| GÜNCEL:
  31/12/2010 | |||||||||||
| Dış
  Ticaret Müsteşarlığından: İTHALATTA
  HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ
  NO: 2011/2)   BİRİNCİ KISIM              Madde 1- (1) Çin Halk
  Cumhuriyeti (ÇHC) menşeli “delmeye
  mahsus aletlerden iş gören kısımları diğer maddelerden olanların
  diğerlerinden metal işlemeye mahsus iş gören kısımları diğer yüksek hız
  çeliğinden olanlar” (matkap uçları) ve “frezelemeye mahsus aletlerin metal
  işlemeye mahsus olanlardan iş gören kısımları diğer maddelerden parmak frezelerin
  diğerleri” (parmak frezeler) için 04/02/2005 tarihli ve 25717 sayılı Resmi
  Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine ilişkin 2005/3
  sayılı Tebliğ ile dampinge karşı kesin önlem yürürlüğe konulmuştur. (2) ÇHC menşeli
  bahse konu matkap uçları ve parmak frezelere yönelik yürürlükte bulunan
  önlemin 5 yıllık yürürlük süresinin bitiminden önce, 20/06/2009 tarihli ve
  27264 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine
  İlişkin 2009/19 sayılı Tebliğ (2009/19 sayılı Tebliğ) ile yerli üretim
  dalının önleme konu ürünler ve ülke kapsamında bir nihai gözden geçirme
  soruşturması açılması talebinde bulunabileceği ilan edilmiştir. (3) Yerli
  üretim dalını temsilen Makine Takım Endüstrisi A.Ş. (Makine Takım)  bir nihai gözden geçirme
  soruşturması açılması için Müsteşarlığımıza başvuruda bulunmuştur. Oralsan Makine Takım Sanayi Ticaret
  A.Ş. (Oralsan) ile Evar Kesici Takım A.Ş. (Evar) firmaları da söz konusu şikâyeti desteklemişlerdir. 22/01/2010 tarih ve 27470 sayılı
  Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
  2010/4 sayılı Tebliğ (2010/4 sayılı Tebliğ) ile açılan nihai gözden geçirme
  soruşturması İthalat Genel Müdürlüğü (Genel Müdürlük) tarafından yürütülerek
  tamamlanmıştır. Madde
  2- (1) Bu
  Tebliğ; 4412 sayılı Kanun’la değişik 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin
  Önlenmesi Hakkında Kanun (Kanun), 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı
  İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar (Karar) ve 30/10/1999
  tarihli ve 23861 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta
  Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmelik (Yönetmelik) hükümleri
  çerçevesinde yürütülen nihai gözden geçirme soruşturmasının sonuçlarını
  içermektedir. Yerli üretim
  dalının temsil niteliği Madde 3- (1)
  Yönetmeliğin 20 nci maddesi uyarınca, şikâyetin
  yerli üretim dalı adına yapıldığı ve bu bağlamda şikâyetçi üreticinin yerli
  üretim dalını temsil ettiği anlaşılmıştır. İlgili
  tarafların bilgilendirilmesi ve bilgilerin değerlendirilmesi Madde
  4- (1) Soruşturma açılmasını
  müteakip, söz konusu ürünün yerli üreticilerine, Müsteşarlıkça tespit edilen
  ithalatçılarına, ÇHC’de yerleşik ürünün bilinen
  ihracatçılarına ve diğer bütün ihracatçıların da bilgilendirilmesi için ÇHC
  Ankara Büyükelçiliği’ne, ilgili soru formları, başvurunun gizli olmayan özeti
  ve soruşturma açılış Tebliğine ulaşmalarını temin etmek için soruşturma
  açılışına ilişkin bildirimde bulunulmuştur. (2) Tarafların soru formunu
  yanıtlamaları için posta süresi dâhil 37 gün süre tanınmıştır. Tarafların
  süre uzatımı yönündeki makul talepleri karşılanmıştır. (3) Yerli üretim dalı, soruşturma
  süresi boyunca Müsteşarlığımız ile işbirliği içinde olmuş ve gerektiğinde
  talep edilen ilave bilgileri temin etmiştir. (4)
  İthalatçı soru formunu doldurmaları için kendilerine soruşturma açılışına
  ilişkin bildirimde bulunulan ithalatçıların 18’inden yanıt alınmıştır. (5) Öte yandan soruşturmaya tabi ülke
  olan ÇHC’de yerleşik üretici/ihracatçı firmalardan
  soru formlarına yönelik herhangi bir yanıt alınmamıştır. (6) Soruşturma sonucunda alınacak
  karara esas teşkil edecek bilgi, bulgu, tespit ve değerlendirmeleri içeren
  Nihai Bildirim ilgili tarafların bilgisine sunulmuştur. Nihai Bildirime
  ilişkin olarak, bildirim yapılmış olan 3 ithalatçı firmadan nihai bildirimde
  yer alan hususlara ilişkin görüş alınmıştır. İlgili taraflardan alınan bilgi
  ve belgelerin gizli olmayan nüshaları talep eden bütün ilgili tarafların
  bilgisine sunulmak üzere hazır tutulmuştur. (7) Tarafların soruşturma boyunca
  ortaya koyduğu tüm bilgi, belge ve görüşler incelenmiş, mezkûr görüşlerden mevzuat
  kapsamında değerlendirilebilecek olanlarına bu Tebliğ’in ilgili bölümlerinde
  değinilmiştir. Yerinde
  doğrulama soruşturması Madde 5- (1) Yönetmelik’in 21 inci maddesi çerçevesinde yerli üretici
  Makine Takım’ın İstanbul’daki idari tesislerinde ve Gebze’deki üretim
  tesislerinde yerinde doğrulama yapılmıştır. Madde 6- (1) Önlemin
  yürürlükten kalkması durumunda, dampingin ve zararın devamı veya yeniden
  meydana gelmesinin muhtemel olup olmadığının değerlendirilmesine esas teşkil
  etmek üzere, 01/01/2006–31/12/2009 tarihleri arası gözden geçirme dönemi
  olarak alınmıştır. İKİNCİ KISIM Soruşturma
  Konusu Ürün ve Benzer Ürün Soruşturma
  konusu ürün ve benzer ürün Madde 7- (1) Soruşturma
  konusu ürünler sırasıyla, 8207.50.60.00.00 GTİP altında yer alan “delmeye
  mahsus aletlerden iş gören kısımları diğer maddelerden olanların
  diğerlerinden metal işlemeye mahsus iş gören kısımları diğer yüksek hız
  çeliğinden olanlar” (matkap uçları) ile 8207.70.31.00.19 GTİP altında yer
  alan “frezelemeye mahsus aletlerin metal işlemeye mahsus olanlardan iş gören
  kısımları diğer maddelerden parmak frezelerin diğerleri” (parmak frezeler)dir.  (2) Soruşturma konusu ürünlerin
  üretimi pim kesme işlemi ile başlayıp ürüne göre havsalama, taşlama,
  tornalama, ısıl işlemden geçirme, buhar menevişleme
  ve bileme gibi işlemlerle tamamlanmaktadır.  (3) Matkap uçları, düşük
  alaşımlı çelik, döküm, metal ve ahşap malzemelerin delinmesi işine yönelik
  olup, konvansiyonel tezgâh ve el breyzinde
  kullanılmaktadır. Parmak frezeler ise genel olarak kalıp ve metal parça
  üretiminde alın ve yan yüz frezeleme işleri ile alaşımlı dövme çelikler,
  paslanmaz ve yüksek ısıya dayanıklı çelikler, takım çelikleri ve döküm alaşımlı
  malzemelerde uzun düz kama yuvaları açılmasında ve kanal frezelemede
  kullanılmaktadır. (4) Yerli üretim dalı tarafından imal
  edilen “matkap uçları” ve “parmak frezeler” ile soruşturma konusu ülke
  menşeli “matkap uçları” ve “parmak frezeler”in
  benzer ürün olduğu tespiti mevcut önleme esas soruşturmada (esas soruşturma)
  yapılmıştır. Bu Tebliğ’e esas teşkil eden soruşturmada ise, fiziksel
  özellikler, ürün çeşitliliği, kullanım alanları, tüketici algılaması ve
  dağıtım kanalları bakımından yerli üretici tarafından üretilen ürün ile
  soruşturmaya konu ülke menşeli ürün arasında “benzer ürün” tanımı açısından
  ayrım yaratan herhangi bir farklılığın ortaya çıktığına ilişkin yeni bir
  bilgiye ulaşılmamıştır. Bu itibarla, 2005/3 sayılı Tebliğ’de soruşturma
  konusu ürün ve benzer ürüne yönelik tespitleri değiştirecek herhangi bir
  bilgi mevcut olmadığından anılan belirlemeler geçerliliğini
  sürdürmektedir.   (5)
  Soruşturma kapsamında yapılan incelemelerde soruşturma konusu maddelerin
  yukarıda belirtilen GTİP’ler dışında bir
  sınıflandırma altında ithal edildiğine ilişkin herhangi bir bulgu
  edinilmemiştir. Öte yandan, soruşturma konusu maddeler haricinde maddelerin
  mezkur GTİP’lerin altında ithal edildiğine dair bir
  itirazda da bulunulmamıştır.    (6) Bir
  ithalatçı firma, bazı ürün tiplerinin yerli üretici tarafından üretilmediğini
  ve bu nedenle mevcut önlemin devamına karar verilmesi halinde söz konusu bu
  ürün tiplerinin önlem kapsamı dışında tutulması gerektiği yönünde görüş beyan
  etmiştir. İlgili mevzuat uyarınca bu Tebliğ’e esas teşkil eden soruşturma,
  benzer ürün tanımı çerçevesinde yürütülmüş olup, kapsam dışında bırakılması
  istenen ürünler söz konusu soruşturmanın konusunu teşkil eden matkap uçları
  ile parmak frezelerin alt tipleridir. Yerli üretim dalının bir soruşturmaya
  dahil ürünün tüm alt tiplerini üretme gibi bir yükümlülüğü bulunmamaktadır.    (7) Soruşturma konusu eşya ile
  ilgili açıklamalar genel içerikli olup, uygulamaya esas olan GTİP ve
  karşılığı eşya tanımıdır. Bununla beraber, soruşturma konusu eşyanın Türk
  Gümrük Tarife Cetveli’nde yer alan tarife pozisyonunda ve/veya tanımında
  yapılacak değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına halel getirmez. ÜÇÜNCÜ KISIM Dampingin
  Devamı ve Yeniden
  Meydana Gelmesi İhtimali Madde 8- (1) Yönetmelik’in
  35 inci maddesi çerçevesinde önlemin yürürlükte olduğu dönemde dampingin
  devam edip etmediği incelenmiştir. Soruşturma sırasında önleme konu ÇHC’de yerleşik hiçbir ihracatçı işbirliğinde bulunmamış
  olduğundan damping marjı yeniden hesaplanmamış, asıl soruşturmada hesaplanmış
  olan damping marjı gösterge olarak dikkate alınmıştır. Maddi
  Zararın Varlığı ve Devamı Madde 9- (1) Yönetmelik’in 35 inci maddesi çerçevesinde önlemin
  yürürlükte olduğu dönemde, yerli üretim dalında zarar durumu ve bu zararın
  devamına ilişkin incelemeler yapılmıştır. İthalat verileri incelenirken,
  önlemin etkisini görebilmek amacıyla önlem öncesi ve sonrası dönemi kapsayan
  2005-2010 dönemi dikkate alınmıştır. Madde 10- (1) Önlem konusu ürünlerin
  2005-2010 döneminde Türkiye’ye genel ithalatı ve ÇHC’den
  yapılan ithalatının incelenmesinde Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verileri
  kullanılmıştır.  (2) Önlem öncesi dönem olan 2005
  yılında 178.510 Kg olan toplam matkap ucu ithalatının
  2009 yılında 127.252 Kg olarak gerçekleştiği, 2010 yılının
  ilk 10 aylık döneminde ise bir önceki tam yılda gerçekleşen ithalatı aşarak
  149.199 Kg’ye yükseldiği görülmüştür. Parmak
  frezeler ithalatının ise 2005 yılında 9.817
  Kg, 2006 yılında 13.416 Kg,
  2009 yılında ise 10.016 Kg olarak gerçekleştiği, 2010 yılının
  ilk 10 aylık döneminde ise bir önceki tam yılı aşarak 11.106 Kgolarak
  gerçekleştiği görülmektedir.  (3) İthalat istatistiklerine
  değer olarak bakıldığında ise matkap uçları için 2005 yılında 2.888.074 ABD Doları
  olan toplam ithalatın, 2009 yılında 3.216.517 ABD Doları Kg, 2010 yılı ilk 10
  aylık dönemde ise 4.410.211 ABD Doları olarak gerçekleştiği görülmektedir.
  Parmak frezelerde ise 2005 yılında 1.127.131 ABD Doları olarak gerçekleşen
  toplam ithalatın, 2006 yılında 1.766.857 ABD Doları, 2009 yılında 1.958.003
  ABD Doları, 2010 yılı ilk 10 aylık dönemde ise 1.182.925 ABD Doları olarak
  gerçekleştiği görülmektedir. Maddenin
  soruşturma konusu ülkeden ithalatı Madde 11- (1) Soruşturmaya konu ülkeden
  gerçekleşen matkap ucu ithalatının miktar olarak genel ithalat içindeki payı,
  soruşturma öncesi dönem olan 2005 yılında %35 iken, önlemin etkisiyle 2006
  yılında %9’a gerilemiş, 2007 yılında %15’e, 2008 yılında %23 ve 2009 yılında
  ise tekrar soruşturma öncesi döneme yakın bir oran olan %31’e yükselmiştir.
  2010 yılı ilk 10 aylık dönemde ise ÇHC menşeli ithalatın genel ithalat
  miktarı içindeki payı, önlemin alındığı yıldaki oranı da aşarak  %43’e yükselmiştir.  (2)
  ÇHC menşeli parmak frezelerin miktar olarak genel ithalat içindeki payı 2005
  yılında %41 iken, 2006 yılında önlemin etkisiyle %1’e gerilemiş, 2007, 2008
  ve 2009 yıllarında sırasıyla %2, %6 ve % 4 olarak gerçekleşmiş; 2010 yılının
  ilk 10 aylık döneminde ise %3 olarak gerçekleşmiştir.  (3) ÇHC menşeli ithalata değer
  olarak bakıldığında ise matkap uçları için 2005 yılında 353.339 ABD Dolar
  olarak gerçekleşen ithalat, 2006 yılında 192.805 ABD Doları’na gerilemiş,
  müteakip yıllarda ise yeniden artış eğilimine girmiş ve 2010 yılının ilk 10
  aylık döneminde 1.017.235 ABD Doları olarak gerçekleşmiştir.  (4) ÇHC menşeli parmak freze
  ithalatı ise değer olarak 2005 yılında 99.791 ABD Doları iken, önlemin
  etkisiyle 2006 yılında 23.504 Kg’ye gerilemiş ve
  2009 yılında ise 77.937 ABD Doları olarak gerçekleşmiştir. 2010 yılında ise
  ithalat değeri 11.505 ABD Doları/Kg olarak gerçekleşmiştir. Önlem konusu
  ürün ithalatının tüketime göre değişimi Madde 12- (1) Önlem konusu matkap uçları
  ile parmak frezelerin Türkiye toplam tüketimi, 2006-2009 dönemi için
  şikâyetçi yerli üretici Makine Takım ve şikâyeti destekleyen Evar firmasından temin edilen yurt içi satış miktarları
  ile ilgili yıllara ait ithalat miktarlarının toplanması suretiyle
  bulunmuştur.  (2) Matkap uçları için 2006
  yılında 100 olan Türkiye benzer mal tüketimi endeksi, 2009 yılında 147.915 67
  olarak gerçekleşmiştir. Yerli üretim dalının 2006 yılında 100 olan pazar payı
  endeksi 2009 yılında 7’ye gerilemiş, ÇHC’nin ise
  2006 yılında 100 olan pazar payı endeksi 2009 yılında 206’ya yükselmiştir. ÇHC’den ithalatın 2009 yılının özellikle ikinci yarısından
  itibaren hem miktar hem de genel ithalata göre oransal olarak artış içinde
  olduğu gözlemlenmektedir.  (3) Parmak frezeler için ise
  2006 yılında 100 olan Türkiye benzer mal tüketimi endeksi, 2009 yılında 66
  olarak gerçekleşmiştir. Yerli üretim dalının 2006 yılında 100 olan pazar payı
  endeksi, 2009 yılında 68’e gerilemiştir. ÇHC menşeli ithalat ise önlem öncesi
  dönem olan 2005 yılında 4.026
  Kg iken 2009 yılında 377 Kg olarak gerçekleşmiştir. ÇHC’nin 2005 yılında miktar olarak yaklaşık %41 olan
  genel ithalat içindeki payının, 2006 yılında %0,94, 2009 yılında %1,5 olarak
  gerçekleştiği görülmüştür. İthalattaki bu düşüşe bağlı olarak ÇHC’nin 2006 yılında olan yurt içi tüketim içindeki payı
  %1’den az olarak gerçekleşmiştir. Bu bağlamda ÇHC’nin
  2006 yılında 100 olarak gerçekleşen pazar payı endeksi 2009 yılında 446’ya
  yükselmiştir. Önlem konusu
  ürün ithalatının fiyatlarının gelişimi Madde
  13- (1) Önlem
  konusu matkap uçlarının Türkiye genel ithalatının birim fiyatı, 2006 yılında
  26 ABD Doları/ Kg iken, 2007, 2008 ve 2009 yıllılarında sırasıyla 19, 30 ve
  25 ABD Doları/Kg olarak gerçekleşmiştir. Parmak frezelerin ise genel
  ithalatının birim fiyatı 2006 yılında 132 ABD Doları/ Kg iken 2007, 2008 ve
  2009 yıllarında sırasıyla 184, 268 ve 195 ABD Doları/Kg olarak
  gerçekleşmiştir.  (2) ÇHC’den
  gerçekleştirilen ithalatın fiyatlarının seyrine bakıldığında ise, matkap
  uçları için 2006 yılında 11 ABD Doları/Kg olan birim fiyatın, 2007, 2008 ve
  2009 yıllarında sırasıyla 9, 13 ve 10 ABD Doları/Kg olarak gerçekleştiği görülmüştür.
  Parmak frezeler için ise ÇHC menşeli ithalatın birim fiyatı 2006 yılında 182
  ABD Doları/ Kg iken, 2007, 2008 ve 2009 yıllarında sırasıyla 105, 66 ve 206
  ABD Doları/Kg olarak gerçekleşmiştir. Önlem konusu
  ithalatın yerli üretim dalının iç piyasa fiyatları üzerindeki etkisi Madde 14- (1) Fiyat kırılması, soruşturma konusu
  ürünün Türkiye pazarına giriş fiyatlarının (CIF ithal fiyatı + gümrük vergisi
  ve masrafları) yerli üretim dalının fiyatlarının altında olup olmadığını
  göstermektedir. (2) Matkap uçları için fiyat kırılması
  hesaplanırken, TÜİK verilerinden elde edilen ithalatın birim fiyatına gümrük
  vergileri ve ithal masrafları eklenmek suretiyle elde edilen ithal birim
  fiyatı şikâyetçi yerli üretici Makine Takım’ın yurt içi satış fiyatı ile
  karşılaştırılmıştır. Bu şekilde 2009 yılı için 1,47 ABD Doları/Adet tutarında
  fiyat kırılması hesaplanmıştır. (3) Parmak frezeler için de TÜİK
  verilerinden elde edilen birim fiyata gümrük vergisi ve ithal masraflarının eklenmesi
  ile elde edilen ithal fiyatı, Makine Takım’ın yurtiçi satış fiyatı ile
  karşılaştırılmıştır. Bu şekilde 2009 yılı için 0,86 ABD Doları/Kg tutarında
  fiyat kırılması hesaplanmıştır. Bununla beraber, önlemin etkisi ile ÇHC
  menşeli parmak frezelerin genel ithalat içindeki payı çok azalmış ve 2005
  yılında bu pay %41 seviyesinde iken, 2009 yılında %4 seviyesine gerilemiştir.
  ÇHC menşeli ithalatın miktarının düşüklüğü ve düşük seviyede gerçekleşen bu
  ithalatın fiyatlarının aşırı yüksekliği sebebiyle, ithalat verilerinin parmak
  frezeler için fiyat kırılmasının hesaplanmasında gösterge niteliğini
  kaybettiği düşünülmektedir. Yerli üretim
  dalının ekonomik göstergeleri Madde
  15- (1) Dampingli ithalatın yerli
  üretim dalı üzerindeki etkisinin belirlenmesinde, Makine Takım firmasının
  matkap uçları ve parmak frezelere ilişkin verileri esas alınmıştır. Üretim ve satışlarda miktar adet bazlı
  değerlendirilmiştir. Öte yandan, eğilimin sağlıklı bir şekilde incelenmesi amacıyla
  Türk Lirası bazındaki veriler için yıllık ortalama Üretici Fiyat Endeksi
  (ÜFE) kullanılarak enflasyondan arındırılmış reel değerler kullanılmıştır. a) Üretim,
  kapasite ve kapasite kullanım oranı (KKO)(1) Yerli üretim dalının matkap uçları
  için 2006 yılında 100 olan adet bazlı üretim miktar endeksi, 2007 yılında 100
  olarak kalmış, 2008 yılında 86’ya ve 2009 yılında ise 74’e gerilemiştir. Söz
  konusu dönemde anılan ürünün üretim kapasitesinde herhangi bir değişiklik
  olmamış olup aynı dönem içerisinde KKO 100’den 74’e gerilemiştir.  (2) Parmak frezeler için ise 2006
  yılında 100 olan üretim miktar endeksi,  2007
  yılında 93’e, 2008 yılında 54’e ve 2009 yılında ise 47’ye gerilemiştir. Söz
  konusu üründe yerli üretim dalının kapasitesi değişmemiş olup KKO endeksi ise
  2006 ile 2009 yılları arasında 100’den 47’ye gerilemiştir. (3) Yerli üretim dalının esas
  soruşturma dönemindeki verilerine bakıldığında, önlem sonrası dönemde
  kapasite kullanım oranında önlem öncesi döneme göre bir artışa gidemediği
  görülmüştür. b) Yurtiçi
  satışlar ve ihracat(1) Yerli üretim dalının matkap uçları
  için 2006 yılında 100 olan yurtiçi satış miktar endeksi 2007’de de 100 olarak
  kalmış, 2008’de 82’ye, 2009’da ise 63’e gerilemiştir. 2006 yılında 100 olan
  satış hasılası ise 2009’da 63’e gerilemiştir. (2) Parmak frezeler için 2006 yılında
  100 olan yurt içi satış miktarı, 2007’de 91’e, 2008’de 69’a, 2009’da ise
  57’ye gerilemiştir. 2006 yılında 100 olan satış hasılası ise 2009’da 65’e
  gerilemiştir. (3) Yerli
  üretim dalının matkap uçları için 2006 yılında 100 olan ihracat miktar
  endeksi 2009’da 129’a yükselmiştir. (4) Parmak frezeler için ise 2006
  yılında 100 olan ihracat miktar endeksi 2009’da 31 olarak gerçekleşmiştir. c) Yurtiçi
  satış fiyatları(1) Yerli üreticinin matkap uçlarında
  adet bazında ağırlıklı ortalama yurtiçi satış fiyatı 2006 yılında reel bazda
  100 iken, 2009’da 105’e yükselmiştir. (2) Parmak frezelerde ise adet bazında
  ağırlıklı ortalama yurtiçi satış fiyatı 2006 yılında reel bazda 100 iken,
  2009 yılında 115’e çıkmıştır. ç) Pazar payı(1) Yerli üretim dalının yurtiçi pazar
  payı endeksi 2006 yılında 100 iken, 2006 yılında 63, 2007 yılında 76 ve 2009
  yılında 15 olarak gerçekleşmiştir. (2) Parmak frezeler için ise yurt içi
  Pazar payı endeksi 2006 yılında 100 iken, 2007 yılında 94, 2007 yılında 82 ve
  2009 yılında 69 olarak gerçekleşmiştir. d) Verimlilik (1) Üretimde çalışan işçi başına
  verimlilik endeksi 2006 yılında 100 iken, 2009 yılında matkap uçları için
  77’ye, parmak frezeler için ise 52’ye gerilemiştir. e) Stoklar(1) Yerli üretim dalının matkap
  uçlarında 2006 yılında 100 olan stok miktar endeksi, 2009’da 51’e
  gerilemiştir. Stok çevrim hızına (satış/stok) bakıldığında ise 2006 yılında
  13,8 iken 2009’da 21 olarak gerçekleşmiştir. (2) Parmak frezelerde 2006 yılında
  reel bazda 100 olan stok miktar endeksi, 2009’da 52’ye gerilemiştir. Stok çevrim
  hızına (satış/stok)  bakıldığında
  ise 2006 yılında 6,6 iken 2009’da 7,2 olarak gerçekleşmiştir. f) İstihdam(1) Yerli üretim dalının 2006 yılında
  100 olan direkt işçi sayısı endeksi matkap uçları için 2009 yılında 96’ya, parmak
  frezeler için ise 92’ye gerilemiştir. g) Ücretler (1) Yerli üretim dalının 2006 yılında
  100 olan aylık brüt işçi ücreti istikrarlı bir seyir izleyerek 2007 yılında
  103, 2008 yılında 102 ve 2009 yılında ise 105 olarak gerçekleşmiştir. ğ) Maliyet ve
  kârlılık(1) Yerli üretim dalının matkap uçları
  için 2006 yılında reel olarak 100 olan ağırlıklı ortalama birim ticari
  maliyeti, 2009 yılında 114 olarak gerçekleşmiştir. (2) Parmak frezelerde ise 2006 yılında
  reel olarak 100 olan ağırlıklı ortalama birim ticari maliyeti 2009’da 164
  olarak gerçekleşmiştir. (3) Yerli üretim dalının matkap uçları
  için yurt içi satışlardan elde ettiği 2006 yılında adet bazlı 100 olan
  kârlılığı 2009 yılında -102’ye gerilemiştir. Yurt içi satışlardan elde edilen
  toplam kâr ise 2006 yılında 100 iken, 2009 yılında -64’e gerilemiştir.   (4) Parmak frezelerdeki yurt içi
  satışlardan elde edilen 2006 yılında adet
  bazlı        (-)100 olan zarar durumu, 2009 yılında
  (-)646 olarak gerçekleşmiştir. Yurt içi satışlardan elde edilen toplam kâr
  ise 2006 yılında -100 iken 2009 yılında -367 olarak gerçekleşmiştir. Bu
  nedenle parmak frezeler için yurt içi satışlardan elde edilen toplam hasılada
  zararda olma durumu devam etmektedir. h) Nakit akışı(1)Yerli üretim dalının matkap uçları
  üretim ve satışı ile sağladığı reel nakit akışı (kâr+amortisman) 2006 yılında
  -100 iken (nakit çıkışı), 2009 yılında (-)503 olarak gerçekleşmiştir.  (2) Parmak frezeler üretim ve satışı
  ile sağladığı reel nakit akışı (kâr+amortisman) ise 2006 yılında (-)100 iken,
  2009 yılında (-)2 olarak gerçekleşmiştir.    ı) Yatırımlar geri dönüş oranı    (1) Yerli üretim dalının 2006
  yılında (-)100 olan yatırımların geri dönüş oranı, 2009 yılında (-)384 olarak
  gerçekleşmiştir.    i) Büyüme               (1) Yerli üretim dalının 2006
  yılında 100 olan aktifler toplamı, 2009 yılında 100 olarak kalmaya devam
  etmiştir.                j) Sermaye ve yatırımları arttırma
  yeteneği               (1) Yerli üretim dalının 2006
  yılından itibaren herhangi bir tevsi ya da yenileme yatırımı olmamıştır.                k) Damping marjının büyüklüğü               (1) Esas soruşturmada önemli
  oranda damping marjı tespit edilmiştir. Ekonomik
  göstergelerin değerlendirilmesi Madde 16- (1) Önlem sonrası
  dönemde söz konusu önlemin etkinliğini görebilmek amacıyla yerli üretim
  dalının ekonomik göstergeleri incelenmiştir. Yapılan inceleme neticesinde
  matkap uçları için önlem sonrası dönemde ÇHC menşeli ithalatın önemli bir
  seviyede devam ettiği ve yerli üretim dalının fiyatlarını kırmaya devam
  ettiği görülmektedir. Yerli üretim dalının pazar payında önleme rağmen bir
  gerileme olduğu gözlemlenmektedir. Öte yandan matkap uçları için 2006
  yılından itibaren piyasada bir daralma da olduğu gözlemlenmektedir. Bununla
  beraber piyasadaki daralma, yerli üretim dalının dampingli ithalat nedeniyle
  zarara uğramaya devam ettiği gerçeğini değiştirmemektedir. ÇHC menşeli
  dampingli ithalatın ve de piyasadaki daralmanın etkisiyle yerli üretim
  dalının önlem sonrası dönemde kapasitesini artırarak optimum üretim
  seviyesine ulaşamadığından katlanmak olduğu sabit maliyetler nedeniyle birim
  ticari maliyetinin arttığı gözlemlenmektedir. Diğer yandan yerli üretim
  dalının ihracatının birim fiyatının maliyetin altında olduğu ve bu durumun da
  toplam kârlılıkta olumsuz bir durum yarattığı gözlemlenmektedir. Yerli
  üretici, kendi ihracatının birim fiyatının aslında maliyet altında
  olmadığını, ekonomik göstergeler tablosunda yer alan birim maliyetin tüm ürün
  tiplerinin ortalaması olduğunu; bununla beraber ihracat satışlarının daha
  düşük maliyetli ürün tiplerini içerdiğini belirtmiştir. (2) Parmak frezeler
  için ise, önlem sonrası dönemde ÇHC menşeli ithalat durma noktasına gelmiş
  olmasına rağmen, toplam satışlarda zararda olma durumunun kârlılığa dönmediği
  ve KKO’ da bir iyileşmenin olmadığı gözlemlenmektedir. Parmak frezeler için
  de piyasada bir daralma yaşandığı gözlemlenmektedir. (3) Yukarıdaki veriler, her iki ürün
  grubunda da önleme rağmen yerli üretim dalının ekonomik göstergelerindeki
  olumsuzlukların devam ettiğini göstermektedir. Dampingin
  ve Zararın Devamı veya Yeniden Oluşma İhtimali              Madde 17- (1) Yönetmelik’in
  35 inci maddesi çerçevesinde önlemin yürürlükten kalkması halinde dampingin
  ve zararın devam etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup
  olmadığı incelenmiştir. Önleme tabi
  ülkedeki yerleşik kapasite ve ihracat potansiyeli Madde 18- (1) Önlem konusu ürüne ilişkin
  olarak dünya pazarındaki gelişmelerin incelenmesinde Uluslararası Ticaret
  Merkezi (UTM) verileri esas alınmıştır. UTM verilerine göre ÇHC’nin gerek matkap uçları gerekse parmak frezeler için
  dünyadaki ana tedarikçi olduğu görülmektedir. (2) Miktar bazında dünya matkap ucu
  ihracatına bakıldığında ÇHC’nin verilerinin
  incelendiği 2005 yılından itibaren söz konusu ürünün en büyük tedarikçisi
  olduğu ve dünya ihracatı içerisindeki payını düzenli olarak arttırdığı
  görülmektedir. Miktar bazında 2005 yılında 43.034 Ton ihracat rakamı ile
  dünyadaki toplam ihracatın %43’ünü teşkil eden ÇHC’nin,
  2009 yılına gelindiğinde hem ihracatını miktar olarak artırdığı hem de genel
  ihracat içindeki payını oransal olarak artırdığı gözlemlenmiştir. Zira 2009 yılında
  48.840 Ton ihracat rakamı ile dünya ihracatının %52’sini gerçekleşmiştir.    (3) Parmak frezeler ihracatına
  bakıldığında ise 2005 yılında miktar olarak 774 Ton olarak gerçekleşen ÇHC
  menşeli ihracat bu miktar ile dünyadaki toplam ihracatın %8’ini teşkil
  etmiştir. ÇHC menşeli parmak freze ihracatı da 2005 yılından itibaren düzenli
  bir artış eğilimi içerisine girmiş ve 2009 yılına gelindiğinde 1.700 Ton
  ihracat rakamı ile toplam dünya ihracatının yaklaşık %20’sini teşkil
  etmiştir. (4) Bütün bu veriler birlikte
  değerlendirildiğinde, söz konusu ürünlerde ÇHC’nin
  dünya piyasasında en büyük ihracatçı durumunda
  olduğu, ihracatını düzenli bir biçimde arttırdığı görülmektedir. Bu bağlamda ÇHC’nin, önlemin kalkması halinde Türkiye’ye yönelik
  ihracatını kolayca arttırabilecek durumda olduğu değerlendirilmektedir.                               Türkiye
  pazarının durumu Madde 19- (1)
  Türkiye’deki müteaddit sayıdaki ithalatçının ÇHC menşeli ürünleri önemli
  miktarlarda ithal ettiği ve ÇHC menşeli ithalatın önlem alınıncaya kadar
  genel ithalatın önemli bir kısmını teşkil ettiği dikkate alındığında Türkiye’nin
  ÇHC için önemli mahiyette bir pazar olduğu değerlendirilmektedir. Zira
  önlemden sonraki dönemde dahi ÇHC’den belirli bir
  düzeyde matkap uçları ithalatının devam ettiği görülmektedir. Önlem öncesi
  dönemde Türkiye piyasasında önemli bir paya sahip olmalarından dolayı, ÇHC üreticileri/ihracatçıları
  Türkiye pazarı, rekabet şartları, dağıtım ve pazarlama kanalları, ürünler ve
  fiyat seviyeleri hakkında iyi derecede bilgiye sahiptirler. Bu bakımdan
  anılan üretici/ihracatçıların Türkiye’deki dağıtım kanallarına erişim
  kolaylığı nedeniyle önlemsiz bir ortamda pazarda kolaylıkla yer
  edinebilecekleri anlaşılmaktadır. Dolayısıyla ÇHC, önlemin kalkması halinde
  Türkiye’ye olan ihracatını kolaylıkla arttırabilecek durumdadır.  (2) Öte yandan dünya ekonomilerini
  derinden etkileyen küresel krizin reel ekonomiye etkileri ve bahse konu ürün
  talebinin fiyata hassaslığı değerlendirildiğinde, küresel piyasalarda fiyat
  rekabetinin devam edeceği değerlendirilmektedir. (3) Netice itibariyle, matkap uçları
  ve parmak frezelere talep, ekonomik kriz ve sonrası dönemde bir miktar
  dalgalanma gösterse dahi Türkiye pazarının ÇHC için önemini koruyacağı
  değerlendirilmektedir. Esas
  soruşturmada tespit edilen damping marjı Madde 20- (1) Mevcut dampinge karşı
  önlemin hukuki ve idari altyapısını teşkil eden esas damping soruşturması
  esnasında tespit edilen damping marjları, soruşturma konusu ülkede yerleşik
  üretici/ihracatçıların önlemin yürürlükten kalkması halinde muhtemel
  davranışlarını yansıtacak önemli bir gösterge niteliği taşıdığından dikkate
  alınmıştır. (2) Buna
  göre esas soruşturmada matkap uçları için CIF bedelin %306’sı ve 18 ABD
  Doları/Kg tutarında; parmak frezeler için ise CIF bedelin %120’si ve 30 ABD
  Doları/Kg tutarında damping marjı tespit edilmiştir.   Üçüncü
  ülkelerden ithalat ve diğer hususlar Madde
  21- (1) Soruşturma
  konusu ürünlerde ÇHC haricindeki ülkelerden yapılan ithalatın, genel ithalat
  içindeki payının önemli düzeylere çıkmasının en önemli etkeninin 2005 yılında
  damping önleminin yürürlüğe girmesi olduğu değerlendirilmektedir. Madde 22- (1) Yukarıdaki bilgiler
  çerçevesinde; önlemin kalkması
  halinde önlem konusu ülkenin muhtemel davranışlarını yansıtması bakımından esas
  soruşturmada hesaplanan damping marjlarının önemli düzeylerde olduğu, önlem
  konusu ülkenin söz konusu ürünlerin en büyük ihracatçısı konumunda olduğu,
  genel ihraç fiyatlarının dünya ticaretindeki ortalama fiyatların oldukça
  altında seyrettiği, önleme tabi ülkenin söz konusu üründe dünyanın en büyük
  ihracatçısı olduğu ve Türkiye’ye yönlendirebileceği ciddi kapasitesinin
  bulunduğu, Türkiye pazarının
  ÇHC için önemli olduğu, önlemin kalkması halinde fiyata duyarlı olan ürün
  tiplerinin kısmi küresel pazar daralması yaşanan mevcut konjonktürde büyük
  miktarlarda ve kolaylıkla Türkiye pazarına yönlendirilebileceğine ilişkin
  işaretlerin bulunduğu değerlendirildiğinden yürürlükteki önlemin kalkması
  halinde dampingli ithalatın devamı veya tekrarının muhtemel olduğu tespit
  edilmiştir. ALTINCI KISIM Karar Madde
  23- (1) Soruşturma sonucunda meri önlemin yürürlükten
  kaldırılması halinde dampingin ve zararın devamının veya tekrarının muhtemel
  olduğu anlaşıldığından İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu’nun
  kararı ve Bakan’ın onayı ile uygulanmakta olan dampinge karşı önlemin aşağıda
  belirtilen şekilde aynen uygulanmaya devam edilmesine karar verilmiştir.   
   Uygulama MADDE 24- (1) Gümrük
  idareleri, Karar maddesinde gümrük tarife istatistik pozisyon numarası,
  tanımı ve menşe ülkesi belirtilen eşyanın, diğer mevzuat hükümleri saklı
  kalmak kaydıyla, serbest dolaşıma giriş rejimi kapsamındaki ithalatında,
  karşılarında gösterilen oranda dampinge karşı önlemi tahsil ederler. Yürürlük MADDE 25- (1) Bu Tebliğ
  yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 26- (1) Bu Tebliğ
  hükümlerini Dış Ticaret Müsteşarlığı’nın bağlı olduğu Bakan yürütür. 31
  Aralık 2010 CUMA  Resmî
  Gazete Sayı
  : 27802 (5. Mükerrer) |