| GÜNCEL:
  12/03/2005 | |||||||||||||||
| Dış
  Ticaret Müsteşarlığından: İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN
  TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2005/7)   BİRİNCİ KISIM Genel Bilgi ve İşlemler                   Soruşturma                 Madde
  1 — Yerli
  üreticiler  Feryal Fermuar Tekstil
  Yan Ürünleri Ltd.Şti, Fertaş Fermuar
  San. A.Ş., Roza Tekstil Fermuar San. ve Tic. A.Ş.,  İnci Fermuar
  San. ve Tic. A.Ş., Ruba Fermuar San. A.Ş.,  Orel Fermuar
  Tekstil Ltd.Şti., Fermaş Fermuar
  Tekstil San. ve Tic. A.Ş., Neto Fermuar
  Aksesuar San. Tic. A.Ş., tarafından Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC) menşeli
  kayarak işleyen fermuarların (fermuarlar) Türkiye’ye dampingli fiyatlarla
  ithal edildiği ve bu durumun yerli üretime zarar verdiği iddiasıyla, bu ülke
  menşeli söz konusu maddelerin ithalatına karşı önlem alınması istemiyle
  başvuruda bulunulmuştur. Söz konusu başvuru diğer üreticiler olan Net Fermuar
  San. ve Tic. A.Ş., Say Fermuar Konf. Yan Ür. San. ve Tic. Ltd. Şti., Hür Fermuar Ltd. Şti.,  Yılmaz
  Fermuar San. ve Tic. Ltd. Şti., OsiFermuar
  San. ve Tic. Ltd. Şti., Nur Fermuar San. ve Tic. Ltd. Şti.,  Lid-fer Lider Fermuar Tekstil San. ve Tic. Ltd. Şti.,
  İstanbul Fermuar San. A.Ş., Titbaş Tekstil
  ve Konf. San. Tic. A.Ş., Akşen Fermuar Turizm San. Tic. Ltd. Şti., Enis
  Fermuar Tic. ve San. Ltd. Şti., Fersan Fermuar
  Tekstil San. ve Tic. Ltd. Şti., Bronz Fermuar Tekstil Ür. San. ve Tic. Ltd.Şti., Ekol
  Fermuar, Hilal Fermuar Tekstil Turizm San. ve Tic. Ltd. Şti., Taç
  Fermuar San. ve Tic. Ltd. Şti., Mega Fermuar San. Tic. Ltd. Şti., Bfs Tekstil Ür. San.
  Dış Tic. Ltd. Şti., Sentez Tekstil Yan Ürünler Ltd. Şti., Hattapoğlu Fermuar San. ve Tic. Ltd. Şti., Zipsan Fermuar San. ve Tic. A.Ş., Bir Fermuar San.
  ve Tic. Ltd. Şti., Aksmar Tekstil
  San. ve Tic. Ltd. Şti.ve Botan Fermuar Tekstil Ltd. Şti. tarafından
  da  desteklenmiştir. Anılan başvuru çerçevesinde 07/06/2004 tarihli
  ve 25485 sayılı Resmî Gazete’de  yayımlanan İthalatta Haksız
  Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2004/13 sayılı Tebliğ ile başlatılan damping
  soruşturması Dış Ticaret Müsteşarlığı (Müsteşarlık) İthalat Genel Müdürlüğü
  tarafından yürütülmüş ve tamamlanmıştır.                 Kapsam                 Madde
  2 — Bu
  Tebliğ, 4412 sayılı Kanunla Değişik 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin
  Önlenmesi Hakkında Kanun (Kanun), 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî
  Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve
  İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmelik (Yönetmelik) hükümleri
  ile 02/05/2002 tarihli ve 24743 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
  Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe Ek Madde Eklenmesine Dair
  Yönetmelik çerçevesinde yürütülen damping soruşturması sonucunda alınan
  karara esas teşkil eden kesin bilgi ve bulguları içermektedir.                 Bilgilerin
  toplanması ve değerlendirilmesi                 Madde
  3 — Soruşturma
  açılmasını müteakip, söz konusu ürünün bilinen tüm yerli üreticilerine, Müsteşarlıkça
  tespit edilen ithalatçılarına, tüm ihracatçılara erişilebilmesini teminen ÇHC’nin Ankara
  Büyükelçiliği’ne soru formları gönderilmiştir.                 Şikayetçi
  yerli üreticiler soru formlarına usulüne uygun şekilde yanıt vermişlerdir.
  Söz konusu firmalar ayrıca, soruşturma sırasında Müsteşarlık ile işbirliği
  içinde olmuşlar ve gerektiğinde talep edilen ilave bilgileri temin
  etmişlerdir. Soruşturma süresince gerekli bilgileri tam olarak sağlayan diğer
  yerli üreticilerin cevapları da soruşturma kapsamında değerlendirilmiştir.                 Üretici
  ihracatçılara iletilmesi amacıyla, ÇHC’nin Ankara
  Büyükelçiliği’ne soru formları iletilmiş olup,ÇHC’de yerleşik
  sekiz üretici/ihracatçı firma soru formlarına cevap verme süresinde
  Müsteşarlıkla bağlantı kurarak ek süre talebinde bulunmuşlardır. Makul
  talepler karşılanarak ilgili firmalara ek süre verilmiştir.                  İhracatçı
  firmalardan alınan yanıtlar süresi dışında Müsteşarlığa ulaşanlar da dahil
  olmak üzere değerlendirmeye alınarak incelenmiştir. İncelenen yanıtlarda soru
  formunun çok büyük kısmının cevaplanmamış olduğu, cevaplanan kısımların
  damping belirlemelerinin yapılmasına olanak sağlayan temel bilgileri
  içermediği ve dolayısıyla bu konuya ilişkin hesaplamaların yapılmasının
  mümkün olmadığı görülmüştür. Soruşturmada, ÇHC’de yerleşik
  firma temsilcilerine bu husus ile damping belirlemelerinin eldeki mevcut
  verilere göre yapılacağı belirtilerek listelenen kısımların eksik ve kullanılmaz
  halde verilmesinin sebeplerine ilişkin bir açıklama beklendiği iletilmiştir.
  Ancak taraflardan konuya ilişkin makul bir açıklama alınamamıştır.                 Soruşturma
  açılmasını müteakiben 01/07/2004 tarihinde düzenlenen ve ÇHC Hafif Sanayi
  İhracatçı Birliği temsilcilerinin ve bazı üretici ihracatçıların katıldığı
  dinleme toplantısında üretici/ihracatçıların temsilcisi tarafından soruşturma
  başlatılmasına ilişkin görüşler Müsteşarlığa iletilmiştir. Ayrıca, Çin Ulusal
  Madeni Eşya Sanayisi Birliği Fermuar Bölümü’nün yürütülmekte olan damping
  soruşturmasına yönelik görüşleri yazılı olarak alınmıştır.                 01/10/2004
  tarihinde düzenlenen dinleme toplantısında ÇHC’de yerleşik
  firmaların temsilcisi tarafından yazılı görüş sunulmuştur.  Özet
  olarak, ÇHC’den ithal edilen fermuarların
  çanta, konfeksiyon, ayakkabı gibi alt sektörlerde kullanıldıkları, rekabetçi
  fiyatlarla ithal edilen fermuarların bu ürünlerin ihracat şansını da
  arttırdığı, aksi durumun Türk ihracatını engelleyeceği, Türkiye’nin transit
  ticaretten de pay aldığı, yerli fermuar üretim dalının  talebi
  karşılayacak kapasitesinin olmadığı, üretim dalının zarar verilerinin
  gerçekçi olmadığı, üretim ve satışların artmakta olduğu belirtilmiştir.                 Nihai
  bildirimin iletilmesi sonrası ilgili üretici ihracatçılar herhangi bir görüş
  belirtmezken, ÇHC Ticaret Bakanlığı, ÇHC Ankara Büyükelçiliği ve Çin Ulusal
  Madeni Eşya Sanayisi Birliği Fermuar İşkolu’nun (Birlik) nihai bildirime
  ilişkin görüşleri ile yerli üretim dalı üzerinde oluşan zarara ilişkin
  görüşleri alınmıştır.                 Nihai
  bildirim sonrasında, Birlik tarafından iletilen, KDV ve ek vergi
  düzenlemesine esas ÇHC iç piyasa satış faturaları olduğu belirtilen bir kısım
  belgeler alınmıştır. Söz konusu belgelerin bir kısmının soru formuna cevap
  veren iki firmaya ilişkin olduğu, diğerlerinin üretici/ihracatçı olup
  olmadığı bilinmeyen muhtelif firmalar tarafından düzenlendiği anlaşılmıştır.
  Soruşturmanın son aşamasında gönderilen ve herhangi bir tasnif yapılmadan,
  soruşturma sırasında cevap veren firmalarca daha önce sağlanmış herhangi bir
  bilgiyle bağlantısı kurulmadan verilen, içeriği itibariyle herhangi bir
  şekilde kullanılması da mümkün olmayan bu belgeler dikkate alınmamıştır.                 Soruşturma
  sürecinde ÇHC menşeli fermuar ithal ettiği belirlenen  ithalatçı
  firmalara "ithalatçı soru formu" gönderilmiş, bu firmaların
  otuzundan yanıt alınmıştır.                 Soru
  formuna ilişkin taraflardan alınan yanıt ve görüşler değerlendirilmiştir. Bu
  görüşler çerçevesinde, ithalatçıların ithalata yönelmesinin ve ithalatçılar
  için yerli ürün ile ithal edilen ürün arasındaki en önemli tercih sebebinin
  fiyat farklılığı olduğu görülmüştür.                 Nihai
  bildirimin iletilmesi sonrası yalnızca dört ithalatçı firmadan görüş
  alınmıştır.                 Yerinde
  doğrulama soruşturmaları                 Madde
  4 — Yönetmelik’in 21 inci maddesi çerçevesinde İstanbul’da
  yerleşik şikayetçi firmalardan İnci Fermuar, Fermaş Fermuar,
  Roza Fermuar ve Neto Fermuar nezdinde yerinde
  doğrulama soruşturmaları gerçekleştirilmiştir.                 İlgili
  tarafların bilgilendirilmesi                 Madde
  5 — Soruşturma
  açılmasını müteakip, ilgili üretici/ihracatçılara iletilmek üzere soruşturma
  konusu ülkenin büyükelçiliğine Yönetmelik’in 22 nci  maddesi çerçevesinde gizlilik ilkelerine
  riayet edilerek hazırlanan yeterli içeriği haiz şikayetin gizli olmayan metni
  ile soruşturma açılış tebliği gönderilmiştir.                 Soruşturmanın
  açılışından sonra 01/07/2004 tarihinde ilgili temsilci ve bazı
  üretici/ihracatçılar ile ÇHC Hafif Sanayi İhracatçı Birliği temsilcilerinin
  katıldığı dinleme toplantısı yapılmıştır.                 Üretici
  ihracatçıların temsilcileri kanalıyla yapmış oldukları talep üzerine,
  01/10/2004 tarihinde, ÇHC Ankara Büyükelçiliği Ticaret Müsteşarlığı
  temsilcisi, üretici ihracatçı firmalar temsilcileri ile beraber iki ithalatçı
  firma temsilcilerinin katılımıyla bir dinleme toplantısı düzenlenmiştir.
  Toplantıda dile getirilen, gizli olmayan özette yer alan  bazı
  verilerin kapatılmış olmasına ilişkin olarak mevzuatın gizlilik ile ilgili
  hükümleri hakkında açıklamada bulunulmuştur.                 Nihai
  bildirim, soruşturma konusu ülkenin büyükelçiliğine, yerli üreticilere,
  üretici/ihracatçı firmaların temsilcisine ve işbirliğine gelen ithalatçı
  firmalara gönderilmiş ve ilgili taraflara konu hakkındaki görüşlerini sunmaları
  için makul bir süre tanınmıştır.                 Birlik’in talebi üzerine, anılan meslek kuruluşunun,
  ÇHC Ticaret Bakanlığı’nın, ÇHC Ankara Büyükelçiliği’nin temsilcilerinin
  katılımıyla 05/01/2005 tarihinde bir dinleme toplantısı daha düzenlenmiştir.
  Toplantı sonrası, Birlik temsilcileri tarafından nihai bildirime ve yerli
  üretim dalındaki zarara ilişkin görüşler ile ÇHC Ekonomi ve Ticaret
  Müşavirliği tarafından konuya ilişkin görüşleri, Ticaret Bakanlığı Adil
  Ticaret Ofisi adına görüşler ve Birlik adına temsilcileri  tarafından
  görüşler yazılı olarak da alınmıştır.                  Nihai
  bildirim sonrası yalnızca dört ithalatçıdan görüş alınmıştır. Söz konusu
  ithalatçılar görüşlerinde özetle, normal değerlerin Çin iç piyasa
  değerlerinin çok üstünde olduğunu, soruşturma konusu ürünün yarı mamul ve
  mamul ayrımının haksız rekabete neden olacağını, tekstil ürünleri ihracatının
  kalite ve uygun fiyatla mümkün olduğunu, bu şekliyle fermuar ithalatına
  gelecek bir önlemin ekonomiye  zarar vereceğini belirtmişlerdir.
  Bir ithalatçı firma da fermuar maliyetine ilişkin görüşlerini aktarmıştır.                 Tarafların
  soruşturma boyunca ortaya koyduğu yazılı görüşlerden nesnel ve konuyla ilgili
  olanlara Tebliğ’in ilgili bölümlerinde cevap verilmektedir.                  Soruşturma
  dönemi                 Madde
  6 — Damping
  belirlemesi için 01/01/2003–31/12/2003 tarihleri arası soruşturma dönemi (SD)
  olarak kabul edilmiştir. Zarar belirlemesi için ise veri toplama ve analiz
  için 01/01/2001-31/12/2003 arasındaki dönem esas alınmıştır. İKİNCİ KISIM Soruşturma Konusu Ürün ve
  Benzer Ürün                   Soruşturma
  konusu ürün ve benzer ürün                  Madde
  7 — Soruşturma
  konusu ürünler genellikle hazır giyim ürünleri ve ayakkabı sektöründe, saraciye üretiminde, ev tekstili vb. alanlarda ürünlerin
  açılıp kapanan kısımlarında bu işlevi yerine getirmek ve/veya estetik görünüm
  kazandırmak amacıyla kullanılan, kayarak işleyen fermuarlardır. Söz konusu
  ürünler 9607.11 ve 9607.19 gümrük tarife  pozisyonlarında (GTP) yer
  almaktadır.                 Anılan
  ürün polyester, plastik veya metal dişli olmasına göre farklı hammaddelerle
  üretilmektedir. Bu bağlamda soruşturma konusu ürün üretimi tipine göre monofil, polyester şerit, metal tel gibi maddeler
  kullanılarak, üst-alt durak ve elcik takılması ile bazı tiplerde alt film
  şeridi basılması, traşlama gibi
  işlemlerle yapılmaktadır.                   Yönetmelik’in 4 üncü maddesi çerçevesinde soruşturma
  konusu ülkeden ithal edilen ürün ile yerli üreticiler tarafından üretilen
  ürünün benzer ürün olup olmadığı incelenmiştir. Anılan madde uyarınca benzer
  ürün, dampinge konu mal ile aynı özellikleri taşıyan bir mal, böyle bir malın
  bulunmaması halinde ise benzer özellikleri taşıyan başka bir mal şeklinde
  tanımlanmaktadır. Bu bağlamda, yerli ve ithal ürünlerin "benzer
  ürün" olup olmadığı hususu tespit edilirken, söz konusu fermuarların
  öncelikle aynı özelliklere sahip olup olmadığı, daha sonra da kullanım
  alanları ve özellikleri itibariyle benzer olup olmadığı hususu incelenmiştir.                 Bu
  çerçevede, bazı ithalatçılar tarafından, yerli üretim dalı tarafından
  üretilen fermuarların daha özellikli olduğu, bu nedenle sipariş bazında
  çalışıldığı ve maliyetlerinin ithal mallara oranla yüksek olduğu,  ithal
  edilen malların genellikle sıradan ürünler oldukları, sipariş bazında
  özellikli ithal mal stoğu bulundurmanın
  ithalatçılar açısından risk oluşturduğu iddia edilmiştir.                 Esasen,
  yerinde inceleme sırasında, her tipteki ürünü üretebilmekle beraber, yerli
  üretici firmaların genellikle yaygın olarak satışı kolay yapılan tipler
  üzerinde çalıştıkları, bu ürünlerin üretilmesinin daha az hammadde ve işçilik
  gerektirmesi ve bu nedenle  maliyetin düşük olması sonucu yerli
  üretim dalı tarafından tercih edildiği anlaşılmıştır.                 Yukarıda
  yapılan açıklamaların ışığı altında, yerli üreticiler tarafından üretilen
  fermuarlar ile soruşturma konusu ülkeden ithal edilen fermuarlar arasında
  fiziksel özellikler, işlev, dağıtım kanalları,  kullanım amaçları,
  tüketicilerin algılaması ve birbirini ikame edebilmeleri açısından bir fark
  bulunmadığı tespit edilmiştir.                 Bu
  bağlamda, ÇHC'den ithal edilen soruşturma
  konusu fermuarlar ile yerli üretim dalı tarafından üretilen fermuarların
  benzer ürün olarak kabul edilebileceği anlaşılmıştır.                 Soruşturma
  konusu ürünle ilgili bu maddede belirtilen açıklamalar genel içerikli olup,
  uygulamaya esas olan GTP ve karşılığı eşya tanımıdır.   ÜÇÜNCÜ KISIM Dampinge İlişkin Belirlemeler                 Genel                 Madde
  8 — Soruşturma
  kapsamında cevap veren üretici/ihracatçı firmaların soru formunun çok büyük
  kısmını cevaplamamış olduğu, cevaplanan kısımların damping belirlemelerinin
  yapılmasına olanak sağlayan temel bilgileri içermediği, sağlanan verilerin
  çok yetersiz olduğu tespit edildiğinden eldeki en iyi verilerin kullanılması
  yoluna başvurulmuştur. Bu çerçevede, normal değer Yönetmelik’in
  26 ncı maddesi hükmü uyarınca
  belirlenmiştir.                 Normal
  değerin belirlenmesi                 Madde
  9 — Normal
  değer, Türkiye’deki imalat maliyetine genel idari ve satış giderleri ile
  makul bir kârın eklenmesiyle oluşturulan değer olarak alınmıştır. Normal
  değer belirlemesi yapılırken, eldeki veriler doğrultusunda ÇHC’de geçerli enerji ve işçilik fiyatları dikkate
  alınarak, üretici/ihracatçı firmalar lehine ayarlamalar yapılmıştır.                  İhraç
  fiyatı                 Madde
  10 — İhraç
  fiyatı, ihracatçı firmalar tarafından sağlanan Türkiye’ye ihraç faturaları
  temelinde belirlenmiştir.                 Fiyat
  karşılaştırması ve damping marjı                 Madde
  11 — Oluşturulmuş
  normal değer fabrika çıkış aşamasında hesaplanmıştır. CIF fiyatlardan, ithal
  faturalarında yer alan navlun ve sigorta değerleri düşülerek FOB ihraç
  fiyatına ulaşılmıştır. Bu çerçevede, FOB temelinde belirlenen ihraç fiyatı,
  üretici/ihracatçıların lehine olacak şekilde fabrika çıkış aşamasındaki fiyat
  olarak alınmıştır.                 Damping
  marjı, aynı ticari aşamada olmak üzere ve mümkün olduğunca aynı tipler
  esasında, ağırlıklı ortalama temelde normal değer ile ihraç fiyatının
  karşılaştırılması suretiyle hesaplanmıştır. Bu şekilde yapılan hesaplama
  sonucunda damping marjı miktar olarak 13,73 ABD Doları/Kg oranında
  belirlenmiştir.   DÖRDÜNCÜ KISIM Zarar ve Nedenselliğe İlişkin
  Belirlemeler   BİRİNCİ BÖLÜM Dampingli İthalatın Gelişimi                   Genel
  açıklama                 Madde
  12 — Yönetmelik’in 17 nci maddesi
  çerçevesinde, soruşturma konusu ülke menşeli ithalatın hacminde mutlak
  anlamda ya da Türkiye tüketimine oranla önemli ölçüde bir artış
  olup olmadığı ile bu ithalatın iç piyasadaki benzer mal fiyatları üzerindeki
  etkisi incelenmiştir.                 Maddenin
  genel ithalatı                 Madde
  13 — 2001
  yılında yıllık 171.126.394 metre olan soruşturma konusu fermuar genel
  ithalatı 2002 yılında 244.428.351 metre olarak gerçekleşmiş, 2003 yılında
  417.405.447 metreye ulaşmıştır.                 Maddenin
  soruşturma konusu ülkeden ithalatı                 Madde
  14 — Soruşturma
  konusu ürünün ÇHC’den ithalatı 2001
  yılında 150.811.516 metre iken, 2002 yılında 201.733.663 metreye, 2003
  yılında ise 362.229.574 metreye çıkmıştır.                 Dampingli
  ithalatın tüketime göre artışı                 Madde
  15 — Soruşturma
  konusu ürünlerin yurtiçi tüketimi, 13 yerli üreticinin yurtiçi satışları ile
  genel ithalatın toplanması suretiyle hesaplanmıştır. Bu çerçevede, üretici
  oldukları bilgisine ulaşılan ve ilgili soru formuna tam olarak cevap veren
  tüm firmalar değerlendirmeye alınmıştır.                 Bu
  kapsamda, belirlenen toplam tüketim endeksi 2001 yılında 100, 2002 yılında
  142 iken, 2003 yılında 230 olarak gerçekleşmiştir. ÇHC kaynaklı ithalatın
  toplam tüketim içindeki 2001 yılında %73,09 iken 2002 yılında %68,82 2003
  yılında ise %76,41 olarak gerçekleşmiştir.                   Dampingli
  ithalatın fiyatlarının gelişimi                 Madde
  16 — ÇHC
  menşeli ithalatın ağırlıklı ortalama birim fiyatı 2001 yılında CIF 0,025 ABD
  Doları/metre iken, 2002 yılında CIF 0,023 ABD Doları/metreye, 2003 yılında
  ise 0,019 ABD Doları/metreye düşmüştür.                 Fiyat
  kırılması                 Madde
  17 — Fiyat
  kırılması, DİE kayıtlarından alınan ithal ürün fiyatlarının Türkiye
  piyasasında yerli üreticinin yurtiçi satış fiyatlarının yüzde olarak ne kadar
  altında kaldığını gösterir.                 ÇHC
  menşeli ithalatın gümrük vergisi ve diğer gümrükleme masrafları dahil Türkiye
  piyasasına giriş fiyatları, yerli üretim dalının fabrika çıkış aşamasındaki
  satış fiyatları ile mukayese edilmiş ve dampingli ithalatın fiyatının yerli
  üretim dalının fiyatının önemli ölçüde altında kaldığı tespit edilmiştir. Bu
  çerçevede yapılan hesaplamalarda, 2003 yılında fiyat kırılması metal dişli
  fermuarlarda CIF bedele göre %1939, plastik dişli fermuarlarda CIF bedele
  göre %2822, diğer fermuarlarda ise CIF bedele göre %1235 oranında
  bulunmuştur.                 İKİNCİ BÖLÜM Yerli Üretim Dalının Durumu                   Yerli
  üretim dalının ekonomik göstergeleri                 Madde
  18 — Dampingli
  ithalatın yerli üretim dalı üzerindeki etkisinin belirlenmesinde,
  şikayetçiler ile soruşturma sırasında tam olarak veri sağlayan diğer
  üreticiler de dahil olmak üzere toplam 13 yerli üreticinin verileri esas alınarak
  incelenmiş böylece yerli üretim dalının önemli bir bölümü değerlendirmeye
  alınmıştır. Yerli üretim dalının ekonomik göstergelerinin incelenmesinde
  mümkün olduğu ölçüde ilgili ürüne ait veriler esas alınmıştır.                 Birlik
  temsilcisi, yerli üretim dalını oluşturan bazı firmaların SD’de soruşturma konusu ürünün ithalatını yaptıkları
  yönündeki iddiaları ortaya koymuştur. Ancak, yapılan incelemede yerli üretim
  dalını oluşturan firmalardan hiçbirinin soruşturma döneminde soruşturma
  konusu ürün ithalatında bulunmadığı anlaşılmıştır.                 Diğer
  taraftan, bazı ithalatçı firmalar bir kısım yerli üreticilerin şikayette
  bulunmadıklarını ifade ederek ÇHC menşeli ithalattan bu firmaların da
  rahatsız olmaları gerektiğini belirtmişlerdir. Soruşturma sırasında şikayet
  sahibi yerli üreticiler yanında bilinen diğer tüm yerli üreticilere de soru
  formları gönderilmiş ve yanıt veren firmaların görüşleri dikkate alınmıştır.
  Bu çerçevede, Yönetmelik’te belirtilen yerli üretim
  dalının tüm ekonomik göstergeleri ile ilgili olduğu düşünülen diğer göstergeler
  beraberce  incelenmiştir.                 Öte
  yandan, eğilimin sağlıklı bir şekilde incelenmesi amacıyla Türk Lirası
  bazındaki veriler için yıllık ortalama Toptan Eşya Fiyat Endeksi (TEFE)
  kullanılarak enflasyondan arındırılmış reel değerler
  hesaplanmıştır.                 a)
  Üretim                 Yerli
  üretim dalının 2001 yılında 100 olan üretim miktar endeksi, 2002 yılında
  132’ye  2003 yılında ise 147’ye ulaşmıştır.                  b)
  Satışlar                 Yerli
  üretim dalının 2001 yılında 100 olan yurtiçi satış miktar endeksi 2002’de
  138, 2003 yılında ise 160 olarak gerçekleşmiştir. Yurtdışı satışlarında ise
  2001 yılında 100 olan endeks, 2002 yılında 83, 2003 yılında 47 olarak
  gerçekleşmiştir.                 Satış
  hasılasında ise yurtiçi satışlarda 2001 yılında 100 olan endeks, 2002 yılında
  111, 2003 yılında 118 olarak gerçekleşmiştir. Yurtdışı satışlarda ise 2001
  yılında 100 olan endeks 2002 yılında 87, 2003 yılında 89 olarak gerçekleşmiştir.                  c)
  Piyasa payı                 İlgili
  üründe yerli üretimin piyasa payı 2001 yılında %17,07 iken, 2002 yılında
  %16,62, 2003 yılında ise %11,95 olarak gerçekleşmiştir.                 d)
  Kapasite ve Kapasite Kullanım Oranı (KKO)                 Yerli
  üretim dalının kapasite endeksi 2001 yılında 100 iken, 2002 ve 2003 yılında
  104 olarak gerçekleşmiştir.                 Yerli
  üretim dalının 2001 yılında %35 olan kapasite kullanım oranı, 2002 yılında
  %44, 2003 yılında %49 olarak gerçekleşmiştir.                 e)
  Yurtiçi Fiyatlar                 Yerli
  üretim dalının 2001 yılında 100 olan ağırlıklı ortalama yurtiçi birim satış
  fiyatı 2002 yılında 81, 2003 yılında 74 olmuştur.                 f
  ) Stoklar                 Yerli
  üretim dalının ilgili üründe  2001 yılında 100 olan stok miktar
  endeksi, 2002 yılında 247, 2003 yılında ise 361 olarak gerçekleşmiştir.                 g)
  İstihdam                 Yerli
  üretim dalının 2001 yılında 100 olan çalışan işçi sayısı endeksi, 2002 ve
  2003 yıllarında sırasıyla 118 ve 136 olarak gerçekleşmiştir.                 h)
  Ücretler                 Üretimde
  çalışan işçilerin aylık ücretleri 2001 yılı 100 olarak alındığında, 2002
  yılında 106, 2003 yılında 96 olmuştur.                 i)
  Verimlilik                 Üretimde
  çalışan işçi başına verimlilik endeksi 2001 yılında 100 iken, 2002’de 112,
  2003 yılında 108 olarak gerçekleşmiştir.                 j)
  Büyüme                 Yerli
  üretim dalının aktif büyüklüğü reel olarak 2001 yılında 100 iken
  2002 yılında 104 olmuş, soruşturma dönemi olan  2003 yılında ise
  108 olarak gerçekleşmiştir.                 k)
  Sermaye Artışı                 Yerli
  üretim dalının 2001 yılında 100 olan öz sermayesi, 2002 yılında 113’e
  çıkmış,  SD’nde  138 olarak
  gerçekleşmiştir.                 l)
  Nakit Akışı                 Yerli
  üretim dalının faaliyetleri dolayısıyla yarattığı reel nakit akışı
  (Kâr+amortisman) 2001 yılında 100 iken 2002 yılında 131, 2003 yılında 82
  olarak gerçekleşmiştir.                 m)
  Yatırımlardaki Artış                 Yerli
  üretim dalının tevsi yatırımları 2001 yılı 100 iken, 2002 yılında 202, 2003
  yılında 389 olmuş, yenileme yatırımları ise 2002 yılında 13, 2003 yılında 33
  olarak gerçekleşmiştir.                 n)
  Kârlılık                 Yerli
  üretim dalının 2001 yılında 100 olan ürün birim kârlılık seviyesi, 2002
  yılında 194, 2003 yılında 138 olarak gerçekleşmiştir.                 o)
  Maliyetler                 Yerli
  üretim 2001 yılında reel olarak 100 olan ağırlıklı ortalama birim
  ticari maliyeti, 2002 yılında 74, SD olan 2003 yılında ise 76 olarak
  gerçekleşmiştir.                  p)
  Yatırımların geri dönüş oranı                 Yerli
  üretim dalının yatırım hasılatı (Kâr/Özkaynak)
  oranı 2001 yılı 100 alındığında 2002 yılında 123, 2003 yılında 58 olarak
  gerçekleşmiştir.                 r)
  Damping marjının büyüklüğü                 Ağırlıklı
  ortalama damping marjı önemli oranlarda bulunmuştur.                 Dampingli
  ithalatın yerli üretim dalı üzerindeki etkisi                 Madde
  19 — Yerli
  üretim dalının, 2001-2003 yılları arasında ekonomik göstergelerinin
  incelenmesi sonucunda; ilgili üründe dönem sonu stokların çok büyük bir artış
  gösterdiği, yurtiçi birim satış fiyatının SD’de  ticari
  maliyetlerdeki azalmadan daha çok gerilediği, SD’de birim
  kârlılığın bir önceki yıla oranla ciddi oranda azaldığı, damping fiyatlı
  ürünlerin yerli üretim dalının fiyatlarını önemli oranda kırdığı ve yerli
  üretim dalının önemli oranda piyasa payı kaybettiği görülmektedir.                 Ekonomik
  göstergelerde yaşanan söz konusu olumsuz gelişmeler ışığında, yerli üretim
  dalının soruşturmaya konu ürün ile ilgili faaliyetlerinde ciddi sorunlar ile
  karşı karşıya olduğu anlaşılmaktadır.                 Yerli
  üreticilerin hedef piyasasının iç piyasadan çok dış piyasa olduğu ÇHC’de yerleşik firma temsilcileri tarafından iddia
  edilse de yurtdışı satışların yurtiçi satışlara oranla oldukça düşük olduğu
  görülmektedir. Ayrıca, fermuarların aksam parça olarak nitelendirilen
  kısımları ile nihai ürüne çok yakın halinin ÇHC’den ithal
  edildiği, bu haline çok az bir katma değer eklenerek nihai ürünün
  oluşturulduğu da iddia edilmiş, ancak yerinde incelemeler sırasında nihai
  mamulün imalinin önemli ölçüde işçilik ve imalat faaliyeti gerektirdiği
  tespit edilmiştir.                 Birlik
  temsilcisi tarafından, yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri üzerine
  bazı iddialarda bulunulmuştur. Bu bağlamda, stok miktarındaki artışın bir
  anlam ifade etmediği, bu sektörlerin ürün özelliği gereği siparişle üretime
  dayandıkları ifade edilmiştir. Örnek olarak, AB tarafından yürütülen Mısır,
  Hindistan, Pakistan menşeli pamuklu yatak örtüsü soruşturmasına ilişkin
  2398/97 sayılı Tebliğ’de Komisyonun stok artışını benzer sebeplerden dikkate
  almadığı belirtilmiştir. Bahse konu Tebliğ herşeyden önce,
  AB mevzuatına göre yürütülmüş soruşturmaya özgü bir düzeltme tebliği olup,
  soruşturma konusu ürünle ve soruşturma şartlarıyla benzerliğinin olmadığı
  Tebliğ’in incelenmesinden anlaşılmıştır.                 Birlik
  temsilcisi diğer taraftan, yatırım hasılasında meydana gelen düşüşün sadece
  kârlılık azalışından değil, yerli üretim dalının yatırımlarının artmasından kaynaklandığını
  ifade ederek, 2004 yılındaki ÇHC’nin pazar
  kaybının yerli üretim dalının yatırımlarındaki artışın sonucu olduğunu iddia
  etmiştir. Yatırım hasılasındaki düşüşle birebir ilgisi bulunmasa da zarar
  inceleme döneminde, yerli üretim dalının büyüyen pazardan pay almak için
  yatırım yaptığı ancak bu yatırıma rağmen pazar payını önemli ölçüde
  kaybettiği görülmektedir. Bu çerçevede, 2003 yılında bir önceki yıla göre
  kârlılığın düşmesinin yatırım hasılasındaki bozulmada etkili olduğu
  anlaşılmaktadır.                  Diğer
  taraftan, soruşturmaya konu üründe ÇHC’nin önemli
  oranda damping yaptığı, soruşturma döneminde genel ithalat içindeki payının
  %86,8 olarak gerçekleştiği tespit edilmiştir. ÇHC’den yapılan
  ithalatın soruşturma döneminde yerli üretim dalı üzerindeki ekonomik etkisi
  incelendiğinde, yurtiçi birim satış fiyatları, stoklar, işçi ücretleri, pazar
  payına ilişkin göstergelerin olumsuz etkilendiği, damping marjının önemli
  oranlarda olması ve yüksek oranlı fiyat kırılması dikkate alındığında, yerli
  üretim dalının dampingli ithalat ile fiyat rekabetine girmesinin mümkün
  bulunmadığı tespit edilmiştir.   ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Dampingli İthalat ile Zarar
  Arasındaki Nedensellik Bağı                   Dampingli
  ithalatın etkisi                 Madde
  20 — Zarar
  inceleme döneminde soruşturma konusu ürünün  ÇHC’den dampingli
  ithalatının, 2001 yılına göre SD’de mutlak
  ve nisbi olarak önemli ölçüde arttığı,
  yerli üretim dalının büyüyen pazara rağmen piyasa kaybına uğradığı, yerli
  üretim dalının stok, yurtiçi birim satış fiyatları, yatırım hasılatı gibi
  ekonomik faktörlerinde olumsuz gelişmelerin varlığı ve dampingli ithalatın
  fiyatlarının yerli üretim dalının fiyatlarını önemli ölçüde kırdığı tespit
  edilmiştir.                 Soruşturma
  konusu ürün tüketiminde SD’de bir önceki
  yıla oranla %62 oranında bir artış görülmektedir. Buna karşılık dampingli
  ithalatın aynı dönemde tüketimde görülen artışın üzerinde, %80 oranında
  yükseldiği, pazar payını artırdığı ve üçüncü ülkeler ile yerli üretim dalı
  aleyhine pazar payını genişlettiği görülmüştür.                 Dampingli
  ithalatın fiyatlarının yerli üretim dalının fiyatlarını kırması ve dampingli
  ithalattaki artış eğilimi ile yerli üretim dalında görülen olumsuz
  gelişmelerin eş zamanlı olarak ortaya çıkması nedeniyle dampingli ithalat ile
  yerli üretim dalı üzerinde oluşan zarar arasında illiyet bağı olduğu sonucuna
  varılmıştır.                 Üçüncü
  ülkelerden ithalat                 Madde
  21 — Üçüncü
  ülkelerden yapılan ithalatın genel ithalat içindeki payının 2001 yılı-SD arasındaki
  dönemde bir miktar artış göstermesine rağmen birim fiyatlarının ÇHC ithalat
  fiyatlarının çok üstünde olduğu görülmektedir.                 Bu
  çerçevede, diğer ülkeler menşeli ithalatla kıyaslandığında oldukça düşük
  fiyatlı olan ÇHC menşeli ürünlerin genel ithalatın içinde önemli bir pay
  aldığı, 2003 yılında 2001 yılına göre diğer ülkelerin genel ithalata oranı ve
  pazar payındaki artış oranlarının ise sırasıyla %1,34 ve %1,79 olduğu
  görülmektedir. Ayrıca SD’de bir önceki
  yıla göre diğer ülkelerin genel ithalata oranında % 4,25, pazar payında da %
  2,93  oranında bir azalma görülmektedir.                 Sonuç
  olarak, diğer ülkeler kaynaklı soruşturma konusu ithalat, gerek miktarı ve
  piyasa payındaki eğilimi, gerekse fiyatları itibariyle bu aşamada yerli
  üretime zarar verebilecek boyutta görülmemektedir.                 Diğer
  unsurların etkisi                 Madde
  22 — Yönetmelik’in 17 nci maddesi
  hükümleri uyarınca, soruşturma konusu ülke menşeli dampingli ithalattaki
  gelişim ile söz konusu ithalatın fiyatlarının yerli üretim dalı üzerindeki
  etkisinin yanısıra yerli üretim dalında
  zarara yol açabilecek diğer olası unsurlar konusunda ÇHC’de yerleşik
  firma ve meslek kuruluşu temsilcilerinin iddiaları incelenmiştir.                 Bu
  çerçevede, ilk iddia olarak sektör üzerinde oluştuğu iddia edilen zararın
  2001 krizi nedeniyle oluştuğu, bu zararın dampingli ithalata atfedilmemesi
  gerektiği anılan temsilcilerce belirtilmiştir.                 Yapılan
  inceleme sonucunda, 2001 yılında görülen ekonomik krizin söz konusu ürünün
  tüketimi üzerindeki muhtemel etkisinin SD’de  ülke
  ekonomisinde görülen genel iyileşmeye paralel olarak ortadan kalktığı ve
  soruşturma konusu maddenin tüketiminde 2001 yılına göre ciddi oranda artış
  kaydedildiği anlaşılmıştır. ÇHC’den yapılan
  ithalattaki artış aynı dönemde  tüketimdeki artışın üstünde
  gerçekleşmiştir. Dampingli ithalatın SD’de pazar
  payını arttırdığı ve üçüncü ülkeler ile yerli üretim dalının pazar payı
  aleyhine genişlettiği görülmüştür.                 Ekonomik
  krizin yerli üretim dalı üzerindeki en büyük etkisi tüm diğer sektörlerde de
  görüldüğü üzere ithalatın pahalılaşması ve ihracatın ucuzlaması yoluyla
  olmuştur. Bu kapsamda, krizin hemen sonrası fermuar dış satımında bir artış
  izlenmesi, ithalatında bir düşüş görülmesi olağan karşılanacak bir durumdur.
  Anılan yılda dış satım sonraki yıllara oranla yüksek görünmesine rağmen, 2001
  yılında bir önceki yıla göre ithalatta da bir artış görülerek genel ithalat
  içinde ÇHC’nin payı %88 olarak
  gerçekleşmiştir. Diğer taraftan,  krizin yaşandığı 2001 yılında
  yurtiçinde görülen muhtemel talep darlığının, SD’de dahil
  olmak üzere sonraki yıllarda, soruşturma konusu ürünün girdi olarak
  kullanıldığı ihraç edilen ürünler için talep edilmesi gibi unsurlar nedeniyle
  aşılarak piyasanın normal seyrine döndüğü ve satışların bu çerçevede artış
  gösterdiği değerlendirilmektedir.                       Birlik
  temsilcisi ortaya koyduğu diğer bir iddiada endekslenmiş ekonomik göstergeler
  tablosundaki yurtiçi ve yurtdışı satış rakamları ve miktarları bağlamında,
  yurtiçi satışların  miktar ve değer olarak artarken, birim fiyat
  olarak azaldığını, yurtdışı satışlarda da tersi bir durumun izlendiğini
  belirterek, bu durumu yerli üretim dalının yurtdışı piyasalarda gerilediğinin
  göstergesi olarak değerlendirmiş, nedeninin ise 2003 yılında Türk lirasının
  diğer para birimleri karşısında değerli hale gelmesi sonucu yerli
  üreticilerin artan talep karşısında zorlanması olduğunu belirtmiştir.                 Esasen,
  2001 yılı krizi sonrası TL’deki ciddi değer kaybının ithalatı zorlaştırarak
  ihracatı uluslararası piyasalarda cazip hale getirdiği hususuna yukarıda
  değinilmiştir. Böyle bir durumda bile ÇHC’den ithalatın
  2001-2003 yılları arasında ciddi miktarlarda artmış olması dikkate değerdir.
  Buna rağmen, yurtiçi satışların artmakta olduğu değerlendirmesi yapılırken
  ürünün niteliğinin gözönüne alınması
  gereği bulunmaktadır. Çünkü; özellikle tekstil ve konfeksiyon ürünlerinde
  kullanılan bir aramal olan fermuarın,
  konfeksiyon ürünleri ihracatının da cazip hale gelmesi nedeniyle  yurtiçinde
  ihracat amaçlı imal edilen nihai ürünler için talep edilir hale geldiği,
  yerli üretim dalının yurtiçi satışlarının bu nedenle belirli bir seviyede
  gerçekleştiği değerlendirilmektedir. Bu değerlendirmeyi Türkiye’den serbest
  bölgelere yapılan ihracattaki artış da desteklemektedir. Özellikle 2001-2002
  yılları arasında serbest bölgelere yapılan ihracatın toplam ihracata oranında
  önemli artış görülmektedir.                 Diğer
  taraftan, maliyet ve gider yapısını ifade eden sınai ve ticari maliyet ile
  faaliyet giderlerinde değer olarak artış izlenmesinin rekabet gücünün
  düşmesiyle ilgili olduğu iddia edilmektedir. 2003 yılında 2001 yılına göre
  bahse konu faktörlerin birim değerlerinde iyileşme görülmektedir. Bu nedenle
  iddia nesnel olmaktan çıkmaktadır. Öte yandan, finansman giderlerinde ciddi
  bir düşüş gözlenmektedir. Ayrıca, tevsi yatırımlarındaki artışın da büyüyen
  pazardan pay almak ve mamul madde üretimini tamamlamak için gerekli yarı
  mamul üretimine yönelik olduğu gözlenmiştir.                  Nihai
  bildirim sonrası birlik temsilcisi ilettiği görüşlerinde, diğer hususlara
  ilişkin ortaya koyduğu üçüncü iddiada, fermuar üreticilerinin zararlarının iç
  piyasa rekabetinin sonucu olduğunu belirterek piyasanın bir eksik rekabet
  piyasası olduğunu iddia etmiştir.                    İddia
  sahibi taraf, soruşturma konusu ürüne ve sektörün özelliklerine ilişkin
  herhangi bir kanıt ya da açıklama getirmeden sektörde eksik
  rekabetin varlığı konusunda iddiada bulunmuştur. Eksik rekabet, piyasada yer alan
  firmanın ya da firmaların fiyat, arz, üretim ve dağıtım gibi unsurlar
  üzerinde birtakım kontrollere sahip olduğu durumları ifade etmektedir. Bu tür
  piyasalarda, piyasanın türüne bağlı olarak firma veya firmalar, üretim
  miktarlarıyla satış fiyatlarını belirlemektedirler. Eksik rekabet
  piyasalarının türlerine göre (tekel, tekelci rekabet, oligopol) firmaların
  uyguladıkları ekonomik kararları değişiklik göstermektedir.                 Eksik
  rekabet iddiasından hareketle, yerli üreticilerin başvuruda bulunmalarını,
  kendilerine piyasada yüksek fiyatlarla satış yapabildikleri bir yer açma
  kaygısına bağlayarak bu durumun anti-damping ile anti-tröstün kesiştiği noktalardan
  biri olduğunu, bu hususun gerek AB gerekse ABD uygulamalarında zarar tespiti
  yapılırken dikkate alındığını belirterek AB tarafından yürütülen 407/80
  sayılı  SSCB Sodyum Karbonat soruşturması Tebliğ’ini örnek olarak
  vermişlerdir. Söz konusu soruşturmada, Konsey’in zarar olmadığına ilişkin
  kararını topluluk üreticileri ile müşterileri arasındaki ticari ilişkilerin
  rekabete aykırı olduğu gerekçesine dayandırdığını ifade etmişlerdir.                  Söz
  konusu soruşturma AB uygulaması olup, ülkemiz uygulaması için emsal teşkil
  etmemekle beraber, SSCB menşeli sodyum karbonat ithalatına kesin önlem getiren
  407/80 sayılı Tebliğ’in incelenmesi sonucu, yapılan ithalatın çok cüzi bir
  kısmının "yoğun sodyum karbonat" tipinde olduğunun, bu ürünün
  topluluk içindeki arzının alıcılar ve satıcılar arasında sıkı sözleşmelerle
  belirlenmiş olduğunun, bu anlaşmalardan bir kısmının yine Komisyon tarafından
  yürütülen, piyasada rekabetin kısıtlanmasına ilişkin farklı bir soruşturmaya
  konu olduğunun, bazı ihracatçı ülkelerdeki ilgili ürün üretim ve üretim
  potansiyelinin yakın gelecekte topluluğa ihracatı arttıracağı yönünde bir
  belirleme olmadığının anlaşılması sonucu "yoğun sodyum karbonat"
  ithalatının zarara neden olmadığı sonucuna varıldığı görülmektedir.                 Tamamen
  dosya bazında özelliklere dayalı bu tip belirlemelerin yapıldığı başka
  soruşturmalara da atıfta bulunularak bir örneği yine sunulmayan Avrupa
  Toplulukları İlk Derece Mahkemesi’nin bir kararına atıf yapılmıştır.                 Çok
  sayıda yerli üreticinin bulunduğu ve düşük gümrük vergilerinin uygulandığı
  soruşturma konusu ürüne ilişkin olarak yerli üreticilerin tip bazında yurtiçi
  mamul satış fiyatlarında bu yönde bir fiyat birliği, piyasanın işleyişinde
  tekelci veya oligopolistik yapılanmaya
  ilişkin iddialar nesnel görülmemiştir. Ayrıca, nihai bildirime ilişkin
  görüşlerinde, birlik temsilcisi küçük üretici olan yerli üreticilerin kâr
  marjlarının düşük olduğunu ifade etmiştir.                           Ayrıca,  markalaşmış
  olan yabancı sermayeli yerli üretici şirketin ürünlerinin ÇHC ürünlerinden
  çok daha yüksek fiyatla satıldığı, buna rağmen talep esnekliğinin yüksek
  olmaması nedeniyle fiyat değişimlerinden satışlarının etkilenmediği, öte
  yandan, emek yoğun bir ürün olan fermuar üretiminde ÇHC’nin işgücü
  maliyetinin önemli olduğu, buna karşılık küçük yerli üreticilerin
  satışlarında ise yüksek talep esneklikleri nedeniyle fiyat unsurunun öne
  çıktığı, bu sebeple kâr marjlarının da düşük olduğu iddia edilmiştir. Talep
  esnekliği ile ilişkilendirilen düşük fiyatların esasen yerli üretim dalının
  fiyatlarının kırılmasına yol açan dampingli ithalat nedeniyle ortaya çıktığı
  bu nedenle de zarara neden olduğu değerlendirilmiştir.                  Bu
  çerçevede, önceki bölümlerde yer alan unsurlar ve yukarıdaki hususlar dikkate
  alındığında, dampingli ithalatın yerli üretim dalına zarar verdiği ve
  nedensellik bağının mevcut olduğu anlaşılmaktadır.   BEŞİNCİ KISIM Sonuç                 Karar                 Madde
  23 — Soruşturma
  sonucunda dampingin, yerli üretim dalında zararın ve her ikisi arasında
  illiyet bağının mevcut olduğu tespit edildiğinden, İthalatta Haksız Rekabeti
  Değerlendirme Kurulu’nun kararı ve Bakanın onayı ile aşağıda tanımı ve menşei
  belirtilen ürünlerin Türkiye'ye ithalatında karşılarında belirtilen
  tutarlarda dampinge karşı önlem yürürlüğe konulmuştur.   
                   Uygulama                 Madde
  24 — Gümrük
  idareleri, Karar maddesinde gümrük tarife  pozisyon numaraları, tanımları
  ve menşe ülkeleri belirtilen eşyanın ithalatında, karşılarında gösterilen
  tutarlarda dampinge karşı önlemi tahsil ederler.                 Yürürlük                 Madde
  25 — Bu
  Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.                 Yürütme                 Madde
  26 — Bu
  Tebliğ hükümlerini Dış Ticaret Müsteşarlığı'nın bağlı olduğu Bakan yürütür. 12.03.2005  Resmi Gazete  Sayısı: 25753 |