| GÜNCEL: 25/07/2015 | 
| Ekonomi Bakanlığından: İTHALATTA HAKSIZ
  REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2015/34) BİRİNCİ BÖLÜM Genel Bilgi ve İşlemler Kapsam ve yasal dayanak MADDE 1 – (1) Bu Tebliğ; 14/6/1989 tarihli ve 3577
  sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999
  tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan
  İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve
  23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
  Hakkında Yönetmelikten (Yönetmelik) oluşan ithalatta haksız rekabetin
  önlenmesi hakkında mevzuat (mevzuat) hükümleri çerçevesinde yürütülen nihai
  gözden geçirme soruşturması (NGGS) sonuçlarını içermektedir. Mevcut önlem ve
  soruşturma MADDE 2 – (1) Çin Halk
  Cumhuriyeti (ÇHC) ve Tayland menşeli 4011.40, 4013.90.00.00.11 Gümrük Tarife
  Pozisyonları (GTP) altında kayıtlı “motosiklet iç ve dış lastikleri”ne yönelik açılan damping soruşturması
  neticesinde, 30/4/2003 tarihli ve 25094 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
  İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2003/7)
  uyarınca, %37 ila %100 arasında değişen oranlarda dampinge karşı önlem
  yürürlüğe konulmuştur. (2) Endonezya ve Malezya
  menşeli 4011.40, 4013.90.00.00.11 GTP’leri altında kayıtlı
  “motosiklet iç ve dışlastikleri”ne yönelik açılan damping soruşturması
  neticesinde, 1/8/2009 tarihli ve 27306 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
  İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2009/28)
  uyarınca, %0 ila %29 arasında değişen oranlarda dampinge karşı önlem
  yürürlüğe konulmuştur. (3) Yerli üretim dalı
  tarafından ÇHC ve Tayland menşeli söz konusu ürüne yönelik bir nihai gözden
  geçirme soruşturması açılması talebinde bulunulması üzerine, 26/4/2008 tarihli ve 26858
  sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine
  İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2008/15) ile başlatılan NGGS soruşturması
  neticesinde 5/8/2009 tarihli ve 27310 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
  İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (2009/30) ile ÇHC ve
  Tayland’a yönelik uygulanan dampinge karşı önlemlerin devamına karar
  verilmiştir. (4) Yönetmeliğin 35 inci
  maddesinin 2 nci fıkrası hükmünce, 22/1/2014 tarihli ve 28890
  sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine
  İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2014/5) vasıtasıyla mevcut önlemlerin yürürlükten
  kalkacağı ve ilgili ürünün yerli üreticilerinin mevzuatta öngörülen sürelerde
  yeterli delillerle desteklenmiş bir başvuru ile bir NGGS açılması talebinde
  bulunabilecekleri duyurulmuştur. (5) Yerli üretici Anlaş
  Anadolu Lastik Sanayi ve Ticaret A.Ş., İthalatta Haksız
  Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2014/5)’de öngörülen sürede
  ÇHC, Endonezya, Malezya ve Tayland menşeli önleme tâbi ürüne yönelik NGGS
  açılması için başvuruda bulunmuştur. Yapılan başvuru üzerine, 25/7/2014 tarihli ve 29071
  sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine
  İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2014/22) ile başlatılan NGGS, T.C. Ekonomi
  Bakanlığı (Bakanlık) İthalat Genel Müdürlüğü (Genel Müdürlük) tarafından
  yürütülerek tamamlanmıştır. (6) Söz konusu dampinge karşı önlemler NGGS
  süresince yürürlükte kalmaya devam etmiştir. Yerli üretim dalı ve
  başvurunun temsil niteliği MADDE 3 – (1) Başvuru
  aşamasında yapılan incelemede, Yönetmeliğin 20 nci ve 18 inci
  maddeleri çerçevesinde başvuru sahibi Anlaş Anadolu Lastik Sanayi ve Ticaret
  A.Ş. ve destekçi Billas Lastik ve Kauçuk
  San. Tic. A.Ş. dışında bilinen başka yerli üretici bulunmadığından söz konusu
  firmaların yerli üretim dalını (YÜD) temsil niteliğini haiz olduğu tespit
  edilmiş olup, soruşturma sırasında bu bulguyu değiştirecek bir bilgiye
  ulaşılmamıştır. İlgili tarafların
  bilgilendirilmesi, bilgilerin toplanması ve değerlendirilmesi MADDE 4 – (1) Soruşturma açılmasını
  müteakip, soruşturma konusu ürünün Bakanlık tarafından bilinen ÇHC,
  Endonezya, Malezya ve Tayland’daki üreticilerine/ihracatçılarına, Türkiye’de
  yerleşik ithalatçılarına ve ayrıca soruşturmaya konu ülkelerde yerleşik diğer
  üreticilere/ihracatçılara iletilebilmesini teminen, anılan ülkelerin Ankara’daki Büyükelçiliklerine soruşturmanın
  açılışına ilişkin bildirimde bulunulmuştur. (2) Bildirimde, soruşturma
  açılış Tebliğine, başvurunun gizli olmayan metnine ve soru formlarına nereden
  erişileceği hususunda bilgi verilmiştir. (3) Taraflara soru formunu
  yanıtlamaları için posta süresi dâhil 37 gün süre tanınmış olup tarafların
  süre uzatımı yönündeki makul talepleri karşılanmıştır. (4) YÜD soruşturma
  süresince Bakanlığımız ile işbirliği içinde olmuş ve gerektiğinde talep
  edilen ilave bilgileri temin etmiştir. (5) Kendilerine soru formu
  gönderilen 35 ithalatçı firmanın 16’sından cevap alınmıştır. (6) Türkiye’ye ÇHC,
  Endonezya, Malezya ve Tayland menşeli motosiklet iç ve dış lastiği ihracatı
  gerçekleştirdiği tespit edilen 31 firmaya soru formu gönderilmiş olup hiçbir
  firmadan cevap alınmamıştır. (7) Ayrıca, ilgili
  taraflardan alınan bilgi ve belgelerin gizli olmayan özetleri, talep eden
  bütün ilgili tarafların bilgisine sunulmak üzere hazır tutulmuştur. (8) Soruşturma sonucunda
  alınacak karara esas teşkil edecek bilgi, bulgu, tespit ve değerlendirmeleri
  içeren Nihai Bildirim soruşturma konusu ülkelerin resmi temsilciliklerine,
  yerli üretim dalına ve soruşturma kapsamında işbirliğinde bulunan
  ithalatçılara iletilmiş ve yapılan tespit ve değerlendirmelere ilişkin
  görüşlerini Bakanlık ile paylaşmaları istenmiştir. (9) Tarafların soruşturma
  boyunca ortaya koyduğu tüm bilgi, belge ve görüşler incelenmiş, mezkûr
  görüşlerden mevzuat kapsamında değerlendirilebilecek olanlara bu Tebliğin
  ilgili bölümlerinde cevap verilmiştir. Yerinde doğrulama
  soruşturması MADDE 5 – (1) Yönetmeliğin 21
  inci maddesi çerçevesinde başvuru sahibi yerli üretici Anlaş Anadolu Lastik
  Sanayi ve Ticaret A.Ş.’nin üretim ve idari
  tesislerinde yerinde doğrulama soruşturması gerçekleştirilmiştir. Gözden geçirme dönemi MADDE 6 – (1) Önlemin
  yürürlükten kalkması durumunda, dampingin ve zararın devamı veya yeniden
  meydana gelmesinin muhtemel olup olmadığının değerlendirilmesine esas teşkil
  etmek üzere 1/1/2011–31/12/2013
  arasındaki dönem gözden geçirme dönemi olarak belirlenmiştir. İKİNCİ BÖLÜM Önlem Konusu Ürün ve
  Benzer Ürün Önlem konusu ürün ve
  benzer ürün MADDE 7 – (1) Başvuru konusu
  ürün, 4011.40 ve 4013.90.00.00.11 GTP’lerinde yer alan “motosiklet
  iç ve dış lastikleri”dir. Motosiklet dış lastiği, sentetik
  kauçuk, doğal kauçuk, dolgu, yağ ve kimyasal karışımdan oluşan hamura sırt
  lastiği çekimi (extrusion), topuk teli imali, beze kauçuk kaplama ve eğik
  kesme ile yanak bezi hazırlama işlemleri ve müteakiben iç ve dış boyama ile
  pişirme uygulanarak; motosiklet iç lastiği ise, butil kauçuk,
  doğal kauçuk, dolgu, yağ ve kimyasal karışımdan oluşan hamura sırasıyla
  süzme, lastik çekim, boya, kesme, sübap çakma,
  ekleme uçların ek yersiz birleştirilmesi, pişim, şişirme, aksesuar takımı ve
  vakum işlemleri uygulanarak imal edilmektedir. (2) İthalatta Haksız
  Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2009/28) ve İthalatta Haksız
  Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (2009/30) ile sonuçlanan soruşturmalarda
  yerli üretici tarafından üretilen ürünler ile şikayet
  konusu ülkeler menşeli ürünler
  arasında fiziksel özellikler, ürün çeşitliliği ve kullanım alanları olarak
  “benzer ürün” tanımı açısından ayrım yaratan herhangi bir farklılık
  bulunmadığı tespit edilmiştir. Bu defa da ilgili başvuru kapsamında yapılan
  değerlendirmede, Yönetmeliğin 4 üncü maddesi çerçevesinde benzer ürüne
  yönelik tespiti değiştirecek herhangi bir bulguya rastlanmamıştır. (3) İlgili taraflarca YÜD’ün bazı ürün tiplerini
  üretmediği ifade edilmiştir. Yapılan incelemelerde şikayete konu ürünün üretilmediği
  iddia edilen ürün tiplerinin büyük çoğunluğunu ürettiği veya üretme
  kapasitesinin olduğu görülmüştür. Ayrıca YÜD’ün önleme konu ürünün
  tüm tiplerini üretmesi gibi bir zorunluluk da bulunmamaktadır. (4) Motosiklet iç ve dış
  lastiklerinin jant üzerinde takılı olarak ithal edilmesi suretiyle önlemlerin
  etkisinin azaltıldığına ilişkin görüşler alınmış olup, mevcut soruşturma
  kapsamında bu görüşler incelenmiş ve soruşturma konusu ürün kapsamına jant
  üzerine takılan motosiklet iç ve dış lastiklerinin de alınmasının uygun
  olacağı değerlendirilmiştir. Jant üzerinde takılı halde gelen motosiklet iç
  ve dış lastiğinin 8714.10.30.00.00 gümrük tarife istatistik pozisyonu altında
  sınıflandırıldığı tespit edilmiştir. Konuya ilişkin Gümrük ve Ticaret
  Bakanlığı Gümrükler Genel Müdürlüğü ile yazışmalar yapılarak, uygulamaya
  ilişkin Gümrük İdarelerinden resmi görüş alınmıştır. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Dampingin Devamı veya
  Yeniden Meydana Gelmesi İhtimali Genel açıklamalar MADDE 8 – (1) Yönetmeliğin 35
  inci maddesi çerçevesinde önlemlerin yürürlükten kalkması halinde dampingin
  devamı veya yeniden meydana
  gelmesi ihtimali incelenmiştir. Yönetmeliğin 41 inci maddesi çerçevesinde,
  soruşturma sırasında yeni damping marjı hesaplanmamış,
  esas soruşturmada hesaplanmış olan damping marjları gösterge olarak dikkate
  alınmıştır. Esas soruşturmada tespit
  edilen damping marjlarının
  büyüklüğü MADDE 9 – (1) Mevcut
  dampinge karşı önlemlerin hukuki ve idari altyapısını teşkil eden esas soruşturmalar
  neticesinde şikayet konusu ürün için damping marjları ÇHC
  menşeli motosiklet dış lastikleri için CIF bedelin %37,42’si, motosiklet iç
  lastikleri için CIF bedelin %127,45’i oranında; Endonezya menşeli motosiklet
  dış lastikleri için CIF bedelin %0’ı ila %29’u arasında, motosiklet iç
  lastikleri için CIF bedelin %19,88’i ila %29’u arasında firma bazında değişen
  oranlarda; Malezya menşeli motosiklet dış lastikleri için CIF bedelin
  %19,63’ü ila %29’u arasında, motosiklet iç lastikleri için CIF bedelin %29’u
  ila %39,64’ü arasında firma bazında değişen oranlarda; Tayland menşeli
  motosiklet dış lastikleri için CIF bedelin %68,17’si, motosiklet iç
  lastikleri için CIF bedelin %165,12’si oranında tespit edilmiştir. Mezkur
  soruşturmalar esnasında tespit edilen damping marjları bahse konu
  ülkelerin önlemin kalkması halinde muhtemel davranışını yansıtması bakımından
  önemli bir gösterge niteliği taşımaktadır. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Zararın Devamı veya
  Yeniden Meydana Gelmesi İhtimali Genel açıklamalar MADDE 10 – (1) Yönetmeliğin 35
  inci maddesi çerçevesinde, YÜD’ün ekonomik
  göstergeleri ile önlem konusu ürünün genel ithalatı ve fiyatlarının gelişimi,
  soruşturma konusu ülkelerden gerçekleştirilen ithalat, pazar payı, fiyat
  baskısı ve kırılması gözden geçirme dönemi için incelenmiştir. (2) Önlem konusu ürünün
  genel ithalatı ve önleme konu ülkelerden yapılan ithalatının incelenmesinde
  Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verileri kullanılmıştır. İthalat verileri
  incelenirken 2011-2013 dönemi dikkate alınmıştır. Genel ithalat MADDE 11 – (1) Motosiklet iç
  lastiği ürününün 2011-2013 döneminde tüm ülkelerden gerçekleşen ithalat
  rakamları incelendiğinde 2011’de 1.661.757 adet olan ithalatın, 2012 yılında
  939.167 adete gerilediği, 2013 yılında ise 1.277.214 adete
  yükseldiği görülmektedir. 2011 yılında 1,42 ABD Doları/adet olan birim
  fiyatın, 2012 yılında artarak 1,59 ABD Doları/adete yükseldiği, 2013
  yılında ise 1,53 ABD Doları/adete gerilediği görülmektedir. (2) Motosiklet dış lastiği
  ürününün 2011-2013 döneminde tüm ülkelerden gerçekleşen ithalat rakamları
  incelendiğinde 2011’de 888.441 adet olan ithalatın, 2012 yılında 557.300 adete gerilediği, 2013
  yılında ise 607.018 adete yükseldiği görülmektedir. 2011 yılında 9,87 ABD
  Doları/adet olan birim fiyatın, 2012 yılında artarak 12,13 ABD Doları/adete yükseldiği, 2013 yılında ise 11,65 ABD Doları/adete
  gerilediği görülmektedir. ÇHC’den ithalat MADDE 12 – (1) Önleme konu
  motosiklet iç lastiğinin ÇHC’den gerçekleştirilen
  ithalatı incelendiğinde, ithalatın 2011 yılında 236.110 adetten, 2012 yılında
  152.638 adete gerilediği, 2013 yılında ise 160.938 adete yükseldiği
  görülmektedir. ÇHC menşeli ithalatın toplam motosiklet iç lastiği ithalatı
  içindeki payının ise 2011 yılında %14,2 iken 2013 yılında %12,6’ya gerilediği
  görülmüştür. (2) Birim fiyata
  bakıldığında, 2011 yılında 1,79 ABD Doları/adet olan motosiklet iç lastiği
  birim fiyatının 2012 yılında artarak 2,20 ABD Doları/adet, 2013 yılında ise
  düşerek 1,86 ABD Doları/adet olduğu görülmektedir. (3) Önleme konu motosiklet
  dış lastiğinin ÇHC’den gerçekleştirilen
  ithalatı incelendiğinde, ithalatın 2011 yılında 401.597 adetten, 2012 yılında
  219.844 adete gerilediği, 2013 yılında ise az bir miktar artarak
  220.183 adete ulaştığı görülmektedir. ÇHC menşeli ithalatın toplam motosiklet
  iç lastiği ithalatı içindeki payının ise 2011 yılında %45,2 iken 2013 yılında
  %36,3’e gerilediği görülmüştür. (4) Birim fiyata
  bakıldığında, 2011 yılında 5,89 ABD Doları/adet olan motosiklet dış lastiği
  birim fiyatının 2012 yılında artarak 7,28 ABD Doları/adet, 2013 yılında ise
  düşerek 7,00 ABD Doları/adet olduğu görülmektedir. Endonezya’dan ithalat MADDE 13 – (1) Önleme konu
  motosiklet iç lastiğinin Endonezya’dan gerçekleştirilen ithalatı
  incelendiğinde, ithalatın 2011 yılında 153.580 adetten, 2012 yılında 56.280 adete gerilediği, 2013
  yılında ise 220.090 adete yükseldiği görülmektedir. Endonezya menşeli
  ithalatın toplam motosiklet iç lastiği ithalatı içindeki payının ise 2011
  yılında %9,2 iken 2013 yılında %17,2’ye yükseldiği görülmüştür. (2) Birim fiyata
  bakıldığında, 2011 yılında 1,11 ABD Doları/adet olan motosiklet iç lastiği
  birim fiyatının 2012 yılında artarak 1,22 ABD Doları/adet, 2013 yılında ise
  yine artarak 1,34 ABD Doları/adete ulaştığı
  görülmektedir. (3) Önleme konu motosiklet
  dış lastiğinin Endonezya’dan gerçekleştirilen ithalatı incelendiğinde,
  ithalatın 2011 yılında 140.763 adetten, 2012 yılında 48.030 adete gerilediği, 2013
  yılında ise bir miktar artarak 56.133 adete ulaştığı görülmektedir. Endonezya
  menşeli ithalatın toplam motosiklet iç lastiği ithalatı içindeki payının ise
  2011 yılında %15,8 iken 2013 yılında %9,2’ye gerilediği görülmüştür. (4) Birim fiyata
  bakıldığında, 2011 yılında 8,38 ABD Doları/adet olan motosiklet dış lastiği
  birim fiyatının 2012 yılında artarak 10,84 ABD Doları/adet, 2013 yılında ise
  düşerek 9,97 ABD Doları/adet olduğu görülmektedir. Malezya’dan ithalat MADDE 14 – (1) Önleme konu
  motosiklet iç lastiğinin 2011-2013 döneminde Malezya’dan gerçekleştirilen
  ithalatı bulunmamaktadır. (2) Önleme konu motosiklet
  dış lastiğinin 2011-2013 döneminde Malezya’dan gerçekleştirilen ithalatı 2012
  yılında sadece üç adettir. Tayland’dan ithalat MADDE 15 – (1) Önleme konu
  motosiklet iç lastiğinin 2011-2013 döneminde Tayland’dan gerçekleştirilen
  ithalatının sırasıyla 120, 240 ve 612 adet düzeyinde gerçekleştiği
  görülmektedir. Toplam ithalat içindeki payı ise önemsenmeyecek düzeydedir. (2) Önleme konu motosiklet
  dış lastiğinin Tayland’dan gerçekleştirilen ithalatı incelendiğinde,
  ithalatın 2011 yılında 4.909 adet, 2012 yılında 5.973 adet ve 2013 yılında
  3.024 adet düzeyinde gerçekleştiği görülmektedir. Tayland menşeli ithalatın
  toplam motosiklet iç lastiği ithalatı içindeki payının ise 2011 yılında %0,6
  iken 2013 yılında %0,5’e gerilediği görülmüştür. (3) Birim fiyata
  bakıldığında, 2011 yılında 21,48 ABD Doları/adet olan motosiklet dış lastiği
  birim fiyatının 2012 yılında azalarak 19,29 ABD Doları/adet, 2013 yılında ise
  artarak 42,00 ABD Doları/adet olduğu görülmektedir. İthalatın azlığı ve birim
  fiyatların dünya ortalamasının çok üstünde olması, söz konusu ithalatın
  kompozisyonunun genel eğilimi yansıtmadığı izlenimini doğurmaktadır. (4) İlgili taraflarca
  Tayland menşeli ithalatın çok düşük düzeyde gerçekleştiği ve zarara neden
  olmadığı ve bu nedenle Tayland menşeli ithalata yönelik önlemin yürürlükten
  kaldırılması gerektiği ifade edilmiştir. Ancak bu durum önlemin etkinliğini
  göstermektedir. Esas soruşturmada belirlenen damping marjları da dikkate
  alındığında Tayland menşeli ithalata yönelik damping önleminin kalkması
  halinde Tayland menşeli dampingli ithalatın tekrar artabileceği
  öngörülmektedir. Diğer ülkelerden yapılan
  ithalat MADDE 16 – (1) 2011-2013
  döneminde üçüncü ülkelerden yapılan motosiklet iç lastiği ithalat
  incelendiğinde, 2011 yılında 1.271.947 adet olan ithalat, 2012 yılında
  730.009 adete düşmekte, 2013 yılında ise 895.574 adet düzeyine
  çıkmaktadır. (2) 2011-2013 döneminde
  üçüncü ülkelerden yapılan motosiklet dış lastiği ithalat incelendiğinde, 2011
  yılında 341.172 adet olan ithalat, 2012 yılında 283.450 adete düşmekte, 2013
  yılında ise 327.678 adet düzeyine çıkmaktadır. (3) Diğer ülkeler menşeli
  motosiklet iç lastiği ithalatının toplam motosiklet ithalatı içindeki payının
  ise 2011 yılında %76,5 iken, 2013 yılında %70,1’e gerilediği görülmüştür. (4) Diğer ülkeler menşeli
  motosiklet iç lastiği ithalatının toplam motosiklet ithalatı içindeki payının
  ise 2011 yılında %76,5 iken, 2013 yılında %70,1’e gerilediği görülmüştür. (5) Motosiklet iç lastiği
  ithal birim fiyatına bakıldığında, 2011 yılında 1,39 ABD Doları/adet olan
  birim fiyatın 2012 yılında artarak 1,49 ABD Doları/adet, 2013 yılında ise bir
  miktar daha artarak 1,51 ABD Doları/adet olduğu görülmektedir. (6) Motosiklet dış lastiği
  ithal birim fiyatına bakıldığında, 2011 yılında 15,00 ABD Doları/adet olan
  birim fiyatın 2012 yılında artarak 15,96 ABD Doları/adet, 2013 yılında ise
  bir miktar düşerek 14,78 ABD Doları/adet olduğu görülmektedir. Yurt içi tüketim ve
  pazar payları MADDE 17 – (1) Türkiye toplam
  benzer mal tüketiminin hesaplanmasında yerli üretici Anlaş’tan ve destekçi yerli
  üretici Billas’tan temin edilen yurt
  içi satış miktarları ile genel ithalat miktarları adet bazında toplanarak
  ilgili yılda benzer mala ilişkin tüketim elde edilmiştir. (2) Bu veriler
  çerçevesinde, motosiklet iç lastiği Türkiye benzer mal tüketimi endeks değeri
  2011 yılı için 100 olarak alındığında 2012 yılında 78’e gerilemiş, 2013
  yılında ise 86’ya yükselmiştir. Yerli üretimin pazar payı endeksi ise 2011
  yılında 100, 2012 yılında 152 ve 2013 yılında 120 olarak gerçekleşmiştir. 3) ÇHC’nin motosiklet iç
  lastiği pazar payı endeksi 2011-2013 yıllarında sırasıyla 100, 83 ve 79;
  Endonezya’nın pazar payı endeksi sırasıyla 100, 37, 143 ve Tayland’ın pazar
  payı endeksi sırasıyla 100, 200 ve 510 olarak gerçekleşmiştir. Malezya’nın
  ilgili dönemde pazar payı bulunmamaktadır. (4) Bu veriler
  çerçevesinde, motosiklet dış lastiği Türkiye benzer mal tüketimi endeks
  değeri 2011 yılı için 100 olarak alındığında 2012 yılında 77’ye gerilemiş,
  2013 yılında ise 83’e yükselmiştir. Yerli üretimin pazar payı endeksi ise
  2011 yılında 100, 2012 yılında 130 ve 2013 yılında 129 olarak
  gerçekleşmiştir. (5) ÇHC’nin motosiklet dış
  lastiği pazar payı endeksi 2011-2013 yıllarında sırasıyla 100, 71 ve 66;
  Endonezya’nın pazar payı endeksi sırasıyla 100, 44, 48 ve Tayland’ın pazar
  payı endeksi sırasıyla 100, 157 ve 74 olarak gerçekleşmiştir. Malezya’nın
  ilgili dönemde pazar payı bulunmamaktadır. Fiyat kırılması MADDE 18 – (1) Fiyat
  kırılması, dampingli ithal ürünün
  Türkiye pazarına giriş fiyatlarının YÜD’ün fiyatlarının ne kadar altında kaldığını gösterir.
  Fiyat kırılması hesabında, şikayet konusu ülkelerden
  gerçekleştirilen ithalatın CIF bedeline gümrük vergisi ve %2 oranında
  gümrükleme masrafı eklenerek inceleme konusu ürünün Türkiye piyasasına giriş
  fiyatı bulunmuştur. Dampinge karşı önlemin söz konusu olmadığı bir ortamda şikayet konusu ülkeler
  menşeli ürünün Türkiye pazarına giriş fiyatının hangi düzeyde olacağına
  ilişkin değerlendirmeyi mümkün kılmak amacıyla anılan fiyata dampinge karşı
  önlem eklenmemiştir. Bu şekilde elde edilen fiyat YÜD’ün ağırlıklı ortalama
  yıllık yurt içi satış fiyatları ile mukayese edilerek şikayet konusu ülkelerin
  ihraç fiyatının YÜD’ün ağırlıklı iç satış
  fiyatlarını hangi oranda kırdığı tespit edilmiştir. (2) ÇHC menşeli motosiklet
  iç lastikleri için hesaplanan fiyat kırılması oranı 2011-2013 döneminde
  sırasıyla %28, %9 ve %23 düzeyinde hesaplanmıştır. Motosiklet dış
  lastiklerinde ise fiyat kırılması oranı 2011-2013 döneminde sırasıyla %55,
  %48 ve %52 düzeyinde hesaplanmıştır. (3) Endonezya menşeli
  motosiklet iç lastikleri için fiyat kırılması oranı 2011-2013 döneminde
  sırasıyla %57, %51 ve %46 düzeyinde hesaplanmıştır. Motosiklet dış
  lastiklerinde ise fiyat kırılması oranı 2011-2013 döneminde sırasıyla %35,
  %22 ve %31 düzeyinde hesaplanmıştır. (4) Malezya’dan motosiklet
  iç ve dış lastik ithalatı bulunmadığından fiyat kırılması hesaplaması
  yapılamamıştır. (5) Tayland menşeli
  motosiklet iç ve dış lastik ithalatının ise çok az miktarda gerçekleşmesi
  nedeniyle, mevcut ithalat ilgili ülke menşeli ithalatın genel eğilimini
  yansıtmadığından fiyat kırılması hesaplaması yapılamamıştır. Fiyat baskısı MADDE 19 – (1) Fiyat
  baskısı, dampingli ithalat
  fiyatlarının Türkiye piyasasında YÜD’ün olması gereken
  satış fiyatının yüzde olarak ne kadar altında kaldığını göstermektedir. (2) İncelenen dönemde ÇHC
  menşeli motosiklet iç lastiklerinin YÜD’ün birim fiyatları
  üzerinde yarattığı baskı düzeyi 2011 yılında %37 iken, 2012 yılında %24 ve
  2013 yılında %30 olarak gerçekleşmiştir. Yine, ÇHC menşeli motosiklet dış
  lastiklerinin YÜD’ün birim fiyatları
  üzerinde yarattığı baskı düzeyi 2011 yılında %61 iken, 2012 yılında %55 ve
  2013 yılında %53 olarak gerçekleşmiştir. (3) İncelenen dönemde
  Endonezya menşeli motosiklet iç lastiklerinin YÜD’ün birim fiyatları
  üzerinde yarattığı baskı düzeyi 2011 yılında %62 iken, 2012 yılında %59 ve
  2013 yılında %51 olarak gerçekleşmiştir. Yine, Endonezya menşeli motosiklet
  dış lastiklerinin YÜD’ün birim fiyatları
  üzerinde yarattığı baskı düzeyi 2011 yılında %45 iken, 2012 yılında %33 ve
  2013 yılında %33 olarak gerçekleşmiştir. (4) Malezya’dan motosiklet
  iç ve dış lastik ithalatı bulunmadığından fiyat baskısı hesaplaması
  yapılamamıştır. (5) Tayland menşeli
  motosiklet iç ve dış lastik ithalatının ise çok az miktarda gerçekleşmesi
  nedeniyle, mevcut ithalat ilgili ülke menşeli ithalatın genel eğilimini
  yansıtmadığından fiyat baskısı hesaplaması yapılamamıştır. Yerli üretim dalının
  ekonomik göstergeleri MADDE 20 – (1) YÜD’ün ekonomik
  göstergelerinin değerlendirilmesinde, şikayetçi yerli üretici Anlaş’ın2011-2013 dönemi verileri incelenmiştir. Eğilimin
  sağlıklı bir şekilde incelenmesi amacıyla, Türk Lirası bazındaki veriler için
  yıllık ortalama ÜFE kullanılarak enflasyondan arındırılmış reel değerler esas
  alınmak suretiyle endeksleme yapılmıştır. a) Üretim, kapasite ve
  kapasite kullanım oranı (KKO) 1) YÜD’ün motosiklet iç
  lastiklerinde 2011 yılında 100 olan üretim miktar endeksi, 2012 yılında 110,
  2013 yılında ise 99 olmuştur. Motosiklet dış lastiklerinde ise 2011 yılında
  100 olan üretim miktar endeksi, 2012 yılında 99, 2013 yılında ise 115
  olmuştur. 2) Zarar inceleme döneminde
  kapasitede bir değişiklik olmamıştır. KKO ise motosiklet iç lastiklerinde
  2011 yılında 100 iken, 2012 yılında artarak 110’a çıkmış, 2013 yılında ise
  azalarak 99 olarak gerçekleşmiştir. Motosiklet dış lastiklerinde KKO 2011
  yılında 100 iken, 2012 yılında azalarak 99’a gerilemiş, 2013 yılında ise
  artarak 115 olarak gerçekleşmiştir. b) Yurt içi satışlar ve
  ihracat 1) YÜD’ün motosiklet iç
  lastiğinde 2011 yılında 100 olan yurt içi satış miktar endeksi, 2012 yılında
  120’ye yükselmiş, 2013 yılında ise 99 düzeyine gerilemiştir. Aynı dönemde,
  endekslenmiş yurt içi satış değeri 2011 yılında 100 iken 2012 yılında 118’e
  yükselmiş, 2013 yılında ise 98’e gerilemiştir. 2) YÜD’ün motosiklet dış
  lastiğinde 2011 yılında 100 olan yurt içi satış miktar endeksi, 2012 ve 2013
  yıllarında 101’e yükselmiştir. Aynı dönemde, endekslenmiş yurt içi satış
  değeri 2011 yılında 100 iken 2012 yılında 109’a, 2013 yılında ise 116’ya yükselmiştir. 3) Dönem itibariyle YÜD’ün motosiklet iç
  lastiği yurt dışı satışları miktar bazında 2011 yılı 100 olmak üzere 2012
  yılında 94’e gerilemiş, 2013 yılında ise 179’a yükselmiştir. Motosiklet iç
  lastiği ihracatı değer bazında 2011 yılı 100 olmak üzere 2012 yılında 75’e
  gerilemiş, 2013 yılında ise 127’ye yükselmiştir. 4) Motosiklet dış lastiği
  yurt dışı satışları 2011 yılı 100 olmak üzere 2012 yılında 148’e, 2013
  yılında ise 436’ya yükselmiştir. Motosiklet iç lastiği ihracatının değer
  bazında gelişimi 2011 yılı 100 olmak üzere 2012 yılında 155’e, 2013 yılında
  ise 528’e yükselmiştir. c) Yurt içi satış fiyatları 1) YÜD’ün motosiklet iç
  lastikleri yurt içi birim satış fiyat endeksi baz yılda 100 iken 2012
  yılında 98’e gerilemiş, 2013 yılında ise 99 değerine ulaşmıştır. 2) YÜD’ün motosiklet dış
  lastikleri yurt içi birim satış fiyat endeksi baz yılda 100 iken 2012
  yılında 108’e, 2013 yılında ise 115’e yükselmiştir. ç) Pazar payı 1) Motosiklet iç lastiği
  yurt içi tüketimi 2011 yılında 100 iken, 2012 yılında 78’e gerilemiş, 2013
  yılında ise 86 düzeyine ulaşmıştır. Motosiklet dış lastiği yurt içi tüketimi
  2011 yılında 100 iken, 2012 yılında 77’ye gerilemiş, 2013 yılında ise 83
  düzeyine ulaşmıştır. 2) YÜD’ün motosiklet iç
  lastiği pazar payı endeks değerleri 2011-2013 döneminde 100, 152 ve 120
  düzeyindedir. Motosiklet dış lastiği pazar payı endeks değerleri 2011-2013
  döneminde 100, 130 ve 129 düzeyindedir. d) Stoklar 1) YÜD’ün motosiklet iç
  lastiği stok verileri incelendiğinde, miktar bazında 2011 yılı 100
  alındığında 2012 yılında 95’e gerileyen stok düzeyi endeksi, 2013 yılında 98
  seviyesine ulaşmıştır. YÜD’ün motosiklet dış
  lastiği stok verileri incelendiğinde, miktar bazında 2011 yılı 100
  alındığında 2012 ve 2013 yıllarında 107 seviyesine ulaşmıştır. 2) 2011-2013 döneminde stok
  çevrim hızları motosiklet iç lastiğinde sırasıyla 100, 128 ve 108; motosiklet
  dış lastiğinde ise 100, 97 ve 114 olarak gerçekleşmiştir. e) İstihdam 1) YÜD’ün motosiklet iç ve
  dış lastiğinde çalışan toplam direkt işçi sayısı endeksi 2011 yılı 100 olmak
  üzere 2012 yılında 97’ ye, 2013 yılında ise 88’e gerilemiştir. f) Ücretler 1) YÜD’ün motosiklet iç ve
  dış lastiği üretiminde çalışan işçilerinin aylık brüt ücret endeksi 2011 yılı
  100 olmak üzere 2012 yılında 98’e gerilemiş, 2013 yılında ise 126’ya
  yükselmiştir. g) Verimlilik 1) YÜD’ün motosiklet iç
  lastiği üretiminde çalışan işçi başına verimlilik endeksi 2011-2013
  yıllarında sırasıyla 100, 114 ve 113 olmuştur. Motosiklet dış lastiği
  üretiminde çalışan işçi başına verimlilik endeksi ise 2011-2013 yıllarında
  sırasıyla 100, 102 ve 131 olmuştur. ğ) Maliyetler ve kârlılık 1) YÜD’ün motosiklet iç
  lastiğinde ortalama birim ticari maliyet endeksi 2011 yılı 100 olmak üzere
  2012 yılında 103, 2013 yılında ise 95 olmuştur. Motosiklet dış lastiğinde
  ortalama birim ticari maliyet endeksi 2011 yılı 100 olmak üzere 2012 yılında
  108, 2013 yılında ise 100 olmuştur. 2) YÜD’ün motosiklet iç
  lastiğinde ticari maliyetleri ve ortalama yurt içi satış fiyatları dikkate
  alınarak hesaplanan yurt içi ürün birim kârlılık endeksi 2011 yılı -100 olmak
  üzere 2012 ve 2013 yıllarında 15 düzeyine yükselmiştir. Motosiklet dış
  lastiğinde yurt içi ürün birim kârlılık endeksi 2011 yılı -100 olmak üzere
  2012 yılında -94’e yükselmiş, 2013 yılında ise 117 düzeyine çıkmıştır. h) Nakit akışı 1) YÜD’ün motosiklet iç
  lastiği satışları ile yarattığı nakit akışı endeksi 2011 yılında -100 iken
  2012 yılında -373’e gerilemiş, 2013 yılında ise -83’e yükselmiştir.
  Motosiklet dış lastiği satışları ile yarattığı nakit akışı endeksi 2011
  yılında -100 iken 2012 yılında -112’ye gerilemiş, 2013 yılında ise 58’e
  yükselmiştir. ı) Büyüme 1) YÜD’ün bütün faaliyetleri
  ile ilgili olarak, aktif büyüklüğü reel olarak 2011 yılı 100 olmak üzere 2012
  yılında 100 iken, takip eden 2013 yılında 123 olarak gerçekleşmiştir. i) Sermaye ve yatırımları
  artırma yeteneği 1) YÜD’ün sermaye artırma
  yeteneğini görebilmek amacıyla YÜD’ün bütün
  faaliyetlerinde kullanılan özsermayesinin gelişimi
  incelenmiştir. Buna göre, 2011 yılında 100 olan özsermaye endeksi, 2012
  yılında 94, 2013 yılında ise 91’e gerilemiştir. j) Yatırımların seyri 1) YÜD’ün yapmış olduğu tevsi
  yatırımları 2011 yılı 100 olmak üzere 2012 yılında 175’e, 2013 yılında ise
  425’e yükselmiştir. k) Özsermaye kârlılığı oranı 1) Motosiklet iç lastiğinde YÜD’ün özsermaye kârlılığının 2011
  yılı -100 olarak alındığında, 2012 yılında -382, 2013 yılında ise -98
  düzeyinde gerçekleştiği görülmektedir. Motosiklet dış lastiğinde ise söz
  konusu oranın 2011 yılı -100 olarak alındığında, 2012 yılında  -120, 2013 yılında
  ise 56 düzeyinde gerçekleştiği görülmektedir. l) Yatırım hasılatı oranı 1) Motosiklet iç lastiğinde YÜD’ün yatırım hasılatı oranının 2011 yılı
  -100 olarak alındığında, 2012 yılında -358, 2013 yılında ise -72 düzeyinde
  gerçekleştiği görülmektedir. Motosiklet dış lastiğinde ise söz konusu oranın
  2011 yılı -100 olarak alındığında, 2012 yılında -112, 2013 yılında ise 41
  düzeyinde gerçekleştiği görülmektedir. Yerli üretim dalının
  ekonomik göstergelerinin değerlendirilmesi MADDE 21 – (1) Motosiklet iç
  lastiği ekonomik göstergelerinden üretim, yurt içi satış ve KKO
  göstergelerinde bozulma yaşanmıştır. Ancak aynı dönemde YÜD’ün pazar payında artış
  gözlemlenmiştir. Yani YÜD’ün üretim, yurt içi
  satış ve KKO göstergelerindeki bozulma pazarın daralmasından
  kaynaklanmaktadır. Aynı dönemde stoklarda azalma görülmüştür. İlgili dönemde YÜD’ün karlılığındaki
  yaşanan bozulma büyük oranda bu dönemde yapılan yatırımlar ve katlanılan
  finansman giderlerinden kaynaklanmaktadır. Ancak karlılıktaki bozulma, YÜD’ün ürün nakit akışı,
  kar/özsermaye oranı ve yatırım hasılatı oranı
  göstergelerini bozmuştur. (2) Motosiklet dış lastiği
  ekonomik göstergelerinden üretim, satışlar ve KKO göstergeleri söz konusu
  ürünün pazarında bir miktar daralma olmasına rağmen artış göstermiştir. YÜD
  ilgili dönemde pazar payını da önemli oranda artırmıştır. YÜD 2011 ve 2012 yıllarındaki
  zarardan 2013 yılında kâra geçmiştir. Karlılıkta yaşanan bu olumlu gelişme
  firmanın ürün nakit akışı, kar/özsermaye oranı ve yatırım hasılatı oranı
  göstergelerini iyileştirmiştir. BEŞİNCİ BÖLÜM Dampingin ve Zararın
  Devamı veya Yeniden Meydana Gelmesi İhtimalinin
  Değerlendirilmesi Genel açıklamalar MADDE 22 – (1) Yönetmeliğin 35
  inci maddesi hükümleri gereğince, önlemin sona ermesi halinde dampingin ve zararın devamı
  veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup olmadığı değerlendirilmektedir.
  Bu çerçevede, önleme tabi ülkelerdeki üretim, kapasite ve ihracat potansiyeli
  ile Türkiye pazarının önemi ve talebi etkileyen unsurlar incelenmiştir. Soruşturma konusu
  ülkelerdeki üretim, kapasite ve ihracat potansiyeli MADDE 23 – (1) ÇHC,
  Endonezya, Malezya ve Tayland’ın şikayet konusu üründeki
  üretim kapasitesi ve ihracat kabiliyeti, Uluslararası Ticaret Merkezi (International Trade Center) verileri kapsamında incelenmiştir. (2) Motosiklet iç
  lastiklerinde ÇHC dünyanın en büyük ihracatçısı konumundadır. ÇHC’nin 2011 yılında 70.957
  ton, 2012 yılında 87.977 ton ve 2013 yılında ise 86.938 ton ihracat
  gerçekleştirdiği görülmektedir. 2011-2013 yıllarında gerçekleştirilen
  ihracata değer bazında bakıldığında söz konusu ülkenin sırasıyla 189.220.000
  ABD Doları, 226.339.000 ABD Doları ve 227.537.000 ABD Doları ihracat yaptığı
  görülmektedir. Söz konusu ihracatın birim fiyatları ise 2011 yılında 2.667
  ABD Doları/ton, 2012 yılında 2.573 ABD Doları/ton ve 2013 yılında 2.617 ABD
  Doları/ton düzeyindedir. (3) Motosiklet dış
  lastiklerinde de ÇHC dünyanın en büyük ihracatçısı konumundadır. ÇHC’nin 2011 yılında 69.365
  ton, 2012 yılında 83.106 ton ve 2013 yılında ise 92.485 ton ihracat
  gerçekleştirdiği görülmektedir. 2011-2013 yıllarında gerçekleştirilen
  ihracata değer bazında bakıldığında söz konusu ülkenin sırasıyla 212.262.000
  ABD Doları, 263.218.000 ABD Doları ve 288.464.000 ABD Doları ihracat yaptığı
  görülmektedir. Söz konusu ihracatın birim fiyatları ise 2011 yılında 3.089
  ABD Doları/ton, 2012 yılında 3.167 ABD Doları/ton ve 2013 yılında 3.119 ABD
  Doları/ton düzeyindedir. (4) Motosiklet iç
  lastiklerinde Endonezya dünyanın en büyük 17. ihracatçısı konumundadır.
  Endonezya’nın 2011 yılında 663 ton, 2012 yılında 597 ton ve 2013 yılında ise
  578 ton ihracat gerçekleştirdiği görülmektedir. 2011-2013 yıllarında
  gerçekleştirilen ihracata değer bazında bakıldığında söz konusu ülkenin
  sırasıyla 2.517.000 ABD Doları, 2.468.000 ABD Doları ve 2.311.000 ABD Doları
  ihracat yaptığı görülmektedir. Söz konusu ihracatın birim fiyatları ise 2011
  yılında 3.796 ABD Doları/ton, 2012 yılında 4.134 ABD Doları/ton ve 2013
  yılında 3.998 ABD Doları/ton düzeyindedir. (5) Motosiklet dış
  lastiklerinde Endonezya dünyanın en büyük 11. ihracatçısı konumundadır.
  Endonezya’nın 2011 yılında 7.627 ton, 2012 yılında 8.861 ton ve 2013 yılında
  ise 8.494 ton ihracat gerçekleştirdiği görülmektedir. 2011-2013 yıllarında
  gerçekleştirilen ihracata değer bazında bakıldığında söz konusu ülkenin
  sırasıyla 26.755.000 ABD Doları, 30.874.000 ABD Doları ve 28.623.000 ABD
  Doları ihracat yaptığı görülmektedir. Söz konusu ihracatın birim fiyatları
  ise 2011 yılında 3.508 ABD Doları/ton, 2012 yılında 3.484 ABD Doları/ton ve
  2013 yılında 3.370 ABD Doları/ton düzeyindedir. (6) Motosiklet iç
  lastiklerinde Malezya dünyanın en büyük 20. ihracatçısı konumundadır.
  Malezya’nın 2011 yılında 1.119 ton, 2012 yılında 534 ton ve 2013 yılında ise
  387 ton ihracat gerçekleştirdiği görülmektedir. 2011-2013 yıllarında
  gerçekleştirilen ihracata değer bazında bakıldığında söz konusu ülkenin
  sırasıyla 5.069.000 ABD Doları, 2.534.000 ABD Doları ve 1.782.000 ABD Doları
  ihracat yaptığı görülmektedir. Söz konusu ihracatın birim fiyatları ise 2011
  yılında 4.530 ABD Doları/ton, 2012 yılında 4.745 ABD Doları/ton ve 2013
  yılında 4.605 ABD Doları/ton düzeyindedir. (7) Motosiklet dış
  lastiklerinde Malezya dünyanın en büyük 21. ihracatçısı konumundadır.
  Malezya’nın 2011 yılında 683 ton, 2012 yılında 753 ton ve 2013 yılında ise
  863 ton ihracat gerçekleştirdiği görülmektedir. 2011-2013 yıllarında
  gerçekleştirilen ihracata değer bazında bakıldığında söz konusu ülkenin
  sırasıyla 3.349.000 ABD Doları, 4.451.000 ABD Doları ve 5.827.000 ABD Doları
  ihracat yaptığı görülmektedir. Söz konusu ihracatın birim fiyatları ise 2011
  yılında 4.903 ABD Doları/ton, 2012 yılında 5.911 ABD Doları/ton ve 2013
  yılında 6.752 ABD Doları/ton düzeyindedir. (8) Motosiklet iç
  lastiklerinde Tayland dünyanın en büyük ikinci ihracatçısı konumundadır.
  Tayland’ın 2011 yılında 10.556 ton ve 2013 yılında ise 12.916 ton ihracat
  gerçekleştirdiği görülmektedir. Tayland için 2012 yılın miktar kısmında adet
  rakamı bulunmaktadır. 2011-2013 yıllarında gerçekleştirilen ihracata değer
  bazında bakıldığında söz konusu ülkenin sırasıyla 47.829.000 ABD Doları,
  53.446.000 ABD Doları ve 59.506.000 ABD Doları ihracat yaptığı görülmektedir.
  Söz konusu ihracatın birim fiyatları ise 2011 yılında 4.531 ABD Doları/ton ve
  2013 yılında 4.607 ABD Doları/ton düzeyindedir. 2012 miktarı adet olduğundan
  kg birim fiyatı hesaplanamamıştır. (9) Motosiklet dış
  lastiklerinde Tayland dünyanın en büyük 4. ihracatçısı konumundadır.
  Tayland’ın 2011 yılında 33.926 ton ve 2013 yılında ise 26.759 ton ihracat
  gerçekleştirdiği görülmektedir. Tayland için 2012 yılın miktar kısmında adet
  rakamı bulunmaktadır. 2011-2013 yıllarında gerçekleştirilen ihracata değer
  bazında bakıldığında söz konusu ülkenin sırasıyla 166.244.000 ABD Doları,
  172.771.000 ABD Doları ve 180.731.000 ABD Doları ihracat yaptığı
  görülmektedir. Söz konusu ihracatın birim fiyatları ise 2011 yılında 4.900
  ABD Doları/ton, ve 2013 yılında 6.754
  ABD Doları/ton düzeyindedir. 2012 miktarı adet olduğundan kg birim fiyatı
  hesaplanamamıştır. (10) Verilerden de
  görüleceği üzere şikayete konu ülkelerden ÇHC
  ve Tayland şikayete konu üründe önemli ihracatçı ülkeler arasında yer
  almaktadırlar. (11) Kauçuk lastiğin
  üretiminde kullanılan en önemli hammaddedir. FPT Securities JSC firması
  tarafından yayımlanan bir raporda dünyanın en büyük ilk 3 kauçuk üreticisi
  sırasıyla Tayland, Endonezya ve Malezya’dır. Ayrıca, ÇHC dünya kauçuk
  tüketiminin %33,5’ini gerçekleştirerek en büyük kauçuk tüketicisi konumunu
  elinde bulundurmaktadır. Şikayet konusu
  ülkelerin üçüncü ülkelere ihraç fiyatları MADDE 24 – (1) Avrupa
  Birliği Pazara Giriş Veri Tabanı’ndan (EU Market Access Database) şikayet konusu ülkelerin
  motosiklet iç ve dış lastiğinde AB-28’e ihracatına ilişkin veriler
  incelenmiştir. Avro bazındaki veriler ABD Dolarına dönüştürülürken TCMB
  Dolar/Avro çapraz kurları kullanılmıştır. (2) ÇHC’nin AB-28’e motosiklet
  iç lastiği ihracatı değer bazında 2011 yılında 9.568.000 ABD Doları, 2012
  yılında 13.656.000 ABD Doları ve 2013 yılında 20.669.000 ABD Doları düzeyinde
  gerçekleşmiştir. Söz konusu ihracatın birim fiyatı ise 2011 yılında 4,59 ABD
  Doları/kg, 2012 yılında 6,00 ABD Doları/kg ve 2013 yılında 8,20 ABD Doları/kg
  olmuştur. (3) ÇHC’nin AB-28’e motosiklet
  dış lastiği ihracatı değer bazında 2011 yılında 18.096.000 ABD Doları, 2012
  yılında 19.731.000 ABD Doları ve 2013 yılında 20.333.000 ABD Doları düzeyinde
  gerçekleşmiştir. Söz konusu ihracatın birim fiyatı ise 2011 yılında 3,09 ABD
  Doları/kg, 2012 yılında 3,15 ABD Doları/kg ve 2013 yılında 3,38 ABD Doları/kg
  olmuştur. (4) Endonezya’nın AB-28’e
  motosiklet iç lastiği ihracatı değer bazında 2011 yılında 4.435.000 ABD
  Doları, 2012 yılında 6.219.000 ABD Doları ve 2013 yılında 6.341.000 ABD
  Doları düzeyinde gerçekleşmiştir. Söz konusu ihracatın birim fiyatı ise 2011
  yılında 4,85 ABD Doları/kg, 2012 yılında 4,64 ABD Doları/kg ve 2013 yılında
  4,67 ABD Doları/kg olmuştur. (5) Endonezya’nın AB-28’e
  motosiklet dış lastiği ihracatı değer bazında 2011 yılında 696.000 ABD
  Doları, 2012 yılında 678.000 ABD Doları ve 2013 yılında 664.000 ABD Doları
  düzeyinde gerçekleşmiştir. Söz konusu ihracatın birim fiyatı ise 2011 yılında
  4,61 ABD Doları/kg, 2012 yılında 4,67 ABD Doları/kg ve 2013 yılında 4,49 ABD
  Doları/kg olmuştur. (6) Malezya’nın AB-28’e
  motosiklet iç lastiği ihracatı değer bazında 2011 yılında 330.000 ABD Doları,
  2012 yılında 927.000 ABD Doları ve 2013 yılında 836.000 ABD Doları düzeyinde
  gerçekleşmiştir. Söz konusu ihracatın birim fiyatı ise 2011 yılında 7,67 ABD
  Doları/kg, 2012 yılında 10,07 ABD Doları/kg ve 2013 yılında 9,83 ABD
  Doları/kg olmuştur. (7) Malezya’nın AB-28’e
  motosiklet dış lastiği ihracatı değer bazında 2011 yılında 64.000 ABD Doları,
  2012 yılında 168.000 ABD Doları ve 2013 yılında 66.000 ABD Doları düzeyinde
  gerçekleşmiştir. Söz konusu ihracatın birim fiyatı ise 2011 yılında 3,36 ABD
  Doları/kg, 2012 yılında 3,35 ABD Doları/kg ve 2013 yılında 3,87 ABD Doları/kg
  olmuştur. (8) Tayland’ın AB-28’e
  motosiklet iç lastiği ihracatı değer bazında 2011 yılında 38.073.000 ABD
  Doları, 2012 yılında 36.079.000 ABD Doları ve 2013 yılında 43.760.000 ABD
  Doları düzeyinde gerçekleşmiştir. Söz konusu ihracatın birim fiyatı ise 2011
  yılında 7,38 ABD Doları/kg, 2012 yılında 7,28 ABD Doları/kg ve 2013 yılında
  8,25 ABD Doları/kg olmuştur. (9) Tayland’ın AB-28’e
  motosiklet dış lastiği ihracatı değer bazında 2011 yılında 4.875.000 ABD
  Doları, 2012 yılında 3.894.000 ABD Doları ve 2013 yılında 3.670.000 ABD
  Doları düzeyinde gerçekleşmiştir. Söz konusu ihracatın birim fiyatı ise 2011
  yılında 4,95 ABD Doları/kg, 2012 yılında 4,70 ABD Doları/kg ve 2013 yılında
  4,74 ABD Doları/kg olmuştur. Üçüncü ülkelerce
  uygulanan ticaret politikası önlemleri MADDE 25 – (1) Brezilya;
  ÇHC ve Tayland menşeli motosiklet lastiklerine 18/12/2013 tarihinde sırasıyla
  2,21-7,40 ABD Doları/kg arasında değişen oranlar ile 5,72-6,18 ABD Doları/kg
  arasında değişen oranlarda dampinge karşı önlem uygulamaya koymuştur. Değerlendirme MADDE 26 – (1) ÇHC, Endonezya,
  Malezya ve Tayland gerek üretim gerekse de ihracat kabiliyeti bakımından
  şikâyet konusu ürün bağlamında küresel pazarda önemli ülkelerdir. Bahse konu
  ülkeler menşeli ihracatçıların Türkiye pazarını iyi tanıdıkları ve pazara
  erişim konusunda herhangi bir sorunla karşılaşmadıkları görülmektedir. (2) TÜİK istatistiklerine
  göre 2002 yılında 1.046.907 adet olan trafiğe kayıtlı motosiklet sayısı genel
  olarak motorlu kara taşıtlarındaki artışın (%119) çok üzerinde artış
  göstererek (%170) Ocak 2015 tarihi itibariyle 2.831.281adete ulaşmıştır.
  Görüldüğü üzere motosiklet kullanımı Türkiye’de giderek artmakta ve buna
  bağlı olarak motosiklet iç ve dış lastiğine olan talep artmaktadır. Bu durum
  Türkiye pazarının önleme konu ülkeler için önemli bir pazar olduğunu
  göstermektedir. (3) YÜD’ün motosiklet iç
  lastiğinde üretim, yurt içi satış, KKO gibi göstergelerinde bir miktar
  gerileme yaşansa da bu gerileme şikayet konusu ürün
  pazarındaki daralmadan daha azdır. Bu nedenle motosiklet iç lastiğinde YÜD
  pazar payını artırabilmiştir. Motosiklet iç lastiğinde zarar inceleme
  döneminin son yılında firma yurt içi satışlarında zarardan kar durumuna
  geçmiştir. Anılan dönemde YÜD’ün stoklarında da bir
  miktar azalma görülmektedir. (4) YÜD’ün motosiklet dış
  lastiğinde üretim, satışlar, KKO, yurt içi satışlardan ürün kârlılığı, ürün
  nakit akışı,özsermaye kârlılığı, yatırım hasılatı oranı ve verimlilik
  gibi ekonomik göstergelerinde iyileşme gösterdiği görülmektedir. (5) Zarar inceleme
  döneminde, YÜD’ün motosiklet iç ve
  dış lastiğine ilişkin ekonomik göstergelerinde genel olarak iyileşme yaşandığı,
  önlemin ortadan kalkması halinde dampingli ithalata yönelik
  bir talep kayması yaşanabileceği ve bu durumun YÜD’ün ekonomik
  göstergelerinde meydana gelen iyileşmeyi de ortadan kaldırabileceği
  değerlendirilmektedir. (6) Bunun yanı sıra
  önlemlerin kalkması halinde önlem konusu ülkelerin muhtemel davranışlarını
  yansıtması bakımından esas soruşturmada hesaplanan damping marjlarının önemli
  düzeyde olduğu, önleme konu üründe fiyatın ürün tercihinde en önemli unsurlardan
  olduğu, önlemlerin yürürlükte olduğu dönem boyunca fiyat odaklı pazara giriş
  stratejisinin önlem konusu ülkeler tarafından halen devam ettirildiği, söz
  konusu ülkelerin önleme konu üründe dünyanın sayılı ihracatçıları arasında
  yer aldığı ve Türkiye’ye yönlendirebileceği ciddi kapasitelerinin bulunduğu,
  önlemin kalkması halinde fiyata duyarlı söz konusu ürün ithalatının büyük miktarlarda
  ve kolaylıkla Türkiye pazarına yönlendirilebileceği değerlendirilmektedir. (7) Bu bağlamda
  yürürlükteki önlemlerin kalkması halinde dampingin ve zararın devamı
  veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğu değerlendirilmektedir. ALTINCI BÖLÜM Diğer Hususlar Zararın devamı veya
  yeniden meydana gelmesini etkileyebilecek diğer unsurlar MADDE 27 – (1) Yerli
  üretim dalında zararın devam etmesi veya yeniden meydana gelmesine yol
  açabileceği düşünülen diğer bilinen unsurlar incelenmiştir. Diğer unsurların etkisi MADDE 28 – (1) Yapılan
  inceleme neticesinde, önlem yürürlüğe girdikten sonra önleme konu ürünün
  kullanım alanı ve tüketici algılanmasının aynı kaldığı ve dolayısıyla tüketim
  eğiliminde bir değişiklik olmadığı; önleme konu ürün ile YÜD tarafından
  üretilen benzer ürünün üretim teknolojisinde bir değişim olmadığı, ayrıca,
  gözden geçirme döneminde önleme konu ürünün ithalatında ve ihracatında
  Türkiye’de ve önleme konu ülkelerde ticareti kısıtlayıcı bir gelişmenin
  gerçekleşmediği tespit edildiğinden, dampingli ithalatın devamı
  veya yeniden meydana gelmesi dışında diğer bilinen unsurlardan herhangi
  birinin YÜD’de zararın devam etmesi
  veya yeniden meydana gelmesi üzerinde önemli olumsuz etkiye neden olamayacağı
  belirlenmiştir. YEDİNCİ BÖLÜM Sonuç Karar MADDE 29 – (1) Soruşturma
  sonucunda, yürürlükteki önlemin ortadan kalkması durumunda dampingin ve zararın devam etmesinin
  veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğu tespit edildiğinden, ÇHC,
  Endonezya, Malezya ve Tayland menşeli “motosiklet iç ve dış lastikleri” için
  İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2009/28) ve
  İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (2009/30) ile yürürlüğe
  konulan önlemlerin, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulunun kararı
  ve Ekonomi Bakanının onayı ile aşağıda gösterilen şekilde uygulanmaya devam
  edilmesine karar verilmiştir.   
 Uygulama MADDE 30 – (1) Gümrük
  idareleri, 29 uncu maddede gümrük tarife pozisyon numarası, tanımı, menşe
  ülkesi belirtilen eşyanın, diğer mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla,
  ithalatında karşılarında gösterilen oranda dampinge
  karşı kesin önlemi tahsil
  ederler. Yürürlük MADDE 31 – (1) Bu Tebliğ
  yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 32 – (1) Bu Tebliğ
  hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür. 25 Temmuz 2015
  CUMARTESİ Resmî Gazete Sayı : 29425 |