| GÜNCEL: 24/07/2015 | 
| Ekonomi Bakanlığından: İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2015/35) BİRİNCİ BÖLÜM Genel Bilgi ve İşlemler Kapsam ve yasal dayanak MADDE 1 – (1) Bu Tebliğ; 14/6/1989 tarihli
  ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun,
  20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
  konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999
  tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
  Önlenmesi Hakkında Yönetmelikten (Yönetmelik) oluşan ithalatta haksız
  rekabetin önlenmesi hakkında mevzuat hükümleri çerçevesinde yürütülen nihai
  gözden geçirme soruşturması (NGGS) sonuçlarını içermektedir. Mevcut önlem ve
  soruşturma MADDE 2 – (1) Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC), Tayland ve Hindistan menşeli “bisiklet
  iç ve dış lastikleri”ne30/4/2003 tarihli
  ve 25094 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
  Önlenmesi Hakkında 2003/6 sayılı Tebliğ ile CIF bedelin %20’si ile %100’ü arasında
  değişen oranlarda dampinge karşı kesin önlem yürürlüğe konulmuştur. (2) Daha sonra, yerli
  üretim dalının (YÜD) söz konusu önlemin süresinin uzatılmasına yönelik bir
  NGGS açılması talebi üzerine başlatılan soruşturma, 5/8/2009 tarihli ve 27310 sayılı Resmî
  Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine
  İlişkin 2009/29 sayılı Tebliğ ile sonuçlandırılmış ve meri uygulamanın devam
  etmesine karar verilmiştir. (3) Öte yandan, YÜD’ün mezkur
  ürünün Endonezya ve Malezya menşeli olanlarına yönelik yaptığı damping soruşturması
  başvurusu üzerine açılan soruşturma, 1/8/2009 tarihli ve 27306 sayılı Resmî
  Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2009/27
  sayılı Tebliğle tamamlanmış ve söz konusu ülkeler menşeli ithalata karşı CIF
  bedelin %5,6’sı ile %33’ü arasında değişen oranlarda dampinge karşı önlem
  alınmıştır. (4) İthalatta Haksız
  Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğin (Yönetmelik) 35 inci maddesinin
  ikinci fıkrası hükmünce, 22/1/2014 tarihli
  ve 28890 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
  Önlenmesine İlişkin 2014/5 sayılı Tebliğ vasıtasıyla mevcut önlemlerin
  yürürlükten kalkacağı ve ilgili ürünün yerli üreticilerinin mevzuatta öngörülen
  sürelerde yeterli delillerle desteklenmiş bir başvuru ile NGGS açılması
  talebinde bulunabilecekleri duyurulmuştur. (5) Dampinge karşı
  önlemlerin sona ermesinin dampingin ve
  zararın devamına veya yeniden meydana gelmesine yol açacağı iddiasıyla yerli
  üretici Anlaş Anadolu Lastik Sanayi ve Ticaret A.Ş. (Anlaş) firması
  tarafından yapılan ve Billas Lastik ve Kauçuk San. A.Ş.
  tarafından da desteklenen başvuru üzerine, 25/7/2014 tarihli
  ve 29071 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 2014/23 sayılı Tebliğ ile
  başlatılan NGGS, T.C. Ekonomi Bakanlığı (Bakanlık) İthalat Genel Müdürlüğü
  (Genel Müdürlük) tarafından yürütülerek tamamlanmıştır. Söz konusu soruşturma
  süresince önlemler yürürlükte kalmaya devam etmiştir. Yerli üretim dalının
  temsil niteliği MADDE 3 – (1) Yönetmeliğin 20 nci maddesi çerçevesinde şikayetçi firmanın YÜD’ü temsil
  yeteneğini haiz olduğu anlaşılmıştır. İlgili tarafların
  bilgilendirilmesi, bilgilerin toplanması ve değerlendirilmesi MADDE 4 – (1) Soruşturma açılmasını müteakip, soruşturma konusu
  ürünün Bakanlık tarafından bilinen ÇHC, Hindistan, Tayland, Endonezya ve
  Malezya’daki üreticilerine/ihracatçılarına, Türkiye’de yerleşik
  ithalatçılarına ve ayrıca soruşturmaya konu ülkelerde yerleşik diğer
  üreticilere/ihracatçılara ile tilebilmesini teminen anılan
  ülkelerin Ankara’daki Büyükelçiliklerine soruşturmanın açılışına ilişkin
  bildirimde bulunulmuştur. (2) Bildirimde, soruşturma
  açılış Tebliğine, başvurunun gizli olmayan özetine ve soru formlarına nereden
  erişileceği hususunda bilgi verilmiştir. (3) Taraflara soru formunu
  yanıtlamaları için posta süresi dâhil 37 gün süre tanınmıştır. (4) YÜD, soruşturma süresi
  boyunca Bakanlık ile işbirliği içinde olmuş ve gerektiğinde talep edilen
  ilave bilgileri temin etmiştir. (5) Soruşturma döneminde
  ithalat gerçekleştirdiği tespit edilen 21 ithalatçı firmaya soru formu
  gönderilmiş ve bu firmaların 10’undan cevap alınmıştır. (6) Üretici/İhracatçı soru
  formuna ise sadece ÇHC’de mukim Zhongce Rubber Group Co., Ltd. (Zhongce) firması süresi içinde cevap vermiştir. (7) Öte yandan, bisiklet
  lastiği kullanıcılarını temsilen Bisiklet Endüstrisi Derneği (BİSED)
  soruşturmaya ilişkin görüş ve iddialarını Genel Müdürlüğümüze iletmiştir. (8) Soruşturmaya ilişkin
  bilgi ve bulguların tamamlanması akabinde, soruşturma sonucunda alınacak
  karara esas teşkil edecek bilgi, bulgu, tespit ve değerlendirmeleri içeren
  nihai bildirim; soruşturma konusu ülkelerin Ankara Büyükelçilikleri ile
  soruşturma sırasında görüş bildiren üretici/ihracatçılar, ithalatçılar,
  sektör dernekleri ile YÜD’e iletilmiştir. (9) Nihai bildirime ilişkin
  olarak YÜD, BİSED, bir ithalatçı firma ile Zhongce firması Genel Müdürlüğümüze yazılı
  görüşlerini iletmişlerdir. (10) Tarafların soruşturma
  boyunca ortaya koyduğu tüm bilgi, belge ve görüşler incelenmiş, mezkûr
  görüşlerden mevzuat kapsamında değerlendirilebilecek olanlarına bu Tebliğin
  ilgili bölümlerinde değinilmiştir. Ayrıca ilgili taraflardan alınan bilgi ve
  belgelerin gizli olmayan nüshaları, talep eden bütün ilgili tarafların
  bilgisine sunulmak üzere hazır tutulmuştur. Yerinde doğrulama
  soruşturması MADDE 5 – (1) Yönetmeliğin 21 inci maddesi çerçevesinde yerli üretici Anlaş
  firmasının Kaynaşlı’daki üretim
  ve idari tesislerinde yerinde doğrulama soruşturması gerçekleştirilmiştir. Gözden geçirme dönemi MADDE 6 – (1) Önlemin yürürlükten kalkması durumunda, dampingin
  ve zararın devamı veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup olmadığının
  tespiti için 1/1/2011-31/12/2013
  arasındaki dönem gözden geçirme dönemi olarak alınmıştır. İKİNCİ BÖLÜM Önlem Konusu Ürün ve
  Benzer Ürün Önlem konusu ürün ve
  benzer ürün MADDE 7 – (1) Önlem konusu ürün, ÇHC, Hindistan, Tayland, Endonezya ve Malezya
  menşeli 4011.50.00.00.00 ve 4013.20.00.00.00 gümrük tarife istatistik
  pozisyonlarında (GTİP) yer alan “bisikletlerde kullanılan kauçuktan yeni
  iç/dış lastikler (8714.92.10.00.00 GTİP’de yer alan jantlara takılı olsun
  olmasın, ancak jantı hariç)”tir. (2)
  Bisiklet dış lastiği, sentetik kauçuk, doğal kauçuk, dolgu, yağ ve kimyasal
  karışımdan oluşan hamura sırt lastiği çekimi (extrusion), topuk teli imali, beze kauçuk
  kaplama ve eğik kesme ile yanak bezi hazırlama işlemleri ve müteakiben iç ve
  dış boyama ile pişirme uygulanarak; bisiklet iç lastiği ise, butil kauçuk, doğal kauçuk, dolgu, yağ ve
  kimyasal karışımdan oluşan hamura sırasıyla süzme, lastik çekim, boya, kesme, sibop çakma, ekleme uçların ek yersiz
  birleştirilmesi, pişim, şişirme, aksesuar takımı ve vakum işlemleri
  uygulanarak imal edilmektedir. Genellikle, içinde taşıdığı hava ile yere sürtünerek
  bisikletlerin yol ile temasını sağlayan ve hareketini başlatıp durmasını
  sağlayan en önemli parçalarından biridir. (3) Ürün farklı ebatlarda,
  tiplerde, renklerde ve desenlerde olabilmektedir. Ayrıca, bisiklet lastikleri
  teknik özelliklerine göre arazi bisikleti, yarış bisikleti gibi farklı türde
  bisikletlerde kullanılabilmektedir. Ebatlar jant çapı ve tekerlek genişliğine
  göre çeşitlenmektedir. İç ve dış lastikler ayrı satılabildiği gibi takım
  olarak da satılabilmektedir. (4) 2009/27 ve 2009/29
  sayılı Tebliğler ile sonuçlandırılan soruşturmalarda (esas soruşturmalar) YÜD
  tarafından üretilen ürünler ile önleme konu ülkeler menşeli ürünler arasında
  fiziksel özellikler, ürün çeşitliliği ve kullanım alanları olarak “benzer
  ürün” tanımı açısından ayrım yaratan herhangi bir farklılık bulunmadığı
  tespit edilmiştir. Bu defa da ilgili başvuru kapsamında yapılan
  değerlendirmede, Yönetmeliğin 4 üncü maddesi çerçevesinde benzer ürüne
  yönelik tespiti değiştirecek herhangi bir bulguya rastlanılmamıştır. Bu
  nedenle, söz konusu ürünlerin benzer ürün olduğu tespiti geçerliliğini
  korumaktadır. (5) Soruşturma konusu ürün
  ile ilgili açıklamalar genel içerikli olup, uygulamaya esas olan GTİP’ler ve
  karşılığı eşya tanımıdır. Bununla beraber, soruşturma konusu eşyanın Türk
  Gümrük Tarife Cetvelinde yer alan tarife pozisyonunda ve/veya tanımında
  yapılacak değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına halel getirmez. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Dampingin Devamı ve
  Yeniden Meydana Gelmesi İhtimali Genel açıklamalar MADDE 8 – (1) Yönetmeliğin 35 inci maddesi çerçevesinde önlemin
  yürürlükten kalkması halinde dampingin devam etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin
  muhtemel olup olmadığı incelenmiştir. Bu çerçevede, soruşturma konusu
  ülkelerdeki ihracat kabiliyeti, önlem konusu ülkelerin ihraç fiyatlarının
  seyri ile esas soruşturmalarda tespit edilen damping marjları incelenmiştir. (2) Soruşturma sırasında
  yeni damping marjı hesaplanmamış, esas
  soruşturmada hesaplanmış olan damping marjları gösterge olarak dikkate
  alınmıştır. Zhongce firması
  nihai bildirim raporuna sunmuş olduğu görüşünde, kendisi için ayrı bir damping marjı hesabı yapılmasını istemiştir.
  Ancak Yönetmeliğin 35 inci maddesinde ifade edildiği üzere, NGGS’lerde nihai karar, önlemin sona ermesi
  halinde dampingin ve zararın devam etmesinin veya
  yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup olmadığına ilişkin belgelere ve değerlendirmelere
  dayandırılmaktadır. Buna ilaveten, Yönetmeliğin 41 inci maddesi hükmü
  uyarınca NGGS’de ancak
  gerek görülmesi halinde normal bir soruşturmadaki dampingin tespitine ilişkin hükümler
  uygulanmaktadır. Mevcut soruşturma kapsamında damping tespiti yapılmasına gerek görülmemiştir. Önleme tabi ülkedeki
  yerleşik kapasite ve ihracat potansiyeli MADDE 9 – (1) Soruşturma konusu ülkelerin ihracat kabiliyeti,
  Uluslararası Ticaret Merkezi (International Trade Center -
  ITC) verileri kapsamında incelenmiştir. a) Bisiklet iç lastiği: 1) ITC verilerine göre
  dünya bisiklet iç lastiği ihracat pazarı yaklaşık 400 milyon ABD Doları
  civarındadır. Bu rakam son yıllarda çok değişmemektedir. Soruşturma konusu
  ülkelerin dünya ihracatındaki toplam payı yaklaşık %75’dir. Ülkeler ayrı ayrı değerlendirildiğinde, ÇHC %50 pazar
  payı ile dünya sıralamasında birinci, Hindistan %11 pazar payı ile ikinci,
  Endonezya %8 pazar payı ile üçüncü, Tayland %7 pazar payı ile dördüncü,
  Malezya ise %1’den daha düşük seviyedeki pazar payı ile dünya sıralamasında
  yirmi ikinci sırada yer almaktadır. 2) İhracat birim
  fiyatlarına bakıldığında ise ÇHC’nin diğer ülkelere nazaran daha düşük
  fiyatlarla ihracat yaptığı görülmektedir. Buna göre, 2013 yılında ÇHC’nin birim
  ihracat fiyatı 4,5 ABD Doları/Kg iken, soruşturma konusu diğer dört ülkenin
  fiyatlarının 7 ABD Doları/Kg seviyesinde olduğu görülmektedir. b) Bisiklet dış lastiği: 1) ITC verilerine göre
  dünya bisiklet dış lastiği ihracat pazarının son yıllardaki büyüklüğü 800-850
  milyon ABD Doları bandında seyretmektedir. Soruşturma konusu ülkelerin dünya
  ihracatındaki toplam payı yaklaşık %60 seviyesindedir. Ülkeler ayrı ayrı değerlendirildiğinde, ÇHC %29 pazar
  payı ile dünya sıralamasında birinci, Endonezya %13 pazar payı ile üçüncü,
  Tayland %10 pazar payı ile dördüncü, Hindistan %7 pazar payı ile altıncı,
  Malezya ise %1’den daha düşük seviyedeki pazar payı ile dünya genelinde
  altmış sekizinci sırada yer almaktadır. 2) İhracat birim
  fiyatlarına bakıldığında ise ÇHC’nin diğer ülkelere nazaran daha düşük fiyatlarla
  ihracat yaptığı görülmektedir. Buna göre, 2013 yılında ÇHC’nin birim
  ihracat fiyatı 3 ABD Doları/Kg, Endonezya’nın birim fiyatının 6,7 ABD
  Doları/Kg ve diğer ülkelerin fiyatlarının 13,7 ABD Doları/Kg seviyesinde
  olduğu görülmektedir. c) Diğer değerlendirmeler 1) Soruşturma konusu
  ülkelerin yerleşik kapasitesini araştırmak amacıyla uluslararası araştırma
  firmalarının bazı sektör raporlarının kamuya açık kısımlarından
  faydalanılmıştır. 2) Asya Pasifik bölgesi,
  bisiklet lastiklerinin de içinde bulunduğu küresel lastik talebinin
  yarısından fazlasını elinde bulundurmaktadır. Bunda en büyük etkenin,
  bisiklet ve motosiklet kullanımının yüksek olması olduğu değerlendirilmektedir.
  Dünyada ortalama yıllık üretilen bisiklet miktarının 130 milyon adet olduğu ve
  bunun üçte ikisinin ÇHC’de üretildiği tahmin edilmektedir.
  Hindistan’da ise yıllık 10 milyondan fazla bisiklet üretilmektedir. Öte
  yandan, ÇHC bisiklet üretimi son beş yılda yıllık ortalama %8,6 oranında
  artmıştır. Önümüzdeki beş yılda ise yıllık %4 civarında bir büyüme beklentisi
  bulunmaktadır. ÇHC’deki üretim artışının en büyük sebebi
  canlı iç taleptir. Artan kapasite ise ihracata yönlendirilmektedir. Özellikle ÇHC’deki kalabalık
  şehirlerde şehir trafiğinden kurtulmak isteyenlerin tercihi iki tekerlekli
  vasıtalar olmaktadır. 3) İçinde ÇHC’de üretilen
  bisiklet lastiklerinin de bulunduğu ÇHC lastik sanayinin önümüzdeki beş
  yıllık dönemdeki büyüme beklentisi ise yıllık %11,5’tir. Öte yandan, lastik
  ürününün temel hammaddesi olan kauçuğun dünya üretiminin lider ülkeleri soruşturma
  konusu ülkelerdir. Dünyada sentetik kauçuğun en büyük üreticisi ve
  kullanıcısı ÇHC’dir. Üretimin %50’sinden fazlasını ise devlet
  şirketleri olan China National Petroleum Corporation ile China Petrochemical Corporation yapmaktadır. Bu da ÇHC’de yerleşik lastik üreticilerinin çok
  ucuz fiyatlarla sentetik kauçuk temin etmelerini sağlamaktadır. Ayrıca, yine
  lastik üretiminde kullanılan doğal kauçuğun dünyadaki en büyük tedarikçi ülkeleri
  Tayland ve Endonezya’dır. Bu iki ülke, dünya doğal kauçuk üretiminin %70’ini
  gerçekleştirmektedirler. 4) Dünya lastik pazarının
  büyüme beklentisi 2017 yılına kadar yıllık ortalama %4,3’tür. Asya Pasifik
  bölgesi büyümenin üçte ikisini tek başına sağlamaktadır. Bundaki en büyük
  sebebin iki tekerlekli vasıta kullanımında bölgede görülen canlı iç talep
  olduğu değerlendirilmektedir. Dünyanın en büyük lastik üreticilerinden biri
  olan Continental firması Hefei markası
  altında 2012 yılında ÇHC’de 240 milyon ABD Doları tutarında
  bisiklet lastiği üretiminde yeni yatırımını açıklamıştır. Sadece bu tesisinde
  firmanın yıllık üretim hedefi 16 milyon bisiklet lastiğidir. 5) Hindistan’da lastik
  üretimi 2001-2011 döneminde yıllık ortalama %18 oranında büyümüştür. Sektörün
  büyüme rakamının önümüzdeki dönemde %1-3 seviyesinde olacağı tahmin
  edilmektedir. Sektörün büyümesindeki en önemli etken artan iç taleptir fakat
  büyümenin %11’lik kısmı ise ihracat kaynaklıdır. 6) Endonezya’da iki
  tekerlekli araçların pazar büyüklüğünün 2013-2018 döneminde yıllık ortalama
  %18 oranında artacağı değerlendirilmektedir. Bu artışın en önemli sebebinin
  güçlü iç talep ve artan lastik yenileme talebi olacağı öngörülmektedir. Üçüncü ülkelerce
  uygulanan ticaret politikası önlemleri MADDE 10 – (1) Arjantin tarafından ÇHC, Endonezya ve Tayland menşeli bisiklet
  lastiklerine karşı 2003 yılında alınan dampinge karşı önlem 19/9/2009 tarihi itibarıyla uzatılmıştır. Yine
  benzer şekilde Brezilya tarafından ÇHC ve Hindistan menşeli bisiklet iç ve
  dış lastiklerine karşı 19/2/2014 tarihinde alınmış bir damping önlemi bulunmaktadır. Esas soruşturmalarda
  tespit edilen damping marjları MADDE 11 – (1) Mevcut dampinge karşı önlemin hukuki ve idari altyapısını teşkil
  eden esas soruşturmalar esnasında bisiklet iç lastikleri için damping marjları CIF bedelin yüzdesi olarak
  ÇHC için %50,87, Hindistan için %64,03, Tayland için %151,96, Endonezya için
  %17,86-%33 arasında değişen oranlarda ve Malezya için %5,64-%33 arasında
  değişen oranlarda hesaplanmıştır. (2) Bisiklet dış lastikleri
  için ise damping marjları CIF bedelin yüzdesi olarak
  ÇHC için %33,01, Hindistan için %20,43, Tayland için %119,53, Endonezya için
  %33-72,99 arasında değişen oranlarda ve Malezya için %29,62-%33 arasında
  değişen oranlarda hesaplanmıştır. (3) Mezkur soruşturmalar
  esnasında tespit edilen damping marjları
  bahse konu ülkelerin önlemin kalkması halinde muhtemel davranışını yansıtması
  bakımından önemli bir gösterge niteliği taşımaktadır. Değerlendirme MADDE 12 – (1) Yukarıdaki bilgiler çerçevesinde, önlemlerin
  kalkması halinde önlem konusu ülkelerin muhtemel davranışlarını yansıtması
  bakımından esas soruşturmalarda hesaplanan damping marjlarının
  önemli düzeylerde olduğu, önlemlerin yürürlükte olduğu dönem boyunca başka
  ülkelerin aldığı damping önlemlerinden yola çıkarak önleme konu ülkelerin
  fiyat odaklı pazara giriş stratejisinin devam ettiği, Malezya dışındaki önlem
  konusu ülkelerin soruşturma konusu ürünlerde dünyanın sayılı ihracatçıları
  arasında yer aldığı ve Türkiye’ye yönlendirebileceği ciddi kapasitelerinin
  bulunduğu, fiyata duyarlı söz konusu ürün ithalatının büyük miktarlarda ve
  kolaylıkla Türkiye pazarına yönlendirilebileceği değerlendirildiğinden
  yürürlükteki önlemlerin kalkması halinde dampingli ithalatın devamı veya
  tekrarının muhtemel olduğu düşünülmektedir. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Zararın Devamı veya
  Yeniden Meydana Gelmesi İhtimali Genel açıklamalar MADDE 13 – (1) Yönetmeliğin 35 inci maddesi çerçevesinde, işbu Tebliğin 6 ncı maddesinde
  belirtilen gözden geçirme döneminde YÜD’deki zarar durumu ve önlemlerin
  yürürlükten kalkması halinde zarara etki edebilecek muhtemel gelişmeler
  incelenmiştir. Bu çerçevede, ithalatın miktarı ve gelişimi, ithalat
  fiyatlarının gelişimi, fiyat kırılması ile YÜD’ün ekonomik göstergeleri incelenmiştir. (2) Soruşturma konusu
  ürünün genel ithalatı ve soruşturmaya konu ülkelerden yapılan ithalatın
  incelemesinde Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verileri kullanılmıştır. Ürünün genel ithalatı ve
  ithalatın fiyatları MADDE 14 – (1) Ürünün genel ithalatı ile ithalatın birim fiyatları incelenmiştir. a) Bisiklet iç lastik 1) Bisiklet iç lastikleri
  için 2011-2013 dönemindeki genel ithalat rakamları incelendiğinde 2011’de 6,6
  milyon adet olan ithalatın, 2012 yılında 6,9 milyon adete çıktığı, 2013 yılında ise 5,7 milyon
  adete düştüğü görülmektedir. Birim fiyatın ise 2011 ve 2012 yıllarında 0,78
  ABD Doları/Adet, 2013 yılında ise 0,77 ABD Doları/Adet olarak gerçekleştiği
  görülmektedir. b) Bisiklet dış lastik 1) Bisiklet dış lastikleri
  için 2011-2013 döneminde tüm ülkelerden gerçekleşen ithalat rakamları
  incelendiğinde 2011’de 5,1 milyon adet olan ithalatın, 2012 yılında 4,3
  milyon adete,
  2013 yılında ise 4,1 milyon adete düştüğü görülmektedir. Birim fiyatın ise
  2011 yılında 1,73 ABD Doları/Adet, 2012 yılında 1,98 ABD Doları/Adet, 2013
  yılında ise 1,95 ABD Doları/Adet olarak gerçekleştiği görülmektedir. Ürünün önlem konusu
  ülkelerden ithalatı ve ithalatın fiyatları MADDE 15 – (1) Ürünün önlem konusu ülkelerden ithalatı ile ülke ithalatlarının
  toplam içindeki payları ve ithalatın birim fiyatları incelenmiştir. a) Bisiklet iç lastik 1) Önlem konusu bisiklet iç
  lastiklerinin ÇHC’den yapılan ithalatı incelendiğinde,
  ithalatın 2011 yılında 2,5 milyon adet olarak gerçekleştiği, 2012 yılında 2,9
  milyon adete çıktığı, 2013 yılında ise 2,2 milyon
  adet seviyelerine düştüğü görülmektedir. ÇHC menşeli ithalatın toplam ithalat
  içindeki payı ise 2011-2013 döneminde sırasıyla %38, %42 ve %39 olarak
  gerçekleşmiştir. Birim fiyatların ise yine aynı dönemde sırasıyla 0,67, 0,68
  ve 0,74 ABD Doları/Adet seviyelerinde olduğu görülmektedir. 2) Hindistan’dan yapılan
  ithalat incelendiğinde, ithalatın 2011 yılında 100 adet olarak gerçekleştiği,
  2012 ve 2013 yıllarında ise sırasıyla 150 ve 2.955 adet olduğu görülmektedir.
  Hindistan menşeli ithalatın toplam ithalat içinde önemli bir paya sahip
  olmadığı anlaşılmaktadır. Söz konusu dönemde Hindistan menşeli ithalatın
  miktar olarak çok düşük olması sebebiyle birim fiyatların piyasada oluşan
  ortalama fiyatları tam olarak yansıtmadığı değerlendirilmektedir. 3) Tayland’dan yapılan
  ithalat incelendiğinde, ithalatın 2011 yılında 50 adet olduğu, 2012 ve 2013
  yıllarında ise ülkemize Tayland menşeli soruşturma konusu ürün girişi
  olmadığı görülmüştür. 4) Endonezya’dan yapılan
  ithalat incelendiğinde, ithalatın 2011 yılında 1 milyon adet olarak
  gerçekleştiği, 2012 ve 2013 yıllarında ise sırasıyla 800 bin ve 500 bin
  seviyelerine düştüğü görülmektedir. Endonezya menşeli ithalatın toplam
  ithalat içindeki payı ise 2011-2013 döneminde sırasıyla %16, %12 ve %9 olarak
  gerçekleşmiştir. Birim fiyatların ise yine aynı dönemde sırasıyla 0,62, 0,77
  ve 0,66 ABD Doları/Adet seviyelerinde olduğu görülmektedir. 5) Malezya’dan yapılan
  ithalat incelendiğinde, 2011 yılında ithalatın bulunmadığı, 2012 ve 2013
  yıllarında ise 600 bin adet seviyelerine çıktığı görülmektedir. Malezya
  menşeli ithalatın toplam ithalat içindeki payı ise 2012-2013 döneminde
  sırasıyla %9 ve %10 olarak gerçekleşmiştir. Birim fiyatların ise her iki
  yılda da 0,74 ABD Doları/Adet seviyesinde olduğu görülmektedir. b) Bisiklet dış lastik 1) Önlem konusu bisiklet
  dış lastiklerinin ÇHC’den yapılan ithalatı incelendiğinde,
  ithalatın 2011 yılında 3,2 milyon adet olarak gerçekleştiği, 2012 ve 2013
  yıllarında ise 3 milyon adet seviyelerine düştüğü görülmektedir. ÇHC menşeli
  ithalatın toplam ithalat içindeki payı ise 2011-2013 döneminde sırasıyla %63,
  %70 ve %74 olarak gerçekleşmiştir. Birim fiyatların ise yine aynı dönemde
  sırasıyla 1,55, 1,71 ve 1,66 ABD Doları/Adet seviyelerinde olduğu
  görülmektedir. 2) Hindistan’dan yapılan
  ithalat incelendiğinde, ithalatın 2011 yılında 415 adet olarak gerçekleştiği,
  2012 ve 2013 yıllarında ise sırasıyla 1.126 ve 4.065 adet seviyelerine
  çıktığı görülmektedir. Hindistan menşeli ithalatın toplam ithalat içinde
  önemli bir paya sahip olmadığı anlaşılmaktadır. Söz konusu dönemde Hindistan
  menşeli ithalatın miktar olarak çok düşük olması sebebiyle birim fiyatların
  piyasada oluşan ortalama fiyatları tam olarak yansıtmadığı düşünülmektedir. 3) Tayland’dan yapılan
  ithalat incelendiğinde, ithalatın 2011 yılında 30 bin adet olarak
  gerçekleştiği, 2012 ve 2013 yıllarında ise sırasıyla 11 bin ve 14 bin
  seviyelerinde gerçekleştiği görülmektedir. Tayland menşeli ithalatın toplam
  ithalat içindeki payı ise 2011-2013 döneminde sırasıyla %0,58, %0,26 ve %0,35
  olarak gerçekleşmiştir. Söz konusu dönemde Tayland menşeli ithalatın miktar
  olarak çok düşük olması sebebiyle birim fiyatların piyasada oluşan ortalama
  fiyatları tam olarak yansıtmadığı düşünülmektedir. 4) Endonezya’dan yapılan
  ithalat incelendiğinde, ithalatın 2011 yılında 690 bin adet olarak
  gerçekleştiği, 2012 ve 2013 yıllarında ise sırasıyla 370 bin ve 280 bin adet
  seviyelerine düştüğü görülmektedir. Endonezya menşeli ithalatın toplam
  ithalat içindeki payı ise 2011-2013 döneminde sırasıyla %13, %9 ve %7 olarak
  gerçekleşmiştir. Birim fiyatların ise yine aynı dönemde sırasıyla 1,67, 2,71
  ve 3,30 ABD Doları/Adet seviyelerinde olduğu görülmektedir. 5) 2011-2013 döneminde
  Malezya menşeli bisiklet dış lastikleri ithalatı gerçekleşmemiştir. Türkiye toplam benzer
  mal tüketimi ve pazar payları MADDE 16 – (1) Önlem konusu ithalatın nispi olarak değişimini
  görebilmek için, söz konusu ithalatın Türkiye toplam benzer mal tüketimi
  içindeki payı incelenmiştir. Bu bağlamda, YÜD’den temin edilen yurt içi satış
  miktarları ile genel ithalat miktarları adet bazında toplanarak ilgili yılda
  benzer mala ilişkin Türkiye toplam tüketim rakamı elde edilmiştir. Söz konusu
  hesaplamada bisiklet iç ve dış lastiklerinin verileri birlikte
  kullanılmıştır. (2) Bu veriler
  çerçevesinde, Türkiye toplam benzer mal tüketimi endeks değeri 2011 yılı için
  100 olarak alındığında 2012 yılında 94’e, 2013 yılında ise 84’e düşmüştür. YÜD’ün pazar
  payı ise 2011 yılında 100 iken, takip eden yıllarda sırasıyla 80 ve 109
  olarak gerçekleşmiştir. (3) ÇHC’nin Türkiye benzer mal tüketimi
  içindeki pazar payı endeksi 2011-2013 yıllarında sırasıyla 100, 110, 109;
  Hindistan’ın aynı dönemde pazar payı endeksi sırasıyla 100, 264, 1.618;
  Tayland’ın pazar payı endeksi 100, 40, 58; Endonezya’nın pazar payı 100, 72,
  53 ve Malezya’nın pazar payı endeksi ise 0, 100, 110 olarak gerçekleşmiştir. Fiyat kırılması MADDE
  17 – (1) Dampingli ithal ürünün Türkiye pazarına giriş
  fiyatlarının YÜD’ün fiyatlarının ne kadar altında
  kaldığını gösteren fiyat kırılması hesabında, ÇHC ve Malezya’dan gerçekleşen
  ithalatın CIF bedeline %4 gümrük vergisi ile %5 oranında gümrükleme masrafı
  eklenmiş; Hindistan, Tayland ve Endonezya menşeli ithalatın CIF bedeline ise
  sadece %5 oranında gümrükleme masrafı eklenmiş ve nihayetinde inceleme konusu
  ürünün Türkiye piyasasına giriş fiyatı bulunmuştur. Dampinge karşı önlemin söz konusu olmadığı bir
  ortamda önlem konusu ülkeler menşeli ürünün Türkiye pazarına giriş fiyatının
  hangi düzeyde olacağına ilişkin değerlendirmeyi mümkün kılmak amacıyla anılan
  fiyata dampinge karşı
  önlem eklenmemiştir. Bu şekilde elde edilen fiyat YÜD’ün yıllık
  ortalama yurt içi satış fiyatları ile mukayese edilerek önlem konusu
  ülkelerin ihraç fiyatının YÜD ağırlıklı iç piyasa satış fiyatlarını hangi
  oranda kırdığı tespit edilmiştir. a) Bisiklet iç lastik 1) ÇHC menşeli şikâyet
  konusu ürünün Türkiye piyasasına giriş fiyatlarının YÜD’ün yurt
  içi satış fiyatlarını 2011-2013 döneminde sırasıyla %80, %108 ve %75
  oranlarında kırdığı tespit edilmiştir. 2) Hindistan menşeli
  şikâyet konusu ürünün Türkiye piyasasına giriş fiyatlarının YÜD’ün yurt
  içi satış fiyatlarını 2011-2013 döneminde kırmadığı tespit edilmiştir. 3) Tayland menşeli şikâyet
  konusu ürünün Türkiye piyasasına giriş fiyatlarının YÜD’ün yurt
  içi satış fiyatlarını 2011-2013 döneminde ithalatın gerçekleştiği tek yıl
  olan 2011 yılında kırmadığı tespit edilmiştir. 4) Endonezya menşeli
  şikâyet konusu ürünün Türkiye piyasasına giriş fiyatlarının YÜD’ün yurt
  içi satış fiyatlarını 2011-2013 döneminde sırasıyla %99, %88 ve %99
  oranlarında kırdığı tespit edilmiştir. 5) Malezya menşeli
  ithalatın gerçekleştiği yıl olan 2012-2013 döneminde önlem konusu ürünün
  Türkiye pazarına giriş fiyatlarının YÜD’ün yurt içi satış fiyatlarını sırasıyla
  %92 ve %75 oranlarında kırdığı tespit edilmiştir. b) Bisiklet dış lastik 1) ÇHC menşeli şikâyet
  konusu ürünün Türkiye piyasasına giriş fiyatlarının YÜD’ün yurt
  içi satış fiyatlarını 2011-2013 döneminde sırasıyla %70, %93 ve %68
  oranlarında kırdığı tespit edilmiştir. 2) Hindistan menşeli
  şikâyet konusu ürünün Türkiye piyasasına giriş fiyatlarının YÜD’ün yurt
  içi satış fiyatlarını 2011-2013 döneminde kırmadığı tespit edilmiştir. 3) Tayland menşeli şikâyet
  konusu ürünün Türkiye piyasasına giriş fiyatlarının YÜD’ün yurt
  içi satış fiyatlarını 2011-2013 döneminde kırmadığı tespit edilmiştir. 4) Endonezya menşeli
  şikâyet konusu ürünün Türkiye piyasasına giriş fiyatlarının YÜD’ün yurt
  içi satış fiyatlarını 2011-2012 yıllarında sırasıyla %61 ve %22 oranında
  kırdığı, 2013 yılında ise fiyat kırılmasına neden olmadığı tespit edilmiştir. 5) 2011-2013 döneminde
  Malezya menşeli bisiklet dış lastikleri ithalatı gerçekleşmemiştir. Yerli üretim dalının
  ekonomik göstergeleri MADDE 18 – (1) YÜD’ün ekonomik göstergelerinin
  değerlendirilmesinde, şikayetçi yerli
  üretici Anlaş A.Ş.’nin2011-2013 dönemi verileri
  incelenmiştir. Eğilimin sağlıklı bir şekilde incelenmesi amacıyla Türk Lirası
  bazındaki veriler için TÜİK verilerinden elde edilmiş yıllık ortalama Üretici
  Fiyatları Endeksi kullanılarak enflasyondan arındırılmış reel değerler esas
  alınmıştır. Enflasyondan arındırılarak elde edilen reel değerler 2011 yılı
  100 kabul edilerek endekslenmiştir. Ürün bazlı değerlendirme
  iç ve dış lastikler için ayrı ayrı yapılmıştır.
  Firma geneli göstergeleri de incelenmiştir. a) Üretim, kapasite ve
  kapasite kullanım oranı (KKO) 1) YÜD’ün bisiklet
  dış lastiklerinde 2011 yılında 100 olan üretim miktar endeksi, 2012 yılında
  71, 2013 yılında ise 89 olmuştur. 2) YÜD’ün dış
  lastik kapasitesi 2011-2013 döneminde sabit kalmıştır. Dolayısıyla KKO
  endeksi ile üretim endeksi aynı çıkmış ve bahse konu dönemde endeks sırasıyla
  100, 71 ve 89 olarak tespit edilmiştir. 3) YÜD’ün bisiklet
  iç lastiklerinde 2011 yılında 100 olan üretim miktar endeksi, 2012 yılında
  84, 2013 yılında ise 115 olmuştur. 4) YÜD’ün iç
  lastik kapasitesi 2011-2013 döneminde sabit kalmıştır. Dolayısıyla KKO
  endeksi ile üretim endeksi aynı çıkmış ve bahse konu dönemde endeks değerleri
  sırasıyla 100, 84 ve 115 olarak tespit edilmiştir. b) Yurt içi satışlar ve
  ihracat 1) YÜD’ün bisiklet
  dış lastiklerinde 2011 yılında 100 olan yurt içi satış miktar endeksi, 2012
  yılında 75’e düşmüş, 2013 yılında ise 84’e çıkmıştır. Aynı dönemde, yurt içi
  satış değeri reel olarak incelendiğinde 2011 yılında 100 olan endeks 2012
  yılında 89 ve 2013 yılında 92 olmuştur. Dönem itibariyle YÜD’ün yurt
  dışı satışları ise miktar bazında 2011 yılı 100 olmak üzere 2012 yılında
  291’e, 2013 yılında ise 1.234’e yükselmiştir. İhracatın değer bazında
  gelişimi ise 2011 yılı 100 olmak üzere 2012 yılında 183 olurken, 2013 yılında
  756 olmuştur. 2) YÜD’ün bisiklet
  iç lastiklerinde 2011 yılında 100 olan yurt içi satış miktar endeksi, 2012
  yılında 75’e düşmüş, 2013 yılında ise 109’a çıkmıştır. Aynı dönemde, yurt içi
  satış değeri reel olarak incelendiğinde 2011 yılında 100 olan endeks 2012
  yılında 94 ve 2013 yılında 119 olmuştur. Dönem itibarıyla YÜD’ün yurt
  dışı satışları ise miktar bazında 2011 yılı 100 olmak üzere 2012 yılında
  252’ye, 2013 yılında ise 584’e yükselmiştir. İhracatın değer bazında gelişimi
  ise 2011 yılı 100 olmak üzere 2012 yılında 200 olurken, 2013 yılında 409
  olmuştur. c) Yurt içi satış fiyatları 1) YÜD’ün bisiklet
  dış lastiklerinde yurt içi birim satış fiyat endeksi baz yılda 100 iken 2012 yılında 118’e
  2013 yılında ise 110’a gerilemiştir. 2) YÜD’ün bisiklet
  iç lastiklerinde yurt içi birim satış fiyat endeksi baz yılda 100 iken 2012 yılında 126’ya
  çıkmış 2013 yılında ise 109’a gerilemiştir. ç) Pazar payı 1) Önlem konusu bisiklet
  dış lastiklerinin yurt içi tüketimi 2011 yılında 100 iken, 2012 yılında 94’e
  2013 yılında da 84’e düşmüştür. YÜD’ün pazar payı endeks değerleri ise
  2011-2013 döneminde 100, 80 ve 109 düzeyindedir. 2) Önlem konusu bisiklet iç
  lastiklerinin yurt içi tüketimi 2011 yılında 100 iken, 2012 yılında 94’e 2013
  yılında da 84’e düşmüştür. YÜD’ün pazar payı endeks değerleri ise
  2011-2013 döneminde 100, 80 ve 109 düzeyindedir. d) Stoklar 1) YÜD’ün bisiklet
  dış lastiklerindeki stok verileri incelendiğinde, miktar bazında 2011 yılı
  100 alındığında 2012 yılında 78 olan stok düzeyi endeksinin, 2013 yılında 80
  seviyesinde seyrettiği görülmektedir. 2011-2013 döneminde stok çevrim hızları
  ise 100, 99 ve 115 olarak gerçekleşmiştir. 2) YÜD’ün bisiklet
  iç lastiklerindeki stok verileri incelendiğinde, miktar bazında 2011 yılı 100
  alındığında 2012 yılında 138 olan stok düzeyi endeksinin, 2013 yılında 88
  seviyesinde seyrettiği görülmektedir. 2011-2013 döneminde stok çevrim hızları
  ise 100, 56 ve 131 olarak gerçekleşmiştir. e) İstihdam 1) YÜD’ün ilgili
  üründeki çalışan toplam direkt işçi sayısı endeksi 2011 yılında 100 iken 2012
  yılında 97’ye, 2013 yılında ise 88’e düşmüştür. f) Ücretler 1) YÜD’ün ilgili
  ürünün üretiminde çalışan işçilerinin aylık brüt ücret endeksi 2011 yılı 100
  olmak üzere 2012 yılında 98, 2013 yılında ise 126 düzeyindedir. g) Verimlilik 1) YÜD’ün bisiklet
  dış lastikleri üretiminde çalışan işçi başına verimlilik endeksi 2011-2013
  yıllarında sırasıyla 100, 74 ve 102 olmuştur. 2) YÜD’ün bisiklet
  iç lastikleri üretiminde çalışan işçi başına verimlilik endeksi 2011-2013
  yıllarında sırasıyla 100, 87 ve 131 olmuştur. ğ) Maliyetler ve kârlılık 1) YÜD’ün bisiklet
  dış lastiklerinde ağırlıklı ortalama birim ticari maliyet endeksi 2011 yılı
  100 olmak üzere 2012 yılında 133, 2013 yılında ise 138 olmuştur. 2) YÜD’ün dış
  lastiklerde ticari maliyetleri ve ortalama yurt içi satış fiyatları dikkate
  alınarak hesaplanan yurt içi ürün birim kârlılık endeksi 2011 yılı -100 olmak
  üzere 2012 yılında -244, 2013 yılında ise -351 düzeyindedir. 3) YÜD’ün bisiklet
  iç lastiklerinde ağırlıklı ortalama birim ticari maliyet endeksi 2011 yılı
  100 olmak üzere 2012 yılında 122, 2013 yılında ise 124 olmuştur. 4) YÜD’ün iç
  lastiklerde ticari maliyetleri ve ortalama yurt içi satış fiyatları dikkate
  alınarak hesaplanan yurt içi ürün birim kârlılık endeksi 2011 yılı -100 olmak
  üzere 2012 yılında -112, 2013 yılında ise -166 düzeyindedir. h) Nakit akışı 1) YÜD’ün bisiklet
  dış lastik satışları nihayetinde gerçekleşen nakit akışı endeksi 2011 yılı
  -100 olarak alındığında 2012 yılında -125, 2013 yılında ise -189 olarak
  tespit edilmiştir. 2) YÜD’ün bisiklet
  iç lastik satışları nihayetinde gerçekleşen nakit akışı endeksi 2011 yılı
  -100 olarak alındığında 2012 yılında -76, 2013 yılında ise -151 olarak tespit
  edilmiştir. ı) Büyüme 1) YÜD’ün bütün
  faaliyetleri ile ilgili olarak, aktif büyüklüğü reel olarak 2011 ve 2012
  yıllarında 100 iken 2013 yılında 123 olarak gerçekleşmiştir. i) Öz sermaye kârlılığı ve
  yatırım hâsılatı 1) Öz sermaye kârlılığının
  göstergesi olarak kabul edilen Kâr/Özkaynak endeksi 2011’de 100 iken takip eden
  yıllarda sırasıyla -552 ve 1.168 olarak gerçekleşmiştir. 2) Yatırımların geri dönüş
  oranının göstergesi olarak kabul edilen Kâr/Aktif Toplamı endeksi 2011
  yılında 100 iken takip eden dönemlerde sırasıyla -517 ve 861 olarak
  gerçekleşmiştir. j) Yatırımların seyri 1) YÜD’ün bütün
  faaliyetleri ile ilgili yapmış olduğu yatırımları 2011 yılında 100 iken 2012
  yılında 175 ve 2013 yılında 425 olarak gerçekleşmiştir. Ekonomik göstergelerin
  değerlendirilmesi MADDE 19 – (1) YÜD, gözden geçirme döneminde soruşturma konusu
  ürünlerden kâr elde edememiş ve pozitif bir nakit akışı sağlayamamıştır. Öte
  yandan, iç lastik üretim miktarı inceleme dönemi içinde %11 oranında düşerken
  dış lastik üretimi aynı dönemde %15 oranında artış kaydetmiştir. YÜD’ün soruşturma
  konusu ürünlerde birim maliyetleri gözden geçirme döneminde artış
  göstermiştir. Artan maliyetlerle birlikte satış fiyatları da artmış ancak
  kârlılıkta olumlu bir gelişme görülmemiştir. Firmanın soruşturma konusu
  ürünlerin üretiminde çalışan işçi sayısı gözden geçirme döneminde düşmüş
  ancak işçilerin aylık brüt giydirilmiş ücretleri aynı dönemde artış
  göstermiştir. (2) Firma geneli göstergelerde
  ise büyüme ve yatırımlarda olumlu seyir gözlenirken firmanın öz sermayesinde
  daralma yaşanmıştır. Zararın devam etmesi
  veya yeniden meydana gelmesine ilişkin değerlendirme MADDE 20 – (1) Bu Tebliğin 9 uncu maddesinde izah edildiği üzere ÇHC, Hindistan,
  Tayland, Endonezya ve Malezya gerek üretim gerekse de ihracat kabiliyeti
  bakımından önlem konusu ürün bağlamında küresel pazarda önemli ülkelerdir. (2) BİSED tarafından
  sunulan istatistiklere göre Türkiye’de bisiklet üretimi son 5 yılda neredeyse
  üç katına çıkmış ve yaklaşık 1,5 milyon adet seviyesine ulaşmıştır. Üretilen
  bisikletlerin büyük çoğunluğu ise iç piyasada kullanılmaktadır. Yerli üretim
  bisikletlerdeki artış ithal bisikletlerle beraber düşünüldüğünde Türkiye
  bisiklet lastiği pazarının piyasa büyüklüğü açısından özellikle soruşturma
  konusu ülkeler tarafından son derece önemli bir pazar haline geldiği
  değerlendirilmektedir. Bahse konu ülkeler menşeli ihracatçıların Türkiye
  pazarını iyi tanıdıkları ve pazara erişim konusunda herhangi bir sorunla karşılaşmadıkları
  da görülmektedir. Yürürlükte dampinge karşı
  önlemler bulunmasına rağmen, özellikle ÇHC ve Endonezya menşeli ithalatın iç
  pazarda YÜD’ün fiyatlarını
  her iki üründe de ciddi oranda kırarak Türkiye pazarına girdikleri ve YÜD’ün önlem
  konusu ürünün üretiminden inceleme döneminde kâr elde edemediği ve pozitif
  bir nakit akışı sağlayamadığı görülmüştür. (3) Dampingin yeniden
  oluşabilme ihtimalinin varlığı dikkate alındığında, mevcut önlemlerin
  yürürlükten kaldırılması halinde YÜD’ün ekonomik göstergelerinde devam eden
  bozulmanın sürebileceği ve zararın devam etmesinin muhtemel olduğuna ilişkin
  yeterli delil bulunduğu değerlendirilmektedir. BEŞİNCİ BÖLÜM Diğer Hususlar Üçüncü ülkelerden
  ithalat MADDE 21 – (1) Önlem konusu ürünün üçüncü ülkelerden ithalatı 2011-2013 yıllarını
  kapsayan gözden geçirme dönemi için incelenmiştir. Söz konusu ithalat, iç
  lastiklerde miktar bazında 2011 yılında toplam ithalatın %46’sını, takip eden
  yıllarda ise %37 ve %41’ini oluşturmuştur. Dış lastiklerde ise 2011 yılında
  miktar bazında toplam ithalatın %23’ünü oluşturan üçüncü ülkeler menşeli
  ithalat, 2012 yılında toplam ithalatın %22’sini, 2013 yılında ise %19’unu
  oluşturmuştur. (Tablo 3A ve 3B) Diğer taraftan üçüncü ülkelerin bisiklet iç
  ve dış lastiği beraber değerlendirildiğinde yurt içi tüketimdeki pazar
  payları 2011 yılı 100 olarak alındığında takip eden yıllarda sırasıyla 89 ve
  88 olarak gerçekleşmiştir. (Tablo 4) (2) Bu veriler ışığında,
  üçüncü ülkelerden yapılan ithalata ilişkin olarak yürürlükte bulunan önlemlerin
  kaldırılması halinde dampingli ithalatın
  devamı veya yeniden meydana gelmesi ile YÜD’de zararın devamı veya yeniden meydana
  gelmesi arasındaki illiyet bağını zayıflatacak bir bulguya rastlanmadığı
  değerlendirilmiştir. Diğer unsurların etkisi MADDE 22 – (1) Yapılan inceleme neticesinde, dampinge karşı
  önlemler yürürlüğe girdikten sonra önleme konu ürünün kullanım alanı ve
  tüketici algılanmasının aynı kaldığı ve dolayısıyla tüketim eğiliminde bir
  değişiklik olmadığı; önleme konu ürün ile YÜD tarafından üretilen benzer
  ürünün üretim teknolojisinde bir değişim olmadığı, ayrıca gözden geçirme
  döneminde önleme konu ürünün ithalatında ve ihracatında Türkiye’de ve önleme
  konu ülkelerde ticareti kısıtlayıcı bir gelişmenin gerçekleşmediği tespit edildiğinden,
  dampingli ithalatın devamı veya yeniden meydana gelmesi dışında diğer bilinen
  unsurlardan herhangi birinin YÜD’de zararın devam etmesi veya yeniden
  meydana gelmesi üzerinde önemli olumsuz etkiye neden olamayacağı
  belirlenmiştir. (2) Nihai bildirim raporuna
  sunmuş olduğu görüşlerde BİSED, YÜD’ün bisiklet üreticilerinin istediği
  nitelik ve kalitede bisiklet lastiği üretimi gerçekleştirmediğini dile
  getirmiştir. Esasında, YÜD hiçbir bisiklet üreticisinin tedarikçisi olmamakla
  birlikte, bisiklet lastiğinin ikincil piyasasına sunmuş oldukları önlem
  konusu ürünlerin kullanıcılar tarafından rağbet gördüğü tespit edilmiştir. YÜD’ün önlem
  konusu ürünlerde yurtdışı satışları olduğu da düşünüldüğünde,YÜD’ün belirli bir kalite seviyesi
  yakaladıkları değerlendirilmektedir. Öte yandan, yerli üretici Anlaş
  firmasının nihai bildirim raporuna sunmuş olduğu görüşlerde, piyasadaki rekabetin
  kalite odaklı olmadığı, kullanıcıların asıl dikkate aldığı unsurun fiyat
  olduğu ifade edilmektedir. İthalatçıların iddiaları MADDE 23 – (1) Bisiklet lastiği kullanıcılarını temsilen BİSED’in Genel
  Müdürlüğe ilettiği görüşlerde yerli üretici Anlaş firmasının bisiklet lastiği
  üretimini terk ettiği, damping önleminin
  bulunmadığı ülkelerden ithalat yapmaya başladığı, ancak ithalatı başka bir
  firma üzerinden gerçekleştirdiği ve pazardaki dağıtım kanallarını kullanarak
  bu ithal ürünleri Türkiye piyasasına sürdüğü dile getirilmiştir. (2) Yerli üretici Anlaş
  firması nezdinde yapılan yerinde doğrulama esnasında yapılan incelemeler
  neticesinde firmanın bisiklet iç ve dış lastiklerinde üretime devam ettiği
  tespit edilmiştir. Geçmişe dönük üretim ve üretimden satış verileri de resmi
  kayıtlardan kontrol edilmiştir. Dolayısıyla YÜD’ün soruşturma konusu ürün üretimini
  durdurduğuna yönelik herhangi bir bilgi ya da belge bulunamamıştır. (3) Öte yandan, BİSED’in iddiası
  üzerine TÜİK’ten temin
  edilen ithalat istatistiklerinde yapılan inceleme sonucu Anlaş ile ticari
  ilişkisi olan firmanın dampinge karşı
  önlem bulunmayan ülkelerden ithalat yaptığı tespit edilmiş ve bahse konu
  firmanın Anlaş’a soruşturma
  konusu ürün satışları da yerinde doğrulama esnasında Anlaş firmasının resmi
  kayıtlarından teyit edilmiştir. YÜD’ün ithal ürün satışları bu Tebliğin 24
  üncü maddesinde ayrıntılı olarak ele alınmıştır. Yerli üretici Anlaş firması, dampinge karşı önleme
  rağmen iç piyasaya çok düşük fiyatlarla ürün girişinin devam ettiğini, kendisinin
  üretimden satışlarla bu fiyatlarla tam anlamıyla baş edemediğini ve ithal
  ürün satışına mecbur kaldığını yerinde doğrulama esnasında dile getirmiştir.
  Bu Tebliğin 17 nci maddesinde yapılan fiyat kırılması
  hesabı yerli üreticinin bu iddiasını destekler niteliktedir. Öte yandan,
  Anlaş firmasının nihai bildirim raporuna sunmuş olduğu görüşlerinde, ithal
  ürün satışlarının bir diğer nedeninin uzun yıllardan bu yana ülke geneline
  yayılmış olan bayi ağının elde tutulması olduğu dile getirilmiştir. (4) BİSED
  üyeleri olan bisiklet üreticileri Genel Müdürlüğe ilettiği görüşlerinde
  Türkiye’de bisiklet üretimi ve ihracatının son yıllarda önemli oranda artış gösterdiğini,
  Avrupa pazarında Türk malı bisikletlerin önemli bir pazar payı yakaladığını,
  dolayısıyla kaliteli bisiklet lastiği kullanımının önem arzettiğini ve hali hazırda Türkiye’de yerleşik
  hiçbir bisiklet üreticisinin YÜD’den bisiklet lastiği temin etmediğini
  ve yurt dışından daha yüksek fiyatlı ürünler getirdiklerini bildirmişlerdir. Bu bağlamda, BİSED üyeleri soruşturma konusu
  ürünlerde ad valorem olarak uygulanan dampinge karşı önlemlerin maktu olarak
  uygulanmaya devam etmesinin gerekliliğini Genel Müdürlüğe bildirmişlerdir.
  Benzer bir görüşü, düşük fiyatlı ithalatın önüne geçme amacıyla yerli üretici
  de dile getirmiştir. Her iki taraf da kamu dinleme toplantısı esnasında bu
  görüşlerini teyit etmişlerdir. Yerli üretim dalının
  ithalatı MADDE 24 – (1) Bisiklet lastiği kullanıcılarının iddiaları üzerine yerli üretici
  Anlaş firması nezdinde yapılan yerinde doğrulama esnasında firmanın ithal
  bisiklet lastiği satışları gözden geçirme dönemi için detaylı incelenmiştir.
  Eğilimin sağlıklı görülebilmesi amacıyla satış verileri 2011 yılı 100 kabul
  edilecek şekilde endekslenmiştir. (2) Buna göre, YÜD’ün bisiklet
  iç lastikleri için ithal mal satış adeti 2011
  yılında 100 iken, 2012 yılında 927’ye, 2013 yılında ise 1.057’ye
  yükselmiştir. YÜD’ün ithal iç lastik satışının tüm iç
  lastik satışları içindeki payı 2011 yılında 100 iken 2012 yılında 631’e, 2013
  yılında ise 638’e yükselmiştir. (3) Buna göre, YÜD’ün bisiklet
  dış lastikleri için ithal mal satış adeti 2011
  yılında 100 iken, 2012 yılında 1.925’e, 2013 yılında ise 1.932’ye
  yükselmiştir. YÜD’ün ithal dış lastik satışının tüm dış
  lastik satışları içindeki payı 2011 yılında 100 iken 2012 yılında 1.152’ye,
  2013 yılında ise 965’e yükselmiştir. (4) YÜD’ün ithal
  ürün satışları gözden geçirme döneminde iç lastikler için yaklaşık on katına,
  dış lastikler için yaklaşık yirmi katına çıkmıştır. ALTINCI BÖLÜM Değerlendirme ve Sonuç Karar MADDE 25 – (1) Soruşturma sonucunda, meri önlemin yürürlükten kaldırılması
  halinde dampingin ve zararın yeniden meydana
  gelmesinin muhtemel olduğu tespit edilmiştir. (2) Öte
  yandan, daha önce yürürlükte bulunan önlemlerde yer alan “8714.92.10.00.00 GTİP’de yer alan jantlara takılı olsun
  olmasın, ancak jantı hariç” ifadesinin uygulamasında Gümrük İdarelerinde
  yeknesaklık olmadığı gerekçesiyle Gümrük ve Ticaret Bakanlığından alınan
  resmî görüşe göre yürürlükte bulunan önlem tablosuna 8714.99.90.00.00 GTİP’i eklenerek madde tanımının
  “Diğerleri; aksam ve parçalar (yalnız 4011.50.00.00.00 GTİP’deyer alan dış lastikler veya
  4013.20.00.00.00 GTİP’inde yer alan iç lastikleri ihtiva eden
  bisiklet tekerlekleri, jantı hariç) şeklinde yapılmasının uygun olacağı
  değerlendirilmiştir. (3) Bu çerçevede, İthalatta
  Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulunun kararı ve Ekonomi Bakanının onayı ile
  soruşturma konusu ürün için uygulanmakta olan dampinge karşı önlemlerin aşağıda belirtilen
  şekilde uygulanmaya devam edilmesine karar verilmiştir. 
 Uygulama MADDE 26 – (1) Gümrük idareleri, Karar maddesinde gümrük tarife
  pozisyon numarası, tanımı ve menşe ülkesi belirtilen eşyanın, diğer mevzuat
  hükümleri saklı kalmak kaydıyla, serbest dolaşıma giriş rejimi kapsamındaki
  ithalatında, karşılarında gösterilen oranda dampinge karşı
  kesin önlemi tahsil ederler. Yürürlük MADDE 27 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 28 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür. 24 Temmuz 2015
  CUMA Resmî Gazete Sayı : 29424 |