Ekonomi Bakanlığından:
İTHALATTA HAKSIZ
REKABETİN ÖNLENMESİNEİLİŞKİN TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2012/6)
BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Bilgi ve İşlemler
Mevcut önlem ve
soruşturma
MADDE 1 – (1) 26/7/2006 tarihli ve
26240 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesine İlişkin 2006/20 sayılı Tebliğ (2006/20 sayılı Tebliğ) ile Çin
Halk Cumhuriyeti (ÇHC) menşeli 8415.10.90.00.00 gümrük tarife istatistik
pozisyonu (GTİP) altına kayıtlı “yalnız duvar tipi split klimalar”,
8415.90.00.90.11 GTİP altına kayıtlı “yalnız duvar tipi split klimaların dış üniteleri (değişken soğutucu
debili split klima sistemleri dış
ünitesi hariç)” ile 8415.90.00.90.12 GTİP altına kayıtlı “yalnız
duvar tipi split klimaların iç üniteleri”nin ithalinde CIF bedelin %25’i oranında
dampinge karşı önlem yürürlüğe konulmuştur.
(2) Mevcut önlem,
yürütülen önlemlerin etkisiz kılınması soruşturmaları ile İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2009/6 sayılı Tebliğ ile Malezya’ya, 2011/3
sayılı Tebliğ ile ise Endonezya, Filipinler, Pakistan ve Vietnam’a teşmil
edilmiştir.
(3) ÇHC menşeli bahse
konu klimalar ile iç ve dış ünitelerine yönelik mer’i
önlemin yürürlük süresinin bitiminden önce, 24/12/2010 tarihli ve 27795
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine
İlişkin 2010/30 sayılı Tebliğ ile yerli üretim dalının önleme konu ürün ve
ülke kapsamında bir nihai gözden geçirme soruşturması açılması talebinde
bulunabileceği ilan edilmiştir.
(4) Yerli üretim dalını
temsilen, Arçelik-LG Klima San. ve Tic. A.Ş. (Arçelik-LG), Türk Demir Döküm Fabrikaları A.Ş. (Demirdöküm) ile Vestel Beyaz
Eşya San. ve Tic. A.Ş. (Vestel) bir nihai gözden
geçirme soruşturması açılması için Bakanlığımıza başvuruda bulunmuşlardır.
2/6/2011 tarihli ve 27952 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2011/10 sayılı Tebliğ ile açılan nihai
gözden geçirme soruşturması T.C. Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğü
(Genel Müdürlük) tarafından yürütülerek tamamlanmıştır.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ; 3577
sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999
tarihli ve 99/13482 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmelik (Yönetmelik)
çerçevesinde yürütülen nihai gözden geçirme soruşturmasının sonuçlarını
içermektedir.
Yerli üretim dalının
temsil niteliği
MADDE 3 – (1) İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğin 20 nci maddesi
uyarınca, şikayetin yerli üretim dalı adına yapıldığı ve bu bağlamda
şikayetçi üreticilerin yerli üretim dalını temsil ettiği anlaşılmıştır.
İlgili tarafların
bilgilendirilmesi ve bilgilerin değerlendirilmesi
MADDE 4 – (1) Soruşturma
açılmasını müteakip, söz konusu ürünün yerli üreticilerine, Bakanlıkça
tespit edilen ithalatçılarına, ÇHC’de yerleşik
ürünün bilinen ihracatçılarına ve diğer bütün ihracatçıların da
bilgilendirilmesi için ÇHC Ankara Büyükelçiliğine ilgili soru formları,
başvurunun gizli olmayan özeti ve soruşturma açılış Tebliğine ulaşmalarını
temin etmek için soruşturma açılışına ilişkin bildirimde bulunulmuştur.
(2) Tarafların soru
formunu yanıtlamaları için posta süresi dahil 37 gün süre tanınmıştır.
Tarafların süre uzatımı yönündeki makul talepleri karşılanmıştır.
(3) Yerli üretim dalı,
soruşturma süresi boyunca Bakanlığımız ile işbirliği içinde olmuş ve
gerektiğinde talep edilen ilave bilgileri temin etmiştir.
(4) İthalatçı soru
formunu doldurmaları için kendilerine soruşturma açılışına ilişkin
bildirimde bulunulan 30 ithalatçı firmanın 16’sından yanıt alınmıştır.
(5) ÇHC’de yerleşik üretici/ihracatçı firmalardan Gree Electric Appliances, Inc. of Zhuhai (Gree) ile GD Midea Air-Conditioning Equipment Co., Ltd (Midea) firmaları
soru formlarına cevap vermişlerdir.
(6) Soruşturmaya ilişkin
tespit ve bilgileri içeren “Nihai Bildirim Raporu” ilgili tarafların
bilgisine sunulmuştur. Nihai Bildirim Raporu’na ilişkin ÇHC’de yerleşik 1 adet üretici/ihracatçı firma ve
1 adet sektörel temsilcinin yanı sıra 4
adet ithalatçı firma görüş bildirmiştir.
(7) Tarafların
soruşturma boyunca ortaya koyduğu tüm bilgi, belge ve görüşler incelenmiş,
mezkûr görüşlerden mevzuat kapsamında değerlendirilebilecek olanlarına bu
Tebliğ’in ilgili bölümlerinde değinilmiştir. Ayrıca, ilgili taraflardan
alınan bilgi ve belgelerin gizli olmayan nüshaları talep eden bütün ilgili
tarafların bilgisine sunulmak üzere hazır tutulmuştur.
Yerinde doğrulama
soruşturması
MADDE 5 – (1) İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğin 21 inci maddesi çerçevesinde
yerli üreticilerden Arçelik-LG firmasının Gebze, Demirdöküm firmasının Bozüyük, Vestel
firmasının ise Manisa’daki üretim ve idari tesislerinde yerinde doğrulama
yapılmıştır.
Gözden geçirme dönemi
MADDE 6 – (1) Önlemin yürürlükten
kalkması durumunda, dampingin ve zararın devamı veya yeniden meydana
gelmesinin muhtemel olup olmadığının değerlendirilmesine esas teşkil etmek
üzere, 1/1/2008-31/12/2010 tarihleri arası gözden geçirme dönemi olarak
alınmıştır.
İKİNCİ BÖLÜM
Soruşturma Konusu Ürün ve Benzer Ürün
Soruşturma konusu ürün
ve benzer ürün
MADDE 7 – (1) Soruşturma konusu
ürün, ÇHC menşeli 8415.10.90.00.00 GTİP’inde yer
alan “duvar tipi splitklimalar (split klimalar)”, 8415.90.00.90.11 GTİP’inde yer alan “duvar tipi split klimaların dış üniteleri” ile
8415.90.00.90.12 GTİP’inde yer
alan “duvar tipi split klimaların
iç üniteleri”dir.
(2) Split klimalar iç ve dış ünitenin bakır borular ve
ara bağlantı kabloları ile bağlanıp set haline getirilmesiyle oluşturulan
ve genelde ev ve işyerlerinde kullanılan bir iklimlendirme ürünüdür. Dış
ünite, split klimaların, kapalı
soğutma/ısıtma çevrimi oluşturulduğunda binanın dış ortamında kalan ve
içinde basaç (kompresör), ısı dönüştürücü (eşanjör),
pervane (fan) ve pervane motoru, vana grupları ve kontrol kutusu gibi
bileşenleri barındıran kısmıdır. İç ünite ise kapalı soğutma/ısıtma çevrimi
oluşturulduğunda binanın iç ortamında kalan, duvara askı sistemiyle asılan,
hava üfleyerek soğutma/ısıtma işlevi gören ve içinde ısı dönüştürücü,
elektronik kart, pervane ve pervane motoru gibi parçaları barındıran
ünitedir.
(3) Split klimaların üretim süreci kısaca şu
şekildedir: Split klimaların üretimi
ısı dönüştürücü üretimi, boyanacak malzemelerin boyanması ve tüm parçaların
bir araya getirilerek monte edilmesi olmak suretiyle üç aşamalıdır. Isı
dönüştürücü üretiminde öncelikle U şeklindeki bakır borular fin adı verilen ince alüminyum şeritlere geçirilir
ve genişletme tezgâhında sabitlenir. Bu şekilde elde edilen dönüştürücünün
ucunda kalan yağ fırından geçirilerek buharlaştırılır ve basınçlı hava ile
dışarı atılır. Daha sonra C boru montajı yapılır ve bakır boruların içine
azot gazı basılır. Vakum testine götürülerek kaçak kontrolü yapılan
dönüştürücüler montaj bantlarına gönderilmek üzere stok alanına
yerleştirilir. Boyama sürecinde öncelikle boyanacak parçalar fosfatla
kaplanır ve kataforez tankına sokulur. Kataforez boyasının kuruması için fırına
gönderilen parçalar daha sonra toz boya kabinine girer ve tekrar fırına
sokulur. Görüntü ve kalite kontrolü yapıldıktan sonra boyanmış parçalar
montaj bantlarına gönderilmek üzere stok alanına yerleştirilir. Son olarak
montaj işlemi gerçekleştirilerek klima üretimi tamamlanır.
(4) Split klimaların genel çalışma prensibi şu
şekildedir: Belirli bir basınç altında bulunan sıvı haldeki akışkanı ilk
olarak basaç tarafından sıkıştırılmaktadır. Söz konusu sıkıştırma işlemi
ısıveren (ekzotermik) bir tepkime olup bu sırada ortaya çıkan sıcak hava bir
pervane vasıtası ile dış ortama atılmaktadır. Akışkanın basıncı bir
genleşme kapakçığı (valfi) yardımıyla
düşürülmektedir. Bu işlem ısıalan (endotermik) bir tepkime olup ortamdan
ısı çekilmektedir. Bu sayede ortam havası soğutulmaktadır.
(5) Split klimalar, içerisinde kullanılan gazın
çeşidine (R22 ve R410A), ısıtma/soğutma kapasitesine (9, 12, 18, 24kBTU),
içinde yer alan basacın özelliğine (on/off veya inverter) ve enerji verimliliklerine göre
sınıflandırılmaktadır. Öte yandan, sadece ortamı soğutan özellikte olan
klimalar olduğu gibi, ısı pompası gibi çalışarak bulunduğu ortamı hem
ısıtabilen hem de soğutabilen özellikte klimalar mevcuttur.
(6) Yerli üretim dalı
tarafından imal edilen split klimalar
ile soruşturma konusu ülke menşeli klimaların benzer ürün olduğu tespiti
mevcut önleme esas soruşturmada (esas soruşturma) yapılmıştır. Bu
soruşturmada ise, fiziksel özellikler, ürün çeşitliliği, kullanım alanları,
tüketici algılaması ve dağıtım kanalları bakımından yerli üretici
tarafından üretilen ürün ile soruşturmaya konu ülke menşeli ürün arasında
“benzer ürün” tanımı açısından ayrım yaratan herhangi bir farklılığın
ortaya çıktığına ilişkin yeni bir bilgiye ulaşılmamıştır. Bu itibarla, bu
soruşturmada, daha önce 2006/20 sayılı Tebliğ’de yapılmış soruşturma konusu
ürün ve benzer ürüne yönelik tespitleri değiştirecek herhangi bir bulgu
olmadığından, anılan belirlemeler geçerliliğini sürdürmektedir.
(7) Soruşturma
kapsamında yapılan incelemelerde soruşturma konusu maddenin yukarıda
belirtilen GTİP’ler dışında bir
sınıflandırma altında ithal edildiğine ilişkin herhangi bir bulgu
edinilmemiştir. Öte yandan, soruşturma konusu madde haricinde bir maddenin
mezkur GTİP’ler altında ithal
edildiğine dair bir itirazda da bulunulmamıştır. Ancak, soruşturma
açıldığında “yalnız duvar tipi split klimaların
iç ve dış üniteleri” 8415.90.00.90.00 GTİP’i altından
ithal edilirken, 30/12/2011 tarihli ve 28158 sayılı Resmî Gazete’nin 1.
Mükerrerinde yayımlanan 2011/2571 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı uyarınca
Türk Gümrük Tarife Cetvelinde yapılan değişiklik sonucu, 8415.90.00.90.11 GTİP’i altından “yalnız duvar tipisplit klimaların
dış üniteleri (değişken soğutucu debili split klima
sistemleri dış ünitesi hariç)”, 8415.90.00.90.12 GTİP’ialtından
ise “yalnız duvar tipi split klimaların
iç üniteleri” ithal edilmeye başlanmıştır.
(8) Soruşturma konusu
eşya ile ilgili açıklamalar genel içerikli olup uygulamaya esas olan GTİP
ve karşılığı eşya tanımıdır. Bununla beraber, soruşturma konusu eşyanın
Türk Gümrük Tarife Cetveli’nde yer alan tarife pozisyonunda ve/veya
tanımında yapılacak değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına
halel getirmez.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Maddi Zararın Varlığı ve Devamı
Genel açı klimalar
MADDE 8 – (1) İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğin 35 inci maddesi çerçevesinde
önlemin yürürlükte olduğu dönemde, yerli üretim dalında zarar durumu ve bu
zararın devamına ilişkin incelemeler yapılmıştır.
Maddenin genel ithalatı
MADDE 9 – (1) Maddenin genel
ithalatındaki eğilime bakmak için 2008-2010 döneminde önleme tabi ürünün
tüm ülkelerden gerçekleştirilen ithalat rakamları incelenmiştir. Bu
çerçevede, 2008 yılında 28.032 ton olan ithalatın 2009 yılında 10.426 tona
düştüğü, 2010 yılı sonunda ise az da olsa artarak 13.280 tona çıktığı
görülmektedir. Ürünün ithalatına değer olarak bakıldığında ise 2008 yılında
164.325.640 ABD Doları olan duvar tipi split klima
ithalatının 2009 yılı sonunda 74.298.973 ABD Doları seviyesine düştüğü ve
2010 yılında tekrar artarak 87.905.309 ABD Dolarına çıktığı görülmektedir.
Maddenin genel ithalatının ortalama birim fiyatlarına bakıldığı zaman ise
ürünün bahse konu yıllar itibariyle fiyatlarının sırasıyla 5,86 ABD
Doları/Kg, 7,13 ABD Doları/Kg ve 6,62 ABD Doları/Kg olarak gerçekleştiği
görülmektedir.
(2) Önleme tabi iç ve
dış ünitelerin ithalatının gözden geçirme döneminde takip edilebileceği
GTİP olan 8415.90.00.90.00 altında sınıflandırılan “diğer yerlerde
kullanılan klima aksam ve parçaları”nın genel
ithalat rakamlarına bakıldığında ise aksam ve parça ithalatının klima
ithalatının seyrine benzer bir eğilim içinde olduğu görülmektedir. Buna
göre, 2008 yılında 7.300 ton ve 118 milyon ABD Doları civarında olan
ithalatın, 2009 yılında 4.500 ton ve 71 milyon ABD Doları civarına düştüğü,
2010 yılında ise tekrar 7.300 ton civarına çıktığı fakat değer olarak 101
milyon ABD Doları seviyesinde gerçekleştiği görülmektedir.
Maddenin önleme tabi
ülkeden ithalatı
MADDE 10 – (1) ÇHC menşeli önleme
tabi ürün ithalatının toplam ithalat içindeki payı ve birim fiyatları
incelenmiştir. Buna göre, 2008 yılında 13.616 ton olarak gerçekleşen
ithalatın, 2009’da 4.850 tona düştüğü, 2010’da ise 8.901 tona çıktığı
tespit edilmiştir.
(2) Öte yandan, maddenin
önleme tabi diğer ülkelerden ithalatına bakıldığında, 2010 yılında Vietnam,
Malezya ve Endonezya’dan ithalatın halen devam ettiği, Pakistan ve Filipinler’den gelen ithalatın ise kesildiği tespit
edilmiştir.
(3) Split klimaların iç ve dış ünitelerinin gözden
geçirme döneminde ayrı ayrı getirildiği
8415.90.00.90.00 GTİP’ineait istatistiklere
bakıldığında ÇHC’nin 2008 ve 2009
yıllarında yaklaşık %29’luk ithalat payıyla birinci olduğu, 2010 yılında
ise %15’lik payı ile Romanya’nın ardından ikinci sırada olduğu tespit
edilmiştir.
Önlem konusu ürün
ithalatının tüketime göre değişimi
MADDE 11 – (1) Yerli üretim dalının
yurt içi satış miktarı ile genel ithalatın miktarı adet bazında toplanarak
ilgili yıla ilişkin benzer mal tüketim rakamları elde edilmiştir. Şikayetçi
yerli üreticiler yerli üretim dalını oldukça yüksek bir oranda temsil
ettiğinden, diğer yerli üreticinin satış verileri ihmal edilmiş ve
hesaplamada söz konusu firmaların yurt içi satış miktarlarının toplamı
aynen kullanılmıştır. İthalat istatistikleri kilogram bazında tutulduğundan
söz konusu verileri adete dönüştürmek gerekmiştir. Bu kapsamda, yapılan
dönüşümde yerli üretim dalından edinilen bilgiler çerçevesinde standart bir
ürünün ağırlığının ortalama 40 Kg olduğu hesaba katılmış ve
değerlendirmeler bu bilgiler çerçevesinde yapılmıştır.
(2) Bahse konu bilgiler
ışığında yapılan hesaplamalar sonucu elde edilen Türkiye toplam benzer mal
tüketim miktarının endeks değeri 2008 yılı için 100 olarak kabul
edildiğinde 2009 yılında bu rakamın 46’ya düştüğü, 2010 yılında ise daha da
azalarak 44’e düştüğü görülmektedir. Yerli üretim dalının Türkiye toplam
tüketimi içinden aldığı pazar payına bakıldığında ise 2008 yılında 100 olan
pazar payı endeks değerinin, 2009 yılında 115’e çıktığı, 2010 yılında ise
94’e düştüğü tespit edilmiştir.
(3) Öte yandan, ÇHC
menşeli önleme tabi ithalatın Türkiye toplam tüketiminden aldığı pazar payı
incelendiğinde, endekslenen değerin 2008 yılında 100 olarak kabul edilmesi
durumunda, söz konusu değerin 2009 yılında 78’e düştüğü, 2010 yılında ise
149’a çıktığı tespit edilmiştir.
Önlem konusu ürün
ithalatının fiyatlarının gelişimi
MADDE 12 – (1) Önlem konusu
klimaların Türkiye genel ithalatının birim fiyatı, 2008 yılında 5,86 ABD
Doları/Kg iken sonraki yıl artış eğilimi göstermiş ve 2009 yılında 7,13 ABD
Doları/Kg olarak gerçekleşmiştir. 2010 yılına bakıldığında ise birim
fiyatların tekrar düşerek 6,62 ABD Doları/Kg seviyesine gerilediği
görülmektedir.
(2) ÇHC’den yapılan klima ithalatının birim
fiyatlarına bakıldığı zaman ise son üç yılda birim fiyatların ÇHC ithalat
miktarının yüksekliğiyle ters orantılı olarak değiştiği görülmektedir. Buna
göre 2008 yılında kilogram başına 4,85 ABD Doları olan birim fiyatın, 2009
yılında 5,48 ABD Doları/Kg’a çıktığı, 2010
yılında ise 5,32 ABD Doları/Kg’a gerilediği
tespit edilmiştir.
(3) Diğer ülkelerden
yapılan ithalatın birim fiyatları ise 2008 yılında 6,82 ABD Doları/Kg iken
sonraki iki yılda artarak 2009’da 8,56 ABD Doları/Kg’a,
2010 yılında ise 9,26 ABD Doları/Kg’a çıkmıştır.
Önlem konusu ithalatın
yerli üretim dalının iç piyasa fiyatları üzerindeki etkisi
MADDE 13 – (1) Gözden geçirme
döneminde, ÇHC menşeli ithalatın yerli üretim dalının fiyatları üzerindeki
tesirini göstermesi açısından, ÇHC menşeli ithalatın Türkiye’ye giriş
fiyatlarıyla yerli üretim dalının gerçekleşmiş iç piyasa satış fiyatlarını
karşılaştıran fiyat kırılması hesaplaması yapılmıştır. ÇHC menşeli
ithalatın Türkiye’ye giriş fiyatları, TÜİK istatistiklerinden elde edilen
ortalama CIF fiyatlar üzerine %2,7 gümrük vergisi ve %2 oranında diğer
gümrük masrafları eklenerek bulunmuştur. Dampinge karşı önlemin söz konusu
olmadığı bir ortamda fiyatların hangi düzeyde olacağına ilişkin
değerlendirmeyi mümkün kılmak amacıyla anılan fiyatlara dampinge karşı
önlem eklenmemiştir.
(2) Ülke bazında yapılan
hesaplamalara göre, ÇHC menşeli ithalat 2008, 2009 ve 2010 yıllarında yerli
üretim dalının fiyatlarını sırasıyla %47, %15 ve %39 seviyelerinde
kırmıştır.
(3) Öte yandan, bazı
ithalatçılar kendilerinin 2011 yılı fiyatlarının yerli üretim dalının iç
piyasa fiyatlarından yüksek olduğunu bir takım verilerle ispatlama yoluna
gitmişlerdir. Ancak, gözden geçirme dönemi 2008-2010 dönemi olduğundan, bu
veriler dikkate alınmamıştır.
Yerli üretim dalının
ekonomik göstergeleri
MADDE 14 – (1) Yerli üretim dalının
ekonomik göstergelerinin değerlendirilmesinde şikayetçi yerli üreticiler
olan Arçelik-LG, Demirdöküm ve
Vestel’in verileri kullanılmıştır. Eğilimin
sağlıklı bir şekilde incelenmesi amacıyla Türk Lirası bazındaki veriler
için on iki aylık ortalamaları içeren ÜFE rakamları kullanılarak
enflasyondan arındırılan reel değerler esas alınmıştır. Ayrıca, 2008-2010
dönemine ait bütün veriler 2008 yılı baz alınarak endekslenmiştir.
a) Üretim, kapasite ve
kapasite kullanım oranı
1) Yerli üretim dalının
üretim miktarı endeksi 2008 yılında 100 iken, 2009 yılında 55 seviyesine
düşmüş, 2010 yılında az da olsa yükselerek 61’e çıkmıştır.
2) Aynı dönemde yerli
üretim dalının kapasite miktar endeksi 2008 yılında 100 iken, 2009 ve 2010
yılında 138 olarak gerçekleşmiştir.
3) Yerli üretim dalının
kapasite kullanım oranına bakıldığında ise 2008 yılında 100 olan bahse konu
oranın endeks değerinin 2009 yılında 40 ve 2010 yılında 44 olarak
gerçekleştiği görülmektedir.
b) Yurtiçi satışlar ve
ihracat
1) Yerli üretim dalının
önlem konusu klimalarda yurt içi satış miktar endeksi 2008 yılında 100
olarak alındığında, söz konusu endeksin 2009’da 52’ye, 2010’da ise 41’e
düştüğü görülmektedir. Aynı dönem için yurtiçi satış hâsılatı reel olarak
incelendiğinde, 2008 yılında 100 olan endeks değerinin, 2009’da 59’a, 2010
yılında ise 46’ya düştüğü görülmektedir.
2) İhracat miktar
endeksinin 2008 yılında 100 olduğu kabul edilirse, 2009’da 65’e düştüğü,
2010 yılında ise 87’ye çıktığı görülmektedir. İhracatın değer endeksi ise
2008 yılında 100 iken 2009 yılında 93’e düşmüş, 2010 yılında ise 99’a
çıkmıştır.
c) Yurt içi satış
fiyatları
1) Yurtiçi satışların
adet başına düşen birim fiyatlarının reel endeks değerlerine bakıldığında,
2008 yılında 100 olarak kabul edilen endeksin 2009 yılında 113’e çıktığı,
2010 yılında ise az da olsa azalarak 112’ye düştüğü tespit edilmiştir.
ç) Pazar payı
1) Yerli üretim dalının
pazar payı endeksi 2008 yılında 100 iken, 2009 yılında 115 seviyesine
çıkmış, fakat 2010 yılında 94’e düşmüştür.
d) Stoklar
1) Yerli üretim dalının
önlem konusu klimalardaki dönem sonu stok verileri incelendiğinde, 2008
yılında 100 olan stok miktar endeksinin, 2009 yılında 55’e, 2010 yılında
ise 45’e düştüğü görülmektedir.
e) İstihdam
1) Yerli üretim dalının
önlem konusu klimaların üretiminde çalışan direkt işçi sayısının endeks
değeri 2008 yılında 100 olarak kabul edildiğinde, söz konusu değerin
2009’da 72’ye düştüğü, 2010 yılında ise 78’e çıktığı görülmektedir.
f) Ücretler
1) Yerli üretim dalında
önlem konusu klimaların üretiminde çalışan direkt işçilerin aylık
giydirilmiş ortalama ücretlerinin endeks değeri 2008 yılında 100 olarak kabul
edildiğinde, söz konusu değerin 2009’da 106’ya çıktığı, 2010 yılında ise
104’e düştüğü görülmektedir.
g) Verimlilik
1) Yerli üretim dalında
çalışan işçi başına üretimi yansıtan verimlilik endeksi 2008 yılında 100
iken, 2009 ve 2010 yıllarında sırasıyla 76 ve 77 olarak gerçekleşmiştir.
ğ) Maliyetler ve
kârlılık
1) Yerli üretim dalının
önlem konusu klimalarda ağırlıklı ortalama birim ticari maliyet endeksi
2008 yılında 100 iken, 2009 yılında 118 ve 2010 yılında 106 olarak
gerçekleşmiştir.
2) Yerli üretim dalının
önlem konusu üründe birim kârlılık endeksi 2008 yılında 100 iken, 2009 ve
2010 yıllarında sırasıyla 392 ve 367 olarak gerçekleşmiştir.
h) Nakit akışı
1) Yerli üretim dalının
önlem konusu klima satışından elde ettiği nakit akışı (kâr+amortisman) endeksi
2008 yılında 100 iken, 2009 yılında 198 ve 2010’da 190 olarak
gerçekleşmiştir.
ı) Büyüme
1) Yerli üretim dalının
bütün faaliyetleri ile ilgili olarak, bilanço aktif büyüklüğü 2008 yılında
100 iken, 2009 ve 2010 yıllarında sırasıyla 101 ve 102 olarak
gerçekleşmiştir.
i) Sermaye ve
yatırımları artırma yeteneği
1) Yerli üretim dalının
sermaye artırma yeteneğini görebilmek için yerli üretim dalının bütün
faaliyetlerinde kullanılan öz sermayesi incelenmiştir. Buna göre, 2008
yılında 100 olan özsermaye endeksi,
2009 yılında 117’ye çıkmış, 2010 yılında ise 97’ye düşmüştür.
j) Yatırımların geri
dönüş oranı
1) Yerli üretim dalının
bütün faaliyetleri ile ilgili olarak yapılan yatırımlarının geri dönüşünü
yansıtan Kâr/Özkaynak oranının endeks değeri
2008 yılında 100 iken 2009 yılında 196’ya çıkmış ve 2010 yılında 238’e
yükselmiştir.
Maddi zararın varlığı ve
devamına ilişkin değerlendirme
MADDE 15 – (1) ÇHC’nin Türkiye’ye ihracatı bağlamında son üç yıla
bakıldığında, gerek set halinde getirilen splitklimaların
gerekse iç ve dış ünitelerin ayrı ayrı
getirildiği aksam ve parçaların ihracatında, 2009 yılında düşen ihracatın
2010 yılında tekrar artışa geçtiği görülmektedir. 2010 yılındaki ihracatın,
2008 yılı seviyelerini yakalayamasa da damping önlemi yürürlükte bulunmasına
rağmen artış eğilimine girdiği görülmekte ve bu sayede ÇHC menşeli
ithalatın Türkiye pazarında 2009 yılında düşmüş olan pazar payını, 2010
yılında ciddi oranda artırdığı değerlendirilmektedir.
(2) Yerli üretim dalının
gerçekleşmiş iç piyasa satış fiyatlarıyla, ithalatın Türkiye’ye giriş
fiyatlarını karşılaştırmaya yarayan fiyat kırılması oranları oldukça yüksek
seviyelerde çıkmıştır.
(3) Yerli üretim dalının
üretim, iç ve dış piyasa satış miktarları 2008 yılına nazaran son iki yılda
düşüş göstermiştir. Aynı dönemde, maliyetler ve ücretler ise tam tersine
artış göstermiştir. İstihdam, kapasite kullanım oranı ve verimlilik de
2008’e nazaran düşüş göstermiştir.
(4) Öte yandan, yerli
üretim dalının kârlılık, nakit akışı, kapasite miktarı, aktif büyüklüğü,
yatırımların geri dönüşü ve stok miktarlarında iyileşmeler gözlemlenmiştir.
Ancak, yürürlükte bir dampinge karşı önlem bulunmasına rağmen önlem konusu
ithalatta azalma olmaması, önlem konusu ithalatın yerli üretim dalının iç
piyasa satış fiyatları üzerindeki etkisi ve önlem konusu ithalatın yerli
üretim dalının bazı ekonomik göstergeleri üzerindeki olumsuz etkisi gibi
zarar unsurlarının hala geçerli olduğu değerlendirilmektedir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Dampingin ve Zararın Devamı veya Yeniden Oluşma
İhtimali
Genel açıklamalar
MADDE 16 – (1) İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğin 35 inci maddesi çerçevesinde
önlemin yürürlükten kalkması halinde dampingin ve zararın devam etmesinin
veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup olmadığı incelenmiştir.
(2) Bu çerçevede, önleme
konu ülkenin üretim kapasitesi, ihracat kabiliyeti ve ihraç fiyatları ile
esas soruşturmada tespit edilen damping marjı gibi unsurlar incelenmiştir.
(3) Değerlendirmelerde
kullanılan verilerin bir kısmı uluslararası kaynaklardan elde edilmiştir.
Uluslararası istatistiklerde duvar tipi split klimaları
içinde barındıran en dar kapsamlı sınıflandırmanın yer aldığı 8415.10
armonize sistem kodu (HS Kodu) kullanılmıştır. Bu kapsamda eldeki en iyi
verilerle değerlendirme yapılmıştır.
ÇHC’de yerleşik kapasite
ve ihracat kabiliyeti
MADDE 17 – (1) Yerli üreticilerden
alınan bilgiye göre, klima iç talebinin çok canlı olduğu ÇHC’de yerleşik klima üreticilerinin split klima üretim kapasitesi, Türkiye’deki aynı
ürünün üretim kapasitesinin yaklaşık 40 katı büyüklüğündedir. 20 Mayıs 2011
tarihinde China Daily
USA adlı internet sitesinde yayımlanan bir makalede, Çin Elektrikli Ev
Aletleri Birliği Başkanı, 2010 yılında sadece Çin’de 80 milyondan fazla
klimanın satıldığını ve bu satışların %90’ını yerli markalı klima satışlarının
oluşturduğunu belirtmiştir.
(2) Uluslararası pazar
araştırmaları yapan ABD menşeli bir firmanın (IBIS World)
yayınlamış olduğu ÇHC Klima Üretim Raporu’nda yer alan bilgilere göre, 2009
yılında ÇHC klima sektöründe faaliyet gösteren 258 firmanın 977 adet üretim
tesisinden elde ettiği yıllık gelir 32,9 milyar ABD Doları seviyesindedir.
Söz konusu rapora göre, ÇHC klima sektöründe yaklaşık 177.000 kişi
çalışmaktadır. Üretimden elde edilen gelir ve toplam istihdam rakamlarına
bakıldığında ve 2009 yılının küresel kriz yılı olduğu göz önüne
alındığında, ÇHC’nin önlem konusu
üründe ne denli ciddi bir kapasiteye sahip olduğu görülmektedir. Nitekim,
yıllık olarak hazırlanan bu raporun Ağustos 2011 sayısında, ÇHC’de yerleşik klima üreticilerinin yıllık cirolarının
62 milyar ABD Doları seviyesine ulaştığı ve sektörün 2006-2011 döneminde
yıllık olarak ortalama %18 oranında büyüdüğü ifade edilmiştir.
(3) ÇHC’nin söz konusu üründe yerleşik kapasitesinin
diğer ülkelere göre hangi ölçüde büyük olduğunu görmek içinÇHC’nin dünya split klima ihracatındaki payına bakılmıştır. Bu
çerçevede, Uluslararası Ticaret Merkezi’nden (UTM-International Trade Center) elde
edilen veriler ışığında, 8415.10 HS Kodu’ndan yapılan ihracata hem dünya
genelinde hem de ÇHC özelinde bakılmıştır.
(4) Dünya genelinde
klima ihracat rakamlarına bakıldığında önlemin alındığı yıl olan 2006
yılında 7,9 milyar ABD Doları olan ihracatın 2007 yılında 10 milyar ABD
Doları’nın üstüne çıktığı, 2008’de 11,6 milyar ABD Doları seviyesinde
olduğu, 2009’da ise keskin bir düşüş göstererek tekrar 7,8 milyar ABD
Doları’na indiği ve nihayet 2010 yılında krizden önceki seviyesine yakın
bir şekilde gerçekleşerek 10,7 milyar ABD Doları’na çıktığı tespit
edilmiştir.
(5) ÇHC’nin dünya ihracatı içindeki payına bakıldığında
ise 2006 yılında %42,9’luk yüksek bir oranla birinci sırada olduğu ve 2010
yılında söz konusu payı %56,8’e yükselttiği görülmektedir. Yukarıdaki
verilerden anlaşılacağı üzere, ÇHC, dünya klima ihracatından her geçen yıl
daha da yüksek pay almakta ve söz konusu ihracatın yarısından fazlasını tek
başına yapmaktadır. ÇHC’den sonra dünya
ihracatında ikinci sırada yer alan Tayland’ın 2010 yılındaki ihracat
payının %17 civarında olduğu da göz önüne alındığında, ÇHC’nin bahse konu ürün pazarının tartışmasız
lideri olduğu değerlendirilmektedir.
(6) Öte yandan, ÇHC’nin kapasitesinin ne kadar bir bölümünü
Türkiye’ye yönelttiğini görebilmek için ÇHC’ninTürkiye’ye
olan duvar tipi split klima (HS Kodu:
8415.10) ihracatına bakılmıştır. UTM’den elde
edilen verilere göre, ÇHC Türkiye’ye, önlemin alındığı yıl olan 2006
yılında 81 milyon, 2007 yılında 43,5 milyon, 2008 yılında 105,7 milyon,
2009 yılında 45,2 milyon ve 2010 yılında 62,1 milyon ABD Doları (FOB)
civarında klima ihraç etmiştir. ÇHC’nin klima
ihracat istatistiklerine miktar olarak bakıldığında, 2010 yılında ÇHC’nin Türkiye’ye 4.849 ton klima ihraç ettiği ve
Türkiye’ye olan ihracatının toplam ihracatı içindeki payının %1 olduğu
görülmektedir. Bu veriler ışığında, Türkiye ÇHC’nin 2010
yılında klima ihracatı yaptığı 190 ülke arasında 19. sırada yer almıştır.
Önlemin alındığı yıl olan 2006 yılında ÇHC’nin Türkiye’ye
olan ihracatının toplam ihracatı içindeki payının %2,4 olduğu ve
Türkiye’nin ihracat yapılan ülkeler arasında 9. sırada olduğu göz önüne
alındığında, 2006 yılında alınan dampinge karşı önlemin ÇHC’yi Türkiye haricinde alternatif pazarlara
yönelttiği ve önlemin bu açıdan etkili olduğu, ancak Türkiye pazarının ÇHC
için önleme rağmen önemini koruduğu değerlendirilmektedir.
ÇHC’nin üçüncü ülkelere
ihracatı ve birim fiyatları
MADDE 18 – (1) ÇHC’nin üçüncü ülkelere ihracatı ve söz konusu
ihracatın fiyatları incelenirken AB’nin ÇHC’den8415.10.90 CN Kodu
altında gerçekleştirdiği ithalata bakılmıştır. Bu çerçevede, AB’nin resmi
istatistik kurumu olanEUROSTAT’tan alınan
verilere göre 2006 yılında 323 milyon Euro (CIF) olan ithalatın, 2007 ve
2008 yıllarında 570 milyon Euro tutarının üzerinde olduğu, 2009 yılında 268
milyon Euro ve 2010 yılında 391 milyon Euro olarak gerçekleştiği
görülmektedir. Söz konusu ithalat miktarına bakıldığında 2006 yılında
76.332 ton olarak gerçekleşen ithalatın kriz yılı olan 2009’da 50.765 tona
düştüğü 2010 yılında ise tekrar toparlanarak 77.216 tona çıktığı tespit
edilmiştir.
(2) ÇHC’den yapılan ithalatın birim fiyatlarına
bakıldığı zaman 2006’daki birim fiyatın kilogram başına ortalama 4,24 Euro
olduğu, söz konusu birim fiyatın 2007’de 4,67, 2008’de 4,52, 2009’da 5,28
Euro/Kg olarak gerçekleştiği tespit edilmiştir. 2009 yılında zirve yapan
ortalama birim fiyatın 2010 yılında artan ithalatla beraber 5,07 Euro/Kg
seviyelerine kadar gerilediği görülmektedir.
Diğer ülkelerde önlem
konusu ürüne ilişkin yürürlükte bulunan önlemler
MADDE 19 – (1) Arjantin, 8415.10 HS
Kodu altında sınıflandırılan ÇHC menşeli “split sistemli
klimalar ile bazı aksam ve parçaları”nın ithaline
yönelik yürürlükte bulunan dampinge karşı önlemi 18 Şubat 2011 tarihinde 5
yıl süreyle uzatmıştır.
Esas soruşturmada tespit
edilen damping marjı
MADDE 20 – (1) Mevcut dampinge
karşı önlemin hukuki ve idari altyapısını teşkil eden önceki damping
soruşturması esnasında ÇHC için tespit edilen damping marjı, ÇHC’nin önlemin kalkması halinde muhtemel
davranışını yansıtması bakımından önemli bir gösterge niteliği taşımaktadır.
Buna göre, 2006 yılında sona eren esas damping soruşturmasında, işbirliğine
gelen firmalar için CIF bedelin %38,64 ile %43,19 arasında değişen
oranlarda, diğer firmalar için CIF bedelin %92,63 oranında damping marjı
hesaplanmıştır.
Türkiye pazarının önemi
MADDE 21 – (1) Önleme konu ülke
için Türkiye, artan nüfusu, dinamik iç talebi ve yaz mevsiminde
ülke genelinde oluşan yüksek sıcaklıklar nedeniyle klima sektörü için
önemli bir pazar mahiyetindedir. İklimlendirme Soğutma Klima İmalatçıları
Derneğine kayıtlı üretici, ithalatçı, dağıtıcı gibi değişik nitelikte 70’in
üzerinde firmanın olması, klima sektörünün Türkiye’de ne kadar yerleşik bir
sektör olduğunun bir göstergesidir.
(2) Türkiye’deki çok
sayıda ithalatçı, 1990’lı yıllardan beri ÇHC’den klima
ithalatı yapmaktadır. Türkiye’de yerleşik ithalatçılar ile ÇHC’den çok sayıda üretici/ihracatçı firma gerek ÇHC’deki ve Türkiye’deki, gerekse başka
ülkelerdeki fuarlarda sık sık karşı karşıya
gelmekte, özel ziyaretler yapmakta, karşılıklı bilgi alışverişinde
bulunmaktadırlar. Dolayısıyla, ÇHC üreticileri/ihracatçıları Türkiye
pazarı, rekabet şartları, dağıtım ve pazarlama kanalları, ürünler ve fiyat
seviyeleri hakkında iyi derecede bilgiye sahiptirler ve bu firmaların
Türkiye’deki dağıtım kanallarına erişim kolaylığı nedeniyle pazara nüfuz
etme sorunu yaşamadıkları anlaşılmaktadır. Dolayısıyla, önlemin kalkması
durumunda, Türkiye pazarını çok iyi bilen ve önemli gören ÇHC’de mukim ihracatçılar, Türkiye’ye olan
ihracatını kolaylıkla artırabilecektir.
Talep ve talebi
etkileyen unsurlar
MADDE 22 – (1) Yerli üretim
dalından alınan bilgiye göre önlem konusu ürün talebi 2008 yılında zirve
noktasına ulaşmıştır. 2008 yılından sonra ise küresel krizin etkisi sonucu
tüm dünyada klima talebinin daraldığı gibi Türkiye iç pazarında da talep
daralması yaşanmıştır. 2008 yılındaki toplam Türkiye talebi 100 olarak
değerlendirildiğinde, 2009 yılında bu rakamın 46’ya, 2010 yılında ise 44’e
düştüğü tespit edilmiştir. Bu çerçevede, 2009 yılında yaşanan talep daralmasının
2010 yılında da devam ettiği görülmektedir. Yerinde doğrulama esnasında
yerli üretim dalından edinilen bilgilere göre ise 2011 yılının dünya klima
sektörü için 2010 yılına nazaran daha canlı geçtiği ifade edilmiştir.
(2) Yerli üretim
dalından alınan bilgilere göre, klima talebi iki türlü olmaktadır. Birinci
tip talep, ev ve iş yerlerinde yaygın olarak kullanılan duvar tipi, yer
tipi, kaset tipi veya salon tipi split klimalar
üzerinde yoğunlaşmaktadır. İkinci tür talep ise daha ziyade büyük ölçekli
otel, plaza, alışveriş merkezi projelerinde kullanılan ve bir dış üniteyle
çok sayıda iç ünitenin kontrol edilebildiği yüksek teknolojili ve yüksek
enerji sınıfında yer alan değişken debili soğutucu akışkan sistemli split klimalarda yoğunlaşmaktadır. Türkiye’de
yerleşik firmaların uzmanlaştığı ürünler birinci tip talebe ait ürünlerdir. ÇHC’den ithal edilen ürünler de bu tip talebe
yönelik ürünlerdir. Öte yandan, yerli üretim dalının değişken debili
soğutucu akışkan sistemli split klima
üretimi için ar-ge çalışmalarında bulunduğu ve
önümüzdeki dönemde daha yüksek katma değerli olan bu tipteki ürünleri
üretmek istediği bilinmektedir.
(3) Önleme tabi ürün ise
bütün tipler içinde en çok talebi olan duvar tipi split klimalar
ile bunların iç ve dış ünitesidir. Türkiye’de elektrik enerjisinin görece
pahalı olmasından dolayı bu tipteki ürünlerin talebini belirleyen en önemli
unsur enerji sınıflandırmasıdır. Son yıllarda dur-kalk basaçlı klimaların
enerji sınıflarının düşük olması sebebiyle, iç piyasa talebi, yeni teknoloji
olan ve daha yüksek enerji sınıfında bulunan inverter basaçlı
ürünlere kaymıştır. ÇHC’de yerleşik
firmalar da bu tipteki üretimlerini artırmışlar ve Türkiye piyasasına bu
şekilde daha rahat girebilmişlerdir. Yerli üretim dalında da bu tür basaçlı
klimalar büyük ölçeklerde üretilmeye başlamıştır. Ayrıca, yerli üretim dalı
tarafından bu tip klimaların ar-ge çalışmalarının
devam etmekte olduğu ve önümüzdeki dönemde bu tür ürünlerin üretiminin daha
da artacağı ifade edilmektedir.
Dampingin ve zararın devamı
ve yeniden oluşma ihtimaline ilişkin değerlendirme
MADDE 23 – (1) Yukarıdaki bilgiler
ışığında, önleme tabi ülke olan ÇHC’nin gerek
kapasite gerek dış ticaret bakımından önleme tabi üründe dünya lideri
olduğu; 2009 yılında küresel ticaretin daralmasına rağmen ihracat payını
artırabildiği; 2010 yılında genişleyen dünya pazarıyla birlikte ihracat
payını daha da artırdığı; 2009 yılında Türkiye’ye olan ihracatı azalmasına
rağmen, 2010 yılında ihracatta artış başladığı; önlemin kalkması halinde ÇHC’nin Türkiye pazarına daha çok yönelebileceği;
Türkiye dışında Arjantin’in de önleme tabi üründe bir dampinge karşı önlemi
olması ve bunun ÇHC’ninuluslararası fiyat
politikasını yansıtması bakımından bir gösterge niteliğinde olabileceği;
yine önlemin ortadan kalkması halinde ÇHC’nin muhtemel
davranışını yansıtması bakımından esas soruşturmada hesaplanan damping
marjlarının işbirliğine gelen firmalar için CIF bedelin %40’ı civarında,
diğer firmalar için %92 düzeyinde olduğu; Türkiye’nin iç
talebinin klimalar için artan nüfus ve yaz mevsiminde görülen yüksek
sıcaklıklar nedeniyle canlı olduğu göz önüne alındığında mevcut önlemin
yürürlükten kalkması halinde dampingli ithalatın devamı ya da tekrarının
muhtemel olduğu mütalaa edilmektedir.
(2) Öte yandan, ÇHC’nin ihracat kapasitesi ve 2010 yılında
Türkiye’ye olan ihracatının tekrar artışa geçmesi, özellikle 2010 yılı için
hesaplanan fiyat kırılması oranlarının oldukça yüksek olması ile yerli
üretim dalının bazı ekonomik göstergelerinde meydana gelen bozulmalar
dikkate alındığında mevcut önlemin yürürlükten kaldırılması halinde yerli
üretim dalının ekonomik durumunun daha da kötüye gidebileceği ve zarar
durumunun devam edeceği veya tekrar oluşabileceği değerlendirilmektedir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Nihai bildirim sonrası
gündeme getirilen hususlar
MADDE 24 – (1) Bir ihracatçı firma,
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğinin 2009 yılında hazırlamış olduğu ve
1998-2007 dönemini ele alan Türkiye İklimlendirme Sanayi Sektör Raporu’nun
soruşturmacı otorite tarafından yapılacak tespitlerde dikkate alınması
gerektiğini ifade etmiştir. Ancak, soruşturma esnasında yapılan tespitlerin
birincil kaynaklardan yapılması ve bahse konu raporun gözden geçirme
döneminin dışında kalan bir dönemi açıklayıcı nitelikte olması nedeniyle,
mezkur rapor değerlendirmelerde dikkate alınmamıştır.
(2) Bir ihracatçı firma,
esas soruşturmanın Nihai Bildirim Raporu’nda yer alan tespitlerden yola
çıkarak yerli üretim dalının zarar göstergelerine ilişkin çeşitli yorumlar
yapmıştır. Ancak, nihai gözden geçirme soruşturmasında zarara ilişkin
tespitler gözden geçirme dönemi için yapılmaktadır. Bu yüzden, bahse konu
ihracatçı firmanın tespitleri dikkate alınmamıştır.
(3) Bir ihracatçı firma,
esas soruşturmada başvurunun Vestel tarafından
yapıldığı ve Arçelik-LG tarafından
desteklendiğini, nihai gözden geçirme başvurusunda ise bu firmalara ek
olarak Demirdöküm firmasının da bulunduğunu
ve sektörde bu firmalar haricinde Airfel adlı
bir diğer firmanın da bulunduğunu ifade etmiş ve artan üretici sayısının
sektördeki olumlu gidişattan kaynaklandığını belirtmiştir. Yapılan
değerlendirmede, önlem konusu üründe dampinge karşı önlem sonrası iç
piyasada artan rekabet şartları neticesinde sektöre çeşitli üreticilerin
giriş yaptığının doğru olduğu ancak üretici sayısındaki bu artışın yerli
üretim dalındaki zarar durumunun varlığını veya zararın yeniden meydana
gelme ihtimalini ortadan kaldırmayacağı değerlendirilmiştir.
Sonuç
MADDE 25 – (1) Soruşturma
sonucunda, yerli üretim dalında maddi zararın devam ettiği ve meri önlemin
yürürlükten kaldırılması halinde dampingin ve zararın devamı veya yeniden
meydana gelmesinin muhtemel olduğu anlaşıldığından İthalatta Haksız
Rekabeti Değerlendirme Kurulunun kararı ve Bakanın onayı ile soruşturma
konusu ürün için uygulanmakta olan dampinge karşı önlemin aşağıda
belirtilen şekilde aynen uygulanmaya devam edilmesine karar verilmiştir.
(2) ÇHC menşeli ilgili
ürün ithalinde uygulanan önlemin devam etmesiyle beraber, 2009/6 sayılı
Tebliğ ile Malezya’ya ve 2011/3 sayılı Tebliğ ile Endonezya, Filipinler,
Pakistan ve Vietnam’a önlemlerin etkisiz kılınmasının tespit edilmesi
sonucu teşmil edilen önlemlerin uygulanmasına da aynen devam edilir.
GTİP
|
Eşya Tanımı
|
Menşe Ülke
|
Dampinge
Karşı Önlem
(% CIF)
|
8415.10.90.00.00
|
Yalnız duvar tipi split klimalar
|
Çin Halk Cumhuriyeti
|
%25
|
8415.90.00.90.11
|
Yalnız duvar tipi split klimaların
dış üniteleri
(değişken soğutucu debili split klima
sistemleri
dış ünitesi hariç)
|
8415.90.00.90.12
|
Yalnız duvar tipi split klimaların
iç üniteleri
|
Uygulama
MADDE 26 – (1) Gümrük idareleri,
Karar maddesinde gümrük tarife istatistik pozisyon numarası, tanımı ve
menşe ülkesi belirtilen eşyanın, diğer mevzuat hükümleri saklı kalmak
kaydıyla, serbest dolaşıma giriş rejimi kapsamındaki ithalatında,
karşılarında gösterilen oranda dampinge karşı önlemi tahsil ederler.
Yürürlük
MADDE 27 – (1) Bu Tebliğ yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 28 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Ekonomi Bakanı yürütür.
21 Mart 2012 ÇARŞAMBA
Resmî Gazete
Sayı : 28240
|