SON GÜNCELLEME: 03/06/2015 |
Gümrük ve
Ticaret Bakanlığından: GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI REHBERLİK VE TEFTİŞ BAŞKANLIĞI YÖNETMELİĞİ BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç ve
kapsam MADDE 1 – (1) Bu Yönetmelik, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı
Rehberlik ve Teftiş Başkanlığının kuruluş ve görevlerini, müfettişlerin
mesleğe giriş ve yeterlik sınavları, atanma, görev, yetki ve sorumlulukları
ile çalışma usul ve esaslarını, denetime tabi olanların yükümlülüklerini,
rapor değerlendirme komisyonlarının teşekkülü ile çalışma usul ve esaslarını
kapsar. Dayanak MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 3/6/2011 tarihli
ve 640 sayılı Gümrük ve Ticaret Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında
Kanun Hükmünde Kararnamenin 16 ncı maddesine dayanılarak
hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen; a)
Bakan/Makam: Gümrük ve Ticaret Bakanını, b)
Bakanlık: Gümrük ve Ticaret Bakanlığını, c) Başkan:
Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Rehberlik ve Teftiş Başkanını, ç)
Başkanlık: Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Rehberlik ve Teftiş Başkanlığını, d) Başkan
Yardımcısı: Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Rehberlik ve Teftiş Başkan
Yardımcısını, e) Grup
Başkanı: Teftiş Grup Başkanı, Gümrük İnceleme ve Soruşturma Grup Başkanı ile
Ticaret İnceleme ve Soruşturma Grup Başkanını, f) Grup
Başkanlığı: Teftiş Grup Başkanlığı, Gümrük İnceleme ve Soruşturma Grup
Başkanlığı ile Ticaret İnceleme ve Soruşturma Grup Başkanlıklarının her
birini, g)
Müfettiş: Gümrük ve Ticaret Başmüfettişi, Müfettişi ve Müfettiş Yardımcısını, ğ) Rapor
Değerlendirme Komisyonu: Müfettişlerce düzenlenen raporları değerlendirmek
üzere Başkanlık bünyesinde kurulan komisyonları, h) Şube
Müdürlüğü: Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı Şube
Müdürlüğünü, ı) Şube
Müdürü: Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Rehberlik ve Teftiş Başkanlığında görevli
şube müdürünü, ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM Kuruluş, Görev, Yetki ve Sorumluluklar Kuruluş MADDE 4 – (1) Başkanlık; Başkan, başkan yardımcıları,
grup başkanları, rapor değerlendirme komisyonu üyeleri, müfettişler ve şube
müdürlüğü personelinden oluşur. Bağlılık MADDE 5 – (1) Başkanlık doğrudan Makama bağlıdır.
Müfettişler teftiş, inceleme, denetleme ve soruşturmalarını Makam adına
yaparlar; Makam ve Başkan dışında herhangi bir merciden talimat almazlar. Başkanlığın
merkezi ve çalışma yerleri MADDE 6 – (1) Başkanlığın merkezi Ankara’dır.
Gerektiğinde Başkanın teklifi ve Makamın onayı ile Ankara dışında da çalışma
yerleri ile bunlara bağlı bürolar kurulabilir ve aynı yolla kaldırılabilir. (2)
Müfettişlerin çalışma merkezleri Başkanın teklifi ve Makamın onayıyla
belirlenir. (3)
Başkanlıktan gönderilen genel nitelikteki yönergelerin müfettişlere
iletilmesini, bazı konularda müfettişlerin görüş ve önerilerinin alınmasını,
müfettişlerin temsilini ve büro hizmetlerinin yürütülmesini sağlamak üzere
çalışma merkezlerinde Başkanlıkça müfettişlerden biri görevlendirilebilir. Rehberliğin
mahiyeti MADDE 7 – (1) Rehberliğin mahiyeti; a)
Bakanlığın verimli ve hizmet odaklı çalışmasını sağlamak amacıyla inceleme ve
araştırmalar yapmak, b) Bakanlık
bünyesinde yürütülen görev ve faaliyetlerin etkinlik ve verimliliğinin
artırılmasını sağlayacak tavsiye ve önerilerde bulunmak; proje ve hizmet
standartlarının oluşmasına katkıda bulunacak çalışmalar yapmak, c)
Bakanlığın hedef ve amaçlarına ulaşmasını sağlamak üzere, ülke genelinde ya
da bölgesel düzeyde konu veya proje bazında inceleme ve araştırma yapmak, ç)
Bakanlık bünyesindeki mevzuat ve eğitim faaliyetleri ile ilgili çalışmalara
katılmak; görüş ve tavsiyelerde bulunmak, d)
Bakanlığın görev alanına giren konularda inceleme ve araştırmalarda bulunmak
üzere çalışma grupları kurmak, e) Teftiş,
inceleme, denetleme ve soruşturma işlemlerine ilişkin, yöntem ve teknikler
geliştirmek, standart ve ilkelerin oluşturulmasını sağlamak ve bunlara
ilişkin rehberler hazırlamak, f) İdarî
kapasitenin artırılmasına yönelik araştırma yapmak ve tespit edilen sorunlara
ilişkin çözüm yolları önermektir. Başkanlığın
görev ve yetkileri MADDE 8 – (1) Başkanlık, Makamın talimat veya onayı
üzerine, uzmanlaşma ve işbölümünün sağlanması amacıyla grup başkanlıkları
itibariyle aşağıda belirtilen görevleri yapar; a) Teftiş
grup başkanlığı; 1)
Bakanlık teşkilatının her türlü faaliyet ve işlemleriyle ilgili olarak,
usulsüzlükleri önleyici, eğitici ve rehberlik yaklaşımını ön plana çıkaran
bir anlayışla teftiş yapmak, 2)
Bakanlık teşkilatının denetimi altındaki her türlü kurum ve kuruluşun
faaliyet ve işlemleri ile ilgili olarak, usulsüzlükleri önleyici, eğitici ve
rehberlik yaklaşımını ön plana çıkaran bir anlayışla Bakanlığın görev ve
yetkileri çerçevesinde teftiş yapmak, 3)
Bakanlığın amaçlarının daha iyi gerçekleştirilmesini ve mevzuata, plan ve
programa uygun çalışılmasını sağlamak üzere gerekli teklifleri hazırlamak ve
Makama sunmak, 4)
Yetkilendirilmiş gümrük müşavirleri ve gümrük müşavirlerinin her türlü
faaliyet ve işlemlerini incelemek ve denetlemek, 5)
Mevzuatın uygulanmasında görülen aksaklıklar hakkında görüş ve önerilerini
bir rapor halinde Makama sunmak, 6) Makam
tarafından verilen benzeri görevleri yapmak, b) Gümrük
inceleme ve soruşturma grup başkanlığı; 1)
Bakanlık teşkilatının gümrük konularındaki faaliyet ve işlemleriyle ilgili
olarak inceleme ve soruşturma yapmak, 2) Ticarî
işletmelerde gümrük ve dış ticaret mevzuatı uygulamalarını incelemek,
denetlemek, soruşturmak ve sonradan kontrole tabi tutmak, 3) Gümrük
mevzuatına aykırı fiillerle ilgili inceleme, araştırma ve idarî soruşturma
yapmak, 4) Gümrük
yükümlülüklerine ilişkin ihbar ve şikâyetleri incelemek, araştırmak ve idarî
yönden soruşturmak, 5)
Yetkilendirilmiş gümrük müşavirleri ve gümrük müşavirlerinin her türlü
faaliyet ve işlemlerini soruşturmak, 6)
Mevzuatın uygulanmasında görülen aksaklıklar hakkında görüş ve önerilerini
bir rapor halinde Makama sunmak, 7) Makam
tarafından verilen benzeri görevleri yapmak, c) Ticaret
inceleme ve soruşturma grup başkanlığı; 1)
Bakanlık teşkilatının ticaret konularındaki faaliyet ve işlemleriyle ilgili
olarak inceleme ve soruşturma yapmak, 2) Gözetim
şirketlerinin ve firmalarının kuruluş, faaliyet ve işlemleri, ticaret odaları,
sanayi odaları, ticaret ve sanayi odaları, deniz ticaret odaları, ticaret
borsaları, ürün ihtisas borsası unvanını taşıyan ürün borsaları ile Türkiye
Odalar ve Borsalar Birliği ve bunların bağlı ve ilgili kuruluşları, ticaret
sicili memurluklarının faaliyet, hesap ve işlemleri, Bakanlığa verilen
görevler çerçevesinde yerli ve yabancı şirketler, yurtiçinde düzenlenen
fuarların kuruluş ve işleyişi, umumi mağazaların hesap, işlem, varlık ve
faaliyetleri, yaş sebze ve meyve toptancı hâlleri ile ilgili inceleme,
denetleme ve soruşturma yapmak, 3)
Tüketicinin sağlık ve güvenliği ile ekonomik çıkarlarını korumak amacıyla
piyasa gözetim ve denetimini gerçekleştirmek, inceleme ve soruşturma yapmak, 4)
Kooperatiflerin her türlü işlem, hesap ve mal varlıklarını incelemek,
denetlemek ve soruşturmak, 5) Esnaf
ve Sanatkârlar Genel Müdürlüğünün görev alanına giren hususlarda inceleme,
denetleme ve soruşturma yapmak, 6)
Mevzuatın uygulanmasında görülen aksaklıklar hakkında görüş ve önerilerini
bir rapor hâlinde Makama sunmak, 7) Makam
tarafından verilen benzeri görevleri yapmak. (2)
Gerekli hallerde, Makam onayıyla yıllık denetim plan ve programlarının
hazırlanması, uzmanlaşma ve iş bölümünün sağlanması amacıyla komisyonlar
oluşturulabilir. Başkanın
görev ve yetkileri MADDE 9 – (1) Başkanlığa, Bakanlıkta fiilen on yıldan
fazla denetim görevi yapmış olan başmüfettişler arasından müşterek kararname
ile atama yapılır. Başmüfettiş unvanı aldıktan sonra Bakanlık merkez
teşkilatında idarî görev yapmakta olanlar arasından da Başkanlığa atama
yapılabilir. (2)
Başkanın herhangi bir nedenle geçici olarak görevden ayrılması ya da
Başkanlık kadrosunun boşalması durumunda, Başkanlığa atanma şartlarını
taşıyanlardan biri Makam tarafından Başkan vekili olarak görevlendirilir. (3)
Başkan, müfettiş sıfat ve yetkilerini haizdir. (4)
Başkanın görev ve yetkileri aşağıda belirtilmiştir. a)
Başkanlığı yönetmek, Başkanlığın çalışmalarını düzenlemek ve denetlemek, b) Denetim
politikalarını ve yıllık denetim planlarını oluşturarak Makama sunmak, onaylanmış
denetim planlarının uygulanmasını sağlamak, c) Yıllık
denetim programlarının grup başkanlıkları tarafından hazırlanmasını ve
uygulanmasını takip etmek, ç)
Başkanlıkça gerçekleştirilecek denetimlerin; önleyici, eğitici ve rehberlik
anlayışını ön plana çıkaran bir yaklaşımla etkin ve verimli bir şekilde
yerine getirilmesini sağlamak, d)
Makamdan alınan teftiş, inceleme, denetleme, soruşturma ve sonradan kontrol
onay ve talimatları üzerine müfettişleri görevlendirmek ve bu onay ve
talimatların uygulanmasını izlemek, e)
Müfettiş raporlarının rapor değerlendirme komisyonuna intikalini ve
raporların, komisyonun görüşleri uyarınca eksikliklerini ikmal ettirdikten
sonra ilgili mercilere gönderilmesini sağlamak, f)
Müfettişler tarafından yürütülen denetim faaliyetleri ve düzenlenen
raporların objektif ve ilgili mevzuatla belirlenen usullere uygun olmasını
sağlamak ve bu amaçla gerekli tedbirleri almak, g)
Müfettişlerce yapılan çalışmalarda uygulama birliğinin sağlanması amacıyla
denetim standartlarının, çalışma ilke ve rehberlerinin hazırlanmasını
sağlamak ve uygulanmasını takip etmek, ğ)
Müfettişler ya da müfettişlerle idare arasında mevzuatın değişik yorumlandığı
durumlarda, görüş ve uygulama birliğinin sağlanması amacıyla gerekli
girişimlerde bulunmak, h) Yapılan
denetimlerin sonuçlarına göre Bakanlık faaliyetlerinin iyileştirilmesine veya
tespit edilen aksaklıkların giderilmesine yönelik ortak görüş ve önerileri
Makama iletmek, ı)
Müfettiş yardımcılığı giriş ve yeterlik sınavlarının yapılmasını sağlamak;
müfettiş yardımcılarının yetiştirilmelerine ilişkin programlar hazırlamak ve
uygulanmasını denetlemek, i)
Başkanlığın çalışmasına ilişkin periyodik faaliyet ve performans raporları
hazırlamak, j)
Başkanlığın özlük işleri ile ilgili işlemlerinin yürütülmesini sağlamak, k)
Uzmanlaşma ve iş bölümünün sağlanması amacıyla çalışmalar yapmak,
uzmanlaşmanın gerekli olduğu konu ve alanlarda çalışma grupları vasıtasıyla
bu görevleri yerine getirmek, l) 11/10/2006 tarihli
ve 5549 sayılı Suç Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanunla
verilen görevleri yapmak, m) Yıllık
izin taleplerini planlamak ve işleme koymak, n)
Müfettişleri meslekleri ile ilgili bilimsel çalışmalar yapmaya özendirmek, bu
amaçla yurt içi ve dışında inceleme ve araştırma yapmalarını sağlamak, mesleki,
genel kültür ve yabancı dil bilgilerinin artırılması yönünde Başkanlıkça veya
diğer kurum veya kuruluşlarca düzenlenen hizmet içi eğitim, kurs, seminer ve
toplantılara katılmalarına imkân sağlamak, o) Makam
tarafından verilen veya mevzuatla öngörülen diğer görevleri yapmak. (5)
Başkan, bu Yönetmelik ve ilgili mevzuat gereğince kendisine verilen görev ve
yetkilerin mevzuatla belirlenmiş usul ve esaslara uygun bir biçimde yerine
getirilmesinden ve kullanılmasından Makama karşı sorumludur. Başkan
yardımcıları MADDE 10 – (1) Başkanın görevlerinin yerine
getirilmesinde fiilen on yıldan fazla denetim görevi yapmış olanlar arasından
yeter sayıda müfettiş Makam onayı ile başkan yardımcısı olarak
görevlendirilir. (2) Başkan
yardımcıları, müfettiş sıfat ve yetkilerini haiz olup, Başkanın
görevlendirmesi doğrultusunda iş ve işlemlerin yürütülmesini sağlarlar. Grup
başkanlarının görev ve yetkileri MADDE 11 – (1) Grup başkanları, fiilen on yıldan fazla
denetim görevi yapmış olan müfettişler arasından Makam onayı ile
görevlendirilir. (2) Grup
başkanlarının görev ve yetkileri şunlardır: a) Grup
başkanlığını yönetmek, grup başkanlığının çalışmalarını düzenlemek ve
denetlemek, b)
Komisyonca uygun bulunmayan raporları, gereğinin ifası için Başkana sunmak, c)
Komisyonun olumlu görüşüyle intikal eden raporları ilgili mercilere
göndermek, ç)
Müfettişlerin turne mahalline gidiş ve çalışma merkezlerine dönüşlerini takip
etmek, d) Yıllık
denetim programlarını hazırlamak ve uygulanmasını takip etmek, e) Grup
başkanlığı bünyesindeki müfettişler tarafından yürütülen denetim faaliyetleri
ve düzenlenen raporların objektif ve ilgili mevzuatla belirlenen usul ve
esaslara uygun olmasını sağlamak, bu amaçla gerekli tedbirleri almak, f) Grup
başkanlıklarının çalışmalarına ilişkin periyodik faaliyet ve performans
raporları hazırlamak, g) Grubun
etkin ve verimli çalışmasını sağlamak, bu amaçla gerekli önlemleri almak, ğ)
Müfettiş yardımcılarının eğitim programlarının hazırlanmasında Başkana
yardımcı olmak, h) Başkan
tarafından verilen diğer görevleri yerine getirmek. Müfettişlerin
görev, yetki ve sorumlulukları MADDE 12 – (1) Müfettişler, 8 inci maddede belirtilen
görevleri, görev yaptıkları grup başkanlığı itibarıyla yerine getirirler. (2)
Müfettişler, gümrük bölgesi içinde bulunan bütün nakil vasıtalarını, bunların
yük ve eşyasını, personel ve yolcularını muayene etmeye, Bakanlığın
denetimine tâbi gümrük ambar, antrepoları ve serbest bölgelerdeki mevcut
mallar ile bunların kayıtlarını incelemeye, teftiş etmeye, Bakanlık ve
Hazinenin haklarını koruyacak tedbirlerin alınmasını sağlayıcı önerilerde
bulunmaya, acil ve gecikmesinde sakınca bulunan hâllerde Bakanlık ve
Hazinenin haklarını koruyucu tedbirler almaya yetkilidir. (3)
Müfettişler, tarım satış kooperatifleri ve birlikleri ile genel hükümlere
tabi kooperatif ve üst kuruluşlarını, esnaf ve sanatkârlar meslek kuruluşları
ile sicil işlemlerini, tüketici mevzuatı çerçevesinde faaliyet gösteren
firma, kurum ve kuruluşları, gözetim şirketlerinin ve firmalarının kuruluş,
faaliyet ve işlemlerini, ticaret ve sanayi odalarını, ticaret odalarını,
sanayi odalarını, deniz ticaret odalarını, ticaret borsalarını, Türkiye
Odalar ve Borsalar Birliğini ve bunların bağlı ve ilgili kuruluşları ile ürün
ihtisas borsalarını, ticari şirketleri ve ticaret sicil memurluklarını, umumi
mağazalar ve lisanslı depolar ile yurt içinde düzenlenen fuarları, toptancı
halleri, pazar yerleri, hal hakem heyetleri ve üretici örgütlerini incelemeye
ve denetlemeye yetkilidir. (4)
Müfettişler, 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları
Kanunu, 640 sayılı Gümrük ve Ticaret Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri
Hakkında Kanun Hükmünde Kararname, 5549 sayılı Suç Gelirlerinin Aklanmasının
Önlenmesi Hakkında Kanun ile diğer mevzuat ve bu Yönetmelikte öngörülen
yetkilerini kullanmaktan ve görevlerini eksiksiz yerine getirmekten
sorumludurlar. (5)
Müfettişler, görevlerinin yerine getirilmesinde mevzuatla belirlenen usul ve
esaslara uygun hareket ederler. Görevden
uzaklaştırma MADDE 13 – (1) Bakanlık teşkilatı, Bakanlığa bağlı veya ilgili
kurumlarda görevli memurlardan; yürütmekte olduğu görevin başında kalması
durumunda telafisi güç ya da imkânsız bir duruma neden olabileceği yönünde
açık ve güçlü bir ihtimal bulunanlar veya kaçakçılık, rüşvet, irtikâp, zimmet
eylemleri ya da işlemlerinde yolsuzluğu tespit edilenler, evrakta sahtecilik
ya da kayıtlarda tahrifat yapmış olanlar teftiş, inceleme, denetleme veya
soruşturmanın her aşamasında müfettiş tarafından doğrudan; görevleri başında
kalmaları, teftiş, inceleme, denetleme ya da soruşturmayı etkileyeceği veya
güçleştireceği yönünde açık ve güçlü ihtimal bulunanlar ise müfettişin
gerekçeli önerisi üzerine Makam tarafından görevinden
uzaklaştırılabilirler. Bu memurlar diğer kurum çalışanları iseler,
müfettişin gerekçeli görevden uzaklaştırma önerisi ilgili kurumlara
bildirilir. (2)
Görevden uzaklaştırma işlemi, müfettiş tarafından gerekçesiyle birlikte
görevden uzaklaştırılan kişiye, birinci derecedeki amiri ile atamaya yetkili
amirine, Bakanlığa ve diğer ilgililere yazıyla derhal bildirilir. (3)
Teftiş, inceleme, denetleme ya da soruşturma sonucunda, suçun işlendiğinin
kanıtlanamadığı, yeterli kanıt bulunamadığı, disiplin nedeniyle memurluktan
ya da meslekten çıkarılmasına veya cezai işlem uygulanmasına gerek kalmadığı
anlaşılanlar için alınmış olan görevden uzaklaştırma tedbiri atamaya yetkili
amirler tarafından kaldırılır. Şube
müdürlüğü MADDE 14 – (1) Şube müdürlüğü, şube müdürü ile yeterli
sayıda personelden oluşur. Bunlar, işlerini gereği gibi yürütmekten Başkana
karşı sorumlu olup, şube müdürü Başkanın talimatları doğrultusunda şubeyi
yönetmekle görevli ve yetkilidir. (2) Şube
müdürlüğünün görevleri şunlardır: a)
Başkanlığa gelen her türlü evrakın kaydını tutmak, havalesi uyarınca izlemek,
cevaplarını hazırlamak ve ilgili olduğu yerlere göndermek, b)
Müfettişlerden gelen rapor ve soruşturma evrakını kayıt etmek ve havalesi
uyarınca ilgili olduğu yerlere vererek takip etmek, c) İşlemi
tekemmül eden rapor ve evrakı düzenli bir şekilde muhafaza etmek, ç)
Müfettişlerin hakediş cetvellerini zamanında inceleyerek tahakkuka
ait işlemi hazırlamak, d)
Başkanlıkta görevli olanların özlük işlerini yürütmek, e)
Başkanlığın çalışmaları ile ilgili kayıt ve dosyaları tutmak, f) Başkan
tarafından verilecek diğer görevleri yapmak. (3) Şube
müdürlüğünün çalışma usul ve esasları ile görev dağılımı ve buralarda
çalıştırılacak personel Başkan tarafından belirlenir. (4) Şube
personeli, görevleri dolayısıyla edindikleri bilgileri açıklayamaz; Başkanın
izni olmaksızın her türlü evrak, defter ve raporu ilgilisi haricindeki
kişilere gösteremez ve veremezler. Müfettişlerin
bilgi, belge, veri isteme ile erişim yetkisi MADDE 15 – (1) Denetime tâbi olan gerçek ve tüzel
kişiler, gizli dahi olsa bütün belge, defter ve bilgileri ibraz etmek, para
ve para hükmündeki evrakı ve ayniyatı ilk talep halinde müfettişlere
göstermek, müfettişlerin saymasına ve incelemesine yardımcı olmak
zorundadır. Müfettişler, görevleri sırasında tüm resmî daire, kurum,
kuruluş ve kamuya yararlı derneklerle, gerçek ve tüzel kişilerden her türlü
bilgi, belge ve defterleri istemeye, bunları incelemeye ve örneklerini
almaya, ilgililerden yazılı ve sözlü bilgi almaya yetkili olup, ilgililer
istenilen bilgi, belge ve defterler ile elektronik kayıtlarını, bunların
örneklerini noksansız ve gerçeğe uygun olarak vermek, yazılı ve sözlü bilgi
taleplerini karşılamak ve her türlü yardım ve kolaylığı göstermekle
yükümlüdür. (2)
Asılları alınan belgelerin müfettişin mühür ve imzası ile onaylanmış
örnekleri, dosyasında saklanmak üzere alındığı yere verilir. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Atanma, Yetiştirilme ve Yükselme Müfettiş
yardımcılığına giriş sınavı MADDE 16 – (1) Rehberlik ve Teftiş Başkanlığına müfettiş
yardımcısı olarak girilir. Müfettiş yardımcılığı giriş sınavı yazılı ve sözlü
olarak yapılır. (2) Yazılı
sınavda başarılı olamayanlar sözlü sınava alınmazlar. (3) Giriş
sınavına başvurabilmek için; a) 657
sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesindeki genel şartları
taşımak, b) En az
dört yıllık lisans eğitimi veren hukuk, iktisat, siyasal bilgiler, işletme,
iktisadi ve idarî bilimler fakülteleriyle bunlara denkliği yetkili makamlarca
kabul olunan yurt içi ya da yurt dışındaki öğrenim kurumlarından birini
bitirmiş olmak, c) 18/3/2002 tarihli
ve 2002/3975 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Kamu Görevlerine
İlk Defa Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel Yönetmelik
gereğince yapılan Kamu Personeli Seçme Sınavında Başkanlıkça tespit ve ilan
edilecek asgari puanı almış olmak, ç) Giriş
sınavının yazılı aşamasının yapıldığı tarihte otuzbeş yaşını
doldurmamış olmak, d) Sağlık
durumu, yurdun her yerinde görev yapmaya ve her türlü iklim ve yolculuk
şartlarında seyahat etmeye elverişli olmak ve müfettişlik görevini yapmasına
engel olabilecek hastalığı veya özrü bulunmamak, gerekir. Müfettiş
yardımcılığına giriş sınavı işlemleri MADDE 17 – (1) Giriş sınavına katılma şartları, sınavın
yapılış şekli, yeri, zamanı, içeriği ve değerlendirme yöntemi, atama
yapılacak kadro sayısı, sınıfı ve derecesi, Kamu Personeli Seçme Sınavı puan
türleri ve asgari puanlar, sınava çağırılacak aday sayısı, son başvuru
tarihi, başvuru yeri, başvuru şekli ve başvuruda istenecek belge ve beyanlar
ile diğer hususlar sınav tarihinden en az 30 gün önce Resmî Gazete’de,
Türkiye genelinde yayınlanan baskı sayısı en yüksek ilk beş gazetenin en az
birinde en az bir kez ve Bakanlığın internet adresinde yayımlanmak suretiyle
duyurulur. (2) Yazılı
ve sözlü sınav Ankara’da yapılır. (3) Sınava
girmek isteyenler; Bakanlığa, yüksek öğrenim kurumu diploma veya bitirme
belgesinin aslı ya da kurumca onaylı sureti ile Kamu Personeli Seçme Sınavı
Sonuç Belgesi örneği ve Bakanlıktan temin edilecek Aday Bilgi Formu ile
başvururlar. (4) Yazılı
sınavı kazanan adaylardan sözlü sınavdan önce, sağlık durumu açısından her
türlü iklim ve yolculuk şartlarında görev yapmasına ve seyahat etmesine engel
bir halinin olmadığına, sabıka kaydına ve erkek adayların askerlik durumuna
dair yazılı beyanı ile nüfus cüzdanı sureti ve fotoğraf istenir. (5)
İstenilen belgelerin en geç giriş sınavı duyurusunda belirlenen tarih ve
saatte, Başkanlığa elden veya posta yoluyla ya da giriş sınavı duyurusunda
belirtildiği takdirde elektronik ortamda teslim edilmesi gerekir. Postadaki
gecikmeler ve ilanda belirtilen süre içerisinde yapılmayan başvurular dikkate
alınmaz. Giriş ve
yeterlik sınav kurulu MADDE 18 – (1) Müfettiş yardımcılığı giriş sınavı ile
yeterlik sınavı; Başkanın başkanlığında, Başkanın önerisi ve Makamın onayı
ile belirlenecek dört müfettişten oluşan bir kurul tarafından yapılır. Ayrıca
müfettişler arasından aynı usulle iki yedek üye belirlenir. Başvuruların
incelenmesi ve adayların sınava kabulü MADDE 19 – (1) Başkanlık, başvuruları inceleyerek giriş
sınavına katılabilecek adaylara ilişkin listeyi Kamu Personel Seçme Sınavı
puanı en yüksek adaydan başlamak suretiyle düzenler. (2) Giriş
sınavına çağrılacak aday sayısı, atama yapılacak kadro sayısının yirmi katını
geçmemek üzere sınav duyurusunda belirtilir. Son sıradaki adayla aynı puanı
alan adaylar da giriş sınavına çağrılır. (3) Giriş
sınavına katılmaya hak kazanan adaylar Bakanlık internet sayfasında sınavdan
en az onbeş gün önce ilan edilir. (4) Giriş
sınavına katılmaya hak kazanan adaylara fotoğraflı sınav giriş belgesi
verilir. Sınav giriş belgesinde kimlik bilgileri, sınav yeri ve tarihi yer
alır. Sınav giriş belgesi sınav saatine kadar adaylarca elden teslim alınır.
Sınav giriş belgesi olmayan adaylar giriş sınavına katılamazlar. (5) Giriş
sınavına başvuranlardan gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu veya belge verdiği
tespit edilenlerin sınav sonuçları geçersiz sayılarak atamaları yapılmaz.
Atamaları yapılmış olsa dahi iptal edilir ve haklarında 5237 sayılı Türk Ceza
Kanununun ilgili hükümleri uygulanmak üzere Cumhuriyet Başsavcılığına suç
duyurusunda bulunulur. Sınav
konuları MADDE 20 – (1) Yazılı sınav aşağıda belirtilen konularda
yapılır: a) MALİYE
VE EKONOMİ GRUBU 1) Maliye
politikası 2) Vergi
hukuku 3) Kamu
gelirleri ve giderleri 4) Bütçe
ve kamu borçları 5) Mikro
ve makro ekonomi 6)
Para-banka teorileri 7) İşletme
ekonomisi 8)
Uluslararası ekonomi ve dış ticaret politikası b) KAMU
HUKUKU GRUBU 1) Anayasa
hukuku 2) İdare
hukuku 3) Ceza
hukuku 4) Ceza
muhakemesi hukuku c) ÖZEL
HUKUK GRUBU 1) Ticaret
hukuku 2) Borçlar
hukuku 3) Medeni
hukuk (Aile hukuku ve miras hukuku hariç) ç)
MUHASEBE GRUBU 1) Genel
muhasebe 2)
Şirketler muhasebesi 3) Mali
analiz ve teknikleri 4) Ticari
hesap Sınav
sorularının hazırlanması MADDE 21 – (1) Yazılı ve sözlü sınav soruları, sınav
gruplarına göre sınav kurulunca ayrı ayrı hazırlanır. Hazırlanan
sorular ve puan değerleri tutanakla tespit edilir. (2)
Tutanaklar sınav kurulu üyelerince imzalandıktan sonra, sınav gruplarına göre
ayrı ayrı zarflara konulur. Zarflar; kapatma yerlerinin üstleri
mühürlenip, sınav kurulu üyelerince imzalandıktan sonra, Başkanlıkta muhafaza
edilir. Sınavın
yapılması MADDE 22 – (1) Yazılı ve sözlü sınav, sınav kurulunun
gözetim ve denetimi altında yapılır. (2) Sınav
sorularını içeren mühürlü zarflar, sınava katılanların önünde açılarak,
sınava başlanır ve durum tutanakla tespit edilir. Sınav sonunda toplanan
cevap kâğıtları bir zarfa konulur, üzerine sınav grubu, sınav tarihi ve yeri,
içine konulan kâğıt sayısı yazılarak kapatılır. Zarfın üzeri mühürlenerek
imzalanır. Bu hususlar ile sınav sırasında meydana gelen kayda değer olaylar,
sınavı tamamlayan son iki adayın da katılımıyla sınav kapanış tutanağı ile
tespit edilir. (3)
Herhangi bir sınav grubuna alınmayanlar ya da girmeyenler, sonraki grupların
sınavına giremezler. Sınav
sonuçlarının değerlendirilmesi MADDE 23 – (1) Yazılı sınavda başarılı olabilmek için,
her sınav grubundan 100 tam puan üzerinden en az 50 puan alınması ve tüm
sınav gruplarının ortalama notunun en az 70 puan olması gereklidir. Sınav
kurulunca belirlenecek sıraya göre okunacak grupların birinden 50 puandan
aşağı not alan adayın diğer sınav gruplarına ilişkin sınav kâğıtları
değerlendirilmez. (2) Yazılı
sınavda başarılı olan adaylardan en yüksek puan alan adaydan başlanarak,
atama yapılacak kadro sayısının dört katını geçmemek üzere, duyuruda
belirtilen sayıda aday sözlü sınava çağrılır. Son sıradaki adayla aynı puanı
alan adaylar da sözlü sınava çağrılır. (3) Yazılı
sınav sonuçları, Bakanlık internet adresinde yayımlanmak suretiyle duyurulur.
Ayrıca, sözlü sınava katılmaya hak kazananlara, sözlü sınavın yeri, günü ve
saatine ilişkin bilgileri içeren tebligat yapılır. (4) Sözlü
sınavda adaylar; a) Yazılı
sınav konularına ilişkin bilgi düzeyi, b) Bir
konuyu kavrayıp özetleme, ifade yeteneği ve muhakeme gücü, c)
Liyakati, temsil kabiliyeti, davranış ve tepkilerinin mesleğe uygunluğu, ç) Özgüveni,
ikna kabiliyeti ve inandırıcılığı, d) Genel
yetenek ve genel kültürü, e)
Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığı, yönlerinden ayrı ayrı puan
vermek suretiyle değerlendirilir. (5)
Adaylar, sınav kurulu tarafından dördüncü fıkranın (a) bendi için 50 puan,
(b) ila (e) bentlerinde yazılı özelliklerin her biri için onar puan üzerinden
değerlendirilir ve verilen puanlar ayrı ayrı tutanağa geçirilir.
Sözlü sınavda başarılı sayılmak için, sınav kurulu başkan ve üyelerinin 100
tam puan üzerinden verdikleri puanın ortalama notunun en az 70 olması
gereklidir. (6) Giriş
sınavı puanı, yazılı ve sözlü puanlarının ortalamasından oluşur. (7)
Adaylar, giriş sınavı puanı en yüksek adaydan başlamak suretiyle sıralamaya
konulur. Adayların giriş sınavı puanlarının aynı olması halinde sırasıyla,
yazılı sınav puanı ve Kamu Personeli Seçme Sınavı puanı yüksek olana öncelik
tanınır. (8) Giriş
sınavı sonuçları, Bakanlığın internet adresinde ilan edilir. Ayrıca, sınavı
kazanan adaylara tebligat yapılır. (9) Yazılı
ve sözlü sınav sonuçları tutanakla tespit edilir. Sınav
sonucuna itiraz MADDE 24 – (1) Müfettiş yardımcılığı giriş sınav
sonuçlarına, tebliğ tarihinden itibaren on gün içinde yazılı olarak
Başkanlığa itiraz edilebilir. İtirazlar sınav kurulunca incelenerek
sonuçlandırılır. Müfettiş
yardımcılığına atanma MADDE 25 – (1) Bu Yönetmelikte belirlenen usul ve
esaslara göre yapılacak müfettiş yardımcılığı giriş sınavını kazananlar
başarı derecelerine göre münhal kadrolara müfettiş yardımcısı olarak
atanırlar. (2) Sınav
sonuçları, atanamayanlar için kazanılmış hak sayılmaz. Müfettiş
yardımcılarının yetiştirilmesi MADDE 26 – (1) Müfettiş yardımcıları, 657 sayılı Devlet
Memurları Kanunu ile 21/2/1983 tarihli ve 83/6061 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Aday Memurların Yetiştirilmelerine İlişkin
Genel Yönetmelik hükümleri çerçevesinde adaylık eğitimine ve bu Yönetmelikle
belirtilen esaslar dâhilinde mesleki eğitime tabi tutulur. (2)
Müfettiş yardımcıları üç yıllık yetişme dönemine tabidirler. Müfettiş
yardımcıları bu dönemde; teftiş, inceleme, denetleme ve soruşturma usulleri
ve ilgili mevzuat ile uygulanması konularında müfettiş refakatinde
yetiştirilir. (3)
Başkanlıkça, mesleki görev ve yetki alanına giren konularda; inceleme ve
soruşturma ile mevzuatın öğretilmesi amacıyla eğitim programları düzenlenir. (4)
Müfettiş yardımcıları üç yıllık yetiştirilme süresinin ilk iki yılında, turne
bölgesi ve süre kaydına bakılmaksızın Başkanlıkça belirlenecek çalışma
programına göre müfettiş refakatinde görevlendirilirler. (5)
Müfettişler, refakatlerindeki müfettiş yardımcılarının meslek ve hizmet
gereklerine uygun şekilde yetiştirilmelerinden sorumludurlar. (6)
Müfettiş yardımcıları belirtilen sürede müfettişin rehberliği doğrultusunda
görevlerini yerine getirirler. Müfettiş yardımcıları bu sürede tek başlarına
inceleme ve soruşturma yapamaz ve bağımsız rapor düzenleyemezler. (7)
Müfettiş yardımcılığında iki yıllık süreyi dolduranlardan Başkanlıkça
yapılacak değerlendirme sonucu yeterli olduğu anlaşılanlara; Başkanın önerisi
ve Makamın onayı ile bağımsız iş görme yetkisi verilebilir. (8)
Yetkili müfettiş yardımcıları müfettiş yetkilerini kullanırlar. Müfettiş
yardımcıları değerlendirme belgesi MADDE 27 – (1) Müfettiş yardımcıları hakkında refakatinde
çalıştıkları müfettişlerce, şekli ve içeriği Başkanlıkça belirlenen müfettiş
yardımcıları değerlendirme belgesi düzenlenir. Yeterlik
sınavından önce meslekten çıkarılma MADDE 28 – (1) Müfettişlik mesleği ile bağdaşmayacak
tutum ve davranışları müfettiş raporu veya yargı kararı ile sabit olan
müfettiş yardımcısı hakkında; memurlukta adaylık süresini doldurmamış ise,
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 56 ncı maddesi uyarınca işlem
yapılır. Adaylık süresini doldurmuş ise, yeterlik sınavı beklenilmeksizin
Bakanlık teşkilatında durumuna uygun kadroya atanır. Yeterlik
sınavına giriş şartları MADDE 29 – (1) Yeterlik sınavına girebilmek için müfettiş
yardımcısının; a)
Müfettiş yardımcısı olarak fiilen en az üç yıl çalışmış olması, b)
Refakatinde çalıştığı müfettişler ve Başkan tarafından düzenlenen müfettiş
yardımcıları değerlendirme belgelerine göre, tutum ve davranışlarıyla iş
disiplini yönünden müfettişliğe engel bir durumunun bulunmaması, c) Yaptığı
teftiş, inceleme, denetleme ve soruşturmalar ile düzenlediği raporlar ve
diğer çalışmalarının Başkanlıkça yeterli bulunması, gerekir. (2)
Yukarıda belirtilen şartları taşımayanlar yeterlik sınavına alınmazlar. Yeterlik
sınavı MADDE 30 – (1) Müfettişlik yeterlik sınavı yazılı ve
sözlü olmak üzere iki bölümden oluşur. Her iki sınav da Ankara’da yapılır. (2)
Yeterlik sınavının bütününe veya herhangi bir kısmına sağlık sebebi veya
diğer haklı bir nedenle katılamayanlar, Başkanlıkça belirlenecek bir tarihte
yapılacak mazeret sınavına veya bir sonraki yeterlik sınavının bütününe ya da
eksik kalan kısımlarına katılarak sınavı tamamlarlar. (3)
Yeterlik sınav kurulunun oluşumu ile sınav sorularının hazırlanması
konularında 18 ve 21 inci maddeler uygulanır. Yeterlik
sınav konuları MADDE 31 – (1) Yeterlik yazılı ve sözlü sınavı; a) Gümrük
ve ticaret mevzuatı ile uygulaması, b) Diğer
ilgili mevzuat ile uygulaması, c) Gümrük
ve ticaret teftiş yöntemleri, ç)
Soruşturma mevzuatı ile yöntemleri, konularında yapılır. Yeterlik
sınav sonuçlarının değerlendirilmesi MADDE 32 – (1) Yazılı sınavda başarılı olabilmek için,
her gruptan 100 tam puan üzerinden en az 60 puan alınması ve tüm gruplar
ortalama notunun en az 70 puan olması gerekir. Yazılı sınavı kazananlar sözlü
sınavına alınır. (2) Sözlü
sınavda her gruptan 100 tam puan üzerinden en az 60 puan alınması ve tüm
grupların ortalamasının da en az 70 puan olması gerekir. (3) Sözlü
sınavda da başarılı olmak şartıyla, yazılı ve sözlü sınav sonuçlarının
ortalaması başarı derecesini belirler. (4) Sınav
gruplarına göre belirlenen notlar sınav sonuç tutanağında gösterilir. (5)
Yeterlik sınavı sonucuna itiraz halinde 24 üncü maddeye göre işlem yapılır. Müfettişliğe
atanma MADDE 33 – (1) Yeterlik sınavında başarılı olanlar, bu
sınavdaki başarı sırasına göre müşterek kararname ile müfettişliğe atanırlar. (2)
Yeterlik sınavında başarılı olamayanlar ile geçerli bir mazereti olmaksızın
yeterlik sınavına girmeyenlerin Başkanlıkla ilişikleri kesilir. Bunlar,
Bakanlık teşkilatında durumlarına uygun kadrolara atanırlar. Grup
başkanlıklarında görevlendirme MADDE 34 – (1) Müfettişlerin hangi grup başkanlığı
bünyesinde görev yapacağı Makam tarafından belirlenir. (2)
Bağımsız iş görme yetkisi verilen müfettiş yardımcıları, Teftiş, Gümrük
İnceleme ve Soruşturma ile Ticaret İnceleme ve Soruşturma Grup
Başkanlıklarının birinde ihtiyaçlar gözetilerek Makam tarafından
görevlendirilir. (3)
Meslekte yetişmelerini sağlamak amacıyla, yetkisiz müfettiş yardımcılarının
müfettişlerin refakatlerinde görevlendirilmeleri Başkanlıkça yapılır. Başmüfettişliğe
atanma MADDE 35 – (1) Başkanlıkta en az on yıl çalışmış olan
müfettişler; kıdem, başarı ve kadro durumu göz önünde tutularak müşterek
kararname ile başmüfettişliğe atanabilirler. Müfettişliğe
yeniden atanma MADDE 36 – (1) Herhangi bir nedenle istifa eden ya da
Bakanlık veya diğer kamu kurum ve kuruluşlarında görev yapmak üzere
Başkanlıktan ayrılan müfettişlerden müfettişlik niteliklerini kaybetmemiş
olanlar yeniden müfettişliğe atanabilirler. (2)
Müfettişlikten ayrıldıktan sonra Bakanlığın görev alanıyla ilgili ticaret ya
da serbest meslek faaliyetiyle uğraşanlar ile bu tür özel ticari ya da sınaî
kuruluşlarda görev alanlar yeniden müfettişliğe atanamazlar. Kıdem MADDE 37 – (1) Kıdem; sınav dönemi aynı olan müfettiş
yardımcıları arasında giriş sınavındaki başarı sırasına göre, müfettişler
arasında ise yeterlik sınavındaki başarı sırasına göre belirlenir. Dönemleri
farklı müfettiş ve müfettiş yardımcıları arasındaki kıdem ise dönemleri
arasındaki sıraya göre belirlenir. (2)
Yeterlik sınavında başarılı olanların kıdemi, kendi dönemlerinin sonunda
olacak şekilde belirlenir. (3)
Müfettişlik sıfatını kazandıktan sonra görevinden ayrılanlardan tekrar
müfettişliğe dönenlerin kıdemi kendi dönemlerinin sonunda; bu dönemden kimse
kalmamış ise, bir önceki dönemin sonunda olacak şekilde belirlenir. (4)
Başkanlık yaptıktan sonra müfettişliğe dönenler dönemlerinin en kıdemlisi
sayılır. Aynı dönemde bu durumda birden fazla müfettiş var ise bunların kıdem
sırasının tespitinde ayrıca kendi aralarındaki kıdem esas alınır. Müfettişlik
güvencesi MADDE 38 – (1) Müfettişler, müfettişlik görevinin
gerektiği gibi yürütülmesini engelleyecek sıhhî, ahlakî veya meslekî
yetersizlikleri sağlık kurulu raporu, müfettiş raporu veya yargı kararı ile
tespit edilmedikçe görevlerinden alınamaz ve kendi istekleri dışında idarî bir
göreve atanamazlar. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Rehberlik ve Teftiş Başkanlığının Çalışma Esasları Denetim
faaliyetlerinin programlanması MADDE 39 – (1) Denetim faaliyetleri yıllık denetim plan
ve programları çerçevesinde yürütülür. (2) Yıllık
denetim planının hazırlanmasında Bakanlığın faaliyet ve amaçları ile denetim
politikaları göz önünde bulundurulur. (3) Yıllık
denetim planında, Bakanlığın faaliyetleri çerçevesinde denetimde ağırlık
verilecek başlıca sektör ve alanlar belirlenir. Ayrıca, ilgili merkez ve taşra
birimlerinin yöneticileri ile koordinasyon toplantıları yapılarak denetim
planında yer alması istenilen hususlara ilişkin görüş ve öneriler alınabilir. (4) Yıllık
denetim programları, grup başkanlıkları tarafından yıllık denetim planı
doğrultusunda hazırlanır ve Başkanlık tarafından birleştirilir. (5) Yıllık
denetim planı ve programı en geç Kasım ayı sonuna kadar Makam onayına sunulur
ve yılbaşında yürürlüğe girer. (6) Yıllık
denetim planı ve programında Makamın onayı ile yıl içinde değişiklik
yapılabilir. Ayrıca, gerek duyulması durumunda Makam onayı ile yıllık denetim
planı ve programı dışında da teftiş, inceleme, denetleme, sonradan kontrol ve
soruşturma yapılabilir. Müfettişlerin
görevlendirilmesi, çalışma usul ve esasları MADDE 40 – (1) Müfettişler, Makamın talimat ya da onayı
üzerine Başkandan aldıkları talimatla görev yapar ve sonucunu Başkanlığa
bildirirler. (2)
Müfettişler, çalışmalarını görevlendirildikleri grup başkanlıkları bünyesinde
yürütürler. (3) Teftiş
Grup Başkanlığında görevlendirilen müfettişler, daha önce kendilerine tevdi
edilen işleri, Başkanlıkça uygun bulunması halinde ilgili grup
başkanlıklarına bağlı olarak devam ettirirler. (4)
Müfettişler görevlendirildikleri konularda bağımsız olarak çalışırlar. Ancak,
gerekli görülen durumlarda; teftiş, inceleme, denetleme ve soruşturma
işlemlerinin birden fazla müfettiş tarafından birlikte yürütülmesi de
mümkündür. Bu tür çalışmalarda iş bölümünü yapmak, işlerin zamanında
sonuçlandırılmasını sağlamak ve Başkanlıkla haberleşmeyi yürütmek görevleri
kıdemli müfettiş tarafından yerine getirilir. (5)
Birlikte yürütülen işlerde müşterek rapor düzenlenmesi esastır. Raporlarda
karşı veya ayrık görüş varsa bu husus rapora kaydedilir. (6)
Görevlendirme yapılırken işin ivediliği, niteliği, kapsamı ve sair nedenlerle
Başkanlıkça işin tamamlanması için makul bir süre belirlenebilir. (7)
Müfettişlerin turne bölgeleri, Başkanın önerisi üzerine Makam tarafından
belirlenir. İşin
devamlılığı ve devri MADDE 41 – (1) Müfettişler, başladıkları işleri ara
vermeden tamamlamak zorundadırlar. (2)
Başkanlık işlerin devredilmesine karar verebilir. Bu durumda, üç nüsha devir
notu düzenlenir. Devir notunda, işin müfettişe nasıl intikal ettiği, konusu,
yapılan çalışmalar belirtilir ve ilgili belgeler bir çizelge ile devir notuna
eklenir. (3) Devir
notu her bir iş için ayrı ayrı düzenlenir. İş çizelgesindeki iş
numarası verilerek düzenlenen devir notunun aslı ve ekleri işin devredildiği
müfettişe verilir, bir örneği de Başkanlığa gönderilir. Müfettişlerin
uyacakları hususlar MADDE 42 – (1) Müfettişler; a)
Mesleğin gerektirdiği saygınlığı ve güven duygusunu sarsacak nitelikte
davranışlarda bulunamazlar. b)
Görevlendirme yapılmadıkça resen teftiş ve soruşturma yapamazlar. Görev
onayında tanımlanan işin veya olayın dışında ortaya çıkan hususlarla ilgili
yeniden onay alınması zorunludur. c) İşin
niteliğinin ivedi bir önlem alınmasını ya da Hazine haklarının korunmasını
gerektirdiği durumlar dışında, idari işlere karışamaz
ve icrai nitelikli talimat veremezler. ç)
İnceledikleri belge ve defterlerde, işlemlerin denetlendiğini gösterir tarih
ve imza dışında açıklama ve düzeltme yapamazlar. d) Teftiş,
inceleme, denetleme ve soruşturma için gidecekleri yerleri, yapacakları
işleri ve öğrendikleri sırları açıklayamazlar. e) Teftiş,
inceleme, denetleme ve soruşturmalarda; görevliler, iş sahipleri, şüpheli ve
tanıklarla tarafsızlıklarından kuşku uyandıracak biçimde ilişki kuramazlar. Turne
süreleri MADDE 43 – (1) Turne süreleri, müfettişlik görev süresi
esas alınmak üzere: a) Yetkili
müfettiş yardımcıları için 6 ay, b) Görev
süresi 10 yıldan az olanlar için 4 ay, c) Görev
süresi 10 ile 20 yıl arasında olanlar için 3 ay, ç) Görev
süresi 20 yıldan fazla olanlar için 2 ay, olarak belirlenir. (2)
Müfettişler, önemli görülen ya da ivediliği bulunan işler için turne süreleri
dışında da görevlendirilebilirler. BEŞİNCİ BÖLÜM Denetlenenlerin Yükümlülük ve Sorumlulukları Denetime
yardımcı olunması MADDE 44 – (1) Denetime tabi birim ve kuruluşların
görevlileri, istendiğinde para ve para hükmündeki kıymetli evrak ile geçici
depolama yeri ve gümrük antrepolarında bulunanlar da dâhil her türlü eşyayı,
kasa, depo ve ambarları; gizli de olsa bütün defter, belge ve verileri
müfettişe hemen göstermek, sayımını ve incelemesini kolaylaştırmak
zorundadır. (2) Denetlenen
birim ve kuruluşlar ile bunların her kademedeki personeli, müfettişlerin
sözlü ve yazılı sorularını cevaplamak, bilgi işlem sistemlerine, raporlama
araçlarına, internet, intranet ve benzeri ağlar ile veri tabanlarına
erişimini sağlamak, elektronik, manyetik ve benzeri bilgi işlem
ortamlarındaki bilgiler ve kayıtları, sözlü veya yazılı talep halinde
müfettişe göstermek, incelenmesine sunmak ve bunların asıl veya onaylı
kopyalarını müfettişe teslim etmek zorundadır. Çalışma
yeri sağlanması MADDE 45 – (1) Teftiş, inceleme, denetleme ve soruşturma
yapılan kurum ve kuruluşlar ile denetime tabi olan gerçek ve tüzel kişi
yöneticileri, hizmetin gereği gibi yürütülmesi için, müfettişlere görevleri
süresince konumlarına uygun çalışma yeri ve imkânları sağlamakla yükümlüdür. Denetlenenlerce
izin kullanılması MADDE 46 – (1) Denetlenen kuruluş görevlilerinin,
hastalık ve benzeri zorunlu nedenler dışında, izne ayrılmasından önce
müfettişin olumlu görüşü alınır; izin kullanmaya başlamış olan görevliler
zorunluluk bulunmadıkça geri çağrılamaz. Rapor
kayıt defteri ve dosyası MADDE 47 – (1) Denetlenen birimlerde rapor
kayıt defteri ile her rapora ilişkin ayrı bir dosya tutulur. Bakanlıkça
yapılan denetimlerle ilgili her türlü yazışma, düzenlenen rapor ile buna ilişkin
cevaplar dosyasında saklanır. (2) Rapor
kayıt defterinde; sıra numarası, kayıt tarihi, raporu düzenleyen müfettişin
ismi, raporun sayı ve tarihi, ek sayısı, denetlenen birim veya kişi adı ve
raporun teslim edildiği görevlinin ismi yer alır. Bu defter, elektronik
ortamda da tutulabilir. ALTINCI BÖLÜM Teftiş, İnceleme, Denetleme ve Soruşturma İşlemleri Rapor
türleri MADDE 48 – (1) Müfettişlerce, işin özelliğine göre
aşağıdaki raporlar düzenlenir; a) Cevaplı
rapor, b) Teftiş
raporu, c)
Sonradan kontrol raporu, ç)
İnceleme raporu, d) Ön
inceleme raporu, e)
Soruşturma raporu, f) İdarî
soruşturma raporu, g) Aklama
suçu inceleme raporu, ğ)
Yükümlülük denetim raporu. (2) 27/8/2011 tarihli
ve 28038 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gümrük Uzlaşma Yönetmeliği gereğince
işlem yapılan vergi ve para cezaları suç teşkil eden hususlar hariç rapor
konusu edilemez. Teftişte
yapılacak öncelikli işler MADDE 49 – (1) Müfettişlerce, teftiş için gidilen
yerlerde öncelikli olarak durum tespiti yapılır. İşlemleri elektronik veri
işleme tekniği yoluyla yapılan evraka ilişkin mevcut durum tutanakla tespit
edilir. Düzenlenen tutanağın bir nüshası teftiş raporuna eklenir. Teftişin
süre yönünden kapsamı MADDE 50 – (1) Teftiş, bir önceki teftişin başlama
tarihine kadar geriye gidilerek yapılır. Ancak, zorunlu hallerde önceki
teftiş dönemlerini kapsayacak işlemlere de bakılabilir. (2)
Teftiş, işlemlerin tamamına bakılmak suretiyle tarama ya da bir kısım
işlemlere bakılmak suretiyle yoklama yöntemi ile yapılır. Cevaplı
rapor MADDE 51 – (1) Cevaplı rapor, teftiş, inceleme, denetleme
veya soruşturma sırasında görülen eksiklikler, yanlışlıklar, uygunsuzluklar
ve adli takip gerektirmeyecek nitelikteki usulsüzlükler ve bunlara ilişkin
yapılacak değerlendirmelerle ilgili olarak düzenlenen rapordur. (2)
Cevaplı raporlarda; a) Teftiş
edilen idare veya denetlenen birim, teftişin hangi dönemdeki işlemleri
kapsadığı ve tarama ya da yoklama yöntemlerinden hangisinin uygulandığı
belirtilir. b) Teftiş
ve inceleme sonucunda eksik veya yanlış olduğu görülen konuların kanun, tüzük
ve yönetmelik ile sair mevzuatın hangi maddesine temas ettiği belirtilir. c)
Mevzuata göre ve işin niteliği itibariyle yapılması gereken işlemlerle,
alınması gereken idarî önlem ve kararlara yer verilir. ç) Üçüncü
kişilere yönelik ifade kullanılır ve ilgili memurların ismi, sicil numarası
ve unvanı belirtilir. d) Nasıl
işlem göreceği, kaç sayfa ve maddeden oluştuğu ve nereye verileceği son
maddede belirtilir. (3) Esaslı
bir eleştiriyi gerektirmeyen ve memuru aydınlatmak ya da uyarmak yoluyla
düzeltilecek eksiklikler ve önemsiz yanlışlıklar için cevaplı rapor
düzenlenmez. Bu gibi durumlarda ilgili memurun sözlü olarak uyarılması yoluna
gidilir. (4)
Mevzuatla açıkça belirlenmiş konular hakkında cevaplı rapor düzenlenebilir.
Muğlâk olan hususlar cevaplı rapor konusu edilemez. Cevaplı
rapor üzerine yapılacak işlemler MADDE 52 – (1) Üç nüsha olarak hazırlanan cevaplı rapor,
rapor değerlendirme komisyonunca incelenmek üzere müfettiş tarafından dış
özet formu ekinde Başkanlığa gönderilir. Komisyonca incelendikten sonra uygun
bulunan rapor Başkanlıkça teftiş edilen birime gönderilir. (2)
Cevaplı raporun, teftiş edilen birimin kaydına girdiği tarihten itibaren
ilgili memurlar ve amirleri tarafından on beşer günlük sürelerle karşılanması
gerekir. Rapor aslı ve ekleri, en son cevap veren idare tarafından ilgili
müfettişe gönderilir. Raporun verildiği idare veya denetlenen birim ile varsa
onun bağlı bulunduğu idarede ya da denetlenen birimde her rapor için ayrı bir
dosya açılır. Bu dosyaya, raporun bir örneği ile verilen cevapların
örnekleri, rapor konusunda verilen talimatlar ve Bakanlıkça yapılan tebligat
konulur. (3)
Cevaplı raporların ilgililerce zamanında karşılanması esastır. Cevaplı
raporlarda eleştiri konusu yapılan hususların karşılanması için ek süreye
ihtiyaç duyulması halinde, ilgili müfettişçe kırk beş güne kadar süre
verilebilir. (4)
Cevaplı rapor verilenler ve bunların her kademedeki amirlerince, raporda
eleştirilen hususlara iştirak edilmesi durumunda, eleştirilen işlemlerin ivedilikle
düzeltilmesi; ayrık görüş ya da karşı düşüncede olunması halinde ise görüş ve
düşüncelerin hukuki mesnetleri ile birlikte rapora verilen karşılıklarda
belirtilmesi zorunludur. (5) İlgili
idari birimlerce karşılandıktan sonra müfettişe gönderilen cevaplı raporlar,
müfettişin son mütalaası ile birlikte en geç otuz gün içinde dış özet formu
ekinde Başkanlığa gönderilir. Bu aşamada raporlar komisyona sunulmaz. İlgili
grup başkanlığınca raporlara verilen karşılıklar ve müfettişin son mütalaası
incelenerek uygun bulunan raporlar idarî birimlere gönderilir. Aksi halde
raporlar, gerekçesi ile birlikte müfettişe iade edilir. Müfettişin son
mütalaasında ısrar etmesi veya ilgili grup başkanlığınca mütalaanın uygun
bulunmaması ya da yetersiz bulunması durumunda raporlar komisyona tevdi
edilir. (6)
Müfettişin herhangi bir nedenle görevi başında bulunmaması halinde, cevaplı
raporlara ilişkin son mütalaanın ne şekilde karşılanacağı Başkanlıkça takdir
edilir. Teftiş
raporu MADDE 53 – (1) Teftiş raporu, teftiş edilen birim ve
teftiş sonuçları hakkında genel bir değerlendirme yapmak amacıyla düzenlenen
rapordur. İnceleme
raporu MADDE 54 – (1) İnceleme raporu; a)
Yürürlükteki mevzuat ve uygulanmasında görülen eksiklikler hakkındaki görüş
ve tekliflerde bulunmak, b) Bakanlığın
hedef ve amaçlarına ulaşmasını sağlamak üzere görüş ve tekliflerde bulunmak, c)
Bakanlığın görev alanına giren ve Bakanlıkça incelenmesi istenilen konular
hakkında görüş belirtmek, ç)
Savcılığa sevk edilmesine gerek görülmeyen konularda mütalaada bulunmak, d)
İnceleme ve denetim neticesinde yapılması gerekli hukuki, idarî ve cezai
işlemlerin açıklanması ve uygulanması hakkındaki görüş ve tekliflerde
bulunmak, e) Diğer
rapor türleri kapsamına girmeyen konularda görüş ve mütalaalarda bulunmak, amaçlarıyla düzenlenen
rapordur. Sonradan
kontrol raporu MADDE 55 – (1) Sonradan kontrol raporu, ticari
işletmelerde, eşyanın tesliminden sonra beyannamedeki bilgilerin doğruluğunun
tespiti amacıyla ithalat, ihracat veya sonraki işlemlere ilişkin bilgi, belge
ve verilerin kontrolü sonucunda düzenlenen rapordur. Ön
inceleme ve soruşturma raporları MADDE 56 – (1) Ön inceleme
raporu, 2/12/1999 tarihli ve 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu
Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun hükümlerine göre yapılan inceleme ve
araştırmalar sonucu düzenlenen rapordur. (2)
Soruşturma raporu, yapılan inceleme ve soruşturmalar sonucunda adli mercilere
intikali gereken hususlara ilişkin düzenlenen rapordur. (3)
Düzenlenen ön inceleme ve soruşturma raporlarının aslı ve yeter sayıda örneği
komisyonun değerlendirilmesine imkân verecek şekilde Başkanlığa gönderilir. (4) Aynı
konu ve kişiler hakkında ön inceleme ve soruşturma raporları düzenlenmesi
durumunda, bu husus raporların “Başlangıç” bölümünde belirtilir. İdari
soruşturma raporu MADDE 57 – (1) İdari soruşturma raporu, disiplin
yaptırımı ya da idarî karar alınmasına esas olan fiil ve konular hakkında
düzenlenen rapordur. Rapor
sayıları ve raporların bölümleri MADDE 58 – (1) Müfettişlerce, düzenlenen raporlara
yılbaşından itibaren müteselsil sayı verilir. Özel kanunları gereğince veya
teftiş sonucunda düzenlenenler hariç olmak üzere, raporlar dört bölümden
oluşur; a)
Başlangıç, b) İşin
Konusu, c) Yapılan
İnceleme ve Araştırma, ç)
Değerlendirme ve Sonuç. (2)
Soruşturma raporlarında, “Yapılan İnceleme ve Araştırma” bölümü yerine,
“Yapılan İnceleme ve Soruşturma” bölümü yer alır. Raporların
düzenlenmesi MADDE 59 – (1) Raporda yer verilen tespit, görüş ve
tekliflerin, açık, anlaşılır ve yazım kurallarına uygun olması; araştırma,
inceleme veya soruşturma sonucu elde edilen maddi ve hukuki delillere
dayandırılması zorunludur. (2)
Düzenlenecek raporların şekil ve muhtevası ile diğer usul ve esaslar
Başkanlıkça belirlenir. Rapor
değerlendirme komisyonları MADDE 60 – (1) Başkanlık bünyesinde rapor değerlendirme
komisyonları kurulur. (2)
Komisyon üyeleri meslekte fiilen en az on yıl hizmeti olan müfettişler
arasından Başkanın teklifi ve Makamın onayıyla belirlenir. Komisyonlar, en az
üç asil ve yeter sayıda yedek üyeden oluşur. (3)
Komisyonda görevlendirilen asil üyelerin işleri devredilir ve görevleri
süresince kendilerine iş verilmez. (4)
Komisyonlar çalışmalarını Başkanlık merkezinde yürütür. (5)
Düzenlenen raporlar ilgili grup başkanı tarafından komisyona gönderilir.
Komisyonca, raporlar iş talimatıve onay konusunun kapsamı,
raporda yer alan değerlendirme ve tekliflerin yürürlükteki mevzuata ve
Başkanlıkça belirlenen usul ve esaslara uygunluğu yönlerinden incelenir;
raporda yer alan tespitler ile ulaşılan sonuçlar bakımından fail, fiil ve ilgili
hukuki düzenlemeler arasında illiyet bağının mevcudiyeti aranır. (6)
Cevaplı rapor, teftiş raporu, sonradan kontrol raporu ve inceleme
raporlarının tetkikinde; ülkenin ekonomi politikası ve hedefleri, genel
ekonomik veriler ve rapor konusu hususların ilgili sektörlere etkisi gibi
makro ekonomik göstergeler ile 7 nci maddede belirlenen hususlar
göz önünde bulundurulur. Yapılan değerlendirmelerde esas ve usule ilişkin
olmayan kişisel görüşlere yer verilmez. (7)
Komisyonca değerlendirilen raporlara ilişkin kararlar oy çokluğuyla alınır.
Oylamada çekimser oy kullanılamaz. Karşı veya ayrık görüş gerekçesi ile
ortaya konulur. Komisyonca raporların değerlendirilmesi sonucunda
değerlendirme komisyonu raporu düzenlenir. Bu raporun şekli ve muhtevası
Başkanlıkça belirlenir. Değerlendirme komisyonu raporları yılbaşından
itibaren müteselsil sayı alır ve her komisyon itibariyle ayrı bir sayı
verilir. Komisyonca incelenen ve uygun bulunan raporlarla ilgili komisyon
görüşleri de dikkate alınarak Başkanlıkça gerekli değerlendirme ve sevk
işlemleri yapılır. (8)
Komisyonca uygun bulunmayan raporların uygun bulunmama gerekçesi ayrıntılı
olarak değerlendirme komisyonu raporunda belirtilir. Bu durumda, rapor ve
ekleri ile değerlendirme komisyonu raporunun bir örneği Başkanlıkça müfettişe
gönderilir. Müfettiş tarafından bu raporlar öncelikli olarak ele alınır.
Müfettişin değerlendirme komisyonu raporunda belirtilen hususları göz önünde
bulundurarak düzenleyeceği rapor komisyona gönderilir. Raporun komisyonca
uygun bulunması durumunda, komisyon görüşleri de dikkate alınarak Başkanlıkça
gerekli değerlendirme ve sevk işlemleri yapılır. Müfettişin değerlendirme
komisyonu raporunda belirtilen gerekçelere katılmaması ya da müfettiş
tarafından yapılan değişikliklerin komisyonca uygun bulunmaması veya yetersiz
bulunması hallerinde komisyon tarafından nihai olarak düzenlenecek
değerlendirme komisyonu raporu üzerine yapılacak işlem Başkanlıkça takdir
edilir. (9)
Komisyon üyelerinin en kıdemlisi komisyona başkanlık eder ve raporlarla ilgili
iş ve işlemlerin takip edilmesinden sorumludur. Üyelerden herhangi birinin
izin, sağlık raporu, geçici görevlendirme ve sair nedenlerle rapor
değerlendirme sürecine katılamaması halinde, yedek üyelerden biri kıdem ve iş
durumuna göre komisyona başkanlık eden üye tarafından komisyona dâhil edilir.
Asil ve yedek üyeler, kendileri tarafından düzenlenen raporların
değerlendirildiği toplantılara üye olarak katılamazlar. (10)
Raporlar, komisyonlara tevdi edildiği tarihten itibaren en geç otuz gün
içerisinde değerlendirilir. Değerlendirmede süreli ve zaman aşımlı işlere
öncelik verilir. (11)
Aklama suçu inceleme raporları ile yükümlülük denetim raporları komisyona
sunulmaz. (12)
Komisyona gönderilen ve komisyonca uygun görüşle değerlendirme komisyonu
raporu düzenlenen cevaplı raporlar Başkanlıkça teftiş edilen birime intikal
ettirilir. Komisyonca uygun bulunmayan cevaplı raporlar hakkında ise, bu
maddenin sekizinci fıkrası uyarınca işlem yapılır. (13)
52 nci maddenin beşinci fıkrası uyarınca komisyona intikal eden
cevaplı rapor ve buna ilişkin işlemlerin incelenmesi sonucunda, komisyonca
nihai olarak düzenlenecek değerlendirme komisyonu raporu üzerine cevaplı
rapora ilişkin yapılacak işlem Başkanlıkça takdir edilir. (14)
Raporlama tekniği ve standartlarının geliştirilmesi amacıyla, komisyonlar
tarafından genel nitelikteki tespit ve teklifleri içeren bir rapor
hazırlanarak yılsonu itibarıyla Başkanlığa sunulur. Raporların
merkezde göreceği işlemler ve saklıya alma MADDE 61 – (1) Müfettişlerce düzenlenen raporlardan
yapılacak işlem bulunmadığı anlaşılanlar ile ilgili merci ve makamlara
gönderilmesinde fayda görülmeyenler Başkanlıkça saklıya alınır. Bu durum
müfettişe bildirilir. Diğerleri ise, Başkanlıkça işleme konulur. (2)
Cevaplı raporların gönderildikleri merkezi birimler tarafından incelenmesi
sonucunda; taşra birimlerince ayrık ya da karşı görüş belirtilerek yerine
getirilmeyen hususlardan müfettişin görüşüne iştirak edilenlerin gereğinin
yapılması için merkez birimlerince mahalline bildirimde bulunulur. Sorumlu
memurlar bu bildirim üzerine yanlış ve eksikliklerini gecikmeden düzeltmek,
tamamlamak ve idare amirleri de yerine getirilmesini sağlamak ve sonucunu
denetlemekle yükümlüdür. (3)
Raporların gönderildiği Bakanlık merkez birimlerinden ya da ilgili idare ve kurumlar
tarafından mahalline yapılacak tebligatın örneği Başkanlığa gönderilir.
Rapora iştirak edilmemesi halinde, bu husus gerekçeli olarak Başkanlığa
bildirilir; bu tebligat üzerine, gerektiğinde müfettiş ve rapor değerlendirme
komisyonunun görüşü alınmak suretiyle oluşturulan Başkanlık görüşü idareye
tevdi edilir. (4)
Başkanlık ile idarenin aynı görüşte olması halinde, idare buna göre işlem
yapar. Başkanlık ile idare arasındaki görüş ayrılığının giderilememesi
halinde ise, Başkan, ilgili birim amiri, I.Hukuk Müşaviri ve gerekli görülen
ilgili görevlilerin katılımıyla toplantı düzenlenir. Toplantı tutanağı Makama
sunulur ve konu Makam tarafından sonuca bağlanır. (5) İdare
ile Başkanlık veya idare ile müfettiş arasındaki görüş ayrılığının
giderildiği ya da Makam tarafından sonuca bağlandığı durumlarda; tüm
tarafların bilgilendirilmesi, birimler arasında uygulama birliğinin
sağlanması ve sonuca bağlanan hususun herkese eşit, genel ve nesnel bir
biçimde uygulanması amacıyla genel idarî düzenlemelerin yapılması esastır.
İdarî düzenleme yapılmayacak nitelikte olan ve idarece müfettişlere
duyurulması ihtiyacı duyulan konular, bu amaçla ilgili idarî birimlerce
Başkanlığa intikal ettirilir. (6)
Raporların sonucunun idareyle anlaşmazlık oluşturduğu ve anlaşmazlığın idarenin
görüşü doğrultusunda sonuçlandığı durumlarda; aynı hususlarda mükerrer
tenkitlere yer verilmemesi için Başkanlıkça gerekli önlemler alınır. (7) Rapora
ilişkin yapılan işlem sonucu müfettişe bildirilir ve tekemmül eden raporlar
Başkanlıkta muhafaza edilir. Yazı ve
raporların başkanlığa gönderilmesi MADDE 62 – (1) Müfettişlerce düzenlenen yazı ve
raporların Başkanlığa elektronik ortamda gönderilmesi esastır. Başkanlıkça
gerek görüldüğünde raporların matbu olarak gönderilmesi de talep edilebilir. (2)
Raporların Başkanlık nüshaları, dış özet formu ekinde Başkanlığa gönderilir.
Bu formun muhtevası Başkanlıkça belirlenir. Arşiv
oluşturulması ve imha işlemleri MADDE 63 – (1) Raporlar ve ekleri ile ilgili olarak özel
güvenlik şartları oluşturularak müstakil elektronik arşiv oluşturulması için
düzenlemeler yapılır. (2)
Başkanlık ve müfettişler tarafından 28/9/1988 tarihli ve 3473
sayılı Muhafazasına Lüzum Kalmayan Evrak ve Malzemenin Yok Edilmesi Hakkında
Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanun hükümleri ve
buna ilişkin Bakanlık genelgeleri uyarınca imha işlemi yapılır. Aklama
suçu inceleme raporu ve yükümlülük denetim raporu MADDE 64 – (1) 5549 sayılı Suç Gelirlerinin Aklanmasının
Önlenmesi Hakkında Kanun hükümleri gereğince yapılan inceleme, araştırma ve
denetlemeler sonucu düzenlenen aklama suçu inceleme raporları ile yükümlülük
denetim raporları doğrudan Maliye Bakanlığı Mali Suçları Araştırma Kurulu
Başkanlığına gönderilir. (2) Bu
raporlar için ilgili mevzuatı uyarınca ayrı sayı verilir. (3)
Müfettişe ilişkin işlerin takibi amacıyla, raporların eksiz bir örneği
dosyasına konulmak üzere Başkanlığa gönderilir. İhbarların
Başkanlığa gönderilmesi MADDE 65 – (1) Müfettişlere yapılan ihbarlar ivedilikle
Başkanlığa intikal ettirilir. (2)
Muhbirin kimliğinin gizli tutulmasını istemesi halinde, ihbarın kimlik
bilgileri çıkarılmış onaylı bir örneği ile mühürlü bir zarf içine konulmuş
kimlik bilgilerini de içeren aslı yazı ekinde Başkanlığa gönderilir. YEDİNCİ BÖLÜM Çeşitli ve Son Hükümler Yetki
devri MADDE 66 – (1) Bakan, bu Yönetmelikte belirtilen
yetkilerini Bakan Yardımcısı veya Müsteşara devredebilir. Yolluk ve
diğer hakların alınması MADDE 67 – (1) Müfettişler, 10/2/1954 tarihli
ve 6245 sayılı Harcırah Kanununun 33 üncü maddesinin (b) bendi hükmünden
yararlanırlar. (2)
Müfettişler, bilirkişi, tercüme, posta, taşıma ve diğer giderlerine konu
hizmet alımları karşılıklarını,31/12/2005 tarihli ve 26040 sayılı 3.
mükerrer Resmî Gazete’de yayımlanan Merkezi Yönetim Harcamaları Belgeleri Yönetmeliği
çerçevesinde alırlar. Çalışma
ve hakediş çizelgeleri MADDE 68 – (1) Müfettişler; her ay düzenleyecekleri
çalışma çizelgelerinde teftiş, inceleme, denetleme ve soruşturma
işlerini, hakediş çizelgelerinde ise yolluk ve diğer hakları
gösterirler. (2) Bu
çizelgelerin ait olduğu ayı izleyen ayın beşinci gününe kadar Başkanlığa
gönderilmesi gerekir. (3)
Müfettişler kendilerine verilen işleri Başkanlıkça verilen iş numarasına göre
çalışma çizelgesine kaydederler. İş bitirildiğinde düzenlenen rapor veya evrakın
sayı ve günü belirtilerek çalışma çizelgesinden çıkarılır. İşin bir başka
müfettişe devredilmesi halinde de aynı işlem yapılır. İş numarası, işin başka
bir müfettişe devri halinde değişmez ve devralan müfettişçe aynı numara ile
çalışma çizelgesine kaydedilir. (4) Hakediş çizelgelerinde,
ay içindeki gündelik, konaklama giderleri, yolculuklara ait giderler ve
diğer hakedişlerile bunlara karşılık alınan ve iade edilen tutarlar
gösterilir. (5) Hakediş çizelgelerine
yolluk bildirimi, para talep formu ve sair belgeler eklenir. (6) Her
iki çizelgeye de yılbaşı itibarıyla müteselsil sayı verilir. Yazışma MADDE 69 – (1) Müfettişler, görevlerine ilişkin konularda
kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişilerle doğrudan yazışma
yapabilirler. Ancak, Başbakanlık ve bakanlıkların merkez ve yurt dışı
kuruluşları ile yabancı ülkelere yönelik yazışmalar Başkanlık aracılığıyla
yapılır. (2)
Müfettişler görevle ilgili hareket ve varışlarını önceden bir yazı ile
Başkanlığa bildirirler; izin talep edilecek haller Başkanlıkça belirlenir. Kimlik
belgesi, mühür ve demirbaşlar MADDE 70 – (1) Müfettişlere beratıyla birlikte resmî bir
mühür ile Makam ve Başkan tarafından imzalanmış fotoğraflı bir kimlik belgesi
verilir. (2) Kimlik
belgesinde müfettişlerin görev ve yetkileri belirtilir. (3)
Mesleğin icrası için lüzumlu demirbaşlar Başkanlıkça karşılanır. Yurt
dışına gönderilme MADDE 71 – (1) Meslekte fiilen altı yıl görev yapmış
müfettişlerden Kamu Personeli Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavından en
az 70 puan alanlar uygun görülecek konularda mesleki bilgi, görgü ve
uzmanlıklarını artırmak, Bakanlığı ilgilendiren konuların işleyişini yerinde
görmek ve çalışmalarda bulunmak üzere, kıdem esasına göre bütçenin ilgili
tertibindeki ödenekten yararlandırılarak bir yıldan fazla olmamak üzere yurt
dışına gönderilebilir. Ancak, müfettişlerce yurt dışında kalınacak
sürenin iki katı kadar bir süre için Bakanlığa karşı zorunlu hizmet
taahhüdünde bulunulması gerekir. (2)
Başkan, Makam tarafından belirlenecek konularda inceleme ve araştırma yapmak
için aynı ödenekten yararlandırılarak yurt dışına gönderilebilir. (3) Başkan
yardımcılığı, grup başkanlığı ile rapor değerlendirme komisyonu asil üyeliği
yapanlar, mesleki konularda inceleme ve araştırma yapmak üzere üç ay süreyle
yurt dışına gönderilebilir. (4) Yurt
dışına gönderilenler tarafından, inceleme ve araştırma konularıyla ilgili
düzenlenecek raporlar dönüş tarihinden itibaren üç ay içinde Başkanlığa tevdi
edilir. (5) Bu
maddenin 1 inci fıkrasına göre yurtdışına gönderilenler, daha
sonra 1/2/1974 tarihli ve 14786 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Yetiştirilmek Amacıyla Yurtdışına Gönderilecek Devlet Memurları Hakkında
Yönetmelik hükümleri uyarınca yurtdışı öğrenime de gönderilmeleri halinde, bu
süre mahsup edilerek uygulanır. (6) Bu
maddenin 5 inci fıkrası gereğince lisansüstü öğrenime gönderilen
müfettişlerden bu maddenin birinci fıkrası hükmünden yararlanmamış olanların
ilk yılı bu fıkra hükmünden yararlandırılacak şekilde kullandırılır. Meslekte
fiilen altı yıl görev yapmadan yurtdışı öğrenime gönderilen müfettişler,
ayrıca bu maddenin birinci fıkrası gereğince yurtdışına gönderilmez. Yetki MADDE 72 – (1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında doğabilecek
tereddütlerin giderilmesinde, teftiş, inceleme, denetleme, sonradan kontrol
ve soruşturmalar ile diğer görevlere ilişkin esas ve usullerin
belirlenmesinde Başkanlık yetkilidir. (2) Bu
Yönetmeliğin uygulanmasına açıklık getirilmesi amacıyla veya Başkanlığın
işleyişi, görev dağılımı, imza yetkileri ve sair konularda yönerge ve tamim
çıkarılabilir. Başkan bu Yönetmelikte belirtilen yetkilerinden bir kısmını
başkan yardımcıları veya grup başkanlarına devredebilir. Yürürlükten
kaldırılan mevzuat MADDE 73 – (1) 29/1/2011 tarihli ve 27830 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Gümrük Müsteşarlığı Teftiş Kurulu Yönetmeliği, 11/8/1999
tarihli ve 23783 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gümrük Kontrolörleri
Yönetmeliği, 13/4/2007 tarihli ve 26492 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Gümrük Muhafaza Kontrolörleri Yönetmeliği, 2/10/2004 tarihli ve 25601 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Sanayi ve Ticaret Bakanlığı İç Ticaret
Kontrolörleri Yönetmeliği, 13/4/2007
tarihli ve 26492 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Gümrükler Kontrol Genel Müdürlüğü Kontrolörleri Yönetmeliği, 6/3/2010 tarihli
ve 27513 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sanayi ve Ticaret Bakanlığı
Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğü Kontrolörler Yönetmeliği,
9/12/2000 tarihli ve 24255 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sanayi ve
Ticaret Bakanlığı Teşkilatlandırma Genel Müdürlüğü Kooperatifler
Kontrolörleri Yönetmeliği, 28/3/1991 tarihli ve 20828 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Maliye ve Gümrük Bakanlığı Tasfiye Kontrolörleri Yönetmeliği
yürürlükten kaldırılmıştır. Gümrük ve
ticaret müfettiş yardımcısı kadrolarına atanmış sayılanların yeterlik sınav
konuları GEÇİCİ
MADDE 1 – (1)
640 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin geçici 3 üncü maddesi uyarınca Gümrük
ve Ticaret Müfettiş Yardımcısı kadrolarına atanmış sayılanların yeterlik
sınav konuları belirlenirken bu Yönetmelikle yürürlükten kaldırılan ilgili
Yönetmelikler esas alınır. Yürürlük MADDE 74 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe
girer. Yürütme MADDE 75 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Gümrük ve
Ticaret Bakanı yürütür. 18 Ağustos
2012 CUMARTESİ Resmî
Gazete Sayı :
28388 |