| GÜNCEL:
  27/09/2004 | ||||||||||||||||||||
| Dış
  Ticaret Müsteşarlığından: İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN
  ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2004/22) BİRİNCİ KISIM Genel Bilgi ve İşlemler   Soruşturma Madde 1- Yerli üretici Anlaş Anadolu Lastik San. ve Tic.
  A.Ş. (Anlaş) ile Bilecik Kauçuk Sanayi (BİLKA) (yeniden faaliyete
  başlamıştır) adına Türkiye genel satıcısı Ümit Motor Belen Derundere (Ümit Motor) tarafından yapılan başvuru üzerine
  Vietnam, Çin Tayvanı (Tayvan) ve Sri Lanka menşeli
  “bisiklet iç ve dış lastikleri” için 11/3/2004 tarih ve 25399 sayılı
  Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
  2004/7 sayılı Tebliğ ile başlatılan damping soruşturması Dış Ticaret
  Müsteşarlığı İthalat Genel Müdürlüğü tarafından yürütülmüş ve tamamlanmıştır. Halen,
  02/06/2004 tarih ve 25480 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
  Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2004/10 sayılı Tebliğ ile alınmış geçici önlem
  yürürlükte bulunmaktadır. Kapsam Madde 2- Bu Tebliğ, 4412 sayılı Kanunla Değişik 3577
  sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun (Kanun),
  30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta
  Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar (Karar) ve İthalatta Haksız
  Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmelik (Yönetmelik) hükümleri ile 02/05/2002
  tarihli ve 24743 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
  Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe Ek Madde Eklenmesine Dair Yönetmelik hükümleri
  çerçevesinde yürütülen damping soruşturmasının sonuçlarını içermektedir. Bilgilerin toplanması ve değerlendirilmesi Madde 3- Soruşturma açılmasını müteakip, soruşturma
  konusu ürünün yerli üreticilerine “yerli üretici soru formu”, belirlenen
  ithalatçılarına “ithalatçı soru formu” ve ilgili ülkelerdeki bilinen
  üretici/ihracatçılarına “üretici-ihracatçı soru formu” gönderilmiştir. Diğer
  taraftan, ilgili ülkelerde yerleşik diğer üretici-ihracatçılara iletilebilmesini
  teminen, söz konusu soru formunun birer örneği
  soruşturmaya taraf olan ülkelerin Ankara’daki temsilciliklerine de
  gönderilmiştir. Tarafların soru formunu yanıtlamaları için posta
  süresi dahil 37 gün süre tanınmıştır. Tarafların süre uzatımı yönündeki makul
  talepleri ise karşılanmıştır. Vietnam’dan Horng Fortune Tyre Tube Co.,Ltd. firmasına talep
  üzerine ek süre verilmesine rağmen, bu firma soru formunun çok az kısmına
  cevap vermiştir. Firma soruşturmanın sağlıklı biçimde tamamlanmasını
  engelleyecek nitelikte önemli eksiklikleri uyarıya rağmen tamamlamadığından
  işbirliğine gelmemiş kabul edilmiş ve durum firmaya bildirilmiştir. Çin Tayvanı ve Sri
  Lanka’da yerleşik firmalardan verilen süre içerisinde cevap alınamamıştır.
  Öte yandan, Çin Tayvanı’nda yerleşik Hwa Fong Rubber
  Ind. Co.,Ltd.
  firmasından, ihracatçı soru formuna hiçbir cevap vermeksizin soruşturmaya
  ilişkin görüşlerini belirten kısa bir yazı alınmıştır. Sri Lanka Ticaret Bakanlığı aracılığıyla Sri
  Lanka’da yerleşik Vechenson (Pvt)
  Ltd (Vechenson) ihracatçı firmasından süresi
  dışında soru formuna yanıt alınmıştır. Söz konusu ihracatçı firmaya tespit
  edilen önemli eksikleri tamamlaması için fırsat verilmiştir. Anılan ihracatçı
  firma bazı eksikliklerle beraber ihracatçı soru formunu cevaplandırmış ve
  firmanın işbirliği yaptığı kabul edilmiştir. Ankara’daki Taipei
  Ekonomi ve Kültür Misyonu Ekonomi Bölümü’nden soruşturma açılışına ilişkin
  şikayetin gizli olmayan metnine yönelik olarak iki iddia alınmış olup, söz
  konusu iddialara ilgili bölümlerde cevap verilmiştir. Yerli üreticiler soruşturma süresi boyunca
  Müsteşarlık ile işbirliği içinde olmuştur. Yerli üreticilerden Anlaş soru formlarına
  usulüne uygun şekilde yanıt vermiş ve gerektiğinde talep edilen ilave
  bilgileri temin etmiştir. BİLKA genel satıcısı Ümit Motor ise soru formunda
  istenilen bilgileri ayrıntılı şekilde sağlayamamış olmakla birlikte, Nisan
  2003 tarihinden sonra faaliyete başlayan BİLKA’nın
  2003 yılı ve soruşturma dönemine ait verileri yurtiçi tüketime ilişkin değerlendirmeye
  dahil edilmiştir. Ayrıca, DİSK’e bağlı Lastik-İş Sendikası’ndan
  açılan soruşturmayı destekleyici bir yazı alınmıştır. Soruşturma konusu maddenin ithalatını yaptığı
  tespit edilen ve kendilerine soru formu gönderilen firmalardan 9 tanesi
  ithalatçı soru formuna cevap vermiştir. Ayrıca, soru formuna cevap veren 9 ithalatçıya
  geçici ve nihai bildirimler yapılmış, 4 firmadan geçici önlem bildirimine, 1
  firmadan da nihai bildirime cevap alınmıştır. Soru formuna, geçici önlem ve nihai bildirime
  cevap veren firmalardan alınan yanıt ve görüşler değerlendirilmiştir. Bu görüşler çerçevesinde, ithalata yönelmenin ve
  ithalatçılar için yerli ürün ile ithal edilen ürün arasındaki en önemli tercih
  sebebinin desen çeşitliliği, vade ve fiyat farklılığı olduğu görülmüştür. Yerinde doğrulama soruşturması Madde 4- Yönetmelik’in 21 inci maddesi çerçevesinde
  yerli üretici Anlaş firmasının Düzce’deki üretim ve İstanbul’daki idari
  tesislerinde yerinde doğrulama incelemesi yapılmıştır. İlgili tarafların bilgilendirilmesi Madde 5- Soruşturma açılmasını müteakip, soruşturma konusu
  ülkelerin Ankara’daki temsilciliklerine ve bilinen üretici-ihracatçı
  firmalara şikayetin gizli olmayan metni ve soruşturma açılış Tebliği
  gönderilmiştir. Geçici önlem yürürlüğe girdikten sonra soruşturma
  konusu ülkelerin temsilciliklerine ve yerli üreticilere geçici önlem
  bildirimi ile geçici önlem Tebliği gönderilmiş, işbirliğinde bulunan
  ithalatçı firmalar da geçici önlem hakkında bilgilendirilmiştir.
  Soruşturmanın daha sonraki aşamasında anılan taraflara nihai bildirim
  yapılmıştır. Taraflara soruşturma boyunca, soruşturma ile
  ilgili görüşlerini ve bu görüşlerle ilgili belgeleri sunma imkanı verilmiştir.
  Tarafların soruşturma boyunca ortaya koyduğu yazılı görüşlerden nesnel ve
  konu ile bağlantılı olanlara Tebliğ içerisinde ilgili bölümlerde
  değinilmiştir. Soruşturma dönemi Madde 6- Damping belirlemesi için 01/07/2003–31/12/2003
  tarihleri arası soruşturma dönemi olarak kabul edilmiştir. Zarar
  belirlemesinde ise veri toplama ve analiz için 01/01/2001-31/12/2003
  arasındaki dönem esas alınmıştır. Soruşturma konusu ürün ve benzer ürün Madde 7- Soruşturma konusu ürün 4011.50.00.00.00 gümrük
  tarife istatistik pozisyonunda yer alan “bisikletlerde kullanılan kauçuktan
  yeni dış lastikler” ile 4013.20.00.00.00 gümrük tarife istatistik
  pozisyonunda (GTİP) yer alan “bisikletlerde kullanılan kauçuktan iç lastikler”dir. Bisiklet dış lastiği, sentetik kauçuk, doğal kauçuk,
  dolgu, yağ ve kimyasal karışımdan oluşan hamura sırt lastiği çekimi, topuk
  teli imali, beze kauçuk kaplama ve eğik kesme ile yanak bezi hazırlama
  işlemleri ve müteakiben iç ve dış boyama ile pişirme uygulanarak imal
  edilmektedir. Bisiklet iç lastiği, butil
  kauçuk, doğal kauçuk, dolgu, yağ ve kimyasal karışımdan oluşan hamura
  sırasıyla süzme, lastik çekim, boya, kesme, sibop
  çakma, ekleme uçların ek yersiz birleştirilmesi, pişim, şişirme, aksesuar
  takımı ve vakum işlemleri uygulanarak imal edilmektedir. Ürün farklı ebatlarda, tiplerde, renklerde ve
  desenlerde olabilmektedir. Ayrıca, bisiklet lastikleri teknik özelliklerine
  göre arazi bisikleti, yarış bisikleti gibi farklı bisikletlerde
  kullanılabilmektedir. Ebatlar jant çapı ve tekerlek genişliğine göre çeşitlenmektedir.
  İç piyasada tüketime konu olanlar 12, 14, 16, 20, 24, 26 ve 28 inç jant
  çapında olan bisiklet lastikleridir. İç ve dış lastikler ayrı satılabildiği
  gibi takım olarak da satılabilmektedir. İthalatçı soru formlarında, yerli üreticinin
  model ve kullanım amacına cevap veren belirli çeşit ve tipleri karşılayamadığı
  bisiklet üreticileri tarafından dile getirilmiştir. Ancak buna mukabil, talep
  edilmesi durumunda bu çeşit ve tiplerin de üretilebileceği ve bunun
  kendilerine fazla bir ek yük getirmeyeceği yerli üretici tarafından
  ifade edilmiştir. Ayrıca, desen çeşitliliğinin ithal ile yerli ürünlerin
  birbirlerinin yerine geçebilme özelliği açısından bir engel teşkil etmediği
  anlaşılmıştır. İthal edilen ürün, üretilen bisikletlerde
  kullanıldığı gibi, satış sonrası piyasasında da kullanılmaktadır. Satış
  sonrası piyasada yerli üretici Anlaş, bayilik ağı kanalıyla faaliyet
  göstermektedir. Aynı şekilde, soruşturma konusu bazı markalı ürün
  ithalatçıları bu ürünlerin Türkiye’deki yetkili acenteliğini ya da dağıtıcılığını
  yapmaktadır. Bisiklet üreticileri ihtiyaç duydukları bisiklet
  lastiklerini doğrudan yerli ya da yabancı üreticilerden temin etmektedir. Yapılan incelemeler neticesinde, Vietnam, Çin Tayvanı ve Sri Lanka’dan ithal edilen soruşturma konusu
  bisiklet iç ve dış lastikleri ile yerli üretim dalı tarafından üretilen
  bisiklet iç ve dış lastiklerinin, teknik ve fiziki özellikleri, çeşitleri,
  dağıtım kanalları, kullanım alanları, kullanıcıların algılaması ve birbirini
  ikame edebilmeleri açısından benzer özelliklere sahip olduğu ve soruşturmaya
  konu ülkelerden ithal edilen ürünlerin gerek birbirleriyle gerekse yerli
  üretim dalının ürünüyle doğrudan rekabet içinde olduğu, bu nedenle de benzer
  ürün olarak kabul edilebileceği anlaşılmıştır.   İKİNCİ KISIM Dampinge İlişkin Belirlemeler Genel Madde 8- Sri Lanka’da yerleşik Vechenson
  dışında soruşturmaya konu ülkelerden işbirliğine gelen üretici-ihracatçı bulunmamaktadır.
  Bu itibarla, Vietnam ve Çin Tayvanı için normal
  değer belirlemelerinde Yönetmelik’in 26 ncı maddesi hükmü uyarınca mevcut veriler kullanılmıştır. Diğer taraftan, Ankara’daki Taipei
  Ekonomi ve Kültür Misyonu Ekonomi Bölümü’nden soruşturmanın açılış aşamasında
  alınan görüşte, damping marjı hesaplamasında normal değer olarak Çin Tayvanı’ndan Avrupa Birliği ülkelerine ihracat rakamını
  almanın yanlış olacağı, bunun yerine bir Doğu Avrupa ülkesine yapılan ihracat
  rakamının alınmasının daha yerinde olacağı ileri sürülmüştür. Ancak, zaten
  mevcut veriler esasında oluşturulmuş değer normal değer olarak belirlendiği
  için, bu talep uygun görülmemiştir.   BİRİNCİ BÖLÜM Normal Değer   Temsil testi Madde 9- Sri Lanka’da yerleşik Vechenson
  için Yönetmelik’in 5 inci maddesi hükmü gereğince,
  menşe ülkenin iç piyasasında yapılan benzer mal satışlarının miktar bazında
  Türkiye’ye satışların %5’ini veya daha fazlasını oluşturduğu hallerde, iç
  satışlar normal değerin tespit edilmesi için yeterli miktarda sayılmıştır. Bu
  testin olumlu sonuçlanması halinde normal değer, ihracatçı ülke iç
  piyasasında normal ticari işlemler çerçevesinde gerçekleşen satışlar esas
  alınarak belirlenmiştir. Aksi durumda, normal değer oluşturulmuş değer
  esasında belirlenmiştir. Normal ticari işlem testi Madde 10- Sri Lanka’da yerleşik Vechenson
  için Yönetmelik’in 5 inci maddesi hükümleri gereğince,
  soruşturmaya konu firmadan sağlanan bilgiler elverdiği ölçüde, menşe ülkenin
  iç piyasasındaki satışlarının normal değer tespitinde kullanılıp
  kullanılmayacağının belirlenmesi için ürün tipleri bazında normal ticari
  işlem testi uygulanmıştır. Buna göre; a) Benzer ürünün ağırlıklı ortalama net satış
  fiyatının ağırlıklı ortalama birim maliyetinin üzerinde olduğu durumlarda
  normal değer; 1) Birim maliyetin üzerindeki satışların maddenin
  toplam satışlarının %80’ini veya daha fazlasını oluşturması halinde, soruşturma
  dönemi boyunca gerçekleşen tüm iç piyasa satış işlemlerinin (kârlı ya da
  kârsız) ağırlıklı ortalaması esasında, 2) Birim maliyetin üzerindeki satışların ürünün
  toplam satışlarının %80’inden daha azını oluşturması halinde ise soruşturma
  dönemi boyunca gerçekleşen yalnızca kârlı iç piyasa satış işlemlerinin
  ağırlıklı ortalaması esasında belirlenmiştir. b) Benzer ürünün ağırlıklı ortalama net satış
  fiyatının, ağırlıklı ortalama birim maliyetinin altında olması halinde normal
  değer, oluşturulmuş değer esasında belirlenmiştir. İç piyasa satışlarına dayanan normal değer Madde 11- Sri Lanka’da yerleşik Vechenson
  için Yönetmelik’in 5 inci maddesi hükmü gereğince,
  iç piyasa satışlarının esas alındığı hallerde normal değer, menşe ülkenin iç
  pazarında benzer ürün için normal ticari işlemler çerçevesinde bağımsız
  alıcılar tarafından ödenmiş olan veya ödenmesi gereken fiyatlar esasında
  belirlenmiştir. Oluşturulmuş değer Madde 12- Sri Lanka’da yerleşik Vechenson
  için oluşturulmuş değer, anılan firma tarafından sağlanan maddenin imalat
  maliyetine satış, genel ve idari (SGİ) giderler ile makul oranda bir kârın
  eklenmesi suretiyle hesaplanmıştır. Söz konusu firma için oluşturulmuş normal
  değer hesaplamalarında esas alınan kâr oranı, Yönetmelik’in
  6 ncı maddesi hükmü çerçevesinde, firmanın normal
  ticari işlemler çerçevesinde gerçekleşen benzer ürün satışlarından doğan
  kârlarının ağırlıklı ortalaması alınarak belirlenmiştir. Vietnam ve Çin Tayvanı
  için söz konusu ülke koşullarına göre ayarlanmış maddenin imalat maliyetine
  satış, genel ve idari (SGİ) giderler ile makul oranda bir kârın eklenmesi
  suretiyle hesaplanan oluşturulmuş değer, normal değer olarak alınmıştır.
  Diğer taraftan, geçici önlem bildirimine bir ithalatçı firmanın damping marjı
  hesabında, 26 inç jant çapındaki lastiklerin yanı sıra en çok kullanılan
  diğer tiplerden 16 ve 20 inç jant çapında olan lastiklerin de dikkate
  alınması yönündeki talebi uygun görülmüştür.   İKİNCİ BÖLÜM İhraç Fiyatı   İhraç fiyatının belirlenmesi Madde 13- İhraç fiyatı, tüm ülkeler için ihracatçı
  firmaların Türkiye’ye satışlarında fiilen ödenen fiyat esasında belirlenmiştir.   ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Damping Marjları   Fiyat karşılaştırması ve damping marjı Madde 14- Yönetmelik’in 11 inci maddesi hükmü
  çerçevesinde Vietnam ve Çin Tayvanı için damping
  marjları, normal değer ile ihraç fiyatlarının fabrika çıkış aşamasındaki
  ağırlıklı ortalamalarının karşılaştırılması suretiyle hesaplanmıştır. Damping
  marjı 16, 20 ve 26 inç jant çapındaki iç ve dış lastikler esas alınarak hesaplanmıştır. Soru formuna cevap veren Sri Lanka’lı
  Vechenson firması için Yönetmelik’in
  10 uncu maddesi hükmü gereğince, normal değer ile ihraç fiyatını aynı ticari
  aşamaya getirme ve bu suretle adil bir karşılaştırma yapabilme amacıyla,
  ilgili tarafça ileri sürülen ve fiyat karşılaştırmasını etkileyen taşıma,
  paketleme, sigorta, ödeme koşulları, indirim, banka masrafları, komisyon vb.
  gibi hususlardan bilgisi verilenler için ayarlamalar yapılmıştır. Anılan
  ülkeden Türkiye’ye ihracatın hepsini Vechenson
  firması tek başına gerçekleştirdiğinden dolayı bu firma için hesaplanan
  damping marjının aynı zamanda Sri Lanka için de geçerli olması
  kararlaştırılmıştır. Vietnam ve Çin Tayvanı
  için soruşturma döneminde bu ülkelerden ithalat yapan firmalardan temin
  edilen ithal faturaları kullanılmak sureti ile elde edilen ağırlıklı ortalama
  CIF değer ihraç fiyatı olarak alınmıştır. CIF ihraç fiyatı, navlun ve sigorta
  değerleri verilen ithalat faturalarından hesap edilen ortalama navlun ve
  sigorta değerinin düşülmesi sureti ile FOB baza indirgenmiştir. Ayrıca
  fabrika çıkış aşamasına getirmek amacıyla vade farkı bilgisi verilenler için
  ayarlama yapılmıştır. Her üç ülke için de ihraç fiyatının değişik
  alıcılar ve zaman süreleri bakımından önemli ölçüde farklılık gösterdiği
  hallerde, dampingin büyüklüğünün tam olarak ortaya konulabilmesi ve varsa
  gizli dampingin etkisiz kılınması için ağırlıklı ortalama normal değer, işlem
  bazında ihraç fiyatı ile karşılaştırılmıştır. Sri Lanka’da yerleşik Vechenson
  için damping marjının belirlenmesinde kullanılan yöntem ile yapılan
  hesaplamalar, nihai bildirim aşamasında gönderilen firma özel bildirimlerinde
  ayrıntılı şekilde gösterilmektedir. Buna göre, damping marjı bisiklet dış
  lastiklerinde Vietnam, Çin Tayvanı ve Vechenson firması da dahil olmak üzere tüm Sri Lanka için
  sırasıyla CIF ihraç fiyatının %32,74, %39,69’u ve %87,65’i oranında; bisiklet
  iç lastiklerinde de yine sırasıyla %46,40, %53,18 ve %111,34’ü oranında
  belirlenmiştir.   ÜÇÜNCÜ KISIM Zarara İlişkin Belirlemeler BİRİNCİ BÖLÜM Dampingli İthalatın Gelişimi   Genel açıklama Madde 15- Yönetmeliğin 17 nci
  maddesi çerçevesinde, soruşturma konusu ülkeler menşeli ithalatın hacminde
  mutlak anlamda ya da Türkiye tüketimine oranla önemli ölçüde bir artış olup
  olmadığı ile bu ithalatın iç piyasadaki benzer mal fiyatları üzerindeki
  etkisi incelenmiştir. İthalatın etkisinin toplu değerlendirilmesi Madde 16- Vietnam, Çin Tayvanı ve
  Sri Lanka’dan yapılan ithalat için hesaplanan damping marjlarının ve ithalat
  miktarlarının ihmal edilebilir oranlardan fazla olduğu, soruşturma döneminde
  her üç ülkeden gerçekleşen dampingli ithalatın yerli üreticinin fiyatlarını
  kırdığı görülmüştür. Diğer taraftan, Ankara’daki Taipei
  Ekonomi ve Kültür Misyonu Ekonomi Bölümü’nden soruşturmanın açılış aşamasında
  alınan görüşte Çin Tayvanı’ndan yapılan ihracat
  rakamlarının Türkiye’nin DİE ithalat istatistikleri ile uyuşmadığı ve ihraç
  rakamları dikkate alındığında bisiklet iç lastikleri ihracat rakamlarının
  toplam Türkiye ithalatı içinde ihmal edilebilir oran olan %3’ün altında
  olduğu iddia edilmektedir. Ancak, yapılan incelemede Çin Tayvanı’nın
  ihracat rakamları dikkate alındığında bile söz konusu ülkeden ithalatın ihmal
  edilebilir oranın üzerinde olduğu tespit edilmiştir. Yapılan incelemeler sırasında, aralarında
  bisiklet üreticilerinin de bulunduğu ithalatçı firmaların, soruşturma konusu
  ürünü aynı zamanda soruşturmaya konu farklı ülkelerden ithal ettiği tespit
  edilmiştir. Her üç ülke kaynaklı ürünün aynı dağıtım kanalından geçtiği ve aynı
  piyasaya (bisiklet imalatçılarına, bisiklet malzemesi satış noktalarına ve
  bisiklet tamircilerine) hitap ettiği anlaşılmıştır. Bu çerçevede her üç
  ülkeden ithal edilen soruşturma konusu ürünlerin kendi aralarında ve yerli
  benzer ürünle rekabet ettiği sabit görülmüştür. Bu çerçevede, Yönetmelik’in
  17 nci maddesi hükümlerine dayanarak, soruşturmaya
  eş zamanlı konu olan Vietnam, Çin Tayvanı ve Sri
  Lanka’dan yapılan ithalatın etkilerinin toplu değerlendirilmesine karar
  verilmiştir. Aşağıdaki maddelerde zarar incelemesinde
  dampingli ithalat ifadesi Vietnam, Çin Tayvanı ve
  Sri Lanka’dan yapılan soruşturma konusu madde ithalatının toplamına karşılık
  gelmektedir. Maddenin genel ithalatı Madde 17- 2001 yılında 1.591.005 adet olan soruşturma
  konusu bisiklet dış lastiklerinin genel ithalatı 2002 yılında 2.537.984 adete
  çıkmış, 2003 yılında 3.333.520 adet, soruşturma döneminde (SD) de 1.703.485
  adet olarak gerçekleşmiştir. Bisiklet iç lastikleri genel ithalatı ise 2001
  yılında 2.003.628 adet iken, 2002 yılında 4.193.611 adete çıkmış, 2003 yılında
  3.768.584 adet, SD’de 1.928.050 adet olarak
  gerçekleşmiştir. 2003 yılında izlenen azalmanın genel olarak,
  anılan yılda yürütülüp tamamlanan Çin Halk Cumhuriyeti, Hindistan ve Tayland
  menşeli bisiklet lastiği soruşturmasından kaynaklandığı değerlendirilmiştir. Dampingli ithalat Madde 18- Soruşturma konusu bisiklet dış lastiği dampingli
  ithalatı 2001 yılında 88.550 adet iken, 2002 yılında 255.407 adete, 2003
  yılında 1.832.320 adete çıkmış ve SD’de 1.215.400
  adet olarak gerçekleşmiştir. Bisiklet iç lastiğinin dampingli ithalatı da 2001
  yılında 136.032 adet iken, 2002 yılında 419.763 adete, 2003 yılında 2.191.250
  adete çıkmış ve SD’de 1.397.650 adet olarak
  gerçekleşmiştir. Dampingli ithalatın tüketime göre artışı Madde 19- Soruşturma konusu ürünün yurtiçi tüketimi, yerli
  üretici Anlaş firmasının yurtiçi satışları ile genel ithalatın toplanması
  suretiyle hesaplanmıştır. 2003 yılı ve SD için Nisan 2003 tarihinden sonra
  faaliyete başlayan BİLKA’nın verileri de
  değerlendirmeye dahil edilmiştir. Bu çerçevede belirlenen toplam tüketim endeksi,
  bisiklet dış lastikleri için 2001 yılında 100 iken, 2002 yılında 159’a, 2003
  yılında 224’e çıkmış ve SD’de 120 olarak
  gerçekleşmiştir. Dampingli ithalatın tüketim içindeki payı ise 2001 yılında
  %5,12 iken SD’de %58,80’e çıkmıştır. Bisiklet iç lastikleri için toplam tüketim
  endeksi ise 2001 yılında 100, 2002 yılında 205, 2003 yılında 206 ve SD’de 114 olarak gerçekleşmiştir. Dampingli ithalatın
  tüketim içindeki payı ise 2001 yılında %6,13 iken SD’de
  %55,17’ye çıkmıştır. Dampingli ithalatın fiyatlarının gelişimi Madde 20- Soruşturma konusu bisiklet dış lastikleri
  dampingli ithalatının ağırlıklı ortalama birim fiyatı CIF bazda 2001 yılında
  1,42 ABD Doları/Adet iken, 2002 yılında 0,96 ABD
  Doları/Adet’e düşmüş, 2003 yılında 1,18 ABD Doları/Adet, SD’de
  ise 1,19 ABD Doları/Adet olarak gerçekleşmiştir. Bisiklet iç lastikleri dampingli ithalatının
  ağırlıklı ortalama birim fiyatı ise CIF bazda 2001 yılında 0,43 ABD Doları/Adet
  iken, 2002 yılında 0,44 ABD Doları/Adet’e çıkmış, 2003 yılında 0,42 ABD
  Doları/Adet’e, SD’de 0,41 ABD Doları/Adet’e
  düşmüştür. Fiyat kırılması Madde 21- Fiyat kırılması ithal ürün fiyatlarının Türkiye
  piyasasında yerli üreticinin yurt içi satış fiyatlarının yüzde olarak ne
  kadar altında kaldığını gösterir. Vietnam, Çin Tayvanı ve
  Sri Lanka menşeli 16, 20 ve 26 jant çapındaki tipler için SD’deki
  ithalatın gümrük vergisi ve masrafları dahil Türkiye piyasasına giriş
  fiyatları yerli üretim dalının satış fiyatları ile mukayese edilmiş ve ağırlıklı
  ortalama fiyat kırılması hesaplanmış, dampingli ithalatın fiyatının yerli
  üretim dalının fiyatının önemli ölçüde altında kaldığı tespit edilmiştir. Buna göre, 16, 20 ve 26 jant bisiklet dış
  lastiklerinde SD’ye ilişkin olarak hesaplanan
  ağırlıklı ortalama fiyat kırılması, Vietnam için %55,86, Çin Tayvanı için %39,31 ve Sri Lanka için %78,52 oranında
  tespit edilmiştir. 16, 20 ve 26 jant bisiklet iç lastiklerinde SD’deki ağırlıklı ortalama fiyat kırılması da Vietnam
  için %51,58, Çin Tayvanı için %43,39 ve Sri Lanka
  için %44,98 oranında hesaplanmıştır.   İKİNCİ BÖLÜM Yerli Üretim Dalının Durumu   Yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri Madde 22- Dampingli ithalatın yerli üretim dalı üzerindeki
  etkisinin belirlenmesinde, Anlaş firmasının bisiklet lastiklerine ilişkin
  verileri esas alınmıştır. BİLKA, Nisan 2003 tarihinde faaliyete başladığı ve
  2001 yılına kadar geriye dönük bilgiler mevcut olmadığı ve istenilen
  ayrıntıda zarar verileri elde edilemediği için değerlendirmeye dahil
  edilememiştir. Öte yandan, eğilimin sağlıklı bir şekilde
  incelenmesi amacıyla Türk Lirası bazındaki veriler için yıllık ortalama
  Toptan Eşya Fiyat Endeksi (TEFE) kullanılarak enflasyondan arındırılmış reel
  değerler kullanılmıştır. a) Üretim Yerli üretim dalının bisiklet dış lastikleri için
  2001 yılında 100 olan üretim miktar endeksi, 2002 yılında 251’e, 2003 yılında
  321’e yükselmiş, SD’de 159 olarak gerçekleşmiştir. Bisiklet iç lastikleri için ise 2001 yılında 100
  olan üretim miktar endeksi, 2002 yılında 166’ya, 2003 yılında 268’e yükselmiş,
  SD’de 136 olarak gerçekleşmiştir. b) Satışlar Yerli üretim dalının bisiklet dış lastikleri için
  2001 yılında 100 olan yurtiçi satış miktar endeksi 2002’de 155’e, 2003 yılında
  220’ye yükselmiş, SD’de 87 olarak gerçekleşmiştir.
  Aynı dönemde 2001 yılında 100 olan satış hasılası müteakip yıllarda ve SD’de sırasıyla 132, 149 ve 60 olarak gerçekleşmiştir. Bisiklet iç lastikleri için 2001 yılında 100 olan
  yurtiçi satış miktar endeksi 2002’de 162’ye, 2003 yılında 204’e yükselmiş, SD’de 109 olarak gerçekleşmiştir. Aynı dönemde 2001
  yılında 100 olan satış hasılası müteakip yıllarda ve SD’de
  sırasıyla 119, 123 ve 62 olarak gerçekleşmiştir. c) Piyasa payı Yerli üretim dalının yurtiçi pazar payı bisiklet
  dış lastikleri için 2001 yılında %7,92 iken SD’de BİLKA’nın da devreye girmesiyle %17,58’e çıkmıştır. Bisiklet iç lastikleri için ise 2001 yılında
  %9,75 iken SD’de %23,90’a yükselmiştir. d) Kapasite Kullanımı Yerli üretim dalının bisiklet dış lastikleri için
  2001 yılında %18 olan kapasite kullanım oranı, 2002 yılında %45, 2003 yılında
  ve SD’de %57 olarak gerçekleşmiştir. Bisiklet iç lastikleri için ise 2001 yılında %22
  olan kapasite kullanım oranı, 2002 yılında %40, 2003 yılında %60 ve SD’de %61 olarak gerçekleşmiştir. e) Yurtiçi Fiyatlar Yerli üreticinin bisiklet dış lastiklerinde
  ağırlıklı ortalama yurtiçi satış fiyatı 2001 yılında reel bazda 100 iken,
  2002 yılında 85’e, 2003 yılında 68’e ve SD’de ise
  69’a gerilemiştir. Bisiklet iç lastiklerinde ise ağırlıklı ortalama
  yurtiçi satış fiyatı 2001 yılında reel bazda 100 iken, 2002 yılında 73’e,
  2003 yılında 60’a ve SD’de ise 57’ye gerilemiştir. f ) Stoklar Yerli üretim dalının bisiklet dış lastiklerinde
  2001 yılında 100 olan stok miktar endeksi, 2002 yılında 299’a, 2003 yılında
  ve SD’de ise 403’e yükselmiştir. Bisiklet iç lastiklerinde ise 2001 yılında reel
  bazda 100 iken, 2002 yılında 254’e, 2003 yılında ve SD’de
  ise 357’ye yükselmiştir. g) İstihdam Yerli üretim dalının 2001 yılında 100 olan idari
  personel ve işçi sayısı endeksi, 2002 yılında 97’ye gerilemiş, 2003 yılında
  ve SD’de ise 120’ye çıkmıştır. h) Ücretler Üretimde çalışan işçilerin aylık ücretleri 2001
  ile SD arasında reel olarak 4 puan düşmüştür. i) Verimlilik Üretimde çalışan işçi başına verimlilik endeksi
  bisiklet dış lastikleri için 2001 yılında 100 iken, 2002’de 258’e yükselmiş,
  2003 yılında 269 ve SD’de ise 264 olarak
  gerçekleşmiştir. Bisiklet iç lastikleri için ise 2001 yılında 100
  olan endeks, 2002 yılında 171’e, 2003 yılında 224’e ve SD’de
  ise 227’ye çıkmıştır. j) Büyüme Yerli üretim dalının aktif büyüklüğü reel olarak
  2001 yılında 100 iken 2002 yılında 126’ya çıkmış, 2003 yılı ve SD’de ise 97’ye gerilemiştir. k) Sermaye Artışı Yerli üretim dalının 2001 yılında 100 olan öz
  sermayesi 2002 yılında 128’e çıkmış, 2003 yılı ve SD’de
  ise 92’ye düşmüştür. l) Nakit Akışı Yerli üretim dalının faaliyetleri dolayısıyla
  yarattığı reel nakit akışı (Kâr+amortisman) 2001 yılında (-)100 iken (nakit çıkışı),
  2002 yılında 13’e çıkmış, 2003 yılında (-)37’ye düşmüş ve SD’de
  10 olmuştur. m) Yatırımlardaki Artış Yerli üretim dalının tevsi ve yenileme
  yatırımları olmamıştır. n) Kârlılık Yerli üretim dalının bisiklet dış lastiklerinde
  2001 yılında (-)100 olan ortalama birim kârlılığı (zararı), 2002 yılında
  (-)67’ye çıkmış, 2003 yılında (-)84’e ve SD’de
  (-)98’e düşmüştür. Bisiklet iç lastiklerinde ise 2001 yılında (-)100
  olan ortalama birim kârlılığı (zararı), 2002 yılında (-)10’a çıkmış, 2003
  yılında (-)67 ve SD’de (-)71 olmuştur. o) Maliyetler Yerli üretim dalının bisiklet dış lastikleri için
  2001 yılında reel olarak 100 olan ağırlıklı ortalama birim ticari maliyeti,
  2002 yılında 82’ye, 2003 yılında 69'a düşmüş, SD’de
  ise 72 olarak gerçekleşmiştir. Bisiklet iç lastiklerinde ise 2001 yılında reel
  olarak 100 olan ağırlıklı ortalama birim ticari maliyeti, 2002 yılında 63’e,
  2003 yılında 59’a ve SD’de 57’ye düşmüştür. p) Yatırımların geri dönüş oranı Yerli üretim dalının yatırım hasılatı (Kar/Öz
  kaynak) oranı 2001 yılında (–)23 iken 2002 yılında 2 olmuş, 2003 yılında
  (–)10’a düşmüş, SD’de 2’ye çıkmıştır. r) Damping marjının büyüklüğü Damping marjı, bisiklet dış lastiklerinde Vietnam
  için CIF bedelin %32,74'ü, Çin Tayvanı için
  %39,69’u, Vechenson ve Sri Lanka için %87,65’i;
  bisiklet iç lastiklerinde ise Vietnam için CIF bedelin %46,40’ı, Çin Tayvanı için %53,18’i, Vechenson
  ve Sri Lanka için de %111,34’ü oranlarında bulunmuştur. Dampingli ithalatın yerli üretim dalı üzerindeki
  etkisinin değerlendirilmesi Madde 23- Soruşturmaya konu ülkelerin önemli oranlarda
  damping yaptığı, söz konusu ürünlerde ithalat hacimlerinin ihmal edilebilir
  düzeyin üzerinde olduğu tespit edilmiştir. Bu ülkelerden yapılan dampingli
  ithalatın, özellikle SD’de, yerli üretim dalı
  üzerindeki ekonomik etkisi incelendiğinde yurtiçi satış değer ve fiyatları,
  stoklar, kârlılığa ilişkin göstergelerinolumsuz
  etkilendiği, damping marjlarının önemli oranlarda olması ve fiyat baskısı
  nedeniyle toplam kârlılığın zarara dönüştüğü tespit edilmiştir. Fiyat
  kırılmalarının yüksek oranlarda olduğu dikkate alındığında, yerli üretim
  dalının dampingli ithalat ile fiyat rekabetine girmesinin mümkün bulunmadığı
  tespit edilmiştir.   DÖRDÜNCÜ KISIM Dampingli İthalat ile Zarar
  Arasındaki Nedenselliğe İlişkin Belirlemeler   Dampingli ithalatın etkisi Madde 24- Zarar inceleme döneminde soruşturma konusu
  bisiklet iç ve dış lastiklerinde dampingli ithalatın, nispi ve mutlak olarak
  arttığı, dampingli ithalatın fiyatlarının düştüğü ve yerli üretim dalının
  fiyatlarının önemli ölçüde altında kaldığı tespit edilmiştir. Aynı dönemde
  yerli üretim dalının ekonomik göstergelerinde olumsuzluklar tespit edilmiştir.
  Dampingli ithalatın fiyatlarının yerli üretim dalının fiyatlarını kırması ve
  dampingli ithalattaki artış eğilimi ile yerli üretim dalında görülen olumsuz
  gelişmelerin eş zamanlı olarak ortaya çıkması nedeniyle dampingli ithalat ile
  yerli üretim dalı üzerinde oluşan zarar arasında illiyet bağı olduğu sonucuna
  varılmıştır. Üçüncü ülkelerden ithalat Madde 25- Üçüncü ülkelerden yapılan ithalatın 2001-2003
  arasındaki dönemde nispî ve mutlak olarak azaldığı, genel ithalat ve tüketim
  içindeki payının önemli ölçüde gerilediği görülmüştür. Gerek miktarı ve
  piyasa payındaki eğilim, gerek fiyatları itibariyle bu aşamada yerli üretime
  zarar verebilecek boyutta görülmemektedir. Ayrıca, 30 Nisan 2003 tarihinden
  itibaren de Çin Halk Cumhuriyeti, Hindistan ve Tayland menşeli söz konusu
  ürünlerde dampinge karşı vergi uygulanmaya başlanmıştır. Diğer unsurların etkisi Madde 26- Dampingli ithalatın daralmanın olduğu 2001 yılı
  ve tüketimde artışın görüldüğü 2002 ve 2003 yılları da dahil olmak üzere 2001
  yılından beri nispi ve mutlak olarak sürekli arttığı ve pazar payını büyük
  oranda genişlettiği görülmüştür. Diğer taraftan, 30 Nisan 2003 tarih ve 25094
  sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 2003/6 sayılı Tebliğ ile Çin Halk
  Cumhuriyeti, Hindistan ve Tayland menşeli bisiklet lastikleri için dampinge
  karşı vergi uygulamasına başlanmasıyla soruşturma konusu ülkelerden yapılan
  dampingli ithalat 2003 yılında önceki yıllara göre önemli miktar ve oranda
  artış göstermiştir. Bu durum sonucunda, anılan önlem, yerli sanayi
  üzerinde görülen zararın telafisinde beklenen etkiyi gösterememiştir. Dampingli ithalatın fiyatlarının düşmesi ve
  ithalatın da buna bağlı olarak sürekli artması ve pazar payının genişlemesi
  dikkate alındığında talep daralmasının, dampingli ithalatın yerli üretim
  dalına zarar verdiği ve nedensellik bağının mevcut olduğu gerçeğini
  değiştirmediği tespit edilmiştir. BEŞİNCİ KISIM Sonuç   Karar Madde
  27- Soruşturma
  sonucunda dampingin, yerli üretim dalında zararın ve her ikisi arasında
  illiyet bağının mevcut olduğu tespit edildiğinden, İthalatta Haksız Rekabeti
  Değerlendirme Kurulu’nun kararı ve Bakan’ın onayı ile aşağıda tanımı ve menşe
  ülkeleri belirtilen eşyanın Türkiye’ye ithalatında karşılarında gösterilen
  oranlarda dampinge karşı vergi yürürlüğe konulmuştur. 
   Geçici önlemin kesin olarak tahsili Madde 28- Bu Tebliğ’in yürürlüğe girdiği tarihe kadar
  2004/10 sayılı Tebliğ hükümlerine istinaden alınmış olan teminat şeklindeki
  geçici önlem kesin önleme dönüştürülmüş olup, kesinleşen dampinge karşı vergi
  Kanun’un 14 ve 15 inci maddeleri çerçevesinde tahsil edilir. Kesinleşen
  dampinge karşı verginin daha önce alınan geçici önlemden yüksek olduğu haller
  için fark tahsil edilmez, düşük olduğu haller için ise fark geri ödenir. Daha düşük oranda vergi uygulama imkanının
  incelenmesi Madde 29- Damping soruşturması sırasında, zararın
  önlenmesi için damping marjından daha düşük oranda bir kesin önlemin yeterli
  olup olmadığı incelenmiş ve mümkün görüldüğü ölçüde daha az oranlı kesin
  önlem uygulaması yoluna gidilmiştir. Uygulama Madde 30- Gümrük idareleri, Karar maddesinde gümrük
  tarife istatistik pozisyon numarası, tanımı ve menşe ülkesi belirtilen
  eşyanın ithalatında, karşılarında gösterilen oranlarda dampinge karşı vergiyi
  tahsil ederler. Yürürlük Madde 31- Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme Madde 32- Bu Tebliğ hükümlerini Dış Ticaret
  Müsteşarlığı’nın bağlı olduğu Bakan yürütür. 27
  Eylül 2004 PAZARTESİ Resmi
  Gazete Sayı :
  25596 |