| GÜNCEL:
  30/10/2010 | ||||||||||
| Dış Ticaret Müsteşarlığından: İTHALATTA HAKSIZ
  REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2010/29) BİRİNCİ KISIM                 Mevcut önlem ve
  soruşturmaMADDE 1- (1) 12/03/2005 tarihli ve
  25753 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine
  İlişkin 2005/7 sayılı Tebliğ ile Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC) menşeli “kayarak
  işleyen fermuarlar”ın ithalinde dampinge karşı kesin önlem yürürlüğe
  konulmuştur. (2)
  Bahse konu eşyaya yönelik mevcut önlemin yürürlük süresinin bitiminden önce,
  20/06/2009 tarihli ve 27264 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta
  Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2009/19 sayılı Tebliğ ile yerli üretim
  dalının önleme konu ürün ve ülke kapsamında bir nihai gözden geçirme
  soruşturması açılması talebinde bulunabileceği ilan edilmiştir.  (3)Yerli
  üreticiler, Feryal Fermuar Tekstil Yan Ürünleri Ltd.Şti, Emr Fermuar San. ve
  Tic. Ltd. Şti, Titbaş Tekstil ve Konf. San. Tic. A.Ş., İnci Fermuar San. ve
  Tic. A.Ş., Fermaş Fermuar Tekstil San. ve Tic. A.Ş., ve Ece Fermuar San. ve
  Tic. A.Ş. firmaları ile bu firmaları destekleyen 22 yerli üretici ve
  Konfeksiyon Yan Sanayicileri Derneği (KSYD) tarafından sağlanan bilgiler
  çerçevesinde ÇHC menşeli “kayarak işleyen fermuarlar”a yönelik 10/03/2010
  tarihli ve 27517 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
  Önlenmesine İlişkin 2010/7 sayılı Tebliğ ile nihai gözden geçirme soruşturması
  başlatılmıştır. Söz konusu soruşturma Dış Ticaret Müsteşarlığı İthalat Genel
  Müdürlüğü (Genel Müdürlük) tarafından yürütülerek tamamlanmıştır.                  KapsamMADDE 2- (1) Bu Tebliğ; 4412 sayılı
  Kanun’la değişik 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
  Kanun (Kanun), 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı İthalatta Haksız
  Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar (Karar) ve 30/10/1999 tarihli ve 23861
  sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
  Hakkında Yönetmelik (Yönetmelik) hükümleri çerçevesinde yürütülen nihai
  gözden geçirme soruşturmasının sonuçlarını içermektedir.                  Yerli
  üretim dalının temsil niteliğiMADDE 3- (1)Yönetmelik’in 20 nci maddesi
  uyarınca başvuru, yerli üretim dalı adına yapılmış ve bu bağlamda başvuruda
  bulunan üreticilerin yerli üretim dalını temsil niteliğine haiz oldukları
  anlaşılmıştır. Soruşturma esnasında bu tespiti değiştirecek herhangi bir
  somut bilgi alınmamıştır.                 İlgili
  tarafların bilgilendirilmesi ve toplanan bilgilerin değerlendirilmesiMADDE 4- (1)  Soruşturma açılışını müteakip soruşturma
  konusu ürünün Müsteşarlık tarafından bilinen ÇHC’de yerleşik
  üretici/ihracatçılarına, Türkiye’de yerleşik ithalatçılarına ve ayrıca
  soruşturmaya konu ülkede yerleşik diğer üretici/ihracatçılara iletilebilmesini
  teminen anılan ülkenin Ankara Büyükelçiliğine ilgili soru formları,
  başvurunun gizli olmayan özeti ve soruşturma açılış Tebliğ’ine ulaşmalarını
  sağlamak için soruşturma açılışına ilişkin bildirim yapılmıştır. (2)
  Taraflara soru formunu yanıtlamaları için posta süresi dâhil 37 gün süre
  tanınmıştır.  (3)
  Yerli üretim dalı, soruşturma süresi boyunca Dış Ticaret Müsteşarlığı ile
  işbirliği içinde olmuş ve gerektiğinde talep edilen ilave bilgileri temin
  etmiştir.  (4)
  Kendilerine soru formu gönderilen 9 ithalatçı firmanın 6’sından cevap
  alınmıştır. (5)
  Soruşturma sonucunda alınacak, karara esas teşkil edecek nitelikteki bilgi ve
  bulguları içeren “Nihai Bildirim Raporu” ilgili tarafların bilgisine
  sunulmuştur. (6)
  Tarafların soruşturma boyunca ortaya koyduğu tüm bilgi, belge ve görüşler
  incelenmiş, mezkûr görüşlerden mevzuat kapsamında değerlendirilebilecek
  olanlara bu Tebliğ’in ilgili bölümlerinde değinilmiştir.                 Yerinde doğrulama
  soruşturması MADDE 5- (1) Yönetmelik’in 21 inci
  maddesi çerçevesinde,yerli üreticilerden İnci Fermuar San. ve Tic. A.Ş.ve Ece
  Fermuar San. ve Tic. A.Ş.’nin İstanbul’da bulunan üretim tesislerinde yerinde
  doğrulama soruşturması gerçekleştirilmiştir.                 Gözden
  geçirme dönemi MADDE 6- (1) Önlemin yürürlükten
  kalkması durumunda, dampingin ve zararın devamı veya yeniden meydana
  gelmesinin muhtemel olup olmadığının değerlendirilmesine esas teşkil etmek
  üzere 01/01/2007-31/12/2009 dönemi gözden geçirme dönemi olarak alınmıştır.
  Bununla birlikte önlemin etkisini daha sağlıklı görebilmek amacıyla, ithalat
  verileri incelenirken 2005-2009 dönemi dikkate alınmıştır.                                                                               İKİNCİ
  KISIMSoruşturma Konusu Ürün ve Benzer ÜrünSoruşturma konusu ürün ve benzer ürünMADDE
  7-
  (1) Soruşturma konusu ürün, ÇHC menşeli 9607.11 ve  9607.19 gümrük tarife istatistik pozisyonları
  (GTİP) altında kayıtlı “kayarak işleyen fermuarlar”dır.                          (2) Anılan ürün polyester,
  plastik veya metal dişli olmasına göre farklı hammaddelerle üretilmektedir.
  Bu bağlamda soruşturma konusu ürün üretimi tipine göre monofil, polyester
  şerit, metal tel gibi maddeler kullanılarak, üst-alt durak ve elcik takılması
  ile bazı tiplerde alt film şeridi basılması, traşlama gibi işlemlerle
  yapılmaktadır.                            (3) Ürünler, giysi, çanta vb.
  konfeksiyon ve triko giyimiyle ayakkabı sektöründe, saraciye üretiminde, ev
  tekstili ürünlerinin açılıp kapanan kısımlarında bu fonksiyonu yerine
  getirmek ve/veya estetik görünüm kazandırmak amacıyla kullanılmaktadır. Söz
  konusu ürünlerin dağıtımı toptancı ve perakendeciler aracılığıyla
  yapılmaktadır. Ürün tip olarak piyasada kemik, metal ve plastik olarak
  anılmakta ve kullanılacağı ürüne göre özel üretime konu olabilmektedir. (4)
  Yerli üretim dalı tarafından imal edilen fermuarlar ile soruşturma konusu
  ülke menşeli ürünün benzer ürün olduğu mevcut önleme esas soruşturmada
  yapılmıştır. Bu soruşturma da ise, fiziksel özellikler, ürün çeşitliliği,
  kullanım alanları, tüketici algılaması ve dağıtım kanalları arasında “benzer
  ürün” tanımı açısından ayrım yaratan herhangi bir farklılığın ortaya
  çıktığına ilişkin yeni bir bilgiye ulaşılmamıştır. Tip çeşitliliğinin ithal
  ile yerli ürünlerin birbirlerinin yerine geçebilme özelliği açısından bir
  engel teşkil etmediği anlaşılmıştır. (5)
  Soruşturma kapsamında yapılan incelemelerde soruşturma konusu maddenin
  yukarıda belirtilen GTİP dışında bir sınıflandırma altında ithal edildiğine
  ilişkin herhangi bir bulgu edinilememiştir. Öte yandan, soruşturma konusu
  madde haricinde bir maddenin mezkur GTİP altında ithal edildiğine dair bir
  itirazda da bulunulmamıştır. (6)
  Soruşturma konusu eşya ile ilgili açıklamalar genel içerikli olup uygulamaya
  esas olan GTİP ve karşılığı eşya tanımıdır. Bununla beraber, soruşturma
  konusu eşyanın Türk Gümrük Tarife Cetveli’nde yer alan tarife pozisyonunda
  ve/veya tanımında yapılacak değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına
  halel getirmez. ÜÇÜNCÜ KISIMDampingin Varlığı ve Devamı         Genel açıklamalar MADDE 8- (1)
  Yönetmelik’in 35 inci maddesi çerçevesinde önlemin yürürlükte olduğu süre
  içinde dampingin devam edip etmediği incelenmiştir. Mevcut önlemin etkisiyle
  ithalatın üst ürün gruplarına kaydığı görülmüştür. Bu nedenle, ithalatın
  ortalama birim fiyatları gösterge niteliğinde bir damping marjı hesabına
  imkan vermediğinden damping marjı hesabı yapılmamıştır.          DÖRDÜNCÜ
  KISIM Maddi Zararın Varlığı ve DevamıGenel açıklamalarMADDE 9- (1) Yönetmelik’in 35 inci
  maddesi çerçevesinde önlemin yürürlükte olduğu dönemde, yerli üretim dalında
  zarar durumu ve önlemin yürürlükten kalkması halinde zarara etki edebilecek
  muhtemel gelişmeler incelenmiştir. İthalat verileri incelenirken, önlemin
  etkisini ve önlem sonrası duruma ilişkin eğilimleri görebilmek amacıyla
  2005-2009 dönemi dikkate alınmıştır. Maddenin genel ithalatıMADDE 10- (1) Önlem konusu ürünün
  Türkiye’ye genel ithalatı ve önleme konu ülkeden yapılan ithalatın incelenmesinde
  Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verileri kullanılmıştır. 2005’te  (2)
  Bahse konu ürünün genel ithalatı değer bazında sırasıyla, 2005 yılında
  31.996.716 ABD Doları, 2006’da 34.903.687, 2007’de 36.318.376 ABD Doları,
  2008’de 14.713.628 ABD Doları ve 2009 yılında da 9.241.781 ABD Doları olarak
  gerçekleşmiştir. (3)
  Birim fiyatlar ise sırasıyla, 2005’te 0,198 ABD Doları/m, 2006’da 0,322 ABD
  Doları/m, 2007’de 0,544 ABD Doları/m, 
  2008’de 0,393 ABD Doları/m ve 2009 yılında da 0,422 ABD Doları/m
  olarak gerçekleşmiştir. Maddenin soruşturma konusu ülkeden ithalatıMADDE 11- (1) 2005-2009 döneminde
  ÇHC’den gerçekleşen fermuar  ithalatı
  miktar olarak 2005 yılında  (2)
  2005-2009 döneminde ÇHC’den yapılan ithalatın birim fiyatları incelendiğinde
  ise, 2005 yılında 0,044 ABD Doları/m, 2006’da 0,195 ABD Doları/m 2007’de
  0,493 ABD Doları/m, 2008’de 0,564 ABD Doları/m ve 2009 yılında ise 0,699 ABD
  Doları/m olduğu görülmüştür.                  Soruşturma
  konusu madde ithalatının  tüketim
  içindeki payının seyriMADDE 12- (1) Soruşturma konusu ürünün
  Türkiye toplam tüketimi hesaplanırken 2007-2009 dönemi için şikâyetçi yerli
  üretici ve şikayeti destekleyen firmalardan temin edilen yurt içi satış
  miktarları ile ilgili yıla ait toplam ithalat miktarları toplanmıştır. Bu
  çerçevede 2007 yılında 100 olan tüketim endeksinin 2008 yılında 91, 2009
  yılında 98 olduğu görülmüştür.  (2)
  ÇHC’nin Türkiye tüketimi içindeki payı incelendiğinde, 2007 yılında 100 olan
  pazar payı endeksinin 2008 yılında 123’e çıktığı, 2009 yılında ise 92’ye
  gerilediği görülmüştür. Soruşturma konusu ithalatın yerli üretim dalının iç piyasa fiyatları
  üzerindeki etkisiMADDE 13- (1) Önlemin yürürlükten
  kalkması durumunda yerli üretim dalı fiyatları üzerinde oluşabilecek muhtemel
  etkiyi görebilmek amacıyla, 2007-2009 dönemi için fiyat kırılması
  hesaplanmıştır. Yapılan hesaplamada, önlem konusu maddenin dampinge karşı
  önlem hariç Türkiye piyasasına giriş fiyatları bulunmuş ve bu fiyatlar yerli
  üretim dalının yurt içi satış fiyatları ile karşılaştırılarak fiyat kırılması
  hesaplanmıştır.  (2) ÇHC
  için hesaplanan fiyat kırılması 2007 yılı için CIF değerin % 41,30’u, 2008
  yılı için  % 21,28’i oranındadır. 2009
  yılında ÇHC menşeli fermuarların ithalat birim fiyatlarının yükselmesi
  nedeniyle fiyat kırılması bulunmamıştır. (3)
  Gözden geçirme döneminde ÇHC’nin diğer ülkelere ve dünya ihraç birim
  fiyatlarına bakıldığında; 2007 yılında ÇHC’nin dünya ihracat birim fiyat
  ortalaması 9607.19 GTİP’de yer alan fermuarlar için 0,7 ABD Doları/m iken
  2008’de 0,9 ABD Doları/m ve 2009 yılında da 0,7 ABD Doları/m düzeyinde olduğu
  görülmektedir. Aynı dönemde ÇHC’nin Hong Kong’a olan ihraç birim fiyatları
  sırasıyla 0,9 ABD Doları/m, 0,14 ABD Doları/m 
  ve 0,15 ABD Doları/m olmuştur.                                   Yerli üretim dalının ekonomik
  göstergeleri MADDE 14- (1) Önlem konusu ithalatın yerli
  üretim dalı üzerindeki etkisinin belirlenmesinde, yerli üretim dalını
  temsilen yerli üreticiler Feryal Fermuar Tekstil Yan Ürünleri Ltd.Şti, Emr
  Fermuar San. ve Tic. Ltd. Şti, Titbaş Tekstil ve Konf. San. Tic. A.Ş., İnci
  Fermuar San. ve Tic. A.Ş., Fermaş Fermuar Tekstil San. ve Tic. A.Ş., ve  Ece Fermuar San. ve Tic. A.Ş.  verileri dikkate alınmıştır. Söz konusu
  zarar incelemesi 2007–2009 arasını kapsayan gözden geçirme dönemi için
  yapılmıştır.                                (2) Eğilimin sağlıklı bir şekilde
  incelenmesi amacıyla, Türk Lirası bazındaki veriler için yıllık ortalama
  Üretici Fiyat Endeksi (ÜFE) kullanılarak enflasyondan arındırılmış reel
  değerler esas alınmıştır.   a) Üretim,
  kapasite ve kapasite kullanım oranı (KKO) (1)
  Yerli üretim dalının önlem konusu fermuarlarda üretim miktar endeksi, 2007
  baz yılında 100 iken 2008’de 107 ve 2009’da 78 olmuştur. (2)
  Yerli üretim dalının üretim kapasitesi dönem içinde değişmemiştir. (3) KKO
  tek vardiya üzerinden hesaplanmıştır. Buna göre yerli üretim dalının kapasite
  kullanım oranları tam kapasiteye yakın seviyelerde olup, KKO endeksi 2007 baz
  yılında 100 iken 2008’de 107 ve 2009’da 78 olarak gerçekleşmiştir.  b) Yurtiçi satışlar ve ihracat (1)
  Yerli üretim dalının yurtiçi satış miktar endeksi 2007 baz yılında 100 iken,
  2008’de 92’ye düşmüş, 2009’da ise 101’e yükselmiştir. (2) Aynı
  dönemde yurtiçi satış hâsılatı reel olarak incelendiğinde, 2007 baz yılında
  100 olan endeksin, 2008’de 79’a gerilediği, 2009’da ise 82 düzeyinde olduğu
  görülmüştür. (3)  Yerli üretim dalının 2007 baz yılında 100
  olan yurt dışı  miktar satış endeksi
  2008’de 90’a ve  2009’da 66’ya gerilemiştir. c) Yurt içi satış fiyatları (1)
  Yerli üretim dalının 2007 baz yılında 100 olan  ağırlıklı ortalama yurt içi birim satış
  fiyat endeksi, 2008’de 86’ya, 2009 yılında ise 81’e gerilemiştir. d) Pazar payı (1)
  Yerli üretim dalının 2007’de 100 olan pazar payı endeksi, 2008 yılında 133 ve
  2009’da 175’e yükselmiştir. e) Verimlilik (1)
  Yerli üretim dalında çalışan işçi başına verimlilik endeksi 2007 baz yılında
  100 iken, 2008 ve 2009’da sırasıyla 107 ve 102 olarak gerçekleşmiştir. f) Stoklar (1)
  Yerli üretim dalının 2007 yılında stok miktar endeksi 100 olarak alındığında,
  bu  endeks 2008’de 202 ve 2009 yılında
  113 olmuştur.  g) İstihdam (1)
  Yerli üretim dalının söz konusu fermuar üretiminde yarattığı istihdamın 2007
  baz yılında 100 olan endeks değeri, 
  2008’de aynı kalırken 2009’da 76’ya düşmüştür.   h) Ücretler (1)
  Yerli üretim dalının aylık giydirilmiş reel brüt ücret endeksi 2007 baz
  yılında 100 alındığında, 2008’de 94, 2009’da 86 olarak gerçekleşmiştir. ı) Maliyetler ve karlılık (1)
  Yerli üretim dalının ağırlıklı ortalama birim ticari maliyet endeksi 2007’de
  100 iken 2008’de 93 ve 2009 yılında 81 olmuştur.  (2)Yerli
  üretim dalının önlem konusu üründe birim karlılığı 2007 baz yılında -100
  iken, 2008 ve 2009 yıllarında sırasıyla -148 ve - 68  değerlerini almıştır. i) Nakit akışı (1)
  Yerli üretim dalının fermuar satışından elde ettiği nakit akışı endeksi
  2007’de     -100 iken,  2008’de -184 ve 2009’da -78 düzeyinde
  gerçekleşmiştir. j) Yatırımların geri dönüş oranı (1)
  Yerli üretim dalının bütün faaliyetleri ile ilgili olarak yatırımların geri
  dönüş oranı (kar/aktif toplamı), 2007 baz yılında 100 iken, 2008’de -288,
  2009’da da 116 olmuştur. k) Büyüme (1)
  Yerli üretim dalının bütün faaliyetleri ile ilgili olarak aktif büyüklüğü,
  2007’de 100 iken 2008’de 95, 2009’da 96’ya yükselmiştir.  l) Sermaye veya yatırımları arttırma yeteneği (1)
  Yerli üretim dalının sermaye arttırma yeteneğini görebilmek için, yerli
  üretim dalının bütün faaliyetlerinde kullanılan özsermayesinin seyri incelenmiştir.
  Buna göre, 2007’de 100 olan özsermaye, 2008’de 101 olmuş ve 2009’da 97 düzeyine
  gerilemiştir. (2)
  Yerli üretim dalının yatırımları arttırma yeteneğini görebilmek için, yerli
  üretim dalınca yapılan yatırımların seyri incelenmiş ve gözden geçirme dönemi
  boyunca yatırımların aynı seviyede kaldığı görülmüştür. Yerli üretim dalının
  ekonomik göstergelerin değerlendirilmesiMADDE 15- (1) Yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri incelendiğinde, mevcut
  önlemin etkisiyle göstergelerde kısmi iyileşmelere rağmen üretim, istihdam,
  KKO, ücretler, karlılık ve nakit akışı gibi göstergelerinde olumsuzlukların
  devam ettiği görülmektedir. BEŞİNCİ KISIMDampingin ve Zararın
  Devamı veya Yeniden Oluşma İhtimaliÖnleme tabi ülkedeki
  yerleşik kapasite ve ihracat potansiyeliMADDE 16– (1) Soruşturma konusu ürünün
  küresel piyasasındaki gelişmeler ve soruşturma konusu ülkedeki yerleşik
  kapasiteye ilişkin inceleme, Uluslararası Ticaret Merkezi (International
  Trade Center-UTM) verileri ve Çin Ulusal Donanım Birliği’nin (China National
  Hardware Association) raporu kullanılarak yapılmış ve aşağıda yer alan  sonuçlara ulaşılmıştır.  (2) UTM
  verilerine göre, 9607.11 GTP’te yer alan fermuarlar için dünya ihracatı
  miktar bazında , 2005 yılında  24.514
  ton, 2006 yılında 25.417 ton, 2007 yılında 26.277 ton, 2008 yılında 24.470
  ton olarak gerçekleşmiştir. Aynı dönemde ÇHC’nin söz konusu GTP’deki dünya
  ihracatı miktar bazında yıllar itibariyle 2005’te 1.212 ton, 2006’da 3.042
  ton, 2007’de 3.261 ton, 2008’de 3.918 ton olmuştur. ÇHC’nin söz konusu GTP’de
  dünya ticaretinden aldığı pay değer bazında 2005 yılında %10,3, 2006 yılında
  % 13,1, 2007’de %17,8, 2008’de %20,4 olarak gerçekleşmiştir. CNHA’nın
  raporuna göre, 2009 yılı itibariyle ÇHC, dünya fermuar üretiminde tüm tipler
  itibariyle birinci sırada yer almaktadır. (3)
  Değer bazında ise küresel fermuar ihracatı 9607.11 GTP için 2005’te
  382.426.000 ABD Doları, 2006 yılında 431.476.000 ABD Doları, 2007 yılında
  512.080.000 ABD Doları, 2008 yılında da 510.983.000 ABD Doları seviyesinde
  gerçekleşmiştir. Bu dönemde ÇHC’nin değer bazında ihracat rakamları ise
  2005’te 39.336.000 ABD Doları, 2006’da 56.394.000 ABD Doları, 2007’de
  90.951.000 ABD Doları, 2008’de 104.302.000 ABD Doları ve 2009 yılında da
  84.717.000 ABD Doları düzeyinde olmuştur. Yine aynı dönemde ÇHC’nin birim
  fiyatları ise 2005’te 18.537 ABD Doları/ton, 2006’da 18.538 ABD Doları/ton,
  2007’de 27.891 ABD Doları/ton, 2008’de 26.621 ABD Doları/ton dolayında gerçekleşmiştir. (4) UTM verilerine göre 9607.19 GTP’li ürün için
  dünya ihracatı miktar bazında 2005’te 59.871 Ton, 2006’da 63.526 Ton, 2007’de
  52.490 Ton ve 2008 yılında ise 56.165 Ton olmuştur. Yine aynı dönemde ÇHC’nin
  söz konusu GTP’deki dünya ihracatı ise belirtilen dönemde sırasıyla 12.078
  Ton, 12.638 Ton, 9.988 Ton, 15.722 Ton düzeyinde olmuştur.  (5)
  Soruşturmaya konu diğer 9607.19 GTP’li olanlar için de küresel ihracat
  değerleri 2005’te 886.018.000 ABD Doları, 
  2006 yılında  918.044.000 ABD
  Doları iken, 2007 yılında 1.000.965.000 ABD Doları, 2008 yılında
  1.042.873.000 ABD Doları  seviyesinde
  gerçekleşmiştir. Yine söz konusu fermuarlarda toplam ihracat 2005’te
  194.006.000 ABD Doları, 2006’da 202.995.000 ABD Doları, 2007’de 274.092.000
  ABD Doları, 2008’de 317.650.000 ABD Doları ve son olarak 2009’da 259.563.000
  ABD Doları olarak gerçekleşmiştir. ÇHC’nin
  söz konusu üründe birim fiyatları ise 2005’te 16.063 ABD Doları/Ton, 2006’da
  16.062 ABD Doları/Ton, 2007’de 27.442 ABD Doları/Ton ve 2008’de 20.204 ABD
  Doları/Ton olarak gerçekleşmiştir.                 (6)
  Yukarıdaki veriler, ÇHC’nin soruşturma konusu ürünün dünya üretim ve
  ihracatında önemli bir kapasiteye ve paya sahip olduğunu ve önlemin
  yürürlükten kalkması durumunda Türkiye’ye yönlendirebileceği önemli bir
  kapasitesi bulunduğunu göstermektedir. Soruşturmaya tabi ülkenin belirli ülke pazarlarındaki
  durumu MADDE 17– (1) ÇHC, pek çok üründe olduğu
  gibi, fermuarda da düşük fiyata dayalı rekabet stratejisi ile küresel pazarlarda
  artan bir pazar payına sahip olmuştur. ÇHC’nin fermuarlar için en büyük ihraç
  pazarları arasında Hong Kong, Brezilya, Vietnam, Hindistan yer almaktadır. (2)
  Dünyanın en büyük fermuar ihracatçısı olan ÇHC’nin Hong Kong’a ihracatının
  birim fiyatı 2007, 2008 ve 2009 yıllarında sırasıyla 0,8ABD Doları/Kg, 0,9ABD
  Doları/Kg, 1,3 ABD Doları/Kg olmuştur. Yine aynı dönemde miktar bazında
  ÇHC’nin ihracatı 2006 yılında  (3)
  Bütün bu veriler birlikte değerlendirildiğinde ÇHC’nin küresel piyasanın en
  büyük ihracatçısı olduğu ve küresel pazarlara ihracatını düzenli olarak
  arttırdığı görülmektedir. Öte yandan küresel krizin getirdiği kısmi talep
  daralmasına koşut olarak son dönemde ÇHC’nin kayda değer bir atıl
  kapasitesinin oluştuğu değerlendirilmektedir. Bu değerlendirme ve veriler
  dikkate alındığında, söz konusu önlemin yürürlükten kalkması halinde pazara
  girme hızı ve meyli yüksek olan ÇHC’li ihracatçıların Türk pazarına yönlendirebileceği
  yüksek kapasiteleri olduğu değerlendirilmiştir.                 Türkiye
  pazarının önemi                  MADDE 18- (1) Önlem konusu üründe yerli üretim dalı tarafından
  temin edilen veriler ile ithalat rakamları dikkate alındığında Türkiye’nin
  ÇHC için cazip bir pazar olduğu değerlendirilmektedir. Yerli üreticilerle
  yapılan görüşmeler ve genel ekonomik göstergeler dikkate alındığında, Türkiye
  ekonomisinde özellikle 2010 ilk yarısında kaydedilen canlanma ve artan iç
  talebin önümüzdeki dönemde de devam edeceği, soruşturmaya konu ürünün
  kullanıldığı konfeksiyon, ev tekstili, ayakkabı, çanta gibi sektörlerde söz
  konusu ürüne yönelik talepte artış olacağı değerlendirilmektedir.                 Talebi
  etkileyen unsurlarMADDE 19- (1) Soruşturma konusu ürünün
  ithalatçısı konumunda bulunan firmalar tarafından soru formlarına verilen
  yanıtlardan talebi etkileyen öncelikli unsurun fiyat olduğu anlaşılmaktadır.
  Ürün farklılığı ve stok bulundurma hususlarına değinen ithalatçılar olmakla
  beraber, ürüne ilişkin rekabetin çok büyük oranda fiyat kaynaklı olduğu
  ilgili taraflarca ifade edilmiştir. Ancak, yerli üreticilerle yapılan
  görüşmelerde önleme konu ürünün sipariş odaklı üretimi yapılması nedeniyle
  özel ürünlerde stok bulundurmanın riskli olacağı, ürünün özellikli bir ürün
  olmasından ötürü stokta bulunan ürün için her zaman talep olmayacağı ve
  bunların büyük olasılıkla hurdaya ayrılacağından bahsedilmiştir.  (2)
  Ürünün sipariş odaklı olmasının bir diğer önemli gerekçesi ise yardımcı girdi
  olarak kullanıldığı yukarıda sayılan sektörlerin de sipariş ve moda odaklı
  çalışıyor olmasındandır. Özellikle üzerine işleneceği kumaşla renk, desen ve
  elcik uyumu, markalı-markasız elcik talebi gibi hususlar nedeniyle özel
  ürünlerde stok bulundurmak mümkün olmamaktadır.  (3) Bazı
  ithalatçılar soru formuna verdikleri cevaplarda ithal ettikleri normda
  (dişlerin üzerine yapay taş işlemeli) ürünlerin Türkiye’de üretilemediğini ve
  bu yüzden ithalat yoluna gidildiği iddiasında bulunsa da yerli üreticilerle
  yapılan görüşmeler ve yerinde incelemede varlığından emin olunan kalıplardan
  da anlaşıldığı üzere, yerli üreticilerin, ithalatçıların iddialarının tersine
  söz konusu ürünü üretebileceklerine kanaat getirilmiştir. Ancak söz konusu
  ürüne yönelik talebin kısıtlı olduğu ve bu nedenle de seri üretim
  yapılmadığı, modanın tekrar bu ürünleri gerekli kılması durumunda ise talebe
  yönelik üretimin yapılabileceği anlaşılmıştır.                 DeğerlendirmeMADDE
  20- (1) Yukarıdaki bilgiler
  çerçevesinde, önlemin yürürlükten kalkması halinde önlem konusu ülkenin
  muhtemel davranışlarını yansıtması bakımından, önlem konusu ülkenin dünyaya
  Türkiye’ye ihraç ortalama fiyatın altında ciddi miktarda soruşturma konusu
  ürün ihraç edebildiği, önleme tabi ÇHC’nin söz konusu üründe dünyanın en
  büyük ihracatçısı olduğu ve Türkiye’ye yönlendirebileceği ciddi kapasitesinin
  bulunduğu, fiyata duyarlı söz konusu ürünü kısmi küresel pazar daralması
  yaşanan mevcut konjonktürde büyük miktarlarda ve kolaylıkla Türkiye pazarına
  yönlendirilebileceğine ilişkin işaretlerin bulunduğu, bu nedenle yürürlükteki
  önlemin kalkması halinde dampingli ithalatın devamı veya tekrarının muhtemel
  olduğu değerlendirilmektedir. (2)
  Yerli üretim dalının üretim, satış, istihdam, karlılık, stok, kapasite
  kullanım oranı gibi temel ekonomik göstergelerinin incelenen dönem itibariyle
  olumsuz seyrini sürdürdüğü görülmüştür.  (3)
  Bununla birlikte gerek esas soruşturmadaki damping marjına ilişkin tespitler
  gerekse 2007-2009 dönemi için yapılan fiyat kırılması hesaplamaları dikkate
  alındığında, mevcut önlemin yürürlükten kaldırılması halinde yerli üretim
  dalının ekonomik göstergelerinde devam eden olumsuz seyrin daha da
  kötüleşeceği ve zararın devam etmesinin muhtemel olduğu
  değerlendirilmektedir. ALTINCI KISIMSonuç                KararMADDE 21- (1)
  Soruşturma sonucunda meri önlemin yürürlükten kaldırılması halinde dampingin
  ve zararın devamının veya tekrarının muhtemel olduğu anlaşıldığından
  İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu’nun kararı ve Bakan’ın onayı
  ile  uygulanmakta olan dampinge karşı
  önlemin aşağıda belirtilen şekilde uygulanmaya devam edilmesine karar
  verilmiştir. 
 Uygulama MADDE 22- (1) Gümrük idareleri, Karar maddesinde gümrük tarife istatistik
  pozisyon numarası, tanımı ve menşe ülkesi belirtilen eşyanın, diğer mevzuat
  hükümleri saklı kalmak kaydıyla, serbest dolaşıma giriş rejimi kapsamındaki
  ithalatında, karşılarında gösterilen oranda dampinge karşı önlemi tahsil
  ederler. Yürürlük MADDE 23- (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer. 30 Ekim 2010
  CUMARTESİ  Resmî Gazete  Sayı : 27744 |