İthalat
Kotası veya İthalat Değer Limiti, Valilikçe beş iş günü içinde ilgili meslek
kuruluşları aracılığıyla esnaf ve tacire duyurulur. (9)
İl Değerlendirme Komisyonu tarafından uygun görülen İthalat Uygunluk
Belgelerine ilişkin bilgilersekreterya tarafından kaydedilir. (10)
İl Değerlendirme Komisyonu, İl İthalat Kotası veya İthalat Değer
Limiti dahilindeki tahsislerde, uygulamadan mümkün olduğunca çok
sayıda esnaf ve tacirin yararlanabilmesini esas alır. (11)
İthalat Değer Limiti uygulaması kapsamında, İl Değerlendirme Komisyonu
tarafından yıl içinde her bir ürün için düzenlenmesi uygun görülen İthalat
Uygunluk Belgelerinin toplam değeri, ilgili sınır iline tarım ve sanayi
ürünleri için tahsis edilen yıllık ithalat değer limitinin %2’sini aşamaz. Bu
oran, Dış Ticaret Müsteşarlığı (İhracat Genel Müdürlüğü) tarafından, ilgili
kurum ve kuruluşların olumlu görüşlerinin alınması suretiyle, % 5’e kadar
yükseltilebilir. (12)
İthalat Değer Limiti uygulaması kapsamında, İl Değerlendirme Komisyonu
tarafından yapılacak değerlendirmede, ithalata konu olabilecek ürünlere
ilişkin olarak Dış Ticaret Müsteşarlığının ilgili kurum ve kuruluşlar ile
belirleyeceği referans fiyatlar esas alınır. (13)
İthalat Kotası veya İthalat Değer Limiti yıl içinde değiştirilemez. Ancak,
Dış Ticaret Müsteşarlığınca, ilgili komşu ülke ile aynı yıl içinde yürütülen
ikili müzakerelerde ülkemize ithal edilmesi hususunda mutabakata varılan yeni
ürünler, Karar’ın 7 nci maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen
usul çerçevesinde miktar tespit edilmek suretiyle İl İthalat Kotasına ilave
edilebilir. İthalat
Uygunluk Belgesi MADDE
11 – (1)
İthalat Uygunluk Belgesi taleplerine ilişkin müracaatlar, bir dilekçe
ile sekreteryaya yapılır. (2)
Müracaatta istenecek belgeler İl Değerlendirme Komisyonu Kararı çerçevesinde
valilikçe belirlenir ve Yönergede belirtilir. (3)
Müracaatlar, Sekreterya tarafından beş iş günü içinde İl
Değerlendirme Komisyonuna sunulur. (4)
İl Değerlendirme Komisyonu on iş günü içerisinde müracaatları inceleyerek
sonuçlandırır. (5)
İl Değerlendirme Komisyonu, talep edilen ürünün ve miktarının
değerlendirilmesinde il ihtiyacı ölçütü ile talep sahibinin vergi ve sosyal
sigorta prim borcunun olup olmadığı, son bir yıla ait işletme cirosu, esnaf
veya tacirinsektörel ticari faaliyeti ile daha önce adına tahsis edilmiş
İthalat Uygunluk Belgeleri kapsamında gerçekleştirmiş olduğu ithalata ilişkin
veriler de gözönünde bulundurulur. (6)
Esnaf veya tacirin ticari faaliyeti kapsamına girmeyen ürün ithalat talebi
değerlendirmeye alınmaz. (7)
İl Değerlendirme Komisyonu tarafından, firma veya esnafın ürün için beyan
ettiği birim fiyatına ilişkin tereddüde düşülmesi halinde, Valilik kanalıyla
Dış Ticaret Müsteşarlığının yazılı görüşü alınır. (8)
İl Değerlendirme Komisyonu taleplerin değerlendirilmesi kapsamında, ürünün
ilgili komşu ülkede üretiminin veya imalatının yapılıp yapılmadığı hususunun
araştırılmasını isteyebilir. (9)
İl Değerlendirme Komisyonu tarafından müracaatları uygun görülen esnaf veya
tacir adına her bir ürün için bir İthalat Uygunluk Belgesi düzenlenir. (10)
İthalat Uygunluk Belgesinin tanzimi, İl Değerlendirme Komisyonunun sekretarya
görevini yürüten İl Ticaret ve Sanayi Odası tarafından yerine getirilir. (11)
İthalat Uygunluk Belgesi, Sanayi ve Ticaret İl Müdürü ile İl Ticaret ve
Sanayi Odasının en az genel sekreter düzeyindeki yetkilisi tarafından
imzalanır ve İl Ticaret ve Sanayi Odası tarafından mühürlenir. (12)
İthalat Uygunluk Belgesi üç nüsha düzenlenir. Birinci nüsha sekretaryada
muhafaza edilir, ikinci nüsha ilgili gümrük idaresine gönderilir, üçüncü
nüsha ise ilgili gümrük kapısında yapılacak işlemlerde ibraz edilmesi ve
üzerine gümrük idaresince ilgili işlem kaydının düşülmesi için ilgili esnaf
veya tacire verilir. (13) Sekreteryada muhafaza
edilen İthalat Uygunluk Belgesinin bir örneği de aynı gün Valiliğe
gönderilir. (14)
İthalat işlemlerinde, İthalat Uygunluk Belgesinin aslının ilgili esnaf veya
tacir tarafından gümrük idaresine ibraz edilmesi zorunludur. (15)
İthalat Uygunluk Belgesinin geçerlilik süresi düzenlendiği tarihten itibaren
45 gün olup bu süre uzatılamaz. Ancak, Tarım
ve Köyişleri Bakanlığınca belirlenen tarım ürünlerinin ithalatında
hasat dönemi dikkate alınarak bu belge daha kısa süreler için de
düzenlenebilir. (16)
İthalat Uygunluk Belgesi süresinin bir kısmının tarım ürünleri ile ilgili
mevsimsel ithalat kısıtlamaları dönemine girmesi halinde bakiye süre
kazanılmış hak teşkil etmez. Sekretaryanın
görevleri MADDE
12 – (1)
İl Değerlendirme Komisyonunun sekreterya hizmetleri İl Ticaret
Odası veya İl Ticaret ve Sanayi Odası tarafından yerine getirilir. (2)
Sekretarya’nın başlıca görevleri; a)
Sınır ticareti yapmak isteyen esnaf ve tacirin Sınır Ticareti Belgesi ve
İthalat Uygunluk Belgesi başvurularını kaydetmek ve varsa eksikliklerini
tamamlattırmak, b)
Durumu sınır ticareti yapmaya uygun olanların müracaatlarını, Yönergede
belirtilen belgeler tam olarak, İl Değerlendirme Komisyonunun onayına sunmak, c)
Esnaf veya tacirin İthalat Uygunluk Belgesine ilişkin talebinin İl
Değerlendirme Komisyonuna sunulmasından önce, ilgili ürün için İle tahsis edilmiş
İthalat Kotaları veya İthalat Değer Limiti kapsamındaki bakiye miktarı veya
değeri tespit etmek, ç)
İl Değerlendirme Komisyonu tarafından uygun görülen ürünler için İthalat
Uygunluk Belgesi tanzim etmek, d)
Düzenlenen İthalat Uygunluk Belgesine ait bilgilerin kaydını tutmak, e)
İthalat Uygunluk Belgesi düzenlenenlerin listesini valiliğe ve gümrük
idaresine bildirmek, f)
Düzenlenen İthalat Uygunluk Belgeleri kapsamında gerçekleşen ithalata ilişkin
istatistikleri tutmak ve yıllık kotaların
aşılmamasını teminen kontrol etmek, g)
İlgili gümrük idaresince gönderilen gümrük beyannamelerine dayalı olarak
sınır ticaretine ait istatistikî bilgileri derlemek ve bunların aylık, üçer
aylık ve yıllık dönemler halinde Valilik kanalıyla Dış Ticaret Müsteşarlığına
iletilmesini sağlamak, ğ)
Sınır ticaretine ilişkin tespit edilen veya esnaf ya da tacirden intikal eden
görüş ve sorunları İl Değerlendirme Komisyonuna sunmak ve ilgililere cevap vermek, h)
İthalat Değer Limiti uygulaması kapsamında düzenlenen İthalat Uygunluk
Belgelerinin yıllık toplam değerinin, ürün bazında il için tahsis edilen
yıllık sektörel değer limitinin
aşılmamasını teminen kaydi takibini yapmak, ı)
İl Değerlendirme Komisyonu tarafından verilen ve Yönergede belirtilen diğer
görev ve hizmetleri yürütmek. (3) Sekreterya,
Sınır Ticareti Bürosu ile koordinasyon içinde çalışır. (4)
İl Değerlendirme Komisyonun kararı çerçevesinde, hizmetlerin yürütülmesinde
yardımcı olmak üzeresekreteryada, Esnaf ve Sanatkârlar Odaları Birliğinden de
bir personel görevlendirilebilir. (5)
Vali veya görevlendireceği Vali Yardımcısı tarafından Sekretaryanın
faaliyetleri ve işlemleri denetlenebilir. Sınır
Ticareti Bürosu MADDE
13 – (1)
Sınır ticaretinin, sınır ilindeki ilgili kurum ve kuruluşlar arasında
koordinasyon içinde yürütülmesini teminen, Valilik Makamının gözetim ve
denetiminde İl Sanayi ve Ticaret Müdürlüğü bünyesinde Sınır Ticareti Bürosu
kurulur. (2)
Valilikçe gerekli görüldüğü takdirde, büroda çalıştırılmak üzere, İl
Değerlendirme Komisyonunda temsil edilen diğer kamu kurumlarının sınır
ilindeki teşkilatından eleman görevlendirilebilir. (3)
Büronun başlıca görevleri şunlardır: a)
Sınır ticaretine ilişkin olarak Valiliğin ilgili kurum ve kuruluşlarla
yazışmalarını yapmak ve İl Değerlendirme Komisyonu ile koordinasyonu
sağlamak, b)
Sınır ticaretine ilişkin konularda Valiliğin sekretarya hizmetini yürütmek, c)
Sınır Ticareti Belgeleri ile sekreterya tarafından düzenlenerek bir
örneği valiliğe gönderilen İthalat Uygunluk Belgelerinin arşiv kaydını
tutmak, ç)
Sınır ticaretine ilişkin istatistikleri tutmak. Sınır
Ticaret Merkezlerinin kurulması ve işletilmesi MADDE
14 – (1)
Kararın 11 inci maddesinin birinci fıkrasında belirtilenlere ilave olarak
Sınır Ticaret Merkezleri kurulması için, ilgili valiliklerce Dış Ticaret
Müsteşarlığına talepte bulunulur. (2)
Valilik talebi; Dış Ticaret Müsteşarlığının koordinasyonunda Milli Savunma
Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilatı
Müsteşarlığı ve Gümrük Müsteşarlığı temsilcilerinden oluşan bir Komisyonun
oybirliğiyle yapacağı teklif üzerine Dış Ticaret Müsteşarlığının bağlı olduğu
Bakanın onayı ile kararlaştırılır. (3)
Sınır Ticaret Merkezleri İl Özel İdaresi tarafından işletilir. (4)
Sınır Ticaret Merkezlerinin inşası ve işletilmesi ile mağazaların kiraya
verilmesine ilişkin uygulamalar, ilgili valilikçe hazırlanan ve Gümrük
Müsteşarlığınca uygun görülen Sınır Ticaret Merkezleri Yönergesi çerçevesinde
il özel idaresince yerine getirilir. (5)
Sınır Ticaret Merkezlerinin fiziki olarak düzenlenmesi, eşya ve stok
kontrollerinin yapılması ile bu merkezlere giriş ve çıkışlara ilişkin usul ve
esaslar Gümrük Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakanlıkça tespit edilir. Sınır
ticareti kapsamına girmeyen ürünler MADDE
15 – (1)
İhracı ve ithali ilgili mevzuatla yasaklanmış ve ithali belli kurum ve
kuruluşlara bırakılmış maddeler, ticaret politikası önlemleri kapsamındaki
kota, korunma, damping ve sübvansiyona karşı vergi önlemlerine tabi
ürünler ile 5201 sayılı Harp Araç ve Gereçleri ile Silâh, Mühimmat ve
Patlayıcı Madde Üreten Sanayi Kuruluşlarının Denetimi Hakkında Kanun
kapsamında kontrole tabi ürünler sınır ticaretine konu edilemez. (2)
Sınır ticareti kapsamında petrol ve petrol ürünleri ticareti yapılamaz. (3)
Yerli üretimin ve imalatın korunması ile ithalatta ve iç piyasada haksız
rekabetin önlenmesi kapsamında çay, şeker, fındık ve antepfıstığı, canlı
hayvan, et ve et ürünleri, süt ve süt ürünleri ile Dış Ticaret
Müsteşarlığınca ithalatının durdurulması gerektiği bildirilen diğer ürünlerin
ithalatına izin verilmez. (4)
Tarım ve Köyişleri Bakanlığınca bazı tarım ürünleri için belirlenen
ülkemizdeki hasat dönemlerinde ilgili ürünlerin sınır ticareti yoluyla
ithalatına izin verilmez. (5)
Sınır ticareti kapsamında transit ticarete müsaade edilmez. (6)
İthalat Rejimi Kararı, İhracat Rejimi Kararı ve Dış Ticarette Teknik
Düzenlemeler ve Standardizasyon Rejimi Kararı ve diğer mevzuatla ihracı ve
ithali izne tabi ürünlerin sınır ticaretine konu edilmesi ilgili mercilerin
izni ile mümkündür. Ürün
güvenliği MADDE
16 – (1)
Sınır ticareti kapsamında ithal ve ihraç edilen
ürünler, 7/9/2005 tarihli ve 2005/9454 sayılı Kararnamenin eki “Dış
Ticarette Teknik Düzenlemeler ve Standardizasyon Rejimi Kararı”na istinaden
yapılan ihracat ve ithalat denetimlerinden muaftır. Ancak, sınır ticareti
kapsamında ithal edilen ürünlerin 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik
Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanuna istinaden güvenli olması
zorunludur ve bundan ithalatçı sorumludur. (2)
Sınır ticareti kapsamında ithal edilen ürünlerin güvensiz olduğunun tespit
edilmesi halinde 4703 sayılı Kanunda yer alan cezai müeyyideler uygulanır. (3)
Tarım ve Köyişleri Bakanlığının denetimine tabi ürünlerin sınır
ticareti kapsamında ithalatı genel hükümlere tabidir. Gümrük
işlemleri MADDE
17 – (1)
Sınır ticareti kapsamında yapılacak ürün giriş ve çıkışı yetkili gümrük
kapısından veya Sınır Ticaret Merkezinden yapılır. (2)
Sınır ticareti kapsamındaki ithalat ve ihracat işlemleri için gümrük
beyannamesi düzenlenir. (3)
Sınır ticareti yoluyla yapılacak ithalatta tek ve maktu vergi uygulanır. Tek
ve maktu vergi; Gümrük Vergisi oranı sıfır, Katma Değer Vergisi ile Özel
Tüketim Vergisi oranları tam olarak dikkate alınarak hesaplanır. (4)
İthalatta, Dış Ticaret Müsteşarlığınca ilgili sınır ili için bildirilecek
ithalat kotaları ya da ithalat değer limitleri esas alınır. (5)
İthalat işlemlerinde, İl Değerlendirme Komisyonu kararı kapsamında düzenlenen
İthalat Uygunluk Belgesi gümrük idaresince istenir. (6)
Bir esnaf veya tacir, İthalat Kotası ya da İthalat Değer Limiti kapsamında
ayda azami (toplam) 50.000 ABD Doları karşılığı Türk Lirasına kadar değerde
eşya ithal edebilir. (7)
İthalat işlemlerinde, eşyanın ilgili komşu ülkede üretildiğine veya imal
edildiğine dair sözkonusu ülkenin yetkili makamlarınca düzenlenen
menşe şahadetnamesi gümrük idaresince aranır. (8) Sanayi ürünlerinin ithalatında ibraz
edilecek menşe şahadetnamesinde, ilgili komşu ülkedeki Türkiye Cumhuriyeti
Büyükelçiliği ya da Konsolosluğunun tasdiki gümrük idaresince aranır. (9)
Üçüncü ülke menşeli ürünlerin sınır ticareti kapsamında ithalatına izin
verilmez. (10)
İthalat işlemlerinde, gözetime tabi ürünlerin ithalatı için Dış Ticaret
Müsteşarlığınca (İthalat Genel Müdürlüğü) düzenlenen gözetim belgesi gümrük
idaresince aranır. (11)
İthalat işlemleri sırasında, İthalat Uygunluk Belgesinin tarih ve sayısının
gümrük beyannamesi üzerine kaydedildiği hususu ilgili gümrük idaresince
aranır. (12)
Sınır ticareti kapsamında ithal edilen ürünler, yetkili sınır illerinde
yerleşik esnaf ve tacire satışı yapılabilir. Satış işlemlerinde, satış
faturası ve ilgili nakliye belgeleri düzenlenir ve birer örnekleri ilgili
esnaf ve tacir tarafından en az üç yıl süreyle muhafaza edilir. (13)
Ürün satış faturası üzerine ilgili İthalat Uygunluk Belgesinin tarih ve
sayısı da kaydedilir. (14)
İhracat işlemlerinde, Sınır Ticareti Belgesi ile ihraç edilen eşya
faturasının ve ihracatçı birliğince onaylanmış gümrük beyannamesinin yetkili
gümrük idaresine tevdi edilmesi zorunludur. Müeyyideler MADDE
18 – (1)
İthalat Uygunluk Belgesi düzenlenmesi sırasında gerçeğe aykırı beyanda
bulunduğu veya gerçeğe aykırı belge verdiği tespit edilen esnaf veya tacirin
(Sınır Ticaret Merkezi mağazası kiralayan esnaf ve tacir dâhil) İthalat
Uygunluk Belgesi ile Sınır Ticareti Belgesi, İl Değerlendirme Komisyonu
tarafından iptal edilir ve söz konusu esnaf ve tacir ile bunların sahibi,
kurucu ortağı veya yöneticisi olduğu firmalar adına bir daha Valilikçe Sınır
Ticareti Belgesi düzenlenmez. (2)
Gerçek dışı menşe belgesi ibrazıyla ithal edilen ürünler için 5607 sayılı
Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu hükümleri uyarınca işlem yapılır ve İthalat
Rejimi Kararı uyarınca alınması gereken vergilerin tamamı 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre ilgililerden
tahsil edilir. (3)
Gerçek dışı menşe belgesi ibrazıyla ithal edilen ürünler için 4458 sayılı
Gümrük Kanunu kapsamında tahakkuk ettirilmesi gereken vergilerin üç katı
kadar para cezası uygulanır. (4)
İthalat uygunluk belgesinde belirtilen miktardan fazla ithalat yapıldığının
tespit edilmesi halinde, fazladan ithal edilen ürünler için gümrük mevzuatı
ve 5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu hükümleri uyarınca işlem yapılır. (5)
Bu maddenin ikinci ve dördüncü fıkralarında belirtilen eylemleri
gerçekleştirdiği tespit edilen esnaf veya tacirin İthalat Uygunluk Belgeleri
ile Sınır Ticareti Belgeleri, İl Değerlendirme Komisyonu tarafından iptal
edilir ve söz konusu esnaf ve tacir ile bunların sahibi, kurucu ortağı veya
yöneticisi olduğu firmalar adına bir daha Valilikçe Sınır Ticareti Belgesi
düzenlenmez. (6)
Sınır ticareti kapsamında ithal edilen, ancak yetkili sınır illeri dışına
satıldığı tespit edilen ürünler için İthalat Rejimi Kararı uyarınca alınması
gereken vergilerin tamamı 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü
Hakkında Kanun hükümlerine göre ilgili esnaf veya tacirden (Sınır Ticaret
Merkezinde mağaza kiralayan dâhil) tahsil edilir ve İl Değerlendirme
Komisyonu tarafından söz konusu esnaf veya tacir adına bir yıl süreyle
İthalat Uygunluk Belgesi düzenlenmez. (7)
Sınır ticareti kapsamında, vergi ve diğer mali yükümlülüklerini süresi içinde
yerine getirmedikleri tespit edilenler adına Sınır Ticareti Belgesi ve/veya
İthalat Uygunluk Belgesi düzenlenmez. (8)
3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu, 5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele
Kanunu, 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu, 6136 sayılı Ateşli Silahlar ve Bıçaklar
ile Diğer Aletler Hakkında Kanun, 5682 sayılı Pasaport Kanunu ve 523 sayılı
Vergi Usul Kanunu ile 1567 sayılı Türk Parası Kıymetini Koruma Hakkında
Kanun’da sayılı suçlardan kesinleşmiş mahkûmiyet kararları bulunanların sınır
ticaretine ilişkin belgeleri İl Değerlendirme Komisyonu kararı çerçevesinde
iptal edilir. Sözkonusu kişilerin yeni talepleri değerlendirmeye
alınmaz. İstatistiklerin
bildirilmesi MADDE
19 – (1)
İthalatta ve ihracatta düzenlenen belgelerin birer örneği gümrük idaresince,
müteakip ayın ilk haftası içinde Valiliğe ve Türkiye İstatistik Kurumu
Başkanlığına gönderilir. (2)
Valilik, Sınır Ticareti Aylık İstatistik Formunu (Karar Ek–3), ithalat ve
ihracat işlemlerine ait istatistikî bilgilerin doldurulmasını müteakip bir
sonraki ayın ilk haftasında Dış Ticaret Müsteşarlığına gönderir. Diğer
hususlar MADDE
20 – (1)
Bu Tebliğde yer almayan hususlarda Karar, gümrük mevzuatı, İthalat ve İhracat
Rejimi Kararları hükümleri ile diğer ilgili mevzuat hükümleri uygulanır. MADDE
21 – (1) Sınır ticareti kapsamındaki ithalat ve ihracat işlemleri
ile Sınır Ticaret Merkezlerinde yapılacak ticari işlemlerle ilgili olarak
mülki idare amirlikleri, belediyeler, vakıf ve dernekler tarafından hiçbir
nam ve hesap adına kesinti yapılamaz. (2)
Valilik ve belediyelerce vakıf, dernek, il özel idaresi adına kurulan
firmalar Karar kapsamında ithalat ve ihracat yapamazlar. Bu kapsamda hiçbir
kuruluşla sözleşme imzalayamazlar. Yetki MADDE
22 – (1)
Bu Tebliğde yer alan hususlara ilişkin talimatlar vermeye, sınır ticareti
yoluyla yapılacak ithalat ve ihracatın her aşamasında gerekli görülecek
düzenlemeleri yapmaya ve önlemler almaya, ürün politikaları dikkate alınarak
gerektiğinde ürün ve ülke bazında ithalatı ve ihracatı sınırlandırmaya veya
durdurmaya Dış Ticaret Müsteşarlığı (İhracat Genel Müdürlüğü) yetkilidir. GEÇİCİ
MADDE – (1) Sınır Ticaretinin Düzenlenmesine
İlişkin 1/12/2008 tarihli ve 2008/14451 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı’ndan önce düzenlenmiş Sınır Ticareti Belgeleri ve Uygunluk Belgeleri
ile Sınır Ticaret Merkezinde mağaza kira sözleşmeleri süreleri sonuna kadar
geçerlidir. (2)
Kararın geçici maddesi uyarınca, 2009 yılı ithalat kotalarının yeniden
belirlenmesi kapsamında Temmuz-Aralık döneminde bir komşu ülkeden ya da
ülkelerden yapılacak ithalat için ithalat değer limitleri uygulamasının uygun
görülmesi halinde, ithalat değer limitleri, CIF kıymet üzerinden, ülke
bazında azami 50 milyon ABD Dolarına kadar olması kaydıyla ilgili sınır
illerine paylaştırılır. Yürürlük MADDE
23 – (1)
Bu Tebliğ 16/6/2009 tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE
24 – (1)
Bu Tebliğ hükümlerini Dış Ticaret Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan yürütür. 16 Haziran 2009 SALI Resmî Gazete Sayı : 27260 |