| Ekonomi
    Bakanlığından: İTHALATTA
    HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ
    NO: 2016/03)   BİRİNCİ
    BÖLÜM Amaç,
    Kapsam, Dayanak ve Tanımlar   Amaç ve kapsam MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı,
    15/5/2015 tarihli ve 29356 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
    Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2015/19) ile
    başlatılan ve Ekonomi Bakanlığı tarafından yürütülen damping
    soruşturmasının ön belirlemelerine istinaden alınan geçici önlem kararının
    yürürlüğe konulmasıdır.   Dayanak MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ,
    14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
    Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu
    Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
    Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
    İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak
    hazırlanmıştır.   Tanımlar MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen; a) Bakanlık: Ekonomi
    Bakanlığını, b) ÇHC: Çin Halk Cumhuriyetini, c) Genel Müdürlük: Bakanlık
    İthalat Genel Müdürlüğünü, ç) GTİP: Gümrük tarife
    istatistik pozisyonunu, d) Kalibre Boru: Kalibre Boru
    Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketini, e) Kanun: 14/6/1989 tarihli
    ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanunu, f) Sardoğan: Sardoğan
    Endüstri Ticareti, g) TÜİK: Türkiye İstatistik
    Kurumunu, ğ) Yönetmelik: 30/10/1999
    tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
    Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliği, h) YÜD: Yerli üretim dalını, ifade eder. İKİNCİ
    BÖLÜM Genel
    Bilgi ve İşlemler   Soruşturma MADDE 4 – (1) Yerli üretici
    Sardoğan firması tarafından yapılan ve Tufanoğlu
    Boru Metal Mak. San. ve Tic. Ltd. Şti., Kalibre
    Boru San. ve Tic. A.Ş., Borusan Mannesmann Boru Sanayi ve Ticaret A.Ş. ve Antes Çelik Boru San. Tic. Ltd. Şti. tarafından
    desteklenen başvuruda, ÇHC menşeli demir (dökme demir hariç) ve çelikten
    dikişsiz çekme boruların Türkiye’ye dampingli fiyatlarla ihraç edildiği ve
    bu durumun yerli üretim dalında zarara neden olduğu iddiasıyla anılan ülke
    menşeli söz konusu ürün ithalatına karşı önlem alınması talep edilmiştir. (2) Bu kapsamda, İthalatta
    Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2015/19) ile söz
    konusu Tebliğin ekinde yer alan GTİP’ler kapsamı
    demir (dökme demir hariç) ve çelikten dikişsiz çekme borular için
    başlatılan ve Genel Müdürlük tarafından yürütülen damping soruşturmasında
    geçici karar aşamasına gelinmiştir. (3) İthalatta Haksız
    Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2015/19) ile ÇHC menşeli
    bahse konu ürünlere yönelik başlatılan sübvansiyon soruşturması ise devam
    etmektedir.   Yerli üretim dalının temsil
    niteliği MADDE 5 – (1) Başvuru aşamasında
    sunulan delillerden, başvurunun Yönetmeliğin 18 inci ve 20 nci maddeleri çerçevesinde YÜD’ü
    temsil niteliğini haiz olduğu anlaşılmıştır. (2) Soruşturma açılmasını
    müteakip, yerli üretici Sardoğan firmasının soruşturma konusu ürünlerin bir
    tipi olan soğuk çekilmiş boru üretme yeteneğini haiz olmasına rağmen, bahse
    konu piyasada tek yerli üretici olmadığı tespit edilmiştir. Bunun üzerine,
    soğuk çekilmiş boru piyasasındaki diğer yerli üreticilere soru formu
    gönderilmiş ve söz konusu piyasanın pazar payı açısından en büyük yerli
    üreticisi Kalibre Boru San. ve Tic. A.Ş. firması şikayet konusu üründe yürütülen
    damping soruşturmasını desteklediğine ilişkin yazılı görüşü ile kendisine
    gönderilen diğer yerli üretici soru formunu doldurarak Genel Müdürlüğe
    iletmiştir. Piyasada yer alan diğer yerli üreticilerden Borusan
    Mannesmann Boru Sanayi ve Ticaret A.Ş. ile Antes Çelik Boru San. Tic. Ltd. Şti. firmaları ise
    mevcut soruşturmayı desteklediklerine ilişkin dilekçeleri Genel Müdürlüğe
    iletmişlerdir.   İlgili tarafların
    bilgilendirilmesi, dinlenmesi ve bilgilerin değerlendirilmesi MADDE 6 – (1) Soruşturma açılmasını
    müteakip, soruşturma konusu ürünün Bakanlıkça tespit edilen ÇHC’de mukim bilinen üreticilerine/ihracatçılarına,
    Türkiye’de yerleşik ithalatçılarına ve ayrıca ÇHC’de
    yerleşik diğer üreticilere/ihracatçılara iletilebilmesini teminen ÇHC’nin Ankara’daki Büyükelçiliğine
    soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulmuştur. (2) Bildirimde, soruşturma
    açılış Tebliğine, başvurunun gizli olmayan metnine ve soru formlarına
    nereden erişileceğine dair bilgiler verilmiştir. (3) Taraflara görüş bildirme
    ve soru formunu yanıtlamaları için posta süresi dâhil 37 gün süre
    tanınmıştır. Ayrıca, ilgili tarafların süre uzatımı yönündeki makul
    talepleri karşılanmıştır. (4) ÇHC’de
    yerleşik üretici/ihracatçı firmalardan Anhui Tianda Oil Pipe Company Limited, Hubei Group (Hubei Special Tube Co., Ltd. ve Hubei Xinyegang Steel Co., Ltd. firmaları), Jiangsu
    Changbao Steel Tube Co., Ltd., Liaocheng Ritong Steel Co., Ltd., Shandong Huitong Group (Shandong Huitong Industrial Co., Ltd. ve Shandong Haixinda Petroleum Machinery Co., Ltd.
    firmaları), Tianjin Tiangang
    Special Petroleum Pipe Manufacture Co., Ltd., Tianjin Pipe Manufacturing Co., Ltd. (TPCO) ve Shandong Zhongzheng Steel Pipe Manufacturing Co., Ltd. firmaları soru formuna cevaplarını
    göndermişlerdir. Ancak, ÇHC’de yerleşik
    üretici/ihracatçı firmaların sayısının fazla olması nedeniyle Yönetmeliğin
    27 nci maddesi hükümleri uyarınca örnekleme
    yoluna gidilmiştir. Bu kapsamda, soru formuna cevap veren
    üretici/ihracatçılar arasında Türkiye’ye miktar olarak en fazla ihracatı
    olan Anhui Tianda Oil Pipe Company
    Limited, Hubei Group, Shandong Huitong Group ve TPCO
    firmaları örneklemeye dahil edilmiştir. Örneklemeye dahil edilecek firmalar
    belirlendikten sonra ÇHC’de yerleşik
    üretici/ihracatçı firmalardan soru formuna cevap verenlere görüşlerini
    sunmaları için bildirimde bulunulmuştur. Ancak, örnekleme seçimine Anhui Tianda Oil Pipe Company
    Limited firması olumsuz cevap vermiş ve
    soruşturmadan çekilme kararını Genel Müdürlüğe iletmiştir. Yapılan
    değerlendirme sonucu, örneklemeye ilk aşamada seçilen diğer üç firma ile
    soruşturmaya devam edilmesine karar verilmiş ve konuya ilişkin bildirim ÇHC’de yerleşik üretici/ihracatçı firmalardan soru
    formuna cevap verenlerle paylaşılmıştır. (5) Soruşturma konusu ürünün
    ticaretini gerçekleştiren tacir firmalardan Liaocheng
    MM Steel Co., Ltd. ve Shandong Zhongli Steel Pipe Co., Ltd. firmaları kendilerine gönderilen tacir soru
    formlarını doldurarak Genel Müdürlüğe iletmişlerdir. (6) Soruşturma konusu ürünün
    ithalatını gerçekleştirdiği tespit edilen ve kendisine soru formu
    gönderilmiş olan ithalatçı firmaların 30’undan cevap alınmıştır. (7) İlgili taraflardan alınan
    yanıtlar içerisinde yer alan nesnel görüşlerin değerlendirilmesine devam
    edilmektedir.   Soruşturma ve zarar inceleme
    dönemleri MADDE 7 – (1) Damping belirlemesi için
    1/1/2014-31/12/2014 tarihleri arası soruşturma dönemi olarak kabul
    edilmiştir. Zarar belirlemelerinde ise veri toplama ve değerlendirme için
    1/1/2012-31/12/2014 arasındaki dönem zarar inceleme dönemi olarak
    belirlenmiştir.   ÜÇÜNCÜ
    BÖLÜM Soruşturma
    Konusu Ürün ve Benzer Ürün   Soruşturma konusu ürün MADDE 8 – (1) Soruşturma konusu
    ürün, 73.04 gümrük tarife pozisyonu altında sınıflandırılan demir (dökme
    demir hariç) ve çelikten dikişsiz çekme borulardır. Ürünün
    sınıflandırıldığı GTİP’lere ilişkin tablo EK’te yer almaktadır. (2) Soruşturma konusu
    borulardan sıcak çekilmiş olanlar, demir veya çelik malzemenin kaynak
    edilmeden sıcak haddeleme ve sıcak presleme (ekstrüzyon
    dahil) süreçlerinden geçirilerek sıcak çekme yoluyla ebatlandırılmasıyla
    üretilen borulardır. Soğuk çekilmiş dikişsiz borular ise, sıcak çekilmiş
    borunun soğuk olarak tekrar ebatlandırılması ve
    belirli kullanım alanlarına göre hassasiyet kazandırılmasıyla üretilen
    borulardır. (3) Sıcak çekilmiş borunun
    üretim aşamaları şu şekildedir: Hammadde kesim, hammadde ısıtma, Mannesman metodu ile delme, haddeleme, ölçülendirme,
    soğutma bankosunda soğutma, doğrultma ile uç kesme ve paketleme. Soğuk
    çekilmiş boru ise bunun üzerine yüzey hazırlama, soğuk çekme, doğrultma,
    kontrol ve paketleme süreçleri eklenerek üretilmektedir. Dikişsiz çekme
    çelik borular farklı çelik kalitelerinde, farklı çaplarda ve farklı et
    kalınlıklarında üretilebilmektedir. (4) Sıcak çekilmiş boruların
    kullanıldığı sektörler arasında petrol ve doğalgaz, otomotiv, madencilik,
    savunma sanayi ve gemi sanayi gibi sektörler bulunmaktadır. İletim hattında
    basınç bulunan bütün boru hatları ürünün kullanım alanına girmektedir.
    Soğuk çekme dikişsiz çelik borular ise özellikle otomotiv sektörü, savunma
    sanayi ve makine imalatında kullanılmaktadır. (5) Bazı ithalatçı firmalar,
    İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No:
    2015/19)’in ekinde soruşturmaya tabi GTİP’ler
    arasında mütalaa edilen 7304.49.10.00.00 ve 7304.49.93.00.00 GTİP’lerinde ithalatı gerçekleştirilen paslanmaz
    çelikten dikişsiz çekme boruları yerli üretim dalının üretemediğini ve bu
    ürünlerin soruşturma konusu ürün kapsamında değerlendirilemeyeceğini
    Bakanlığa bildirmişlerdir. Yapılan ön inceleme sonucu, paslanmaz çelikten
    dikişsiz çekme boruların teknik ve fiziksel özellikleri ile kullanım
    alanlarının yerli üretim dalının ürettiği ya da üretim yeteneğini haiz
    olduğu soruşturma konusu ürünlerden farklı olduğu tespit edilmiştir.   Benzer ürün MADDE 9 – (1) Soruşturma konusu
    ürün ile YÜD tarafından üretilen ve Türkiye piyasasında satılan dikişsiz
    boruların teknik ve fiziki özellikleri ve temel kullanım alanı itibarıyla
    benzer özelliklere sahip olduğu anlaşılmıştır. Bu nedenle, söz konusu
    ürünler Yönetmeliğin 4 üncü maddesi çerçevesinde benzer ürün olarak kabul
    edilmiştir. (2) Soruşturma konusu ürün ve
    benzer ürün ile ilgili açıklamalar genel içerikli olup uygulamaya esas olan
    bilgi, yürürlükteki Türk Gümrük Tarife Cetvelinde bulunan ilgili GTİP ve
    karşılığı eşya tanımıdır. (3) Önleme tabi ürünün Türk
    Gümrük Tarife Cetvelinde yer alan tarife pozisyonunda ve/veya eşya
    tanımında yapılacak değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına
    engel teşkil etmez.   DÖRDÜNCÜ
    BÖLÜM Dampinge
    İlişkin Ön Belirlemeler   Genel MADDE 10 – (1) ÇHC’de
    yerleşik üretici/ihracatçı firmaların soru formuna verdikleri cevaplar
    halen incelenmektedir.   Normal değerin tespiti MADDE 11 – (1) Yönetmelik Ek Madde
    1 hükmü uyarınca, piyasa ekonomisi uygulamayan ülkelerden yapılan ithalata
    yönelik damping soruşturmalarında, ilgili ülkedeki soruşturmaya tabi
    üreticilerin soruşturma konusu ürünün üretiminde ve satışında bahse konu
    maddede belirtilen ölçütler çerçevesinde piyasa ekonomisi koşullarının
    geçerli olduğunu yeterli delillerle göstermesi halinde bu üreticiler için
    normal değerin tespitinde Yönetmeliğin 5 inci maddesi; aksi durumda ise
    Yönetmeliğin 7 nci maddesi uygulanmaktadır. (2) ÇHC’de
    yerleşik üretici/ihracatçılardan soru formuna cevap gönderenlerin tamamı
    kendileri için Yönetmeliğin 7 nci maddesinin
    uygulanmasını talep etmişlerdir. Bu çerçevede, örnekleme içine dâhil edilen
    ÇHC’de yerleşik üretici/ihracatçı firmalar için
    normal değer, Yönetmeliğin 7 nci maddesi
    çerçevesinde, Türkiye’de benzer malın birim imalat maliyetine genel, idari
    ve satış giderleri ile makul bir kârın eklenmesi suretiyle oluşturulmuştur.
    Normal değer tespiti yapılırken, ÇHC’li
    firmaların lehine olacak şekilde işgücü ve enerji giderlerinde çeşitli
    ayarlamalar yapılmıştır.   İhraç fiyatı MADDE 12 – (1) İhraç fiyatı Yönetmeliğin
    9 uncu maddesi uyarınca ihracatçı firmaların Türkiye’ye satışlarında ilk
    bağımsız alıcıya fiilen ödenen fiyat esasında belirlenmiştir.   Fiyat karşılaştırması ve
    damping marjı MADDE 13 – (1) Adil bir
    karşılaştırmanın yapılabilmesini teminen, normal
    değer ile ihraç fiyatı mümkün olduğu ölçüde fabrika çıkış aşamasına
    getirilerek aynı ticari aşamada karşılaştırılmıştır. (2) Soru formuna cevap veren
    ancak örnekleme içinde yer almayan firmalar için damping marjı, örnekleme
    içinde yer alan firmalara hesaplanan damping marjının ağırlıklı ortalamasının
    alınması suretiyle bulunmuştur. Soru formuna cevap vermeyen firmalar için
    ise Yönetmeliğin 26 ncı maddesi hükmü uyarınca
    damping marjı tespiti yapılmıştır. (3) Buna göre, soru formuna
    cevap veren ve örnekleme içinde yer alan üretici/ihracatçı firmalar, soru
    formuna cevap veren ancak örnekleme içinde yer almayan firmalar ve soru
    formuna cevap vermeyen diğer firmalar için CIF bedelin yüzdesi olarak
    hesaplanan damping marjları aşağıdaki gibidir. 
    
     
      |  |  |  
      | Firma Adı | Damping Marjı (CIF %) |  
      |   |  
      | Hubei Special Tube Co., Ltd. | 32,16 |  
      | Hubei Xinyegang Steel Co., Ltd. | 32,16 |  
      | Shandong Haixinda Petroleum Machinery Co., Ltd. | 31,67 |  
      | Shandong Huitong Industrial Co., Ltd. | 31,67 |  
      | Tianjin Pipe Manufacturing Co., Ltd. | 22,15 |  
      | Jiangsu Changbao Steel Tube Co., Ltd. | 28,71 |  
      | Liaocheng Ritong Steel Co., Ltd. | 28,71 |  
      | Shandong Zhongzheng Steel Pipe Manufacturing Co., Ltd. | 28,71 |  
      | TianJin TianGang Special  Petroleum Pipe Manufacture Co., Ltd | 28,71 |  
      | Diğer Firmalar | 50,35 |    BEŞİNCİ
    BÖLÜM Zarara
    İlişkin Ön Belirlemeler   Genel açıklamalar MADDE 14 – (1) Yönetmeliğin 17 nci maddesi çerçevesinde, soruşturma konusu ülke
    menşeli ve ön belirlemelere göre dampingli olduğu tespit edilen ithalatın
    hacminde önemli ölçüde bir artış olup olmadığı ile bu ithalatın iç piyasaya
    giriş fiyatlarının YÜD üzerindeki etkisi incelenmiştir. Bu çerçevede,
    dampingli ithalatın miktarı ve gelişimi, dampingli ithalatın fiyatlarının
    gelişimi, yurt içi tüketim ve pazar payları, fiyat baskısı ve fiyat
    kırılması ile YÜD’ün ekonomik göstergeleri
    incelenmiştir. Söz konusu inceleme, 7 nci maddede
    belirtilen zarar inceleme dönemi için yapılmış olup ithalat
    istatistiklerine ilişkin veriler TÜİK’ten temin
    edilmiştir.   Genel ithalat MADDE 15 – (1) Soruşturmaya konu ürünün
    2012 yılında 154.645.649 Kg olan ithalatı, 2013 yılında 158.546.264 Kg,
    2014 yılında ise 168.503.540 Kg olarak gerçekleşmiştir. Değer olarak ise,
    2012 yılında 231.282.161 ABD Doları olan toplam ithalat, 2013 yılında
    225.651.976 ABD Doları, 2014 yılında ise 212.613.617 ABD Doları olarak
    gerçekleşmiştir. 2012-2014 döneminde toplam ithalat miktar bazında %9
    oranında artış göstermiştir. (2) Genel ithalatın ortalama
    birim fiyatlarına bakıldığında ise, 2012 yılında 1,50 ABD Doları/Kg olan
    fiyatlar, 2013 yılında 1,42 ABD Doları/Kg, 2014 yılında ise 1,26 ABD
    Doları/Kg olarak gerçekleşmiştir. 2012-2014 döneminde genel ithalatın birim
    fiyatları %15,6 oranında düşüş göstermiştir.   Soruşturma konusu ülkeden
    ithalat MADDE 16 – (1) ÇHC menşeli
    ithalatın gelişimi incelendiğinde, 2012 yılında 66.198.794 Kg olarak
    gözlenen ithalat miktarının 2013 yılında 79.532.459 Kg’a
    ulaştığı, 2014 yılında ise 95.665.907 Kg seviyesine çıktığı görülmektedir.
    ÇHC menşeli ithalatın genel ithalat içerisindeki payına bakıldığında ise
    2012 yılında %43 seviyesinde olan ithalat içindeki payın 2013 ve 2014
    yıllarında sırasıyla %50 ve %57 olarak gerçekleştiği görülmektedir. (2) ÇHC’den
    gerçekleştirilen ithalatın ortalama birim fiyatları 2012 ve 2013 yıllarında
    sırasıyla 1,20 ABD Doları/Kg ve 1,09 ABD Doları/Kg iken, 2014 yılında 0,96
    ABD Doları/Kg olarak kaydedilmiştir. ÇHC menşeli ithalatın birim fiyatları
    genel ithalatın birim fiyatlarından 2012 yılında %19,5, 2013 yılında %23,6,
    2014 yılında ise %23,5 oranında daha düşük seviyede gerçekleşmiştir.
    Görüldüğü üzere, zarar inceleme dönemini kapsayan her üç yılda da ÇHC
    kaynaklı ithalatın ağırlıklı ortalama birim fiyatları genel ithalatın birim
    fiyatlarının önemli ölçüde altında seyretmiştir.   Diğer ülkelerden ithalat MADDE 17 – (1) Soruşturma konusu
    ürünün diğer ülkelerden gerçekleştirilen ithalatına bakıldığında 2012
    yılında 88.446.855 Kg olan ithalat miktarının 2013 ve 2014 yıllarında
    sırasıyla 79.013.805 ve 72.837.633 Kg olarak gerçekleştiği görülmektedir.
    İthalatın değer bazında gelişimi incelendiğinde, 2012 yılında 151.548.962
    ABD Doları olan ithalat değerinin, 2013 ve 2014 yıllarında sırasıyla
    139.208.736 ve 120.317.063 ABD Doları seviyelerinde gerçekleştiği
    görülmektedir. (2) Üçüncü ülkeler menşeli
    ithalatın genel ithalat içerisindeki payı ise 2012 yılında %57, 2013 ve
    2014 yıllarında ise %50 ve %43 düzeyinde gerçekleşmiştir. (3) Diğer ülkeler kaynaklı
    ithalatın ortalama birim fiyatlarına bakıldığında ise 2012 yılında 1,71 ABD
    Doları/Kg olan ortalama birim fiyatın 2013 yılında 1,76 ABD Doları/Kg’a yükseldiği, 2014 yılında ise 1,65 ABD Doları/Kg
    olarak gerçekleştiği görülmektedir.   Türkiye toplam benzer mal
    tüketimi ve pazar payları MADDE 18 – (1) Soruşturma konusu
    üründe ön belirlemelere göre dampingli olduğu tespit edilen ithalatın nispi
    olarak gelişimini görebilmek için, söz konusu ithalatın toplam Türkiye
    benzer mal tüketimi içindeki payı incelenmiştir. Bu bağlamda, öncelikle
    şikâyetçi, destekçi ve bilinen diğer yerli üretici firmaların yurt içi
    satış miktarı ile genel ithalat miktarı toplanarak ilgili yılda Türkiye
    benzer mal tüketimi elde edilmiştir. (2) Buna göre, 2012 yılında
    100 birim olan yurt içi tüketim endeksi, 2013 yılında 102’ye, 2014 yılında
    ise 107’ye yükselmiştir. (3) YÜD’ün
    pazar payı 2012 yılında 100 birim kabul edildiğinde, 2013 ve 2014
    yıllarında azalarak, sırasıyla 96 ve 81 olarak gerçekleşmiştir. (4) ÇHC’nin
    2012 yılında 100 birim olan pazar payı endeksi, önemli düzeyde bir artış
    eğilimi göstererek, 2013 ve 2014 yıllarında sırasıyla 118 ve 135 olarak gerçekleşmiştir. (5) Diğer ülkelerin 2012 yılı
    için 100 birim olan toplam pazar payı endeksi ise, 2013 ve 2014 yıllarında
    genel bir azalma eğilimi göstererek sırasıyla 87 ve 77 olmuştur. (6) Soruşturma konusu ülke
    olan ÇHC’nin pazar payı 2012-2014 döneminde %35
    oranında artış gösterirken, aynı dönemde YÜD’ün
    pazar payı %19, diğer ülkelerin pazar payı ise %23 oranında düşüş
    göstermiştir. (7) Pazar payını %35 oranında
    artıran ÇHC’nin piyasa payını nasıl artırdığı
    incelendiğinde, artışın %53’ünün diğer ülkeler menşeli ithalatın
    düşüşünden, %6,2’sinin YÜD’ün iç piyasa satışı
    düşüşünden ve %40,8’inin ise büyüyen pazardan kaynaklandığı tespit
    edilmiştir.   Fiyat kırılması ve baskısı MADDE 19 – (1) Fiyat kırılması,
    dampingli ithalatın fiyatlarının Türkiye piyasasında YÜD’ün
    yurt içi satış fiyatlarının ne kadar altında kaldığını göstermektedir.
    Fiyat baskısı ise dampingli ithalatın fiyatlarının Türkiye piyasasında YÜD’ün yurt içi satış fiyatlarını olması gereken
    seviyeye göre yüzde olarak ne kadar baskı altında tuttuğunu gösterir. Bu
    kapsamda, soruşturma konusu ülkeden gerçekleştirilen ithalatın YÜD’ün fiyatlarını ne ölçüde kırdığı ve baskı altında
    tuttuğu incelenmiştir. (2) Fiyat kırılması ve fiyat
    baskısı hesabı soruşturma konusu ürünün iki ana tipi özelinde yapılmıştır.
    Ürünün iki ana tipinden sıcak çekilmiş borular için YÜD verileri Sardoğan
    firmasından, soğuk çekilmiş borular için ise Kalibre Boru firmasından temin
    edilmiştir. CIF ithalat fiyatları ise iki ana tipin GTİP’lerinden
    gerçekleştirilen ÇHC menşeli ithalatın fiyatları olarak belirlenmiştir.
    İthalatın Türkiye pazarına giriş fiyatları ise CIF ithalat fiyatlarının
    üzerine gümrük vergisi ve diğer ithalat masraflarının eklenmesi suretiyle
    bulunmuştur. (3) ÇHC menşeli ithalatın
    Türkiye pazarına giriş fiyatları fiyat kırılması hesabında YÜD’ün iç piyasa satış fiyatlarıyla, fiyat baskısı
    hesabında ise YÜD’ün ticari maliyetine eklenen
    makul kâr oranı ile elde edilen olması gereken yurt içi satış fiyatları ile
    karşılaştırılmıştır. Her iki hesap da 2012-2014 dönemi için yapılmıştır. (4) Bu kapsamda, ön
    belirlemelere göre, sıcak çekilmiş borularda ÇHC menşeli ithalatın YÜD’ün iç piyasa fiyatlarını 2012-2014 döneminde
    kırmadığı ancak sırasıyla %15-20, %10-15 ve %30-35 aralığında yer alan
    oranlarda baskı altında tuttuğu tespit edilmiştir. (5) Soğuk çekilmiş borularda
    ise ÇHC menşeli ithalat aynı dönemde YÜD’ün iç
    piyasa fiyatlarını sırasıyla CIF bedelin %50-55, %35-40 ve %50-55
    aralığında yer alan oranlarda kırmış ve %55-60, %45-50 ve %60-65 aralığında
    yer alan oranlarda baskı altında tutmuştur.   Yerli üretim dalının ekonomik
    göstergeleri MADDE 20 – (1) Yerli üretim
    dalının ekonomik göstergeleri, zarar inceleme dönemi olan 2012-2014
    yıllarını içerecek ve dönemsel gelişmeleri yansıtacak şekilde
    incelenmiştir. Ekonomik göstergelerin değerlendirilmesinde Sardoğan ve
    Kalibre Boru firmalarının verileri kullanılmıştır. Göstergeler arasında yer
    alan tüm parasal değerler dönemsel karşılaştırmanın daha sağlıklı bir
    şekilde yapılabilmesi için, TÜİK’ten temin edilen
    üretici fiyatları endeksi kullanılarak enflasyondan arındırılmış ve
    böylelikle reel değerlere ulaşılmıştır. Reel değerler ise endekslenerek
    zarar inceleme dönemindeki eğilim analiz edilmiştir. a) Üretim, kapasite ve
    kapasite kullanım oranı 1) YÜD’ün
    soruşturma konusu ürün için 2012 yılında 100 olan üretim miktar endeksi,
    2013 yılında 95’e düşmüş, 2014 yılındaysa 108 olarak gerçekleşmiştir. YÜD’ün 2012 yılında 100 olan üretim kapasitesi de 2013
    ve 2014 yıllarında sabit kalmıştır. Söz konusu üründe kapasite kullanım
    oranı endeksi, 2012 yılında 100 iken, 2013 yılında 95’e düşmüş, 2014
    yılında ise 108 olarak gerçekleşmiştir. Soruşturma konusu ürünün zarar
    inceleme dönemindeki kapasite kullanım oranı endeksi her ne kadar 8 puanlık
    bir artış gösterse de, fiili olarak kapasitenin ancak %5-10 aralığında yer
    alan bir oranı YÜD tarafından kullanılmıştır. Bu durum, YÜD’ün
    kapasitesinin önemli bir bölümünün atıl kaldığının delili olarak
    değerlendirilmektedir. b) Yurt içi satışlar 1) YÜD’ün
    2012 yılında 100 olan yurt içi satış miktar endeksi 2013’te 99’a, 2014
    yılındaysa 80’e gerilemiştir. Görüldüğü üzere, YÜD’ün
    iç piyasa satışları zarar inceleme döneminde %20 oranında düşüş
    göstermiştir. c) Yurt içi fiyatlar 1) YÜD’ün
    2012 yılında 100 olan ağırlıklı ortalama yurt içi birim satış fiyatları, 2013
    yılında 96’ya düşmüş, 2014 yılındaysa 102 olarak gerçekleşmiştir. ç) Yurt dışı satışlar 1) YÜD’ün
    2012 yılında 100 olan yurt dışı satış miktar endeksi 2013’te 93’e düşmüş,
    2014 yılındaysa 565 olarak gerçekleşmiştir. d) Pazar payı 1) YÜD’ün
    pazar payı 2012 yılında 100 birim kabul edildiğinde, 2013 ve 2014
    yıllarında azalarak, sırasıyla 96 ve 81 olarak gerçekleşmiştir. Görüldüğü
    üzere, YÜD’ün iç piyasa pazar payı zarar inceleme
    döneminde %19 oranında düşüş göstermiştir. e) Maliyetler 1) YÜD’ün
    birim ticari maliyet endeksi 2012, 2013 ve 2014 yıllarında sırasıyla 100,
    98 ve 96 şeklinde gerçekleşmiştir. f) Kârlılık 1) YÜD’ün
    soruşturma konusu ürünün yurt içi satışlarından elde ettiği birim kârlılık
    2012 yılında -100 olarak kabul edildiğinde, 2013 yılında -122 ve 2014
    yılında 19 olarak gerçekleşmiştir. g) Stoklar 1) YÜD’ün
    2012 yılında 100 olan stok miktar endeksi 2013’te 84’e düşmüş, 2014
    yılındaysa 32’ye gerilemiştir. Görüldüğü üzere, YÜD’ün
    soruşturma konusu üründeki mamul stokları zarar inceleme döneminde önemli
    oranda düşüş göstermiştir. Ancak, stoklardaki düşüş iç piyasa satışları
    nedeniyle olmamış ve YÜD düşük fiyatla zararına satışlarla ihracata
    yönelmiştir. Dolayısıyla, soruşturma konusu ürünün stoklarındaki düşüş ilk
    planda olumlu gibi görünse de YÜD’ün iç
    piyasadaki konumunu olumlu etkilememiştir. ğ) İstihdam 1) YÜD’ün
    2012 yılında 100 birim olan direkt işçi sayısı endeksi 2013 yılında 96’ya,
    2014 yılındaysa 88’e düşmüştür. Görüldüğü üzere, YÜD’ün
    soruşturma konusu ürünün üretiminde çalışan direkt işçi sayısı zarar
    inceleme döneminde %12 oranında düşüş göstermiştir. h) Verimlilik 1) YÜD’ün
    2012 yılında 100 olan verimlilik endeksi, 2013’te 99’a düşmüş, 2014’te ise
    123 olmuştur. ı) Nakit akışı 1) YÜD’ün
    2012 yılında 100 olan nakit akış endeksi, 2013 yılında -1.809, 2014’te ise
    1.604 olarak gerçekleşmiştir. i) Ücretler 1) YÜD’ün
    2012 yılında 100 olan aylık brüt işçi ücreti endeksi, 2013 yılında 95’e,
    2014’te ise 87’ye düşmüştür. YÜD’ün işçi
    ücretleri soruşturma döneminde reel olarak %13 değer kaybetmiştir. j) Net kârlılık, özsermaye kârlılığı ve yatırım hâsılatı 1) YÜD’ün
    bütün faaliyetleri ile ilgili olarak 2012 yılında 100 olan net kârlılık
    (Net Kâr/Net Satış) endeksi, takip eden yıllarda sırasıyla 42 ve 119 olarak
    gerçekleşmiştir. 2) Özsermaye
    kârlılığının göstergesi olarak kabul edilen Kâr/Özsermaye
    endeksi 2012 yılında 100 iken takip eden yıllarda sırasıyla 44 ve 127
    olarak gerçekleşmiştir. 3) Yatırımların geri dönüş
    oranının göstergesi olarak kabul edilen Kâr/Aktif Toplamı endeksi 2012
    yılında 100 iken takip eden yıllarda sırasıyla 42 ve 141 olarak
    gerçekleşmiştir. k) Büyüme 1) YÜD’ün
    bütün faaliyetleri ile ilgili olarak bilançosunda yer alan varlıkların
    toplamı 2012 yılında 100 iken takip eden yıllarda sırasıyla 105 ve 102
    olarak gerçekleşmiştir. l) Özsermaye
    artışı 1) YÜD’ün
    bütün faaliyetleri ile ilgili olarak, 2012 yılında 100 olan öz sermaye
    büyüklük endeksi takip eden yıllarda sırasıyla 100 ve 113 olarak
    gerçekleşmiştir. m) Yatırımların seyri 1) YÜD’ün
    bütün faaliyetleri ile ilgili olarak 2012 yılında 100 olan tevsi yatırım
    endeksi takip eden yıllarda sırasıyla 108 ve 137 olarak gerçekleşmiştir. (2) Aynı dönemde YÜD’ün yenileme yatırımları ise sırasıyla 100, 84 ve 80
    olarak gerçekleşmiştir.   Yerli üretim dalının ekonomik
    göstergelerin değerlendirilmesi MADDE 21 – (1) YÜD’ün
    zarar inceleme dönemindeki ekonomik göstergeleri incelendiğinde üretim,
    yurt içi satışlar, pazar payı ve istihdam göstergelerinin zarar inceleme
    döneminde önemli oranlarda düşüş gösterdiği görülmektedir. Zarar inceleme
    döneminde Türkiye tüketiminin artıyor olması ve pazarın büyüyor olmasına
    rağmen, YÜD’ün iç piyasa satışları azalmış ve
    pazar payı %19 oranında düşüş göstermiştir. (2) YÜD’ün
    soruşturma konusu üründeki kapasitesi oldukça yüksek seviyelerde olmasına
    rağmen zarar inceleme döneminde kapasite kullanım oranı %5-10 aralığında
    yer alan bir oranda seyretmiştir. Bu durum, YÜD’ün
    kurulu kapasitesinin önemli bir bölümünün atıl kaldığını göstermektedir. (3) YÜD’ün
    yurt içi fiyatları zarar inceleme döneminde %2 oranında artış göstermiştir.
    Aynı dönemde YÜD’ün maliyetlerinde %4’lük bir
    düşüş görülmüştür. Bu durum, YÜD’ün yurt içi
    birim kârlılığını olumlu etkilemiş ve negatif kârlılık 2014 yılında
    pozitife dönmüştür. Ancak, YÜD’ün 2014 yılında
    soruşturma konusu üründen elde ettiği kâr %1-2 aralığında yer alan bir
    oranda gerçekleşmiştir. Öte yandan, YÜD’ün
    soruşturma konusu üründeki stokları zarar inceleme döneminde önemli oranda
    azalmış ve kişi başına üretimi gösteren verimlilik endeksi de 2014 yılında
    2012 yılına göre %23 oranında artış göstermiştir. (4) YÜD geneli göstergelere
    bakıldığında ise, zarar inceleme döneminde yenileme yatırımlarının
    azaldığı, tevsi yatırımların arttığı, özsermaye,
    aktif büyüklük ve net kârlılığın artış gösterdiği görülmektedir. Bu durum, YÜD’ün soruşturma konusu harici diğer ürünlerden kâr
    elde edebildiğini göstermektedir.   ALTINCI
    BÖLÜM Nedenselliğe
    İlişkin Değerlendirmeler   Dampingli ithalatın etkisi MADDE 22 – (1) Soruşturma konusu
    ülke olan ÇHC’den gerçekleştirilen ve ön
    belirlemelere göre dampingli olan ithalat, zarar inceleme döneminde mutlak
    ve nispi olarak önemli oranda artış göstermiştir. (2) Dampingli ithalatın YÜD’ün iç piyasa satış fiyatları üzerindeki etkisi
    incelendiğinde, sıcak çekme borularda fiyat kırılmasının olmamasına rağmen
    önemli oranlarda fiyat baskısının vuku bulduğu tespit edilmiştir. Soğuk
    çekme borularda ise ön belirlemelere göre hem fiyat kırılması hem de fiyat
    baskısı görülmektedir. Bu durum, YÜD’ün her iki
    ürün tipinde de iç piyasa birim fiyatlarını olması gereken seviyelerde
    belirleyemediğinin bir göstergesidir. (3) 21 inci maddede yer alan
    tespitlere göre, YÜD büyüyen iç pazardan pay alamamış, soruşturma konusu
    üründen büyük ölçüde kâr elde edememiş, kâr ettiği dönemde ise oldukça
    düşük bir oranda kâr etmiş, kapasitesinin önemli bir bölümü atıl kalmış,
    istihdamı, üretimi ve iç piyasa satışları aşağı yönlü seyretmiştir. Zarara
    ilişkin veriler bir bütün olarak değerlendirildiğinde, YÜD’ün
    ekonomik göstergelerinde bozulma meydana geldiği ve mutlak ve nispi olarak
    artış eğiliminde olan ve ön belirlemelere göre dampingli olduğu tespit
    edilen ithalatın YÜD’ün fiyatlarını baskı altında
    tuttuğu tespit edilmiştir. (4) Bu çerçevede, ön
    belirlemelere göre, ÇHC menşeli dampingli ithalatın hem mutlak hem nispi
    olarak artışı ile bu ithalatın YÜD’ün fiyatları
    üzerindeki etkisinin YÜD’ün ekonomik
    göstergelerinde meydana gelen bozulmayla eş zamanlı olarak ortaya çıkması
    dikkate alınarak bahse konu dampingli ithalat ile YÜD üzerinde oluşan maddi
    zarar durumu arasında illiyet bağının olduğu sonucuna varılmıştır.   Üçüncü ülkelerden ithalat MADDE 23 – (1) 17 nci maddede yapılan tespitlere göre, zarar inceleme
    döneminde, üçüncü ülkelerden yapılan ithalat gerek değer gerekse de miktar
    olarak azalmıştır. Azalma eğiliminde olan üçüncü ülkeler menşeli ithalatın
    ağırlıklı ortalama birim fiyatları da soruşturma konusu ülkeler menşeli
    ithalatın ağırlıklı ortalama birim fiyatlarının oldukça üzerinde
    seyretmektedir. (2) Sonuç olarak, diğer
    ülkeler kaynaklı soruşturma konusu ürün ithalatının, ön belirlemelere göre,
    YÜD’de görülen maddi zarar durumuna etkisinin
    olmadığı değerlendirilmektedir.   Yerli üretim dalının ihracat
    performansı ve verimliliği MADDE 24 – (1) 20 nci maddede yer aldığı üzere, YÜD’ün
    zarar inceleme döneminde ihracatı gerek miktar gerekse de değer olarak
    önemli ölçüde artış göstermiştir. 2014 yılı ihracatı 2012 yılına göre
    yaklaşık altı katına çıkmıştır. Aynı dönemde verimliliği de %23 oranında
    artış göstermiştir. (2) Ön belirlemelere göre, YÜD’ün ihracat performansının veya verimliliğinin YÜD’de görülen maddi zarar durumuna etkisinin olmadığı
    değerlendirilmektedir.   Diğer unsurların etkisi MADDE 25 – (1) Ön belirlemelere
    göre, soruşturmaya konu ürünün kullanım alanı ve tüketici algılanmasının
    aynı kaldığı ve dolayısıyla tüketim eğiliminde bir değişiklik olmadığı;
    soruşturmaya konu ülkelerde üretilen benzer ürün ile YÜD tarafından
    üretilen benzer ürünün üretim teknolojisinde bir farklılık olmadığı tespit
    edilmiştir. Bazı ithalatçıların iddialarına göre, son yıllarda yüksek
    basınca dayanıklı dikişli borular, dikişsiz çekme borulara alternatif
    olarak piyasada tercih edilmeye başlanmıştır. Ancak, bu eğilimin YÜD’de ÇHC menşeli dampingli ithalattan kaynaklanan ve
    fiyat bazlı haksız rekabet sonucu oluşan maddi zarar durumunu etkileyecek
    seviyelerde olmadığı değerlendirilmektedir.   YEDİNCİ
    BÖLÜM Çeşitli
    ve Son Hükümler   Karar MADDE 26 – (1) Soruşturma sırasında
    dampingin, yerli üretim dalında zararın ve her ikisi arasında illiyet
    bağının mevcudiyetine ilişkin ön belirlemeler yapıldığından, İthalatta
    Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulunun Kararı ve Ekonomi Bakanının onayı
    ile ikinci fıkrada yer alan tabloda tanımı ve menşe ülkeleri belirtilen
    eşyanın Türkiye’ye ithalatında belirtilen oranda teminat şeklinde geçici
    önlem yürürlüğe konulmuştur. (2) Öte yandan, İthalatta
    Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2015/19)’de
    soruşturma konusu ürün kapsamında değerlendirilen 7304.49.10.00.00 ve
    7304.49.93.00.00 GTİP’leri İthalatta Haksız
    Rekabeti Değerlendirme Kurulu Kararı ve Ekonomi Bakanının onayı ile soruşturma
    konusu ürün kapsamından çıkarılmıştır.   
    
     
      | GTP | Eşya Tanımı | Menşe Ülke | Üretici/İhracatçı Firma | Teminat Oranı (CIF %) |  
      |   |   |  | Hubei Special Tube Co., Ltd. | 32,16 |  
      |   |   |  | Hubei Xinyegang Steel  Co., Ltd. | 32,16 |  
      |   | Demir (dökme demir hariç) |  | Shandong Haixinda Petroleum Machinery Co., Ltd | 31,67 |  
      |   | ve çeliktenince ve kalın  | Çin Halk  | Shandong Huitong Industrial Co., Ltd. | 31,67 |  
      | 73.04 (*) | borular ve içi boş profiller  | Cumhuriyeti | Tianjin Pipe Manufacturing Co., Ltd. | 22,15 |  
      |   | (dikişsiz) (*) |  | Jiangsu Changbao Steel Tube Co., Ltd. | 28,71 |  
      |   |   |  | Liaocheng Ritong Steel Co., Ltd. | 28,71 |  
      |   |   |  | Shandong Zhongzheng Steel Pipe Manufacturing Co., Ltd. | 28,71 |  
      |   |   |  | TianJin TianGang Special  Petroleum Pipe Manufacture Co., Ltd | 28,71 |  
      |   |   |   | Diğer Firmalar | 50,35 |   (*) Önleme konu GTİP’ler
    ve eşya tanımları Ek’te yer almaktadır.   Süre MADDE 27 – (1) 26 ncı
    maddede belirtilen geçici önlemler, Kanunun 12 nci
    maddesi çerçevesinde, zararın önlenmesi için damping marjından daha düşük
    oranda kesin önlemlerin yeterli olup olmadığının incelenecek olması
    nedeniyle, soruşturma ile ilgili kesin kararın Resmî Gazete’de
    yayımlanmasına kadar, azami 6 ay süreyle yürürlükte kalır.   Uygulama MADDE 28 – (1) Gümrük idareleri,
    26 ncı maddede GTİP’i,
    tanımı ve menşe ülkeleri belirtilen eşyanın, diğer mevzuat hükümleri saklı
    kalmak kaydıyla, serbest dolaşıma giriş rejimi kapsamındaki ithalatında,
    karşılarında gösterilen oranda teminat alırlar. Yürürlük MADDE 29 – (1) Bu Tebliğ yayımı
    tarihinde yürürlüğe girer.   Yürütme MADDE 30 – (1) Bu Tebliğ
    hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür.   Eki
    için tıklayınız.   12 Şubat 2016
    CUMA  Resmî Gazete Sayı : 29622 |