| GÜNCEL: 15/05/2015 | 
| Ekonomi
  Bakanlığından: İTHALATTA HAKSIZ
  REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2015/18) Dayanak
  ve başvuru MADDE
  1 – (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı
  İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve
  99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız
  Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar (Karar) ve 30/10/1999 tarihli ve 23861
  sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
  Hakkında Yönetmelikten (Yönetmelik) oluşan ithalatta haksız rekabetin
  önlenmesi hakkında mevzuat hükümleri çerçevesinde yapılan damping soruşturması başvurusu ile bu
  başvuruya ilişkin olarak söz konusu mevzuat kapsamında yapılan
  değerlendirmenin sonuçlarını içermektedir. (2)
  Yerli üretici Korteks Mensucat San. ve Tic. A.Ş. adına Suni ve Sentetik  İplik Üreticileri Birliğince yapılan
  ve diğer yerli üreticiler SASA  Polyester
  Sanayi A.Ş., Sifaş
  Sentetik İplik Fabrikaları A.Ş. ve Polyester Tekstil Sanayi Araştırma ve
  Eğitim A.Ş. (Polyteks) tarafından da desteklenen
  başvuruda, Tayland ve Vietnam menşeli “poliester tekstüre iplikler”in Türkiye’ye
  dampingli fiyatlarla ihraç edildiği ve bu durumun yerli üretim dalında (YÜD)
  zarara neden olduğu iddiasıyla anılan ülkeler menşeli söz konusu ürün ithalatına
  karşı önlem alınması talep edilmektedir. Başvuru
  konusu ürün MADDE
  2 – (1) Başvuru konusu ürün, 5402.33 Gümrük Tarife Pozisyonu (GTP)
  altında sınıflandırılan “poliester tekstüre iplikler”dir. (2)
  Bahse konu GTP, bilgi amaçlı verilmiş olup, bağlayıcı mahiyette değildir. (3)
  Başvuru konusu ürünün Türk Gümrük Tarife Cetvelinde yer alan tarife
  pozisyonunda ve/veya eşya tanımında yapılacak değişiklikler bu Tebliğ
  hükümlerinin uygulanmasına halel getirmez. Başvurunun
  temsil niteliği MADDE
  3 – (1) Başvuru aşamasında sunulan delillerden,
  başvurunun Yönetmeliğin 20 nci maddesi
  çerçevesinde, YÜD’ü temsil niteliğini haiz olduğu
  anlaşılmıştır. Damping
  iddiası MADDE
  4 – (1)  Vietnam’ın
  piyasa ekonomisi uygulamayan bir ülke olarak değerlendirilmesi nedeniyle, normal
  değerin tespitinde Yönetmeliğin 7 nci maddesi
  hükümleri uygulanarak 2014 yılı için oluşturulmuş normal değer yöntemi
  kullanılmıştır. (2)
  Tayland’ın iç piyasa satışlarına ilişkin veri bulunamamıştır.  YÜD tarafından sunulan başvuru
  dosyasında, 2014 yılı için şikâyete konu ürünün üretiminde kullanılan
  hammaddelerin birim maliyetlerine direkt işçilik, yardımcı madde, dolaylı
  işçilik, yakıt, enerji, paketleme, amortisman gibi genel üretim giderlerine satış
  genel ve idari giderler ile finansman giderleri eklenmiş ve elde edilen bu
  fiyata makul bir kâr oranı ilave edilerek oluşturulmuş normal değer hesaplanmıştır.
  Söz konusu değer fabrika çıkış aşamasında kabul edilmiştir. (3)
  Şikâyet konusu ülkelerden, Türkiye’ye gerçekleştirilen satışların ihraç
  fiyatının belirlenmesinde, şikâyet konusu ürünün normal değerinin
  hesaplanmasında kullanılan döneme ilişkin Türkiye İstatistik Kurumu’nun
  (TÜİK) verilerinden elde edilen ağırlıklı ortalama ihraç fiyatı esas
  alınmıştır. Söz konusu fiyattan harici navlun ve sigorta ile dâhili navlun
  bedelleri düşürülerek fiyat fabrika çıkış aşamasına getirilmiştir. (4)
  Yukarıda açıklandığı şekilde tespit edilen normal değerler ile Türkiye’ye
  ihraç fiyatları mümkün olduğu ölçüde aynı ticari aşamada (fabrika çıkış
  aşaması) karşılaştırılmış olup Tayland ve Vietnam menşeli şikâyet konusu ürün
  için hesaplanan damping marjlarının ihmal edilebilir oranın
  üzerinde olduğu görülmüştür. Zarar
  ve nedensellik iddiası MADDE
  5 – (1) Yönetmeliğin 17 nci
  maddesi çerçevesinde yapılan inceleme sonucunda, 2012-2014 yılları arasındaki
  dönemde şikâyet konusu ürünün genel ithalatı içinde şikâyet konusu ülkelerden
  gerçekleştirilen ithalatın önemli bir paya sahip olduğu ve anılan dönemde
  artış gösterdiği tespit edilmiştir. (2) YÜD’ün kârlılık, sınai ve ticari maliyetler, finansman
  giderleri, nakit akışı gibi ekonomik göstergelerinde 2012-2014 yılları
  arasındaki dönemde bozulmalar yaşandığı görülmüştür. (3)
  Şikâyete konu ülkeler menşeli ithalatın YÜD’ün
  yurtiçi satış fiyatlarını 2012-2014 yılları arasındaki dönemde kırdığı ve
  baskı altında tuttuğu tespit edilmiştir. (4)
  Başvuru aşamasında sunulan deliller ve ithalata ilişkin resmî istatistikler
  esas alınarak yapılan tespitler ışığında, dampingli olduğu iddia edilen ithalatın YÜD’ün ekonomik göstergelerinde zarara yol açtığı
  değerlendirilmiştir. Karar
  ve işlemler MADDE
  6 – (1) Yapılan inceleme sonucunda; başvurunun yeterli
  bilgi, belge ve delilleri içerdiği anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti
  Değerlendirme Kurulunca, Tayland ve Vietnam menşeli söz konusu ürün için,
  Yönetmeliğin 20 nci maddesi çerçevesinde damping soruşturması açılmasına karar
  verilmiştir. (2)
  Soruşturma, Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğü (Genel Müdürlük)
  tarafından yürütülecektir.   Soru
  formları ve bilgilerin toplanması MADDE
  7 – (1) Soruşturma açılmasını müteakip, başvuruda
  belirtilen ve Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya konu ürünün
  ithalatçılarına, soruşturma konusu ülkede yerleşik bilinen
  üretici/ihracatçılarına ve şikâyet konusu ülkelerin Ankara’daki Büyükelçiliklerine
  soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulacaktır. (2)
  Bildirimde, soruşturma açılış Tebliğine, başvurunun gizli olmayan özetine ve
  soru formlarına nasıl erişileceği hususunda bilgi verilecektir. (3)
  Bakanlıkça tespit edilememesi nedeniyle bildirim gönderilemeyen veya
  kendilerine bildirim ulaşmayan diğer ilgili tarafların soru formuna Ekonomi
  Bakanlığına ait internet sayfasındaki ilgili bölümden erişmeleri mümkün bulunmaktadır. (4)
  Soruşturmaya ilişkin tüm yazılı ve sözlü iletişim Türkçe yapılacaktır. İlgili
  tarafların soru formuna ilişkin yanıtlarını ve bu yanıtlar dışında kalan tüm
  bilgi, belge, görüş ve taleplerini yazılı olarak Türkçe sunmaları
  gerekmektedir. (5)
  İlgili taraflar, soru formunda istenilen bilgiler haricinde, soruşturmayla
  ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge ve görüşlerini, destekleyici
  deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe 8 inci maddenin ikinci fıkrasında
  belirtilen süre içerisinde sunabilirler. (6)
  Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden, ancak birinci ve
  üçüncü fıkralar kapsamına girmeyen diğer ilgili taraflar (ürünü girdi olarak
  kullanan işletmeler, bunların meslek kuruluşları, tüketici dernekleri, üretim
  dalındaki işçi veya işveren sendikaları gibi) görüşlerini Genel Müdürlüğe 8
  inci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen süre içerisinde sunabilirler. (7)
  Sunumlarda ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri, elektronik
  posta adresi, telefon ve faks numaraları yazılı olarak belirtilir. (8)
  Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci maddesinin
  ikinci ve üçüncü fıkraları çerçevesinde gizlilik kaydıyla verilen her tür
  bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir özeti sunulur. Gizli olmayan özet,
  esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına olanak sağlayacak ayrıntıda
  olmalıdır. İlgili taraflar, istisnai hallerde bu bilgilerin özetlenemeyecek
  nitelikte olduklarını belirtebilirler. Bu gibi istisnai durumlarda,
  bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olmasının nedenlerinin belirtilmesi
  gerekir. Süreler MADDE
  8 – (1) 7 nci maddenin birinci
  fıkrasında belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için soru
  formunu cevaplandırma süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimin
  gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür. (2) 7 nci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen bildirimin
  gönderilmediği bütün ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini ve
  soru formuna ilişkin cevaplarını bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren
  başlayacak 37 günlük süre içerisinde sunabilirler. (3)
  Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden ancak 7 nci maddenin altıncı fıkrası kapsamına giren diğer ilgili
  taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden
  itibaren soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde soruşturma süreci
  içerisinde sunabilirler. İşbirliğine
  gelinmemesi MADDE
  9 – (1) Yönetmeliğin 26 ncı
  maddesi hükmü çerçevesinde, ilgili taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde
  ve istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve
  belgelere erişimi reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin anlaşılması
  veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde, söz konusu taraf
  işbirliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde soruşturma kapsamındaki geçici
  veya nihai belirlemeler, olumlu ya da olumsuz, mevcut verilere göre yapılabilir. (2)
  İlgili tarafların işbirliğine gelmemesi veya kısmen işbirliğine gelmesi
  halinde, bahse konu taraf için soruşturmanın sonucu işbirliğine gelinmesine
  nazaran daha az avantajlı olabilir. Geçici
  önlem alınması ve önlemlerin geriye dönük uygulanması MADDE
  10 – (1) Kararın ilgili maddeleri uyarınca, soruşturma
  süresince geçici önlem uygulanması kararlaştırılabilir ve kesin önlem geriye
  dönük olarak uygulanabilir. (2)
  Önlemlerin uygulanmasında başlamış işlem kavramı ve istisnası
  bulunmamaktadır. Yetkili
  merci ve adresi MADDE
  11 – (1) Soruşturmayla ilgili bilgi, belge ve görüşlerin
  aşağıda belirtilen yetkili mercie yazılı olarak iletilmesi gerekmektedir: T.C. Ekonomi Bakanlığı İthalat
  Genel Müdürlüğü Damping
  ve Sübvansiyon Araştırma Dairesi İnönü
  Bulvarı No: 36, Emek/ANKARA Faks: +90-312-204
  86 33 E-posta: dms241@ekonomi.gov.tr Soruşturmanın
  başlangıç tarihi MADDE
  12 – (1) Soruşturma, bu Tebliğin yayımı tarihinde başlamış
  kabul edilir. Yürürlük MADDE
  13 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE
  14 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür. 15
  Mayıs 2015 CUMA Resmî
  Gazete Sayı
  : 29356 |