| GÜNCEL: 04/02/2005 | |||||||||||
| Dış Ticaret Müsteşarlığından: İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN
  ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2005/3) BİRİNCİ KISIM Genel Bilgi ve İşlemler Soruşturma Madde 1 - Makina Takım Endüstrisi (MTE) A.Ş. tarafından yapılan ve Oralsan Makina Takım
  Sanayi ve Ticaret A.Ş. ile Evar Kesici Takım A.Ş. tarafından
  desteklenen başvuru üzerine, Çin Halk
  Cumhuriyeti (Ç.H.C.) menşeli “delmeye mahsus aletlerden iş gören
  kısımları diğer maddelerden olanların diğerlerinden metal işlemeye mahsus iş
  gören kısımları diğer yüksek hız çeliğinden olanlar” (matkap ucu) ve
  “frezelemeye mahsus aletlerin metal işlemeye mahsus olanlardan iş gören
  kısımları diğer maddelerden parmak frezelerin diğerleri” (parmak freze) için
  05/08/2003 tarih ve 25190 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
  Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2003/17 sayılı Tebliğ ile başlatılan ve Dış
  Ticaret Müsteşarlığı İthalat Genel Müdürlüğü tarafından yürütülen damping soruşturması tamamlanmıştır. Kapsam Madde 2 - Bu  Tebliğ; 4412 sayılı Kanunla değişik 3577 sayılı İthalatta
  Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı
  Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
  Karar ve İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmelik
  (Yönetmelik) hükümleri ile 02/05/2002 tarihli ve 24743 sayılı Resmi Gazete’de
  yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe Ek Madde
  Eklenmesine Dair Yönetmelik hükümleri çerçevesinde yürütülen damping
  soruşturması sonuçlarını içermektedir. Bilgilerin
  toplanması ve değerlendirilmesi Madde 3 - Soruşturma açılmasını müteakip,
  soruşturma konusu ürünün yerli üreticilerine, Müsteşarlıkça tespit edilen
  ithalatçılarına ve Ç.H.C.’de yerleşik bilinen ihracatçılarına soru formları
  gönderilmiştir. Öte taraftan, Ç.H.C.’de yerleşik diğer
  üretici-ihracatçılara iletilebilmesini teminen, söz
  konusu soru formunun bir örneği bu ülkenin Ankara’daki temsilciliğine de
  gönderilmiştir.  Tarafların soru formunu yanıtlamaları için posta
  süresi dahil 37 gün süre tanınmış ve süre uzatımı
  yönündeki makul talepler karşılanmıştır.  Ç.H.C.’de yerleşik yanlızca
  Jiangsu Tiangong Tools Corp. Ltd. firmasından
  matkap ucu için verilen süre içerisinde cevap alınmıştır. Soruşturma konusu
  parmak frezelere ilişkin herhangi bir cevap alınamamıştır. Yerli üretici MTE A.Ş. soruşturma süresi boyunca
  Müsteşarlık ile işbirliği içinde soru formlarına usulüne uygun şekilde yanıt
  vermiş ve gerektiğinde talep edilen ilave bilgi ve belgeleri temin etmiştir.  Soruşturma konusu maddenin ithalatını yaptığı tespit
  edilen ve kendilerine soru formu gönderilen firmalardan 12 ithalatçı firma
  ilgili soru formuna cevap vermiştir. Bu firmalardan alınan yanıtlarda, ithal
  ürünün en önemli tercih sebebinin fiyat ve kalite farklılığı olduğu ve yerli
  sanayinin iç talebi karşılamada yetersiz kaldığı iddia edilmiştir.  Yerinde
  doğrulama soruşturmaları Madde 4 - Yönetmelik’in
  21 inci maddesi çerçevesinde yerli üretici MTE A.Ş.’nin  İzmit`teki üretim tesisleri ve idari
  ofisleri ile Ç.H.C.’de yerleşik üretici/ihracatçı Jiangsu
  Tiangong Tools Corp. Ltd.’in Jiangsu eyaleti Danyang
  şehrindeki üretim tesisleri ve idari ofislerinde yerinde doğrulama
  incelemeleri yapılmıştır.  İlgili tarafların bilgilendirilmesi ve dinlenmesi Madde 5 - Soruşturma açılmasını müteakip,
  soruşturma konusu ülkenin Ankara’daki Büyükelçiliğine ve bilinen
  üretici-ihracatçı firmalara şikayetin gizli olmayan
  metni ve soruşturma açılış Tebliği gönderilmiştir. Jiangsu Tiangong
  Tools Corp. Ltd.
  firmasının temsilcisinin talebi üzerine 20/02/2004
  tarihinde bir dinleme toplantısı gerçekleştirilmiştir. Nihai bildirim yapılmasını müteakip  Ç.H.C.’deki üretici/ihracatçı ve
  ithalatçılara  bu bildirime ilişkin
  görüşlerini yazılı olarak sunma imkanı verilmiş; ayrıca 06/01/2005 tarihinde
  Ç.H.C. Ticaret Bakanlığı temsilcileri ile bu ülkedeki üretici/ihracatçının
  temsilcilerinin yer aldığı bir dinleme toplantısı gerçekleştirilmiştir.   Tarafların soruşturma
  boyunca ortaya koyduğu yazılı görüşlerden yeterli delillerle desteklenenleri
  ve konuyla ilgili olanları çalışmalarda dikkate alınmıştır. Bu görüşlere, Tebliğ içerisinde yeri geldiğince
  değinilmiştir. Soruşturma dönemi  Madde 6 - Damping belirlemesi için 01/01/2002–31/12/2002 tarihleri arası soruşturma dönemi
  (SD) olarak kabul edilmiştir. Zarar belirlemesinde ise veri toplama ve analiz
  için 01/01/2000-31/12/2002 arasındaki dönem esas
  alınmıştır. İKİNCİ KISIM Soruşturma Konusu Ürün ve Benzer
  Ürün Soruşturma
  konusu ürün ve benzer ürün Madde 7 - Soruşturma konusu madde, 8207.50.60.00.00
  gümrük tarife istatistik pozisyonunda (GTİP) yer alan “delmeye mahsus
  aletlerden iş gören kısımları diğer maddelerden olanların diğerlerinden metal
  işlemeye mahsus iş gören kısımları diğer yüksek hız çeliğinden olanlar”
  (matkap ucu) ile 8207.70.31.00.19 GTİP’inde yer
  alan “frezelemeye mahsus aletlerin metal işlemeye mahsus olanlardan iş gören
  kısımları diğer maddelerden parmak frezelerin diğerleri” (parmak freze) dir. Soruşturma konusu ürünlerin üretimi pim kesme işlemi
  ile başlayıp ürüne göre havşalama, taşlama,
  tornalama, ısıl işlemden geçirme, buhar menevişleme
  ve bileme gibi işlemlerle tamamlanmaktadır.  Matkap uçları, düşük alaşımlı çelik, döküm, metal ve
  ahşap malzemelerin delinmesi işine yönelik olup, konvansiyonel tezgah ve el breyzinde
  kullanılmaktadır. Parmak frezeler ise genel olarak kalıp ve metal parça
  üretiminde alın ve yan yüz frezeleme işleri ile alaşımlı dövme çelikler,
  paslanmaz ve yüksek ısıya dayanıklı çelikler, takım çelikleri,
  ve döküm alaşımlı malzemelerde uzun düz kama yuvaları açılmasında ve kanal
  frezelemede kullanılmaktadır. Yapılan incelemeler neticesinde,
  Ç.H.C.’den ithal edilen ve ayrı ayrı
  değerlendirilen soruşturma konusu matkap uçları ve parmak frezeler ile yerli
  üretim dalı tarafından üretilen matkap uçları ve parmak frezelerin, teknik ve
  fiziki özellikleri, çeşitleri, dağıtım kanalları, kullanım alanları,
  kullanıcıların algılaması ve birbirini ikame edebilmeleri açısından benzer
  özelliklere sahip olduğu ve soruşturmaya konu ülkeden ithal edilen ürünlerin yerli
  üretim dalının ürünleriyle doğrudan rekabet içinde olduğu, bu nedenle de Yönetmelik’in 4 üncü maddesi çerçevesinde benzer ürün
  olarak kabul edilebileceği anlaşılmıştır. Soruşturma konusu ürün ile ilgili açıklamlar genel içerikli olup, uygulamaya esas olan GTİP
  karşılığı eşya tanımıdır. ÜÇÜNCÜ KISIM Dampinge İlişkin Belirlemeler Genel Madde 8 - Ç.H.C.’de yerleşik işbirliğine
  gelen üretici/ihracatçı firma olan Jiangsu Tiangong Tools Corp. Ltd. firması piyasa ekonomisi şartlarında faaliyet
  gösterdiğini iddia etmiş; bu iddia, Müsteşarlıkça, İthalatta Haksız Rekabetin
  Önlenmesi Hakkında Yönetmelik’in Ek Madde 1’i
  çerçevesinde incelenmiştir.  Bu çerçevede, firma nezdinde yapılan incelemeler
  neticesinde yapılan tespitler ve bu kapsamdaki değerlendirmeler aşağıda
  belirtilmiştir: -Firmanın üretim ve satışlarına ilişkin kararlarını
  doğrudan etkileyecek tarzda, ihracat ve ithalatını yapabileceği ürün
  yelpazesinde sınırlama bulunduğu tespit olunmuştur.                 -Üretimin temel girdilerinden
  olan işgücünün serbest dolaşımını engelleyecek şekilde düzenlemeler bulunduğu
  anlaşılmıştır. Söz konusu değerlendirme işgücü arz ve talebinin piyasa
  koşullarında serbestçe karşı karşıya gelmesi ve işgücü ücretlerinin bu
  suretle piyasa koşullarında oluşması açısından önem taşımaktadır. Öte yandan,
  şirket bünyesindeki sendikanın işçi ücretleri konusunda toplu sözleşme
  müzakereleri yürütme fonksiyonunun bulunmadığı, ücretlerin toplu sözleşmeler
  yoluyla belirlenmediği ve bu nedenle grevin şirket içinde pratikte uygulamasının
  mümkün olamayacağı anlaşılmıştır.  -Soruşturma dönemi içerisinde arazi kullanım
  hakkının, piyasa değerini yansıtacak tutar üzerinden herhangi bir ödeme
  yapılmaksızın devir alındığı belirlenmiştir. Öte yandan, soruşturma konusu
  bölge sınırları içinde hiçbir arazi parçası için özel mülkiyet hakkının
  bulunmadığı tespit edilmiştir. Bu çerçevede, arazi açısından firmanın
  faaliyetlerine istikrar garanti eden mülkiyet kanunlarına da tabi olmadığı ve
  yatırıma ilişkin kararlarının arz-talep dengesini yansıtan pazar
  hareketlerine göre oluşmadığı belirlenmiştir. Bu tespitler ışığında, firmanın Yönetmelik Ek Madde
  1 çerçevesinde, piyasa ekonomisi koşullarında faaliyet gösterdiğine ilişkin
  iddiaların kabulünün mümkün olmadığı, öte yandan nihai bildirim sonrası  Ç.H.C.
  tarafınca sunulan ilave bilgi-belgelerin de mezkur tespitlerin aksini ispat
  eder nitelikte bulunmadığı görülmüş ve bu çerçevede, firma için normal değer
  tespiti Yönetmelik’in 7 nci
  maddesi çerçevesinde yapılmıştır. Ayrıca, konuya ilişkin olarak Ç.H.C. Ticaret
  Bakanlığı ve üretici/ihracatçı firma temsilcileri ile nihai bildirimde yer
  alan karar gerekçeleri ve buna ilişkin Ç.H.C. tarafının görüşlerinin alındığı
  bir dinleme toplantısı gerçekleştirilmiştir. Mezkur
  toplantıda nihai bildirimdeki ihracat-ithalatta kısıtlama, işçilik ve araziye
  ilişkin tespitlere esas teşkil eden hususlar ve bunların yerinde inceleme
  sırasında kayıt altına alınan dayanakları hakkında Ç.H.C. tarafına kapsamlı
  bilgi aktarılmış, konunun İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
  Mevzuattaki teknik sınırlar çerçevesinde ele alındığı ve bu sınırlar dışında
  algılanmaması gerektiği özellikle vurgulanmıştır. Öte yandan, üretici/ihracatçı firma kendisine
  gönderilen soru formu ve ek sorularda mizan bulunmadığını belirtmiş; tüm
  muhasebe kodlarına ilişkin ek soruya ise eksik cevap vermiştir. Ancak yerinde
  doğrulama soruşturması sırasında mizanın ve verilmeyen muhasebe kodlarının
  bulunduğu tespit edilmiş, karşı taraftan bu hususlara ilişkin ikna edici bir
  açıklama gelmemiştir.  Soruşturma süresince, parmak frezeler için Ç.H.C.’de
  yerleşik hiçbir üretici/ihracatçının işbirliğinde bulunmaması nedeniyle
  normal değer tesbitinde Yönetmelik’in
  26 ncı hükmü uyarınca başvuruda yer alan bilgilerde
  dahil olmak üzere eldeki mevcut veriler kullanılmıştır. Normal
  değerin belirlenmesi  Madde 9 - Normal değer tesbitinde,
  matkap ucu için soruşturma döneminde Türkiye’ye ihracatı en fazla olan matkap
  ucu tipi DIN 338 Siyah ve Beyaz 5 mm; parmak frezeler içinse DIN 844 8mm tipi
  esas alınmıştır. Normal değer, üretim maliyetine mâkul
  bir kâr eklenmesiyle oluşturulan değer temelinde belirlenmiştir. Bu
  çerçevede, Türkiye’deki üretim maliyeti esas alınmıştır. Alınan görüşler
  çerçevesinde bu maliyete faaliyet ve finansman giderleri yansıtılmamıştır.  Öte yandan, diğer ülke
  ortalama ihraç fiyatlarının, şikayet konusu
  ürünlerin birçok tiplere ayrılması ve tipler bazında önemli fiyat farklılıkları
  bulunması nedeniyle gösterge niteliğinde olamayacağı anlaşılmıştır.  İhraç
  fiyatı Madde 10 - Matkap uçları için ihraç fiyatı
  belirlemelerinde Jiangsu Tiangong
  Tools Corp. Ltd.
  firmasının ihraç fiyatları esas alınmıştır. Parmak frezeler için ihraç fiyatı belirlemelerinde
  ise söz konusu ürünün ithalatçıları tarafından beyan edilen ithal faturalarındaki
  değerler esas alınmıştır. Fiyat
  karşılaştırması ve damping marjı Madde 11 - Normal değer fabrika çıkış
  aşamasında tespit edilmiştir. İhraç fiyatları ise CIF bazda
  olduğundan ihracatçı ve ithalatçıların beyannameleri çerçevesinde navlun,
  sigorta ve diğer satış giderleri düşülmek suretiyle mümkün olduğu ölçüde
  fabrika çıkış aşamasına getirilmiştir. Böylece ağırlıklı ortalama  normal değer ile ağırlıklı ortalama
  ihraç fiyatı  karşılaştırılmış ve
  karşılaştırmanın aynı aşamada yapıldığı kabul edilmiştir. Damping marjı, matkap
  uçları ve parmak frezeler için ürün tipi bazında tespit edilen normal değer
  ile ihraç fiyatının fabrika çıkış aşamasında karşılaştırılması yöntemiyle
  hesaplanmıştır.  Buna göre matkap ucunda damping
  marjı Jiangsu Tiangong Tools Corp. Ltd. firması için
  CIF bedelin %306’sı ve 18,0 ABD Doları/Kg olarak belirlenmiş ve bu oran ÇHC
  geneli için geçerli kabul edilmiştir.  Parmak frezeler için damping marjı CIF bedelin %120’si  ve 30,0 ABD
  Doları/Kg olarak tespit edilmiştir.  DÖRDÜNCÜ KISIM Zarar ve Nedenselliğe İlişkin
  Belirlemeler BİRİNCİ BÖLÜM Dampingli İthalatın Gelişimi Genel
  açıklama Madde 12 -
  Yönetmelik’in 17 nci
  maddesi çerçevesinde, soruşturma konusu ülke menşeli ithalatın hacminde
  mutlak anlamda ya da Türkiye tüketimine oranla önemli ölçüde bir artış olup
  olmadığı ile bu ithalatın iç piyasadaki benzer mal fiyatları üzerindeki
  etkisi incelenmiştir.  Maddenin
  genel ithalatı Madde 13 -
  2000
  yılında 89.328 kg olan soruşturma konusu matkap uçları genel ithalatı 2001 yılında 119.310 kg ve 2002
  yılında 160.855 kg olarak gerçekleşmiştir. 2000-2002 yılları arasında bu
  ürünün ithalatında %80 oranında bir artış gerçekleşmiştir.  2000 yılında 7.645 kg olan soruşturma konusu parmak
  frezeler genel ithalatı 2001 yılında 3.064 kg ve 2002 yılında 14.644 kg
  olarak gerçekleşmiştir. 2000-2002 yılları arasında bu ürünün ithalatında %92
  oranında bir artış gerçekleşmiştir.  Dampingli
  ithalat Madde 14 -
  DİE
  kayıtları esas alınarak yapılan incelemede, 2000 yılında 61.553 kg olan
  soruşturma konusu matkap uçları
  dampingli ithalatı 2001 yılında 80.924 kg ve 2002
  yılında 133.603 kg olarak gerçekleşmiştir. 2000-2002 yılları arasında matkap
  uçları dampingli ithalatı %117 gibi yüksek oranda
  bir artış göstermiştir.  2000 yılında 2.595 kg olan soruşturma konusu parmak
  frezeler genel ithalatı 2001 yılında 236 kg ve 2002 yılında 11.931 kg olarak
  gerçekleşmiştir. 2000-2002 yılları arasında bu ürünün ithalatında %360
  oranında bir artış gerçekleşmiştir  Dampingli ithalatın
  pazar payındaki değişim Madde 15 - Türkiye toplam benzer mal
  tüketimi ve pazar payları hesaplanırken MTE A.Ş.’nin
  yurtiçi satış rakamları dikkate alınmıştır. Soruşturma konusu ürünlerin
  yurtiçi tüketimleri, söz konusu yerli üreticinin ilgili ürünlerdeki yurtiçi
  satışları ile bu ürünlerdeki genel ithalat rakamlarının toplanması suretiyle
  hesaplanmıştır.  Bu çerçevede belirlenen toplam tüketim endeksi,
  matkap uçları için 2000 yılında 100 iken, 2001 yılında 108 ve 2002 yılında
  157 olarak gerçekleşmiştir. 2000-2002 döneminde yıllar itibariyle matkap
  uçları için yerli üreticinin pazar payı sırasıyla %33, %17 ve %23; dampingli ithalatın pazar payı ise %46, %56 ve %64
  olmuştur. Frezeler için belirlenen toplam tüketim endeksi,
  2000 yılında 100 iken, 2001 yılında 61 ve 2002 yılında 143 olarak
  gerçekleşmiştir. 2000-2002 döneminde yıllar itibariyle yerli üreticinin pazar
  payı %58, %72 ve %43; dampingli ithalatın pazar payı
  ise %14, %2 ve %46 olmuştur. Dampingli ithalatın fiyatlarının gelişimi Madde 16 - DİE kayıtlarından elde edilen
  verilere göre, soruşturma konusu matkap uçları dampingli
  ithalatının ortalama birim fiyatı CIF bazda 2000 yılında 6,5 ABD Doları/kg iken, SD olan 2002 yılında 4,1 ABD Doları/kg’a düşmüştür. Dampingli parmak freze ithalatının ortalama birim
  fiyat ise 2000 yılında CIF bazda 28,5 ABD Doları/kg
  iken, SD olan 2002 yılında 9,2 ABD Doları/kg’a
  düşmüştür.  Fiyat
  kırılması Madde 17 - Fiyat kırılması, ithal ürün
  fiyatlarının Türkiye piyasasında yerli üreticinin yurt içi satış fiyatlarının
  yüzde olarak ne kadar altında kaldığını gösterir.  Fiyat kırılması analizinde, soruşturma konusu ülke
  menşeli ithalatın gümrük vergisi ve masrafları dahil Türkiye piyasasına giriş
  fiyatı, yerli üretim dalının satış fiyatları ile  mukayese edilmiştir. Bu çerçevede,
  çok fazla ithal matkap ucu tipi mevcut olduğundan, her tip için ayrı ayrı fiyat kırılması hesabına gidilmemiş, yanlızca Jiangsu Tiangong Tools Corp. Ltd.  tarafından ihracatı en fazla olan
  DIN 338 Siyah ve Beyaz 5 mm tipinin fiyat kırılması hesap edilmiştir. Bu
  çerçevede matkap ucu için hesaplanan fiyat kırılması %535’tir. Parmak
  frezeler içinse fiyat kırılması hesabında DIN 844 8mm tipi esas alınmıştır.
  Hesaplanan fiyat kırılması %213’tür.  İKİNCİ BÖLÜM Yerli Üretim Dalının Durumu Yerli üretim
  dalının ekonomik göstergeleri Madde 18 -
  Dampingli
  ithalatın yerli üretim dalı üzerindeki etkisinin belirlenmesinde, yerli
  üretimin önemli bir kısmını temsil eden MTE A.Ş.’nin
  mümkün olduğu kadar matkap ucu ve frezelere ilişkin verileri esas alınmıştır.
  Dampingli ithalatın etkisini ortaya koyan MTE A.Ş.’nin
  ekonomik göstergeleri, soruşturma konusu bu iki ürün için ayrı ayrı  incelenmiştir.  Öte yandan, eğilimin sağlıklı bir
  şekilde incelenmesi amacıyla Türk Lirası bazındaki veriler için yıllık ortalama
  TEFE oranları kullanılarak hesaplanmış reel değerler kullanılmıştır. Miktar
  bazındaki verilerin endekslenmesinde ise firmanın sağlamış olduğu kg değerler
  esas alınmıştır. a) Üretim Yerli üretim dalının matkap uçları için 2000 yılında
  100 olan üretim miktar endeksi, 2001 yılında 61’e, 2002 yılında 40’a
  düşmüştür.  Yerli üretim dalının frezeler için 2000 yılında 100
  olan üretim miktar endeksi, 2001 yılında 68’e, 2002 yılında 89’a düşmüştür.  b) Satışlar Yerli üretim dalının matkap  uçları için 2000 yılında 100 olan
  yurtiçi satış miktar endeksi 2001’de 56’ya düşmüş, 2002 yılında 110’a
  çıkmıştır. 2000 yılında 100 olan satış hasılası
  müteakip yıllarda sırasıyla 58 ve 71 olarak gerçekleşmiştir.   Yerli üretim dalının frezeler için 2000 yılında 100
  olan yurtiçi satış miktar endeksi 2001’de 77 ve 2002 yılında 106 olarak
  gerçekleşmiştir. 2000 yılında 100 olan yurt içi satış hasılası,
  2001’de 73 ve 2002 yılında 80 olarak gerçekleşmiştir.   c) Piyasa payı Yerli üretim dalının matkap uçları için yurtiçi
  pazar payı 2000 yılında %33, 2001 yılında %17, ve
  2002 yılında %23 olarak gerçekleşmiştir.  Yerli üretim dalının frezeler için yurtiçi pazar
  payı 2000 yılında %58, 2001 yılında %72, ve 2002
  yılında %43 olarak gerçekleşmiştir.  d) Kapasite ve Kapasite Kullanım Oranı Zarar inceleme dönemi boyunca soruşturma konusu
  ürünler için yerli üretim dalının kapasitesinde bir değişiklik olmamıştır.   Yerli üretim dalının matkap uçları için kg bazında,
  2000 yılında 100 olan kapasite kullanım oranı, 2001 yılında 61’e, 2002
  yılında ise 40’a düşmüştür. Yerli üretim dalının frezeler için kg bazında, 2000
  yılında 100 olan kapasite kullanım oranı, 2001 yılında 68 ve 2002 yılında 89
  olarak gerçekleşmiştir.  Ayrıca, yerli üretimin bu iki üründe de yurtiçi
  talebi karşılayabilecek üretim kapasitesine sahip olduğu tespit edilmiştir. e) Yurtiçi Fiyatlar Yerli üreticinin matkap uçları için ağırlıklı
  ortalama yurtiçi satış fiyatı 2000 yılında reel bazda
  100 iken, 2001 yılında 103’e ve 2002 yılında 76’ya gerilemiştir.  Yerli üreticinin frezeler için ağırlıklı ortalama
  yurtiçi satış fiyatı 2000 yılında reel bazda 100
  iken, 2001 yılında 95’e ve 2002 yılında 75’e gerilemiştir.  f ) Stoklar Yerli üretim dalının matkap uçları için 2000 yılında
  100 olan stok miktar endeksi, 2001 yılında 45’e ve 2002  yılında 32’ye gerilemiştir.  Yerli üretim dalının frezeler için 2000 yılında 100
  olan stok miktar endeksi, 2001 yılında 63’e ve 2002  yılında 43’e gerilemiştir.  g) İstihdam Matkap uçları ve frezeler için yerli üretim dalının
  2000 yılında 100 olan işçi sayısı endeksi, 2001 yılında 85’e ve 2002 yılında
  83’e gerilemiştir.  h) Ücretler Matkap uçları ve frezeler üretiminde çalışan
  işçilerin aylık ücret endeksi 2000 yılında 100 iken, 2001 yılında 98’e ve
  2002 yılında 94’e gerilemiştir. i) Verimlilik  Üretimde çalışan işçi başına verimlilik endeksi
  matkap uçları için 2000 yılında 100 iken, 2001 yılında 71 ve 2002 yılında 48
  olarak gerçekleşmiştir.  Üretimde çalışan işçi başına verimlilik endeksi
  frezeler için 2000 yılında 100 iken, 2001 yılında 79 ve 2002 yılında 107
  olarak gerçekleşmiştir.  j) Nakit Akışı Yerli üretim dalının matkap ucu üretimi dolayısıyla
  yarattığı reel nakit akışı (Kâr + amortisman), 2000
  yılında (-)100 iken, 2001 yılında 117 ve 2002 yılında 22 olarak
  gerçekleşmiştir.  Yerli üretim dalının freze üretimi dolayısıyla
  yarattığı reel nakit akışı, 2000 yılında (-)100 iken, 2001 yılında (-)10 ve
  2002 yılında (-)73 olarak gerçekleşmiştir.  k) Yatırımlardaki Artış Firma, ekonomik göstergelerine ortaya çıkan
  bozulmalara bağlı olarak zarar inceleme dönemi boyunca matkap uçları ve
  frezeler için herhangi bir yenileme veya tevsi yatırımında bulunmamıştır.  l) Kârlılık Yerli üretim dalının matkap uçları için 2000 yılında
  (-)100 olan birim kârlılığı, 2001 yılında (-)13 ve 2002 yılında (-)49 olarak
  gerçekleşmiştir.  Yerli üretim dalının frezeler için 2000 yılında
  (-)100 olan birim kârlılığı, 2001 yılında (-)13 ve 2002 yılında (-)73 olarak
  gerçekleşmiştir.  m) Maliyetler Yerli üretim dalının matkap uçları için 2000 yılında
  reel olarak 100 olan ağırlıklı ortalama birim ticari maliyeti, 2001 yılında
  80 ve 2002 yılında 98 olarak gerçekleşmiştir. Yerli üretim dalının frezeler için 2000 yılında reel
  olarak 100 olan ağırlıklı ortalama birim ticari maliyeti, 2001 yılında 95 ve
  2002 yılında 94 olarak gerçekleşmiştir.  n) Damping marjının
  büyüklüğü Matkap uçları ve frezeler için hesaplanan damping marjlarının önemli oranlarda olduğu görülmüştür.  o) Büyüme Yerli üretim dalının aktif büyüklüğü reel olarak
  2000 yılında 100 iken, 2001 yılında 76 ve 2002 yılında 55 olarak
  gerçekleşmiştir.  p) Sermaye Artışı Yerli üretim dalının 2000 yılında 100 olan öz
  sermayesi 2001 yılında 52 ve 2002 yılında 26 olarak gerçekleşmiştir.  r) Dönem Net Kârı/Zararı Yerli üretim dalının 2000 yılında (-)100 olan kârı,
  2001 yılında (-)231 ve 2002 yılında (-)199 olarak gerçekleşmiştir.  s) Yatırımların geri dönüş oranı Yerli üretim dalının yatırım geri dönüş oranı (Dönem
  Kârı/Öz Sermaye) oranı 2000 yılında (-)%5 iken 2001 yılında  (-)%23 ve 2002 yılında (-)%39 olarak
  gerçekleşmiştir.   t)Yatırım Hasılatı Yerli üretim dalının yatırım hasılatı
  (Dönem Kârı/Aktifler), 2000 yılında (-)%2 iken 2001 yılında  (-)%8 ve 2002 yılında (-)%9 olarak
  gerçekleşmiştir.  Dampingli
  ithalatın yerli üretim dalı üzerindeki etkisinin değerlendirilmesi  Madde 19 - Soruşturmaya konu ülkenin çok
  yüksek oranlarda damping yaptığı ve  söz konusu ürünlerde ithalat
  hacimlerinin ihmal edilebilir düzeyin üzerinde olduğu tespit edilmiştir.  Ç.H.C.’den yapılan dampingli ithalatın, zarar
  inceleme dönemi boyunca, yerli üretim dalı üzerindeki ekonomik etkileri
  incelendiğinde yeri üretim dalının üretim, yurtiçi satış, pazar payı,
  kapasite kullanım oranı, büyüme, sermeye artışı, yatırım hasılatı ve
  yatırımların geri dönüşü gibi temel ekonomik göstergelerinde bozulmaların
  ortaya çıktığı; damping marjlarının önemli oranlarda
  olması ve fiyat baskısı nedeniyle yerli üreticinin maliyetlerindeki
  gelişmeleri satış fiyatlarına tam olarak yansıtamadığı tespit edilmiştir.
  Fiyat kırılması oranlarının yüksekliği dikkate alındığında, yerli üretim
  dalının dampingli ithalat ile fiyat rekabetine
  girmesinin mümkün bulunmadığı görülmüştür.  Öte yandan, toplam firma cirosunun %58’ini oluşturan
  soruşturma konusu ürünlerin kârlılığında görülen bu olumsuz gelişmelerin,
  yerli üretim dalının tüm faaliyetlerini kapsayan büyüme, sermaye artışı,
  dönem net kârı ile yatırım hasılatı oranı ve
  yatırımların geri dönüş oranı gibi firma geneli göstergelerde görülen bozulmalarda
  etkin bir rol oynadığı anlaşılmıştır. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Dampingli İthalat ile Zarar
  Arasındaki Nedensellik Bağı Dampingli
  ithalatın etkisi Madde 20 - Zarar inceleme döneminde
  soruşturma konusu matkap uçları ve parmak frezeler ithalatının, nispi ve
  mutlak olarak arttığı, dampingli ithalatın
  fiyatlarının düştüğü ve yerli üretim dalının fiyatlarının önemli ölçüde
  altında kaldığı tespit edilmiştir. Aynı dönemde yerli üretim dalının ekonomik
  göstergelerinde olumsuzluklar tespit edilmiştir. Bu tespitler ışığında,
  2000-2002 döneminde yerli üretim dalında gözlemlenen artan olumsuz gelişmeler
  ile dampingli ithalatın miktar ve değerinde
  gözlemlenen mutlak ve nispi artış arasında illiyet bağı olduğu sonucuna
  varılmıştır. Üçüncü
  ülkelerden ithalat Madde 21 - Üçüncü ülkelerden yapılan
  ithalatın mutlak değeri, 2000-2002 yılları arasındaki dönemde matkap uçları
  için aynı seviyelerde kalırken, parmak frezeler için düşüş kaydettiği; genel
  ithalat ve tüketim içindeki pazar paylarının ise her iki ürün için de düştüğü
  görülmüştür. Soruşturma konusu ürünlerde üçüncü ülkelerden
  yapılan ithalat, gerek miktarı, gerek birim fiyatları, gerekse piyasa
  payındaki eğilim sebebiyle yerli üretimde ortaya çıkan zararda bu aşamada
  etkili olabilecek bir unsur olarak görülmemiştir.  Diğer unsurların etkisi  Madde 22 -
  Yerli üretim dalının 2001 yılında yaşanan talep daralmasıyla beraber
  ekonomik sıkıntılarla karşılaştığı diğer ilgili taraflarca belirtilmiştir. SD’de ülke ekonomisinde görülen genel iyileşmeye paralel
  olarak soruşturma konusu ürün tüketiminin önemli ölçüde artış kaydettiği
  tespit olunmuştur. SD’de tüketimdeki bu artışa
  rağmen, yerli üretim dalının dampingli ithalatın
  baskısıyla fiyatlarını büyük ölçüde aşağı çekmiş olmasına karşın üçüncü
  ülkelerle birlikte önemli oranda pazar kaybına uğramış olması, zarar ile
  soruşturma konusu ülkeden yapılan dampingli ithalat arasında doğrudan bir
  illiyet bağına işaret etmektedir. Matkap uçlarında ve frezelerde dampingli
  ithalatın fiyatlarının düşmesi ve soruşturmaya konu ithalatın da buna bağlı
  olarak artması ve pazar payını genişletmesi dikkate alındığında, dampingli
  ithalatın yerli üretim dalının ekonomik göstergelerinde zarara yol açtığı
  anlaşılmaktadır. Bu çerçevede, yerli üretim dalının ekonomik göstergelerinin bozulmasında
  dampingli ithalat ayrıca rol oynamıştır. Bu sebeple, bahse konu talep daralmasının, dampingli ithalatın yerli üretim dalına zarar verdiği ve
  nedensellik bağının mevcut olduğu gerçeğini değiştirmediği görülmüştür. BEŞİNCİ KISIM Sonuç                 Karar Madde 23 -
  Soruşturma
  sonucunda dampingin, yerli üretim dalında zararın ve
  her ikisi arasında nedensellik bağının mevcut olduğu tespit edildiğinden,
  İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu’nun kararı ve Bakan’ın onayı
  ile aşağıda tanımı ve menşei verilen maddenin Türkiye’ye ithalatında
  karşılarında belirtilen tutarlarda dampinge karşı önlem yürürlüğe
  konulmuştur.  
 Uygulama  Madde 24- Gümrük idareleri, Karar
  maddesinde gümrük tarife istatistik pozisyon numaraları, tanımları ve menşe
  ülkeleri belirtilen eşyanın ithalatında, karşılarında gösterilen tutarlarda dampinge karşı önlemi tahsil ederler.    Yürürlük  Madde 25- Bu Tebliğ yayımı tarihinde
  yürürlüğe girer.    Yürütme  Madde 26- Bu Tebliğ hükümlerini Dış Ticaret
  Müsteşarlığı’nın bağlı olduğu Bakan yürütür 4 Şubat
  2005 CUMA Resmi
  Gazete  Sayı : 25717 |