| GÜNCEL:
  21/07/2010 | ||||||||||
| Dış
  Ticaret Müsteşarlığından: İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN
  TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2010-22)   BİRİNCİ KISIM Genel Bilgi ve İşlemler Mevcut önlem ve soruşturma MADDE 1 – (1) 1/12/2004 tarihli ve 25657 sayılı Resmî
  Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2004/24
  sayılı Tebliğ kapsamında, Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC) ve Rusya Federasyonu
  (Rusya) menşeli 7312.10.81.00.00, 7312.10.83.00.00, 7312.10.85.00.00,
  7312.10.89.00.00, 7312.10.98.00.00 gümrük tarife istatistik pozisyonları
  altında kayıtlı “demir veya çelikten halatlar ve kablolar (kapalı halatlar
  dahil)”a yönelik dampinge karşı kesin önlem mevcuttur. (2) Bahse konu eşyaya yönelik mevcut önlemin
  yürürlük süresinin bitiminden önce, 18/12/2008 tarihli ve 27084 sayılı Resmi
  Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2008/39
  sayılı Tebliğ ile yerli üretim dalının önleme konu ürün ve ülkeler kapsamında
  bir nihai gözden geçirme soruşturması açılması talebinde bulunabileceği ilan
  edilmiştir.  (3) Çelik Halat ve Tel Sanayi A.Ş. ile Has Çelik ve
  Halat Sanayi ve Ticaret A.Ş, ÇHC ve Rusya menşeli “demir veya çelikten
  halatlar ve kablolar (kapalı halatlar dahil)”a halen uygulanmakta olan
  dampinge karşı kesin önlemin sona ermesi halinde damping ve zararın devam
  edeceği veya yeniden meydana geleceği gerekçesiyle nihai gözden geçirme
  soruşturması açılması istemiyle başvuruda bulunmuştur. Başvuru, Çok yaşar
  Halat Tel Makine Galvanizleme A.Ş. ve Köşkerler Çelik Halat ve Makine Sanayi
  Ticaret Ltd. Şti. firmaları tarafından da desteklenmiştir. Söz konusu
  başvuruya ilişkin olarak 19/11/2009 tarihli ve 27411 sayılı Resmi Gazete’de
  yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2009/37 sayılı
  Tebliğ ile başlatılan nihai gözden geçirme soruşturması Dış Ticaret
  Müsteşarlığı (Müsteşarlık) İthalat Genel Müdürlüğü (Genel Müdürlük)
  tarafından yürütülerek tamamlanmıştır. Kapsam MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ; 4412 sayılı Kanun’la değişik 3577
  sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun (Kanun),
  20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
  Hakkında Karar (Karar) ve 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmi Gazete’de
  yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmelik
  (Yönetmelik) hükümleri çerçevesinde yürütülen nihai gözden geçirme
  soruşturması sonuçlarını içermektedir.  Yerli üretim dalının temsil niteliği MADDE 3 – (1) Yönetmeliğin 20 nci
  maddesi uyarınca başvuru, yerli üretim dalı adına yapılmış ve bu bağlamda
  başvuruda bulunan üreticilerin yerli üretim dalını temsil niteliğini haiz
  oldukları anlaşılmıştır. İlgili tarafların bilgilendirilmesi ve toplanan
  bilgilerin değerlendirilmesi MADDE 4 – (1) Soruşturma açılışını müteakip soruşturma konusu
  ürünün Müsteşarlık tarafından ÇHC ve Rusya’da yerleşik bilinen
  üretici/ihracatçılarına, Türkiye’de yerleşik ithalatçılarına ve ayrıca
  soruşturmaya konu ülkelerde yerleşik diğer üretici/ihracatçılara
  iletilebilmesini teminen anılan ülkelerin Ankara’da
  bulunan Büyükelçiliklerine ilgili soru formları, başvurunun gizli olmayan
  özeti ve soruşturma açılış Tebliğ’ine ulaşmalarını sağlamak için soruşturma
  açılışına ilişkin bildirim yapılmıştır. (2) Taraflara soru formunu yanıtlamaları için posta
  süresi dâhil 37 gün süre tanınmıştır.  (3) Yerli üretim dalı, soruşturma süresi boyunca
  Müsteşarlığımız ile işbirliği içinde olmuş ve gerektiğinde talep edilen ilave
  bilgileri temin etmiştir.  (4) Kendilerine soru formu gönderilen 17 ithalatçı
  firmanın 9’undan cevap alınmıştır. (5) Öte yandan soruşturmaya tabi ülkelerden olan ÇHC’de yerleşik üretici/ihracatçı firmalardan soru
  formlarına yönelik herhangi bir yanıt alınmamıştır. Ancak, Rusya Ticaret
  Mümessilliği soruşturmaya ilişkin bilgi ve belge paylaşımında kendilerinin
  muhatap kabul edilmesine yönelik taleplerini iletmiştir. (6) Soruşturma sonucunda alınacak karara esas teşkil
  edecek bilgi ve bulguları içeren nihai bildirim raporu yayınlanmış ve ilgili
  tarafların görüşlerine sunulmuştur.  (7) Nihai bildirim sonrasında Rusya Ticaret
  Mümessilliği’nin talebi doğrultusunda dinleme toplantısı yapılmış olup bu
  toplantıda söz konusu önlemin Rusya için kaldırılması yönündeki taleplerini
  iletmişlerdir. (8) Tarafların soruşturma boyunca ortaya koyduğu tüm
  bilgi, belge ve görüşler incelenmiş, mezkûr görüşlerden mevzuat kapsamında
  değerlendirilebilecek olanlara bu Tebliğin ilgili bölümlerinde değinilmiştir. Yerinde doğrulama soruşturması  MADDE 5 – (1) Yönetmelik’in 21’inci
  maddesi çerçevesinde yerli üreticilerden Çelik Halat ve Tel San. A.Ş’nin İzmit; Has Çelik ve Halat Sanayi ve Ticaret A.Ş’nin Kayseri’de bulunan üretim ve idari tesislerinde
  yerinde doğrulama çalışmaları gerçekleştirilmiştir. Gözden geçirme dönemi  MADDE 6 – (1) Önlemin yürürlükten kalkması durumunda,
  dampingin ve zararın devamı veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup
  olmadığının değerlendirilmesine esas teşkil etmek üzere 1/1/2006-31/12/2008
  dönemi gözden geçirme dönemi olarak alınmıştır. Bununla birlikte, Rusya ve
  özellikle ÇHC’nin dünya piyasasındaki konumu ve
  fiyatlama eğilimine ilişkin olarak, mevcut olduğu ölçüde, 2004 yılı sonrası
  veriler de dikkate alınmıştır.  İKİNCİ
  BÖLÜM Soruşturma
  Konusu Ürün ve Benzer Ürün Soruşturma konusu ürün ve benzer ürün MADDE 7 – (1) Soruşturma konusu ürün, ÇHC ve Rusya menşeli
  7312.10.81.00.00, 7312.10.83.00.00, 7312.10.85.00.00, 7312.10.89.00.00,
  7312.10.98.00.00 gümrük tarife istatistik pozisyonları altında kayıtlı “demir
  veya çelikten halatlar ve kablolar (kapalı halatlar dahil)”dır. (2) Soruşturma konusu ürün çelik halat, iki veya
  daha fazla telin sıkı bir şekilde kıvrılmasıyla elde edilen demetlenmiş
  telleri, kabloları ve bunların kıvrılmasıyla elde edilen her ölçüdeki
  halatları kapsamaktadır. Ürün farklı çaplarda ve tiplerde olabilmektedir.
  Ayrıca, kapalı halatlar teknik özelliklerine göre inşaat, otomotiv, balıkçılık
  sektörlerinde, asansörler ve vinçler gibi farklı alanlarda
  kullanılabilmektedir. Tipler halat kalınlığı, kullanılan telin özellikleri,
  tel sayısı, halatın özünde yer alan ana taşıyıcının kendir ya da çelikten
  oluşu, galvanizli veya fosfat kaplama ve örgü kompozisyonlarına göre
  çeşitlenmektedir. Teller, demetler ve özler değişik kompozisyonlarda örülerek
  değişik halat çeşitleri meydana getirilmektedir. En çok ticareti yapılan
  ürünler; 10 mm, 16 mm ve 18 mm çapındaki kapalı halatlardır. Ancak,
  madencilik ve gemi sanayinde kullanılan 50 mm ve üzerindeki çaplı özellikli
  ürünler de ihale yoluyla alınan talepler için üretilmektedir. (3) Tip çeşitliliğinin ithal ile yerli ürünlerin
  birbirlerinin yerine geçebilme özelliği açısından bir engel teşkil etmediği
  anlaşılmıştır. (4) Yerli üretim dalı tarafından imal edilen çelik
  halatlar ile soruşturma konusu ülkeler menşeli ürünün benzer ürün olduğu
  mevcut önleme esas soruşturmada yapılmıştır. Bu soruşturma da ise, fiziksel
  özellikler, ürün çeşitliliği, kullanım alanları, tüketici algılaması ve
  dağıtım kanalları arasında “benzer ürün” tanımı açısından ayrım yaratan
  herhangi bir farklılığın ortaya çıktığına ilişkin yeni bir bilgiye
  ulaşılamamıştır. (5) Soruşturma kapsamında yapılan incelemelerde
  soruşturma konusu eşyanın yukarıda belirtilen GTİP’ler
  dışında bir sınıflandırma altında ithal edildiğine ya da bu GTİP’ler altında başka ürün bulunduğuna ilişkin herhangi
  bir bulgu edinilmemiştir. Ancak Çelik Halat ve Tel San. AŞ’nin, önlem
  alınmasını müteakiben önlemin etkisiz kılınmasına yönelik olarak önlem konusu
  ülkeler menşeli 7312.10.49.00.00, 7312.10.61.00.00, 7312.10.65.00.00 ve
  7312.10.69.00.00 GTİP’li demetlenmiş teller (toron) ithalatının hızla arttığı ve bu ithalatın, damping
  önleminin yerli üretim dalında sağlaması beklenen iyileştirici etkiyi
  azalttığı hususundaki şikayetine istinaden yürütülen soruşturma neticesinde
  2004/24 sayılı Tebliğ ile uygulanmakta olan dampinge karşı önlemlerin etkisiz
  kılındığı tespit edildiğinden yürürlükte olan önlem 2006/32 sayılı Tebliğ ile
  anılan ülkelerden yukarıda sayılan GTİP’li eşya
  için genişletilmiştir. (6) Söz konusu eşya ile ilgili açıklamalar genel
  içerikli olup, uygulamaya esas olan GTİP ve karşılığı eşya tanımıdır. Bununla
  beraber, soruşturma konusu eşyanın Türk Gümrük Tarife Cetvelinde yer alan
  tarife pozisyonlarında ve/veya tanımlarında yapılacak değişiklikler bu Tebliğ
  hükümlerinin uygulanmasına halel getirmez. ÜÇÜNCÜ
  BÖLÜM Dampingin
  Varlığı ve Devamı İddiası Genel açıklamalar MADDE 8 – (1) Yönetmelik’in 35’inci
  maddesi çerçevesinde önlemin yürürlükte olduğu süre içinde dampingin devam
  edip etmediğine ilişkin yapılan inceleme çerçevesinde; mevcut önlemin
  etkisiyle yükselen birim fiyatlar nedeniyle ÇHC için gösterge niteliğinde bir
  damping marjı hesabı yapılmamış, yine aynı dönemde Rusya’dan çok düşük
  miktarda ithalat yapıldığından damping marjı bu ülke için de
  hesaplanmamıştır. DÖRDÜNCÜ
  BÖLÜM Maddi
  Zararın Varlığı ve Devamı İddiası Genel açıklamalar MADDE 9 – (1) Yönetmelik’in 35 inci
  maddesi çerçevesinde önlemin yürürlükte olduğu dönemde yerli üretim dalında
  zarar durumu ve bu zararın devamına ilişkin incelemeler yapılmıştır. İthalat
  verileri incelenirken, önlemin etkisini görebilmek amacıyla önlem öncesi ve
  sonrası dönemi kapsayan 2004-2008 dönemi dikkate alınmıştır. Maddenin genel ithalatı MADDE 10 – (1) Soruşturma konusu ürünün Türkiye’ye genel
  ithalatı ve soruşturma konusu ülkelerden yapılan ithalatının incelenmesinde
  Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verileri kullanılmıştır. 2004 yılında
  2.280.011 Kg olan çelik halat ithalatı sırasıyla 2005’te 3.274.635Kg, 2006’da
  3.996.650Kg, 2007’de 7.102.869 Kg ve 2008 yılında da 7.756.903 Kg olarak
  gerçekleşmiştir. Miktar bazında 2004-2008 aralığında nispi artış ise % 340
  düzeyindedir. (2) Bahse konu ürünün genel ithalatı değer bazında sırasıyla,
  2004 yılında 3.229.681 ABD Doları, 2005’te 5.789.22, 2006’da 9.848.842 ABD
  Doları, 2007’de 13.672.727 ABD Doları ve 2008 yılında da 18.418.565 ABD
  Doları olarak gerçekleşirken değer bazında nispi artış % 570 düzeyindedir. (3) Birim fiyatlar ise sırasıyla, 2004’te 1,42 ABD
  Doları/Kg, 2005’te 1,77 ABD Doları/Kg, 2006’da 2,46 ABD Doları/Kg, 2007’de
  1,92 ve 2008’de 2,37 ABD Doları/Kg olarak gerçekleşmiştir. Maddenin soruşturma konusu ülkelerden ithalatı MADDE 11 – (1) Soruşturmaya konu ülkelerden gerçekleşen
  ithalatın genel ithalat içindeki payının, önlemin yürürlüğe girmesinden sonra
  kayda değer oranda düştüğü ve ithalat birim fiyatlarının yükseldiği;
  dolayısıyla mevcut önlemin etkili olduğu görülmektedir.  (2) 2004-2008 döneminde ÇHC’den
  gerçekleşen çelik halat ithalatı miktar olarak 2004 yılında 1.061.312 Kg,
  2005’te 31.134 Kg, 2006’da 85.502 Kg, 2007’de 358.057 Kg ve 2008 yılında
  239.580 Kg olurken değer bazında aynı yıllarda 1.002.370 ABD Doları, 73.583
  ABD Doları, 169.070 ABD Doları, 552.177 ABD Doları, 580.583 ABD Doları
  olmuştur. Söz konusu ülkenin 2004 yılında %46,55 olan toplam ithalat içindeki
  payı önlemi takip eden yıllarda sırasıyla, %0,95, %2,14, %5,04, %3,09
  düzeylerine gerilemiştir.  (3) Soruşturma konusu diğer ülke olan Rusya’dan
  ithalatta ise önlemle birlikte çok keskin bir düşüş yaşanmıştır. Buna göre
  2004 yılında Rusya’dan 531.028 Kg ve 428.468 ABD Doları ithalat
  gerçekleşirken takip eden 2005, 2006 ve 2007 yıllarında ithalat
  yapılmamıştır. 2008 yılında ise çok düşük miktarda, 900 Kg’lık
  bir ithalat yapılmıştır. Soruşturma konusu ürün ithalatının tüketime göre
  değişimi  MADDE 12 – (1) Soruşturma konusu ürünün Türkiye toplam
  tüketimi hesaplanırken 2006-2008 dönemi için şikâyetçi yerli üretici ve
  şikayeti destekleyen firmalardan temin edilen yurt içi satış miktarları ile
  ilgili yıla ait toplam ithalat miktarları toplanmıştır. Bu çerçevede 2006
  yılında 100 olan tüketim endeksinin 2007 yılında 126, 2008 yılında 131 olduğu
  görülmüştür.  (2) ÇHC’nin, Türkiye
  pazarından aldığı pay incelendiğinde, 2006 yılında endeks değeri 100 olan
  pazar payının, 2007 yılında 419, 2008 yılında 280 olduğu görülmektedir.
  Rusya’dan ise sadece 2008 yılında 900 Kg’lik bir
  ithalat yapıldığı için endeksleme yapılmamıştır. Soruşturma konusu ürün ithalatının fiyatlarının
  gelişimi MADDE 13 – (1) Soruşturma konusu eşyanın Türkiye’ye genel
  ithalatının birim fiyatı, 2004 yılında 1,42 ABD Doları/Kg, 2005 yılında 1,77
  ABD Doları/Kg, 2006 yılında 2,46 ABD Doları/Kg, 2007 yılında 1,92 ABD
  Doları/Kg ve 2008 yılında 2,37 ABD Doları/Kg olarak gerçekleşmiştir.  (2) ÇHC’den
  gerçekleştirilen ithalatın birim fiyatının seyrine bakıldığında 2004 yılında
  0,94 ABD Doları/Kg düzeyinde olan birim fiyatların 2005 yılında artışla 2,36
  ABD Doları/Kg’a ulaştığı, 2006 yılında 1,98 ABD
  Doları/Kg, 2007 yılında 1,56 ABD Doları/Kg ve 2008 yılında 2,42 ABD Doları/Kg
  olarak gerçekleştiği görülmüştür. (3) 2004-2008 döneminde ÇHC’nin
  birim ithalat fiyatlarının mevcut önlem öncesi dönemdeki birim fiyatlardan
  daha yüksek olduğu dikkate alındığında ÇHC’den
  yapılan ithalatta birim fiyatların önlem yürürlüğe girdikten sonra yükseldiği
  görülmektedir. Bu çerçevede, önlem sonrasında ÇHC’den
  yapılan ithalatın keskin bir düşüş sonrasında tekrar yükselişte olduğu da
  dikkate alınınca ÇHC için Türkiye pazarının önemini koruduğu; önlemin
  kalkması halinde dampingli ithalatın artmasına uygun bir pazar ortamının
  mevcut olduğu değerlendirilmektedir. (4) Soruşturma konu bir diğer ülke olan Rusya’dan
  yapılan ithalat incelendiğinde 2004 yılında 0,81 ABD Doları/Kg olan ithalatın
  birim fiyatı 2008 yılında 0,89 ABD Doları/Kg olmuştur. 2004-2008 aralığında
  bu ülkeden ithalat yapılmamış olmasına rağmen mevcut önlemle 2008 yılı
  ithalat birim fiyatı birlikte değerlendirildiğinde Türkiye pazarının Rusya
  için önemini koruduğu ve söz konusu ülkeden dampingli ithalatın önlem ortadan
  kalkması halinde kuvvetle muhtemel olduğu anlaşılmaktadır. (5) Diğer ülkelerden yapılan ithalatın birim
  fiyatları 2004 yılında 2,62 ABD Doları/Kg, 2005 yılında 1,76 ABD Doları/Kg,
  2006 yılında 2,47 ABD Doları/Kg, 2007 yılında 1,95 ABD Doları/Kg ve 2008
  yılında 2,37 ABD Doları/Kg olarak gerçekleşmiştir. Gerçekleşen CIF ithalat
  birim fiyatına bakıldığında ise 36,32 ABD Doları/Kg olduğu görülmektedir.  Soruşturma konusu ithalatın iç piyasa fiyatları
  üzerindeki etkisi MADDE 14 – (1) Önlemin yürürlükten kalkması durumunda yerli
  üretim dalı fiyatları üzerinde oluşabilecek muhtemel etkiyi görebilmek
  amacıyla 2007-2008 dönemi için fiyat kırılması hesaplanmıştır. Yapılan
  hesaplamada önlem konusu ürünün dampinge karşı önlem hariç Türkiye piyasasına
  giriş fiyatları bulunmuş ve bu fiyatlar yerli üretim dalının yurt içi satış
  fiyatları ile karşılaştırılarak fiyat kırılması hesaplanmıştır. Buna göre ÇHC
  için söz konusu üründe hesaplanan fiyat kırılması 2007 yılı için CIF değerinin
  % 18,49’u 2008 yılı için de % 3,69’u oranındadır. Rusya’dan çok düşük
  miktarda ithalat yapılması nedeniyle fiyat kırılması hesaplaması
  yapılmamıştır. Yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri MADDE 15 – (1) Soruşturma konusu ithalatın yerli üretim dalı
  üzerindeki etkisinin belirlenmesinde, yerli üretim dalını temsilen şikâyetçi
  yerli üreticilerin verileri dikkate alınmıştır. Söz konusu zarar incelemesi
  2006–2008 dönemi için yapılmıştır.  (2) Eğilimin sağlıklı bir şekilde incelenmesi
  amacıyla Türk Lirası bazındaki veriler için yıllık ortalama Üretici Fiyat
  Endeksi (ÜFE) kullanılarak enflasyondan arındırılmış reel değerler esas
  alınmıştır.  a) Üretim-Kapasite ve Kapasite Kullanım Oranı (KKO) (1) Yerli üretim dalının önlem konusu çelik
  halatlarda üretim miktar endeksi, 2006 baz yılında 100 iken 2007’de 101 ve
  2008’de 123 olmuştur. (2) Yerli üretim dalının kapasitesi 2006 ve 2007
  yıllarında değişmemekle birlikte, 2008 yılında bir firmanın çelik halat
  üretiminde kullandığı makinelerini firmanın başka bir faaliyet alanında
  kullanmak üzere taşımasından ötürü bir miktar azaldığı görülmüştür. (3) KKO üç vardiya üzerinden hesaplanmıştır. Buna gore yerli üretim dalının kapasite kullanım oranları tam
  kapasiteye yakın seviyelerde olup, KKO endeksi 2006 baz yılında 100 iken 2007
  için 101 ve 2008 için 131 düzeyindedir. Son yılda KKO’nun
  yükselişde olmasının nedeni ise yukarıda bahsedilen
  bir yerli üreticinin kapasitesinin daralmasına buna karşılık üretimin
  artmasından kaynaklanmaktadır. b) Satışlar (1) Yerli üretim dalının yurtiçi satış miktar
  endeksi 2006 baz yılında 100 iken 2007’de 98’e, 2008’de 97’ye düşmüştür. (2) Aynı dönemde satış hâsılatı reel olarak
  incelendiğinde 2006 baz yılında 100 olan endeksin, 2007’de 100, 2008’de ise
  120’ye yükseldiği görülmüştür. c) Yurt İçi Satış Fiyatları (1) Yerli üretim dalının 2006 baz yılında 100 olan
  ağırlıklı ortalama yurt içi birim satış fiyat endeksi, 2007’de 102, 2008
  yılında ise 124 değerini almıştır.  d) İhracat (1) Yerli üretim dalının 2006 baz yılında 100 olan
  yurt dışı miktar satış endeksi 2007’de 108’e 2008’de 143’e yükselmiştir. e) Pazar Payı (1) Yerli üretim dalının 2006’da 100 olan pazar payı
  endeksi 2007 yılında 78 ve 2008’de 74’e gerilemiştir. f) Stoklar (1) Yerli üretim dalının 2006 yılında stok miktar
  endeksi 100 olarak alındığında bu endeks 2007’de 80 ve 2008 yılında 201
  olmuştur.  g) İstihdam (1) Yerli üretim dalının söz konusu çelik halat
  üretiminde yarattığı istihdam 2006 baz yılında 100 endeks değeriyle 2007’de
  86’ya gerilerken 2008’de 105’e yükselmiştir.  h) Ücretler (1) Yerli üretim dalının aylık giydirilmiş reel brüt
  ücret endeksi 2006 baz yılında 100 alındığında, 2007’de 104, 2008’de 108
  olarak gerçekleşmiştir. ı) Verimlilik (1) Yerli üretim dalında çalışan işçi başına
  verimlilik endeksi 2006 baz yılında 100 iken, 2007 ve 2008’de sırasıyla 117
  ve 118 olarak gerçekleşmiştir. i) Maliyetler (1) Yerli üretim dalının ağırlıklı ortalama birim
  ticari maliyet endeksi 2006’da 100 iken 2007’de 93 ve 2008 yılında 98
  olmuştur. j) Kârlılık (1) Yerli üretim dalının önlem konusu üründe birim
  karlılığı 2006 baz yılında 100 iken, 2007 ve 2008 yıllarında sırasıyla -52 ve
  – 375 değerlerini almıştır. k) Nakit Akışı (1) Yerli üretim dalının çelik halat satışından elde
  ettiği nakit akışı endeksi 2006’da 100 iken, 2007’de -127 ve 2008’de -793
  düzeyindedir. l) Yatırımların Geri Dönüş Oranları (1) Yerli üretim dalının bütün faaliyetleri ile
  ilgili olarak yatırımların geri dönüş oranı, 2006 baz yılında 100 iken, 2007
  ve 2008 yıllarında 191 olmuştur. m) Büyüme (1) Yerli üretim dalının bütün faaliyetleri ile
  ilgili olarak aktif büyüklüğü, 2006’da 100 iken 2007’de 102 ve 2008’de 111’e
  yükselmiştir.  n) Sermaye Artışı (1) Yerli üretim dalının bütün faaliyetleri ile
  ilgili olarak sermaye artış endeksi 2006’da 100 kabul edildiğinde 2007’de 95
  ve 2008’de 81 düzeyine gerilemiştir. Ekonomik göstergelerin değerlendirilmesi MADDE 16 – (1) Yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri incelendiğinde,
  incelenen dönemde mevcut önlemin etkisiyle yerli üretim dalının, yurt içi
  satış seviyesinde çok düşük azalma olsa da seviyesini muhafaza ettiği, artan
  ihracata bağlı olarak, üretim, istihdam ve KKO’nun
  arttığı, bu nedenle de birçok temel ekonomik göstergenin olumlu gelişme
  gösterdiği görülmekle birlikte temel bazı göstergelerdeki olumsuzluğun devam
  ettiği tespit edilmiştir.  BEŞİNCİ
  BÖLÜM Dampingin
  ve Zararın Devamı veya Yeniden Oluşma İhtimali İddiası Genel açıklamalar  MADDE 17 – (1) Yönetmelik’in 35 inci
  maddesi çerçevesinde önlemin yürürlükten kalkması halinde dampingin ve
  zararın devam etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup
  olmadığı incelenmiştir.  (2) Bu çerçevede, soruşturma konusu ürünün
  uluslararası piyasasındaki gelişmeler, soruşturmaya konu ülkenin üretim
  kapasitesi, ihracat kabiliyeti ve ihraç fiyatları, soruşturmaya konu ülke
  için Türkiye pazarının önemi, talebi etkileyen unsurlar, esas soruşturmada
  tespit edilen damping marjı, dampingli ithalatın muhtemel fiyatları gibi
  dampingin devamı veya yeniden meydana gelmesi ihtimaline ilişkin hususlar
  irdelenmiştir.  Soruşturma konusu ürünün uluslararası piyasasındaki
  gelişmeler MADDE 18 – (1) Soruşturma konusu ürünün küresel piyasasındaki
  gelişmeler ve soruşturma konusu ülkelerdeki yerleşik kapasiteye ilişkin
  inceleme, Uluslararası Ticaret Merkezi (International
  Trade Center-UTM)
  verileri kullanılarak yapılmış ve aşağıda yer alan sonuçlara ulaşılmıştır.
  Analizde, UTM’de yer alan veriler en detaylı 6’lı
  bazda olduğu için, önlem konusu ürünü kapsayan 7312.10 GTP’ye
  ait veriler kullanılmıştır. (2) UTM verilerine göre önlem konusu üründe dünya
  ihracatı, 2006 yılında 3.015.095 ton, 2007 yılında 3.047.778 ton ve 2008
  yılında bir miktar gerileyerek 2.910.148 ton olarak gerçekleşmiştir.  (3) Ancak söz konusu üç yıllık dönemde özellikle ÇHC’nin nisbi ve mutlak payında
  ciddi artış göze çarpmaktadır. ÇHC’nin dünya
  ticaretinden aldığı pay 2006 yılında 618.771 ton (%21), 2007’de 827.328 ton
  (%27) ve 2008 yılında da 1.053.766 ton (%36) olarak gerçekleşmiştir. Yine ÇHC’nin dünya ihraç birim fiyatları ise kilogram bazında
  sırasıyla, 0,9 ABD Doları/Kg, 1,0 ABD Doları/Kg ve 1,4 ABD Doları/Kg
  düzeylerinde seyretmiştir. (4) Önleme konu diğer ülke olan Rusya’nın yıllar
  itibariyle dünya çelik halat ihracatından aldığı paylar ise nispi olarak,
  2006 yılında 33.940 (%1) ton, 2007 yılında 33.948 (%1) ton ve 2008 yılında
  36.178 (%1,02) tondur. Yine Rusya’nın birim fiyatları da 2006 yılında 1,1 ABD
  Doları/Kg, 2007 yılında 1,5 ABD Doları/Kg ve 2008 yılında da 1,8 ABD
  Doları/Kg olmuştur. (5) Değer bazında ise küresel çelik halat ihracatı
  2006 yılında 4.202.187.000 ABD Doları iken, 2007 yılında 5.008.903.000 ABD
  Doları ve 2008 yılında 6.354.963.000 ABD Doları seviyesine çıkmıştır. Bu
  dönemde ÇHC’nin değer bazında payı sırasıyla, 2006
  yılında 570.697.000 ABD Doları (%14), 2007 yılında 831.394.000 ABD Doları
  (%17) ve 2008 yılında 1.451.697.000 ABD Doları (%23) olarak gerçekleşmiştir.
  Öte yandan Rusya’nın pazar payı da sırasıyla, 2006 yılında 40.536.000 ABD Doları
  (%0,96), 2007 yılında 51.212.000 ABD Doları (%1,02) ve 2008 yılında
  64.254.000 ABD Doları (% 1,01) olarak gerçekleşmiştir. (6) Sonuç olarak, UTM verilerine dayanarak
  soruşturma konusu ürünü de içine alan ürün grubunda 2006-2008 döneminde ÇHC’nin dünya ticaretinden aldığı payda önemli artış
  sağladığı; Rusya’nın da payını koruduğu görülmektedir. Soruşturma konusu ülkelerdeki yerleşik kapasite ve
  ihracat potansiyeli MADDE19 – (1) OECD’nin raporu çerçevesinde ÇHC’de demir ve çelik ürünleri sektöründeki yerleşik
  kapasite incelendiğinde anılan iş kolunun ÇHC ekonomisinde dikkat çekici bir
  öneme sahip olduğu ve ÇHC’nin mezkur ürünlerde
  önemli bir pazara sahip olmasının yanı sıra başat bir üretici ve ihracatçı
  olduğu görülmektedir.  (2) Bu çerçevede, ÇHC çelik üretiminin 2008 yılında
  bir önceki yıla nazaran %1,1 oranında artışla 500 milyon ton seviyesine
  ulaştığı görülmektedir. Öte yandan Çin Demir ve Çelik Derneği (CISA) verileri
  dikkate alındığında ÇHC’nin çelik ürünlerindeki
  üretim kapasitesinin 660 milyon ton olduğu görülmektedir. Bu itibarla atıl
  durumda bulunan 160 milyon tonluk kapasitenin kolaylıkla ihracata
  yönlendirilebileceği düşünülmektedir. Öte yandan, ülkede bulunan 850’nin
  üzerindeki üreticinin konsolidasyonlarla bir araya gelmesi neticesinde sektörün
  çok daha güçlü bir yapı arz edeceği öngörülmektedir. 2008 yılında ülkenin tüm
  üretiminin %39,6’sını gerçekleştiren on firmayla beraber bu konsolidasyon
  eğilimin güçleneceği tahmin edilmektedir.  (3) ÇHC’nin soruşturma
  konusu üründe gerçekleştirdiği ihracat incelendiğinde ise 2005 yılında 366
  bin ton olan ihracatın 2008 yılına gelindiğinde % 187 oranında artışla 1.053
  bin ton seviyesine ulaştığı görülmektedir. Tüm çelik ürünlerdeki ticaret
  dengesi dikkat alındığında ise 2003 yılında 35 milyon ton açık veren ticaret
  dengesinin üretimde ve ihracattaki artış temelinde 2007 yılı itibariyle 50
  milyon tona yakın ticaret fazlası verdiği görülmektedir.  (4) Sonuç itibariyle, ÇHC’de
  yerleşik üretici/ihracatçıların üretimlerindeki artış, atıl durumdaki
  kapasiteleri ve ihracat eğilimleri dikkate alındığında meri önlemin
  yürürlükten kalkması halinde üretimin önemli bir kısmının ihracata
  yönlendirilebileceği düşünülmektedir. (5) Yine OECD raporuna göre önleme konu diğer ülke
  dünyanın dördüncü büyük çelik üreticisi olan Rusya’nın çelik ürünlerdeki
  yıllık kapasitesinin 80 milyon ton seviyesinde olduğu tahmin edilmektedir.
  Öte yandan, iç tüketimin 2007 yılı itibariyle 40 milyon ton olarak
  gerçekleştiği bildirilmektedir. Çelik ürünlerinin imal yöntemine ilişkin
  inceleme neticesinde ise 2001 yılından bu yana elektrikli ark ocağı
  kapasitesi ikiye katlanarak 19 milyon tona ulaştığı ve yüksek fırın
  teknolojisinin 2015 yılına kadar bütünüyle terk edileceği ifade edilmektedir.
  Bu çerçevede, dünyanın önde gelen demir çelik hurdası ihracatçılarından olan
  Rusya’nın anılan dönüşüm sonrasında hammadde temini bakımından yeterince
  esnek bir yapıya kavuşması neticesinde üretim kapasitesini daha da artıracağı
  düşünülmektedir.  (6) Uluslar arası Ticaret Merkezi verileri
  incelendiğinde ise 2004 yılında 22 bin ton olan önlem konusu ürünün
  ihracatının 2008 yılında %65 artışla 36 bin ton seviyesine ulaştığı
  görülmüştür. Bu kapsamda, Rusya’nın tüm demir çelik ürünlerindeki ticaret
  dengesinin 2001 yılından bu yana istikrarlı bir biçimde 20-30 milyon ton
  aralığında fazla verdiği görülmektedir.  (7) ÇHC için geçerli olan değerlendirmenin Rusya
  için de geçerli olduğu düşünülmekte ve halihazırdaki ihracat eğilimleri de
  dikkate alınarak bahse konu ülkede yerleşik olan kapasitenin meri önlemin
  yürürlükten kalkması halinde coğrafi yakınlıktan da yararlanarak kolaylıkla
  Türkiye’ye yönlendirilebileceği değerlendirilmektedir.  Soruşturma konusu ülkelerin belirli ülke
  pazarlarındaki durumu MADDE 20 – (1) ÇHC, pek çok üründe olduğu gibi, çelik halatta
  da düşük fiyata dayalı rekabet stratejisi ile küresel pazarlarda artan bir
  pazar payına sahip olmuştur. ÇHC’nin çelik halatlar
  için en büyük ihraç pazarları olarak ABD, AB, Güney Kore ve Birleşik Arap
  Emirlikleri ilk sıralarda yer almaktadır. (2) Dünya’nın en büyük çelik halat ihracatçısı olan ÇHC’nin ABD’ye ihracatının birim fiyatı 2006, 2007 ve
  2008 yıllarında sırasıyla 0,8 ABD Doları/Kg, 0,9 ABD Doları/Kg, 1,3 ABD
  Doları/Kg olmuştur. Yine aynı dönemde miktar bazında ÇHC’nin
  ihracatı 2006 yılında 240.233.536 Kg ve 2007 yılında 238.581.216 Kg ve 2008
  yılında 252.159.840 Kg değerlerini almıştır.  (3) Diğer önleme konu ülke olan Rusya’nın dünya
  ihracat rakamları miktar bazında 2006 yılında 33.940.000 Kg, 2007’de
  33.948.000 Kg ve 2008 yılında 36.178.000 Kg olurken değer bazında 40.536.000
  ABD Doları, 2007’de 51.212.000 ABD Doları ve 2008’de ise 64.254.000 ABD
  Doları düzeyinde gerçekleşmiştir. Aynı yıllar için birim fiyatlar ise 1,19
  ABD DolarıKg, 1,51 ABD Doları/Kg ve 1,81 ABD
  Doları/Kg’dir. (4) Öte yandan AB Pazara Giriş Veri Tabanından (EU
  Market Access Database) Rusya ve ÇHC’nin AB’ye (27 ülke) yaptığı çelik halat ihracatı da,
  veri tabanında yer alan en detaylı veriyi içerecek şekilde, GTP baz (8’li
  baz) alınarak incelenmiştir. Buna göre, ÇHC’nin
  AB’ye çelik halat ihracatı 2008 yılında 10.004.400 Kg olurken 17.511.080 ABD
  Doları olarak gerçekleşmiştir. Yine aynı yıl için birim fiyat da 1,7 ABD
  Doları/Kg olmuştur. Rusya’nın 2008 yılı için AB’ye toplam ihracatı miktar
  bazında 2.304.400 Kg olurken değer bazında ise 4.156.769 ABD Doları ve birim
  fiyatı da 1,8 ABD Doları/Kg düzeyindedir. (5) Bütün bu veriler birlikte değerlendirildiğinde ÇHC’nin küresel piyasanın tartışmasız en büyük oyuncusu
  ve en büyük ihracatçısı durumunda olduğu, küresel pazarlara ve özellikle
  önemli pazarlar olan AB ve ABD’ye ihracatını düzenli olarak arttırdığı
  görülmektedir. Öte yandan küresel krizin getirdiği kısmi talep daralmasına
  paralel olarak son dönemde ÇHC’nin kayda değer bir
  atıl kapasitesinin oluştuğu değerlendirilmektedir. Bununla birlikte ÇHC
  yetkili makamlarının ÇHC ihracatını arttırmak için belirlediği 12 yol
  haritasından biri de çelik endüstrisinin canlandırılması planıdır. Buna göre
  ÇHC 2009’un sonlarında yürürlüğe koyduğu planda eski teknoloji ve makine
  parkını yenilemeyi, yenilikçi ürünlerin piyasaya sunumu ve zorunlu standart
  uygulanması gibi yöntemlerle çelik ihracatını yıllık 20 milyon tona çıkarmayı
  hedeflemektedir.  (6) Rusya’nın da soruşturma konusu üründe önemli
  kapasitesi ve ihracat potansiyeli olduğu değerlendirilmektedir. (7) Bu değerlendirme ve veriler dikkate alındığında
  söz konusu önlemin yürürlükten kalkması halinde pazara girme hızı ve meyli
  yüksek olan ÇHC’li ve Rus ihracatçıların Türk
  pazarına yönlendirebileceği yüksek kapasiteleri olduğu değerlendirilmektedir. Türkiye pazarının önemi  MADDE 21 – (1) Soruşturma konusu ürünün Türkiye iç tüketiminin
  yerli üretim dalı tarafından temin edilen veriler ve ithalat rakamları
  temelinde pazar büyüklüğünün 2008 yılı itibariyle 15-17 milyon ton
  seviyesinde gerçekleştiği anlaşılmıştır. Yerli üreticilerle yapılan
  görüşmeler ve genel ekonomik göstergeler dikkate alındığında Türkiye
  ekonomisinde özellikle 2010 ve sonrası dönemde beklenen iyileşmeyle birlikte
  inşaat, gemi inşa, madencilik, balıkçılık gibi sektörlerin de büyüme
  kaydedeceği ve soruşturmaya konu ürünün direkt veya dolaylı olarak
  kullanıldığı bu sektörlerde söz konusu ürüne yönelik talepte artış olacağı
  değerlendirilmektedir. Talebi etkileyen unsurlar MADDE 22 – (1) Soruşturma konusu ürünün ithalatçısı konumunda
  bulunan firmalar tarafından soru formlarına verilen yanıtlardan fiyatın
  talebi etkileyen öncelikli bir unsur olduğu anlaşılmaktadır. Ürün farklılığı
  ve stok bulundurma hususlarına değinen ithalatçılar olmakla beraber, ürüne
  ilişkin rekabetin çok büyük oranda fiyat kaynaklı olduğu ilgili taraflarca
  ifade edilmiştir. Ancak, yerli üreticilerle yapılan görüşmelerde soruşturma
  konusu ürünün sipariş odaklı üretimi yapılması nedeniyle stok bulundurmanın
  riskli olacağı, ürünün özellikli bir ürün olmasından ötürü stokta bulunan ürün
  için her zaman talep olmayacağı ve bunların yüzde seksen oranında hurdaya
  ayrılacağından bahsedilmiştir. Özellikle 40 mm ve üzerindeki halatların
  taşınması, depolanması ve pazarlanmasındaki zorluklar nedeniyle ithalatçı
  firmalar daha çok orta boy diye tabir edilen ve piyasada en çok talep edilen
  10 mm ile 40 mm arasında değişen halatları ithal etmektedirler.  (2) Ancak, ürün için özel siparişli talepler de söz
  konusu olabilmektedir. Örneğin araçların gaz, debriyaj, fren aksam ve
  parçalarında kullanılan 7x7 ve 1x19 monotron formda
  0,6 mm’den 3,0 mm kadar olan olan
  ince telli halatlar da yerli üreticiler tarafından talep olması durumunda
  üretilmektedir.  (3) Bir ithalatçı söz konusu ürünlerin Türkiye’de
  üretilemediğini ve bu yüzden ithalat yoluna gidildiği iddiasında bulunsa da
  yerli üreticilerle yapılan görüşmeler neticesinde söz konusu ürünü
  üretebileceklerini ancak, düşük fiyatlı ithalat nedeniyle talebin ithal
  ürünlere kaydığını belirtmişlerdir. Söz konusu ürüne yönelik talebin yerli
  üreticilere yönelmesi durumunda ise bu ince telli halatların üretilebileceği
  anlaşılmıştır. Esas soruşturmada tespit edilen damping marjları MADDE 23 – (1) Mevcut dampinge karşı önlemin hukuki ve idari
  altyapısını teşkil eden damping soruşturması esnasında tespit edilen damping
  marjları soruşturma konusu ülkelerde yerleşik üretici/ihracatçıların önlemin
  yürürlükten kalkması halinde muhtemel davranışlarını yansıtacak önemli bir
  gösterge niteliği taşıdığından dikkate alınmıştır.  (2) Esas soruşturmada ÇHC için CIF bedelinin %181,5’i
  Rusya için de %89,6’sı oranında damping marjı tespit edilmiştir.  Üçüncü ülkelerden ithalat ve diğer hususlar MADDE 24 – (1) Soruşturma konusu üründe ÇHC ve Rusya
  haricindeki ülkelerden yapılan ithalatın, genel ithalat içindeki payı önlemin
  yürürlüğe girdiği 2004 yılında %30,16 iken, 2005 yılında %99,05, 2006 yılında
  %97,86, 2007 yılında %94,96 ve 2008 yılında %96,90 seviyelerine yükseldiği
  tespit edilmiştir.  (2) 2006/32 sayılı Tebliğde incelendiği üzere,
  2004/24 sayılı Tebliğ kapsamında yürürlüğe konulan dampinge karşı kesin
  önlemin etkisiz kılınması amacıyla önleme tabi ülkelerden demetlenmiş tel
  ithal edildiği ve anılan ürünün esaslı ve önemli bir işlemden geçirilmeksizin
  halat dönüştürülüp iç piyasaya satıldığı tespit edilmiştir. Bu çerçevede orijinal
  önlem anılan demetlenmiş tellere de genişletilmiştir. (3) Yerli üreticilerle yapılan görüşmelerde
  ithalatın farklı ülkelere kaydırılarak mevcut önlemin etkisiz kılınmaya
  çalışıldığı belirtilmiş olup, bu iddialar incelenmektedir.  (4) Söz konusu ÇHC menşeli çelik halatların Güney
  Kore ve Malezya üzerinden Avrupa Birliği ülkelerine ihraç edildiği savıyla
  Avrupa Birliği’nin 12/8/2009 tarihli (EC) No 734/2009 sayılı Konsey Kararıyla
  açmış olduğu önlemlerin etkisiz kılınması soruşturması da halen devam etmektedir.
  Bu soruşturmanın önlemle sonuçlanması halinde daralan ihraç pazarları
  nedeniyle ÇHC ve Rusya’nın daha fazla fiyat rekabetine girmesi muhtemel
  görülmektedir.  Değerlendirme MADDE 25 – (1) Yukarıdaki bilgi ve bulgular çerçevesinde;
  soruşturma konusu ülkelerin genel ihraç fiyatlarının dünya ticaretindeki
  ortalama fiyatların oldukça altında seyretmeye devam ettiği, ÇHC’nin söz konusu üründe dünyanın en büyük ihracatçısı
  olduğu ve Türkiye’ye yönlendirebileceği ciddi kapasitesinin bulunduğu, yine
  Rusya’nın da ilgili ürünün incelenen dönemde dünya ticaretindeki seviyesini
  koruduğu ve önemli kapasitesi bulunduğu, fiyata duyarlı söz konusu ürünü
  kısmi küresel pazar daralması yaşanan mevcut konjonktürde büyük miktarlarda
  ve kolaylıkla Türkiye pazarına yönlendirilebileceğine ilişkin işaretlerin
  bulunduğu, bu nedenle yürürlükteki önlemin kalkması halinde dampingli
  ithalatın devamı veya tekrarının muhtemel olduğu değerlendirilmektedir. (2) Yerli üretim dalının üretim, satış ve istihdam
  gibi temel ekonomik göstergelerinin 2004 yılında dampinge karşı önlemin
  alınmasından sonra iyileşme eğiliminde olduğu görülmektedir. Bununla birlikte
  gerek esas soruşturmadaki damping marjları ve yapılan fiyat kırılması
  hesaplamaları dikkate alındığında mevcut önlemin yürürlükten kaldırılması
  halinde yerli üretim dalının birkaçı hariç ekonomik göstergelerinde meydana
  gelen düzelmenin duracağının ve zararın yeniden meydana gelmesinin muhtemel
  olduğu değerlendirilmektedir. ALTINCI
  BÖLÜM Sonuç Karar MADDE 26 – (1) Soruşturma sonucunda, yürürlükteki önlemin
  ortadan kalkması durumunda dampingin ve zararın devam etmesinin veya yeniden
  meydana gelmesinin muhtemel olduğu tespit edildiğinden, İthalatta Haksız
  Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2004/24 sayılı Tebliğ ile uygulanmakta olan
  dampinge karşı önlemin, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu’nun
  Kararı ve Bakan onayı ile aşağıda belirtilen şekilde aynen uygulamaya devam
  edilmesine karar verilmiştir.   
   Uygulama MADDE 27 – (1) Gümrük idareleri, Karar maddesinde gümrük tarife
  istatistik pozisyon numarası, tanımı ve menşe ülkesi belirtilen maddenin,
  diğer mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla, serbest dolaşıma giriş rejimi
  kapsamındaki ithalatında, karşılarında gösterilen oranda dampinge karşı
  önlemi tahsil ederler. Yürürlük MADDE 28 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 29 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Dış Ticaret
  Müsteşarlığı’nın bağlı olduğu Bakan yürütür. 21 Temmuz 2010
  ÇARŞAMBA  Resmî Gazete Sayı : 27648 |