| SON GÜNCELLEME: 22/08/2015 | ||||||||||||||||||||||
| Ekonomi Bakanlığından: İTHALATTA
  HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2015/5) BİRİNCİ BÖLÜM Genel Bilgi ve İşlemler Kapsam ve yasal dayanak MADDE 1 – (1) Bu Tebliğ; 14/6/1989 tarihli ve
  3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999
  tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan
  İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve
  23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
  Hakkında Yönetmelikten (Yönetmelik) oluşan İthalatta Haksız Rekabetin
  Önlenmesi Hakkında Mevzuat (mevzuat) hükümleri çerçevesinde yürütülen ara
  gözden geçirme soruşturması (AGGS) sonucunda alınan karara esas teşkil eden
  bilgi ve bulguları içermektedir. Mevcut önlem ve soruşturma MADDE 2 – (1) Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC) menşeli “cam
  elyafı takviye malzemeleri” için 31/12/2010 tarihli ve 27802 5 inci Mükerrer
  sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine
  İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2011/1) (2011/1 sayılı Tebliğ) uyarınca CIF
  bedelin %20,20’si ve %23,75’i arasında firma bazında değişen oranlarda dampinge
  karşı önlem yürürlüğe konulmuştur. (2) Söz konusu üründe tek üretici konumunda
  bulunan  yerli üretici Cam Elyaf Sanayii A.Ş. (Cam Elyaf
  A.Ş.) firması yerli üretim dalını (YÜD) temsilen, söz konusu dampinge karşı
  önlemin dampingli ithalatın yerli üretim dalı üzerinde oluşturduğu zararın
  ortadan kalkması için yeterli olmadığı iddiasıyla önlemin gözden geçirilmesi
  için bir AGGS açılması başvurusunda bulunmuştur. (3) Bu kapsamda 25/4/2014 tarihli ve 28982 sayılı
  Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
  Tebliğ (Tebliğ No: 2014/13) ile başlatılan zarara ilişkin AGGS, T.C. Ekonomi
  Bakanlığı (Bakanlık) İthalat Genel Müdürlüğü (Genel Müdürlük) tarafından
  yürütülerek tamamlanmıştır. Yerli üretim dalı ve başvurunun temsil niteliği MADDE 3 – (1) Başvuru sırasında yapılan incelemede,
  başvuru sahibi Cam Elyaf A.Ş. firmasının önleme konu üründe Türkiye toplam
  üretiminin tamamını oluşturduğunun tespit edilmesi nedeniyle Yönetmeliğin
  20 nci maddesi çerçevesinde YÜD’ü temsil niteliğini haiz
  olduğu tespit edilmiştir. İlgili tarafların bilgilendirilmesi, bilgilerin
  toplanması ve değerlendirilmesi MADDE 4 – (1) Soruşturma açılmasını müteakip, söz konusu
  ürünün Genel Müdürlükçe tespit edilen ithalatçılarına, ÇHC’de yerleşik
  bilinen üretici/ihracatçılara ve ayrıca anılan ülkede yerleşik diğer
  üretici/ihracatçılara iletilebilmesini sağlamak amacıyla ÇHC Ankara
  Büyükelçiliğine soruşturma açılışına ilişkin bildirim gönderilmiş ve
  soruşturma açılış tebliği, şikayetin gizli olmayan nüshası ve soru formlarına
  nereden erişileceği hususunda bilgi verilmiştir. (2) Taraflara soru formunu yanıtlamaları için posta
  süresi dâhil 37 gün süre tanınmış olup tarafların süre uzatımı yönündeki
  makul talepleri karşılanmıştır. (3) YÜD soruşturma süresince Bakanlık ile işbirliği
  içinde olmuş ve gerektiğinde talep edilen ilave bilgi ve belgeleri temin
  etmiştir. (4) Soruşturma döneminde ithalat gerçekleştirdiği
  tespit edilen ve kendisine soru formu gönderilen ithalatçı firmaların
  11’inden cevap alınmış; ayrıca soruşturmanın ilgili tarafı
  olarak Kompozit Sanayicileri Derneği’nden gelen cevap da değerlendirmeye
  alınmıştır. (5) Üretici/ihracatçı soru formuna
  ise, ÇHC’de yerleşik Jushi Group Jiujiang  Co.,
  Ltd., Jushi Group Co., Ltd., Jiangsu
  Changhai Composite Materials Holding Co., Ltd. firmaları
  cevap vermiştir. (6) Soruşturma sırasında ilgili taraflardan gelen
  dinleme toplantısı talepleri karşılanmıştır. Bu çerçevede, üretici/ihracatçı
  ve ithalatçı firmalar ile diğer ilgili tarafların katılımıyla bir kamu
  dinleme toplantısı düzenlenmiştir. Bu şekilde, tüm ilgili taraflara soruşturma
  ile ilgili konularda görüş ve iddialarını sözlü olarak da sunma fırsatı
  tanınmıştır. (7) Soruşturma sonucunda alınacak karara esas teşkil
  edecek nitelikteki bilgi ve bulguları içeren Nihai Bildirim Raporu ilgili
  tarafların bilgisine sunulmuştur. Nihai Bildirim Raporuna ilişkin olarak
  ilgili tarafların görüşleri alınmıştır. (8) Tarafların soruşturma boyunca ortaya koyduğu tüm
  bilgi, belge ve görüşler incelenmiş, mezkûr görüşlerden mevzuat kapsamında
  değerlendirilebilecek olanlara bu Tebliğin ilgili bölümlerinde cevap
  verilmiştir. Yerinde doğrulama soruşturması MADDE 5 – (1) Yönetmeliğin 21 inci maddesi çerçevesinde
  4-5 Eylül 2014 tarihlerinde yerli üretici Cam Elyaf A.Ş. firmasının
  Kocaeli’nde bulunan üretim tesisi ile idari merkezinde yerinde doğrulama
  soruşturması gerçekleştirilmiştir. Gözden geçirme dönemi MADDE 6 – (1) ÇHC için halen yürürlükte bulunan dampinge
  karşı önlemin yerli üretim dalının dampingli ithalat nedeniyle uğradığı
  zararın giderilmesi için yeterli olup olmadığının belirlenmesi amacıyla
  1/1/2011–31/12/2013 arasındaki dönem gözden geçirme dönemi olarak alınmıştır. İKİNCİ BÖLÜM Önlem Konusu Ürün ve Benzer Ürün Önlem konusu ürün ve benzer ürün MADDE 7 – (1) Soruşturma konusu ürün, 7019.11, 7019.12,
  7019.19, 7019.31, 7019.90.00.10.00, 7019.90.00.30.00 gümrük tarife pozisyonları
  (GTP) altında yer alan “cam elyafı takviye malzemeleri (cam elyafı)”dir. (2) 2011/1 sayılı Tebliğde yer alan 7019.90.91.00.00
  ve 7019.90.99.10.00 GTİP’ler 14/3/2012 tarih ve 28233 sayılı Resmî
  Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ
  (No: 2012/3) uyarınca sırasıyla 7019.90.00.10.00, 7019.90.00.30.00 olarak
  değiştirilmiştir. (3) Soruşturma konusu eşya ile ilgili açıklamalar
  ise genel içerikli olup uygulamaya esas olan GTP ve karşılığı eşya tanımıdır.
  Bununla beraber, soruşturma konusu eşyanın Türk Gümrük Tarife Cetvelinde yer
  alan tarife pozisyonunda ve/veya tanımında yapılacak değişiklikler,
  uygulamaya halel getirmemektedir. (4) Cam elyafı, silika, kolemanit, alüminyum oksit,
  soda, magnezyum oksit, bor gibi geleneksel cam üretim hammaddelerinden
  üretilmektedir. Cam elyafı temel olarak tek uçlu fitiller, çok uçlu fitiller,
  kırpılmış demetler ve kırpılmış demetlerden keçeler olmak üzere dört ürün
  grubuna ayrılabilir. Söz konusu ürünler CTP (Cam Elyaf Takviyeli Plastik)
  borularda, otomotiv, elektrik/elektronik, beyaz eşya ürünlerinin
  plastiklerinin ve yalıtım malzemelerinin üretiminde kullanılmaktadırlar. (5) Soruşturma süresince bazı ithalatçılar ve
  kullanıcılar, yerli üreticinin ürün kompozisyonunu çeşitlendiremediğini ve yurtiçinde
  ihtiyaçlarına cevap verecek kompozisyonda üretim yapmadığını ifade
  etmişlerdir. Bu kapsamda YÜD’ün ürünün  kimyasal dayanım gerektiren
  alanlarda kullanılan ECR tipi, AR camı, 15 teks keçeler,
  düşük teksli tek uçlu fitiller, bükümlü tekstüre iplikler gibi
  tiplerini üretemediğini belirtmişlerdir. Yürürlükteki mevzuat uyarınca yerli
  üretim dalının soruşturma konusu ürünün tüm tiplerini ve bu tipleri
  kullanıcıların taleplerine uygun kompozisyonda üretmek gibi bir zorunluluğu
  bulunmamaktadır. Yapılan incelemeler  neticesinde, yerli
  üretim dalının ürün kompozisyonun işbirliğine gelen ihracatçılara göre daha
  dar olduğu ancak yerli üretim dalının ürünün temel tiplerini içerdiğini,
  ürünün spesifik tipleri olan AR camı, 15 split teksten demetli
  keçeler ve ECR tipini üretmediği görülmüştür. YÜD,
  15 split teksten demetli keçelerin üretim yeterliliğinin
  bulunduğu ancak ekonomik olarak üretmeyi tercih etmediği, ECR ürünler
  için ise  kompozit ürünlerde kimyasal maddelerle temas
  eden kısmın polyester reçine olduğunu ve cam elyafın kimyasal dayanım
  gerektirmediğini, dolayısıyla E tipi cam elyafı ürününün kanalizasyon gibi
  belli bazı alanlar dışında ECR tipi cam elyafı ile ikame edilebileceğini
  ifade etmişlerdir. (6) Esas soruşturmada YÜD tarafından üretilen ürün
  ile soruşturma konusu ürün arasında ürünlerin fiziksel özellikleri, kullanım
  alanları, dağıtım kanalları, müşteriler ve hitap ettikleri pazarlar açısından
  bir fark olmadığı  ve bu çerçevede bahse konu ürünün
  ithal ürünle benzer ürün olduğu belirlenmiştir. Bu soruşturmada da söz konusu
  belirlemeleri değiştirecek herhangi bir bulguya rastlanmamıştır. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Zararın Devamı Genel açıklamalar MADDE 8 – (1) Yönetmeliğin 34 üncü maddesi hükmü
  gereğince, yürürlükte bulunan önlemin yerli üretim dalının dampingli ithalat
  nedeniyle uğradığı zararın ortadan kaldırılması için yeterli olup olmadığı
  değerlendirilmiştir. Bu çerçevede, ithalatın miktarı, fiyatlarının gelişimi,
  önleme konu ülke ve YÜD’ün pazar payı,  fiyat baskısı ve
  kırılmaları ile yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri incelenmiştir. (2) Önlem konusu ürünün genel ithalatı ve
  önleme konu  ülkeden yapılan ithalatının incelenmesinde
  Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verileri kullanılmıştır. Genel ithalat MADDE 9 – (1) Önlem konusu ürüne ilişkin GTP’lerin toplamından
  oluşan genel ithalat istatistiklerine bakıldığında, şikayet konusu
  ürünün 2011 yılında miktar bazında 36.927 ton olan toplam ithalatının 2012
  yılında 37.211 tona, 2013 yılında ise 41.028 tona yükseldiği görülmektedir. (2) Önlem konusu ürün ithalatı değer olarak
  incelendiğinde ise 2011 yılında 54 milyon ABD Doları seviyelerinde olan söz
  konusu ithalatın birim fiyatlardaki düşüş neticesinde 2012 yılında 45,4
  milyon ABD Doları, 2013 yılında ise 48,7 milyon ABD Doları seviyelerinde
  gerçekleştiği tespit edilmiştir. (3) Yukarıdaki veriler çerçevesinde ürün ithalatının
  ortalama birim fiyatları hesaplanmıştır. Buna göre ithalatın ortalama birim
  fiyatlarının azalan bir trend izlediği ve 2011, 2012 ve 2013 yılları için
  sırasıyla 1,47 ABD Doları/Kg, 1,22 ABD Doları/Kg ve 1,19 ABD
  Doları/Kg  olarak gerçekleştiği görülmektedir. Önlem konusu ülkeden ithalat MADDE 10 – (1) Önlem konusu
  ürünün ÇHC’den yapılan ithalatının yürürlükte olan damping önlemine
  rağmen 2011 yılında miktar bazında 23.273
  ton iken  2012 yılında 25.520 tona yükseldiği, 2013
  yılında ise 24.744 ton olarak gerçekleştiği görülmektedir. (2) ÇHC menşeli önlem konusu ürün ithalatının toplam
  ithalat içindeki payı incelendiğinde ise 2011 yılında % 63 olan ithalat payı
  oranının 2012 yılında % 69 oranında, 2013 yılında ise % 60 oranında
  gerçekleştiği görülmektedir. (3) ÇHC menşeli ithalatın birim fiyatlarına
  bakıldığında ise fiyatlarda azalma eğilimi görülmektedir. 2011 yılı ithalat
  birim fiyatının 1,11 ABD Doları/Kg, 2012 yılı birim fiyatının 0,99 ABD
  Doları/Kg ve 2013 yılı birim fiyatının 0,92 ABD Doları/Kg düzeyinde olduğu
  görülmektedir. Diğer ülkelerden ithalat MADDE 11 – (1) Önlem konusu ürünün diğer ülkelerden
  ithalatının dalgalı bir seyir izlediği; miktar bazında 2011 yılında 13.654
  ton olan ithalatın 2012 yılında 11.691 tona düştüğü; 2013 yılında ise
  16.284 tona  yükseldiğigörülmektedir. Önleme konu ülke ve YÜD’ün pazar payı MADDE 12 – (1) Önlem konusu ürünün yurtiçi tüketimi,
  2011-2013 dönemi için yerli üretim dalının yurt içi satış miktarları ile aynı
  dönem içinde gerçekleşen ithalat miktarlarının toplanması sonucunda
  bulunmuştur. (2) Bu çerçevede söz konusu ürünün yurtiçi
  tüketim endeksinin  2011 yılında 100 iken 2012 yılında
  110’a, 2013 yılında ise 119’a yükseldiği görülmüştür. Bu verilere göre önleme
  konu ÇHC menşeli ithalatın pazar payı endeksi sırasıyla
  100, 100  ve 89 olarak gerçekleşmiş; diğer ülkeler pazar
  payı endeksi ise sırasıyla 100,78,100 olarak gerçekleşmiştir. ÇHC’nin önleme
  rağmen önemli bir pazar kaybı yaşamadığı; 2013 yılındaki düşüşün de diğer
  ülkeler tarafından karşılandığı görülmektedir. (3)Yerli üretim dalının pazar payı ise söz konusu
  dönemde düşük fiyatlı ithalat baskısı altında karlılıktan feragat etmek pahasına
  izlenen düşük fiyat politikası çerçevesinde 2011 yılında endeks olarak
  100 iken  2012 yılında 110, 2013 yılında ise 109 olarak
  gerçekleşmiştir. Fiyat kırılması ve baskısı MADDE 13 – (1) Fiyat kırılması ve baskısı hesabında TÜİK
  verileri temel alınmıştır. Fiyat kırılması hesabında, önlem konusu ülkeden
  gerçekleştirilen ithalatın CIF bedeline %7 oranında gümrük vergisi ile %5
  oranında gümrükleme masrafı ve ortalama %22 oranında dampinge karşı
  önlem eklenerek inceleme konusu ürünün Türkiye piyasasına giriş fiyatı bulunmuştur.
  Dampinge karşı önlemin varlığında ÇHC menşeli ürünün Türkiye pazarına giriş
  fiyatının hangi düzeyde olacağı ve yerli üretim dalı üzerindeki etkisinin
  hangi yönde olacağına ilişkin değerlendirmeyi mümkün kılmak amacıyla anılan
  fiyata dampinge karşı önlem eklenmiştir. Bu şekilde elde edilen
  fiyat, YÜD’ün ağırlıklı ortalama yurtiçi birim satış fiyatı ile
  mukayese edilerek soruşturma konusu ülkenin ihraç
  fiyatının YÜD’ün ağırlıklı ortalama yurt içi satış birim fiyatını
  hangi oranda kırdığı tespit edilmiştir. (2) ÇHC menşeli inceleme konusu ürün ithalatının
  Türkiye piyasasına giriş fiyatlarının yerli üretim dalı iç piyasa satış
  fiyatlarını kg bazında kırdığı anlaşılmış; 2011-2013 arasında tüm yıllarda
  önlemin varlığına rağmen pozitif kırılmalar tespit edilmiştir. (3) Fiyat baskısı hesabında önlem konusu ülkeden
  gerçekleştirilen ithalatın CIF bedeline %7 oranında gümrük vergisi ile %5
  oranında gümrükleme masrafı ve ortalama %22 oranında dampinge karşı
  önlem eklenerek inceleme konusu ürünün Türkiye piyasasına giriş fiyatı
  bulunmuştur. Dampinge karşı önlemin varlığında ÇHC menşeli ürünün Türkiye
  pazarına giriş fiyatının hangi düzeyde olacağı ve yerli üretim dalı
  üzerindeki etkisinin hangi yönde olacağına ilişkin değerlendirmeyi mümkün
  kılmak amacıyla anılan fiyata dampinge karşı önlem eklenmiştir. Bu
  şekilde elde edilen fiyat, yerli üretim dalının ticari maliyetine %6 oranında
  makul kar eklenerek hesaplanan satış fiyatı ile mukayese edilerek önlem
  konusu ülkenin ihraç fiyatının yerli üretim dalının iç satış fiyatlarını
  hangi oranda baskıladığı tespit edilmiştir. Bu çerçevede 2011-2013 yıllarında
  önlemin varlığına rağmen önemli oranda fiyat baskısı tespit edilmiştir. (4) Bu çerçevede yapılan değerlendirmede
  yürürlükteki dampinge karşı önleme rağmen fiyat baskısı ve kırılmalarının
  önemli boyutta olduğu görülmüştür. Bu durum yerli üretim dalının ÇHC menşeli
  ithalatta uygulanan önlemin zararı telafi etmeye yeterli olmadığı yönündeki
  iddialarını destekler niteliktedir. Yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri MADDE 14 – (1) Yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri
  başvuru konusu ürünün tek yerli üreticisi olan Cam
  Elyaf Sanayii A.Ş.’nin 2011-2013 dönemine ilişkin verilerinin
  esas alınması suretiyle incelenmiştir. Hesaplamalar yapılırken YÜD’ün ürettiği
  dört ana ürün grubunun verilerinin toplanması suretiyle bulunan toplam üretim
  ve toplam satış verileri esas alınmıştır. Öte yandan, eğilimin sağlıklı bir
  şekilde incelenmesi amacıyla Türk Lirası bazındaki veriler için yıllık
  ortalama Üretici Fiyat Endeksi (ÜFE) kullanılarak enflasyondan arındırılmış
  reel değerler kullanılmıştır. a) Üretim, Kapasite ve Kapasite Kullanım Oranı (KKO) 1) YÜD’ün önlem konusu ürün için 2011
  yılında 100 olan üretim miktar endeksi, 2012 yılında 110’a yükselmiş, 2013
  yılında ise 101 olarak gerçekleşmiştir. Aynı dönemde yerli üretim dalının
  üretim kapasitesi sabit kaldığından kapasite kullanım oranı endeksi de benzer
  şekilde sırasıyla 100, 110 ve 101 olarak gerçekleşmiştir. 2) Kamu dinleme toplantısında ve alınan yazılı
  görüşlerde önlem konusu ürünün bazı ithalatçıları ve kullanıcıları yerli
  üreticinin önlem sonrası dönemde yeterli yatırımı yapmadığı, teknolojisinin
  geri ve kapasitesinin yetersiz olması dolayısıyla maliyetlerini düşüremediği
  yönünde iddialarda bulunmuşlardır. Yerli üreticiden alınan yanıtlardan
  anlaşıldığı ve yapılan yerinde doğrulama sırasında da görüldüğü üzere yerli
  üretim dalı robotik otomasyon, yüksek teknolojili yakma prosesi gibi
  yeni yatırımlar yapmış ancak dampingli ithalatın fiyat seviyesi ve talebin
  yetersizliği dolayısıyla kapasitesinin belli bir kısmını
  kullanamamıştır.  Bu kapsamda önlem sonrası faaliyete başlayan ve
  2013 yılında çalışır vaziyette olan ikinci fırında fırça (bushing) sayısı
  düşürülmüş olup hali hazırda 1,5 fırın olarak üretime devam edilmekte ve durumun
  böyle devam etmesi halinde tek fırına düşülmesi planlandığı ifade edilmiştir. 3) Nihai Bildirim
  sonrasında bazı  ithalatçı ve kullanıcı
  firmalardan  yerli üreticinin yaptığı teknoloji yatırımlarının yeterli
  olmadığı, robotik otomasyonların üretimin küçük bir kısmı ile ilgili olduğu
  ve üretimin yapıldığı fırınların ömrünün bittiği ve yenilemelerinin
  yapılamadığı yönünde görüşler alınmıştır. Bu kapsamda yerli üreticiden alınan
  bilgiler doğrultusunda söz konusu fırınlarda farklı ve ileri teknolojilerin
  kullanıldığı ve yapılan yatırımlar neticesinde robotik otomasyon süreçlerinin
  farklı alanlarda kullanımı olduğu  ve ikinci fırının
  belli bir bakım süreciyle tam kapasite çalışabilir konuma getirilebileceği
  ifade edilmiştir. Yapılan yatırımların ve tek fırına düşme riskinin  halihazırda
  dampingli ithalattan  kaynaklanan zarar ortamında değerlendirilmesi
  gerektiği belirtilmiştir. b) Yurtiçi Satışlar 1) YÜD’ün önlem konusu ürün için 2011
  yılında 100 olarak kabul edilen yurtiçi satış miktarı endeksi 2012 yılında
  121’e, 2013 yılında ise 130’a yükselmiştir. Aynı dönemde yurtiçi
  satış hasılası endeksi ise sırasıyla 100, 106, 115 olarak
  gerçekleşmiştir. c) Yurtiçi Fiyatlar 1) YÜD’ün inceleme konusu üründe ağırlıklı
  ortalama yurtiçi satış fiyatı 2011 yılında 100 kabul edilmiştir. Söz konusu
  fiyat 2012 yılında 87’ye, 2013 yılında ise 89’a gerilemiştir. Yerli üretim
  dalının yürürlükteki önleme rağmen düşük fiyatlı ithalatla rekabet edebilmek
  için yurt içi satışlarını birim fiyatını düşürmek pahasına arttırdığı
  görülmektedir. ç) İhracat 1) YÜD’ün önlem konusu üründeki ihracat
  miktar endeksi 2011 yılında 100 iken 2012 yılında 110 ve 2013 yılında 91
  olarak gerçekleşmiştir. d) Pazar Payı 1) YÜD’ün önlem konusu üründeki pazar payı
  endeksi 2011 yılında 100 iken 2012 yılında 110 ve 2013 yılında 109 olmuştur.
  YÜD damping önlemine rağmen düşük fiyatlı ithalatla rekabet
  edebilmek ve pazar payını koruyabilmek için zarar etmek pahasına birim
  fiyatını düşürmüştür. e) Maliyetler 1) YÜD’ün önlem konusu ürün için 2011
  yılında reel olarak 100 kabul edilen birim ticari maliyeti 2012 yılında 85’e
  ve 2013 yılında 86’ya gerilemiştir. f) Karlılık 1) YÜD’ün önlem konusu  ürünün yurtiçi
  satışlarından elde ettiği birim karlılık 2011 yılında -100 olarak kabul edildiğinde
  2012 yılında -49 ve 2013 yılında -27 olarak gerçekleşmiştir. g) Stoklar 1) YÜD’ün önlem konusu üründe 2011 yılında
  100 olan stok miktar endeksi 2012 yılında 104’e çıkmış 2013 yılında ise 92’ye
  gerilemiştir. ğ) İstihdam 1) YÜD’ün 2011 yılında 100 olarak kabul
  edilen önlem konusu ürünün üretiminde çalışan direkt işçi sayısı 2012 yılında
  97’ye, 2013 yılında ise 89’a düşmüştür. h) Ücretler 1) Yerli üretim dalında çalışan işçilerin aylık
  ücretleri 2011 yılında 100 olarak gerçekleşirken 2012 yılında bu oran 108’e
  2013 yılında ise 114’e yükselmiştir. ı) Verimlilik 1) Üretimde çalışan işçi başına üretim miktarını
  gösteren verimlilik endeksi 2011 yılında 100 iken 2012 ve 2013 yıllarında ise
  113 olarak gerçekleşmiştir. i) Nakit Akışı 1) YÜD’ün inceleme konusu ürünün üretim ve
  satışı ile sağladığı reel nakit akışı (Kar+Amortisman) 2011 yılında -100 iken
  2012 yılında -162, 2013 yılında ise -20 olarak gerçekleşmiştir. j) Büyüme 1) YÜD’ün bütün faaliyetlerini kapsayan
  aktif büyüklüğü 2011 yılında 100 iken 2012 yılında 84’e 2013 yılında ise
  72’ye düşmüştür. k) Sermaye Artışı 1) YÜD’ün 2011 yılında 100 olarak kabul
  edilen özsermayesi 2012 yılında 91’e, 2013 yılında ise 86’ya düşmüştür. l) Yatırımlar 1) YÜD’ün bütün faaliyetlerine ilişkin
  yenileme yatırımları 2011 yılında 100 iken 2012 yılında 143’e yükselmiş, 2013
  yılında ise 58’e düşmüştür. m) Yatırımların Geri Dönüş Oranı 1) YÜD’ün bütün faaliyetlerine ilişkin
  yatırım hasılatı (Kar/Özkaynak) oranı 2011 yılında 100 iken 2012
  yılında -105, 2013 yılında ise -23 olarak gerçekleşmiştir. Ekonomik göstergelerin değerlendirilmesi MADDE 15 – (1) Yukarıdaki veriler
  ışığında dampinge karşı önlemin varlığında yerli üretim dalının
  yurt içi satışlarının arttığı ancak üretim rakamının, stoklarının ve kapasite
  kullanım oranının sabit kaldığı, ürün istihdamında ise azalma yaşandığı görülmüştür. (2) Diğer taraftan YÜD önleme rağmen artan fiyat
  kırılması ve baskısı altında pazar payından feragat etmemek için fiyatlama
  politikasını maliyetleriyle uyumlu bir şekilde belirleyememektedir. Bunun
  neticesinde, ürün maliyeti altında satış yapılmasına bağlı olarak da yerli
  üretim dalının söz konusu ürünler için incelenen dönem boyunca zarar ettiği
  ve nakit akışı ve yatırımların geri dönüşünün de dalgalı ancak negatif olduğu
  anlaşılmaktadır. (3) Önlemin varlığının da etkisiyle YÜD’ün,
  tevsi yatırımlarının bulunduğu ve önlem sonrasında kapasite artırımına
  gittiği görülmüştür. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Zararın Devamının Değerlendirilmesi Genel açıklamalar MADDE 16 – (1) Yönetmeliğin 34 üncü maddesi hükümleri
  gereğince, mevcut önlemin, yerli üretim dalınındampingli ithalat
  nedeniyle uğradığı zararı ortadan kaldırmak için yeterli olup olmadığı
  incelenmiştir.  Bu kapsamda, taraflarca ortaya konulan ve elde
  edilen diğer veriler çerçevesinde; önleme konu ülkenin üretim kapasitesi,
  ihracat kabiliyeti ve fiyatları ve esas soruşturmada tespit
  edilen damping marjları ve uygulanan dampinge karşı önlemler ile dampingli
  ithalatın hacmi ve fiyatları incelenmiştir. Önleme konu ülkenin üretim
  kapasitesi,  ihracat kabiliyeti ve fiyatları MADDE 17 – (1) ÇHC’nin önlem konusu üründe
  gerçekleştirdiği ihracata bakıldığında 2010 yılında 962 bin ton olan
  ihracatının 2011 yılında 869 bin ton, 2012 yılında 817 bin ton, 2013 yılında
  ise 823 bin ton seviyelerinde gerçekleştiği görülmektedir. Bu
  durum ÇHC’nin hali hazırda önemli bir ihracat potansiyeli ve
  kapasitesi bulunduğunu göstermektedir. ÇHC’nin ülkemize ihracatı
  2010 yılında 34 bin ton seviyesinde iken yürürlükte olan önlem sonrasında
  2011-2013 yılları arasında sırasıyla 31 bin ton, 28 bin ton ve 27 bin ton
  olarak gerçekleştiği ve ithalatta önemli bir gerileme yaşanmadığı değerlendirilmektedir.
  (Kaynak: Uluslararası Ticaret Merkezi) (2) ÇHC’nin dünyaya ihracatında birim
  fiyatlara bakıldığında ise 2010 yılında 1,33 ABD Doları/kg olan birim fiyatın
  2011’de 1,43 ABD Doları/kg olduğu 2012’de 1,45 ABD Doları/kg, 2013’te ise
  1,46 ABD Doları/kg olarak gerçekleştiği görülmüştür. ÇHC’nin ülkemize
  yaptığı ihracatta ise 2010 yılında 1,14 ABD Doları/kg olan birim fiyatın
  2011’de 1,19 ABD Doları/kg olduğu 2012’de 1,04 ABD Doları/kg, 2013’te ise 1,07
  ABD Doları/kg olarak gerçekleştiği ve ülkemize yapılan ihracatta birim
  fiyatların daha düşük seviyelerde gerçekleştiği ve önlem sonrasında da
  fiyatlarda önemli düşüşler yaşandığı görülmüştür. (Kaynak: Uluslararası
  Ticaret Merkezi) Diğer ülkelerce uygulanan
  önlemler     MADDE 18 – (1) Avrupa Birliği ve Hindistan’ın ÇHC menşeli
  soruşturma konusu ürüne benzer ürün gruplarında değişen
  oranlarda dampinge ve sübvansiyona karşı önlemleri bulunduğu
  görülmüştür. Esas soruşturmada tespit
  edilen damping marjları ve uygulanan dampinge karşı önlem MADDE 19 – (1) 2011/1 sayılı Tebliğ
  uyarınca ÇHC’de yerleşik işbirliğinde bulunan ihracatçı/üretici
  firmalar için CIF bedelin yüzdesi olarak
  hesaplanan damping marjları CIF bedelin yüzdesi
  olarak Chongqing Polycomp International Corporation (CPIC) firması
  için %24,5
  oranında, Jushi Group Company Limited firması için
  %53,6 oranında, Taishan Fiberglass Incorporation firması için %42,7
  oranında belirlenmiştir. (2) Bununla beraber İthalatta Haksız Rekabetin
  Önlenmesi Hakkında Mevzuat çerçevesinde, ÇHC menşeli önlem konusu ürün için
  hesaplanan damping marjlarından daha düşük oranda, CIF bedelin
  yüzdesi olarak CPIC firması için %20,20 ve diğer firmalar için %23,75’i
  oranlarında dampinge karşı önlem yürürlüğe konulmuştur. (3) Nihai Bildirim sonrasında bazı ithalatçı
  firmalardan Avrupa Birliğinin ilgili ürünlere yönelik soruşturmaları sonucunda
  alınan önlemlerin dikkate alınması ve bu yönde önlem belirlenmesi talep
  edilmiştir. Ancak bilindiği üzere bu soruşturma bir zarar AGG soruşturması
  olup damping marjı belirlemesi yapılmamaktadır. Diğer yandan başka
  ülkelerce hesaplanan marjlar ve uygulanan önlemlere yönelik
  talepler mevzuat kapsamında herhangi bir değerlendirmeye tabi tutulmamaktadır. Dampingli ithalatın hacmi ve fiyat etkisi MADDE 20 – (1) Önlem konusu ürünün ÇHC menşeli
  ithalatının esas soruşturma dönemi olan 2009 yılında 19.453 tondan dampinge karşı
  önlemin varlığına rağmen 2014 yılında 24,744 tona arttığı birim fiyatın ise
  2009 yılında 1,12 ABD Doları/kg seviyesinden 0,92 ABD Doları/kg seviyesine
  düştüğü görülmüştür. (2) Nihai Bildirim sonrasında bazı kullanıcı ve
  ithalatçı firmalar tarafından soruşturma sonucunda önlem oranında bir artış
  olması halinde ürünü girdi olarak kullanan sektörlerde olumsuz etkisi olacağı
  ve ihracat pazarlarında rekabet gücünü zayıflatacağı yönünde görüşler
  alınmıştır. Bilindiği üzere mevzuat kapsamında halihazırda uygulanan önlemin
  yerli üretim dalının zararının telafisine yeterli olmadığı görülmüş olup söz
  konusu ithalatın dahilde işleme rejimi kapsamında yapılanları
  dampinge karşı önleme tabi olmamaktadır. BEŞİNCİ BÖLÜM Değerlendirme ve Sonuç Değerlendirme MADDE 21 – (1) Esas soruşturma sonucunda yürürlüğe giren
  önlem sonrasında ÇHC menşeli cam elyafı ithalatında önemli bir azalma
  yaşanmamış; fiyatlar dünya fiyatlarının oldukça altında gerçekleşmiştir.
  Ayrıca ÇHC’ninithal birim fiyatlarının azalma eğiliminde olduğu
  görülmektedir. (2) Önlem sonrasında ÇHC menşeli cam elyafı
  ithalatının seviyesini ve pazar payını koruduğu görülmekte;YÜD’ ün ise
  önleme rağmen yüksek seviyelerde olan fiyat kırılma ve baskısı altında
  üretiminin sabit kaldığı ve hali hazırda bazı fırınlarının kapandığı
  anlaşılmaktadır. YÜD’ün pazar payından feragat etmemek için maliyet
  altında satış yaptığı ve soruşturma konusu ürün için zararın devam ettiği
  görülmektedir. (3) Yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri, ÇHC
  menşeli ithalatın önlem sonrası dönemdeki gelişimi ile fiyat kırılması ve
  baskısı oranlarının önlem sonrası dönemdeki seyri incelendiğinde ÇHC menşeli
  cam elyaf  takviyemalzemeleri ithalatında uygulanmakta olan
  mevcut dampinge karşı önlem düzeyinin yeterli olmadığı anlaşılmaktadır. Karar MADDE 22 – (1) Esas soruşturmada tespit
  edilen damping marjlarından daha düşük seviyede uygulanan yürürlükteki
  önlemin, yerli üretim dalının dampingli ithalat nedeniyle uğradığı zararın
  ortadan kaldırılması için yeterli olmadığı tespit edilmiştir. Bu nedenle
  2011/1 sayılı Tebliğin 25 inci maddesinde
  yer alan  önlemin İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme
  Kurulunun kararı ve Ekonomi Bakanının onayı ile aşağıda belirtilen şekilde
  değiştirilerek uygulanmaya devam edilmesine karar verilmiştir.   
                                                                                                                                                                                
   Uygulama MADDE 23 – (1) Gümrük idareleri, Karar maddesinde gümrük
  tarife istatistik pozisyonu numarası, tanımı, menşe ülkesi ve üreticileri
  belirtilen eşyanın, diğer mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla,
  ithalatında karşılarında gösterilen oranda dampinge karşı kesin
  önlemi tahsil ederler. Yürürlük MADDE 24 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe
  girer. Yürütme MADDE 25 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı
  yürütür. 17 Nisan 2015
  CUMA Resmî Gazete Sayı : 29329 |