| GÜNCEL:
  27/09/2004 | ||||||||||||||||
| Dış
  Ticaret Müsteşarlığından:  İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN
  ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2004/21) BİRİNCİ KISIM Genel Bilgi ve İşlemler   Soruşturma Madde 1- Yerli üretici Anlaş Anadolu Lastik San. ve Tic.
  A.Ş. (Anlaş) ile Bilecik Kauçuk Sanayi (BİLKA) (yeniden faaliyete
  başlamıştır) adına Türkiye genel satıcısı Ümit Motor Belen Derundere (Ümit Motor) tarafından yapılan başvuru üzerine
  Vietnam ve Çin Tayvanı (Tayvan) menşeli “motosiklet
  iç ve dış lastikleri” için 11/3/2004 tarih ve 25399 sayılı Resmi Gazete’de
  yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2004/6 sayılı
  Tebliğ ile başlatılan damping soruşturması Dış Ticaret Müsteşarlığı İthalat
  Genel Müdürlüğü tarafından yürütülmüş ve tamamlanmıştır. Halen, 02/06/2004 tarih ve 25480 sayılı Resmi
  Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2004/9
  sayılı Tebliğ ile alınmış geçici önlem yürürlükte bulunmaktadır. Kapsam Madde 2- Bu Tebliğ, 4412 sayılı Kanunla Değişik 3577
  sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun (Kanun),
  30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta
  Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar (Karar) ve İthalatta Haksız Rekabetin
  Önlenmesi Hakkında Yönetmelik (Yönetmelik) hükümleri ile 02/05/2002 tarihli ve
  24743 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
  Hakkında Yönetmeliğe Ek Madde Eklenmesine Dair Yönetmelik hükümleri çerçevesinde
  yürütülen damping soruşturmasının sonuçlarını içermektedir. Bilgilerin toplanması ve değerlendirilmesi Madde 3- Soruşturma açılmasını müteakip, soruşturma
  konusu ürünün yerli üreticilerine “yerli üretici soru formu”, belirlenen
  ithalatçılarına “ithalatçı soru formu” ve ilgili ülkelerdeki bilinen
  üretici/ihracatçılarına “üretici-ihracatçı soru formu” gönderilmiştir. Diğer
  taraftan, ilgili ülkelerde yerleşik diğer üretici-ihracatçılara
  iletilebilmesini teminen, söz konusu soru formunun
  birer örneği soruşturmaya taraf olan ülkelerin Ankara’daki temsilciliklerine
  de gönderilmiştir. Tarafların soru formunu yanıtlamaları için posta
  süresi dahil 37 gün süre tanınmıştır. Tarafların süre uzatımı yönündeki makul
  talepleri ise karşılanmıştır. Vietnam’dan Horng Fortune Tyre Tube Co.,Ltd. firmasına talep
  üzerine ek süre verilmesine rağmen, bu firma soru formunun çok az kısmına
  cevap vermiştir. Firma soruşturmanın sağlıklı biçimde tamamlanmasını
  engelleyecek nitelikteki önemli eksiklikleri uyarıya rağmen tamamlamadığından
  işbirliğine gelmemiş kabul edilmiş ve durum firmaya bildirilmiştir. Çin Tayvanı’nda
  yerleşik firmalardan verilen süre içerisinde soru formlarına cevap
  alınamamıştır. Öte yandan, Çin Tayvanı’nda yerleşik
  Hwa Fong Rubber Ind. Co.,Ltd.
  firmasından, ihracatçı soru formuna hiçbir cevap vermeksizin soruşturmaya
  ilişkin görüşlerini belirten kısa bir yazı alınmıştır. Ankara’daki Taipei
  Ekonomi ve Kültür Misyonu Ekonomi Bölümü’nden soruşturma açılışına ilişkin şikayetin
  gizli olmayan metnine yönelik olarak iki iddia alınmış olup, söz konusu
  iddialara ilgili bölümlerde cevap verilmiştir. Yerli üreticiler soruşturma süresi boyunca
  Müsteşarlık ile işbirliği içinde olmuştur. Yerli üreticilerden Anlaş soru formlarına
  usulüne uygun şekilde yanıt vermiş ve gerektiğinde talep edilen ilave
  bilgileri temin etmiştir. BİLKA genel satıcısı Ümit Motor ise soru formunda
  istenilen bilgileri ayrıntılı şekilde sağlayamamış olmakla birlikte, Nisan
  2003 tarihinden sonra faaliyete başlayan BİLKA’nın
  2003 yılı ve soruşturma dönemine ait verileri yurtiçi tüketime ilişkin değerlendirmeye
  dahil edilmiştir. Ayrıca, DİSK’e bağlı Lastik-İş Sendikası’ndan
  açılan soruşturmayı destekleyici bir yazı alınmıştır. Soruşturma konusu maddenin ithalatını yaptığı
  tespit edilen ve kendilerine soru formu gönderilen firmalardan 9 tanesi
  ithalatçı soru formuna cevap vermiştir. Ayrıca, soru formuna cevap veren 9 ithalatçıya
  geçici ve nihai bildirimler yapılmış, 2 firmadan geçici önlem bildirimine, 1
  firmadan da nihai bildirime cevap alınmıştır. Soru formuna, geçici önlem ve nihai bildirime
  cevap veren firmalardan alınan yanıt ve görüşler değerlendirilmiştir. Bu görüşler çerçevesinde, ithalata yönelmenin ve
  ithalatçılar için yerli ürün ile ithal edilen ürün arasındaki en önemli tercih
  sebebinin desen çeşitliliği, vade ve fiyat farklılığı olduğu görülmüştür. Yerinde doğrulama soruşturması Madde 4- Yönetmelik’in 21
  inci maddesi çerçevesinde yerli üretici Anlaş firmasının Düzce’deki üretim ve
  İstanbul’daki idari tesislerinde yerinde doğrulama incelemesi yapılmıştır. İlgili tarafların bilgilendirilmesi Madde 5- Soruşturma açılmasını müteakip, soruşturma
  konusu ülkelerin Ankara’daki temsilciliklerine ve bilinen üretici-ihracatçı
  firmalara şikayetin gizli olmayan metni ve soruşturma açılış Tebliği gönderilmiştir. Geçici önlem yürürlüğe girdikten sonra soruşturma
  konusu ülkelerin temsilciliklerine ve yerli üreticilere geçici önlem
  bildirimi ile geçici önlem Tebliği gönderilmiş, işbirliğinde bulunan
  ithalatçı firmalar da geçici önlem hakkında bilgilendirilmiştir.
  Soruşturmanın daha sonraki aşamasında anılan taraflara nihai bildirim
  yapılmıştır. Taraflara soruşturma boyunca, soruşturma ile
  ilgili görüşlerini ve bu görüşlerle ilgili belgeleri sunma imkanı verilmiş ve
  söz konusu görüşler ile belgeler değerlendirilmiş, buna ilişkin hususlara
  Tebliğ içerisinde yeri geldiğince değinilmiştir. Soruşturma dönemi Madde 6- Damping belirlemesi için
  01/07/2003–31/12/2003 tarihleri arası soruşturma dönemi olarak kabul edilmiştir.
  Zarar belirlemesinde ise veri toplama ve analiz için 01/01/2001-31/12/2003
  arasındaki dönem esas alınmıştır. Soruşturma konusu ürün ve benzer
  ürün Madde 7- Soruşturma konusu ürün 4011.40 gümrük
  tarife pozisyonunda yer alan “motosikletlerde kullanılan kauçuktan yeni dış
  lastikler” ile 4013.90.00.00.11 (Daha önce 4013.90.10.00.00 olan gümrük
  tarife istatistik pozisyonu 31/12/2003 tarih ve 25333 sayılı 2. mükerrer
  Resmi Gazete’de yayımlanan Gümrük Genel Tebliği ile değiştirilmiştir) gümrük
  tarife istatistik pozisyonunda yer alan “motosikletlerde kullanılan kauçuktan
  iç lastikler”dir . Motosiklet dış lastiği, sentetik kauçuk, doğal
  kauçuk, dolgu, yağ ve kimyasal karışımdan oluşan hamura sırt lastiği çekimi,
  topuk teli imali, beze kauçuk kaplama ve eğik kesme ile yanak bezi hazırlama
  işlemleri ve müteakiben iç ve dış boyama ile pişirme uygulanarak imal
  edilmektedir. Motosiklet iç lastiği, butil
  kauçuk, doğal kauçuk, dolgu, yağ ve kimyasal karışımdan oluşan hamura sırasıyla
  süzme, lastik çekim, boya kesme, sibop çakma,
  ekleme uçların ek yersiz birleştirilmesi, pişirme, şişirme, aksesuar takımı
  ve vakum işlemleri uygulanarak imal edilmektedir. Ürün farklı ebatlarda, tiplerde, renklerde ve
  desenlerde olabilmektedir. Ebatlar jant çapı ve tekerlek genişliğine göre çeşitlenmektedir.
  8, 10 ve 12 inç jant çapındaki lastik ebatları scooter
  olarak adlandırılan küçük motosikletlerde kullanılmaktadır. İç piyasada
  tüketime konu diğer motosiklet lastikleri 16, 17, 18 ve 19 inç jant çapında
  olabilmektedir. En çok ithal edilen ve satılan ürün 2.25 inç genişlikte ve 17
  inç çapta motosiklet lastikleridir. İç ve dış lastikler ayrı satılabildiği
  gibi takım olarak da satılabilmektedir. İthalatçı soru formlarında, yerli üreticinin
  model zenginliğinin olmadığı dile getirilmiştir. Ancak buna mukabil, talep
  edilmesi durumunda bu çeşitlerin de üretilebileceği ve bunun kendilerine
  fazla bir ek yük getirmeyeceği yerli üretici tarafından ifade edilmiştir.
  Ayrıca, desen çeşitliliğinin ithal ile yerli ürünlerin birbirlerinin yerine
  geçebilme özelliği açısından bir engel teşkil etmediği anlaşılmıştır. İthal edilen ürün, satış sonrası piyasasında da
  kullanılmaktadır. Satış sonrası piyasada yerli üretici Anlaş firması, bayilik
  ağı kanalıyla faaliyet göstermektedir. Aynı şekilde, şikayete konu bazı
  markalı ürün ithalatçıları bu ürünlerin Türkiye’deki yetkili acenteliğini ya
  da dağıtıcılığını yapmaktadır. Yukarıdaki maddede yapılan açıklamalar ışığında,
  yerli üreticiler tarafından üretilen motosiklet iç ve dış lastikleri ile soruşturma
  konusu ülkelerden ithal edilen motosiklet iç ve dış lastikleri arasında
  işlevsel özellikler, fiziksel özellikler, kullanım alanları, dağıtım
  kanalları, kullanıcıların algılaması ve birbirini ikame edebilmeleri
  açısından bir fark bulunmadığı tespit edilmiştir. Bu bağlamda, Vietnam ve Çin Tayvanı’ndan
  ithal edilen soruşturma konusu motosiklet iç ve dış lastikleri ile yerli üretim
  dalı tarafından üretilen motosiklet iç ve dış lastiklerinin benzer ürün
  olarak kabul edilebileceği anlaşılmıştır.   İKİNCİ KISIM Dampinge İlişkin Belirlemeler   Normal değerin belirlenmesi Madde 8- Temel olarak soruşturmaya konu ülkelerden
  işbirliğine gelen üretici-ihracatçı bulunmamaktadır. Bu itibarla, normal
  değer belirlemeleri için Yönetmelik’in 26 ıncı maddesi hükmü uyarınca mevcut veriler
  kullanılmıştır. Mevcut veriler esas alınarak her iki ülke için
  soruşturma konusu maddenin imalat maliyetine satış, genel ve idari (SGİ)
  giderler ile makul oranda bir kârın eklenmesi suretiyle hesaplanan
  oluşturulmuş değer, normal değer olarak alınmıştır. Diğer taraftan, geçici önlem bildirimine bir ithalatçı
  firmanın damping marjı hesabında, 2,25x17 inç ebattaki motosiklet
  lastiklerin yanı sıra en çok ticarete konu olan diğer tiplerden 8
  ve 10 inç jant çapındaki scooter lastiklerinin de
  dikkate alınması yönündeki talebi uygun görülmüştür. Öte yandan, Ankara’daki Taipei
  Ekonomi ve Kültür Misyonu Ekonomi Bölümü’nden soruşturmanın açılış aşamasında
  alınan görüşte, damping marjı hesaplamasında normal değer olarak Çin Tayvanı’ndan Avrupa Birliği ülkelerine ihracat rakamını
  almanın yanlış olacağı, bunun yerine bir Doğu Avrupa ülkesine yapılan ihracat
  rakamının alınmasının daha yerinde olacağı ileri sürülmüştür. Ancak,
  zaten mevcut veriler esasında oluşturulmuş değer normal değer olarak belirlendiği
  için, bu talep uygun görülmemiştir. İhraç fiyatının belirlenmesi Madde 9- İhraç fiyatı, ihracatçı firmaların
  Türkiye’ye satışlarında fiilen ödenen fiyat esasında belirlenmiştir. Fiyat karşılaştırması ve damping marjı Madde 10- Yönetmelik’in 11
  inci maddesi hükmü çerçevesinde damping marjları, normal değer ile ihraç fiyatlarının
  fabrika çıkış aşamasındaki ağırlıklı ortalamalarının karşılaştırılması
  suretiyle hesaplanmıştır. Ancak, ihraç fiyatının değişik alıcılar ve zaman
  süreleri bakımından önemli ölçüde farklılık gösterdiği hallerde, dampingin
  büyüklüğünün tam olarak ortaya konulabilmesi ve varsa gizli dampingin etkisiz
  kılınması için ağırlıklı ortalama normal değer, işlem bazında ihraç fiyatı
  ile karşılaştırılmıştır. Soruşturma konusu ülkeler için, bu ülkelerden
  soruşturma döneminde ithalat yapan firmalardan temin edilen ithal faturaları
  kullanılmak sureti ile elde edilen ağırlıklı ortalama CIF değer ihraç fiyatı
  olarak alınmıştır. CIF ihraç fiyatı, navlun ve sigorta değerleri verilen
  ithalat faturalarından hesap edilen ortalama navlun ve sigorta değerinin
  düşülmesi sureti ile FOB baza indirgenmiştir. Ayrıca fabrika çıkış aşamasına
  getirmek amacıyla vade farkı bilgisi verilenler için ayarlama yapılmıştır. Damping marjı 2,25x17 inç ebattaki motosiklet ile
  8 ve 10 inç çapındaki scooter iç ve dış lastikleri
  esas alınarak hesaplanmıştır. Buna göre, damping marjı motosiklet dış
  lastiklerinde Vietnam ve Çin Tayvanı için sırasıyla
  CIF ihraç fiyatının %29,21 ve %6,66 oranında; motosiklet iç lastiklerinde de
  yine sırasıyla %49,51 ve %21,97’si oranında belirlenmiştir.   ÜÇÜNCÜ KISIM Zarara İlişkin Belirlemeler BİRİNCİ BÖLÜM Dampingli İthalatın Gelişimi   Genel açıklama Madde 11- Yönetmeliğin 17 nci
  maddesi çerçevesinde, soruşturma konusu ülkeler menşeli ithalatın hacminde mutlak
  anlamda ya da Türkiye tüketimine oranla önemli ölçüde bir artış olup olmadığı
  ile bu ithalatın iç piyasadaki benzer mal fiyatları üzerindeki etkisi
  incelenmiştir. İthalatın etkisinin toplu değerlendirilmesi Madde 12- Vietnam ve Çin Tayvanı’ndan
  yapılan ithalat için hesaplanan damping marjlarının ve ithalat miktarlarının
  ihmal edilebilir oranlardan fazla olduğu, soruşturma döneminde her iki
  ülkeden gerçekleşen dampingli ithalatın yerli üreticinin fiyatlarını kırdığı
  görülmüştür. Diğer taraftan, Ankara’daki Taipei
  Ekonomi ve Kültür Misyonu Ekonomi Bölümü’nden soruşturmanın açılış aşamasında
  alınan görüşte Çin Tayvanı’ndan yapılan ihracat
  rakamlarının Türkiye’nin DİE ithalat istatistikleri ile uyuşmadığı ve ihracat
  rakamları dikkate alındığında motosiklet iç lastikleri ihracat rakamlarının
  toplam Türkiye ithalatı içinde ihmal edilebilir oran olan %3’ün altında
  olduğu iddia edilmektedir. Ancak, yapılan incelemede Çin Tayvanı’nın ihracat rakamları dikkate alındığında bile
  söz konusu ülkeden ithalatın ihmal edilebilir oranın üzerinde olduğu tespit
  edilmiştir. Yapılan incelemeler sırasında, ithalatçı
  firmaların, soruşturma konusu ürünü aynı zamanda soruşturmaya konu farklı ülkelerden
  ithal ettiği tespit edilmiştir. Her iki ülke kaynaklı ürünün aynı dağıtım
  kanalından geçtiği ve aynı piyasaya (motosiklet imalatçılarına, motosiklet
  malzemesi satış noktalarına ve motosiklet tamircilerine) hitap ettiği
  anlaşılmıştır. Bu çerçevede her iki ülkeden ithal edilen soruşturma konusu
  ürünlerin kendi aralarında ve yerli benzer ürünle rekabet ettiği sabit
  görülmüştür. Bu çerçevede, Yönetmelik’in
  17 nci maddesi hükümlerine dayanarak, soruşturmaya
  eş zamanlı konu olan Vietnam ve Çin Tayvanı’ndan
  yapılan ithalatın etkilerinin toplu değerlendirilmesine karar verilmiştir. Aşağıdaki maddelerde zarar incelemesinde
  dampingli ithalat ifadesi Vietnam ve Çin Tayvanı’ndan
  yapılan ithalatın toplamına karşılık gelmektedir. Maddenin genel ithalatı Madde 13- 2001 yılında 191.172 adet olan soruşturma
  konusu motosiklet dış lastiklerinin genel ithalatı 2002 yılında 261.809
  adete, 2003 yılında 360.972 adete çıkmış, soruşturma döneminde (SD) de
  205.917 adet olarak gerçekleşmiştir. Motosiklet iç lastikleri genel ithalatı ise 2001
  yılında 398.431 adet iken, 2002 yılında 733.964 adete çıkmış, 2003 yılında
  616.747 adet, SD’de 350.795 adet olarak
  gerçekleşmiştir. Dampingli ithalat Madde 14- Soruşturma konusu motosiklet dış lastiği
  dampingli ithalatı 2001 yılında 30.850 adet iken, 2002 yılında 78.907 adete,
  2003 yılında 175.273 adete çıkmış ve SD’de 111.897
  adet olarak gerçekleşmiştir. Motosiklet iç lastiğinin dampingli ithalatı da
  2001 yılında 92.667 adet iken, 2002 yılında 222.993 adete, 2003 yılında
  424.400 adete çıkmış ve SD’de 276.900 adet olarak
  gerçekleşmiştir. Dampingli ithalatın tüketime göre artışı Madde 15- Soruşturma konusu ürünün yurtiçi tüketimi,
  yerli üretici Anlaş firmasının yurtiçi satışları ile genel ithalatın
  toplanması suretiyle hesaplanmıştır. 2003 yılı ve SD için Nisan 2003
  tarihinden sonra faaliyete başlayan BİLKA’nın
  verileri de değerlendirmeye dahil edilmiştir. Bu çerçevede belirlenen toplam tüketim endeksi,
  motosiklet dış lastikleri için 2001 yılında 100 iken, 2002 yılında 125’e,
  2003 yılında 207’ye çıkmış ve SD’de 126 olarak
  gerçekleşmiştir. Dampingli ithalatın tüketim içindeki payı ise 2001 yılında
  %8 iken SD’de %24’e çıkmıştır. Motosiklet iç lastikleri için toplam tüketim
  endeksi ise 2001 yılında 100 iken, 2002 yılında 165’e, 2003 yılında 206’ya
  çıkmış ve SD’de 127 olarak gerçekleşmiştir.
  Dampingli ithalatın tüketim içindeki payı ise 2001 yılında %12 iken SD’de %30’a çıkmıştır. Dampingli ithalatın fiyatlarının gelişimi Madde 16- Soruşturma konusu motosiklet dış lastikleri
  dampingli ithalatının ağırlıklı ortalama birim fiyatı CIF bazda 2001 yılında
  4,05 ABD Doları/Adet iken, 2002 yılında 3,78 ABD Doları/Adet’e düşmüş, 2003
  yılında 4,18 ABD Doları/Adet, SD’de ise 4,24 ABD
  Doları/Adet olarak gerçekleşmiştir. Motosiklet iç lastikleri dampingli ithalatının
  ağırlıklı ortalama birim fiyatı ise CIF bazda 2001 yılında 0,79 ABD Doları/Adet
  iken, 2002 yılında 0,82 ABD Doları/Adet’e, 2003 yılında 0,83 ABD
  Doları/Adet’e, SD’de 0,84 ABD Doları/Adet’e
  çıkmıştır. Fiyat kırılması Madde 17- Fiyat kırılması ithal ürün fiyatlarının
  Türkiye piyasasında yerli üreticinin yurt içi satış fiyatlarının yüzde olarak
  ne kadar altında kaldığını gösterir. Vietnam ve Çin Tayvanı
  menşeli 2,25x17 inç tip ve scooter lastikleri için SD’deki ithalatın gümrük vergisi ve masrafları dahil
  Türkiye piyasasına giriş fiyatları yerli üretim dalının satış fiyatları ile
  mukayese edilmiş ve ağırlıklı ortalama fiyat kırılması hesaplanmış, dampingli
  ithalatın fiyatının yerli üretim dalının fiyatının altında kaldığı tespit
  edilmiştir. Buna göre, 2,25x17 inç tip motosiklet ile 8 ve 10
  inç çapındaki scooter dış lastikleri temel alınarak
  SD’ye ilişkin olarak hesaplanan ağırlıklı ortalama
  fiyat kırılması, Vietnam için %60,04 ve Çin Tayvanı
  için %10,55 oranında tespit edilmiştir. Motosiklet iç lastiklerinde ise yukarıda anılan
  ebatlar esasında SD’deki fiyat kırılması Vietnam
  için %48,53 ve Çin Tayvanı için %7,92 oranında
  hesaplanmıştır.   İKİNCİ BÖLÜM Yerli Üretim Dalının Durumu   Yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri Madde 18- Dampingli ithalatın yerli üretim dalı
  üzerindeki etkisinin belirlenmesinde, Anlaş firmasının motosiklet lastiklerine
  ilişkin verileri esas alınmıştır. BİLKA, Nisan 2003 tarihinde faaliyete
  başladığı ve 2001 yılına kadar geriye dönük bilgiler mevcut olmadığı ve
  istenilen ayrıntıda zarar verileri elde edilemediği için değerlendirmeye
  dahil edilememiştir. Öte yandan, eğilimin sağlıklı bir şekilde
  incelenmesi amacıyla Türk Lirası bazındaki veriler için yıllık ortalama Toptan
  Eşya Fiyat Endeksi (TEFE) kullanılarak enflasyondan arındırılmış reel
  değerler kullanılmıştır. a) Üretim Yerli üretim dalının motosiklet dış lastikleri
  için 2001 yılında 100 olan üretim miktar endeksi, 2002 yılında 122’ye, 2003
  yılında 220’ye yükselmiş, SD’de 127 olarak
  gerçekleşmiştir. Motosiklet iç lastikleri için ise 2001 yılında
  100 olan üretim miktar endeksi, 2002 yılında 172’ye, 2003 yılında 264’e
  yükselmiş, SD’de 139 olarak gerçekleşmiştir. b) Satışlar Yerli üretim dalının motosiklet dış lastikleri
  için 2001 yılında 100 olan yurtiçi satış miktar endeksi 2002’de 113’e, 2003
  yılında 181’e yükselmiş, SD’de 101 olarak
  gerçekleşmiştir. Aynı dönemde 2001 yılında 100 olan yurtiçi satış hasılası
  müteakip yıllarda sırasıyla 106, 136 ve 71 olarak gerçekleşmiştir. Motosiklet iç lastikleri için 2001 yılında 100
  olan yurtiçi satış miktar endeksi 2002’de 141’e, 2003 yılında 198’e yükselmiş,
  SD’de 106 olarak gerçekleşmiştir. Aynı dönemde 2001
  yılında 100 olan yurtiçi satış hasılası müteakip yıllarda sırasıyla 126, 148
  ve 74 olarak gerçekleşmiştir. c) Piyasa payı Yerli üretim dalının yurtiçi pazar payı
  motosiklet dış lastikleri için 2001 yılında %48,45 iken SD’de
  BİLKA’nın da devreye girmesiyle %55,82 olmuştur. Motosiklet iç lastikleri için ise 2001 yılında
  %45,12 iken SD’de %62,07’ye yükselmiştir. d) Kapasite Kullanımı Yerli üretim dalının motosiklet dış lastikleri
  için 2001 yılında %24 olan kapasite kullanım oranı, 2002 yılında %27, 2003
  yılında %52 ve SD’de %67 olarak gerçekleşmiştir. Motosiklet iç lastikleri için ise 2001 yılında
  %29 olan kapasite kullanım oranı, 2002 yılında %49, 2003 yılında %77 ve SD’de %84 olarak gerçekleşmiştir. e) Yurtiçi Fiyatlar Yerli üreticinin motosiklet dış lastiklerinde
  ağırlıklı ortalama yurtiçi satış fiyatı 2001 yılında reel bazda 100 iken,
  2002 yılında 95’e, 2003 yılında 75’e ve SD’de ise
  71’e gerilemiştir. Motosiklet iç lastiklerinde ise ağırlıklı
  ortalama yurtiçi satış fiyatı 2001 yılında reel bazda 100 iken, 2002 yılında
  89’a, 2003 yılında 75’e ve SD’de ise 70’e
  gerilemiştir. f) Stoklar Yerli üretim dalının motosiklet dış lastiklerinde
  2001 yılında 100 olan stok miktar endeksi, 2002 yılında 91’e gerilemiş, 2003
  yılında ve SD’de ise 131’e yükselmiştir. Motosiklet iç lastiklerinde ise 2001 yılında reel
  bazda 100 iken, 2002 yılında 137’ye, 2003 yılında ve SD’de
  ise 270’e yükselmiştir. g) İstihdam Yerli üretim dalının 2001 yılında 100 olan idari
  personel ve işçi sayısı endeksi, 2002 yılında 97’ye gerilemiş, 2003 yılında
  ve SD’de ise 120’ye çıkmıştır. h) Ücretler Üretimde çalışan işçilerin aylık ücretleri 2001
  ile SD arasında reel olarak 4 puan düşmüştür. i) Verimlilik Üretimde çalışan işçi başına verimlilik endeksi
  motosiklet dış lastikleri için 2001 yılında 100 iken, 2002’de 125’e, 2003
  yılında 184’e ve SD’de ise 211’e yükselmiştir. Motosiklet iç lastikleri için ise 2001 yılında
  100 olan endeks, 2002 yılında 177’ye, 2003 yılında 221’e ve SD’de ise 232’ye çıkmıştır. j) Büyüme Yerli üretim dalının aktif büyüklüğü reel olarak
  2001 yılında 100 iken 2002 yılında 126’ya çıkmış, 2003 yılı ve SD’de ise 97’ye gerilemiştir. k) Sermaye Artışı Yerli üretim dalının 2001 yılında 100 olan öz
  sermayesi 2002 yılında 128’e çıkmış, 2003 yılı ve SD’de
  ise 92’ye düşmüştür. l) Nakit Akışı Yerli üretim dalının faaliyetleri dolayısıyla
  yarattığı reel nakit akışı (Kâr+amortisman) 2001 yılında (-)100 iken (nakit çıkışı),
  2002 yılında 13’e çıkmış, 2003 yılında (-)37’ye düşmüş ve SD’de
  10 olmuştur. m) Yatırımlardaki Artış Yerli üretim dalının tevsi ve yenileme yatırımları
  olmamıştır. n) Kârlılık Yerli üretim dalının motosiklet dış lastiklerinde
  2001 yılında (-)100 olan ortalama birim kârlılığı (zararı), 2002 yılında
  (-)223’e düşmüş, 2003 yılında 8’e çıkmış ve SD’de
  ise (-)32 olarak gerçekleşmiştir. Motosiklet iç lastiklerinde ise 2001 yılında
  (-)100 olan ortalama birim kârlılığı (zararı), 2002 yılında (-)72’ye çıkmış,
  2003 yılında (-)86 ve SD’de (-)18 olmuştur. o) Maliyetler Yerli üretim dalının motosiklet dış lastikleri
  için 2001 yılında reel olarak 100 olan ağırlıklı ortalama birim ticari maliyeti,
  2002 yılında 102’ye yükselmiş, 2003 yılında ve SD’de
  ise 65’e düşmüştür. Motosiklet iç lastiklerinde ise 2001 yılında reel
  olarak 100 olan ağırlıklı ortalama birim ticari maliyeti, 2002 yılında 78’e,
  2003 yılında 66’ya ve SD’de 56’ya düşmüştür. p) Yatırımların geri dönüş oranı Yerli üretim dalının yatırım hasılatı (Kar/Öz
  kaynak) oranı 2001 yılında (–)23 iken 2002 yılında 2, 2003 yılında ise (–)10
  olmuş, SD’de de 2 olarak gerçekleşmiştir. r) Damping marjının büyüklüğü Damping marjı, motosiklet dış lastiklerinde
  Vietnam için CIF bedelin %29,21'i, Çin Tayvanı için
  %6,66’sı; motosiklet iç lastiklerinde ise Vietnam için CIF bedelin %49,51’i,
  Çin Tayvanı için %21,97’si oranlarında bulunmuştur. Dampingli ithalatın yerli üretim dalı üzerindeki
  etkisinin değerlendirilmesi Madde 19- Soruşturmaya konu ülkelerin damping
  yaptığı, söz konusu ürünlerde ithalat hacimlerinin ihmal edilebilir düzeyin
  üzerinde olduğu tespit edilmiştir. Bu ülkelerden yapılan dampingli ithalatın,
  özellikle SD’de, yerli üretim dalı üzerindeki
  ekonomik etkisi incelendiğinde yurtiçi satış fiyatları, stoklar, kârlılığa
  ilişkin göstergelerin olumsuz etkilendiği, damping marjları ve fiyat baskısı
  nedeniyle toplam kârlılığın zarara dönüştüğü tespit edilmiştir. Yerli üretim
  dalının dampingli ithalat ile fiyat rekabetine girmesinin mümkün bulunmadığı
  tespit edilmiştir.   DÖRDÜNCÜ KISIM Dampingli İthalat ile Zarar
  Arasındaki Nedensellik Bağı   Dampingli ithalatın etkisi Madde 20- Zarar inceleme döneminde soruşturma konusu
  motosiklet iç ve dış lastiklerinde dampingli ithalatın, nispi ve mutlak
  olarak arttığı, özellikle Vietnam’dan yapılan dampingli ithalatın
  fiyatlarının düştüğü ve yerli üretim dalının fiyatlarının önemli ölçüde
  altında kaldığı tespit edilmiştir. Aynı dönemde yerli üretim dalının ekonomik
  göstergelerinde olumsuzluklar tespit edilmiştir. Dampingli ithalatın
  fiyatlarının yerli üretim dalının fiyatlarını kırması ve dampingli ithalattaki
  artış eğilimi ile yerli üretim dalında görülen olumsuz gelişmelerin eş
  zamanlı olarak ortaya çıkması nedeniyle dampingli ithalat ile yerli
  üretim dalı üzerinde oluşan zarar arasında illiyet bağı olduğu sonucuna
  varılmıştır. Üçüncü ülkelerden ithalat Madde 21- Üçüncü ülkelerden yapılan ithalatın
  2001-2003 arasındaki dönemde nispî olarak azaldığı, genel ithalat ve tüketim
  içindeki payının önemli ölçüde gerilediği görülmüştür. Gerek miktarı ve
  piyasa payındaki eğilim, gerek fiyatları itibariyle bu aşamada yerli üretime
  zarar verebilecek boyutta görülmemektedir. 30 Nisan 2003 tarihinden itibaren
  de Çin Halk Cumhuriyeti ve Tayland menşeli söz konusu ürünlerde dampinge
  karşı vergi uygulanmaya başlanmıştır. Diğer unsurların etkisi Madde 22- Dampingli ithalatın daralmanın olduğu 2001
  yılı ve tüketimde artışın görüldüğü 2002 ve 2003 yılları da dahil olmak üzere
  2001 yılından beri nispi ve mutlak olarak sürekli arttığı ve pazar payını
  büyük oranda genişlettiği görülmüştür. Diğer taraftan, 30 Nisan 2003 tarih ve 25094
  sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 2003/7 sayılı Tebliğ ile Çin Halk
  Cumhuriyeti ve Tayland menşeli motosiklet lastikleri için dampinge karşı
  vergi uygulamasına başlanmasıyla soruşturma konusu ülkelerden yapılan
  dampingli ithalat 2003 yılında önceki yıllara göre önemli miktar ve oranda
  artış göstermiştir. Bu durum sonucunda, anılan önlem, yerli sanayi
  üzerinde görülen zararın telafisinde beklenen etkiyi gösterememiştir. Özellikle Vietnam kaynaklı dampingli ithalatın
  fiyatlarının düşmesi ve ithalatın da buna bağlı olarak sürekli artması ve
  pazar payının genişlemesi dikkate alındığında talep daralmasının, dampingli
  ithalatın yerli üretim dalına zarar verdiği ve nedensellik bağının mevcut
  olduğu gerçeğini değiştirmediği tespit edilmiştir.   BEŞİNCİ KISIM Sonuç   Karar Madde 23- Soruşturma sonucunda dampingin, yerli üretim
  dalında zararın ve her ikisi arasında illiyet bağının mevcut olduğu tespit
  edildiğinden, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu’nun kararı ve
  Bakan’ın onayı ile aşağıda tanımı ve menşe ülkeleri belirtilen eşyanın
  Türkiye’ye ithalatında karşılarında gösterilen oranlarda dampinge karşı
  vergi yürürlüğe konulmuştur. 
   Geçici önlemin kesin olarak tahsili Madde 24- Bu Tebliğ’in yürürlüğe girdiği tarihe kadar
  2004/9 sayılı Tebliğ hükümlerine istinaden alınmış olan teminat şeklindeki
  geçici önlem kesin önleme dönüştürülmüş olup, kesinleşen dampinge karşı vergi
  Kanun’un 14 ve 15 inci maddeleri çerçevesinde tahsil edilir. Kesinleşen
  dampinge karşı verginin daha önce alınan geçici önlemden yüksek olduğu haller
  için fark tahsil edilmez, düşük olduğu haller için ise fark geri ödenir. Daha düşük oranda vergi uygulama imkanının
  incelenmesi Madde 25- Damping soruşturması sırasında, zararın
  önlenmesi için damping marjından daha düşük oranda bir kesin önlemin yeterli
  olup olmadığı incelenmiş ve daha düşük oranda vergi uygulanmasına imkan
  bulunmadığı sonucuna varılmıştır. Uygulama Madde 26- Gümrük idareleri, Karar maddesinde gümrük
  tarife istatistik pozisyon numarası, tanımı ve menşe ülkesi belirtilen
  eşyanın ithalatında, karşılarında gösterilen oranlarda dampinge karşı vergiyi
  tahsil ederler. Yürürlük Madde 27- Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme Madde 28- Bu Tebliğ hükümlerini Dış Ticaret
  Müsteşarlığı’nın bağlı olduğu Bakan yürütür. 27
  Eylül 2004 PAZARTESİ |