GÜNCEL: 26/12/2014 |
Ekonomi Bakanlığından: İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO:
2014/40) Yasal
dayanak ve başvuru MADDE
1 – (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999
tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalatta Haksız
RekabetinÖnlenmesi Hakkında Karar (Karar) ve 30/10/1999 tarihli ve 23861
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmelikten
(Yönetmelik) oluşan ithalatta haksız rekabetin önlenmesi hakkında mevzuat hükümleri çerçevesinde yapılan damping soruşturması başvurusu
ile bu başvuruya ilişkin olarak söz konusu mevzuat kapsamında yapılan
değerlendirmenin sonuçlarını içermektedir. (2) Dora
Otomotiv Cam San. ve Tic. A.Ş. ve Olimpia Oto
Camları San. ve
Tic. A.Ş. tarafından yapılan ve Uğurlu Oto Cam San. ve
Tic. A.Ş. tarafından da desteklenen başvuruda, Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC) ve İsrail menşeli“temperlenmiş veya lamine edilmiş emniyet camları”nın Türkiye’ye
dampingli fiyatlarla ihraç edildiği
ve bu durumun yerli üretim
dalında (YÜD) zarara neden olduğu iddiasıyla anılan ülkeler menşeli söz konusu ürün ithalatına karşı önlem alınması talep edilmektedir. Başvuru
konusu ürün MADDE
2 – (1) Başvuru konusu ürün,
70.07 Gümrük Tarife Pozisyonu (GTP) altında sınıflandırılan“temperlenmiş veya lamine edilmiş emniyet camları”dır. (2)
Bahse konu GTP, bilgi amaçlı verilmiş olup, bağlayıcı mahiyette değildir. (3)
Başvuru konusu ürünün Türk
Gümrük Tarife Cetvelinde yer alan tarife pozisyonunda ve/veya eşya tanımında
yapılacak değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin
uygulanmasına halel getirmez. Başvurunun
temsil niteliği MADDE
3 – (1) Başvuru aşamasında sunulan delillerden,
başvurunun Yönetmeliğin 20 nci maddesiçerçevesinde, YÜD’ü temsil niteliğini haiz olduğu
anlaşılmıştır. Damping
iddiası MADDE
4 – (1) ÇHC için normal
değer hesaplamasında, oluşturulmuş normal
değer yöntemine başvurulmuştur. ÇHC
için oluşturulmuş normal değer, şikâyet sahibi YÜD’ün fiili üretim maliyeti, satış, genel, idari
giderleri ile finansman giderleri esas alınarak YÜD’ün ticari maliyetine
makul kar marjı eklenerek
elde edilmiştir. (2) İsrail için normal değer
hesaplamasında ise, üçüncü ülkeye ihraç fiyatı yöntemi esas alınmıştır. Bu bağlamda
İsrail için normal değer, İsrail’in
söz konusu üründe AB-28’e
yaptığı ihracatın hesaplanan
FOB ihraç fiyatı tespit edilerek belirlenmiştir. (3) Şikâyet konusu ülkelerden, Türkiye’ye
gerçekleştirilen satışların ihraç fiyatının
belirlenmesinde, şikâyet konusu ürünün normal değerinin
hesaplanmasında kullanılan döneme ilişkin Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK)
verilerinden elde edilen ağırlıklı ortalama
ihraç fiyatı esas alınmıştır. (4)
Yukarıda açıklandığı şekilde
tespit edilen normal değerler ile Türkiye’ye ihraç fiyatları mümkün olduğu ölçüde aynı ticari aşamada (fabrika çıkış aşaması) karşılaştırılmış olup ÇHC ve İsrail menşeli şikayet konusu ürün için hesaplanan damping marjlarının ihmal edilebilir oranın üzerinde olduğu görülmüştür. Zarar
ve nedensellik iddiası MADDE
5 – (1) 2011-2013 arasındaki yıllar ile 2014 yılının ilk üç aylık
dönemi dikkate alındığında, şikâyet
konusu ürünün genel ithalatı içinde ÇHC’den gerçekleştirilen ithalatın
payının en yüksek olduğu; İsrail’in
payının ise yıllar itibariyle sürekli olarak arttığı tespit edilmiştir. (2)
YÜD’ün üretim, yurt içi satış,
verimlilik, kapasite kullanım oranı, ürün
nakit akışı ve yurt içi
satışlardan kârlılık gibi temel ekonomik göstergelerinde 2011-2013 arasındaki
yıllar ile 2014 yılının ilk üç ayını kapsayan dönemde bozulmalar
yaşandığı görülmüştür. (3) Şikâyete konu ülkeler menşeli ithalatın YÜD’ün
fiyatlarını 2011-2013
arasındaki yıllar ile 2014 yılının ilküç aylık
döneminde ciddi oranlarda kırdığı ve
baskı altında tuttuğu tespit edilmiştir. (4)
Başvuru aşamasında sunulan deliller ve ithalata ilişkin resmî istatistikler esas alınarak yapılan
tespitler ışığında, dampingli olduğu iddia edilen
ithalatın YÜD’ün ekonomik göstergelerinde zarara yol açtığı değerlendirilmiştir. Karar
ve işlemler MADDE
6 – (1) Yapılan inceleme sonucunda; başvurunun yeterli bilgi, belge ve
delilleri içerdiği anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme
Kurulunca, ÇHC ve İsrail menşeli söz konusu ürün için, Yönetmeliğin 20 nci maddesi çerçevesinde damping
soruşturması açılmasına karar
verilmiştir. (2)
Soruşturma, Ekonomi Bakanlığı İthalat
Genel Müdürlüğü (Genel
Müdürlük) tarafından yürütülecektir. Soru
formları ve bilgilerin
toplanması MADDE
7 – (1) Soruşturma açılmasını müteakip, başvuruda belirtilen ve
Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya konu ürünün
ithalatçılarına, soruşturma konusu ülkelerde
yerleşik bilinen üretici/ihracatçılarına, şikâyet konusu ülkelerin Ankara’daki Büyükelçiliklerine
soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulacaktır. (2)
Bildirimde, soruşturma açılış Tebliğine,
başvurunun gizli olmayan özetine
ve soru formlarına nasıl erişileceği hususunda bilgi verilecektir. (3)
Bakanlıkça tespit edilememesi nedeniyle bildirim gönderilemeyen veya
kendilerine bildirim ulaşmayan diğer ilgili tarafların soru formuna Ekonomi
Bakanlığına ait “Ticaret
Politikası Savunma Araçları” internet sayfasındaki
(www.tpsa.gov.tr) ilgili bölümden erişmeleri mümkün bulunmaktadır. (4) İlgili taraflar, soru formunda
istenilen bilgiler haricinde, soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer
bilgi, belge ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel
Müdürlüğe yazılı olarak 8 inci
maddenin ikinci fıkrasında belirtilen süre içerisinde sunabilirler. (5)
Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden, ancak birinci ve üçüncü fıkralar kapsamına girmeyen diğer ilgili
taraflar (ürünü girdi olarak
kullanan işletmeler, bunların meslek kuruluşları, tüketici dernekleri,üretim
dalındaki işçi veya işveren sendikaları gibi)
görüşlerini Genel Müdürlüğe yazılı olarak
8 inci maddenin üçüncüfıkrasında
belirtilen süre içerisinde sunabilirler. (6) İlgili taraflarca soru formuna
verilen cevaplar, soruşturmayla ilgili olarak sunulan diğer bilgi, belge ve
görüşler ile destekleyici deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak sunulur. Yazılı sunumlarda ilgili tarafların isim ve
unvanı, adres bilgileri, elektronik posta adresi, telefon ve faks numaraları belirtilir. (7)
Soruşturma süresince, Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci fıkrası çerçevesinde gizlilik kaydıyla
verilen her tür bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir özeti sunulur. Gizli olmayan özet, esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına olanak
sağlayacak ayrıntıda olmalıdır. İlgili
taraflar, istisnai hallerde bu bilgilerin özetlenemeyecek
nitelikte olduklarını belirtebilirler.
Bu gibi istisnai durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek
nitelikte olmasının nedenlerinin belirtilmesi gerekir. Süreler MADDE
8 – (1) 7 nci maddenin birinci fıkrasında belirtilen
bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için soru formunu cevaplandırma
süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimin gönderildiği tarihten
itibaren posta süresi dâhil 37 gündür. (2) 7
nci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen bildirimin
gönderilmediği bütün ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini ve
soru formuna ilişkin cevaplarını bu
Tebliğin yayımı tarihinden
itibaren başlayacak 37 günlük süre içerisinde sunabilirler. (3)
Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden ancak 7 nci
maddenin beşinci fıkrası kapsamına
giren diğer ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini bu Tebliğin
yayımı tarihinden itibaren
soruşturmanın akışınıetkilemeyecek şekilde
soruşturma süreci içerisinde sunabilirler. İşbirliğine
gelinmemesi MADDE
9 – (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi
hükmü çerçevesinde, ilgili
taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde ve istenilen biçimde gerekli
bilgi ve belgeleri sağlamaması ya
da bu bilgi ve belgelere erişimi reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin anlaşılması veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde, söz konusu
taraf işbirliğine gelmemiş sayılır.
Bu gibi hallerde soruşturma kapsamındaki geçici veya nihai belirlemeler,
olumlu ya da olumsuz, mevcut verilere göre yapılabilir. (2) İlgili tarafların işbirliğine
gelmemesi veya kısmen işbirliğine gelmesi halinde, bahse konu taraf için
soruşturmanın sonucu işbirliğine gelinmesine nazaran daha az avantajlı olabilir. Geçici önlem alınması ve önlemlerin
geriye dönük uygulanması MADDE
10 – (1) Kararın ilgili maddeleri uyarınca, soruşturma süresince geçici önlem uygulanmasıkararlaştırılabilir
ve kesin önlem geriye dönük
olarak uygulanabilir. (2) Önlemlerin uygulanmasında başlamış işlem kavramı ve istisnası bulunmamaktadır. Yetkili
merci ve adresi MADDE
11 – (1) Soruşturmayla ilgili bilgi, belge ve görüşlerin
aşağıda belirtilen yetkili mercie yazılı olarak
iletilmesi gerekmektedir: T.C.
Ekonomi Bakanlığı İthalat
Genel Müdürlüğü Damping
ve Sübvansiyon Araştırma Dairesi İnönü Bulvarı No: 36, Emek/ANKARA Tel:
+90-312-204 77 18 Faks:
+90-312-204 86 33 E-posta: dms239@ekonomi.gov.tr Soruşturmanın
başlangıç tarihi MADDE
12 – (1) Soruşturma, bu Tebliğin yayımı tarihinde
başlamış kabul edilir. Yürürlük MADDE
13 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 14 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Ekonomi Bakanı yürütür. 26 Aralık
2014 CUMA Resmî Gazete Sayı : 29217 |